Voor het modellenjaar 2026 gaf Carthago zijn Premiuim integralen een grondige opknapbeurt. De reeds bekende autoconstructie en de dubbele bodem bleven behouden.
Het meest opvallende ziet men aan de Chic C-Line I 5.9 XLLER. Bijzonder het voorfront ziet er helemaal anders uit, het Mercedes Sprinter basis voertuig blijft behouden. De splinter nieuwe radiatorgrille met in V vorm opgestelde lichten geven hem een modern uitzicht. De opvallende wielkasten passen er best bij.
Het interieur kreeg eveneens een flinke opknapbeurt. De bovenkasten kregen nieuwe licht gebogen deuren in notenlaar decor zonder handgrepen. De zitgroep werd zodanig aangepast dat er meer bewegingsvrijheid is en grotere doorgang naar de stuurcabine. Een aantal indelingen van de Chic C-Line bleven behouden. Ze worden gebouwd op Fiat Ducato of Mercede-Sprinter. Met opbouw lengtes van 7,39 m tot 8,78 m. Ze zijn vanaf 4,2 tot 5,5 ton te bekomen.
is bekroond met de gouden German Design Award, een van de hoogste internationale onderscheidingen voor uitmuntend productdesign. De lage kampeerauto
met vierwielaandrijving won in de categorie Personenauto's. De German
Design Award wordt jaarlijks uitgereikt door de German Design Council en wordt beschouwd als een van de meest prestigieuze onderscheidingen in de wereldwijde designwereld. De Globebus Performance 4x4 all-wheel-drive kampeerauto van Dethleffs is bekroond met goud in de categorie Personenauto's bij de German Design Award 2026. Deze hoogste onderscheiding van de prestigieuze internationale designprijs beloont uitmuntende, vooruitstrevende designprestaties die nieuwe maatstaven zetten en innovatie stimuleren binnen hun respectievelijke branches.
Alleen producten die vooraf zijn genomineerd door de deskundige jury's van de German Design Council komen in aanmerking voor deelname aan de wedstrijd. Dit jaar werden er meer dan 3900 inzendingen ingediend uit 57 landen, waarvan slechts 54 projecten de felbegeerde "Gouden"-prijs ontvingen. Reden te meer voor Dethleffs om deze bijzondere erkenning te vieren.
"We zijn er trots op dat een van onze nieuwste kampeerauto’s is onderscheiden door zo'n vooraanstaande internationale jury van experts", aldus Bernhard Kibler, voorzitter van de raad van bestuur van Dethleffs. "Deze prijs bevestigt onze toewijding aan het combineren van innovatieve technologiemet functioneel, modern design."
"Ons doel was om een volledig meeslepend voertuigconcept te creëren", legt Boris
Innecken, Hoofd Design bij Dethleffs, uit. “Het harmonieuze totaalbeeld van de
Globebus Performance 4x4 combineert een
Doordachte interieurindeling met een
perfect op elkaar afgestemde selectie van componenten. Tegelijkertijd benadrukken de technischekenmerken de strakke lijnen en het gedurfde kleurenschema van het voertuig. Het resultaat is een
DETHLEFFS_German Design Award_Globebus Performance 4x4.Kampeerauto die een authentieke en samenhangende levensstijl belichaamt iets dat je in elk detail voelt.Opvallend exterieur, uitnodigend interieur.
De Globebus Performance 4x4
maakte indruk op de internationale jury met zijn opvallende, krachtige design en verfijnde, eigentijdse uitstraling. Het exterieur, afgewerkt in verschillende grijstinten, onderscheidt het voertuig duidelijk van de klassieke camperstijl, terwijl zwarte accenten, zoals de luifel, de skirts en de lichtmetalen velgen, de robuuste buitenlook versterken. De tweekleurige T-vormige motorkap en de grijze panelen op de bestuurders- en passagiersdeur maken de look compleet en zorgen voor een harmonieus totaalbeeld. Binnenin combineert de Globebus Performance 4x4 een strakke, moderne designtaal met een warme en gastvrije sfeer. Wandpanelen met viltlook, verduisterende rolgordijnen, greeploos meubilair in warme houttinten en sfeervolle sfeerverlichting zorgen samen voor een werkelijk premium interieur. Functionaliteit en huiselijk comfort zijn perfect in balans in een samenhangende en uitnodigende leefruimte. Uitgerust voor ware vrijheid en avontuur
De Globebus Performance 4x4
is ontworpen voor avontuurlijke kampeerders die de vrijheid van de natuur willen ervaren zonder in te leveren op comfort. Het verhoogde chassis met vierwielaandrijving, de versterkte vooras en de achteras met luchtvering maken hem ideaal voor het verkennen van gebieden buiten de gebaande paden. Tegelijkertijd is de Globebus Performance 4x4 volledig uitgerust voor zelfvoorzienend reizen
perfect voor off-grid verblijven op afgelegen plekken waar u zich echt kunt onderdompelen in de natuur. Een AGM-accu en lithium-ionaccu's met een gecombineerde capaciteit van 263 Ah kunnen alle elektrische systemen aan boord meerdere dagen van stroom voorzien. Een dieselkachel levert betrouwbaar zowel warmte als warm water. De compressorkoelkast van 131 liter, die op elektriciteit in plaats van gas werkt, maximaliseert ook de zelfvoorzienendheid
tijdens het reizen. Optionele functies zoals het milieuvriendelijke Clesana C1 droogtoilet.
DETHLEFFS_German Design Award_Globebus Performance 4x4 of het Grünbeck-waterfiltersysteem verbeteren de off-grid-mogelijkheden van de Globebus Performance 4x4 verder. En het standaard Kampeerauto Net 5G-internetoplossing zorgt voor uitstekende connectiviteit waar uw reis u ook brengt.
BEGIN VAN HET SEIZOEN 2026: HOBBYDE LUXE 515 UHL IS DE POPULAIRSTE GEZINSBAAN
In het eerste kwartaal van het seizoen 2026 is de DE LUXE 515 UHL caravanindeling het populairste gezinsmodel in het Hobby-assortiment geworden.
Hij combineert een uiterst gezinsvriendelijke indeling met Hobby's beproefde carrosserietechnologie en een uitgebreid assortiment standaarduitrusting. Het opvallende kenmerk van deze caravan is de praktische neerklapbare laadbak, waardoor er bedden zijn voor maximaal zes personen. De robuuste, goed geïsoleerde constructie maakt het de perfecte reisgenoot zelfs tijdens de koude wintermaanden.
Meer slaapplaatsen, meer samenzijn, meer comfort
Iedereen die met meer dan twee kinderen of meerdere volwassenen wil reizen, heeft bijzonder vindingrijke oplossingen nodig als het om het interieur gaat. Dit is precies wat de Hobby DE LUXE 515 UHL biedt. Een van de vele redenen waarom het helemaal bovenaan de bestsellerlijst van Hobby staat nu het nieuwe seizoen van start gaat.
Met een technisch maximaal toegestane gewicht van slechts 1.700 kg en een lengte van slechts 7,54 meter, kan de Hobby DE LUXE 515 UHL dankzij het goed ontworpen interieur tot zes personen vervoeren. Aan de voorkant van de caravan staan twee eenpersoonsbedden, elk 1,93 meter lang en 82 cm breed. Een optionele beduitbreiding transformeert de eenpersoonsbedden tot een extra grote slaapruimte.
Daarnaast kunnen zowel het zitgedeelte (2.038 x 1.600 mm) als het praktische neerklapbed (2.000 x 1.290 mm) worden omgebouwd tot comfortabele slaapplaatsen voor vier extra personen. Het uitschuifbed kan direct uit de weg worden geheven en stevig op zijn plaats worden vergrendeld
Overdag dient het grote U-vormige zitgedeelte met ramen aan alle zijden als het centrale ontmoetingspunt voor het hele gezin. Direct naast de keuken biedt de lichte en luchtige zithoek voldoende ruimte om samen te eten of de hele middag spelletjes te spelen. Het goed ontworpen interieur beschikt ook over voldoende opbergruimte: wandunits met soft-close-mechanismen, een verlichte kast, compartimenten onder de zithoek en ruime garages zorgen ervoor dat al uw reisuitrusting veilig opgeborgen kan worden
Uitrusting en carrosserie Ontworpen om het hele jaar door te worden gebruikt
De standaarduitrusting in de DE LUXE 515 UHL omvat een 133-liter, dubbel scharnierende DOMETIC-koelkast en een 12-liter vriescompartiment, een drie-pitter kookplaat, een gaskluisje voor 2×11 kg flessen, vliegenhorren en verduisteringsjaloezieën voor elk raam, evenals een vliegenscherm voor de ingang van de woonruimte. Voor uw volledige comfort zijn een 47-liter zoetwatertank, afvalwatertank, Truma-verwarmingssysteem met warme luchtunit en boiler, evenals sfeervolle binnenverlichting in de zit- en slaapruimtes standaard aanwezig.
Voor wie comfort naar een hoger niveau wil tillen, kan de DE LUXE 515 UHL nog meer extra's ex-works worden uitgerust. De opties omvatten een ingebouwde oven in de keuken, verwijderbare tapijtvloer, een stadswateraansluiting, een externe gasaansluiting en vloerverwarming.
Technisch onderlegde klanten kunnen ook kiezen voor het nieuwe 7" touchbedieningspaneel. Hierdoor kunnen alle elektronische apparaten direct vanuit het ingangsgedeelte worden bediend. Als alternatief kunnen ze worden bediend met een smartphone of tablet via Bluetooth en de gratis HobbyConnect-app. Perfect om reizen gezellig en comfortabel te maken zelfs in de winter. Zoals bij alle Hobby-caravans is de carrosserie van de DE LUXE 515 UHL ideaal geschikt voor ijzige omstandigheden. Een volledig gebonden EPS-isolatielaag in de vloer, het dak en de zijmuren, gecombineerd met winterventilatieroosters, zorgt voor optimale isolatie en een perfect binnenklimaat. PU-versterkte hoekelementen bieden extra stabiliteit, zijn waterbestendig en zeer isolerend. De sandwichconstructie gemaakt van EPS-schuim, hout en aluminium plaat is gebaseerd op onze decennialange ervaring in caravanbouw. Daardoor zijn alle Hobby-caravans structureel stabiel, perfect geïsoleerd en op de lange termijn beschermd tegen vocht. Dit is ook de reden waarom alle klanten een waterdichtheidsgarantie van 12 jaar ontvangen.
De ontwerpers van Weinsberg hebben met hier en daar met wat kleine slimme veranderingen de Cara One een heel ander uitzicht gegeven.
Zonder het basisontwerp te veranderen doch met wat vormstukken en wat aangepaste kleuren kregen de interieurs een heel ander uitzicht. Dank zij de spitsvondige bouwwijze van de Cara One, nu met het moderne interieur, daarbij nog een aantrekkelijke prijs zal hij beslist in de smaak vallen van veel kampeerders. Voor de kleinste 390 QD bouwjaar 2026 vraagt de fabrikant een basisprijs van 16.050 euro. Dat is ongeveer 600 euro meer dan voor een type 2025. Met zijn mooiere uitrusting is echter de prijs wat gestegen maar de klant krijgt ook wat meer voor zijn geld.
Het nieuwe interieur heeft nu frisse grijstonen met accenten en andere bij passende kleuren. Opvallend is de nieuwe hoog geplaatste verlichting die in sfeervolle verlichting kan worden veranderd. In de badkamer glinstert een marmeren tekening afgewisseld met hout decor, blijkbaar een beetje afgekeken bij zijn familie Tabbert.
Het meubilair is doordachtig en keurig uitgevoerd. Details en robuuste bouwwijze zorgen voor een langdurig leven van de caravan.
Het koetswerk kreeg andere decor strepen wat een leuker sportief uitzicht geeft. De constructie van de caravan is goed, die heeft men behouden om prijsverhoging te voorkomen. Nieuw in het optie pakket zijn de gladde witte platen voor de zijwanden. Met de moderne decor strepen gaat hij goed met zijn tijd mee. Een dissel afdekking en licht metalen velgen behoren tot de standaard uitvoering van 2026.
Met indelingen van compact tot ruim bemeten tracht de fabrikant aan de eisen van zijn klanten te voldoen. Van een kleine gezellige twee persoons caravan tot een ruime gezinscaravan met of zonder kinderafdeling staan in de aanbieding. Voorlopig kan men tussen elf indelingen kiezen die gaan van de 390 QD tot de 550 QDK. Als buitenbeentje zijn er nog de 390 PUH en de 550 QDK beide met standaard een hefbed.
De Spaanse fabrikant die al enkele jaren deel uitmaakt van de Franse Trigano groupe zit niet stil hij brengt regelmatig wat nieuwigheden op het toneel.
Voor volgende modellenjaar komt bij de instap reeks de S344 bij. Het 7,35 m lang alkoofmodel is zeer geschikt voor een gezin met kinderen, hij heeft achterin een in de hoogte verstelbaar dwarsbed. Een redelijk groot sanitair met afzonderlijke douchecel bevindt zich aan de linkerzijde van het interieur.
Een lange keuken en de zitbanken van de zitgroep zijn nieuw. Het meubilair met een mooi houtdecor is zeer modern ontworpen. Het tafelblad kan half wegklappen voor een betere doorgang naar de stuurcabine. Bij de halfintegrale verschijnt de Tessoro T 425 met stapelbedden in een hoek achterin. Vooraan is een hefbed boven de zitgroep met comfortabele zijzitbanken. Een nieuw ontworpen sanitair zien we net achter de zitgroep. Een afzonderlijke douchecel ontbreekt zowiezo niet.
Bij de topreeks vult de integrale Ammphitryon 967 met enkele bedden en een knappe zitgroep met zijzitbanken de reeks aan. Een sfeervol interieur met een knap houtdecor is aangenaam om er in te vertoeven.
Bij de camperbussenkomt verschijnt de nieuwe B144 U met hefdak op de markt. Achterin is een dwarsbed, eigen aan camperbussen moeten de ontwerpers badkamer en keuken compact houden. De zitgroep voor twee personen maakt gedeeltelijk deel uit van de stuurcabine. De camperbus B 144 Up is ideaal voor zwervers die van reizen door mooie landschappen en kleine romantisch dorpen houden.
Na succesvolle campagnes in oktober en november kijkt "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." terug op een bewogen jaar 2025. Met al haar campagnes heeft de kampvereniging, die inmiddels is gegroeid tot 255 leden en 24 ondersteunende leden in het hele land, zelf meer dan 20.000 bomen geplant en ongeveer 62.000 euro gedoneerd voor dit en andere evenementen. De planning voor het komende jaar is al in volle gang.
Het wijndorp Lorch in de Rheingau, Metzingen in de Schwabische Alb en het kleine stadje Groß-Gerau in Zuid-Hessen waren de laatste stops in oktober en november voor de kampeerders, die zich hebben verenigd in de vereniging WOHNmobil for Climate Protection om actief bij te dragen aan milieu- en klimaatbescherming. Er stonden totaal andere acties op de agenda. In Lorch plantten de activisten 13 al hoge, locatie-aangepaste bomen in de wijngaarden hoog boven de Rijnvallei, die een nieuw leefgebied moeten vormen voor insecten en vogels op een voorheen braakliggend gebied.
Het is heel anders in de Schwabische Alb. Daar plantten leden van de vereniging en medewerkers van CamperOase - een langdurig ondersteunend lid van WOHNmobil für Klimaschutz e.V. - 1.000 jonge eiken op de vochtige bosbodem. Volgens de boswachter houdt de eik beter stand met de veranderde klimatologische omstandigheden en zou daarom de nieuwe generatie bomen op het beplante gebied moeten vormen.
Als laatste actie overhandigde de vereniging de Groß-Gerau-vereniging "Klimaaktiv" een donatiecheque van 800 euro voor het planten van een zandbijenhabitat op een voorheen weesgroen gebied in de stad. Daarom was ook de burgemeester van Groß-Gerau ter plaatse en bedankte hij de aanwezige leden van de vereniging voor de gulle donatie en hun inzet voor milieu- en klimaatbescherming.
"We zijn erg trots op wat we in 2025 hebben bereikt," vat bestuurslid Albert Märkl samen. "Met in totaal 5 boomplantcampagnes en extra donaties voor de vergroening van de camperlocatie Bad Münstereifel (1.000 euro) en de Groß Gerau-vereniging Klimaaktiv (800 euro), hebben we alle essentiële doelen bereikt die we ons voor het huidige jaar hadden gesteld," voegt Märkl toe.
Met al haar activiteiten heeft de kampersvereniging, die inmiddels is gegroeid tot 255 leden en 24 ondersteunende leden in het hele land, zelf meer dan 20.000 bomen geplant en ongeveer 62.000 euro gedoneerd voor dit en andere evenementen.
Volgens Märkl wil de vereniging haar inzet ook in de komende jaren net zo succesvol voortzetten en heeft zij de steun van andere leden en ondersteunende leden nodig om dat te doen. Passieve leden zijn net zo welkom als degenen die actief willen of kunnen deelnemen aan de acties.
Op 23 november 2019 richtten Albert Märkl en enkele toegewijde camperbezitters de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." op in Niedernhausen, Hessen. De opname in het Wiesbadener register van verenigingen vond plaats op 11 december 2019. Het doel van de nonprofitvereniging is een bijdrage te leveren aan de bescherming van onze natuur en daarmee aan de bescherming van ons klimaat. Alle clubleden betalen een jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage, die wordt berekend op basis van de kilometers die zij in het betreffende jaar met de camper of vergelijkbaar voertuig hebben gereden. Specifiek betalen ze 1 cent per kilometer, tot maximaal 100 euro per jaar. Met een maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu jaarlijks ongeveer 20 klimaatbestendige bomen planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming.
Na succesvolle campagnes in oktober en november kijkt "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." terug op een bewogen jaar 2025. Met al haar campagnes heeft de kampvereniging, die inmiddels is gegroeid tot 255 leden en 24 ondersteunende leden in het hele land, zelf meer dan 20.000 bomen geplant en ongeveer 62.000 euro gedoneerd voor dit en andere evenementen. De planning voor het komende jaar is al in volle gang.
Het wijndorp Lorch in de Rheingau, Metzingen in de Schwabische Alb en het kleine stadje Groß-Gerau in Zuid-Hessen waren de laatste stops in oktober en november voor de kampeerders, die zich hebben verenigd in de vereniging WOHNmobil for Climate Protection om actief bij te dragen aan milieu- en klimaatbescherming. Er stonden totaal andere acties op de agenda. In Lorch plantten de activisten 13 al hoge, locatie-aangepaste bomen in de wijngaarden hoog boven de Rijnvallei, die een nieuw leefgebied moeten vormen voor insecten en vogels op een voorheen braakliggend gebied.
Het is heel anders in de Schwabische Alb. Daar plantten leden van de vereniging en medewerkers van CamperOase - een langdurig ondersteunend lid van WOHNmobil für Klimaschutz e.V. - 1.000 jonge eiken op de vochtige bosbodem. Volgens de boswachter houdt de eik beter stand met de veranderde klimatologische omstandigheden en zou daarom de nieuwe generatie bomen op het beplante gebied moeten vormen.
Als laatste actie overhandigde de vereniging de Groß-Gerau-vereniging "Klimaaktiv" een donatiecheque van 800 euro voor het planten van een zandbijenhabitat op een voorheen weesgroen gebied in de stad. Daarom was ook de burgemeester van Groß-Gerau ter plaatse en bedankte hij de aanwezige leden van de vereniging voor de gulle donatie en hun inzet voor milieu- en klimaatbescherming.
"We zijn erg trots op wat we in 2025 hebben bereikt," vat bestuurslid Albert Märkl samen. "Met in totaal 5 boomplantcampagnes en extra donaties voor de vergroening van de camperlocatie Bad Münstereifel (1.000 euro) en de Groß Gerau-vereniging Klimaaktiv (800 euro), hebben we alle essentiële doelen bereikt die we ons voor het huidige jaar hadden gesteld," voegt Märkl toe.
Met al haar activiteiten heeft de kampersvereniging, die inmiddels is gegroeid tot 255 leden en 24 ondersteunende leden in het hele land, zelf meer dan 20.000 bomen geplant en ongeveer 62.000 euro gedoneerd voor dit en andere evenementen.
Volgens Märkl wil de vereniging haar inzet ook in de komende jaren net zo succesvol voortzetten en heeft zij de steun van andere leden en ondersteunende leden nodig om dat te doen. Passieve leden zijn net zo welkom als degenen die actief willen of kunnen deelnemen aan de acties.
Op 23 november 2019 richtten Albert Märkl en enkele toegewijde camperbezitters de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." op in Niedernhausen, Hessen. De opname in het Wiesbadener register van verenigingen vond plaats op 11 december 2019. Het doel van de nonprofitvereniging is een bijdrage te leveren aan de bescherming van onze natuur en daarmee aan de bescherming van ons klimaat. Alle clubleden betalen een jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage, die wordt berekend op basis van de kilometers die zij in het betreffende jaar met de camper of vergelijkbaar voertuig hebben gereden. Specifiek betalen ze 1 cent per kilometer, tot maximaal 100 euro per jaar. Met een maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu jaarlijks ongeveer 20 klimaatbestendige bomen planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming.
BOB viert 30ste verjaardag met gouden sleutelhangers Op 30 jaar tijd 5 keer minder bestuurders onder invloed
De BOB-campagne viert dit jaar zijn 30ste verjaardag. Voor de gelegenheid worden 30 nuchtere bestuurders tijdens een controle verrast met …een gouden sleutelhanger. BOB heeft sinds zijn ontstaan vele bestuurders overtuigd om niet te drinken en te rijden. In vergelijking met de eerste editie worden 5 keer minder bestuurders betrapt op alcohol achter het stuur, terwijl er 6 keer meer bestuurders gecontroleerd worden.
30 gouden sleutelhangers voor nuchtere bestuurders Vanaf de start van de eerste campagne BOB-campagne in december 1995 is de gele sleutelhanger van de partij. De sleutelhanger wordt door de politiezones in heel het land uitgedeeld als erkenning aan de bestuurders die negatief blazen bij een controle. Dit jaar worden voor de 30ste verjaardag van BOB 30 exclusieve gouden BOB-sleutelhangers uitgedeeld door de lokale en federale politie. In 30 verschillende politiezones zal dus telkens één bestuurder willekeurig beloond worden met een bijzonder verguld exemplaar van de sleutelhanger. De BOB-partners Vias institute, Belgische Brouwers VZW en Assuralia stellen deze bijzondere sleutelhangers ter beschikking naast de honderdduizenden gewone BOB-sleutelhangers.
BOB: 30 jaar campagne In december 1995 ging de allereerste BOB-campagne van start. Een jaar eerder was de wettelijke alcohollimiet in ons land verlaagd van 0,8‰ naar 0,5 ‰. BIVV, de voorganger van Vias institute, had tot die tijd wel al campagnes gevoerd over alcohol achter het stuur, maar die waren vrij hard van toon. Door de wijzigende tijdsgeest werd beslist om het geweer van schouder te veranderen. In partnership met de Belgische Brouwers werd een nieuwe campagne ontwikkeld.
De nieuwe campagne wilde de bestuurder in de kijker zetten die niet drinkt, maar wel feestelijk en positief is en dankzij wie het feest kan plaatsvinden. BOB stond en staat voor een coole, aardige, verantwoorde bestuurder. De persoon heeft geen leeftijd, geen geslacht en behoort niet tot een bepaalde sociale klasse. Iedereen kan zich ermee identificeren.
De eerste BOB-affiche uit 1995
30 jaar BOB: 6 keer meer controles, 5 keer minder bestuurders onder invloed Bij de eerste BOB-campagne werden in totaal iets meer dan 100 000 bestuurders gecontroleerd door de politie en blies 6,4% positief. Begin jaren 2000 steeg het aantal positieve bestuurders naar het hoogste peil ooit: 9,9% van de bestuurders was positief. Sinds 2004 (en met de steun van de voltallige geïntegreerde politie) nam het aantal controles gestaag toe en onder meer door het gebruik van de samplingtoestellen is het aantal controles fors gestegen.
Vorige wintercampagne werden maar liefst 605 759 bestuurders onderworpen aan een blaastest. 6x zoveel als bij de allereerste BOB-campagnes. Het aantal positieve bestuurders zit op het laagste peil: 1,2% van de bestuurders was positief, ofwel 5 keer minder dan bij de start van de campagne 30 jaar geleden. Toch is de strijd niet gestreden. Vorig jaar waren er in ons land nog 3770 letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol.
Bestuurders die te veel gedronken hebben, hebben vaak veel te veel gedronken. Gemiddeld hadden bestuurders onder invloed betrokken in een letselongeval een alcoholgehalte van 1,6 ‰. De politie controleert tijdens de campagne uiteraard ook op drugs. De pakkans voor drugs is de laatste jaren ook flink toegenomen. In 2016 liepen 6933 bestuurders tegen de lamp tijdens een drugcontrole, in 2024 waren er dat 13 189, bijna dubbel zo veel.
BOB vind je overal De slogan van deze wintercampagne luidt ‘BOB vind je overal’. Dat mag je deze keer ook letterlijk nemen. Langs de Vlaamse autosnelwegen zullen baanaffiches deze boodschap uitdragen. Maar evenzeer in stadscentra, zowel in Brussel, Wallonië en Vlaanderen als via sociale media zal de affiche te zien zijn. In Leuven, Brussel en Luik gaan graffiti-artiesten met de campagne aan de slag. Hun murals zullen voor lange tijd het straatbeeld sieren.
Meer dan ooit zijn er tal van veilige oplossingen om veilig thuis te geraken. Belangrijk is om daarbij de juiste BOB-reflex te hebben. Die begint met na te denken over hoe je veilig thuis gaat geraken voor je vertrekt. Het is niet moeilijk om ervoor te zorgen dat je niet onder invloed achter het stuur moet kruipen. Spreek op voorhand af wie BOB is, regel een taxi gebruik het openbaar vervoer, regel jezelf een gezellig logeerbed bij vrienden of drink heel de avond een van de zovele lekkere alcoholvrije alternatieven. BOB vind je overal.
Jean-Luc Crucke, Federaal minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie: " BOB gaat niet over een naam, maar over een duidelijke keuze: veiligheid primeert altijd. Alcohol en verkeer combineren verhoogt het risico vanaf de eerste slok. Daarom blijft BOB, dertig jaar later, de eenvoudigste en tegelijk krachtigste oplossing. Wie drinkt, rijdt niet. Die keuze redt levens, elke dag opnieuw.”
Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “BOB heeft de voorbije dertig jaar een mentaliteitsverandering ingezet die Vlaanderen veiliger maakt. Toch zien we nog te vaak situaties die aantonen dat alcohol en verkeer onverenigbaar zijn. Vlaanderen blijft die boodschap kracht bijzetten en rolt de nieuwe campagne ‘BOB is overal’ breed uit, van onze snelwegen tot in de stadscentra.”
Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie: “Onder meer dankzij BOB rijden er vandaag vijf keer minder bestuurders onder invloed van alcohol tijdens de eindejaarsperiode. Niet alleen preventie draagt daartoe bij, ook elke politiecontrole is een sterk signaal: samen gaan we voor verkeersveiligheid. Maar de echte kracht zit in even op voorhand nadenken wanneer je alcohol gaat drinken en daarna de baan op moet: plan vooruit, kies een BOB en kom veilig thuis. Zo maken we samen het verschil.”
Karin Genoe, CEO Vias institute:"Al 30 jaar organiseren we de BOB-campagne om alle bestuurders ervan te overtuigen dat je nooit onder invloed mag rijden. Er is een mooie positieve evolutie merkbaar in het aantal bestuurders die de boodschap begrepen hebben. We hopen dat op een dag de campagne niet meer nodig zal zijn. Dat zou betekenen dat iedereen altijd weet dat drinken en rijden uit den boze is.”
Krishan Maudgal, CEO Belgische Brouwers “Al 30 jaar is Belgische Brouwers een trouwe en trotse partner van BOB. Wat ooit begon als een eenvoudige, sympathieke naam tijdens een brainstormsessie, groeide uit tot een begrip dat iedereen kent en dat mensen samenbrengt rond één duidelijke boodschap: wie drinkt, rijdt niet. We blijven ons, samen met onze partners, inzetten voor een toekomst waarin veilig verkeer voor iedereen vanzelfsprekend is.”
Hein Lannoy,CEO van Assuralia: “Op termijn wil Assuralia samen met Vias en Belgische Brouwers een ware BOB-reflex installeren bij de bevolking. Wie plannen maakt om vanavond, volgend weekend of op een ander moment op stap te gaan, denkt meteen even na hoe hij of zij, inclusief familie of vrienden, die avond veilig wil afsluiten. Zo’n preventie-reflex aanmoedigen past perfect bij de verzekeraars die de BOB-campagne blijven ondersteunen om zoveel mogelijk schade en menselijk leed te voorkomen”.
CMT bedrijfshoogtepunten / focus op duurzaamheid op het Future Tourism Congress
De voorbereidingen voor CMT 2026 zijn al in volle gang. Naast talrijke aanbiedingen en tentoonstellingsbedrijven op het gebied van reizen en caravanrijden, zal er een druk programma zijn – zowel voor publieke bezoekers als voor handelsbezoekers in het CMT Business Area. Van spannende prijzen, talrijke congressen die de uitdagingen in het toerisme belichten en innovatieve oplossingen bieden, tot netwerkbijeenkomsten en uitwisselingen met vertegenwoordigers uit politiek en bedrijfsleven, er wordt een breed spectrum aangeboden.
Future Tourism Congress: Focus op duurzaamheid
In tijden van klimaatverandering en wereldwijde politieke instabiliteit zijn hulpbronnenbesparende actie en internationaal begrip belangrijker dan ooit. Spannende impulsen tijdens het Future Tourism Congress (19 tot 21 januari 2026) zullen laten zien hoe dit kan werken. Daarnaast biedt de CT Award (20.1.2026) Connecting Culture van Corps Touristique en Messe Stuttgart het juiste podium voor best practices uit het toerisme. Early Bird-tickets voor het Future Tourism Congress zijn nog steeds beschikbaar tot 30 november.
Fietstoerisme is duurzaam en trendy
Fietstoerisme wordt beschouwd als een bijzonder duurzame vorm van reizen en wordt steeds belangrijker, vooral voor de ontwikkeling van landelijke gebieden. Financiering van het Federale Ministerie van Digitale Zaken en Transport (BMDV) en gerichte studies van de Duitse Toerismevereniging (DTV) tonen aan dat fietstoerisme niet alleen het milieu beschermt, maar ook economische impulsen biedt in minder ontwikkelde gebieden. In het kader hiervan loopt sinds 1 juli 2024 de "Basisstudie over Fietstoerisme in Duitsland". De resultaten van het onderzoek worden verwacht in april 2026 beschikbaar te zijn en zullen dienen om een langetermijnstrategie te ontwikkelen voor de uitbreiding van het fietstoerisme.
De CycleTourismSummit 2026, georganiseerd door de adfc - Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club LV Baden-Württemberg e.V., behandelt ook onderwerpen gerelateerd aan fietstoerisme. De top komt voor het eerst naar CMT 2026 en brengt alle belangrijke spelers uit het fietstoerisme samen. Deelnemers kunnen uitkijken naar spannende keynotes, actuele trends in infrastructuur en kwaliteit, inspirerende workshops – zoals "Women in Cyclisting" – en volop ruimte voor netwerken. Tip: Tickets zijn nog steeds beschikbaar voor een early bird-prijs tot 30 november.
CMT x BTW Netwerklounge
De CMT x BTW Network Lounge brengt toonaangevende geesten uit de federale politiek en vertegenwoordigers van de toerismesector samen. Huidige trends, uitdagingen en visies voor de toekomst van het toerisme zullen worden besproken – in een ontspannen sfeer. Er zullen directe mogelijkheden zijn voor discussie.
Andere onderwerpen in het CMT-bedrijfsgebied zijn onder meer de Toerismeconferentie van de Vereniging van Duitse Steden (20-01-2026), de Female Leaders Lunch van de BTW (20-1-2026), de Kamer van Industrie en Koophandel Noord-Zwarte Woud, die de Camping Trends 2026 presenteert (21-1-2026), of de DTV - Duitse Toerismevereniging, die de acceptatie van toerisme in Duitsland nauwkeurig zal bekijken met actuele gegevens, seizoensdynamiek en invloedende factoren (21-01-2026). Meer informatie over CMT Business is hier te vinden: Program CMT Business.
Over de CMT De CMT is 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme en recreatie. Elk jaar presenteren zich talrijke nationale en internationale reisbestemmingen in Stuttgart. Het is de belangrijkste innovatiebeurs in de kampeer- en caravanbranche aan het begin van het jaar. Vier dochterbeurzen vinden tegelijkertijd plaats: de Fiets- en Wandeltochten, de Cruise- en Scheepstouren, de Golf- en Wellnessreizen en de Zelfconversie. Het CMT organiseert ook ongeveer 600 ondersteunende evenementen onder één dak en is tegelijkertijd een specialistisch, publiek, politiek en media-evenement. Op CMT 2025 verwelkomde Messe Stuttgart ongeveer 260.000 bezoekers. In totaal toonden 1.570 exposerende bedrijven hun innovaties en toeristische hoogtepunten op 125.000 vierkante meter in tien zalen. De volgende CMT vindt plaats van 17 tot 25 januari 2026 in het Stuttgart Exhibition Centre.
Al was de laatste Bianco nog niet zo lang op de markt toch heeft de fabrikant uit Mertingen er wat nieuwe vondsten in verwerkt. Bovendien zijn er nog 2 nieuwe indelingen bijgekomen. Geïnteresseerden kunnen nu kiezen tussen 17 verschillende modellen, met afmetingen tussen de 7,03 m en de 7,72 m. Ieder paar of gezin met kinderen vindt er beslist iets geschikt naar hun smaak.
De succes caravan van Fendt is voornamelijk gemoderniseerd. Met het eikenhouten decor scoort hij beslist meer punten bij kampeerders. Daarbij nog een groot aantal indelingen maakt de keuze soms moeilijker. Wat bijzonder opvalt zijn de bovenkastdeuren met onderaan de smalle handgrepen ze geven het interieur een moderner uitzicht zonder het sfeervolle van het woongedeelte te verliezen. Buiten het nieuwe houtdecor zijn er nog 2 nieuwe stoffen gebruikt, goed gekozen ze geven het interieur een fris een jeugdig uitzicht.
Technisch heeft de Bianco dimbare LED leesspots met korte zwanenhals. Ook zijn er nu USB stopcontacten aan de zitgroep en aan de bedden. In de modellen Bianco Activ is een 157 l grote compressor koelkasten geplaatst. Naar de grootte van de caravan zijn een Truma C4 of C6 geïnstalleerd. De nieuwe indeling van de Bianco Selection 495 SG is bedoeld voor paren die veel op reis gaan en afzonderlijk bedden verkiezen. Hij is 7,20 m lang en zet 1800 kg op de weegschaal. Met die lengte kan men de bedden achterin plaatsen en in de midden het sanitair. Vooraan heeft men de zitgroep geplaatst.
In de keuken zijn in alle 5 modellen van de Bianco Selection standaard absorptie koelkasten geïnstalleerd. De bedden zijn met hun 2 m lengte gemaakt voor relatief grote bewoners.
Zoals bij de meeste caravans met enkele bedden kan men ze met tussenstukken tot één groot comfortabel bed omvormen.
De prijzen voor de Fendt Bianco Selection beginnen rond de 31.400 euro
De Franse fabrikant bouwt zijn Slim reeks met een nieuwe smalle integraal. De S 294 is tegenstaande hij wat smaller is toch geschikt voor een gezin.
De 2,1 m brede Slim reeks begint meer bekendheid te krijgen met als gevolg dat er meer vraag is naar deze kampeerauto’s.
De veel gevraagde S 194 met een lengte van 5,99 m krijgt er een grotere broer bij de 6,94 m lange S 294. Speciaal uitgekiend voor een gezin om met kinderen aangenaam en comfortabel te reizen.
De nieuwe S 294 is gebouwd op een Ford Transit basisvoertuig met een turbo diesel die 130 paardjes naar de wielen stuurt. Wat al direct opvalt in het interieur is de ruime zitgroep met zijzitbanken. Zoals in bijna alle kampeerauto’s kan de tafel op een of andere manier samenklappen of opzij schuiven om een betere doorgang te hebben van en naar de stuurcabine. Boven de zitgroep is een elektrisch bediend hefbed.
Aansluitend aan de zitgroep is een compacte keuken. Het aanrecht kan met een opklapbare plaat vergroot worden. Aan de overkant van de keuken is het sanitair. Met de zwenkbare wand te verdraaien bekomt men een douchecel. Slim gevonden is de beddenconstructie. De lattenbodem tussen de enkele bedden kan omklappen dat vergroot niet alleen het ruimtelijk zicht maar verleend een betere toegang tot de bovenkasten en de garage.