Campingkachels van Webasto: stiller, sneller, brandstofbesparend, stil, snel en efficiënt: op de Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto zijn nieuwe, bijzonder stille Air Top Pro 25 luchtverwarmer en de geavanceerde, brandstofbesparende Thermo Top Evo boiler.
De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto is zeer stil, zuinig en snel dankzij de extreem lage deellastfase en het nieuwe motorconcept. De Thermo Top Evo boiler van Webasto wordt stiller en efficiënter door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen.
Webasto introduceert nieuwe kachels voor kampeerauto’s
Op het Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto een nieuwe luchtverwarmer en een geoptimaliseerde boiler voor kampeervoertuigen. De volledig nieuw ontwikkelde Air Top Pro 25 en de doorontwikkelde Thermo Top Evo zijn te zien op stand 13A60 (hal 13).
De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto verwarmt het interieur van het voertuig met maximaal 2,5 kilowatt (kW). Kampeerauto’s, caravans en zwerfauto’s krijgen snel een aangename kamertemperatuur. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, regelt het apparaat bij deellast. Dankzij een extreem laag deellastniveau van slechts 0,7 kW verbruikt de kachel minder brandstof en is hij nauwelijks hoorbaar. Bovendien draagt een nieuw borstelloos motorconcept bij aan de verhoogde efficiëntie van de Air Top Pro 25 ten opzichte van zijn voorganger, de Air Top 2000 STC. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen. De verwarming is traploos instelbaar en houdt de temperatuur zeer constant. De automatische hoogteverstelling breidt het toepassingsgebied uit. Het kan zowel binnen als buiten het voertuig worden geïnstalleerd. De Air Top Pro 25 kan worden bediend met verschillende bedieningselementen van Webasto, waaronder de ThermoConnect-app. Integratie in bestaande voertuigsystemen is ook mogelijk via LIN, CAN en CI-Bus.
De Webasto Thermo Top Evo standkachel verwarmt het koelvloeistofcircuit van het voertuig en brengt warmte in het voertuig via de bestaande luchtuitlaten. De voorruit ontdooit en het interieur warmt op. Nu heeft het waterverwarmingssysteem een nieuwe circulatiepomp gekregen met een nog langere levensduur. In de automatisch geregelde verwarmingsmodus is het apparaat aangenaam stil door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen tot 1,8 kW. De geoptimaliseerde efficiëntie zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik en dus ook voor lagere emissies. Een andere nieuwe functie is dat de Thermo Top Evo automatisch het type communicatie-interface met het voertuig detecteert. Dit scheelt installatietijd en is minder foutgevoelig. De communicatie vindt analoog plaats via Webasto-bedieningselementen, LIN- of CI-bus. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen.
Beide kachels zijn beschermd tegen cyberaanvallen volgens ISO 21434 en dienovereenkomstig gecertificeerd. De nieuwe toestellen zijn vanaf het voorjaar van 2025 verkrijgbaar.
Over Webasto
Als wereldwijde innovatieve systeempartner voor de mobiliteitsindustrie is Webasto een van de 100 grootste leveranciers van de auto-industrie wereldwijd. Bij ontwikkeling, productie en verkoop richt het bedrijf zich enerzijds op daksystemen en anderzijds op de elektrificatie van voertuigen. Het productassortiment omvat te openen en vaste daken, elektrische hoogspanningskachels en batterijen, evenals oplossingen voor thermisch beheer. Tot de klanten van Webasto behoren fabrikanten van personenauto's, bedrijfsvoertuigen en boten, maar ook dealers en eindklanten. In 2022 genereerde de Groep een omzet van meer dan 4 miljard euro en had het ongeveer 16.800 mensen in dienst op meer dan 50 locaties. Het hoofdkantoor van het bedrijf, opgericht in 1901, is gevestigd in Stockdorf bij München. Zie www.webasto.com voor meer informatie
7 Belgen op de 10 wisselen van bestuurder tijdens rit naar hun vakantiebestemming
Andere goede gewoonte: 8 op de 10 bestuurders stoppen voor een dutje 7 op de 10 Belgen rijden ’s nachts wanneer ze op vakantie vertrekken. Twee jaar geleden waren er dat nog 6 op de 10. Een lange reis moet je goed voorbereiden. De Belgische bestuurders nemen zeker hun voorzorgen als het gaat over het voorkomen van vermoeidheid achter het stuur. Meer dan 8 op de 10 chauffeurs stoppen om minstens één dutje tijdens de reis te doen. Daarmee scoren we ver boven het Europese gemiddelde. 7 op de 10 Belgen wisselen van chauffeur tijdens de reis. Dit zijn de bevindingen van een nieuwe Europese enquête van de Fondation Vinci Autoroutes, waarvan de resultaten vandaag door Vias gepubliceerd worden. Bijna 7 op de 10 Belgen rijdt 's nachts Op het eerste gezicht biedt 's nachts rijden een aantal voordelen, zoals minder verkeersdrukte, koelere temperaturen en een rustigere sfeer wanneer de kinderen slapen. Blijkbaar zijn heel wat Belgen overtuigd van deze voordelen, want 7 op de 10 bestuurders (67%) vertrekken 's nachts wanneer ze een lange reis moeten maken. Jaar na jaar stijgt dit aantal (twee jaar geleden was het nog 60%). 8 op de 10 Belgen stopt om een dutje te doen De beste manier om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan is stoppen en een dutje doen. Meer dan 8 op 10 Belgen (81%) doen zo een dutje tijdens de reis. Het Europese gemiddelde is slechts 62%. Belangrijke bemerking is dat Belgische bestuurders sowieso pas pauzeren na gemiddeld bijna drie uur onderweg te zijn. De algemene aanbeveling is om elke twee uur te stoppen om zo de volledige aandacht bij het verkeer te houden. Tot slot wisselen bijna 7 op de 10 vakantiegangers (72%) tijdens de rit van bestuurder om de kans te geven aan de andere om uit te rusten. Dat is ook een effectieve manier om een optimale concentratie te behouden. 1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn 's Nachts rijden heeft het grote nadeel dat je vermoeider bent. Zo heeft 1 op de 4 chauffeurs (25%) al de indruk gehad dat ze tijdens de rit in slaap vielen en 1 op de 7 (14%) geeft toe dat ze (even) op de pechstrook zijn beland omdat ze ingedommeld waren. De vermoeidheid kan door een slechte voorbereiding nog groter worden. Bijna 8 op de 10 chauffeurs (79%) beëindigen hun voorbereidingen laat op de avond voor ze vertrekken. Het risico bestaat dan dat je rit een constante strijd tegen het in slaap vallen dreigt te worden, wat natuurlijk absoluut af te raden is. Enkele bijzondere verkeersregels in Europa Sommige verkeersregels verschillen soms van land tot land. In Frankrijk is het als bestuurder bijvoorbeeld verboden om oortjes te dragen om naar muziek te luisteren of te telefoneren. De boete daarvoor is 135 euro, zelfs op de fiets. Kinderen onder de 12 moeten een helm dragen tijdens het fietsen, of ze nu bestuurder of passagier zijn. Ook heel belangrijk: radarmelders (of applicaties die de controles van de politie kunnen aangeven) zijn verboden in Duitsland, Zwitserland, Ierland, Slowakije en Turkije. Als je fietsen meeneemt, let er dan op dat ze in Spanje en Italië gemarkeerd moeten worden met een rood-wit bord als ze achterop het voertuig zijn bevestigd. Ben je op vakantie in Zwitserland? Dan moet je niet alleen een gevarendriehoek hebben, maar deze moet ook binnen handbereik van de bestuurder zijn.
5 tips voor een geslaagd dutje in de wagen Stop op een rustige, veilige plek. Drink een kop koffie voor je dutje. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat cafeïne begint te werken en het voorkomt dus niet dat je even in slaap valt. Maak het jezelf comfortabel door je stoel half achterover te zetten. Beperk je dutje tot maximaal 20 minuten. Anders val je in een diepe slaapfase en heb je moeite om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, voel je de voordelen van de koffie. Voor je terug vertrekt, stap even rond en rek je uit. 5 tips voor een vlotte reis Probeer goed uitgerust te vertrekken aan je vakantie. Vermijd dus om tot laat op de avond voor vertrek nog bezig te zijn met je voorbereidingen. De vakantie begint zodra je in de auto stapt. Leg jezelf geen verplichte aankomsttijd op: als je ontspannen rijdt, zal de reis sneller voorbijgaan. Vergeet vooral de basisregels niet: veiligheidsgordels voor alle inzittenden, ook degenen die slapen, respecteer de maximumsnelheid en natuurlijk geen alcohol drinken als bestuurder. Als je in de file terechtkomt, blijf dan kalm. Een woedeaanval kan je vakantie verpesten. Zie andere bestuurders als lotgenoten in plaats van als vijanden. Sla geen rustpauze over alleen omdat je er bijna bent: het risico op een ongeluk ligt 4x zo hoog in de laatste 100 kilometer.