“Promobil”-poll 2022 Truma behaalt opnieuw vier podiumplaatsen bij de verkiezing van de populairste toebehoren merken Voor de kampeergemeenschap is Truma een merk van het vertrouwen. Dat blijkt uit de polls van de vaktijdschriften "Promobil" en "Caravaning" die zich in het begin van het jaar als trendbarometer voor het imago van de populairste merken op het vlak van kampeerauto’s, caravans en toebehoren hebben gevestigd. In totaal telden de twee tijdschriften, die door Motor Presse Stuttgart worden uitgegeven, 20.488 deelnemers (“Promobil”: 14.037, “Caravaning”: 6.451) die hun favoriete merken in alle belangrijke productsegmenten van de markt hebben gekozen. De lezers stemden Truma in drie productcategorieën op het podium. Dankzij zijn compressorkoelboxen Cooler behaalde Truma de 3e plaats in de categorie “Koelkasten en koelboxen”.
In de categorie “Airconditioningsystemen” werd Truma door de lezers naar de tweede plaats gestemd, waarbij de kloof met de toppositie ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk kleiner is geworden.
In de categorie “Verwarmingen” vertrouwen de lezers van Promobil en Caravaning duidelijk op Truma. Met een verpletterende 81,2 % nemen de Truma verwarmingen de koppositie in.
Als favoriete merk in de categorie “Manoeuvreersystemen” hebben de kampeerders de Truma Mover voor de 7e keer op een rij naar de 2e plaats gestemd. “We zijn ontzettend blij dat de kampeerders de producten van Truma zo waarderen en dat we de resultaten nog hebben kunnen verbeteren door de Open Innovation die vorig jaar in het leven is geroepen. We willen het in ons gestelde vertrouwen rechtvaardigen door oplossingen te ontwikkelen die de reis nog comfortabeler en geconnecteerder maken", aldus Martin Eichelbrönner, commercieel directeur van de Truma-groep.
Truma luchtkoelers
Zelfs op warme dagen altijd een aangename koelte in de caravan en kampeerauto! We hebben het juiste airconditioningsysteem ontwikkeld voor elke behoefte en voertuig zowel dakairconditioningssystemen als opbergboxairconditioners.
De Aventa dakairconditioners van Truma worden op uw caravan, paneelwagen of kampeerauto geïnstalleerd om ruimte te besparen. Al onze apparaten zijn bijzonder stil, lichtgewicht en eenvoudig achteraf in te bouwen.
Wat de Aventa compact plus kan doen.
De Aventa compact plus dakairco is simpelweg onze beste als het gaat om koelgedrag, geluid en gewicht. Het overtuigt met maximaal vermogen in een minimum aan ruimte en kan universeel worden gebruikt. De airco is zo compact dat hij de ruimte op het dak gemakkelijk deelt met transportbox, zonnepaneel en schotelantenne. In het interieur maakt de Aventa compact plus indruk met zijn gepatenteerde luchtverdeler, waar je de luchtstroom gericht en tochtvrij kunt aanpassen. De luchtverdeler is zo vlak ontworpen dat de doorgangshoogte bijna behouden blijft.
Dit maakt de Aventa compact plus speciaal
Ruimtebesparende buitenafmetingen: Ideaal voor bestelwagens
Luchtverdeler met individuele instelmogelijkheden
Handige afstandsbediening
Airconditioning en automatische klimaatregeling bedienen via app (optioneel met Truma iNet Box)
Met zijn aanzienlijke koelvermogen is de dakairconditioning niet alleen geschikt voor paneelwagens. De Aventa compact plus is ook geschikt voor voeringen bijvoorbeeld als je er meerdere zones in wilt koelen.Bij koeling wordt tegelijkertijd vocht uit de lucht verwijderd, wat bijdraagt aan een aangenaam binnenklimaat.
Klein maar krachtig: de Aventa compact
Deze dakairco is een echte allrounder: hij scoort als lichtgewicht, waarbij tegelijkertijd veel vermogen onder de behuizing zit. Ondanks zijn enorme koelvermogen is de Aventa compact fluisterstil. Het compressorgeluid kon door de ontwerpers tot een minimum worden beperkt. Het gebruikte materiaal EPP doet de rest. Trillingen worden gedempt, het gewicht kan laag worden gehouden.
Dit maakt de Aventa compact bijzonder
Ruimtebesparende buitenafmetingen: Ideaal voor bestelwagens
Luchtverdeler met individuele instelmogelijkheden
Handige afstandsbediening
Airconditioning en automatische klimaatregeling bedienen via app (optioneel met Truma iNet Box)
Compact aan de buiten- en binnenkant: De airconditioning past nog steeds op het dak, zelfs als het zonnepaneel, de schotelantenne en de dakkoffer daar al zijn gemonteerd. En dankzij de vlakke binnen luchtverdeler hoef je je hoofd niet in de caravan te trekken. Want de doorgangsvrijheid is bijna behouden.Tijdens bedrijf droogt het dakairconditioneringssysteem de gecirculeerde lucht en draagt zo bij aan een aangenaam binnenklimaat, zelfs bij kleine temperatuurverschillen.
De Aventa comfort koelt snel af
De Aventa comfort is een echte allrounder: hij koelt de caravan/kampeerauto in recordtijd tot een aangename temperatuur. Het duurt slechts iets meer dan een uur om een aangenaam klimaat te bereiken. Want dat is precies hoe lang de dakairconditioning erover doet totdat de temperatuur in de caravan is gedaald van 35 naar 25 graden. Bovendien kan het koelcircuit worden omgekeerd, zodat de Aventa comfot met 1700 watt kan verwarmen. Je hebt dus een extra warmtebron bij je, zeker tijdens de overgangsperiode.Of je nu graag de koele bries direct in je gezicht laat waaien of niet: Alles is mogelijk! De vier uitgangen op de binnen luchtverdeler wachten op u om de luchtstroom correct te sturen - doelbewust en toch tochtvrij.
Zo scoort de Aventa comfort
Schakel de dakairconditioner gemakkelijk in en uit via de afstandsbediening
Hoge prestaties met een laag gewicht van slechts 33 kilo
Bijzonder stil in de slaapfunctie met verminderde blowersnelheid
Gebruik een timer om de gewenste bedrijfstijd te programmeren
Stel de kamertemperatuur in stappen van één graad in
Ongevallen zijn talrijker en twee keer zo ernstig bij hevige wind Vias roept op tot voorzichtigheid nu het de komende dagen gaat stormen
Tot maandag zal ons land te maken krijgen met extreem winderig weer met soms zeer hevige rukwinden en hevige regenval. Uit een nieuwe statistische analyse van Vias institute blijkt niet alleen dat het aantal ongevallen bij dergelijk weer toeneemt, maar ook dat de ongevallen twee keer zo ernstig zijn. Daarom roept Vias op tot voorzichtigheid en doet het 10 aanbevelingen om veilig te rijden met deze weersomstandigheden.
Het KMI heeft voor de komende dagen een stormwaarschuwing uitgegeven met windstoten van meer dan 80 km/u over het hele land. Sommige regio's kunnen zelfs morgen al in code rood gaan. Vias roept daarom op tot voorzichtigheid op de wegen. Meer en ook ernstigere ongevallen Gemiddeld zijn er op een normale winterdag (november tot februari) 94 letselongevallen en op een regenachtige dag 105. Op een dag met harde wind en regen zijn er 111 ongevallen, dat is 17% meer dan op een normale dag. Deze ongevallen zijn ook twee keer zo ernstig. Per 1000 ongevallen met lichamelijk letsel vallen er op een winderige dag 37 doden, tegen 19 op een normale dag.
Ernst* van de ongevallen in functie van de weersomstandigheden 2011-2020
Normale omstandigheden
19
Regen
18
Mist (zichtbaarheid minder dan 100 m)
29
Harde wind, windstoten
37
Sneeuwval
15
Hagel
21
Andere (dichte rook
23
* Ernst is het aantal doden per 1000 letselongevallen
Afwijken van je richting
Wanneer de wind hevig wordt, heeft dat negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid. Het kan voertuigen doen afwijken en in extreme gevallen zelfs hoge voertuigen of bijvoorbeeld caravans omverblazen. Ook voor voetgangers en tweewielers kunnen windvlagen een impact hebben op hoe ze zich bewegen. Windvlagen zijn nog gevaarlijk omdat ze onvoorspelbaar zijn. Je kan niet altijd goed inschatten waar ze precies ontstaan, hoe krachtig ze zijn en hoe lang ze duren. Door harde wind kunnen allerlei obstakels zoals bomen, takken, bladeren op de weg terechtkomen, waardoor het verkeer wordt ontregeld.
Een lichte auto zal gemakkelijker door de wind worden beïnvloed en daardoor sneller worden gedestabiliseerd dan zwaardere voertuigen. Hetzelfde geldt voor voertuigen met een grotere hoogte (bv. bestelwagens) of voertuigen die bagage op het dak vervoeren. Voertuigen met aanhangwagens of caravans zijn ook zeer gevoelig voor het effect van de wind.
10 tips om veilig te rijden wanneer er veel wind is
1) Verminder de snelheid van je voertuig, vooral op wegen waar de snelheid gewoonlijk hoog is, aangezien de wind daar uiteraard een grotere invloed heeft.
2) Rij op snelwegen zo ver mogelijk rechts op de meest rechtse rijstrook. Dit geeft je een "veiligheidsmarge" als je naar links afwijkt.
3) Hou je stuur stevig vast om mooi je koers te behouden en om het effect van hevige laterale wind te kunnen compenseren.
4) Wees bijzonder voorzichtig op open plekken zoals bruggen of stukken snelweg zonder begroeiing aan de zijkanten.
5) Hoewel het gebruik van mobiele telefoons zonder handsfree-set uiteraard altijd verboden en gevaarlijk is, is het nog gevaarlijker bij harde wind, aangezien je het stuur slechts met één hand vasthoudt.
6) Je vermijdt als dat kan best wegen waar overal bomen dicht langs staan.
7) Vermijd inhalen zoveel mogelijk. Bij een windvlaag kan het voertuig dat je inhaalt naar je toe zwenken.
8) Wees extra voorzichtig als er voetgangers zijn. Ook zij worden beïnvloed door windvlagen en kunnen onbedoeld naar de weg worden "geduwd".
9) Pomp je banden goed op: als dat niet het geval is, of als je schokdempers in slechte staat zijn, zal je voertuig gevoeliger zijn voor wind.
10) Wanneer je op je bestemming aankomt, hou je deur stevig vast wanneer je die opent en let vooral op voor voetgangers of fietsers.
En met de fiets?
Een deel van het advies voor autobestuurders geldt ook voor fietsers (het stuur stevig vasthouden, beboste gebieden vermijden, enz.) Voor een tweewieler is de houding echter bijzonder belangrijk in winderige omstandigheden. Om minder last te hebben van windvlagen, moet de fietser ervoor zorgen dat er geen losse of wapperende delen zijn (b.v. jas goed sluiten, geen fietstassen). Voorzie ook meer tijd om op je bestemming te geraken, want tegenwind vertraagt uw snelheid aanzienlijk.
Het eert innovatieve, toekomstgerichte oplossingen, concepten, strategieën en producten in de caravanindustrie: de "European Innovation Award". Een internationale jury – bestaande uit vertegenwoordigers van de gespecialiseerde redacties uit Europa's toonaangevende caravanlanden beoordeelt de inzendingen en bepaalt de winnaars. In opdracht van de internationale juryleden selecteert Dolde Medien Verlag de beste innovaties.
En voor de vijfde keer op rij is Knaus Tabbert AG een van de trotse winnaars dit jaar met de KNAUS E.POWER DRIVE-studie, die de felbegeerde prijs kreeg in de categorie "Technology & Connectivity". Net als vorig jaar vond de prijsuitreiking vanwege de pandemie in digitale vorm plaats. De KNAUS E.POWER DRIVE-studie is de eerste volledig elektrische kampeerauto van Knaus Tabbert. In samenwerking met HWA AG een toonaangevende en ervaren ontwikkelingspartner in de autosport en engineering werd dit voertuig met elektrische aandrijving gecreëerd. Veel klanten willen moderne en schone mobiliteit van de toekomst de E.POWER DRIVE-studie is de logische en logische stap naar een elektrisch recreatievoertuig: complexe technologie in de cockpit, aandrijf elektrische motor met maximaal 180 kW vermogen, 90 km actieradius in puur elektrische werking. De elektromotor kan echter ook recupereren in de schuifmodus, d.w.z. elektrische energie opwekken en wordt aangedreven door de hoogspanningsbatterij die in de onderkant is geïnstalleerd. Wanneer een batterijdrempel wordt bereikt, start de range extender, die stevig is gekoppeld aan een generator, automatisch op tijdens de rijmodus, waardoor ongemakkelijke en tijdrovende laadstops niet meer nodig zijn. Het heeft de primaire taak om de tractiebatterij op te laden, maar kan ook rechtstreeks elektriciteit leveren aan de aandrijfmotor. Tegelijkertijd voorziet de range extender ook de woonstructuur van het voertuig van energie.
%%%FOTO3%%%
"Heel erg bedankt! De 'European Innovation Award' is een geweldige bevestiging en stimulans voor ons team om in de toekomst te blijven inspireren met nog veel meer innovaties", zegt CSO Gerd Adamietzki. "We zijn heel blij."
Omzet stijgt met 8,6 procent naar 863 miljoen euro
Dubbelcijferige stijging van de afzet tot 27.089 eenheden
Op basis van voorlopige cijfers voor het boekjaar 2021 genereerde Knaus Tabbert AG een geconsolideerde omzet van EUR 863 miljoen (vorig jaar: EUR 795 miljoen). Dat komt overeen met een stijging van 8,6 procent ten opzichte van het cijfer van vorig jaar. Dit was iets hoger dan de omzetprognose van de Raad van Bestuur van EUR 850 miljoen, die op 4 november 2021 is bijgewerkt.
Qua verkoopcijfers is de tijdelijke verschuiving in productiecapaciteit van kampeerauto’s naar de minder rendabele caravans merkbaar. De belangrijkste reden hiervoor was het algemene leveringsknelpunt voor gemotoriseerde chassis.
"De aanzienlijke groei van de omzet en de afzet onderstreept de aantrekkelijkheid van onze merken voor retailers en klanten. De grote vraag naar recreatievoertuigen blijft onverminderd bestaan, wat ook tot uiting komt in onze orderportefeuille van EUR 1,3 miljard per eind december 2021", zegt Wolfgang Speck, CEO van Knaus Tabbert AG, over het afgelopen jaar. "De uitdagingen in de supply chain hebben veel gevraagd van ons, onze leveranciers en onze klanten. In de loop van het vierde kwartaal van 2021 hebben we de achterstand van onafgewerkte voertuigen geleidelijk kunnen verkleinen."
%%%FOTO1%%%
In het luxesegment steeg de omzet met 13,7 procent van 107 miljoen euro naar 122 miljoen euro in het boekjaar 2021. Er werden 501 voertuigen gefactureerd, tegen 452 in het voorgaande jaar. Een stijging van 10,8 procent.
In het premiumsegment steeg de omzet met 7,8 procent van 687 miljoen euro in 2020 naar 741 miljoen euro in het afgelopen jaar. De verkoop steeg zelfs met 11,3 procent van 23.897 kampeerauto’s, caravans en bestelwagens naar 26.588 eenheden. Deze cijfers weerspiegelen de tijdelijke verschuiving in de productie van kampeerauto’s naar caravans, die minder last hadden van knelpunten in de bevoorrading.
"In veel sectoren werd 2021 gekenmerkt door gespannen toeleveringsketens. Onze flexibele productieplanning op verschillende locaties stelde ons in staat om snel te reageren op de onbeschikbaarheid van verschillende materialen op korte termijn en om andere bestellingen naar voren te halen," vervolgt Speck. "Als gevolg hiervan waren we in staat om de impact op ons bedrijf in het algemeen aanzienlijk te verminderen en optimalisatie in de waardeketen te bereiken."
Een extra grote zitgroep kenmerkt de nieuwe Pilote.
We dachten dat u-zitgroepen achterin kampeerauto’s tot het verleden behoorden niets is echter minder waar.
De Franse fabrikant Pilote bracht met zijn nieuw type P 696 U een kampeerauto op de markt met een gigantische U-zitgroep achterin. In plaats van bedden hetzij enkele of een eilandbed te timmeren benutte men de ruimte voor tafel en zitbanken. De zitbank langs de kant van de buitendeur is zo maar eventjes 2,02 m breed, de sofa aan de overzijde is 1,4 m breed, ruim genoeg om eens een volleybalploeg uit te nodigen.je kunt er gedurende de dag je benen eens uitstrekken om een dutje te doen. Het ontbrekende bed geeft je een gevoel van ruimte zeker van op de achterste zitbank hebt je een fantastisch zicht naar voor door het interieur van de 7 m lange halfintegrale P 696 U. Aansluitend bij de korte zitbank is de knappe rechte keuken, daarnaast de wc en het wastafeltje. Wie dacht dat er geen bed aan boord is vergist zich. Boven de U-zitgroep is een hefbed van 2,05 x 1,6 m. maak je van de U-zitgroep een bed, dat meet 2,0 x 1,6 m. Grote zwervers hoeven geen angst te hebben dat hun voeten buiten het bed zullen bengelen. Wie een halfintegrale zoekt met een maximaal, een beetje ongewoon, comfort zal de P 696 U zeker eens wat aandachtiger moeten bekijken.Voor zijn nieuwe integralen gebruikt Pilote de Fiat Ducato met zijn origineel verlaagd chassis als basisvoertuig. De opbouw is stevig en vakkundig uitgevoerd. Naast wanden en dak is ook de bodemplaat beschermt met een hagelbestendige polyester plaat. Voor de isolatie heeft men XPS schuim gebruikt. De vensters passen best in het fijn afgewerkte koetswerk .De deurtjes voor de bagagekoffer sluiten perfect en de buitendeur met dubbele vergrendeling laat niets te wensen over.
Interieur
De architecten en de decor ontwerpers hebben er een smaakvol interieur van gemaakt. Een chique houtdecor voor de meubelen afgewisseld met vlakke lichte kastdeuren en de onderkant van het hefbed met zijn panden in houtdecor en witte panden aangevuld met een reeks geïntegreerde lichten maakt de ruimtelijke indruk nog groter. Door de brede vensters heeft men schitterend panoramisch uitzicht wat het aangenaam maakt om er te verblijven. De vloer in een licht laminaat ondersteunt dit ook nog een beetje.
Keuken
De keuken heeft een praktisch ingerichte uitvoering. Twee kookvuren in het aanrecht hebben een elektrische ontsteking. Buiten het spoelbakje blijft er nog genoeg werkbladoppervlakte over. Onderaan zijn laden met verdelingen voor flessen. In de hoge koelkast met een links en rechts opendraaiende deur is zeker plaats genoeg om bederfbare eetwaren te stokkeren.
Net achter de chauffeurszetel is een flinke kleerkast die aan de douchecabine paalt. Het voordeel is dat er geen storende wielkast de bodembak kleiner maakt, de stahoogte reikt tot 2 m. aan de overkant staat een draaibaar wc en het wastafeltje. Met de twee deuren kan men dit sanitair gedeelte van zowel de stuurcabine als van de woonkamer afsluiten.
Als we netjes gewassen en eventueel geschoren zijn komen we na een paar stappen door de brede gang aan de zitgroep. Daar staat een 0.9 m lange tafel je toe te lachen. Vindt je ze wat te breed kan ze in twee worden geklapt en is ze toch nog 0,4 m breed. Soms beter voor het ontbijt. Zit- en rugkussens zijn comfortabel spijtig echter dat er geen kussens in de hoeken voorzien zijn dat geeft een betere rugsteun als je een dutje wil doen. Voor de nachtrust laat men het elektrisch bediend hefbed boven de zitgroep omlaag zakken. Een Bultex matras op een lattenbodem zorgen voor een zalig slaapcomfort. Van het 2,0 x 1,6 m groot bed hoef je, je geen zorgen te maken om tijdens een vrolijke droom uit het bed te tuimelen. Van de zitgroep zelf kan men ofwel een bed maken of 2 zitbanken met veiligheidsgordels in de rijrichting.
Om het ruimtelijk effect van het interieur tot zijn recht te laten komen zijn er geen hoge kasten aanwezig. Bagage moet in de bovenkasten, in een kleine kast of in de zitbanken. Ja, iedere zwerfauto heeft zo zijn compromissen, zelfs een knappe Pilote 696 U. Voor de bagage die wat stofferig mag worden is er een lade aan de buitenkant van de wagen.
Samengevat
De pilote 696 U is een soliede constructie en smaakvol ingericht. Daarbij een enorme zitgroep die het sfeervol wooncomfort op een hoog niveau tilt. Niet mooi maar enkele fietsen achteraan op een fietsrek zal kleine verplaatsingen hier en daar eenvoudiger maken.