Malibu een broeder van Carthago wordt aan gunstige prijzen aangeboden, doch niet als goedkoop.
De fabrikant uit Aulendorf heeft naam gemaakt als bouwer van hoogwaardige kampeerauto’s, met prijzen in verhouding. Om een minder kapitaalkrachtig publiek te bereiken werd de Malibu ontwikkeld en in het Sloweense dorp Odranci gemaakt.
Net zoals hun duurdere broeders hebben ze een dubbele bodem, zowel bereikbaar langs binnen als langs buiten. Wanden lopen in ronde vorm over naar het dak wat een modern uitzicht geeft.
De nieuwe halfintegrale Malibu T 430 LE is 6.90 m lang, gebouwd op een Fiat Ducato 2,3 l Multijet met verlaagd chassis en mag 3.500 kg torsen. Als optie kan men een 140 pk motor bekomen wat het rijplezier verhoogd. Met 2 enkele bedden achterin is hij ontworpen voor 2 zwerver, die graag wat ruimte en wooncomfort hebben. Ook de zitgroep vooraan is bedoeld voor twee, met een beetje goede wil kunnen er nog een paar bij om een praatje te doen, te genieten van een drankje en een snoepje.
De onderste bodemplaat is 33 mm dik, langs beide kanten beschermt met polyester beplating. Voor de binnenvloer van de 48 cm hoge koffer heeft men multiplex gebruikt. Het is wel oppassen voor de warme lucht slangen die hier daar onbeschermd in de koffer liggen. De zijwanden eveneens 33 mm dik hebben aluminium buiten beplating en triplex langs binnen. Voor het dak heeft dezelfde sandwichpanelen gebruikt maar met hagelbestendig polyester langs de boven. Het mooie neusje boven de stuurcabine is uit polyester, voor de ramen heeft Malibu S4 vensters van Seitz en de buitendeur met venster komt van Hartal. Links en rechts geven brede deur toegang tot de garage.
Voor het interieur hebben de ontwerpers voor een licht houtdecor gekozen. De bovenkasten zijn wit en vlak uitgevoerd met een streep houtdecor waarin de brede handgrepen keurig passen. Een redelijk groot stuk van de matrasseneinden kan men indien nodig weg nemen. Al zijn de kasten er onder met brede kwartronde deuren goed bereikbaar, kan het dak van de kasten nog open. Met 2 treden van de verschuifbare trap komt men gemakkelijk in de bedden. Voor wie ‘s avonds graag nog wat leest in bed zijn er verstelbare leeslampen voorzien.
Keuken en badkamer.
In plaats van 3 brede laden in de keuken heeft de fabrikant er 6 half zo brede geplaatst. Dat heeft zijn voor- en nadelen. In de smalle laden is het in ’t algemeen niet zo rommelig als in een brede uitvoering. Wat minder bergplaats is het nadeel. In het grijze aanrecht zijn 3 kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Naast de keuken staat een 139 l grote absorptie koelkast van Dometic, ze kan links en rechts opendraaien. Onder de koelkast is de goed bereikbare Truma C6 geïnstalleerd. In de natte cel met een keurig wastafeltje en draaibaar cassette wc is een douchecel met ronde acryl glazen deur geïntegreerd.
Tot zwerfauto omgebouwde bestelwagens zijn het laatste 2 jaren fel in trek. Het aantal zwervers dat nu, hun half- of integrale kampeerauto omgewisseld hebben of kortelings zullen omwisselen voor zo’n “Kastenwagen” zoals de Duitsers hem noemen zijn bijna niet meer te tellen. Vergeten we niet de nieuwe klanten die voor zulk een handige wagen kiezen. Hij heeft zijn voor- en nadelen zoals alle andere types. Vanzelfsprekend is het wooncomfort wat minder dan in een 7 m of meer lange integrale of halfintegrale wagen. Zijn sterke punten zijn handiger om te rijden, gemakkelijker een parkeerplaats vinden en het brandstof verbruik is merkelijk minder. Zeker niet te verwaarlozen nu het begint te krioelen van zwerfauto’s. Wat het wooncomfort betreft, de gebruikers passen zich meestal snel aan want die “inbouwmodellen” hebben net zo goed alles aan boord, alleen staat het wat dichter bij elkaar. Nu de winter voor de deur staat hoeven ook die gebruikers niet thuis te blijven. Ze kunnen net zo goed van een wintervakantie genieten als andere zwervers. Het is wel zo dat omgebouwde bestelwagens een paar koude bruggen hebben die een opbouwmodel niet heeft. Vooral de schuif- en achterdeuren kunnen een bron van koude zijn. Met een goede diesel- of gasverwarming hoef je u geen zorgen te maken de temperatuur in de wagen is aangenaam. Net zo goed als een alkoofmodel of een halfintegrale is de stuurcabine een bron van koude. Voor de 3 types bestaan er isolatiedekens die de stuurcabine langs buiten helemaal omvatten en het probleem is van de baan. Het beste zijn isolatiedekens die helemaal tot op de grond komen. Opgevouwen is het een groot pak en wegbergen bij bestelwagens kan een probleem zijn. Wees echter gerust een isolatiedeken die de ruiten en een deel van de cabinedeuren afschermt helpt al heel veel. Sluit op de boordplank alle ventilatieopeningen zodat er geen tocht binnenkomt. De meeste isolatiematten voor de voorruit van omgebouwde bestelwagens zijn iets te kort van onder. Zij laten het verluchtingsrooster in de motorkap gedeeltelijk of soms helemaal open waardoor er koude naar binnen komt en het smeltwater of regen in de machinekamer kan sijpelen. Larcos heeft een verlengde versie die het verluchtingrooster volledig afdekt. De isolatiedeken bestaat uit 7 mm isolatie met aan de buitenkant gecoat polyesterdoek. Water- en olie afstotend geïmpregneerd, scheur- en UV bestendig. De binnenkant in blauw glad PVC met bevestiging aan cabinedeuren. Bescherming warmte(+40°C)-koude(-35°C). Als je de isolatiedeken van de voorruit neemt is het moeilijk ze volledig droog te maken na regen of sneeuw. Neem daarom een grote plastiek zak mee om ze in op te bergen. Afdruipend water blijft in de zak want de bijgeleverde zakken zijn niet waterdicht, dat belet dat je een plas water in de koffer vindt. Thuis gekomen de isolatiemat goed laten droge tegen volgende uitstap. Voor de “echte” winterkampeerders is een isolatiedeken een noodzaak. Niet iedereen zoekt koude winteroorden op. Een weekje Ardennen of aan zee tijdens de wintermaanden kan zonder zorgen. De temperaturen kunnen er ook wel eens rond het vriespunt huppelen. Daar bewijst de isolatiedeken eveneens haar kwaliteiten om het binnen behaaglijk warm te houden. Reken niet te veel op de zogenaamde “plissé gordijnen” aan de voorruit. Zij dienen om onbescheiden blikken af te schermen, de isolatiewaarden is bijna nul.
Larcos heeft niet alleen de verlengde isolatiematten voor bestelwagens. Voor bijna ieder type en merk alkoof modellen, halfintegrale en integrale zwerfauto’s zijn op maat gemaakte isolatiematten tot op de grond of alleen voor de ruiten verkrijgbaar. Eveneens te koop isolatiemat die langs binnen de boordplank en been-voetruimte afschermt.
De invoerder:
Lautus Trading Belgium
Guido Gezellelaan 109
8800 Roeselare
Tel 051 22 41 27 e-mail: info@lautustrading.com
Meer info: LautusTradingBelgium
Foto 1
Te korte isolatiedeken. Aflopende dooi – of regenwater sijpelt in de machinekamer en de wind vindt er een vrije inkom.
Foto 2
Op een degelijke isolatiedeken blijft de sneeuw liggen.
Foto 3
Bij een plissé gordijn of ander binnenisolatie gaat er veel warmte verloren en ziet men duidelijk waar de kostbare warmte ontsnapt.
Foto 4
Isolatiedeken over de boordplank help ook om de koude buiten te houden.
Foto 2 en 3 zijn op dezelfde dag, uur en camping na een paar uren sneeuwen genomen.