Inhoud blog
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
  • Een knappe Chausson
  • Opgepast met motorhelmen
  • 1000 jaar oud
  • Nieuwe halfintegraal Frankia Now
  • Prachtig uitzicht
  • Meer elektrische wagens
  • Mooie gevels
  • Tabbert Pantiga
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    02-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw Frankia model
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frankia F-Line I  740 GD

    Comfortabele integrale kampeerauto’s zijn zo wat het werkveld van Frankia.  De nieuwe F-Line I 740 GD met een leuke indeling ziet de toekomst hoopvol tegemoet.

    Vorig jaar heeft de fabrikant eens een halfintegrale op de markt gebracht, zijn ding is echter grote comfortabele integrale  zoals nu weer de F.Line I  740 GD maken. Deze nieuwe kampeerauto is door en door Frankia en de bestseller in het huidige programma. Dat komt gedeeltelijk doordat zijn afmetingen gedeeltelijk binnen de perken  blijven. Voor de bewoners voldoende levensruimte en weinig of geen problemen om er met op reis te gaan.

    Als basisvoertuig heeft hij een Fiat Ducato met een AL-KO verlaagd chassis. Een 180 pk sterke turbo diesel gekoppeld aan een negen trap automatische versnellingsbak is een ideaal voor zowel korte reizen langs kleinere wegen als uren lang op snelwegen naar het zuiden reizen.  De indeling wijkt niet veel af van  andere vergelijkbare zwerfauto’s, maar voor de details werd toch goed nagedacht. Vooraan net achter de stuurcabine zetels is de zitgroep met een L-zitbank aan de ander zijde een comfortabele zitbank. Achter de L-zitbank met veiligheidsgordels en hoofdsteunen een sierlijk gevormde keuken en de afzonderlijke douche cel. Aan de andere kant zien we vanaf de buitendeur een 147 l koelkast en het sanitair gedeelte.  Heel dit deel kan met een deur worden afgesloten van de slaapkamer. Daar hebben we twee enkele bedden die ook het dak van de garage vormen en de kleerkasten onder de voeteinden.

    Het meubilair in donker houtdecor en lichte deuren aan de bovenkasten gecombineerd met witte vlakken geven een aangenaam gevoel, na een tijdje zelf iets feestelijks. 

    Achterin hebben de enkele bedden dikke matrassen die op een drager met bordveren rusten. In plaats van de klassieke uitvoering met deuren of een opklappend paneel onder de voeteinden heeft de fabrikant hier uittrekbare kasten gemonteerd. Zo kan men beter en gemakkelijker bij de inhoud. Wel moeten de treden naar de bedden ingeschoven worden om de kasten te kunnen uitschuiven. Aan het hoofdeinde zijn draaibare leeslampen en een geïntegreerd USB stopcontact. In zulk een grote integrale is natuurlijk veel plaats in de badkamer. De wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Boven het wastafeltje zijn drie spiegelkasten, onderaan een met een houten deur. Aan de zijkant hebben we een handdoekdroger en links en rechts kapstokken. Aan de overkant is een afzonderlijke douchecel met echte glazen deuren. In deze indeling storen de noodzakelijke wielkasten niet. Een stahoogte van 1,96 m is maar nip voor veel bewoners.  In de woonkamer is de stahoogte 2,03 m hoog. Een pronkstuk is de sierlijk uitgevoerde keuken. Twee kookvuren aan de ondiepe zijde in de brede kant is de vierkante spoelbak met een serieuze waterkraan. Tussenin blijft een ruim werkoppervlak over een geïntegreerd vuilbakje kon er ook nog tussen. Tegenover de keuken is een apothekerskast met de snel bereikbare gasafsluiters. De compressor koelkast heeft links en rechts  opendraaiende deuren, zeer handig. Zoals men immer van Frankia mag verwachten zijn er technische snufjes. Dat ziet men aan de praktisch geïnstalleerde elektriciteit in de garage. De uittrekbare kabeltrommel vooral de langs buiten uittrekbare reserve wc cassette.  In een langs buiten bereikbare koffer kan men water bijvullen en het vuilwater aflaten. Typisch voor Frankia zijn de 2 garagedeuren aan de zijkant en de grote klep in het achterfront.

    Het comfort in de wagen, de technische zaken die andere merken niet hebben brengen natuurlijk wat meer gewicht aan boord. Afhankelijk van de toebehoren ligt het gewicht van de F-Line I 740 GD rond de 3.470 kg. Dan blijft er nog ruim 1000 kg over voor bagage en personen.  De 180 paardjes onder de motorkap zullen zich niet erg storen aan 100 kg meer of minder.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig  Fiat Ducato met laag AL-KO chassis

    Motor 2,2 l Turbo diesel 140 pk   (180 pk  optie)

             6 versnellingen (automaat 9 versnellingen ) optie

    Rijklaar gewicht  3.740 kg ( afhankelijk van de toebehoren)

    L X B X H    7,54 x 2,3 x 3,11 m

    Stahoogte   2,03 m

    Alde  vloeistofverwarming.

    02-06-2022 om 20:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-06-2022 om 20:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe zwaarder de auto

    Hoe zwaarder de auto, hoe meer kans op overlijden voor de kwetsbare weggebruikers
    Voor de eerste keer is het risico berekend

    Voor kwetsbare weggebruikers is het risico om te overlijden 50% groter als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van een voertuig van 1200 kilogram. Het risico op ernstige verwondingen ligt 10% hoger als de kwetsbare weggebruikers aangereden worden door een voertuig van 200 PK in vergelijking met een model met 120 PK. Dat zijn de resultaten van een nieuwe studie van Vias institute. Voor het eerst werden daarbij de ongevalsgegevens gekruist met de databank van de ingeschreven voertuigen. Het doel was om de karakteristieken van voertuigen te identificeren die de impact vergroten van ongevallen met voetgangers en tweewielers.

    Voor deze grote studie werden alle ongevallen tussen 2017 en 2020 geanalyseerd. Het doel was om de link na te gaan tussen de ernst van de verwondingen bij kwetsbare weggebruikers en de voertuigkarakteristieken. Daarnaast werd ook bekeken of andere karakteristieken zoals de leeftijd van de betrokken personen of de lichtomstandigheden een rol spelen.
     
    Intrinsieke karakteristieken van het voertuig
    Het gewicht van het voertuig is doorslaggevende factor
    Een van de belangrijkste conclusies is de impact van het gewicht van het voertuig op de kwetsbare weggebruikers bij een ongeval. Zo is het risico om te overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van 1200 kilogram.
     
    Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

    Massa van het voertuig

    + 135kg

    + 405 kg

    + 575 kg

    + 985kg

    Risico

    + 10%

    + 33%

    + 50%

    + 100%

    Tussen 2000 en 2020 is het gemiddelde gewicht van een voertuig met ongeveer 140 kilogram toegenomen tot ongeveer 1400 kilogram. Zo blijkt uit cijfers van ADEME, l’Agence de la Transition Ecologique. Dat betekent dat wanneer vandaag een voetganger of fietser wordt aangereden door een wagen, die gemiddeld 10% meer risico loopt om te sterven dan 20 jaar geleden, mocht er sindsdien geen verdere vooruitgang zijn op het vlak van de actieve/passieve veiligheid van personenauto's voor kwetsbare weggebruikers.

    De leeftijd en het vermogen van het voertuig hebben ook een impact
    De leeftijd en het vermogen zijn twee andere voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen voor voetgangers en tweewielers wanneer ze aangereden worden. Hoe ouder een voertuig, hoe hoger de kans dat de verwondingen ernstiger zijn. Het risico op ernstige verwondingen ligt 4% hoger bij een voertuig van 10 jaar oud in vergelijking met een voertuig van 5 jaar oud. Hetzelfde geldt voor het vermogen. Als je aangereden wordt door een voertuig van 200 PK, stijgt het risico op verwondingen met 10% in vergelijking met een voertuig van 120 PK.
     
    Het risico op ernstige verwondingen voor kwetsbare weggebruikers stijgt met:

    De leeftijd van het voertuig

    + 5 jaar

    Risico

    + 4%

    Het vermogen

    + 80 PK

    Risico

    + 10%

    Externe factoren
    De leeftijd van de bestuurder en de leeftijd van de kwetsbare weggebruiker
    De gemiddelde leeftijd van een autobestuurder die betrokken is in een ongeval is 45 jaar. Die van een kwetsbare weggebruiker is 37 jaar. In het algemeen geldt dat hoe ouder de autobestuurder is, hoe lager de kans is dat de kwetsbare weggebruiker om het leven komt. Zo daalt het risico om te overlijden voor een voetganger of tweewieler met 12% als de bestuurder 30 jaar is in vergelijking met een aanrijding door een bestuurder van 20 jaar.
    Voor de kwetsbare weggebruiker geldt daarentegen dat hoe ouder hij wordt, hoe groter de kans is om te overlijden. Het risico is dubbel zo hoog voor iemand van 57 jaar dan voor iemand van 37 jaar.  
     
    Motorijders/fietsers
    Bij een aanrijding door een wagen is het risico om te overlijden 126% groter voor een motorrijder dan voor een fietser.
     
    Snelheidslimieten
    Voor een kwetsbare weggebruiker is het risico om te overlijden 4x hoger bij een aanrijding door een voertuig in een zone waar de maximumsnelheid 50 km/u is in vergelijking met een zone waar de maximumsnelheid 30 km/u is. Het risico is 30 keer groter in een zone met een maximale snelheid van 90 km/u ten opzichte van een zone 30.
     
    Lichtomstandigheden
    Het risico dat een kwetsbare weggebruiker sterft is bijna 6 keer zo hoog bij een aanrijding met een voertuig tijdens de nacht op een plaats zonder openbare verlichting, dan wanneer hij overdag aangereden wordt. Dat komt wellicht omdat de bestuurder in het donker pas later de kwetsbare weggebruiker opmerkt en daardoor aan een hogere snelheid een aanrijding heeft, dan wanneer het licht is.

    Vormen van aanrijding
    Het risico om te sterven voor een gemotoriseerde tweewieler is 3 tot 4 keer zo groot bij een frontale botsing met een voertuig in vergelijking met een flank-tegen-flank botsing.
     
    Conclusie
    Langs de ene kant worden voertuigen steeds veiliger doordat ze steeds meer uitgerust zijn met actieve en passieve veiligheidssystemen. Langs de andere kant wordt die positieve evolutie voor een stuk tegengewerkt door het steeds zwaarder wordende gewicht. Kwetsbare weggebruikers beter beschermen is dan ook één van de grote uitdagingen de komende jaren.

    Meer info VIAS

    02-06-2022 om 20:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!