Algemeen wordt aangenomen dat een daktent enkel voor avonturiers is die op verkenning gaan in onbewoonde gebieden. Voor een deel is dat juist, de daktenten zijn stevige constructies en gemonteerd op een robuuste Jeepachtige 4x4. Daktenten bestaan echter in tientallen versies, waaronder zelfs opblaasbare. Er zijn er voor 2 personen juist groot genoeg om er in te slapen ongeveer zo groot als het dak van de wagen. Op diezelfde wagen past er een voor vier personen, maar die steekt wat naar buiten en vormt een soort kleine luifel. Daar kan men zijwanden aan hechten om een gesloten kleedkamer en/of als wc te gebruiken. Ja, kampeerders met een daktent zijn meestal wat avontuurlijker ingesteld en comfort is niet hun hoogste eis. Op een T model van Volkswagen kan men zelfs twee daktenten voor 4 personen monteren. Aangezien er in de wagen plaats is voor 8 personen kan men met een groot gezin op stap. Sommige van die daktenten kan men onderaan nog uitbouwen met een soort voortent waarin men met z’n allen rond een kampeertafel kan zitten. Handig als het slecht weer is.
Zulk een daktent doet het verbruik van de motor stijgen, zeker als de chauffeur een “zware” voet heeft. Met 2 tenten en nog wat kampeermateriaal op het dak kan de stabiliteit van de wagen in het gedrang komen bijzonder met zijwind. Na de vakantie haalt men de daktent er best af. Daktenten worden niet alleen door personenwagen gebruikt, soms zie je wel eens een autobus met een stuk of 10 tenten op het dak. Meestal zijn het jeugd autobussen die met een groep jongeren op trektocht zijn. Ook op een campeerbus kan het want er zijn soms te weinig slaapplaatsen in de wagen.
Voor u een daktent koopt kijk na hoeveel gewicht het dak mag dragen.
Buiten de avonturiers kan men best op een camping overnachten. Het is er redelijk veilig, sanitair behoort tot de standaard uitrusting, men kan een praatje doen met andere vakantiegangers.
Onderaan tonen we een aantal foto’s van daktenten. Ook compacte caravans komen er in voor net zo groot als een twee persoonsmatras. Achteraan onder de openstaande want komt meestal een keukentje tevoorschijn. Aan de buitenkant van de wanden hangen een reservewiel, waterkit en nog andere attributen. Bij sommige wordt op het dak nog een daktent geplaatst als men kinderen bij heeft. Zij vinden het meestal zeer leuk om daar te slapen.
Algemeen wordt aangenomen dat een daktent enkel voor avonturiers is die op verkenning gaan in onbewoonde gebieden. Voor een deel is dat juist, de daktenten zijn stevige constructies en gemonteerd op een robuuste Jeepachtige 4x4. Daktenten bestaan echter in tientallen versies, waaronder zelfs opblaasbare. Er zijn er voor 2 personen juist groot genoeg om er in te slapen ongeveer zo groot als het dak van de wagen. Op diezelfde wagen past er een voor vier personen, maar die steekt wat naar buiten en vormt een soort kleine luifel. Daar kan men zijwanden aan hechten om een gesloten kleedkamer en/of als wc te gebruiken. Ja, kampeerders met een daktent zijn meestal wat avontuurlijker ingesteld en comfort is niet hun hoogste eis. Op een T model van Volkswagen kan men zelfs twee daktenten voor 4 personen monteren. Aangezien er in de wagen plaats is voor 8 personen kan men met een groot gezin op stap. Sommige van die daktenten kan men onderaan nog uitbouwen met een soort voortent waarin men met z’n allen rond een kampeertafel kan zitten. Handig als het slecht weer is.
Zulk een daktent doet het verbruik van de motor stijgen, zeker als de chauffeur een “zware” voet heeft. Met 2 tenten en nog wat kampeermateriaal op het dak kan de stabiliteit van de wagen in het gedrang komen bijzonder met zijwind. Na de vakantie haalt men de daktent er best af. Daktenten worden niet alleen door personenwagen gebruikt, soms zie je wel eens een autobus met een stuk of 10 tenten op het dak. Meestal zijn het jeugd autobussen die met een groep jongeren op trektocht zijn. Ook op een campeerbus kan het want er zijn soms te weinig slaapplaatsen in de wagen.
Voor u een daktent koopt kijk na hoeveel gewicht het dak mag dragen.
Buiten de avonturiers kan men best op een camping overnachten. Het is er redelijk veilig, sanitair behoort tot de standaard uitrusting, men kan een praatje doen met andere vakantiegangers.
Onderaan tonen we een aantal foto’s van daktenten. Ook compacte caravans komen er in voor net zo groot als een twee persoonsmatras. Achteraan onder de openstaande want komt meestal een keukentje tevoorschijn. Aan de buitenkant van de wanden hangen een reservewiel, waterkit en nog andere attributen. Bij sommige wordt op het dak nog een daktent geplaatst als men kinderen bij heeft. Zij vinden het meestal zeer leuk om daar te slapen.
Ford basisvoertuigen geraken meer en meer ingeburgerd in de kampeerautobranche. Zo heeft Weinsberg voor zijn nieuwste zwerfauto de CaraLoft 550MF een 5,99 m lange Ford Transit gebruikt als basisvoertuig.
Op het ogenblik heeft Weinsberg 5 CaraLoft wagens op Ford Transit onderstellen met laag chassis, een 130 pk turbodiesel en 6 versnellingen in zijn gamma. De laatste op de markt gebrachte is de halfintegrale CaraLoft 550 MF met zitgroep voor 2 zwervers achter de stuurcabine. De keuken staat naast de buitendeur gevolgd door de badkamer. Aanpalend aan de zitbank is de koelkast en het Frans-bed. Met deze relatief kleine zwerfauto is het plezierig rijden. Zijn afmetingen laten toe gemakkelijk een parkplaatsje te vinden, kleine wegen in of buiten een stad rollen eenvoudig onder de wielen door.
Traditie getrouw begint Weinsberg met een 40 mm dik sandwichpaneel op het laag chassis van de Ford Transit te monteren. Voor de wanden worden 31 mm dikke sandwich panelen met een aluminium buitenplaat gebruikt, voor het dak heeft hij dezelfde sandwich panelen maar met een hagelbestendige polyester bovenplaat in plaats van aluminium. Als isolatie is Styropor gebruikt. De bodemplaat is in waterbestendig hout, men doet er best aan regelmatig eens te controleren naar de toestand van de bodem onderaan. De 550 MF is uitgerust met dure ramenvensters en met een brede dubbel vergrendelde Weinsberg Premium deur. Een elektrisch bediend opstapje is een optie. In het vlakke achterfront zijn de LED lichten in de ééndelige bumper verwerkt. Onder de bodem zijn stroom en andere leidingen zorgvuldig verankerd. Achter een luik in de zijwand zijn de vuldop voor de verswatertank, de 230 Volt aansluitingen, heel het systeem is overgenomen van zijn grote broer Knaus. De garage is zowel langs buiten als langs binnen bereikbaar.
Uit ondervinding weten we dat de klanten een solide, stabiele binnen inrichting bekomt. Al is het meubilair eenvoudig gehouden zijn er toch erg goede materialen gebruikt. Zo zijn er stevige veersystemen om de bovenkast deuren open te houden, zelf sluitende laden en een goed sluitende badkamerdeur. Wat men minder ziet bij andere merken is dat de hoek van het voeteinde van het Frans-bed met een uittrekbaar stuk kan verbreden tot 1,25 m. De comfortabele matras ligt op een lattenbodem. Gesteund door de lattenbodem en gasdrukveren kan hij worden opengesteld en heeft men een goede toegang tot de grote koffer. Aan de hoofdeinden van het bed zijn leeslampen en aan het voeteinde zwenkarmen voor een tv.
In de zitgroep is een tweepersoonszitbank met kopsteunen en veiligheidsgordels in de rijrichting. Het tafelblad met uitzwaaibaar deel rust op een poot plus een metalen profiel aan de wand. Door verschillende lichtsystemen toe te passen kan men de zitgroep zowel hel of sfeervol verlichten.
De compacte keuken heeft twee kookvuren en een spoelbak. De afdekplaat gaat langzaam automatisch naar beneden als men het zou vergeten hebben net voor de rit ze naar beneden te doen. Omdat het overblijvend deel van het aanrecht te klein is kan men een blad aan de linkerkant opklappen. De 98 l grote absorptie koelkast beslaat bijna de volledige onderkant van de keuken, slechts een smal kastje blijft over voor wat keuken gerief. De bovenkast met een ronde hoek langs de kant van de buitendeur kan redelijk wat keukengerief bergen voor de 2 zwervers. De LED’s onder de bovenkast geven een duidelijk beeld van wat er in de kookpotten gebeurd tijdens het klaar maken van de lekkere gerechten. Tussen keuken en badkamer is een kleerkast.
De typische badkamer naast het Frans-bed heeft achterin een afsluitbare douchecabine. Het wastafeltje boven de draaibare Dometic wc kan in de richting van de douche schuiven als men naar de wc moet. Met enkele open legplanken moet men het stellen voor het toiletgerief. In de redelijke grote spiegel boven het waskommetje kan je uzelf bewonderen voor en na een douche. Het dakluik had wel iets groter mogen zijn voor een betere afvoer van de vochtige dampen.
Voor we de CaraLoft 550 MF verlaten kijken we nog eens rond in het interieur dat gezien mag worden. Hoewel we hier in een compacte zwerfauto staan geeft het door het volledig zicht naar achter niet die indruk. Dat Frans-bed en geen tussenwanden dragen daar toe bij. Het houtdecor past perfect bij de vlakke witte deuren van de bovenkasten. Neem daarbij nog de twee kleurige kussens van de zitgroep, het grijs van de donkere vloer in parket tekening en je bekomt een gezellig verblijf.
De Weinsberg CaraLoft 550 MF is een wendige compacte zwerfauto met een aangenaam interieur dat niet de indruk geeft dat hij compact is. Bij avond is het dank zij het lichtsysteem gezellig vertoeven. Hier en daar zijn nog een paar kleine foutjes die bij de volgende reeks waarschijnlijk zullen weggewerkt zijn. Hij is zeker en vast zijn prijs waard.
Technische gegevens
Basis voertuig: Ford Transit met laag chassis
Motor; 2,0 l turbodiesel 130 pk
MTM: 3.500 kg
Rijklaar: 2.805 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Afmetingen: LXBXH 5,99 x 2,32 x 2,75 m.
Frans-bed: 2,02 x 1,38/ 1,02 m (voeteinde verbreedbaar)