Algemeen wordt aangenomen dat een daktent enkel voor avonturiers is die op verkenning gaan in onbewoonde gebieden. Voor een deel is dat juist, de daktenten zijn stevige constructies en gemonteerd op een robuuste Jeepachtige 4x4. Daktenten bestaan echter in tientallen versies, waaronder zelfs opblaasbare. Er zijn er voor 2 personen juist groot genoeg om er in te slapen ongeveer zo groot als het dak van de wagen. Op diezelfde wagen past er een voor vier personen, maar die steekt wat naar buiten en vormt een soort kleine luifel. Daar kan men zijwanden aan hechten om een gesloten kleedkamer en/of als wc te gebruiken. Ja, kampeerders met een daktent zijn meestal wat avontuurlijker ingesteld en comfort is niet hun hoogste eis. Op een T model van Volkswagen kan men zelfs twee daktenten voor 4 personen monteren. Aangezien er in de wagen plaats is voor 8 personen kan men met een groot gezin op stap. Sommige van die daktenten kan men onderaan nog uitbouwen met een soort voortent waarin men met z’n allen rond een kampeertafel kan zitten. Handig als het slecht weer is.
Zulk een daktent doet het verbruik van de motor stijgen, zeker als de chauffeur een “zware” voet heeft. Met 2 tenten en nog wat kampeermateriaal op het dak kan de stabiliteit van de wagen in het gedrang komen bijzonder met zijwind. Na de vakantie haalt men de daktent er best af. Daktenten worden niet alleen door personenwagen gebruikt, soms zie je wel eens een autobus met een stuk of 10 tenten op het dak. Meestal zijn het jeugd autobussen die met een groep jongeren op trektocht zijn. Ook op een campeerbus kan het want er zijn soms te weinig slaapplaatsen in de wagen.
Voor u een daktent koopt kijk na hoeveel gewicht het dak mag dragen.
Buiten de avonturiers kan men best op een camping overnachten. Het is er redelijk veilig, sanitair behoort tot de standaard uitrusting, men kan een praatje doen met andere vakantiegangers.
Onderaan tonen we een aantal foto’s van daktenten. Ook compacte caravans komen er in voor net zo groot als een twee persoonsmatras. Achteraan onder de openstaande want komt meestal een keukentje tevoorschijn. Aan de buitenkant van de wanden hangen een reservewiel, waterkit en nog andere attributen. Bij sommige wordt op het dak nog een daktent geplaatst als men kinderen bij heeft. Zij vinden het meestal zeer leuk om daar te slapen.
Ford basisvoertuigen geraken meer en meer ingeburgerd in de kampeerautobranche. Zo heeft Weinsberg voor zijn nieuwste zwerfauto de CaraLoft 550MF een 5,99 m lange Ford Transit gebruikt als basisvoertuig.
Op het ogenblik heeft Weinsberg 5 CaraLoft wagens op Ford Transit onderstellen met laag chassis, een 130 pk turbodiesel en 6 versnellingen in zijn gamma. De laatste op de markt gebrachte is de halfintegrale CaraLoft 550 MF met zitgroep voor 2 zwervers achter de stuurcabine. De keuken staat naast de buitendeur gevolgd door de badkamer. Aanpalend aan de zitbank is de koelkast en het Frans-bed. Met deze relatief kleine zwerfauto is het plezierig rijden. Zijn afmetingen laten toe gemakkelijk een parkplaatsje te vinden, kleine wegen in of buiten een stad rollen eenvoudig onder de wielen door.
Traditie getrouw begint Weinsberg met een 40 mm dik sandwichpaneel op het laag chassis van de Ford Transit te monteren. Voor de wanden worden 31 mm dikke sandwich panelen met een aluminium buitenplaat gebruikt, voor het dak heeft hij dezelfde sandwich panelen maar met een hagelbestendige polyester bovenplaat in plaats van aluminium. Als isolatie is Styropor gebruikt. De bodemplaat is in waterbestendig hout, men doet er best aan regelmatig eens te controleren naar de toestand van de bodem onderaan. De 550 MF is uitgerust met dure ramenvensters en met een brede dubbel vergrendelde Weinsberg Premium deur. Een elektrisch bediend opstapje is een optie. In het vlakke achterfront zijn de LED lichten in de ééndelige bumper verwerkt. Onder de bodem zijn stroom en andere leidingen zorgvuldig verankerd. Achter een luik in de zijwand zijn de vuldop voor de verswatertank, de 230 Volt aansluitingen, heel het systeem is overgenomen van zijn grote broer Knaus. De garage is zowel langs buiten als langs binnen bereikbaar.
Uit ondervinding weten we dat de klanten een solide, stabiele binnen inrichting bekomt. Al is het meubilair eenvoudig gehouden zijn er toch erg goede materialen gebruikt. Zo zijn er stevige veersystemen om de bovenkast deuren open te houden, zelf sluitende laden en een goed sluitende badkamerdeur. Wat men minder ziet bij andere merken is dat de hoek van het voeteinde van het Frans-bed met een uittrekbaar stuk kan verbreden tot 1,25 m. De comfortabele matras ligt op een lattenbodem. Gesteund door de lattenbodem en gasdrukveren kan hij worden opengesteld en heeft men een goede toegang tot de grote koffer. Aan de hoofdeinden van het bed zijn leeslampen en aan het voeteinde zwenkarmen voor een tv.
In de zitgroep is een tweepersoonszitbank met kopsteunen en veiligheidsgordels in de rijrichting. Het tafelblad met uitzwaaibaar deel rust op een poot plus een metalen profiel aan de wand. Door verschillende lichtsystemen toe te passen kan men de zitgroep zowel hel of sfeervol verlichten.
De compacte keuken heeft twee kookvuren en een spoelbak. De afdekplaat gaat langzaam automatisch naar beneden als men het zou vergeten hebben net voor de rit ze naar beneden te doen. Omdat het overblijvend deel van het aanrecht te klein is kan men een blad aan de linkerkant opklappen. De 98 l grote absorptie koelkast beslaat bijna de volledige onderkant van de keuken, slechts een smal kastje blijft over voor wat keuken gerief. De bovenkast met een ronde hoek langs de kant van de buitendeur kan redelijk wat keukengerief bergen voor de 2 zwervers. De LED’s onder de bovenkast geven een duidelijk beeld van wat er in de kookpotten gebeurd tijdens het klaar maken van de lekkere gerechten. Tussen keuken en badkamer is een kleerkast.
De typische badkamer naast het Frans-bed heeft achterin een afsluitbare douchecabine. Het wastafeltje boven de draaibare Dometic wc kan in de richting van de douche schuiven als men naar de wc moet. Met enkele open legplanken moet men het stellen voor het toiletgerief. In de redelijke grote spiegel boven het waskommetje kan je uzelf bewonderen voor en na een douche. Het dakluik had wel iets groter mogen zijn voor een betere afvoer van de vochtige dampen.
Voor we de CaraLoft 550 MF verlaten kijken we nog eens rond in het interieur dat gezien mag worden. Hoewel we hier in een compacte zwerfauto staan geeft het door het volledig zicht naar achter niet die indruk. Dat Frans-bed en geen tussenwanden dragen daar toe bij. Het houtdecor past perfect bij de vlakke witte deuren van de bovenkasten. Neem daarbij nog de twee kleurige kussens van de zitgroep, het grijs van de donkere vloer in parket tekening en je bekomt een gezellig verblijf.
De Weinsberg CaraLoft 550 MF is een wendige compacte zwerfauto met een aangenaam interieur dat niet de indruk geeft dat hij compact is. Bij avond is het dank zij het lichtsysteem gezellig vertoeven. Hier en daar zijn nog een paar kleine foutjes die bij de volgende reeks waarschijnlijk zullen weggewerkt zijn. Hij is zeker en vast zijn prijs waard.
Technische gegevens
Basis voertuig: Ford Transit met laag chassis
Motor; 2,0 l turbodiesel 130 pk
MTM: 3.500 kg
Rijklaar: 2.805 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Afmetingen: LXBXH 5,99 x 2,32 x 2,75 m.
Frans-bed: 2,02 x 1,38/ 1,02 m (voeteinde verbreedbaar)
6 op de 10 bestuurders houden niet voldoende afstand op de autosnelweg In de tweede helft van 2024 wordt er een pilootproject gelanceerd om controles mogelijk te maken
Om te weten of bestuurders voldoende veiligheidsafstand houden ten opzichte van elkaar heeft Vias institute bijna 4 miljoen personenwagens en 400 000 bussen en vrachtwagens op de autosnelwegen geobserveerd. De resultaten zijn opvallend: bijna 6 op de 10 bestuurders houden minder dan 2 seconden afstand tussen zichzelf en het voertuig voor hen. De situatie is beter voor de vrachtwagens, alhoewel ongeveer een derde minder dan 50 meter afstand laat met het voertuig voor hen. Volgend jaar start een proefproject om na te gaan of het mogelijk is om net zoals in Duitsland dit gedrag te controleren met camera’s.
Nieuwe wegcode vermeldt expliciet tweesecondenregel Momenteel stelt artikel 10.1 (2de lid) van het verkeersreglement:’De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.‘ ‘Voldoende’ is niet exact gepreciseerd, maar je mag er met gezond verstand van uitgaan dat het overeenkomt met de afstand die een voertuig op 2 seconden kan afleggen.
De regel is duidelijker voor de bestuurders van vrachtwagens: ze moeten buiten de bebouwde kom minstens een afstand van 50 meter houden ten opzichte van elkaar.
In Frankrijk is de tweesecondenregel expliciet vermeld in de wegcode en dat is ook de manier waarop het in de nieuwe Belgische wegcode, die normaal eind 2025 van kracht wordt, beschreven staat. ”Iedere bestuurder moet in alle omstandigheden, en rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden. Op openbare wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u komt deze afstand overeen met de afstand die het voertuig heeft afgelegd gedurende een periode van ten minste twee seconden.”
6 op de 10 bestuurders respecteren de veiligheidsafstand niet De doelstelling van deze nieuwe studie was om te analyseren welke veiligheidsafstand personenwagens, vrachtwagens en bussen houden. Bijna 4 miljoen wagens en 400 000 vrachtwagens werden daarom geobserveerd. Voor de analyse werd de situatie in kaart gebracht waar voertuigen minstens 50 km/u reden en elkaar volgden. Files en (sterk) vertraagd verkeer werden dus niet in rekening gebracht.
58% van de personenauto’s rijdt op minder dan 2 seconden van de achterbumper van de voorligger. Dit probleem komt vaker voor op de tweede (64%) en derde (65%) rijstrook dan op de rechterrijstrook (49%). Het komt ook vaker voor op weekdagen dan in het weekend en ook vaker wanneer het licht is dan wanneer het donker is.
27% van de personenwagens bumperkleeft met een veiligheidsafstand van minder dan 1 seconde. Het probleem is groter op de tweede en derde rijstrook. Daar is gemiddeld 1 op de 3 voertuigen die bumperkleeft. Op de rechterrijstrook is het minder dan 1 op de 5 voertuigen.
Er werden duidelijke verschillen waargenomen naargelang de lichtomstandigheden en voor weekdagen in vergelijking met weekends. Dit is duidelijk te wijten aan het veel lagere verkeersvolume wanneer het donker is en in het weekend, waardoor personenauto's meer afstand kunnen bewaren.
De situatie is iets beter voor de zware voertuigen: ongeveer een derde (30%) van de vrachtwagens en bussen volgt het voertuig voor hen op minder dan 50 meter. Tijdens weekdagen ligt het percentage bijna 2 keer zo hoog (31%) als tijdens het weekend (19%).
Gevolgen voor de verkeersveiligheid Op de snelweg blijkt uit officiële statistieken dat 1 op de 3 ongevallen (33%) een kop-staartaanrijding is en 1 op de 5 ongevallen (21%) een kettingbotsing, waarbij ten minste 3 voertuigen betrokken zijn. Bij dit soort ongevallen is het niet bewaren van een veilige afstand de meest genoemde oorzaak.
In feite is 70% van de kop-staartaanrijdingen te wijten aan onvoldoende veiligheidsafstand, vaak in combinatie met andere factoren zoals vermoeidheid, gsm-gebruik of overdreven snelheid. Op de autosnelwegen gebeuren zo in ons land jaarlijks bijna 1000 ongevallen die te wijten zijn aan het niet respecteren van de veiligheidsafstanden. Die ongevallen zorgen ook voor files en hebben dus een impact op de mobiliteit.
Pilootproject in tweede helft van 2024 Volgend jaar zal er een proefproject worden gehouden op bepaalde snelwegen om na te gaan of er controles kunnen worden uitgevoerd met camera’s of radars, zelfs als er geen markeringen langs de weg staan. In eerste instantie zal de test betrekking hebben op het controleren van de veiligheidsafstand van 50 m tussen vrachtwagens. In tweede instantie zal de test zich richten op personenauto's. De camera's kunnen het tijdsinterval tussen twee voertuigen meten, dus het is niet nodig om markeringslijnen langs de weg aan te brengen. In bijvoorbeeld Duitsland vinden dergelijke controles al plaats op snelwegen.
Conclusie Bestuurders hebben moeite om de afstand tot hun voorligger correct in te schatten. Toch is het niet naleven van de tweesecondenregel een belangrijke oorzaak van ongelukken. Het expliciteren van de regel in de nieuwe wegcode moet de zaken duidelijker maken en uiteindelijk de handhaving makkelijker maken. Daarom wordt er volgend jaar een proefproject uitgevoerd.
Daarnaast zou de wegbeheerder meer herkenningspunten aan de kant van de weg of zelfs op de weg zelf kunnen plaatsen. Visgraatmarkeringen zijn een voorbeeld van markeringen die gebruikt zouden kunnen worden. Bewustwordingscampagnes zijn ook essentieel om uit te leggen waarom het essentieel is om veiligheidsafstanden te respecteren.
Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Er worden elk jaar in ons land honderden ernstige ongevallen veroorzaakt door bumperkleven: te dicht bij ander voertuig rijden. Dit probleem wordt al te lang onderschat en wilde ik aanpakken. Een veilige afstand moet altijd en overal en ten opzichte van alle weggebruikers worden gerespecteerd. Daarom heb ik de '2-secondenregel' opgenomen in onze vernieuwde Code van de Openbare weg, samen met nieuwe afstandsregels die bedoeld zijn om actieve weggebruikers zoals fietsers en voetgangers te beschermen. Als deze verduidelijking in de wet is vastgelegd, zal de handhaving eenvoudiger zijn... en er minder gevaarlijk rijgedrag zijn. Als er een veiligere afstand gehouden wordt in het verkeer, leidt dat tot minder stress, minder verkeersongevallen en meer verkeersveiligheid. Samen redden we levens!”
De halfintegrale Profila’s van Eura Mobil krijgen voor het nieuwe modellenjaar 2024 een volledig nieuw interieur met aangepaste naam: “Natural Heritage”
Chroom en glanzende oppervlakken werden over boord gezwierd en kunstig vervangen door natuurdecor. Die tekening noemt de fabrikant “Natural Heritage”
Eura Mobil combineert nu de bovenkastdeuren in licht pijn hout en donker notenboom decor voor de meubelwanden. De keuken bekomt een glad poliert leisteen optiek dat goed harmonieert met de grijze vloerbekleding. De wandbekledingen herinneren aan filz. Voor de kussens van de zitgroep gebruikte men Cord-Stoff, een product dat men zelden gebruikt in kampeerauto’s. De handgrepen van de kastdeuren zijn in metaal optiek. Met deze grondige veranderingen heeft het interieur van de Profila 726 een modern en gemoedelijk uitzicht. Of deze grondige wijziging van kleur en materiaal het publiek zal bekoren moet de toekomst uitwijzen. De drie indelingen zijn niet nieuw, maar waren al in een andere uitvoering te koop. De ongeveer 7 m lange PT 696 EB heeft enkele bedden en een L-zitgroep met zijzitbanken. Bij de andere zijn de verschillen achteraan te zien. In de PT 726 QF is een eilandbed geïnstalleerd. De PT 676 EB heeft wat langere bedden ten koste van de keuken. Als optie kan men een hefbed laten installeren boven de zitgroep en kunnen 2 zwerver meer mee. Voor de korte PT 696 E moet u ongeveer 92.000 euro voorzien en voor de langere type een 3.000 euro meer
%%%FOTO2%%%
Technische gegevens
Basisvoertuig Mercedes Benz Sprinter met laag chassis
Van Hohenlohe tot het Bodenmeer: ongeveer 150 exposanten presenteren op CMT het brede scala aan reismogelijkheden in Baden-Württemberg
Van de heuvels van de regio Hohenlohe in het noordoosten, tot de bruisende hoofdstad van de deelstaat, tot de schilderachtige Schwäbische zee, het Bodenmeer: Baden-Württemberg is veelzijdig en biedt talloze mooie ervaringen. Bezoekers van CMT kunnen ervaren hoe opwindend de staat is als vakantieregio. Van 13 tot 21 januari zullen ongeveer 150 exposanten uit Baden-Württemberg in de Oskar Lapp-hal (hal 6) op indrukwekkende wijze laten zien dat je niet ver hoeft te reizen om een droomvakantie te vinden.
De afwisselende landschappen met hun indrukwekkende uitzichten zijn een paradijs voor alle fiets- en wandelliefhebbers. De talloze routes maken de weg vrij voor bekende klassiekers en nieuwe hoogtepunten te voet of met de fiets tussen de keurvorstelijke Palts en de Breisgau. Als u in de voetsporen van de Romeinen wilt treden op de Limes-wandelroute of op pelgrimstocht wilt gaan op de Frankisch-Schwäbische Jakobsweg, komt u in het zuiden aan uw trekken. Informatie over de talrijke mogelijkheden voor een actieve vakantie in het zuiden vindt u bij het CMT.
Een uitstapje voor het hele gezin Ook voor gezinnen is er veel te ontdekken. De verscheidenheid aan gevarieerde excursiebestemmingen zoals de Schwäbische Albgrot Erlebwel, een zeppelintocht op het Bodenmeer of pretparken zoals het Schwabenpark of Tripsdrill maken een vakantie met kinderen tot een onvergetelijke ervaring. De stands van de exposanten in de Oskar Lapp-hal (hal 6) van de CMT-vakantiebeurs weerspiegelen het brede scala aan vakantiemogelijkheden in het zuidwesten en zijn gericht op alle leeftijden, weersomstandigheden en gezinstypes. Dankzij dit brede aanbod is de deelstaat Baden-Württemberg bekroond met het kwaliteitskeurmerk "gezinsvakantie", dat bijzonder gezinsvriendelijke vakantiebestemmingen onderscheidt.
Laat je gedachten de vrije loop Het grote aanbod aan kuuroorden en kuuroorden maakt Baden-Württemberg tot het nummer één kuuroord van Duitsland. Van de kuuroorden van de Schwäbische Alb zoals Bad Ditzenbach tot de thermale baden van Stuttgart in de hoofdstad van de deelstaat, tot het kuuroord Bad Peterstal-Griesbach in het Zwarte Woud, geïnteresseerden kunnen ter plaatse op de vakantiebeurs meer te weten komen over de vele wellnessmogelijkheden in het "waterrijk van het zuiden".
Baden-Württemberg staat niet alleen landelijk bekend om zijn kuuroorden, maar ook om zijn topgastronomie. Zwabische specialiteiten zoals Maultaschen of Spätzle zijn al lang geen geheime tips meer. Het wijnzuiden met twee van de beste wijnregio's van Duitsland zal zich op de beurs presenteren met prachtige alledaagse wijnen en luxe topwijnen. Geïnteresseerden kunnen bijvoorbeeld een klein voorproefje krijgen van de bekroonde wijnen op de stand van Weingärtner Esslingen op de vakantiebeurs.
Culturele hoogtepunten in het zuiden Op de CMT presenteert het Zuiden zich ook met al zijn culturele hoogtepunten. Daartoe behoren historische gebouwen zoals kasteel Hohenzollern, kleurrijke tuinen zoals die van de Staatstuinshow 2024 in Wangen im Allgäu, of de Porsche- en Mercedes-automobielmusea van de stad Stuttgart. Andere culturele hoogtepunten in het komende jaar zijn de wedstrijden van het Europees kampioenschap voetbal in Stuttgart, de Ornamenta 2024 en de viering ter gelegenheid van het 1300-jarig bestaan van het UNESCO-werelderfgoed Klosterinsel Reichenau.
Tourismus Marketing GmbH Baden-Württemberg (TMBW) is met een gezamenlijke stand vertegenwoordigd op de CMT. Andreas Braun, directeur van TMBW, kijkt uit naar de komende vakantiebeurs: "We kijken er erg naar uit om de deelstaat Baden-Württemberg met al zijn mooie facetten op CMT te presenteren. Het zuiden biedt veel bijzondere excursiemogelijkheden en unieke momenten – er is hier gegarandeerd voor elk wat wils."
Als je de Shine “640” binnen stapt is de eerste indruk “wauw”. Zeker als de lichtjes branden is het er gezellig wonen.
Pössl is gespecialiseerd in het ombouwen van bestelwagens. Ik herinner mij hun eerste eenvoudig omgebouwde kampeerauto. Dat evolueerde tot de nu prachtige interieurs die niet, buiten de afmetingen, moeten onderdoen voor een prachtige halfintegraal of integraal.
Het witte blinkend koetswerk is buiten enkele afwisselende decoratie lijnen gelijk aan veel andere 6,36 m lange Fiat Ducato’s of deze wagen met een Citroën uitrusting. Shine “640” heeft 4 vensters achteraan rond de bedden. Aan de schuifdeur is een brede elektrisch bediende opstap. De schuifdeur sluit zeer zacht met hulp van het soflock systeem. Een hordeur belet dat steek en bijtbeesten zich toegang tot het interieur verschaffen. Vensters en service luik voor de wc cassette zijn omlijnd met zwarte kaders. Stroom aansluiting, watervuldop zijn eveneens in het zwart wat een mooi contrast geeft met de witte opbouw. De grote achteruitkijkspiegels zijn verwarmd. Boven de schuifdeur is een streep LED lichtjes over de volle breedte. Bij regenweer of te veel zon kan je de luifel open stellen. Dat is wel een optie.
Via de 63 cm brede opstap is vlak voor de zitgroep, die prima geschikt is voor een koppel. Door een mobiel deel van het tafelblad uit te draaien kan men met drie en met wat inschikkelijkheid met vier rond de tafel zitten. Het tafelblad steunt op één poot en aan de wand gehouden met een metalen profiel dat het mogelijk maakt het tafelblad naar voor of naar achter te schuiven. Samen met de draaibare luxe cabinezetels uitgerust met veiligheidsgordels en kopsteunen plus de zitbank met dezelfde uitrusting kan men met z’n vieren in de rijrichting zitten. Onder de tafel is een gemakkelijk bereikbare koffer. Om het chique en modern te maken is rond het venster van de zitgroep een zwarte kunststof kader met een onrechtstreekse verlichting. Trouwens veel grijze kleuren, lichte wanden en een donkere vloer in parkettekening geven de Shine “640” een modern uitzicht. Onder de bovenkast hangen piepkleine verschuifbare lichtjes. Met de streep licht boven en onder de bovenkastdeur is ze leuk afgeboord. De kast is redelijk groot en heeft zelfs een stootrand die belet dat er iets uitvalt bij het openen van de deur. Veel licht en lucht kan door het dakluik naar binnen. Winter sporters hoeven zich geen zorgen te maken een Truma C 4 op gas, gecombineerd met warmluchtslangen sturen de warmte door heel het interieur.
De keukenblok is knap afgewerkt zoals trouwens heel het meubilair dat duidelijk de stempel van een goed vakmanschap uitstraalt. Zoals bijna overal staat de keuken langs de kant van de schuifdeur en is zomaar eventjes 1,43 m breed en 0,5 m diep. Aan de kop staat een 84 l Dometic compressor koelkast met links en rechts open draaiende deuren. De inhoud is zowel langs binnen en buiten eenvoudig bereikbaar. Er boven een 40 x 50 cm groot werkblad dat deel uitmaak van het aanrecht. Zeer praktisch is het 30 x 40 cm groot opklapblad vooraan van het aanrecht. In het aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking en de spoelbak in één roestvrij stalen bak verwerkt. Onderaan zijn drie zelf sluitende laden met er naast nog een kast. Plaats genoeg voor het keuken gerief van de zwervers. Rechts van het aanrecht is nog een stuk werkblad, tegen de wand zijn 2 kruidenschapjes. De bovenkast verlicht met strepen licht loopt helemaal tot tegen de achterdeur wat het interieur een lange indruk geeft. Onder de kast zijn open legplanken met stootrand, Handig voor kleine zaken die men snel bij de hand wil hebben.
Badkamer
Het is bijna een plezier om zich te wassen of te douchen in de schitterende natte cel. Ze is volledig in het wit met hier en daar zwarte elementen. Op het draaibaar paneel zijn een leuk kommetje met een knappe waterkraan en een spiegel gemonteerd. Samen kunnen ze over het draaibaar wc wentelen en vormt een douchecabine ruim genoeg om er zich gemakkelijk in te bewegen. In de douchebak zijn twee aflopen. Een lamellen schuifdeur sluit de douche zorgvuldig af.
Wat hier opvalt zijn de rondom verlichte bovenkasten met onderaan kleine verschuifbare lichtjes. Twee enkele bedden met comfortabele 10 cm dikke matrassen nodigen de zwervers uit tot zalige nachten. Een deel van het langste bed kan aan het voeteneinde omhoog klappen matras en lattenbodem zijn er voor aangepast. Een kleerkast met buis om kleren aan te hangen komt te voorschijn. De inhoud is alleen langs boven bereikbaar. Aan de overzijde is onder het voeteinde ook een kast die via een deur bereikbaar is. Wie liever een groot bed heeft kan tussen de bedden een bijgeleverd kussen leggen. Via 2 treden die gelijktijdig bergvakken zijn kan men gemakkelijk in de bedden. Knap gevonden zijn de treden die een geheel vormen, om lange voorwerpen mee te nemen, kunnen ze eenvoudig weggenomen worden. Matrassen gedragen door lattenbodems kunnen tegen de zijwanden klappen en komt er een grote ruimte vrij om fietsen of zelfs een motor te zetten. Voldoende verankerringen zijn voorzien. Onder het linkerbed is een kast voor 2 gasflessen, verswater en afvalwater hebben hun plaats aan de overkant. Langs de 2 zijvensters, de venster in de achterdeur plus het dakluik is vast en zeker voldoende verluchting.
Samengevat.
Met de Shine “640” scoort Pösll beslist hoge punten zowel voor de kleuren combinatie, leuke verlichting, een meubilair dat stevig in mekaar zit en keurig afgewerkt is. Grote zwervers doen er best aan het bed eens te proberen. De draaibare WC staat goed opgesteld voor hen is er geen probleem met lange benen. Laat ons zeggen de Shine “640” is perfect geschikt voor een koppel. Voor een gezin met kinderen zijn tussen de vijf broeders types met een hefdak en 4 volwaardige slaapplaatsen.
Met een beetje planning staat niets een bezoek aan CMT in de weg
Comfortabel reizen naar de CMT ondanks bouwwerkzaamheden / S-Bahn-alternatieven en directe bussen voor beursbezoekers
Vakanties worden geassocieerd met planning: wat moet er worden ingepakt? Welke documenten zijn vereist? Of waar moet u ter plaatse rekening mee houden? Dit jaar brengt de reis naar de CMT-vakantiebeurs ook een beetje planning met zich mee. Van begin januari tot eind maart 2024 werkt Deutsche Bahn aan de spoorinfrastructuur op de Gäubahn tussen Stuttgart en Singen. Voor de bouwwerkzaamheden moeten sommige sporen in verschillende secties en perioden worden afgesloten – waaronder die naar Messe Stuttgart en dus ook naar CMT. Tijdens de beursperiode, tussen 13 en 21 januari, dienen bezoekers zich daarom voor aankomst te informeren.
Dit zijn de mogelijkheden om er met het openbaar vervoer te komen Tussen 8 januari 04.30 uur en 15 januari 04.30 uur is de lijn tussen Stuttgart-Rohr en Böblingen afgesloten voor treinverkeer. Als u van plan bent om op 13 of 14 januari 's werelds grootste openbare vakbeurs voor toerisme en vrije tijd te bezoeken, kunt u in deze periode de treinen van de S-Bahn-lijnen 2 en 3 en de U6-lijn van de Stuttgarter Straßenbahnen AG nemen. Er rijdt dit weekend een rechtstreekse bus tussen Böblingen en de luchthaven/beurs (Stuttgart Airport Busterminal).
In de verdere bouwfase, tussen 15 januari 4.30 uur en 29 januari 4.30 uur, sluit DB de S-Bahn-tunnellijn tussen Stuttgart Schwabstraße en Stuttgart-Vaihingen af. In deze periode kunnen bezoekers de CMT bereiken met de SSB U6-lijn en met de directe bus, die rijdt tussen het centraal station van Stuttgart en de luchthaven/beurs. Bovendien rijden er in het weekend (20 en 21 januari) elk half uur S-Bahn-treinen op lijn S2 tussen Stuttgart-Vaihingen en Filderstadt. Bovendien rijdt de regionale pendeltrein dit weekend twee keer per uur tussen het centraal station van Stuttgart en Vaihingen/Böblingen, in Vaihingen kunnen passagiers overstappen op de S-Bahn-lijn S2 in de richting van de luchthaven/beurs.
Realtime-informatie is beschikbaar in de reisinformatie op bahn.de, in de "DB Navigator"-app en in www.bahn.de/reiseauskunft.
De Franse fabrikant had weer een geniaal idee en plaatste het achterin in de half integrale 384 dat bij een eerste blik in het interieur niet opvalt.
In de 7,29 m lange Challenger 384 zien we de overbekende indeling. Achter de stuurcabine de zitgroep met L-zitbank er boven een hefbed, daar achter een compacte keuken gevolgd door een grote natte cel over heel de breedte van het interieur en helemaal achterin een dubbel vastbed.
Het venijn zit in de staart zegt men vaak, hier echter een lumineus een idee. Het bed kan men tot een halve breedte samen schuiven. Daar onder komt een 0,85 m brede schrijftafel te voorschijn. Ze kan gebruikt worden als bureelblad of voor de kinderen als tekentafel en nog andere dingen. Aan de linkerzijde bevind zich een kleerkast. Hier kan men het deksel open klappen en de buis waaraan de kleren hangen komt automatisch mee omhoog en zo kan men gemakkelijk bij de kleren. Is het deksel gesloten kan men het gebruiken als legplank of om op te knutselen. Het multifunctioneel achterste deel kan als slaapkamer dienen, mobiel bureel of speelkamer voor de kinderen alles zo een beetje naar wens en behoefte.
Het interieur in lichte kleur en afgewisseld met enkele donkere vlakken geeft een sfeervolle indruk. Het is keurig afgewerkt, voor de avonden is een gezellig verlichting voorzien.
Als basisvoertuig voor de Challenger 384 komt de Fiat Ducato of zijn tweeling broer de Peugeot Boxer met laag chassis in aanmerking. Ze hebben beide een 140 pk sterke turbo diesel motor met 6 versnellingen. Een automatische versnellingsbak word door Peugeot niet aangeboden. De standaard uitrusting maar enkel in de Etape Edition 384 is omvangrijk. Zo is er een luchtkoeler in de stuurcabine, snelheidsregelaar, panorama dakluik, buitendeur met centrale vergrendeling en venster om enkel de voornaamste te vernoemen.
CMT laat de harten van caravanfans sneller kloppen
Nieuwe producten, exclusieve voertuigen en de juiste bestemmingen op één plek
De wereld ontdekken met een caravan, camper of daktent is voor veel mensen de favoriete manier van reizen. Dit is precies de reden waarom CMT zich in januari 2024 opnieuw zal richten op het thema caravanning. "CMT is ons vlaggenschip in Stuttgart en de caravansector is de brug", zegt Alexander Ege, directeur van Trade Fairs and Events. "Alleen al zeven van de tien hallen worden bezet door exposanten met caravans. Het zal moeilijk zijn om ergens anders een uitgebreider aanbod te vinden." De CMT opent vanaf 13 januari 2024 negen dagen lang haar deuren voor vakantie- en caravanfans.
Van kampeerauto’s tot expeditievoertuigen en luxe liners In het L-Bank Forum (Hal 1) presenteren grote en bekende traditionele fabrikanten hun complete portfolio van caravans en kampeerauto’s. Als u op zoek bent naar iets meer multifunctioneel en ongebruikelijk, dan is de galerie in het L-Bank Forum (Hal 1) de juiste plek voor u. Hier presenteren exposanten indrukwekkende 4x4 langeafstands- en expeditievoertuigen. Niets staat een reis door de woestijn, door de jungle of iets dergelijks met de voertuigen in de weg.
Luxe appartementen op wielen vindt u in Hal 2. Daar presenteren fabrikanten voertuigen die aan niets ontbreken: wijnkast, complete keuken, ruime badkamer – en soms zelfs een garage voor een kleine auto. De CERATIZIT-hal (hal 3) en hal 5 zijn de thuisbasis van de bloeiende sector van gesloten bestelwagens, bestelwagens en campers. Bezoekers kunnen het hele aanbod ervaren, van kleine minicampers tot comfortabele campers. Bijzonder populair op dit moment zijn de stadscampers, kleine recreatievoertuigen met pop-up daken, die in een grote verscheidenheid aan merken te zien zijn.
De juiste accessoires voor caravanvakanties Hal 7 staat in het teken van accessoires. Talrijke exposanten bieden een grote keuze aan producten voor doe-het-zelvers en fans van inbouwapparatuur. Van A voor oprijwig tot Z voor extra koplampen, in deze hal vindt u alles wat wordt aangeboden door de competente accessoire-industrie met service en advies ter plaatse. In de Alfred Kärcher-hal (hal 8) vindt u een breed scala aan campings en staanplaatsen, evenals alle relevante aanbieders voor de infrastructuur voor mobiel reizen. In deze hal worden ook tenten, luifels en bijpassende accessoires gepresenteerd.
Maar ook het thema duurzaamheid in de caravaning zal op CMT 2024 een hoge prioriteit krijgen. In een informatieruimte bij de oostelijke ingang kunnen geïnteresseerden interessante feiten vinden over milieuvriendelijke vakanties.
Rust uit en krijg informatie in de woonkamer van Vans & Friends Na zoveel inspiratie heeft elke caravanliefhebber een pauze nodig. Voor persoonlijke uitwisseling met influencers zijn er comfortabele zitplaatsen beschikbaar in de Vans & Friends-woonkamer in de Alfred Kärcher-hal (hal 8). Maar het gebied is veel meer dan alleen een plek om uit te rusten: hier vinden lezingen plaats van bloggers over de onderwerpen busconversie en nieuw werk. Experts zullen ook informatie geven over individuele uitdagingen tijdens verbouwingen, uitbreidingen en dagelijks kamperen. Elke dag in het gebied staat in het teken van een ander onderwerp, bijvoorbeeld op 17 januari gaat het over reizen met de hond en drie dagen later over doe-het-zelven in de bestelwagensector.
In het Rothauspark is er ook een informatieruimte over het thema Modern Werken. Hier worden drie voertuigen gepresenteerd die zijn ontworpen om op de weg te werken. Hier vinden ook gesprekken met influencers plaats.
Bezoek CMT Stuttgart van 13 tot 21 januari 2024
7 hallen vol nieuwigheden
1200 caravans, kampeerauto’s , bestelwagens en recreatievoertuigen, ongeveer 120 nieuwe producten, talrijke wereldpremières, accessoires, vanlife, parkeerplaatsen en nog veel meer. Hier kunt u alle modellen en varianten vergelijken, de perfecte plattegrond ontdekken, "testkamperen", profiteren van aantrekkelijke beursaanbiedingen en vanlifers ontmoeten. Krijg de beste deal!
In de hallen 1, 3 en 5 kunt u alles ontdekken wat de talrijke grootschalige en grote fabrikanten te bieden hebben.
Minicaravans, off-road campers en nog veel meer zijn te vinden in de galerij in hal 1. Zeker een bezoekje waard!
Groter, mooier, exclusiever: hier bevinden zich de premium modellen en de grote luxe liners.
Caravanning, Kampeerauto’s en caravans met al hun nieuwigheden. Wordt vervolgd in Hal 5...
Een hele hal plus de helft van hal 8 vol accessoires voor caravans, kampeerauto’s en kamperen. Met praktische uitbreidings- en ombouwoplossingen, mobiele zonnetechnologie, kachels, verhuizers, airconditioning en alles wat het leven onderweg en op de camping nog aangenamer maakt.
Alle merken van Knaus Tabbert AG op 15.000 vierkante meter: meer keuze, meer innovaties en nog meer modelvarianten. Hier vindt u alles wat de multi merken fabrikant te bieden heeft.
Bijna alle fabrikanten bieden ook complete oplossingen, individuele inrichtingspakketten en aantrekkelijke beursaanbiedingen voor alle aspecten van het bestelwagenleven en beurzen.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “De groei op de tweedehandsmarkt heeft in november nog een duw in de rug gekregen: er werden afgelopen maand 57.519 tweedehandswagens ingeschreven, een groei van +6,5% ten opzichte van 2022. Gecumuleerd over de eerste elf maanden bedraagt de stijging +7,8% oftewel 46.231 eenheden meer dan in dezelfde periode van 2022, maar er is wel een achterstand van 18.030 stuks ten opzichte van 2021 (-2,7%). De occasiemarkt evolueert dus nog steeds gunstig, mede dank zij de grotere beschikbaarheid van tweedehandswagens en stabiliserende of zelfs licht dalende prijzen. We zijn alvast benieuwd wat het effect zal zijn van de recent aangekondigde premie voor tweedehandse elektrische wagens in Vlaanderen: dat marktsegment is momenteel met amper 1,8% nog sterk ondervertegenwoordigd. Duidelijke regels met de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een premie zijn bepalend zijn voor de elektrische appetijt van de particuliere klant.”
“Bij de nieuwe wagens blijft de marathonspurt verder duren: in november steeg het aantal inschrijvingen met +26,1% (37.552 eenheden) waardoor de eerste elf maanden +31,9% hoger uitkomen dan vorig jaar. De parkings van de dealers staan tegenwoordig vol met nieuwe wagens. Enerzijds om auto’s die eerder werden besteld en met vertraging worden geleverd en ingeschreven, maar anderzijds zijn er ook veel onverkochte wagens in voorraad waardoor de klanten opnieuw snel kunnen rondrijden met de wagen van hun dromen. Opvallend is dat bijna de helft van de nieuw ingeschreven wagens een stekkerauto is (elektrisch of plug-in hybride) waarbij de uitfasering van plug-in hybrides zich op termijn zal laten voelen ten voordele van puur elektrische wagens.”
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Koen Claessen, Van Mossel: “We merken dat productie in de autofabrieken op volle toeren blijft draaien waardoor we veel wagens kunnen leveren. We zijn ook blij dat de meeste leasemaatschappijen tot midden december wagens blijven inschrijven zodat we heel wat klanten die al lang wachten op hun auto nog gelukkig kunnen maken voor kerst. Ook onze ‘used cars’ blijven hard gaan: de Black Friday-week was qua verkoop de beste tweedehandsweek van ons bestaan. We merken bij de occasies overigens dat de prijzen op het niveau van de afgelopen 12 à 18 maanden blijven ondanks het toegenomen aanbod.”
Joost Kokke, VP AUTO1 Group België: "De AUTO1 Group Price Index toont in november een langzame, maar constante daling van de prijzen van tweedehandsauto's. In november bereikten de prijzen het laagste prijsniveau van dit jaar. Die geleidelijke mindering van prijzen resulteert in een gezonde dynamiek tussen de instroom en de vraag naar tweedehands auto's op onze platforms. Dankzij de positieve instroom en de dalende prijzen kunnen we de vraag van onze klanten beter beantwoorden, ook al zitten we nog steeds op een hoger prijsniveau dan drie jaar geleden."
Steven Vanzurpele, GMS Group: “November was een goede maand voor ons. We krijgen steeds meer toegang tot interessante tweedehandswagens omdat er meer nieuwe wagens geleverd worden en die klanten hun ‘oude’ wagen inruilen. Dat grotere aanbod zorgt er wel voor dat er geen hoge overnameprijzen meer kunnen worden geboden en dat is moeilijk uit te leggen aan de klanten. Nu de prijzen van tweedehands elektrische wagens dalen, krijgen we meer vraag van de particuliere klant voor een EV - we hebben de indruk dat we een prijsniveau bereikt hebben waarbij elektrische wagens ook voor particuliere klanten bereikbaar worden.”
Ivo Willems, Cardoen: “De interesse blijft erg hoog op de tweedehandsmarkt: de prijzen van nieuwe wagens zijn dermate gestegen dat onze klanten meer en meer geduwd worden richting occasie. We hebben ons aanbod met nieuwe wagens verruimd: die verkopen ook, maar occasies verkopen nog steeds sneller. Voor wat betreft elektrische wagens merken we dat wij en onze collega’s stock hebben, maar dat de markt nog koud is en wacht op duidelijkheid voor de Vlaamse EV-premies. Want niemand weet precies hoe de vork aan de steel zit.”
Frédéric Vassamillet, Soco: “November was geen gemakkelijke maand met minder bezoek in zowel de fysieke als de digitale showroom ondanks onze grote stock. Het was voor ons de ‘kalmste’ maand van het jaar maar gelukkig keerde het tij wel tijdens de laatste week van november. We krijgen wel vragen van klanten die ongerust zijn over de PSA 1.2 PureTech-motoren, die heel wat voertuigen aandrijft en die dus onzekerheid brengt in de tweedehandsmarkt.”
Simon Bossuyt, DEX: “November was een goeie maand op het vlak van onmiddellijk leverbare wagens, vooral de laatste twee weken waren prima. Onze stock is opnieuw verder uitgebreid, met een groot aanbod aan jonge en - vooral - ook nieuwe wagens. De prijzen blijven stabiel en zakken nog steeds voor bepaalde modellen. Benzine is nog steeds goed voor twee derde van onze stock, hybride stijgt gestaag naar 20%, en elektrisch neemt op dit moment al 7% in. De EV-premies van de Vlaamse overheid zorgen al voor extra vraag naar elektrische wagens maar de late verduidelijking van de meer concrete details heeft ook voor veel vragen van de klanten gezorgd.”
Inschrijvingen tweedehandse wagens – november 2023:
Details tweedehandse personenwagens:
Volkswagen en BMW blijven ook in september 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel & Peugeot.
Ook qua meest populaire modellen verandert er niets met een identieke top 5. Op kop staat nog steeds de VW Golf (26.653) en VW Polo (19.037) gevolgd door de Opel Corsa (17.760), de BMW 3-reeks (15.206) en de Ford Fiesta (13.396).
Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 35,8%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en overschrijdt met 10,2% net de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 8,0% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 1,8% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt. De vraag is wel in hoeverre de PHEV (Plug-in Hybrides) zullen evolueren op de occasiemarkt rekening houdend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 10 maanden. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, mar er is beweging in . Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt zich stabiliseert op 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 54% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens - een groei met 1% ten opzichte van vorig jaar - terwijl Wallonië stijgt van 37% naar 38% en Brussel 2% moet inboeten.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “De nieuwe speed pedelecs kenden in november een verdere vertraging – ditmaal van maar liefst -20,9% tot 1.018 eenheden, dat zijn er 269 minder dan in november 2022. De aanhoudend negatieve cijfers doen het gecumuleerde jaartotaal over de eerste negen maanden dalen tot -9,9% onder het cijfer van vorig jaar. In het begin van dit jaar speelde nog een gunstig effect mee, met name dat heel wat leasefietsen van ambtenaren werden ingeschreven maar sindsdien is de terugval opmerkelijk. Voornamelijk de particulier haakte dit jaar af (-33,2%) – de verregende novembermaand stimuleerde zeker niet tot de aankoop van een snelle fiets. Maar ook de bedrijven (-15,8%) laten het dit jaar afweten en daar waar het leasingsegment een ware ‘boom’ beleefde tot vlak na de zomer, merken we dat ook dit segment begint te tanen (+22,9% dit jaar). De vraag is dus of de stijging van het aantal leasings de daling bij de particulieren en bedrijven in de toekomst gaat kunnen opvangen. We denken niet dat de markt een saturatiepunt heeft bereikt, maar mogelijks wel dat er zich koopkrachtproblemen voordoen bij de particuliere doelgroep van de speed pedelecs.
Op provinciaal niveau zien we overal rode cijfers behalve in Brussel en Waals Brabant. Oost-Vlaanderen blijft nog steeds aan de kop van het peloton, waar Antwerpen ondertussen Vlaams-Brabant nipt is voorbij gereden, gevolgd door Limburg en – een heel eind verder – West-Vlaanderen. Ter herinnering: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies meer klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+2%) en in Wallonië is enkel Waals-Brabant (+1%) de positieve uitzondering op de regel.
Op de tweedehandsmarkt was november alweer een zeer sterke maand met een stijging van maar liefst +26,8% (487 stuks) waardoor er in de eerste elf maanden nu 1.085 occasies meer (+20,3%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +132,3% meer dan twee jaar geleden. Dit jaar werden al 6.433 tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, het blijven verbluffende groeicijfers.”
Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.
In november werden in totaal 1.505 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor de eerste elf maanden loopt dat aantal al op tot 21.137.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - november 2023
Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-33,2%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 11 maanden gezakt tot slechts 35,7%. Bedrijven zien hun aandeel ondertussen behoorlijk dalen (-15,8%) maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+22,9%) waardoor zij met 50,1% nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.
Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.
De vraag voor de fietssector is nu vooral hoe particulieren kunnen aangemoedigd worden om een hogesnelheidsfiets te kopen want dit marktsegment is in vrije val. En in het laatste kwartaal is ook de groei van de leasings flink aan het vertragen.
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de elf eerste maanden met -11% gedaald tot 3.364 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (3.715 ex., -7%) Vlaams- Brabant valt terug naar de derde plaats (3.319 ex., -5%). Limburg is mooi vierde (2.564ex., -1%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (1.094 ex., -38%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).
Aan Waalse/Brusselse kant zien we een lichte stijging in Brussel (332 ex., +2%) en in Waals-Brabant (110ex., +1%). De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op ongeveer 70.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand november 334 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 487 stuks. Ongeveer de helft meer op 2 jaar tijd, en een mooie +26,8% ten opzichte van november 2022. Gecumuleerd over de eerste elf maanden bedraagt de stijging +20,3% tegenover vorig jaar en +132,3% tegenover 2021.
Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - november 2023
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.