Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “De nieuwe speed pedelecs kenden in november een verdere vertraging – ditmaal van maar liefst -20,9% tot 1.018 eenheden, dat zijn er 269 minder dan in november 2022. De aanhoudend negatieve cijfers doen het gecumuleerde jaartotaal over de eerste negen maanden dalen tot -9,9% onder het cijfer van vorig jaar. In het begin van dit jaar speelde nog een gunstig effect mee, met name dat heel wat leasefietsen van ambtenaren werden ingeschreven maar sindsdien is de terugval opmerkelijk. Voornamelijk de particulier haakte dit jaar af (-33,2%) – de verregende novembermaand stimuleerde zeker niet tot de aankoop van een snelle fiets. Maar ook de bedrijven (-15,8%) laten het dit jaar afweten en daar waar het leasingsegment een ware ‘boom’ beleefde tot vlak na de zomer, merken we dat ook dit segment begint te tanen (+22,9% dit jaar). De vraag is dus of de stijging van het aantal leasings de daling bij de particulieren en bedrijven in de toekomst gaat kunnen opvangen. We denken niet dat de markt een saturatiepunt heeft bereikt, maar mogelijks wel dat er zich koopkrachtproblemen voordoen bij de particuliere doelgroep van de speed pedelecs.
Op provinciaal niveau zien we overal rode cijfers behalve in Brussel en Waals Brabant. Oost-Vlaanderen blijft nog steeds aan de kop van het peloton, waar Antwerpen ondertussen Vlaams-Brabant nipt is voorbij gereden, gevolgd door Limburg en – een heel eind verder – West-Vlaanderen. Ter herinnering: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies meer klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+2%) en in Wallonië is enkel Waals-Brabant (+1%) de positieve uitzondering op de regel.
Op de tweedehandsmarkt was november alweer een zeer sterke maand met een stijging van maar liefst +26,8% (487 stuks) waardoor er in de eerste elf maanden nu 1.085 occasies meer (+20,3%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +132,3% meer dan twee jaar geleden. Dit jaar werden al 6.433 tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, het blijven verbluffende groeicijfers.”
Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.
In november werden in totaal 1.505 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor de eerste elf maanden loopt dat aantal al op tot 21.137.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - november 2023
Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-33,2%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 11 maanden gezakt tot slechts 35,7%. Bedrijven zien hun aandeel ondertussen behoorlijk dalen (-15,8%) maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+22,9%) waardoor zij met 50,1% nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.
Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.
De vraag voor de fietssector is nu vooral hoe particulieren kunnen aangemoedigd worden om een hogesnelheidsfiets te kopen want dit marktsegment is in vrije val. En in het laatste kwartaal is ook de groei van de leasings flink aan het vertragen.
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de elf eerste maanden met -11% gedaald tot 3.364 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (3.715 ex., -7%) Vlaams- Brabant valt terug naar de derde plaats (3.319 ex., -5%). Limburg is mooi vierde (2.564ex., -1%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (1.094 ex., -38%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).
Aan Waalse/Brusselse kant zien we een lichte stijging in Brussel (332 ex., +2%) en in Waals-Brabant (110ex., +1%). De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op ongeveer 70.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand november 334 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 487 stuks. Ongeveer de helft meer op 2 jaar tijd, en een mooie +26,8% ten opzichte van november 2022. Gecumuleerd over de eerste elf maanden bedraagt de stijging +20,3% tegenover vorig jaar en +132,3% tegenover 2021.
Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - november 2023
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
In de loop van het jaar bracht Pilote een nieuwe halfintegrale A 656 G uit met een hefbed en achterin een dwarsbed. Wegens zijn succes en vraag van de klanten hebben de ontwerpers van Pilote voor een kleinere broer gezorgd de Atlas A 656 D met een kleine afwijking in het interieur.
Terwijl de Atlas A 696 G over zijzitbanken in de zitgroep en een hefbed er boven heeft, heeft de splinter nieuwe A 656 D met slechts een lengte van 6,6 m en een breedte van 2,2 m een vast bed. Toch bleef het elektrisch bediend bed boven de zitgroep met zijzitbanken hangen, ze hebben kopsteunen en veiligheidsgordels. Achter de zitgroep is de keuken met een 133 l koelkast gevolgd door een sanitair over de volle breedte van het interieur. Dat is ongewoonlijk voor een compacte halfintegrale zwerfauto. Eveneens de inrichting van een garage achterin. Er is een gasflessen kast, een grote kast met schabben en een doorgang naar de garage. Het houdt niet op want een tweede garage deur aan de linkerzijde van het koetswerk sluit de gaskast af. Langs diezelfde kant zijn laden voor allerlei spullen in te laden. Warmte in het interieur en voor warmwater komt van de diesel Truma C4. De verswatertank kan 130 l bevatten de afvalwatertank 90 l. Het interieur is modern ingericht donkere kleuren voor kussens afgewisseld met houtdecor voor de meubelen. Het mooie keukentje heeft een licht aanrecht met 2 kookvuren en een spoelbakje. Onderaan hebben de laden de kleur van de kussens. Alles is keurig en vakkundig gemaakt.
Onderstel
Als basisvoertuig is hij net zoals zijn grote broer op een Ford Transit met standaard laag chassis gebouwd. Met zijn 2,O l van 170 pk en 6 gang automaat komt hij vlot vooruit op snelwegen en hellingen zijn geen probleem.
Enkele bedden, ruime badkamer, L-keuken en zijzitbanken is een kenmerk van Chausson. Ja, de Franse fabrikant kent er wat van hij produceert jaarlijks zo ongeveer 7.000 kampeerauto’s, die vlot over de toonbank gaan.
De 777 GA is één van de 6 halfintegralen die gebouwd zijn op een Ford Transit met meestal een MTM van 3.500 kg.
Op gebied van afwerking is Chausson sterk verbeterd. Dat konden we snel vast stellen bij een eerste blik op de nieuwe kampeerauto. De Franse fabrikant begint met een 65 mm dikke sandwich bodemplaat te leggen op het origineel laag chassis van Ford Transit. De wanden zijn 30 mm dikke sandwich panelen met polyester buitenbekleding. Zo ook is het dak met hagelbestendig polyester aan de buitenkant als isolatie is het waterafstotend XPS materiaal gebruikt. Onder de bodem zijn de kabels in kabelkanalen zorgvuldig verankerd. Vakkundig geplaatste ramenvensters zorgen voor voldoende licht en lucht binnen. De 51 cm brede buitendeur met venster heeft centrale vergrendeling. Achteraan heeft de garage 2 deuren, een geïsoleerde bodem met anti slip bekleding. In het vlakke achterfront bevindt zich het derde remlicht helemaal bovenaan, de andere zijn onderaan in een zwarte band geïntegreerd. De voorbereiding voor een fietsdrager is reeds gedaan.
Voor het interieur werden hoofdzakelijk beige en donkere grijze kleuren gebruikt, ze passen perfect bij het moderne interieur. Het meubilair zit stevig in mekaar en keurig afgewerkt. Door de zitbanken achter de stuurcabine tegen de zijwanden te plaatsen krijgt men een ruimtelijk zicht. Opvallend zijn de metalen profielen aan de bovenkasten die een dragende functie vervullen. Omdat Chausson het laag chassis van Ford Transit gebruikt is een opstapje naar de stuurcabine onoverkomelijk. Om achterin in de badkamer of slaapkamer te geraken is een opstap van 15 cm hoog zelfs noodzakelijk.
Zitten en liggen.
In de 777 GA Titanium Ultimate zijn achterin 2 enkele bedden met lichte matrassen op een lattenbodem. Geholpen door gasdrukveren kunnen de voeteinden opgeklapt worden. Daaronder is de kleerkast goed te bereiken waarin ook andere kampeerzaken kunnen geborgen zijn. Minder gebruikelijk is het lange smalle kussen om tussen de matrassen te leggen. Zo bekomt men een echt volwaardig tweepersoonsbed. Een uitschuifbaar bankje draagt het volledig einde van het smalle kussen. Het elektrisch bediend hefbed hangt aan 4 riemen en wordt gestuurd door metalen profielen om te beletten dat het hefbed zou wiebelen.
In de voor 6 personen geschikte zitgroep kan men het tafelblad in de hoogte verstellen, draaien en/of verschuiven om gemakkelijk in of uit de stuurcabine te geraken. Ford cabinezetels laten zich niet zo gemakkelijk draaien als de Fiat Ducato zetels. Van beide zitbanken kan men met wat handgrepen een enkele zit met veiligheidsgordels in de rijrichting maken. Dank zij de 2,1 m hoogte van het interieur kan men onder het hefbed zelfs nog recht staan. Bij avond is er in de zitgroep voldoende verlichting.
Natte cel en keuken.
De keuken is niet alleen mooi om te bekijken ze is nog praktisch ingericht ook. In het donker grijs aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrisch ontsteking, ernaast is een rond spoelbakje. De 142 l absorptie koelkast kreeg een afzonderlijke plaats. Onder het aanrecht van de keuken is genoeg ruimte voor het gezinskeukengerief. Wegens het hefbed kom men de bovenkast niet groter maken. Een watertank neemt wat plaats in, maar het aanrecht kan langs de rechterkant worden vergroot met een opklapbare blad. Naast de keuken met witte fronten is de afzonderlijke douchecel.
Er tegenover is het sanitair. Om de een of andere reden is het draaibaar Thetford wc op een 13 cm verhoog geplaatst. Voor kinderen kan dat ongemakkelijk zijn. Het waskommetje heeft een donkere en lichte kleur. In de grote spiegel achter het was tafeltje kunt u zich zelf bewonderen. De deur van het sanitair sluit eveneens de slaapkamer van het woongedeelte af.
Samengevat
De Chausson 777 GA Titanium Ultimate heeft een goed gebouwd koetswerk met eveneens een keurig afgewerkt mooi interieur. Een 170 pk motor met automaat zijn een plezier om er mee te rijden. Hier en daar zijn nog een paar foutjes maar die zullen bij een volgende reeks weggewerkt zijn. Deze 7,19 m lange Chausson is zijn prijs euro zeker waard.
Opgelet, vanaf 1 december nog slechts 3 maanden tijd om defecte roetfilter te herstellen
De garagesector is er klaar voor en ijvert voor een analyse én reiniging van het volledige wagenpark.
Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in België. Deze test heeft als doel om roetfilterfraude tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren door de uitstoot van fijnstof te verminderen. Bij een meting boven de afkeurgrens krijg je tot 1 december 2023 een jaar de tijd om de defecte roetfilter te herstellen maar vanaf 1 december wordt die periode ingekort tot 3 maanden.
Herstelling binnen de 3 maanden weer haalbaar
Bij de introductie van de deeltjestellertest kreeg je bij een meting van meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³ (de afkeurgrens) een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 15 dagen. Door leveringsproblemen bleek de voorziene 15 dagen ontoereikend om een nieuwe roetfilter te laten plaatsen. De termijn om het voertuig in orde te brengen werd daarom eerst verlengd naar 3 maanden, en later tot 1 jaar. Vanaf 1 december wordt de periode om de herstelling te laten uitvoeren weer ingekort en krijg je een groen keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van 3 maanden (code 3).
Als het voertuig na 3 herkeuringen nog niet slaagt voor de deeltjestellertest, dan wordt een rood keuringsbewijs ‘Verboden tot het verkeer’ (code 1) uitgereikt. Het voertuig mag dan enkel nog op de weg om de kortste afstand tussen keuringscentrum en woonplaats of hersteller afleggen.
Bij de introductie van de deeltjestellertest kampte de sector met leveringsproblemen van nieuwe roetfilters. Fabrikanten en garagisten zijn intussen voldoende georganiseerd om hun klanten zo vlot mogelijk te helpen. Een hersteltermijn van 3 maanden is weer haalbaar. “Onze eco-experts zijn opgeleid en staan klaar om proactief en na grondige analyse defecte roetfilters te herstellen of te vervangen”, aldus Filip Rylant van TRAXIO, de organisatie die de herstellers vertegenwoordigt.
Grote impact op onze gezondheid
De deeltjestellertest is een belangrijk instrument om ons milieu en onze gezondheid te verbeteren. Een goed werkende roetfilter verwijdert 95 tot 99 % van de deeltjesuitstoot. Dat heeft dus een enorme impact op de luchtkwaliteit.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Ik denk dat iedereen inziet dat we de nodige inspanningen moeten leveren om buitensporige vervuiling zo snel als mogelijk aan te pakken. Vorig jaar publiceerde het Europees milieuagentschap nog een veelzeggend rapport, waaruit bleek dat blootstelling aan fijnstof in 2020 minstens 238.000 voortijdige overlijdens in Europa veroorzaakte. Specifiek voor België gaat het om 3.900 voortijdige overlijdens. Luchtvervuiling is daarmee het milieuprobleem met de grootste impact op onze gezondheid.”
Filip Rylant, TRAXIO: “Een logische volgende stap met het oog op uitstootreductie is dat het volledige verbrandingssysteem van alle wagens op regelmatige tijdstippen grondig zou geanalyseerd worden en dat de resultaten in een ‘gezondheidsbulletin’ worden opgenomen. Idealiter worden die resultaten dan geregistreerd in de Car-Pass van de wagen. Op basis van de analyse kan dan een doelgerichte reiniging of herstelling worden uitgevoerd. Dit zou de deur kunnen openen naar het toelaten van ‘gereinigde’ voertuigen tot lage-emissiezones.”
Grenswaarden voor een noodzakelijke herstelling
Een goedwerkende roetfilter haalt tijdens de deeltjestellertest waarden tussen 5.000 en 50.000 fijnstofdeeltjes per cm³. De afkeurgrens van 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³ ligt ver boven de normale uitstoot van een goedwerkende roetfilter. Als je deze grens overschrijdt, dan is je roetfilter waarschijnlijk kapot of verwijderd, of kampt je motor met ernstige problemen. In Nederland worden voertuigen ook afgekeurd vanaf 1 miljoen per cm³. In Duitsland ligt de afkeurgrens op 250.000 deeltjes per cm³.
Met de bestaande afkeurgrens worden dus vooral de sterk vervuilende voertuigen onderschept. Bestuurders krijgen vanaf 1 december 2023 nog 3 maanden tijd om het probleem op te lossen. Uit cijfergegevens blijkt dat 90,7 % van de geteste dieselwagens slaagde voor deeltjestellertest tijdens de technische keuring.
De ontwerpers van de La Strada kampeerauto’s bedachten een nieuw type zwerfauto voor een gezin dat bij gelegenheid de kleinkinderen wil meenemen.
De Avanti EBF is de opvolger van de Avanti E zonder dwarsbed achterin, wel zijn in de Avanti EBF twee enkele bedden in de lengte richting, een veel gevraagde inrichting. Omdat enkele bedden nu eenmaal meer plaats nodig hebben dan een dwarsbed moesten badkamer en keuken wat naar voor schuiven. Het hefbed boven de zitgroep vooraan met een goed functionerend liftsysteem meet langs de linkerzijde slechts 1,75 m. Het andere deel kan voor een deel in de midden gang hangen en daar is het zelfs 2 m lang. In de breedte is het 1.30 m wat ruim voldoende is voor kinderen.
Basis voor de Avanti EBF is de grootste bestelwagen van Fiat Ducato 6,36 m lang en 2,89 m hoog. Standaard heeft hij een 140 pk sterke turbodiesel met 6 versnellingen. De meeste klanten echter verkiezen de 180 pk turbodiesel met de 9 versnelling automaat.
La Strada, de fabrikant uit Echzell, is bekend voor zijn zeer goed afgewerkte interieurs door spekt met slimme vondsten. Zo is de variabele garage achterin knap bedacht. De helft van de enkele bedden kunnen omhoog klappen zo komt er plaats tot tegen het plafond vrij alsook de volledige breedte van de Avant EBF. Daar kunnen gemakkelijk twee fietsen gedurende de verplaatsingen geborgen worden.
Binnen is de dubbele bodem, een specialiteit van La Srada. Onder de andere helft van de bedden is een kleerkast en enkele laden voor andere kampeer bagage. Een dubbele deur sluit de praktisch ingerichte badkamer af. Zoals de laatste jaren veel toegepast wordt heeft de keuken 2 kookvuren naast de spoelbak en een 80 l absorptie koelkast houdt de pintjes fris. Onderaan is voldoende plaats voor het keukengerief van de zwervers.
De fabrikant uit Marktschorgast verbeterde voor 2024 zijn topreeks de Platin hoofdzakelijk met elektronische apparatuur. Het nu al chique interieur met zijn lichte en donkere kleuren, hier en daar nog wat houtdecor en bij avond keus uit verschillende verlichtingsvormen werd behouden. Ook aan de indelingen werd op enkele kleinigheden na nauwelijks wat gewijzigd. Alleen de buitenkant laat zich opmerken door zijn nieuwe frisse kleur en het nieuwe Frankia embleem.
Technische veranderingen.
Zo krijgt heel de Platin reeks een tv antenne van Alden een 300 Ampère lithium batterij van Foster met computer gestuurde cellen verwarming, een gelijkrichter van Votronic, een luchtkoeler Truma Aventa, samen zeker niet mis. Die verbeteringen gelden voor alle Platin kampeerauto’s.
We bekeken de Platin I 7900 GD met zijn nieuwe uitrusting. Het vlaggeschip meet 8,07 m lang en is 2,3 m breed, hij zet 5,5 ton op de weegbrug. Als basis is een Mercedes Sprinter gebruikt met dubbele wielen achteraan en logischer wijze achterwielaandrijving. Een 190 pk turbodiesel stuurt zijn paardjes geholpen door een 9 trap automaat naar de achterwielen. Een multimedia-systeem MBVX en DAB+radio plus Dolby luidsprekers –systeem van Alpine zorgt voor het nieuws en vrolijke muziek.
Het stevige koetswerk biedt een geïsoleerde verwarmde en zowel langs binnen en langs buiten bereikbare dubbelbodem met hoogtes variërend tussen de 12,6 en 34,8 cm. De warmwater verwarming van Alde behoort tot de standaard uitrusting. De bekende achterklep van Frankia ondersteund door gasdrukveren geven een gemakkelijke toegang tot de garage.
In het interieur gebruikt Frankia bij de Platin I7900 GD het dak van de garage als slaapkamer met 2 enkele bedden. Aanpalend is de ruim bemeten badkamer met afzonderlijke douche cabine. Tussen zitgroep en badkamer is met wat goede wil een knappe L-keuken en een koelkast met links en rechts open draaiende deuren. Als optie kan men een hefbed bekomen.
Technische gegevens
Basis voertuig: Mercedes Benz 519 CDI
Motor: 190 pk met 9 versnelling automaat.
Afmetingen: LXBXH 8,07 x 2,3 x 3,23 m
MTM: 5,5 ton
De reeks bestaat uit 5 types met lengtes van 8 tot 8,6 m.
Productierondleidingen, een tentoonstelling van campers en partnerbedrijven en een muzikaal avondprogramma lokten in het weekend talrijke gasten naar Polch.
Polch, 21 november 2023 – Op 4 en 5 november 2023 was het weer zover: Niesmann+Bischoff opende de fabriekspoorten voor alle camperliefhebbers en geïnteresseerden. Op twee spannende dagen konden onze gasten uit Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Zweden en Spanje een kijkje nemen in de productiehal en kennis maken met de nieuwste succesvolle modellen en enkele exposanten uit de branche.
Talrijke camperchauffeurs gingen in op de open uitnodiging aan Polch en sloegen het hele weekend hun kamp op in de buurt van het fabrieksterrein. Tegelijkertijd arriveerden er veel dagjesmensen, waaronder medewerkers en hun gezinnen.
Een van de grootste attracties van het weekend waren de productierondleidingen, die zowel in het Duits als in vier vreemde talen werden aangeboden. Van de verwerking van het chassis tot de eigen productie van sandwichpanelen en de meubelproductie met gloednieuwe CNC-machines: elke fase van de productie werd in detail getoond en beschreven. Voor het eerst konden geïnteresseerde bezoekers tijdens de rondleiding door de fabriek de recent opgeleverde zonneparken en het nieuwe logistieke centrum, dat vorig jaar werd gebouwd vanwege het toenemende productievolume, bekijken.
Een andere publiekstrekker waren de succesvolle modellen die in de tentoonstellingshal werden gepresenteerd. Naast de onlangs geïntroduceerde Flair 880 en 920 werden ook de populaire iSmove-modellen actief verkend door de gasten. In het servicecentrum was er de mogelijkheid voor technisch advies en een Q&A-sessie direct bij de iSmove en de Flair. Er waren ook een aantal exposanten verspreid over het terrein. De klantenclub, leveranciers en samenwerkingspartners, waaronder touroperators en campings, gebruikten het weekend om met de talrijke gasten te praten. Zelfs de jongste gasten kregen gevarieerd entertainment en brachten een vermakelijke dag door met spelletjes en schminken. Geïnteresseerden in banen en opleidingen kregen op de stand van de HR-afdeling spannende en relevante informatie.
Het feestelijke hoogtepunt van de zaterdagavond was het optreden van de band "Münchner Zwietracht", die het publiek in feeststemming bracht op het podium in de volledig bezette feesttent. Het team van de Kikkererwten van Polch heeft de hele tijd gezorgd voor het fysieke welzijn van de gasten en medewerkers.
Al met al staat er met de open dagen een geweldig en gevarieerd weekend achter Niesmann+Bischoff, dat nu al uitkijkt naar een nieuwe evenementenronde volgend jaar. Hiervoor is iedereen welkom om volgend jaar het tweede weekend van november (09./10.11.2024) in zijn agenda te noteren.
De Franse fabrikant had weer een geniaal idee en plaatste het achterin in de half integrale 384 dat bij een eerste blik in het interieur niet opvalt.
In de 7,29 m lange Challenger 384 zien we de overbekende indeling. Achter de stuurcabine de zitgroep met L-zitbank er boven een hefbed, daar achter een compacte keuken gevolgd door een grote natte cel over heel de breedte van het interieur en helemaal achterin een dubbel vastbed.
Het venijn zit in de staart zegt men vaak, hier echter een lumineus een idee. Het bed kan men tot een halve breedte samen schuiven. Daar onder komt een 0,85 m brede schrijftafel te voorschijn. Ze kan gebruikt worden als bureelblad of voor de kinderen als tekentafel en nog andere dingen. Aan de linkerzijde bevind zich een kleerkast. Hier kan men het deksel open klappen en de buis waaraan de kleren hangen komt automatisch mee omhoog en zo kan men gemakkelijk bij de kleren. Is het deksel gesloten kan men het gebruiken als legplank of om op te knutselen. Het multifunctioneel achterste deel kan als slaapkamer dienen, mobiel bureel of speelkamer voor de kinderen alles zo een beetje naar wens en behoefte.
Het interieur in lichte kleur en afgewisseld met enkele donkere vlakken geeft een sfeervolle indruk. Het is keurig afgewerkt, voor de avonden is een gezellig verlichting voorzien.
Als basisvoertuig voor de Challenger 384 komt de Fiat Ducato of zijn tweeling broer de Peugeot Boxer met laag chassis in aanmerking. Ze hebben beide een 140 pk sterke turbo diesel motor met 6 versnellingen. Een automatische versnellingsbak word door Peugeot niet aangeboden. De standaard uitrusting maar enkel in de Etape Edition 384 is omvangrijk. Zo is er een luchtkoeler in de stuurcabine, snelheidsregelaar, panorama dakluik, buitendeur met centrale vergrendeling en venster om enkel de voornaamste te vernoemen.
Slechts 5,40 m is de nieuwe camperbus van Carthago lang. De ontwerpers hebben het zo uitgekiend dat er 4 personen kunnen zitten en slapen. De korte uitvoering van Fiat Ducato koopt men voor zijn handigheid in het verkeer, korte draaicirkel en als er een personenwagen weg rijdt kun je daar in de plaats gaan staan. De indeling is net zoals die van zijn grote broers, maar ze is omwille van de afmetingen hier een daar wat ingekrompen. Een hefdak bracht een oplossing om voor 2 bewoners slapen te creeren. Beginnen we achteraan waar een dwars geplaats dubbel bed wat hoger geinstalleerd werd. Onderaan kan reisbagage plus ander gerief gestokkeerd worden. De matras is in twee gedeeld en kunnen samen met de lattenbodem links en rechs op zij gekanteld worden. Met wat goede wil kun je daar nog 2 fietsen zetten, die moeten er 's avonds wel uit. Onder het bed zijn links en rechts kasten voor watertanks, batterijen, kabeltrommel en die wielen van de Fiat Ducato hebben daar ook nog wat plaats nodig. Langs achter bereikbaar is de kast voor een kleine gasfles. Boven het voet einde van het bed is een kleerkast. Tussen de zitgroep en het bed heeft men een leuk badkamertje geperst. De cassette wc schuift onder de zitbank. De cassette wordt langs buiten er uit gehaald, neem je tijd ervoor want het is een puzzelwerkje. Hopelijk vinden ze bij Carthago er iets op. Het waskommetje klapt omhoog in een kast waar er naast nog een is voor toiletgerief. Hup, de deur dicht en we hebben een douchecel.
De keukenblok met ernaast de 82 l koelkast is natuurlijk wat kleiner uitgevallen, het verschil met de grotere campeerbussen moet toch ergens te vinden zijn. Onderaan zijn drie laden, door ze met zorg in te laden is genoeg keuken gerief aan boord en er is ook nog de bovenkast. In het aanrecht zijn 2 kookvuren en het spoelbakje geïntegreerd. Links is een omhoog klapbaar stuk dat het aanrecht wezenlijk vergroot. Samen met de bovenkast mag het keukentje gezien worden. Aan de binnenkant boven de schuifdeur zijn de elektronische controle en bedieningspaneeltjes geïnstalleerd.
Omdat de 4 bewoners comfortabel zouden zitten zijn de afmetingen van de grotere types grotendeels behouden. Met 4 personen een hele avond rond de tafel zitten is niet niks. Bijzonder met slecht weer heeft men gedurende de dag al wat binnen vertoefd en dan spreken we nog niet van een winterse dag. Hebben we nog het 105 kg wegende hefdak voor 2 personen. Bijzonder leuk voor kinderen, als het kouder wordt zijn daarboven dikke donsdekens een noodzaak. De vakmannen van Carthago hebben een Truma C 4 achterin onder het bed geïnstalleerd. Om de gaskraan te bereiken moet een deel van het bed omhoog klappen, dat doe je best voor je onder de wol kruipt.
Sameng gevat. De Malibu Van 540 family-for-4 is een knap ingericht kampeerautotje. Een mooi keurig afgewerkt meubilair en lichten waar nodig zijn. Alles is aan boord maar als het weer niet meevalt moet men wel wat inschikkelijk zijn voor elkaar. Hij is beweeglijk in het verkeer en kan best als enige auto in het gezin worden gebruikt.
Technische gegevens. Basis voertuig: Fiat Ducato bestelwagen Motor: 2,2 l turbo diesel 140 pk MTM: 3,5 ton Afmetingen: L x B x H 5,41 x 2,05 x 2,69 m Bedden: achter 1,92 x 1,36-1,22 m dakbed 2,03 x 1,32 m Verwarming: Truma C4 Basisprijs: rond de 65.000 euro Meer info: www.malibu-carthago.com
Trajectcontrole op E40 zorgde voor daling aantal ongevallen met 55% Vandaag is het de 19de Flitsmarathon van de politie
Vandaag houdt de politie voor de 19de keer een Flitsmarathon in heel het land. Vias institute heeft daarom bekeken wat de impact is van enkele trajectcontroles die de laatste jaren geïnstalleerd zijn. Zo is sinds de ingebruikname van de trajectcontrole op de E40 tussen Sterrebeek en Bertem het aantal letselongevallen daar met 55% gedaald. Andere voorbeelden tonen evenzeer een gunstig effect in dezelfde grootorde. Als alle bestuurders overal de snelheidslimieten respecteren, zouden er 140 doden en 550 zwaargewonden elk jaar minder op onze wegen zijn.
Vandaag organiseren de lokale en federale politie voor de 19de keer een Flitsmarathon. Het doel is tweeledig: bestuurders aanzetten om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren en daarnaast in herinnering brengen dat 1 op de 3 dodelijke ongevallen te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid. Tijdens een van de vorige edities heeft Vias institute vastgesteld dat de gemiddelde snelheid tijdens de dag van Flitsmarathon met 3 à 7% daalde. De aankondiging van de controles en de effectieve handhaving hebben dus wel degelijk een impact op onze wegen. Nieuwe statistische analyse over trajectcontroles Om de snelheid te controleren gebruikt de politie verschillende soorten toestellen, waaronder de laatste jaren ook steeds vaker trajectcontroles. Om hun impact te meten heeft Vias institute het aantal ongevallen met doden en gewonden bekeken voor en na de ingebruikname van de trajectcontrole. Trajectcontrole op de E40 in Sterrebeek Eind september 2018 is de trajectcontrole over een afstand van 7 kilometer tussen Sterrebeek en Bertem op de E40 geactiveerd. Sindsdien stellen we jaarlijks gemiddeld 15 letselongevallen vast ten opzichte van 32 ongevallen gemiddeld in de 4 jaren voor de ingebruikname. Het gaat dus om een daling met 55%. Dubbele trajectcontrole op de E42 in Fleurus In maart 2021 is een dubbele trajectcontrole op de E42 in gebruik genomen: tussen Fleurus en de snelwegparking in Spy en tussen Spy en de snelwegparking in Hulplanche. In totaal controleert die dubbele trajectcontrole de snelheid dus over een afstand van 26 kilometer. In 2022, het eerste jaar na de ingebruikname van de trajectcontrole zijn er in totaal 12 letselongevallen vastgesteld tussen Fleurus en Hulplanche. In 2019 waren er dat 29 op hetzelfde traject en de 5 jaren ervoor zelfs gemiddeld 31. De installatie van de dubbele trajectcontrole heeft dus het aantal ongevallen met 60% laten dalen.
Invalswegen in Mechelen Voor de analyse is er ook een voorbeeld buiten de autosnelwegen bekeken. In Mechelen zijn er op 12 verkeersassen in de loop van 2017 trajectcontroles geactiveerd. Op die 12 assen zijn er vorig jaar in totaal 32 letselongevallen gebeurd ten opzichte van 64 in 2016 (en zelfs 76 gemiddeld in de 5 jaren ervoor). Het gaat dus om een daling van 50%. Naast het aspect ‘ongevallen’, zorgt het beter respecteren van de snelheid in de bebouwde kom ook voor een verbeterde leefbaarheid. De geluidshinder is lager en kwetsbare weggebruikers kunnen zich veiliger verplaatsen als meer automobilisten zich aan de maximumsnelheden houden. Conclusie De resultaten van deze statistische analyse bevestigen de gunstige impact van trajectcontroles op de verkeersveiligheid. De resultaten liggen in lijn met eerdere studies. Het grote voordeel van het systeem is dat het leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel over een langere afstand. Bestuurders wisselen ook minder van rijstrook bij trajectcontroles, wat de kans op een ongeval ook kleiner maakt. In vergelijking met een ‘gewone’ flitspaal is er minder het effect van het afremmen vlak voor de flitspaal en het terug optrekken vlak erna. Het doel van de Flitsmarathon is om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk bestuurders beboet worden, niet alleen vandaag, maar ook de rest van het jaar.
Het reeds lang bekende Spaanse merk Benimar maakt al een tijdje deel uit van de Franse Trigano groep, de productie echter gebeurt in Spanje.
Nieuw in het programma van Benimar zijn de 2,14 m brede halfintegrale Yrteo kampeerauto’s op Ford Transit. Naast een rond de 6 m type met dwarsbed is nu ook de 6,69 m lange Yrteo 861 met enkele bedden boven de garage geboren. Het basisvoertuig heeft een uitgebreide uitrusting om in alle rust over vlakke en bergachtige wegen te kunnen snorren.
De hoogwaardige opbouw werd in vol polyester bouwwijze gemaakt dat zijn dak, wanden en bodem. In de zijwanden zijn de dure ramenvensters gemonteerd. In het interieur zijn de achterin geplaatste enkele bedden hoog op het dak van de garage geplaatst. Wil men er een bed van 2,1 x 1,70 m van maken moeten de bij geleverde kussen tussen de matrassen worden geschoven.
In de badkamer pronkt een douchecel. Om plaats te sparen, het kan ook zijn bij gebrek aan plaats is het keukenblok compact gehouden. Achter de stuurcabine is de zithoek met twee persoonszitbank in de rijrichting en een kleine zijzitbank. De grote bank is voorzien van kopsteunen en driepunt veiligheidsgordels. Het mooie meubilair is keurig afgewerkt en grotendeels met donkere wanden uitgevoerd. De witte deuren van de kasten zijn wit en vormen een chique contrast met de donkere panelen. Veel regelbare lichtjes zorgen voor sfeervolle avonden.