Niesmann+Bischoff nodigt u uit Open dag in de fabriek
Op 9 en 10 november kun je een kijkje nemen achter de poorten van onze camperproductie.
Polch, oktober 2024, Op 9 en 10 november gaat ons populaire evenement naar de volgende ronde en kunt u de thuisbasis van iSmove, Arto en Flair ontdekken, evenals de fabriek van onze camperproductie.
Met de marktintroductie van de nieuwe Arto – de eerste liner op basis van de Mercedes Sprinter – hebben we ons doel bereikt: ons productassortiment is nu volledig in de nieuwe Niesmann+Bischoff-look. In alle drie de modellen bieden we een uitstekend design, de hoogste technische kwaliteit en individualiteit. Met meer dan 69.120 opties kunt u uw eigen Niesmann+Bischoff samenstellen.
De voorpret van de opening van de fabriekspoorten is groot, dus we verwachten een hoog aantal bezoekers. De verwachte gastenlijst is internationaal – naast bezoekers uit de regio en Duitsland worden ook gasten uit Nederland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland verwacht.
Ook het programma is hierop afgestemd. Rondleidingen door ons bedrijfsterrein en onze productie in verschillende talen stellen al onze gasten in staat om visuele en informatieve inzichten te krijgen. Naast de reeds gepresenteerde logistieke hal en ons zonnepark blijven we investeren in onze locatie in Polch. Nog niet klaar, maar al wel geïntegreerd in onze fabrieksrondleiding is de uitbreiding van onze servicehal. Daarnaast komen er diverse informatiestands van onze leveranciers, klantenclubs en gezellige campings in onze hallen.
Om te beginnen gaat onze feesttent op vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur voor u open. Onze gastheer en gastvrouw en zijn team kijken uit naar uw bezoek. Op zaterdagavond bekroont de band "Münchner Zwietracht" de dag met muzikale hoogtepunten die een uitbundige sfeer beloven. Verfrissende drankjes en heerlijk eten worden het hele weekend goed verzorgd.
Aangezien het zonnepark en de verandering in het industriegebied de parkeerplaatsen hebben geminimaliseerd, hebben we met onze geweldige buren gesproken. Naast onze eigen parkeerplaats op het fabrieksterrein hebben we August-Horch-Straße, van Trimbser-Straße tot de kruising van Rudolf-Diesel-Straße/Heinz-Gries-Straße, naast ons bedrijfsterrein, evenals de werknemersparkeerplaats van de firma Swiss Life Asset Managers in Robert-Koch Straße, tegenover onze hoofdingang, als verdere parkeerplaatsen voor het weekend. Beide zones zijn beschikbaar van vrijdag 08.11 vanaf 16 uur tot zondag 10.11 om 16 uur. Het is helaas niet mogelijk om parkeerplaatsen of elektriciteitsaansluitingen te reserveren.
Carthago campers in modeljaar 2025: superlichte C1-tourer en nieuwe slanke lichtgewicht C2-tourer-serie
Carthago C1-tourer I/T: campers met geoptimaliseerd gewicht in de premiumklasse
De nieuwe Carthago C2-tourer I op Sprinter: een echte smartliner
Carthago chic c-line I/T: Facelift voor het topmodel superior
Carthago chic e-line/s-plus: de aantrekkelijke chic e-line nieuwe generatie
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort – ook voor het seizoen 2025
Carthago start het modeljaar 2025 met een waar vuurwerk aan innovaties. De grootste fabrikant van premium campers in Europa presenteert de compleet nieuwe C2-tourer-serie als een uitmuntende innovatie met geïntegreerde lichtgewicht campers op basis van de Mercedes-Benz Sprinter en een opnieuw ontworpen gezicht. Met zijn innovatieve veranderingen is het een echte SMART LINER. De C2-tourer behoort tot de familie van de vorige c-tourer, die fundamenteel werd herzien en geherstructureerd met het oog op de kwestie van het gewicht. Het resultaat is de C1 tourer, die tot 100 kilogram aanzienlijk lichter is dan de voorgaande modellen. De nieuwe generatie chic e-line gaat het nieuwe modeljaar in met een compleet nieuw exterieurdesign. De chique c-line superior van Fiat Ducato krijgt een facelift. De geïntegreerde modellen van het nieuwe modeljaar zijn te herkennen aan het verchroomde, zelfverzekerde ‘C’-logo op de radiatorgrille.
C1Tourer Zitgroep
Carthago C1-tourer I/T: campers met geoptimaliseerd gewicht in de premiumklasse
De C1-tourer – voorheen c-tourer – opent de deur naar de wereld van de premium campers van Carthago. Het gevarieerde aanbod bestaat uit semi-integrale en integrale voertuigen op basis van Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter. Voor modeljaar 2025 gaat de voormalige c-tourer een nieuwe fase in. Met diverse gewichtsverlagende maatregelen reduceert Carthago het gewicht van campers drastisch. Dit resulteert tegelijkertijd in een herstructurering van het programma met nieuwe gewichts- en uitrustingsvarianten in de modellijn C1-tourer “lichtgewicht 3,5 t” en “comfort 4,2 t” en de volledig nieuwe tweede modellijn C2-tourer “lichtgewicht 3,5 t” en “ comfort 4,2 t”.
De Carthago-ontwikkelaars hebben alle modellen van de vorige c-tourer holistisch bekeken en een verscheidenheid aan lichtgewichtconstructiemogelijkheden geïdentificeerd, van het chassis tot de meubeldetails. Het resultaat is een gewichtsbesparing van maximaal 100 kilogram voor de nieuwe generatie, afhankelijk van het model. Zonder in te boeten aan de bijna spreekwoordelijke Carthago-eigenschappen op het gebied van kwaliteit en comfort. Dit resulteert in de mogelijkheid om alle C1-tourer lichtgewicht 3,5 t voor vier personen met een rijbewijsvriendelijk en voordelig toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton te registreren. Dit met praktische apparatuur, waarvan sommige zelfs meer dan zeven meter lang zijn. Voorbeeld: De C1-tourer I 143 KB-LE lichtgewicht 3,5 t op een Fiat Ducato wordt geleverd met uitgebreide comfortuitrusting met automatische transmissie, luifel, satellietsysteem, basis pluspakket, mediapakket en chassis pluspakket inbegrepen. Lichtmetalen velgen zijn goedgekeurd met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton voor vier personen.
Bovendien krijgen de C1-tourer I/T 145 RB-LE en 149 RB-LE modellen de elegante, nieuwe, dynamisch vormgegeven achterkant met gebogen hoekstijlen en opvallende achterlichten in de typische C-branding van het premiummerk. Afhankelijk van het model zijn er voor alle C1 tourer I/T “lichtgewicht 3,5 t” en “comfort 4,2 t” twee stijlwerelden met verschillende meubeloppervlakken beschikbaar.
Enkele bedden met comfortabele matrassen
De C1 tourer-modellijn bestaat uit zeven integrale campers op basis van Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter, van de C1-tourer I 141 KB-LE tot de I 145 RB-LE superior. Er zijn ook zes gedeeltelijk geïntegreerde voertuigen op de Ducato en
Sprinter van de T 143 KB-LE tot de T 150 RB-QB. Ze bestrijken een lengte van 6,67 tot 7,61 meter.
Als maximaal laadvermogen en de hoogste uitrusting gewenst zijn, ligt de focus op de Carthago C1-tourer I/T “comfort 4,2 t” met een toegestane totaalmassa van 4,2/4,25 ton. Deze modellijn omvat 13 geïntegreerde en elf gedeeltelijk geïntegreerde campers op de Ducato en Sprinter.
De nieuwe Carthago C2-tourer I op Sprinter: een echte SMART LINER
De nieuwe Carthago C2-tourer, geïntegreerd op het chassis van de Mercedes-Benz Sprinter met AL-KO verlaagd frame, zet duidelijke accenten zowel in de grote succesvolle Carthago c-tourer-familie als in de gehele competitieve omgeving. De nieuwe serie bestaat geheel uit integrale campers. Met een carrosseriebreedte van slechts 2,17 meter zijn ze precies tien centimeter slanker dan de klassieke C1-tourer. Voordeel: de slanke taille bespaart ook belangrijke kilo's in de gewichtsklasse van 3,5 ton. Dankzij de intelligent aangepaste meubelconstructie komt het ruimtegevoel overeen met de bredere modellen van de C1 Tourer. Carthago spreekt daarom ook van de ‘Smart Liner-klasse’. De schalen laten zien hoe slim de nieuwe C2-tourer I is. De slanke opbouw geeft Carthago, samen met de overige gewichtsmaten, de mogelijkheid om geïntegreerde campers op Sprinter-chassis met een lengte van ruim zeven meter als “lichtgewicht 3,5 t”-modellen met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton aan te bieden.
Handig ingerichte keuken
Opvallend aan de nieuwe C2-tourer I op Sprinter is het compleet nieuwe neusmasker. Het zeshoekige radiatorrooster met vijf opvallende dwarsbalken valt op als centraal kenmerk. In het middengedeelte is de nieuwe C-branding van Carthago onmiskenbaar zichtbaar. Het radiatormasker gaat zijdelings over in het koplamphuis. Onder de koplampen onderstrepen designelementen links en rechts de krachtige uitstraling. De bumperspoilerlippen vormen een eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen. In tegenstelling tot eerdere modellen hebben de A-stijlen nu een krachtig, hoekig ontwerp aan de onderkant van de boeg. Bovenaan zwaaien ze elegant het dak in. Typisch Carthago: vorm gaat altijd gepaard met functie: het nieuwe strikmasker bespaart gewicht ten opzichte van het vorige masker.
De nieuwe Carthago C2-tourer I begint met vijf populaire plattegronden, beginnend met een lengte van iets meer dan zeven meter. Afhankelijk van het model zijn ze verkrijgbaar in de versies ‘lichtgewicht 3,5 ton’ of ‘comfort 4,2 ton’, en bij de meeste modellen is er zelfs keuze.
C2 Tourer Comfort zetels rond de tafel
Carthago chic c-line I/T: Facelift voor het topmodel superior
Het is het centrum van de Carthago-wereld en een deuropener voor de Carthago Liner-premiumklasse: Carthago heet chic c-line, chic c-line heet Carthago. De stabiele basis van de al lang bestaande succesvolle serie is de unieke combinatie van comfort en kwaliteit, evenals fijne technologie en enorme variëteit. Zes plattegronden, de basisvoertuigen Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter met twee en drie assen, elk met een verlaagd AL-KO-chassis, afgerond met de exclusieve ‘superior’-versies - dat alleen al resulteert in 20 integraalmodellen van 7,39 tot 8,78 meter lengte. Geflankeerd door de exclusieve Carthago chic c-line T. Twee plattegronden, twee basisvoertuigen – een aanbod op maat voor de topklasse van halfintegrale campers.
De topmodellen chic c-line I superior op Fiat Ducato staan centraal bij de seizoenswisseling. Opvallend is het nieuwe radiatorrooster met zes verchroomde dwarsbalken. De nieuwe, extra hoge voorruit zorgt voor het beste zicht. Opvallend is de zwarte designsticker boven de voorruit. De chique c-line I superior doet zijn naam meer dan ooit eer aan.
Carthago chic e-line/s-plus: de aantrekkelijke chic e-line nieuwe generatie
Wil je nog een beetje meer? Nog meer luxe wooncomfort, nog meer ruimte, meer elegantie, opbergruimte en laadvermogen? Dan is het antwoord Carthago chic e-line/s-plus. Wat ze gemeen hebben is de elegante uitstraling van zowel het exterieur als het interieur. Het verschil wordt gemaakt door het basisvoertuig: onder de chic e-line I bevindt zich een Fiat Ducato of een Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving, AL-KO verlaagd chassis en twee of drie assen. De basis voor de chic s-plus I wordt gevormd door de stoere Iveco Daily met achterwielaandrijving met hoge tractie en dubbele banden. Nu blijft het wiel draaien: de chique e-line van het basisvoertuig Mercedes-Benz Sprinter krijgt voor modeljaar 2025 een volledig nieuw exterieurdesign met een nieuw frontmasker, dynamisch vormgegeven wielkasten en nieuwe exterieurgraphics.
C2 Mooi afgewerkt sanitair
Het nieuwe gezicht van de chic e-line op de Sprinter brengt de bekende designtaal van de chic e-line over naar de toekomst. Het centrale kenmerk is opnieuw het zeshoekige radiatorrooster, nu met vijf opvallende drievoudige dwarsbalken en Carthago's nieuwe, zelfverzekerde C-logo. Het radiatormasker gaat zijdelings over in het koplamphuis. Onder de koplampen onderstrepen designelementen links en rechts, elk met twee geïntegreerde dwarsbalken, de krachtige uitstraling. De bumperspoilerlippen vormen een gesloten eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen.
De grote voorruit van de chic e-line zorgt voor het beste zicht en wordt aan de zijkanten omlijst door grijze A-stijlen. Ze vloeien nu krachtig en hoekig de boeg in en lijken de koplampen te dragen. Bovenaan zwaaien ze elegant het dak in. Functie gaat hand in hand met vorm: het nieuwe strikmasker bespaart gewicht ten opzichte van het vorige masker.
Een Carthago is vanuit elk perspectief een aantrekkelijk gezicht. Dat geldt in het bijzonder voor het nieuwe design van de chic e-line: het radiatorrooster, de koplampen en de nieuwe exterieurgraphics met een strakke sierstrip in donkerrood en antraciet op de zijwand vloeien in elkaar over en vormen zo een harmonieus geheel met een ontwerp uit één stuk.
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort – ook voor het seizoen 2025
De fascinerende Carthago liner-for-two heeft met zijn 4-kamerconcept, de relatief compacte voertuiglengte en unieke kenmerken furore gemaakt onder de integraalcampers van de topklasse voor koppels. De creatieve ontwikkelaars van Carthago hebben voor de liner-for-two de gebruikelijke camperplattegrond 180 graden gedraaid: elektrisch neerlaatbare eenpersoonsbedden in de lengte zweven vooraan boven de bestuurderscabine, terwijl achterin een royale ronde loungezitgroep met elektrisch uitschuifbare televisieligstoel nodigt uit tot verpozen. Daartussen bevindt zich een extra brede kitchenette en een comfortabele badkamer met kleedruimte en een grote kledingkast. Verfijnde details zoals een extra ruime zitplaats voor werk en vrije tijd in de cockpit, het elegante keukenblad als roomdivider met geïntegreerde opbergkast en tegengesteld draaiende schuifdeur of de ronde loungezithoek met een elektrisch uitschuifbare televisie-ligbankset accenten. De Carthago liner-for-two is op basis van de Ducato met AL-KO verlaagd frame en enkele of tandemas en op de Iveco Daily verkrijgbaar in twee lengtes van circa 7,8 en 8,5 meter. De Carthago liner-for-two gaat modeljaar 2025 vrijwel onveranderd mee – duurzaamheid is ook een deugd.
C2 Leuke kampeerauto om op reis te gaan
Over Carthago Reisemobilbau GmbH
Carthago Reisemobilbau GmbH werd in 1979 opgericht door Karl-Heinz Schuler. De door de eigenaar beheerde bedrijvengroep heeft nu ruim 1.500 mensen in dienst en is een van de toonaangevende premiumfabrikanten in de branche in Europa. De kerncompetentie van het merk Carthago zijn integrale campers van de Carthago c-compactline tot de liner-for-two en vanaf circa 100.000 euro tot de premium camperklasse ruim boven de 200.000 euro. De slogan van het merk luidt niet toevallig: “Carthago – de camper”, want alle Carthago campers delen het unieke premium DNA. Het bedrijf is gevestigd in Carthago City, de hoofdzetel in Aulendorf in Oberschwaben en beschikt over een van de modernste camperproductiefaciliteiten van Europa. Talrijke nationale en internationale onderscheidingen onderstrepen de pioniers- en leidende positie die Carthago al jaren bekleedt. Recentelijk behaalde Carthago twee overwinningen bij de verkiezing voor Camper van het Jaar 2024.
Wat is een van de grootste voordelen van kamperen? Het is misschien wel de meest individuele vorm van vakantie. Avontuurlijk of rustig, met z'n tweeën of met het hele gezin, in de thuisregio of eerder in de verte, waar de straatnaamborden er grappig uitzien en Taal stelt ons voor raadsels. Camping biedt talloze mogelijkheden, Maar de reis begint met het juiste voertuig. Wie in een rolstoel reist, stuit vaak op barrières. En die heeft het team van Brecht CaraVan opgelost
Minder barrières op de weg - Op de stand is de grote vraag - naar vakanties, Dat is echt ontspannend. Dat Uiteraard te gebruiken met een huurcaravan getest worden. Niet alleen stijlvol: de MAXIA-plattegrond biedt veel bewegingsvrijheid en gemakkelijk toegankelijke eenpersoonsbedden met breed gangpad. Zonder de massieve muur Bij de wasruimte is dit ook gemakkelijker toegankelijk. Dankzij de cabriolet Zithoek is ruimte voor het hele gezin.
Kamperen wordt steeds populairder, voor velen ook als gevolg van de pandemie, en voor Manuela Brecht en haar team blijkt uit de talrijke vragen: er is een enorme vraag naar recreatieve voertuigen die rekening houden met individuele, fysieke vereisten - vooral vakanties met rolstoelen. Deze behoefte is niet nieuw, maar wat wel nieuw is, zijn de lockdown-periodes, die het bedrijf gebruikt om praktische oplossingen te vinden en aan te bieden. En tegelijkertijd vermijden ze de dreiging van werktijdverkorting in de werkplaats.
Het Brecht-team is met passie gespecialiseerd in het rolstoeltoegankelijk ombouwen van caravans en campers - met een geweldige, positieve respons. Sindsdien wordt zowel koop als huur aangeboden.
Barrièrevrije indeling: DE LUXE 460 SFf Het queensize bed is en een deel van de Middelste zithoek weggelaten. Dit creëert ruimte, zelfs met slechts 2,30 meter breed.
"De MAXIA 585 UL met een breedte van 2,50 meter of de DE LUXE 460 SFf met een centrale zithoek en keuken achterin zijn slechts twee van de caravans die bij uitstek geschikt zijn voor ombouw", onthult Julian Gorsegner, die geïnteresseerden adviseert op de CMT-beurs in Stuttgart. Hobby ondersteunt graag het project, waarbij onder andere de wand van de wasruimte direct uit de fabriek wordt weggelaten en vervangen door een gordijn. Door bijvoorbeeld de badkamer te openen, kan de bewegingsvrijheid en het bereiken van de opbergvakken worden vereenvoudigd. Hobby schept ook de nodige voorwaarden om de toegangsdeur indien nodig te verbreden. De uitvoering is dan in handen van Brecht. Het kan dan worden uitgerust met een uitschuifbare oprijplaat. Maatregelen zoals het ombouwen van het bed of meubels kunnen ook nuttig zijn, het verkleinen van de zithoek of een uitschuifbare tafel. Ondertussen zorgen handgrepen en bevestigingsmogelijkheden op de juiste plaatsen voor meer veiligheid, opnieuw individueel afgestemd op persoonlijke behoeften.
September 2024 : Bijna 100.000 nieuwe elektrische auto's ingeschreven in België tijdens eerste negen maanden.
Tweedehandsmarkt blijft ver achter met 16.000 stuks.
"De Europese markt voor nieuwe elektrische auto’s staat sterk onder druk maar de Belgische markt voor nieuwe en tweedehandseelektrische auto's (EV) blijft bijzonder sterk presteren.
Opvallend daarbij is dat er in de eerste 9 maanden van dit jaar al meer nieuwe EV’s zijn ingeschreven dan in heel 2023. Het gaat dus oerend hard : het aantal inschrijvingen steeg fors in 2024: van 68.555 naar 96.233 voor nieuwe, en van 8.759 naar 16.004 voor tweedehandse elektrische wagens, wat neerkomt op een totale marktstijging van 45,2%.
Toch is de elektrische markt er eentje met verschillende snelheden. Om te beginnen is de nieuwmarkt bijna 8 maal groter dan de occasiemarkt. Nieuw worden bijna 9 op de 10 nieuwe EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing terwijl op de tweedehandsmarkt we op een 50-50 verhouding tussen particulieren en bedrijven zitten. En bij de particulieren is Tesla quasi alleenheerser maar bij de bedrijfswagens zien we een veel grotere verscheidenheid aan modellen en merken in de Top 10.” zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.
“De nieuwe en tweedehandse markt laten steeds meer een eigen dynamiek zien. De groei bij de nieuwe elektrische auto's wordt vooral gedreven door de toenemende populariteit van leasingwagens en auto’s op naam van bedrijven: die waren in de eerste negen maanden van 2024 goed voor 86,7% van de EV-inschrijvingen (83.420 voertuigen). Op de tweedehandsmarkt is de verdeling tussen de verkoop aan bedrijven (51,3%) enparticulieren (48,7%) daarentegen zowat in evenwicht.
De particulieren tonen een groeiende belangstelling voor elektrische wagens, zowel nieuw als occasie. Vlaanderen springt er duidelijk uit, met een marktaandeel van 81,5% voor de nieuwe EV's en 75,1% voor de tweedehandse EV's. De Vlaamse premie voor de aankoop van EV's heeft hier duidelijk effect. De stopzetting van deze premie vanaf 2025 zal gedurende verschillende jaren een negatief effect hebben op de verkoop aan particulieren . Bovendien zal het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt stilaan de vraag beginnen overtreffen, wat leidt tot een lagere restwaarde. Die situatie wordt nog verergerd door de introductie van goedkopere modellen."
NIEUWE ELEKTRISCHE WAGENS
De Europese markt van de nieuwe elektrische wagens daalt al een tijdje maar in België is dat niet het geval want de inschrijvingen van EV’s op de binnenlandse markt blijven stijgen.
Het totale aantal inschrijvingen van nieuwe EV’s is gedurende de eerste negen maanden van 68.555 (2023) naar 96.233 dit jaar gestegen (+40,4%). Het marktaandeel van de nieuwe elektrische wagens overschrijdt daarmee één vierde van de markt (26,5%).
Die positieve evolutie in België danken we voornamelijk aan het snel stijgende aantal elektrische bedrijfs- en leasingwagens. De voordelige fiscaliteit duwt bedrijven richting elektrificatie, net als het sterk stijgende VAA voor de gebruikers van leasingwagens met verbrandingsmotor. Zo werden er gedurende het eerste semester 83.420 EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing. Dat is 26,5% van de totale nieuwmarkt en 86,7% van het aantal elektrische auto’s.
Daarnaast is het aandeel van nieuwe, door particulieren gekochte elektrische auto’s meer dan verdubbeld: +104,5% (van 6.267 naar 12.813 stuks). Die stijging kunnen we op het conto van de Vlaamse premie schrijven, want 81,5% van de nieuwe EV’s in ingeschreven in Vlaanderen. Daar stegen de EV-inschrijvingen door particulieren overigens met niet minder dan +145,5%, van 4.252 naar 10.438 exemplaren. Wallonië blijft ver achter met slechts 1.962 nieuwe particuliere EV’s, een stijging met amper +11,6% - dit kunnen we zonder meer toeschrijven aan het ontbreken van een premie in combinatie met een quasi onbestaande laadinfrastructuur in het zuidelijke landsdeel.
TWEEDEHANDSE ELEKTRISCHE WAGENS
Binnen de elektrische tweedehandsmarkt zien we een heel ander verhaal. Het aantal inschrijvingen is daar met +82,7% gestegen tot 16.004 wagens, maar de verhouding tussen bedrijven (51,3%) en particulieren (48,7%) is quasi gelijk. Dat komt door een sterke stijging bij de particulieren (7.723 ex., dat is +118,2%) dank zij de Vlaamse premie: 75,1% van de particuliere occasie EV’s werd ingeschreven in Vlaanderen.
Opgelet: het wegvallen van de premie – normaal gezien geldt de premie tot eind dit jaar - gaat uiteraard een belangrijke negatieve impact hebben op de verkoop aan particulieren en we verwachten dat de markt daar enkele jaren lang onder zal lijden.
OVERSCHOT AAN OCCASIES, LAGERE RESTWAARDEN
Er komen steeds meer elektrische wagens vrij na einde leasingcontract. Maar in tegenstelling tot verbrandingsmotoren bestaat er voor EV’s geen afzetmarkt in bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europa. Op de Belgische markt is de vraag van particulieren naar occasie EV’s nog beperkt, ook al omdat de wagens die vrijkomen uit leasing vaak niet beantwoorden aan de vereisten voor de Vlaamse premie, en aan de budgettaire mogelijkheden van veel particuliere kopers.
Daardoor ontstaat er stilaan een overaanbod van tweedehandse EV’s op de markt en ligt de rotatiesnelheid van EV’s bij tweedehandshandelaars merkelijk lager dan die van wagens met een verbrandingsmotor – inclusief diesels. Wat op zijn beurt leidt lagere restwaarden voor EV’s dan oorspronkelijk werd geschat – een fenomeen dat nog wordt versterkt door prijsdalingen en de komst van goedkopere modellen. Zo blijkt dat de restwaarde van bijvoorbeeld een Tesla Model3 na 4 jaar tot 30% lager zou liggen.
Toch merken we dat er steeds meer vraag van bedrijven komt voor tweedehandse elektrische wagens. Nu al wordt 51,3% van occasie elektrische auto’s ingeschreven door bedrijven: ze zijn fiscaal interessant, kosten een pak minder bij aankoop en blijken goed te scoren op betrouwbaarheid. Dat kan dus potentieel een interessante afzetmarkt worden om ex-leasing EV’s in België te houden, en in een volgende fase door te verkopen aan Belgische consumenten.
Uitdagingen van de overgang naar elektrisch
We staan volop in een snelle en moeilijke transitiefase: bedrijven zetten volop in op elektrificatie en ook bij de particulier zien we groeicijfers dank zij de Vlaamse premie. Toch is het particuliere aandeel nog beperkt omdat de particulier nog altijd niet overtuigd is van elektrisch rijden. Ook laat de infrastructuur (vooral in het zuiden van het land) nog te wensen over, gaat technologische evolutie snel en er gaan stilaan goedkopere modellen op de markt stromen waardoor er prijsdalingen op de tweedehandsmarkt in het vooruitzicht staan. Dat zorgt voor hoofdbrekens bij de leasingmaatschappijen. De Vlaamse particulier gaat gretig in op de EV-premie maar in de komende jaren zal die markt een flinke deuk krijgen wanneer de premie eind 2024 wordt stopgezet. Het risico bestaat dan dat er een tweesporen mobiliteit ontstaat: elektrische bedrijfswagens versus particuliere wagens met verbrandingsmotor.
Top 5 van nieuwe elektrische auto's
In de eerste 9 maanden van 2024 zijn de vijf best verkochte nieuwe elektrische auto's in B2B (dus bedrijven en leasing): de Tesla Model Y blijft op kop met 6.988 stuks, maar wordt nu op de voet gezeten door de Audi Q4 E-TRON (6.658 ex.). Op de derde plaats staat de BMW iX1 (5.052 ex.) vóór de Volvo EX30 (4.635ex.) die de vierde plaats pakt voor de neus van de Tesla Model 3 (4.150 ex.).
In het B2C-segment bezetten de Tesla Model Y (3.322) en Model 3 (1.898) de bovenste twee plaatsen. De top 5 wordt gecompleteerd door de Volvo EX30 (7336), de VW ID.4 (400) en de VW ID.3 (294). De Dacia Spring (282) verdwijnt na diens lanceringsperiode uit de top5.
Top 5 tweedehandse elektrische auto's
In B2B vallen drie merken op in de top 5 van gebruikte elektrische auto's: de Porsche TAYCAN (675) voert de lijst aan, gevolgd door de Tesla MODEL 3 (617) en de Model Y (388), en tot slot Audi e-tron (321) en de BMW iX (287).
De populairste modellen geregistreerd in B2C zijn: de Tesla MODEL 3 met 828 stuks, gevolgd door de Nissan LEAF met 325 stuks, de Fiat 500 met 314 stuks, voor de BMW i3 (296) en tot slot de Tesla Model S (293).
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Aantal verkeersdoden met 12% gedaald in eerste 6 maanden van dit jaar Vooral aantal doden op autosnelweg stevig gedaald
Het aantal verkeersdoden op onze wegen is in de eerste 6 maanden van dit jaar met 12% gedaald. 198 personen kwamen om het leven ten opzichte van 226 in dezelfde periode in 2023. De laatste 1,5 jaar noteerden we keer op keer een daling in het aantal verkeersdoden in de Verkeersveiligheidsbarometer van Vias die elke 3 maand verschijnt op basis van gegevens van de Federale politie. Een van de meest gunstige tendensen zien we bij het aantal doden op de autosnelweg. Er vielen daar 23 doden in de eerste 6 maanden van het jaar ten opzichte van 37 vorig jaar en 57 vlak voor de coronacrisis. De uitrol van trajectcontroles op veel plaatsen in Wallonië op de autosnelwegen speelt daarin zeker een rol, maar ook de toegenomen filedruk in Vlaanderen kan een invloed hebben op deze cijfers van doden op de autosnelweg.
28 doden minder Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden met 12% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2023. (198 doden ten opzichte van 226). Er vielen dus 28 doden minder te betreuren. We noteerden het laagste aantal verkeersdoden sinds de creatie van de verkeersveiligheidsbarometer. Zelfs tijdens de coronapandemie, waren er ondanks de vele restricties, meer verkeersdoden. Begin 2023 werd die daling van het aantal verkeersdoden ingezet, die nu al 1,5 jaar bezig is. Het aantal letselongevallen daalt ook, maar veel minder sterk (van 17.948 naar 17.157, ofwel een daling van -4%). Hetzelfde geldt voor het aantal gewonden (van 21.675 naar 21.002, ofwel - 3%).
Evolutie 2023-2024 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste semester
1er semester 2023
1er semester 2024
Evolutie 2023-2024 (aantal)
Evolutie 2023-2024 (%)
Letselongevallen
17.948
17.157
- 791
- 4,4 %
Totaal aantal slachtoffers
21.901
21.200
- 701
- 3,2 %
Doden
226
198
- 28
- 12,4 %
Gewonden
21.675
21.002
- 673
- 3,1 %
104 doden in Vlaanderen, 93 in Wallonië In Vlaanderen is het aantal verkeersdoden gedaald van 121 naar 104, in Wallonië zagen we een daling van 100 naar 93. In Brussel kwam één persoon in het verkeer om het leven in de eerste 6 maanden van het jaar. Het aantal letselongevallen daalt licht in de 3 regio’s: van 11.227 naar 10.662 ongevallen in Vlaanderen (-5%), van 4825 naar 4682 ongevallen in Wallonië, (-3%) en van 1896 naar 1813 ongevallen in Brussel (-4%). Sterke daling van het aantal doden op de autosnelwegen 23 personen overleden in de eerste 6 maanden van het jaar in een ongeval op de autosnelweg. Dat is een aanzienlijke daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (37 doden). Dat is ook een laagterecord sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer. In Vlaanderen daalde het aantal doden op de autosnelweg van 23 naar 15 en in Wallonië van 14 naar 8. In Wallonië is een mogelijke verklaring dat het aantal trajectcontroles op de autosnelwegen fors is toegenomen. In Vlaanderen kan de toegenomen filedruk zeker meespelen in het feit dat de ongevallen op de autosnelweg minder ernstig zijn. Evolutie aantal letselongevallen en doden in België in eerste 6 maanden op de autosnelwegen
Tendensen volgens het type weggebruiker Stijging van het aantal doden bij motorijders Bij de gemotoriseerde tweewielers stijgt het aantal doden zowel bij de bromfietsers (van 4 naar 8 doden), als bij de motorijders (van 20 naar 28 doden). In Vlaanderen en Wallonië lichte stijging van het aantal ongevallen met een e-step Het aantal letselongevallen met een elektrische step daalt in Brussel (van 267 naar 225 ongevallen), maar neemt lichtjes toe in Wallonie (van 100 naar 110 ongevallen) en in Vlaanderen (van 382 naar 388). Dit toont aan het dit vervoersmiddel niet enkel in het Brussels straatbeeld te zien is. Bijna evenveel doden met een elektrische fiets als met een gewone fiets 17 mensen kwamen om het leven toen ze met een klassieke fiets reden, ten opzichte van 14 die met een klassieke fiets. In 2019 kwamen er in dezelfde periode nog 38 personen om het leven op een klassieke fiets, tegenover 10 op een elektrische fiets. Het feit dat steeds meer mensen rondrijden met een elektrische fiets speelt hierin zeker een rol. Conclusie De daling van het aantal verkeersdoden zet zich ook door in de eerste 6 maanden van 2024. Er vielen 28 doden minder in de eerste 6 maanden van het jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toch moeten we de resultaten van de rest van het jaar afwachten om een definitief bilan op te maken. Er is sowieso nog veel werk om de vooropgestelde doelstelling van 320 verkeersdoden per jaar tegen 2030 te bereiken. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder reageert op de cijfers: “De cijfers gaan in de goede richting, maar elk slachtoffer in het verkeer blijft er natuurlijk een te veel. Er komen alsmaar meer weggebruikers bij, dus we moeten de inspanningen volhouden om de verkeersveiligheid te blijven verhogen en te versterken, met onder meer een masterplan Fiets met concrete acties voor de komende tien jaar. We betrekken ook de lokale besturen bij onze plannen, middels een doortastend verkeersveiligheidspact. De Vlaamse Regering gaat alvast duidelijke engagementen aan om te blijven investeren in maatregelen om de verkeersveiligheid van onder meer voetgangers, fietsers en steppers te verhogen.” Meer info VIAS institute
60% van zwaargewonde e-steppers loopt hoofdletsel op Vias institute stelt studie over ziekenhuisdata voor en presenteert wetenschappelijk comité
In België worden jaarlijks bijna 15 000 mensen gehospitaliseerd na een verkeersongeval. 23% daarvan loopt ernstige verwondingen op. Vias institute heeft op basis van alle ziekenhuisgegevens in kaart kunnen brengen welke letsels mensen oplopen per vervoersmiddel. Zo loopt 60% van alle ernstig gewonde e-steppers die in het ziekenhuis belanden na een ongeval een hoofdletsel op. Het aandeel van de fietsers in het aantal ernstig gewonden neemt jaar na jaar toe. Dat blijkt uit een nieuwe studie op basis van ziekenhuisdata die Vias institute vandaag voorstelt op hun wetenschappelijk symposium ‘Safe Journeys’. Vias stelt er ook zijn nieuw wetenschappelijk comité voor, waarvan traumachirurg Stefaan Nijs de voorzitter wordt.
Voor deze studie werd in detail gekeken naar de slachtoffers die ernstige verwondingen opliepen zoals schedelbreuken, heupbreuken of wervelletsels. Elk gehospitaliseerd slachtoffer krijgt op basis van zijn letsel(s) een ernstscore toegekend. Ernstig gewonde slachtoffers zijn in ziekenhuistermen MAIS3+ slachtoffers. Deze ernstige verkeersslachtoffers maken ongeveer een kwart uit (23%) van alle mensen die na een ongeval in het ziekenhuis belanden. Dat waren er 14 450 in 2022. Het aantal ernstig gewonden is in de afgelopen tien jaar gedaald met 19% van 4.191 gewonden in 2013 naar 3.386 gewonden in 2022. Deze daling houdt ons niet op koers om de vooropgestelde doelstelling van 50% minder ernstig gewonde slachtoffers tegen 2030 (tov van 2019) te halen. Uit de studie blijkt ook dat het totale aantal verkeersslachtoffers dat in het ziekenhuis wordt opgenomen 4 keer hoger ligt dan het aantal zwaargewonden dat door de politie wordt geregistreerd na een ongeval.
1 op de 2 ernstig gewonden in het ziekenhuis reed met de fiets Fietsers zijn de enige weggebruikers waarvan het aantal ernstig gewonden jaar na jaar gestaag toeneemt. Zij vertegenwoordigen momenteel de grootste groep ernstig gewonden en dit binnen alle leeftijdsgroepen. In 2022 was 1 op de 2 ernstig gewonden een fietser. Er is tot op heden geen mogelijkheid om op basis van deze data een onderscheid te maken tussen elektrische fietsen en gewone fietsen. Net zoals het totaal aantal ernstig gewonde fietsers de afgelopen jaren is toegenomen, wordt ook hun aandeel in het totaal aantal ernstig gewonden groter. In 2022 vertegenwoordigden zij 49% van alle ernstig gewonden, ten opzichte van 37% in 2016. Het aandeel van ernstig gewonde auto-inzittenden is daarentegen kleiner geworden (van 27% naar 16%). Aandeel van elke verplaatsingswijze in het totaal aantal ernstig gewonden( MAIS 3+) per leeftijdsgroep
Het merendeel van de ernstig gewonden is tussen de 40 en 64 jaar oud (38%) of ouder dan 65 jaar (31%). Bij de jongste weggebruikers tussen 0 en 14 jaar oud daalde het aantal ernstig gewonden de afgelopen jaren fors (-44%). Voor het eerst zijn er minder dan 100 kinderen jonger dan 15 jaar die ernstig gewond geraakten. Verder zijn ernstig gewonden vaker mannen (70%) dan vrouwen (30%). Wie is de opponent? Wat betreft de opponent, raken ernstig gewonden het vaakst ernstig gewond na een botsing met een gemotoriseerd voertuig. Bij voetgangers geldt dat zelfs voor 85% van de gevallen. Verder zijn ernstig gewonde e-steppers en fietsers relatief vaak betrokken in eenzijdige ongevallen. Bij fietsers is ruim meer dan de helft van de slachtoffers in het ziekenhuis beland na een val zonder tegenpartij. 60% van ernstige gewonde e-steppers geraakt aan het hoofd Op basis van de ziekenhuisdata kunnen we een beter zicht krijgen op de aard van de letsel per vervoerswijze. Voor het eerst zijn er nu ook data voor e-steps beschikbaar. Vanaf 2022 kunnen voor het eerst elektrische steps onderscheiden worden in de ziekenhuisgegevens. Ook al gaat het in absolute cijfers over een relatief kleine groep, toch bleek dat 60% van hen een zwaar hoofdletsel opliep.Traumachirurgen riepen al eerder samen met Vias institute op om de helm te verplichten voor bestuurders van een e-step. 24% van de gebruikers van e-steps liep ook een letsel aan de heup en het bovenbeen op. Welke letsels komen het vaakst voor bij de andere weggebruikers? Ernstige letsels aan het hoofd komen naast de kleine groep van e-steppers ook het vaakst voor bij voetgangers (46%), fietsers (42%) en auto-inzittenden (35%). Daarbij moeten we opmerken dat er in absolute cijfers 4,5 keer meer fietsers een hoofdletsel oplopen dan voetgangers en 2,5 keer meer dan auto-inzittenden.
Bij fietsers merken we ook een hoog aandeel gewonden met een ernstig letsel aan het bovenbeen (42%). Bij auto-inzittenden worden naast het hoofd (35%) ook vaak letsels aan de borst (35%) en heup en bovenbeen (22%) vastgesteld. Gemotoriseerde tweewielers hebben het vaakst letsels aan heup en bovenbeen (31%), hoofd (27%) en borst (24%). Wetenschappelijk comité moet de kwaliteit van het onderzoek nog verder verbeteren Vandaag organiseert Vias institute een wetenschappelijk symposium waar onder andere de resultaten van de studie rond ziekenhuisdata nog verder in detail wordt toegelicht. Bij die gelegenheid wordt ook het nieuwe wetenschappelijk comité van Vias voorgesteld. Een groep van topwetenschappers uit verschillende beleidsdomeinen zal vanaf nu enkele keren per jaar samenkomen om de kwaliteit en methodologie van de onderzoeken van Vias op een objectieve en neutrale wijze te challengen. Vias institute heeft een onderzoeksteam van zo’n 25 onderzoekers met een gevarieerde professionele achtergrond zoals verkeersdeskundigen, psychologen, statistici, sociologen, etc.
Met het nieuwe wetenschappelijk comité haalt Vias extra kennis uit diverse domeinen in huis om steeds mee te zijn met de meest recente onderzoeksmethoden die ook gebruikt kunnen worden voor onderzoek naar verkeersveiligheid en mobiliteit. Het comité bestaat uit leden van UCL, ULG, de Koninklijke Militaire School, VUB, Sciensano en het NICC. Voorzitter van het wetenschappelijk comité wordt topdokter en traumachirurg Stefaan Nijs. Hij is momenteel medisch wetenschappelijk manager en voorzitter van de divisie heelkundige specialismen te UMC Utrecht. Stefaan Nijs, voorzitter wetenschappelijk comité Vias institute: “Ongevallen blijven de levens van slachtoffers en hun omgeving voor altijd ontwrichten. Als zorgprofessional en onderzoeker heb ik me al heel mijn loopbaan ingezet om de zorg voor slachtoffers individueel en op organisatorisch vlak te verbeteren. Maar als je geconfronteerd wordt met een slachtoffer dat ondanks maximale inspanning achterblijft met blijvend ernstige beperkingen en verlies van dromen, als je aan een ouder moet vertellen dat haar kind het niet gehaald heeft, dan besef je dat preventie, zoals bij de meeste medische aandoeningen, veel meer impact heeft. Daarom is het een enorme eer om samen met de andere leden va het wetenschappelijk comité, gedreven professionals met verschillende achtergronden, van gedragswetenschappers tot ingenieurs, het werk van Vias te kunnen ondersteunen in het vormgeven en realiseren van de kennisagenda en zo de slachtoffers van morgen te voorkomen."
VAN SAMENWERKINGEN EN SPANNENDE INNOVATIES DENK NIEUWE RICHTINGEN
Sassino: uitgebreide facelift van de modellen
Tourer-serie: nieuwe, bekende lay-out H 634 op Ford met dieselverwarming in serieproductie ▪
De MODO: uw leven, uw systeem, uw aanhangwagen – wanneer experts samenkomen ▪ Exquisit VIP: discrete kleur en bekleding ▪
LMC Originele accessoires: verkrijgbaar vanaf augustus LMC Home App: Informatie over het merk en hulp bij vragen over een voertuig ▪ Toegekend: LMC ontvangt Lean Allstar en de IHK Education Award, Camper Van Grundriss Innovan 592 wordt geëerd met Duitse innovatieprijs Sassenberg,
In het komende modeljaar 2025 zijn er ook spannende veranderingen en nieuwe productlanceringen bij de fabrikant van vrijetijdsvoertuigen LMC uit Sassenberg. Naast een uitgebreide facelift in de Sassino caravanserie op instapniveau, vindt een nieuwe tourer-indeling op Ford zijn weg naar het camperassortiment. Uit de samenwerking tussen trailerfabrikant Humbaur en LMC is een compleet nieuw product voortgekomen, dat bij beide fabrikanten nieuwe denkrichtingen heeft aangewakkerd.
Sassino: uitgebreide facelift van de modelserie Met het modeljaar 2025 krijgt de instapmodelserie bij LMC Caravan nu ook een uitgebreide facelift, waarmee het past in de designtaal van het interieur en het familiale exterieur van het merk. De populaire Sassino's zijn volledig herzien en geoptimaliseerd.
Lees het bericht "Sassino Facelift". Tourer: nieuwe, bekende H 634-indeling op Ford met dieselverwarming in serieproductie De populaire H 630 hefbedindeling is nu ook beschikbaar op Ford. Een van de extra's hier is de standaard dieselverwarming. Voor meer gedetailleerde informatie en welke andere veranderingen er in de campers hebben plaatsgevonden,
"Tourer Series". De MODO: uw leven, uw systeem, uw aanhanger – wanneer experts samenkomen Niet zomaar een transportaanhangwagen, niet zomaar een caravan – de MODO is een flexibel modulair meubelsysteem. De samenwerking tussen Humbaur en LMC resulteerde in een prototype dat ook op de Caravan Salon in Düsseldorf tentoongesteld werd. De trailer en het bijbehorende systeem spreken de doelgroep aan die op zoek is naar de flexibiliteit van alledaagse/werktrailers en vrijetijdstrailers.
Exquisit VIP: discrete kleur en bekleding De Exquisit VIP krijgt rond de jaarwisseling een discrete kleur en afwerking. Wijzigingen aan de gordijnen, nieuwe bekleding en hoofdsteunen, evenals de decors voor de tafel en planken zijn herzien. Aan de buitenkant zijn er kleine ontwerpwijzigingen in de emblemen. De LMC uit Sasseberg is een ervaren fabrikant van caravans, campers en campers onder de paraplu van de Erwin Hymer Group. Op de locatie Sassenberg in het Münsterland produceert het bedrijf al meer dan 65 jaar vrijetijdsvoertuigen in zijn eigen productiefaciliteit, die worden gekenmerkt door hoge kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en vele slimme ideeën aan boord die zorgeloos reizen mogelijk maken. Meer informatie over LMC Caravan vindt u op de www.lmc-caravan.de website, op Facebook op www.facebook.com/lmc.caravan, op Instagram op www.instagram/lmc_caravan en op YouTube
LMC caravaning behoort tot de Erwin Hymer Group is een 100 procent dochteronderneming van THOR Industries, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van recreatieve voertuigen met meer dan 31.000 werknemers. De Erwin Hymer Group verenigt fabrikanten van campers en caravans, accessoirespecialisten en verhuur- en financieringsdiensten onder één dak. De Erwin Hymer Group omvat de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurbedrijven Crossrent, McRent en rent easy, de chassisspecialist Goldschmitt, de accessoirespecialist Movera en het reisportaal freeontour.
Succesvolle beursdagen voor Knaus Tabbert - de belangstelling van het publiek overtreft de verwachtingen
● De vorm van reizen blijft trendy
● Knaus Tabbert is opnieuw de grootste exposant
● KNAUS SUN I 900 LEG behaalt de 1e plaats in de lezerskeuze “Gouden Camper”
● Succesvolle lancering van het merk XPERIAN
Düsseldorf Na tien dagen sloten zondagmiddag de poorten van de CARAVAN SALON Düsseldorf, de belangrijkste caravanbeurs ter wereld. Ook uit het bezoekersaantal blijkt dit jaar de grote belangstelling van het publiek: 255.000 mensen uit 69 landen bezochten de vakbeurs met in totaal 778 exposanten. De merken van Knaus Tabbert AG, de grootste exposant, profiteerden over de hele linie. De positieve stemming in de hallen komt ook tot uiting in de verkopen, die dit jaar opnieuw een indrukwekkend niveau bereikten. Het aandeel nieuwe bezoekers was dit jaar extreem hoog, wat onderstreept dat vakantiereizen met recreatieve voertuigen steeds populairder worden.
Knaus Tabbert was de grootste exposant op de CARAVAN SALONS. Alleen al in de hallen 1 en 4 presenteerde Knaus Tabbert op een oppervlakte van ruim 15.000 vierkante meter ruim 170 voertuigen en innovaties van de merken KNAUS, TABBERT, T@B en WEINSBERG. Ook het eigen verhuurmerk RENT AND TRAVEL presenteerde zijn aanbod. In de luxesector toonde MORELO zijn grote portfolio met nieuwe modellen in hal 5.
Gerd Adamietzki, verkoopdirecteur bij Knaus Tabbert AG, trekt aan het einde van de toonaangevende vakbeurs een geheel positieve conclusie: “De CARAVAN SALON was een groot succes. Het aantal bezoekers aan onze hallen en de belangstelling voor onze producten overtrof de verwachtingen. Wij zijn erg blij met de positieve feedback van onze dealers en klanten. De CARAVAN SALON Düsseldorf biedt ons optimale omstandigheden
Er zijn randvoorwaarden aanwezig om onszelf te presenteren en meer mensen te inspireren met onze innovatieve producten en de spannende vorm van vakantie.”
Knaus Tabbert werd ook opnieuw geëerd door het vakblad AUTO BILD REISEMOBIL. De lezers kozen opnieuw de KNAUS SUN I 900 LEG als winnaar in de categorie geïntegreerd. Knaus Tabbert is blij met dit duidelijke bewijs van vertrouwen in het vlaggenschip van het KNAUS-merkmodellenportfolio.
Als verrassend hoogtepunt van de CARAVAN SALONS beleefde het publiek in Hal 1 ook de lancering van een nieuw merk: XPERIAN. Onder deze naam schetste Knaus Tabbert een visie op opwindende en innovatieve producten die nieuwe normen in de industrie zullen definiëren. De futuristisch ogende beursstand was zeer populair en trok veel nieuwsgierige bezoekers. Knaus Tabbert heeft aangekondigd dat XPERIAN zich als merk specifiek zal richten op de klant en zijn individuele interesses en behoeften.
De wereld is er om ontdekt te worden. Maar wat is het nut van maximale vrijheid als je er niet comfortabel en elegant van kunt genieten? Daarom hebben we de nieuwe Dethleffs Globebus Performance 4x4 ontwikkeld. De bijna-productiestudie combineert perfect design en geavanceerde veiligheidstechnologieën in een modern voertuig. Dankzij zijn indrukwekkende uitrusting en krachtige vierwielaandrijving is de stijlvolle allrounder een perfecte metgezel op al uw reizen.
Om de toch al hoge stabiliteit en veiligheid van de robuuste Volkswagen Crafter met 8-traps automaat verder te verbeteren, hebben we de vooras versterkt en de achteras voorzien van luchtvering. Ideale omstandigheden voor vierwielaandrijving en optimale tractie en controle op elke ondergrond.
Ondanks alle prestaties hoeft u met de Globebus Performance 4x4 niet af te zien van het comfort dat u van Dethleffs gewend bent. Uitgebreide assistentie- en connectiviteitssystemen zorgen er samen met het ruime en stijlvolle interieur voor dat u zich helemaal thuis voelt in ons nieuwe model.
Een volledige doucheruimte met Clesana-toilet, twee comfortabele eenpersoonsbedden en vele andere slim doordachte details zorgen voor een comfortabele reiservaring - waar je avontuur je ook brengt.
Augustus 2024 : Speed pedelecs : tweedehandsmarkt blijft top, nieuwverkoop volgt de dalende tendens in fietsmarkt
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "In augustus zette de trend van de afgelopen maanden zich verder: de tweedehandse speed pedelecs blijven verder groeien (+4,2%, 751 ex.) maar de nieuwe snelle fietsen verliezen terrein (-33,1%, 953 ex.). Daarmee volgen deze laatsten de dalende tendens in de fietsmarkt die het dit jaar moeilijk heeft.
Over de eerste acht maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +20,0% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +40,9% ten opzichte van 2022. Bij de nieuwe speed pedelecs zien we een omgekeerde trend: -18,3% ten opzichte van 2023 en -22% in vergelijking met 2022.
Van de 14.648 ingeschreven Speed Pedelecs ad hoc, zijn er nu 5.503 tweedehands en 9.145 nieuw. Wanneer je beide categorieën samen optelt en afweegt tegenover voorgaande jaren, dan merken we dat de markt vrij stabiel blijft: gecumuleerd gaat het om beperkte dalingen van -7,8% (ten opzichte van 2023) en -6,6% (ten opzichte van 2022).
De cijfers per provincie laten een algemene daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands bijna overal sterk groeit.
Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod aan ex-leasefietsen een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."
“2024 is duidelijk een moeilijk jaar voor de hele fietsmarkt, deels door het slechte weer. Ondanks het groeiende vertrouwen in de fiets als duurzaam mobiliteitsmiddel, stagneert de verkoop. Ook de nieuwverkoop van de speed pedelecs volgt die dalende trend. Anderzijds blijft de tweedehandse speed pedelec een sterk kwalitatief product. De consument die in tijden van dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft hierin terecht vertrouwen.” zegtFrank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (augustus 2024)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 29,1% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 70,1%. In 2024 stijgt tweedehands naar 37,6% tegenover 62,4% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (augustus 2024)
De markt voor nieuwe speed pedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 8 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal inschrijvingen is met -18,3% gedaald, van 11.200 in 2023 naar 9.145 in 2024.
In 2024 laat het leasesegment een stevige daling optekenen, van 5.652 naar 4.592 inschrijvingen of -18,8%. Het segment particulieren daalt echter het hardst, met -21,5%, van 4.127 naar 3.241. In het bedrijfssegment gaat het van 1.421 naar 1.312, een daling van -7,7%.
In de eerste acht maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speed pedelecs (64,6%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Ongeveer de helft (50,2%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35,4% van particulieren en 14,3% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (augustus 2024)
De markt voor gebruikte speed pedelecs blijft groeien tot 751 (+4,2%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in augustus 2024, ten opzichte van 721 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste acht maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +20,0% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +40,9% ten opzichte van 2022.
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 92,9% , gevolgd door bedrijven met 5,5% en leasing met slechts 1,6%
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs in de Belgische provincies.
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speed pedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,6% (nieuw, 8.655 eenheden op een totaal van 9.145) en 91,1% (occasie, 5.015 eenheden op een totaal van 5.503) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -2% tot -44%, met Namen (-44%), Henegouwen (-39%) en Luik (-36%) als uitschieters. Oost-Vlaanderen beperkte de schade dan weer tot slechts -2%.
Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik en Henegouwen) een aanzienlijke groei van tweedehandse speed pedelecs tijdens de eerste acht maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +10% tot +49%, waarbij provincies als Waals-Brabant (+21%), Antwerpen (+23%), en Oost-Vlaanderen (+30%) alsook Brussel (+49%) een mooie groei lieten optekenen.