De commercialisatie van de Audi Q3 SUV e-hybrid 200kW is gestart
Tot 120 km elektrisch rijbereik, snelladen mogelijk tot 50 kW DC
Prijzen vanaf 51.900 euro
De Audi Q3 SUV e-hybrid (PHEV) is krachtiger en efficiënter dan ooit tevoren. Met zijn krachtige elektrische ondersteuning is hij voorbestemd voor lange afstanden. In combinatie met de elektromotor (85 kW vermogen en 330 Nm koppel) biedt de Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW een totaalvermogen van 200 kW (272 pk) en een systeemkoppel van 400 Nm.
Daarnaast is er een hoogspanningsbatterij geïnstalleerd met een brutocapaciteit van voortaan 25,7 kWh, bijna het dubbele van het vorige model, bij vrijwel identieke afmetingen. De nettocapaciteit bedraagt 19,7 kWh. De 96 prismatische batterijcellen, verdeeld over vier modules, slaan aanzienlijk meer energie op dan voorheen: dankzij geoptimaliseerde celchemie en een betere packaging bedraagt de laadcapaciteit van de modules nu 73 in plaats van 37 ampère-uur.
Dat vergroot het elektrische rijbereik tot maximaal 120 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW kan onder ideale omstandigheden tot 50 kW DC-laden, waardoor comfortabel reizen met elektrische aandrijving mogelijk is. Een tot 10 procent ontladen batterij kan zo in minder dan een half uur weer tot 80 procent worden bijgeladen.
De verkoop van de Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW is gestart. Prijzen starten aan 51.900 euro.
Alle informatie www.audi.be en bij de officiële Audi verdelers.
De c’Go up 525 KR behoort tot de instapreeks van Dethleffs. Een reeks die al 10 jaren met succes wordt gefabriceerd en verkocht. Een bewijs dat vooral gezinnen met kinderen uitkijken naar een instapmodel. De aankoopprijs speelt er een belangrijke rol in. Die typen worden net zo goed gebouwd en afgewerkt als hun duurdere broeders. Alleen ontbreekt er de luxe die de prijs en gewicht fel opdrijft. Toch is de ‘c Go up klaar om na de aankoop persoonlijk materiaal in te leggen en te vertrekken. De meeste klanten nemen er meestal toch één of meer pakketten bij wat natuurlijk het comfort en de prijs opdrijft. Tot die pakketten behoren vliegendeur, dakvenster, Trumavent, licht metalen velgen, gladde aluminium buitenplaten voor de buitenwanden om enkele op te noemen.
De ‘c Go reeks is in 8 verschillende indelingen verkrijgbaar. Vier voor gezinnen met kinderen, vier voor koppels die graag wat meer levensruimte in een caravan vinden.
Als onderstel hebben ze een AL-KO chassis met geknikte as. De bodemplaat is 38 mm dik voor de zijwanden zijn 28 mm dikke sandwich panelen gebruikt met aluminium buitenplaten met hamerslag profiel. Het koetswerk heeft een hagelbestendige polyester bovenlaag. Om het voor en achterfront een elegante vorm te geven is kunststof gebruikt. Via een 51 cm brede buitendeur komt men in het interieur. Zeven vensters met combi-rollo’s is de 525 KR rijk. Twee vensters hier in de zijwand verraden dat er stapelbedden zijn in de caravan.
Al is het een instapmodel het interieur valt best mee. Zijn vlakke witte meubels afgewisseld met donkere wanden en kussens geven hem een modern uitzicht. De 525 KR is niet zo klein en biedt aan zes reizigers een volwaardige zit en slaapplaats. Om gezellig te keuvelen is de U zitgroep achterin groot genoeg voor iedereen aan boord. Komen de potten, borden en tassen op tafel kan men het best bij vier houden.
De zitgroep in de kinderkamer kan de 2 overige een plaats bieden. Indien nodig kan men de zitgroep achterin ombouwen tot bed. Wil men er nog een bed bij kan men het hefbed boven de tafel laten zakken. Met enkele stappen door de brede doorgang komen we in de kinderkamer. De 2 stapelbedden aan de zijkant hebben een licht, usb contact en een openklappende venster. Onder laagste bed is een bergvak bereikbaar door lattenbodem en matras omhoog te klappen. Aan de overkant is een zitgroep voor twee, zijn de kinderen nog klein kan het met drie. Tussen zitgroep en stapelbed is een kleerkast. En zijn nog een bovenkast en open leg schabben. Een deur sluit de kinderkamer af.
Zo staan we direct bij de 1,13 m brede keuken. In het aanrecht kan men de kookvuren en het wasbakje met zwarte platen afdekken na gebruik. Er naast is een strookje aanrecht dat als werkbladje kan dienen. Onderaan zijn 3 brede laden. In de bovenkast hebben de meubelmakers het linkervak een verdeling geplaatst handig voor het kleine keuken gerief. Nemen we daarbij de 142 l grote koelkast mogen we zeggen dat de keuken goed uitgerust is voor een groot gezin.
Naast de koelkast boven de Trumatic verwarming is de kleerkast. Wil men kleren aan de bar hangen mag men niet te klein zijn want de stahoogte is zomaar eventjes 2,08 m. De bar hangt in de kleerkast bijna tegen het plafond. De Trumatic S3004 met ring verwarming zorgt voor een aangename temperatuur tijdens koude dagen. Aan de andere zijde van de kleerkast is het sanitair. Daar is de inrichting als instapmodel duidelijk te zien. Afmetingen zijn nogal beperkt, net genoeg plaats om en rond het wc, aan het wasbakje met aflegplank is de bewegingsvrijheid beperkt. Een spiegel en bovenkast maakt het sanitair compleet. Of niet, er is nog een douche die staat of hangt meer in de weg dan hij nuttig is. Zoals voor veel caravans dat kunnen zelfs dure typen zijn is een douche nemen in het sanitair van de camping een aanrader.
Rijden
Een 7,56 m lange en 2,30 m brede caravan is niet niks. Bovendien mag hij nog 1.800 kg op de wielen zetten. Materialen moeten goed verdeeld gelegd worden om het juist gewicht op de kogel te krijgen. Dat is zeer belangrijk. Met een groot gezin hebben de eigenaars vanzelfsprekend al een grote krachtige auto en zal het best lukken om de 1800 kg zware ‘c Go up 525 KR vlot te slepen.
Samen gevat.
Voor de basisprijs plus enkele pakketten heeft men een volwaardige caravan. Hier en daar zijn wel enkele kleinigheden die beter zouden kunnen. Maar ja, de aankoopprijs speelt hier een grote rol. Zonder de luxe en vooral als er een stel kinderen aan boord is maakt men even goed een leuke zomer als wintervakantie door.
Zeer innovatief aandrijfsysteem: eHybrid 4MOTION maakt elektrisch rijden, lange hybride rijafstanden en maximale tractie mogelijk
Tot 95 km elektrisch rijbereik: nieuwe 19,7kWh-batterij en snellaadfunctie maken van de iconische VW-busjes elektrische voertuigen voor dagelijks gebruik
Nieuwe comfortfunctie: standaard standairco zorgt voor emissievrije koeling en verwarming tijdens het opladen, parkeren of kamperen
Perfect voor zwerfauto’s: dankzij een elektrische voor- en achteras kunnen de Multivan en California ook offroad hun bestemming bereiken. Door zijn groter interieur is hij beter geschikt om er in te wonen dan in een grote stevige jeepachtige wagen . Met een hefdak kan men er in rechtstaan en zijn er twee bedden meer. Met een keukentje, kleerkast, tafel, toilet, behoren tot de mogelijkheden. Het wooncomfort voor sportieve lui is luxe. Met zijn technische uitvoering is hij geschikt om een caravan te trekken. Een redelijk lange wielbasis is al zeker een pluspunt voor een stabiele wegligging. Een soms wat slijkerige toegang naar een camping of zelf daar is voor de nieuwe VW California geen moeilijkheid om op de gewenste plaats te geraken.
Volkswagen Commercial Vehicles heeft een nieuwe plug-inhybride vierwielaandrijving ontwikkeld voor de Multivan en California: eHybrid 4MOTION. Dat systeem, dat ongeëvenaard is in het segment van minibussen en camperbussen, combineert drie aandrijfwerelden: elektrisch rijden, optimale langeafstandscapaciteit en maximale tractie. Tot nu toe was er geen enkel aandrijfsysteem voor minibussen en zwerfauto’s dat die parameters wist te combineren zonder technische of rijdynamische compromissen. De nieuwe plug-inhybride vierwielaandrijving slaagt daar nu wel in – ook als primeur binnen de Volkswagen-groep. De Multivan1 en California eHybrid 4MOTION2 glijden elektrisch door het dagelijkse leven en geruisloos over het kampeerterrein. Tegelijkertijd kunnen ze dankzij hun hybride aandrijving lange reisafstanden afleggen. De route en weersomstandigheden zijn van ondergeschikt belang, want de vierwielaandrijving biedt ook op modderige weiden en in de winter precies de tractie die een voertuig met alleen achter- of voorwielaandrijving soms mist. Bovendien zijn beide VW-busjes ook veilige trekvoertuigen. Dat alles wordt mogelijk gemaakt door de efficiënte combinatie van twee elektromotoren en een hightech benzinemotor van de nieuwste generatie. Voor een VW-busje met multivariabele gebruiksmogelijkheden is het nieuwe eHybrid 4MOTION-systeem het ideale aandrijftype.
Elektrisch rijden: De Multivan en California starten als plug-inhybride modellen met elektrische vierwielaandrijving: de voor- en achteras worden elk door een elektromotor aangedreven. Zo zorgen beide motoren samen voor optimale wegrijprestaties en tractie. Voorwaarde is wel dat de batterij voldoende is opgeladen. Dankzij een capaciteit van 19,7 kWh, snellaadfuncties en een hoogst efficiënte energierecuperatie is dat meestal het geval. Met een volledig opgeladen batterij maakt de zuinige plug-inhybride zuiver elektrische afstanden tot 95 kilometer mogelijk, afhankelijk van het model. Dat maakt van de Multivan en California elektrische voertuigen voor dagelijks gebruik. Neem bijvoorbeeld Duitsland: volgens een studie3 van het Duitse federale ministerie voor Digitale Zaken en Verkeer is 95 procent van alle autoritten korter dan 50 kilometer. In E-modus kunnen de Multivan en California snelheden halen tot 130 km/u (en tot 200 km/u in hybridemodus). De vier rijprofielen Eco, Comfort, Sport en Individual zijn optioneel beschikbaar in de hybride modellen. Om efficiëntieredenen wordt in de rijprofielen Eco en Comfort de achterste elektromotor alleen indien nodig ingeschakeld boven 65 km/u. In het rijprofiel Sport is hij ingeschakeld tot 130 km/u, zo ook in het profiel Individual afhankelijk van de instelling. Boven 130 km/u blijft de achteras altijd uitgeschakeld.
Hybride rijden: Zoals gezegd starten de Multivan en California met de nieuwe plug-inhybride altijd elektrisch als de batterij voldoende is opgeladen. Extreme vriestemperaturen vormen daar een uitzondering op. De hybride strategie is zo ontworpen dat de Multivan eHybrid 4MOTION en California eHybrid 4MOTION eerst de elektrische energie van de hoogspanningsbatterij gebruiken. Afhankelijk van de rijsituatie en het rijprofiel worden ze tot 130 km/u aangedreven door de voorste elektromotor (85 kW/110 pk) en indien nodig ook door de achterste (100 kW/136 pk). Boven 130 km/u wordt de achteras automatisch van het aandrijfsysteem losgekoppeld via een zogenaamde ontkoppelingseenheid – een scheidingskoppeling – en wordt de achterste elektromotor uitgeschakeld om het energieverbruik tot een minimum te beperken. De 1.5 TSI evo2, een hightech turbobenzinemotor, treedt in werking bij snelheden boven 130 km/u, een kickdown of wanneer het laadniveau van de batterij niet meer volstaat. Bij hard accelereren via een kickdown ondersteunt de elektrische aandrijving de 1.5 TSI-motor als een extra booster.
Rijden met vierwielaandrijving: De krachtverdeling van het eHybrid 4MOTION-systeem wordt geregeld via de elektronische stabiliteitscontrole ESC en is variabel, afhankelijk van de aandrijfsituatie of de tractie op de assen. Zo kan tot 100 procent van de aandrijfkracht naar de voor- of achteras worden gestuurd. De elektrische aandrijving op de achteras is ook beschikbaar als de batterij leeg is: het vermogen dat nodig is voor de elektromotor op de achteras, wordt dan automatisch opgewekt door de TSI-motor en de voorste elektromotor, die in dat geval als generator werkt. Zodra de bestuurder overschakelt van D naar de sportmodus S of de ESC-instelling wijzigt naar Sport in het rijprofiel Individual, wordt de permanente vierwielaandrijving geactiveerd, bijvoorbeeld bij het rijden op sneeuw of natte kampeerweiden. Daarbij blijft de achteras ingeschakeld tot een snelheid van 130 km/u.
In tegenstelling tot een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem, waarvan de aandrijving van de achteras aangewezen is op een mechanische verbinding met de verbrandingsmotor en dus op een cardanas, kan Volkswagen Commercial Vehicles de elektrische achteras van de Multivan en California autonoom aansturen, net als bij de vierwielaangedreven ID. Buzz GTX. Die eigenschap is een groot voordeel omdat ze niet alleen meer vermogen en tractie mogelijk maakt, maar ook een meer dynamische koppelregeling. De krachtverdeling van de elektrisch aangedreven achteras kan ideaal worden aangepast, met name op onverharde oppervlakken en sneeuw. Met dit aandrijfsysteem kan het voertuig bijvoorbeeld met doorslippende voorwielen volledig via de achteras worden aangedreven, wat bij conventionele 4x4-voertuigen alleen mogelijk is dankzij zware compromissen op het vlak van het technische ontwerp.
De tractie wordt ook positief beïnvloed door de evenwichtige gewichtsverdeling. Dat is te danken aan de positie van de batterij (onder de voorstoelen), de brandstoftank (onder de tweede zitrij) en de tweede elektromotor (die in de achteras is geïntegreerd).
Net als anderen fabrikanten maakt Rapido om de een of andere gelegenheid eens een speciaal goed uitgeruste kampeerauto.
Wat al zeker opvalt is het koetswerk. Niet de vorm wel de kleuren. Een zwarte stuurcabine en witte opbouw is geen alle daagse verschijning in de kampeerautowereld. De zwarte kleur loopt verder over de wand van het koetswerk in en spitsvormig decorvlak. Langs beide kanten is een deur voor de garage. Moderne verkeerslichten zijn in het eenvoudig gehouden achterfront geïntegreerd waar we het derde remlicht hoog in het front zien. In de kloeke buitendeur is een venster voorzien, de ramen zijn in licht getint acrylglas uitgevoerd. Als we nog even naar de wielen kijken, ze hebben sierringen met zwart en witte randen een elektrisch opstapje plus de handgreep aan de binnenkant nabij de deur maken het gemakkelijk om in te stappen
Dit jaar zijn de C 55 en de C 86 voor een kleine meerprijs aan de beurt. De slechts 2,17 m brede halfintegralen zijn gebouwd op het basis voertuig van Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Met een MTM van 3,5 ton aangedreven door een 140 pk sterke turbo diesel mag hij de baan op. De 6,75 m lange C 55 heeft achterin enkele bedden en een L zitgroep vooraan. De Rapido C 86 is 27 cm groter dan zijn broeder.
Achteraan is hij een eilandbed rijk aansluitend aan een nog al gierig bemeten badkamer. Daarop volgt de L keuken. Onvermijdelijk komt de zitgroep in beeld met zijzitbanken. Van de zitbanken, het tafelblad en de kussens kan men een bed maken. Van de zitbanken kan men ook indien nodig ombouwen tot zittingen in de rijrichting. Heerlijk vertoeven in de comfortabele zitgroep waar bij dag voldoende licht binnen valt, bij avond heeft hij een heldere verlichting. Kijken we nog even naar achter waar men het eilandbed met een dikke matras 20 cm hoger kan instellen. Op die manier wordt de garage 20 cm hoger. Kan soms nodig zijn als men grote vakantietuigen wil meenemen.
Wil men in het sanitair met draaibaar Thetford wc en in verhouding groot wasbakje kan men de deur best open laten staan want hier zijn de ontwerpers wat gierig geweest met de afmetingen. De douchecel aan de overzijde is echter goed te gebruiken. Een tweedelige acryl glazen deur sluit ze perfect af.
Winterkampeerders hoeven zich geen zorgen te maken. De Truma Combi D4 EH zorgt niet alleen voor warm water aan alle waterkranen hij maakt het interieur ook gezellig warm tijdens de koude dagen.
Tegenover de keuken is de compressor koelkast groot genoeg voor een gezin met drie. Met wat goede wil heeft de keuken een L vorm. In het donker gekleurd aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking, plus het spoelbakje. Onderaan houtdecor, witte vlakken en brede zwarte handgrepen maakt het keuken voorfront mooi om te zien. Aan de zijkant kan een werkblad worden opgeklapt. Samen met de bovenkasten is er voldoende bergruimte voor een drieledig gezin.
Voor we de Rapido C 86 Nicht Edition verlaten bekijken we eens het mooi en keurig afgewerkt meubilair. Hier doet Rapido een stap in de moderne richting. Eenvoudig meubilair met bovenkasten in houtdecor. Terwijl de gezelligheid en het vakantiegevoel wordt gevormd door de perfecte harmonische samenstelling van de bij elkaar passende kleuren. Zo zijn de ergonomisch gevormde kussens van de zijzitbanken in licht grijs en de bijpassende klaptafel in een donkere kleur. Voor het contrast zorgen rode gordijnen aan de vensters. Achterin aan het hoofdeinden van het eilandbed werden de zij en bovenkasten in houtdecor uitgevoerd.
%%%FOTO7%%%
Samen gevat.
De Rapido C 86 Night Edition is een ideale zwerfauto voor een koppel. Voldoende leefbare ruimte in een knap gezellig interieur en genoeg bergvakken. Met zijn slechts 2,17 m breedte is het vlot rijden, een smal straatje in een zuiders dorp hoef je niet direct te vermijden.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis
Motor: Turbo diesel 140 pk zes versnellingen
Gewicht; 3,5 ton
Rijklaar gewicht: 2.940 kg (afhankelijk van de toebehoren)