Adria viert dit jaar het 60-jarig bestaan met een collectie speciaal geselecteerde modellen. Caravans, buscampers en campers in een gelimiteerd aantal, met een speciale uitrusting en een feestelijke prijs. Aan al het goede komt echter een eind. Zo ook aan de bestelbaarheid van deze jubileumcollectie.
De uiterste besteldatum van 31 oktober 2025 is aanstaande. Na die datum is bijbestellen niet meer mogelijk, kunnen wijzigingen veelal niet meer worden doorgevoerd en is de door de dealer bestelde voorraad leidend. Levering in het voorjaar 2026.
De jubileumcollectie bestaat uit 2 Altea caravan modellen, 2 Twin buscamper indelingen en 3 halfintegraal campers: Coral met panoramavenster, Matrix met hefbed boven de salon en Compact welke slechts 2,12 m. breed is.
Benieuwd naar de indelingen? Bekijk ze op de website en maak een afspraak bij de dealer voor die laatste Adria 60Y Selection modellen.
Laatste Twin Max modellen met hoge korting beschikbaar
Onze dealers beschikken nog over een aantal Twin Max 680 SLB modellen. Deze luxe buscampers op basis van MAN moeten voor februari 2026 op kenteken. En dat is in uw voordeel!
De laatste rijk uitgeruste modellen met een adviesverkoopprijs van € 143.651,00 incl. BTW en BPM zijn nu te koop voor € 115.990,00 incl. BTW en BPM.
Inclusief o.a.:
MAN 2,0 180 pk (130kW) met automaat;
Indium Grey Metallic lak;
Gewicht 3.500 kg tot 4.000 kg.;
Achteruitrijcamera;
17” lichtmetalen velgen;
Hordeur bij schuifdeur;
Lederen bekleding;
Luifel.
Maak vandaag nog een afspraak bij de dealer en ga binnenkort op avontuur in uw nieuwe Adria Twin Max 680 SLB.
Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC: “Tijdens de eerste 9 maanden van 2025 kende de markt van de nieuwe motorfietsen een lichte daling van -4,3% met een totaal van 21.728 inschrijvingen. Dat is zeker geen slecht resultaat want 2024 was een grand crû-jaar met als kers op de taart heel wat extra last-minute Euro5-inschrijvingen op het einde van het jaar. Daardoor liep de motormarkt in de eerste maanden van 2025 wat averij op maar vlak voor en aan het begin van de zomer noteerden we mooie cijfers. Vooral de maand juli was een topper met een stijging van +14,2%. In augustus en september liep het aantal registraties wel terug: -5,7% in augustus en -6,9% in september. Over de eerste 3 semesters staan we nu dus -4,3% lager dan over dezelfde periode in 2024 maar dat is zeker niet slecht, ook al omdat niet alle merken dit jaar even vlot hun nieuwe modellen konden leveren.”
Bij de merken blijft Honda marktleider (3.825 inschrijvingen, marktaandeel 17,6%). BMW volgt op een afstand (2.999 eenheden) terwijl Yamaha lijdt onder moeilijke leveringen van de nieuwkomers (2.639 stuks) maar blijft voor een sterk presterend Kawasaki blijft. Opvallende dalers zijn KTM-Husqvarna-GasGas en Harley-Davidson. CF Moto van zijn kant stijgt maar liefst +90,9%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar dus, en staat als eerste Chinees merk al op de zesde plaats in het klassement. Ook QJ Motor is aan een sterke opmars bezig (+412,5%) maar blijft in absolute aantallen nog een pak achter op CF Moto. Toch is het een teken aan de wand dat de Chinese merken bezig zijn aan een sterke opmars.
Tweedehandse motorfietsen
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt heeft er een sterke zomer opzitten met drie opeenvolgende maanden van winst ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het tempo lag wat lager dan in het tweede kwartaal maar met stijgingen van respectievelijk +9,8% (juli), +2,6% (augustus) en +12,6% (september) blijft 2025 een sterk jaar: de stijging bedraagt immers maar liefst +12,2% over de eerste negen maanden, met een totaal van 55.605 heringeschreven motorfietsen.
Toch is dat een daling van -14,6% procent ten opzichte van 2022 en zelfs van -22,4% vergeleken met 2021. Zo merk je meteen dat de motorkeuring een impact van vele duizenden inschrijvingen per jaar heeft op de tweedehandsmarkt en dat is een slechte zaak voor de motorsector. We zijn dus benieuwd wat de afschaffing van de motorkeuring in Vlaanderen zal zijn vanaf volgend jaar. In de cijfers merken we alvast dat Vlaanderen zich ondertussen niet onbetuigd laat met 59,7% van de occasie inschrijvingen maar hopelijk gaat het totale volume terug omhoog in de toekomst.”
Feedback uit de showrooms
We hebben een meteorologisch topjaar achter de rug en dat zagen we in de showrooms: veel volk – waarvan bovendien heel wat kooplustigen, en het traditionele motorseizoen dat langer loopt dan normaal. Potentiële kopers zijn goed geïnformeerd, weten wat ze willen en gaan vrij snel over tot aankoop mits de motor snel kan worden geleverd.
Toch liggen de cijfers van nieuwe motoren wat lager dan vorig jaar en daar zijn enkele verklaringen voor: om te beginnen was 2024 een zeer goed jaar met op het einde extra inschrijvingen van Euro5-motoren. Daarnaast is er toch wat minder macro-economisch vertrouwen in de markt wat leidt tot uitstel of afstel van verkoop, en bij enkele merken waren/zijn er (soms lange) vertragingen bij de levering van nieuwe of populaire modellen.
De tweedehandsverkopen gaan terug de goede richting uit waardoor dealers hun occasiestock kunnen afbouwen. Dat is een goede zaak maar we horen anderzijds ook klachten over de lange wachttijden voor een tweedehandskeuring wat leidt tot frustratie bij zowel dealers als klanten.
Verder blijft het heel druk in de werkplaatsen en ook hier lijkt het seizoen zich alsmaar te verlengen. De reden is duidelijk: meer werk en een tekort aan mecaniciens waardoor de wachttijden kunnen oplopen, zeker in periodes van mooi weer. Dit alles maakt dat de druk op de motordealers steeds vergroot, eveneens omdat ze naast het operationele werk ook hun groeiende administratieve verplichtingen moeten nakomen.
Omdat de prijzen alsmaar stijgen probeert men bij Dethleffs er iets aan te doen. Om te beginnen werden de instap modellen C’Go Active en C’Joy Active als speciale modellen betitteld.
De caravans bekomen standaard duidelijk meer uitrusting dan hun broers. De prijzen van toebehoren stijgen niet zoals die van kampeervoertuigen. De reeksen C’Joy Active en C’Go Active kunnen geleverd worden met een prijsvoordeel dat tot 5000 euro kan oplopen. Nuttige uitrusting zoals warme lucht en warm water zitten in de standaarduitrusting. De prijzen van nieuwe instapmodellen 2026 zijn merkbaar goed veranderd. Dat ziet men al duidelijk aan de kleinste C’joy Active 420 QSH met Frans-bed vooraan, zitgroep in het centrum, het sanitair naast de keuken achterin. Hij is ongeveer 4.000 euro gunstiger als de vergelijkbare C’Joy 420 QSH. Het prijsvoordeel ziet men dus best in de nieuwe modellen.
De C’Go Active 475 EL een twee persoons caravan met enkele bedden vooraan, zitgroep achterin met uitgebreide uitrusting kost rond de 5.000 euro minder. Bij de extra uitrusting komen slechts nuttige zaken die het comfort van de bewoners verhogen. Luxe zaken horen er niet bij. De gunstig geprijsde C’Joy Active heeft voor 2026 een warme lucht verwarming en warmwater voorziening. Een muggendeur, een groot dakluik, USB stopcontacten en extra verlichting behoren tot de uitrusting. De C’Go Active is wat comfortabeler ingericht en ook wat luxueuzer. Zo heeft hij aluminium velgen, zware hoeksteunen met brede steunplaten. In het interieur is de verlichting verbeterd voor de gezelligheid van het woongedeelte. Om een goed slaapcomfort te garanderen heeft de fabrikant uit Isny zeven zonen koudschuim matrassen op de lattenbodems gelegd.
In de interieurs van de nieuwe Active modellen ziet men snel het verschil met de C’Gos en de C’Joys. In de C’Joys is het meubilair in licht hout decor. Bij de C’Gos zijn de bovenkast deuren nog in het wit gelaten. Het geheel is in het wit gelaten met contrastrijke handgrepen, keukenaanrecht wat een mooi effect geeft. Wat ook een invloed op de prijs kan hebben is, het kleiner aantal indelingen. Nu blijven er nog 3 C’Joys en 4 C’Gos over.
Gezinsuitvoeringen blijven in beide reeksen te koop.
Nooit gezien: nieuwe generatie Volkswagen Transporter biedt maximale keuze aan modelvarianten
Meer mogelijkheden: Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft het aanbod aan modelvarianten van de Transporter aanzienlijk uitgebreid
Meer aandrijvingen: drie dieselmotoren, twee 4MOTION-varianten, één plug-inhybride en drie elektrische aandrijvingen zijn beschikbaar voor de nieuwe Transporter
Meer capaciteit: 5,8 m3 tot 9 m3 opbergruimte in de Bestelwagen en een laadruimte van 4,2 m² aan de achterzijde van het unieke model met open laadbak en dubbele cabine
Meer laadvermogen: de dieselversies kunnen tot 1,33 ton vervoeren, de plug-inhybride Transporter heeft een laadvermogen tot 1,14 ton terwijl de elektrische modellen tot 1,04 ton aankunnen
Hoger maximaal sleepgewicht: het basismodel biedt een maximaal sleepgewicht van 2.000 kg. De elektrische modellen kunnen tot 2.300 kg trekken en de turbodieselvarianten van 100 kW tot 2.800 kg
Buiten het gebruik als bedrijfswagen kan de Transporter ook als personenwagen worden gebruikt. Wat de buiten afmetingen betreft is hij niet veel langer dan een grote SUV wagen.
Hij leent zich goed als vakantie voertuig. Een gezin dat enkele weken het grote comfort van thuis kan missen kent het plezier om met een tent op vakantie te trekken. Met 5 vrienden of vriendinnen kan dat net zo goed. Bovendien is het kostendelend en hoeft men niet op een paar kg bagage te zien. In de laadbak kan een grote tent plus een paar kleine, comfortabele kampeerstoelen, een stevige tafel, veldbedden, twee 27 kg gasflessen met een warmte straler voor de frisse avonden, stroomgroepje voor licht om de GSM’s en ander elektronische apparaten op te laden. Dan blijft er nog genoeg plaats over om eigen bagage te bergen.
Iets comfortabeler maar wat minder leefruimte is een afneembare wooncel. In Europa is niet zoveel keus in pickup’s om een wooncel te vervoeren. De Transporter is er zeer goed voor geschikt. In een type afneembare wooncel met een diepe alkoof kunnen 2 enkele bedden. Twee kinderen kunnen slapen in de tot bed omgevormde zitgroep. Een keuken en sanitair is aan boord. Meestal als optie kan men een verwarming laten instaleren. Buiten op campings te overnachten kan men dat ook doen op de veel goedkopere parkeerplaatsen voor kampeerauto’s. Komt men thuis wooncel er af en de VW staat klaar als bedrijfswagen of zelfs als personenwagen.
Wie veel van luxe houdt kan met een luxueuze caravan op vakantie gaan.
Maximale veelzijdigheid voor de meest uiteenlopende toepassingen – de nieuwe Transporter van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen biedt een grotere keuze aan koetswerk-, laadruimte- en aandrijfcombinaties dan zijn voorganger. Daarmee is hij beter dan ooit voorbereid op alle denkbare gebruiksscenario's. Het nieuwe aanbod reikt van de Bestelwagen met een ruimere keuze aan varianten over de Transporter met open laadbak en dubbele cabine, uniek in zijn klasse, tot de elegante Caravelle Style.
Voor de aandrijving zorgen efficiënte turbodieselmotoren en elektromotoren. Een plug-inhybride aandrijving is eveneens beschikbaar. De Transporter is ook leverbaar met vierwielaandrijving (4MOTION). Dankzij het brede modellengamma en de verbeterde eigenschappen in alle disciplines is de nieuwste generatie van de Transporter, die begin 2025 werd geïntroduceerd, uitgegroeid tot een succesvol model. Bovendien onderscheidt de nieuwe generatie van de Transporter zich door vijf jaar garantie1 op nieuwe voertuigen en een van de dichtste en beste servicenetwerken van Europa.
13 koetswerkvarianten. De Transporter is de allrounder voor alle laadvermogens tot 1,33 ton. De laadruimte biedt plaats aan twee of – bij een lange wielbasis – drie europallets of een complete werkplaats inclusief 230V-aansluiting. Afhankelijk van de uitvoering is er ruimte voor maximaal negen personen. Het brede aanbod aan Transporter-varianten is gebaseerd op 13 koetswerkvarianten. Het gamma omvat de Bestelwagen (tot 3 zitplaatsen) met normaal dak (5,8 m³ laadvolume) of hoog dak (9,0 m³ opbergruimte), de Bestelwagen Plus (tot 6 zitplaatsen), de Bestelwagen met L-vormige scheidingswand (tot 5 zitplaatsen) voor het vervoer van personeel en zeer lange voorwerpen, de Kombi met ramen voor het vervoer van goederen of passagiers (tot 9 zitplaatsen), het model met open laadbak met een laadoppervlak van 4,2 m² en dubbele cabine (6 zitplaatsen) en de Caravelle voor commercieel personenvervoer (tot 9 zitplaatsen). Alle modellen zijn verkrijgbaar met een normale en verlengde wielbasis (voertuigen met open laadbak hebben altijd een lange wielbasis). De standaard Digital Cockpit is perfect afgestemd op de mobiele werkplek. Extra veiligheid wordt geboden door innovatieve oplossingen zoals de optionele digitale achteruitkijkspiegel in het interieur. Hierbij wordt het beeld van de achteruitrijcamera op het display van de spiegel geprojecteerd, waardoor ook in de gesloten Bestelwagen optimaal zicht naar achteren mogelijk is.
11 aandrijvingsvarianten. Dit is nieuw – een Volkswagen Transporter die ook leverbaar is met plug-inhybride aandrijving en elektrische aandrijvingen als alternatief voor turbodieselmotoren. De zuinige instapmotor voor de modellen is een turbodieselmotor van 81 kW (110 pk) met directe injectie (TDI) met een manuele versnellingsbak. Het volgende TDI-vermogensniveau biedt een versie van 110 kW (150 pk), die optioneel kan worden besteld met een achttraps automaat. De topdieselmotor levert 125 kW (170 pk) en wordt standaard gecombineerd met de achttraps automaat. Als alternatief voor de voorwielaandrijving kunnen de TDI's van 110 en 125 kW worden besteld met 4MOTION-vierwielaandrijving en een achttraps automaat die in dat geval ook standaard voor de TDI van 110 kW is.
Maximaal sleepgewicht van 2.800 kg. Zelfs de basisversie van de Transporter met zijn TDI-motor van 81 kW (110 pk) is ontworpen voor een maximaal sleepgewicht tot 2.000 kg. Vanaf de TDI-versie van 110 kW (150 pk) loopt het maximale sleepgewicht op tot 2.800 kg, afhankelijk van de uitvoering. De Transporter met plug-inhybride aandrijving maakt een maximaal sleepgewicht tot 2.300 kg mogelijk. De volledig elektrische Transporter en Caravelle trekken aanhangwagens met een totaalgewicht tot 2.300 kg naar de gewenste locatie (Caravelle en Transporter met open laadbak en dubbele cabine: 2.000 kg). De hier vermelde maximale sleepgewichten gelden voor geremde aanhangerwagens met een hellingspercentage van 12%.
Truma integreert de elektronica aan boord in het Truma iNet X systeem
Truma zet een verdere stap in de richting van een holistisch systeem: met de nieuwe 12V-verdeler RVcore voegt Truma aan het beproefde TrumaiNet X-systeem een component toe voor de integratie van de boordelektronica. Zo ontstaat een gelijk, ideaal op elkaar afgestemd totaalsysteem van verwarming, airconditioning en boordelektronica – allemaal bediend via één paneel.
Centrale aansturing – minder inspanning voor OEM's
Het Truma iNet X-systeem is sinds vier jaar met succes op de markt en is al in meer dan 100.000 recreatievoertuigen geïnstalleerd. Met het Truma iNet X Pro Panel kunnen niet alleen Truma-producten zoals verwarmingen, airconditioningsystemen en Truma LevelControl worden aangestuurd, maar ook de integratie van boordelektronica – zoals verlichting, waterpompen of accustatus.
Tot nu toe was hiervoor een externe distributie-eenheid nodig, waarvoor vaak extra panelen en componenten nodig waren. Met de RVcore 12V biedt Truma nu een eigen oplossing die optimaal is afgestemd op het Truma iNet X Pro paneel. Autofabrikanten profiteren van een veel eenvoudiger coördinatie- en integratieproces en er zijn ook mogelijkheden voor individualisering.
Meer functies – meer comfort
De RVcore 12V is een puur OEM-product en kan flexibel worden aangepast aan de eisen van verschillende voertuigseries. Naast het aansturen van aangesloten componenten biedt het extra functies zoals:
Geïntegreerde stroommeting: Zowel zonne-energie als laad- en ontlaadstromen kunnen duidelijk worden weergegeven in het paneel.
SOS-zekering: In het geval van een systeemstoring kunnen belangrijke stroomkringen eenvoudig opnieuw worden geactiveerd – zelfs door eindklanten. Dit betekent dat essentiële verbruikers zoals verwarming nog steeds kunnen worden gebruikt.
Individuele automatismen: Afhankelijk van de wensen van de klant kunnen functies zoals een thuiskomstautomaat worden geïmplementeerd.
Al in gebruik – klaar voor de toekomst
De nieuwe verdeeleenheid wordt al door de eerste Europese voertuigfabrikanten gebruikt – in combinatie met het Truma iNet X Pro Panel. Met de introductie van de RVcore 12V breidt Truma zijn systeem consequent uit en biedt het een holistische oplossing uit één hand: Truma combineert wat bij elkaar hoort.
Jan-Peter Albers, Director Business Center Vehicle Systems: "Met meer dan 75 jaar ervaring in de verwarmings- en airconditioningtechniek zetten we bij Truma de centrale besturing en koppeling voortdurend voort. Onze nieuwe bedrijfsstructuur stelt ons in staat om ons nog sterker op dit gebied te richten – in het voordeel van OEM's en eindklanten."