Inhoud blog
  • Wilde bloemen langs de weg
  • Nieuw bij Hobby
  • 50 jaar pret in het Europa Park
  • Na het drinken
  • Veel autochauffeurs drinken nogal veel
  • Rotsen
  • Skoda VISION
  • Draag een gordel
  • Daktenten
  • Fendt Apero Activ nieuwe typen
  • Goed om weten voor u naar Düsseldorf gaat.
  • Carthago nieuws voor 2026
  • Rimor stelt de nieuwe Kilig 95 voor
  • Een nieuwe Phoenix A 6700 HBL
  • Met een e-step rijden is gevaarlijk.
  • zwerfauto
  • Feest in de stad
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    09-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilde bloemen langs de weg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-09-2025 om 20:05 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Hobby

    Hobby trapt het seizoen 2026 af met een nieuwe camper,
    slimme upgrades en een fris design

    Voor het seizoen 2026 presenteert Hobby een volledig vernieuwd portfolio – met technologische vooruitgang en smart home-functies, een gloednieuw camperassortiment, innovatieve badkameroplossingen en vernieuwde caravanontwerpen. Op 29 augustus 2025 presenteertde Hobby de volledige line-up tijdens het Caravan Salon Düsseldorf.


    Slimme huizen en technologische innovaties
    Voor het nieuwe seizoen wordt het beproefde HobbyConnect-systeem uitgebreid met een 7" touch-bedieningspaneel. Zo kunnen alle elektronische functies – van verwarming, verlichting en water tot airconditioning – comfortabel worden bediend via het touchscreen bij de entree of via Bluetooth via de HobbyConnect-app. Nieuw is het geïntegreerde voertuignivelleringsdisplay met grafische weergave. Het nieuwe 7" touch-bedieningspaneel maakt deel uit van het standaard "HobbyKomplett" ALL-INCLUSIVE-pakket – inbegrepen bij alle caravans en campers in de Maxia- en Prestige-reeksen. Voor alle andere modellen in elke voertuigcategorie is het als optie verkrijgbaar en kan het achteraf worden ingebouwd in voertuigen vanaf modeljaar 2021.

    Voor een efficiënt energiebeheer worden alle nieuwe campers en bestelwagens nu standaard geleverd met de nieuwe 2-in-1 combinatielader van DOMETIC. Door een oplader en laadbooster in één unit te combineren, bespaart het zowel ruimte als gewicht en kan het ook de startaccu voeden zodra deze volledig is opgeladen. Een bijzonder nuttige functie is de geïntegreerde starthulpfunctie, die via de app of direct op het apparaat kan worden geactiveerd.

    Bovendien zullen alle Hobby campers en bestelwagens vanaf modeljaar 2026 voldoen aan de nieuwe GSR 2-regelgeving. Elk chassis is standaard uitgerust met een uitgebreid veiligheidspakket met onder meer een automatische noodremming, een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie van de bestuurder, licht- en regensensoren, adaptieve cruisecontrol en een intelligente snelheidsassistent. De MAXIA T, PRESTIGE T en PRESTIGE VAN First Edition worden ook af fabriek geleverd met state-of-the-art full-ledkoplampen.
    Nieuwe camper: de PRESTIGE T
    Op de Caravan Salon Düsseldorf onthult Hobby de PRESTIGE T – zijn nieuwe camperserie in het premiumsegment. Deze modellen brengen de luxueuze, op jachten geïnspireerde look van de PRESTIGE VAN naar de campercategorie, met meubelfronten in Shell White met een parelmoerachtige glans, bekleding in het "Baro"-design en vloeren in een scheepsdekafwerking. Ook aan de buitenkant maakt de PRESTIGE T een opvallende indruk: de chassiskap is uitgevoerd in zwart, terwijl het strakke, dynamische exterieurdesign wordt geaccentueerd door de kenmerkende rode accentstreep van het modellengamma.

    Het voertuig is gebouwd op een FIAT-chassis met een motor van 180 pk en een automatische transmissie met 8 versnellingen. Het meet 7,10 meter lang, 2,40 meter breed en biedt vier geregistreerde zitplaatsen. Aan de achterzijde bevinden zich twee langsbedden met optioneel een uitbouw. De L-vormige zithoek aan de voorkant kan ook worden omgebouwd tot een bed. De grote zijkeuken en de centrale compacte wasruimte staan tegenover elkaar tussen het voor- en achtergedeelte. Het uitgebreide "HobbyKomplett" ALL-INCLUSIVE-pakket omvat het nieuwe 7-inch touch-bedieningspaneel, sfeerverlichting, luidsprekers in het zitgedeelte, draaibare bestuurders- en passagiersstoelen, het nieuwe DOMETIC-verduisteringssysteem in de cabine, de DOMETIC 2-in-1 combinatielader en full-LED-koplampen.
    ONTOUR VAN: nieuw draaibaar badkamerconcept
    In de ONTOUR VAN heeft Hobby de wasruimte opnieuw vormgegeven met een slim nieuw draaibaar badkamerconcept. De wastafel, onderkast en spiegel vormen één geheel dat over het toilet schuift, waardoor een ruime doucheruimte ontstaat. Een waterdichte lamellendeur scheidt de natte zone op betrouwbare wijze van de rest van het woongedeelte. Met zijn geïntegreerde planchet, geoliede houten lattenbodem en hoogwaardige materialen combineert de nieuwe draaibare badkamer slimme functionaliteit met een markant design.
    Caravans 2026: nieuw design en nieuwe wasruimte achterin
    Het seizoen 2026 brengt ook tal van updates voor de Hobby caravans. Alle modelreeksen zullen voorzien zijn van nieuwe stofferingscombinaties, kussensets in bijpassende kleur en nieuwe laagpolige tapijten. De enige uitzondering is het MAXIA-assortiment, dat de nieuwe stoffen in het vorige seizoen ontving.

    Vanaf 2026 zullen de DE LUXE 460 SFf en 460 SL en de EXCELLENT 460 SL beschikken over een nieuw ontwikkelde wasruimte achterin, compleet met een opvouwbaar douchescherm en een ruimtebesparende roldeur. Dit zorgt voor een praktische scheiding tussen de leefruimte en natte ruimtes. De series DE LUXE en ONTOUR zijn nu ook uitgerust met de multifunctionele keukenachterwand die al bekend is van andere modelseries, met twee 230 V-stopcontacten plus een USB-aircopoort - ideaal om meerdere apparaten tegelijk te gebruiken.

    Meer info: www.hobby.com

    09-09-2025 om 20:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-09-2025 om 15:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.50 jaar pret in het Europa Park

    Europa-Park voor de tiende keer beste attractiepark ter wereld

    Afgelopen weekend werd Europa-Park voor de tiende keer onderscheiden met de hoogste brancheprijs, de "Golden Ticket Award", als "Beste attractiepark ter wereld". In het jubileumjaar won Duitslands grootste attractiepark opnieuw van bekende concurrenten zoals Walt Disney World en Universal Studios.

    De prijsuitreiking, georganiseerd door het gerenommeerde vakblad Amusement Today, vond dit jaar plaats in het themapark Carowinds in Charlotte (North Carolina). Europa-Park-eigenaar Jürgen Mack nam de prijs ter plaatse in ontvangst en benadrukte: "Het is een grote eer om deze prijs namens onze familie hier in de VS in ontvangst te mogen nemen. Het symboliseert de uitzonderlijke prestaties van ons hele team en is ook een stimulans om door te gaan op de weg die we 50 jaar geleden met passie en innovatie zijn ingeslagen."

    Europa-Park is voor de 10e keer uitgeroepen tot beste park ter wereld

    De jury erkende met name de grote verscheidenheid aan attracties, de professionele operatie op het hoogste niveau en het succesvolle samenspel van traditie en innovatie. Ook het uitgebreide entertainmentprogramma, de uitstekende gastronomie en de hoogwaardige accommodatie kregen veel waardering.

    Het Europa-Park Resort was ook verheugd met andere topklasseringen: Waterwereld Rulantica behaalde onder andere de vierde plaats van de duizenden waterparken wereldwijd, terwijl de nieuwe achtbaan "Voltron Nevera powered by Rimac" de top 10 haalde van bijna 6.000 stalen achtbanen wereldwijd.

    Voltron Nevera powered by Rimac

    Europa-Park eindigde wereldwijd op de tweede plaats in de categorie "Mooiste attractiepark" en is het beste themapark van Europa in de categorie "Beste gastbeleving". Verdere onderscheidingen waren er voor het moederbedrijf MACK Rides. Dit werd onderscheiden voor de "Beste nieuwe achtbaan" (Stardust Racers in Universal Epic Universe) en de "Beste nieuwe innovatie" (Rocking Boat). 

    Jürgen en Mauritia Mack namen de award in ontvangst

    "De festiviteiten rond de 50e verjaardag van Europa-Park zijn in volle gang. Om in dit speciale jaar voor de tiende keer de 'Golden Ticket Award' voor “Beste attractiepark ter wereld” te ontvangen, is historisch en van onmetelijk belang voor onze familie. Ons niet-aflatende streven naar de hoogste kwaliteit in elk detail zit stevig verankerd in het DNA van ons park. Vielen Dank, merci, hartelijk bedankt aan al onze fans wereldwijd," aldus een trotse Europa-Park-eigenaar Roland Mack.

    De Golden Ticket Awards worden uitgereikt door het mondiale vakblad Amusement Today. De jury bestaat uit een geselecteerde groep van ervaren parkfans, professionals, leveranciers, journalisten en fabrikanten binnen de attractie-industrie. Het is geen publieke stemming zoals bij veel andere awards waartoe bezoekers opgeroepen kunnen worden.

    Voor meer informatie, beeldmateriaal en persbezoeken kunt u terecht bij Henk Groenen, vertegenwoordiger van Europa-Park in de Benelux:

    henk.groenen@europapark.de / 0031-40-2070660

    Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Europa-Park is al 10 keer uitgeroepen tot beste park ter wereld! In het park zijn 17 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd. Verdeeld over deze themagebieden bevinden zich de meer dan 100 (!) attracties en shows. Geen enkel ander attractiepark heeft zo’n groot aanbod. Achtbaanliefhebbers komen er helemaal aan hun trekken. Er staan er maar liefst 14. Voor de bezoekers die het rustiger aan willen doen, staat er dagelijks 23 uur show op het programma. Europa-Park beschikt ook over een gigantische Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels. Avontuurlijker overnachten? Dat kan in de ingerichte tipitenten, huifkarren, Westerm Houses en blokhutten of op Europa-Park Caravaning of Camping. Meer informatie: www.europapark.de/nl

    09-09-2025 om 15:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na het drinken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-09-2025 om 14:43 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel autochauffeurs drinken nogal veel


     
    Bestuurders vaker onder invloed van alcohol bij korte trajecten
    Elke 3 jaar meet Vias institute hoe vaak Belgische bestuurders onder invloed van alcohol rijden
    Volgens een nieuwe gedragsmeting van Vias institute rijdt gemiddeld 1,4% van de Belgische bestuurders rond met een alcoholpromillage boven de wettelijke norm. Tijdens de weekendnachten ligt dat percentage zelfs 5x hoger! In Vlaanderen wordt er minder onder invloed van alcohol gereden dan in Wallonië (0,8% ten opzichte van 2%). Nog een belangrijke vaststelling is dat bestuurders vaker risico’s nemen voor korte trajecten. Zo blies 2,3% van de bestuurders positief wanneer ze maar een traject van minder dan een kwartier moesten afleggen, ten opzichte van 1,3% wanneer het traject tussen de 30 minuten en een uur was. 
    Sinds 2003 meet Vias institute het gedrag van de Belgische bestuurders op het vlak van alcohol. Om een representatief beeld te hebben, worden bestuurders in heel het land willekeurig op elk moment van de dag en de week gecontroleerd op alcohol door de politie. In totaal werden meer dan 8300 bestuurders in het kader van deze gedragsmeting zo gecontroleerd.
     
    1 bestuurder op 70 zit boven de wettelijke alcohollimiet 
    Gemiddeld genomen rijdt 1,4% van de Belgische bestuurders onder invloed van de alcohol rond, ongeacht het type weg en de dag van de week. Dat is dus ongeveer 1 bestuurder op 70. Dit cijfer is licht gedaald in vergelijking met vorige edities (1,6% in 2018, 1,6% in 2021). 0,6% van de bestuurders had een alcoholgehalte tussen 0,5 en 0,8‰. 0,8% van de bestuurders had een alcoholgehalte ≥ 0,8‰. De bestuurder met het hoogste promillage had zelfs 2,76 pro mille alcohol in zijn bloed.

    2,5 keer meer bestuurders onder invloed in Wallonië
    Gemiddeld rijdt in Wallonië 2% van de bestuurders rond boven de wettelijke alcohollimiet, in Vlaanderen is dat 0,8%. In Brussel ligt het percentage op 2,4%, maar dit cijfer moet met voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat hier over een relatief kleine steekproef met een groot betrouwbaarheidsinterval.
    Het percentage bestuurders onder invloed is dus 2,5 keer hoger in Wallonië dan in Vlaanderen. In Wallonië stijgt het aantal positieve bestuurders zelfs de laatste jaren een beetje (1,4% in 2018 ; 1,9% in 2021). In Vlaanderen zien we daarentegen een daling (1,7% in 2018, 1,4% in 2021). Het gemiddelde alcoholgehalte ligt overigens hoger in Wallonië (1,13‰) dan in Vlaanderen (0,94‰).

    1 bestuurder op 14 positief tijdens de weekendnachten
    Het percentage bestuurders onder invloed hangt sterk af van het moment van de week. Tijdens weekdagen is 0,6% van de bestuurders positief, tijdens weekenddagen is dat 1,3%. Tijdens de nachten liggen die percentages beduidend hoger. Zo rijdt 3,9% van de bestuurders rond met een te hoog alcoholgehalte tijdens weeknachten en tijdens de weekendnachten is dat zelfs 7,2%. Het gemiddelde alcoholpromillage is het hoogste tijdens weekendnachten met 1,29‰!
     
    Zelfs al is er een relatief beperkt percentage bestuurders die overdag onder invloed van alcohol rijden, toch is het nodig om ook dan te controleren. Het aantal voertuigen ligt overdag sowieso een pak hoger, er rijden dus in absolute aantallen nog steeds een hoop bestuurders rond die mogelijk betrokken geraken in een ongeval met andere weggebruikers.
     
    Hoe korter het traject, hoe meer bestuurders het risico nemen om onder invloed van alcohol te rijden
    De bestuurders die tijdens deze gedragsmeting werden tegengehouden, werd ook gevraagd om een schatting te maken van hun geschatte reistijd als ze niet door de politie waren gecontroleerd. Er bestaat een duidelijk verband tussen de geschatte reistijd en rijden onder invloed van alcohol: hoe langer de rit, hoe lager het percentage positieve bestuurders. Dit percentage bedraagt 2,3% voor ritten van minder dan een kwartier, 1,7% voor ritten tussen 16 en 30 minuten, 1,3% voor ritten tussen een half uur en een uur en 0,2% voor ritten van meer dan een uur.
     
    2 keer meer mannen positief dan vrouwen
    Gemiddeld rijden mannen twee keer zo vaak onder invloed van alcohol als vrouwen: 1,7% van de mannen tegenover 0,9% van de vrouwen. Dat komt vooral doordat mannen doorgaans meer alcohol drinken dan vrouwen en ook minder strikt zijn wat betreft het naleven van de regels. De meest recente Belgische resultaten van het internationale ESRA-onderzoek tonen bijvoorbeeld aan dat een hoger percentage mannen (25%) dan vrouwen (13%) aangeeft in de afgelopen 30 dagen onder invloed van alcohol te hebben gereden.

    40-54 jarigen rijden het vaakst onder invloed
    Het percentage positieve bestuurders is het hoogst bij de 40-54-jarigen (1,8%) en het laagst bij jongere bestuurders (1,1% bij de 18-24-jarigen) en oudere bestuurders (1% bij de 55-64-jarigen en 1,1% bij de 65-plussers)
     
    Conclusie
    Het gemiddeld aantal bestuurders onder invloed daalt lichtjes, wat een positieve trend is. Deze daling is enkel waarneembaar in Vlaanderen en niet in Wallonië.
    Het percentage positieve bestuurders blijft zeker tijdens de nacht en dan vooral de weekendnachten hoog. 1 op de 14 bestuurders rijdt dan rond met een te hoog alcoholgehalte. Deze gedragsmeting toont ook aan dat bestuurders de neiging hebben om vaker te drinken wanneer ze maar een kort traject moeten afleggen. Ze menen dan ten onrechte dat ze geen risico lopen op een ongeval of om gecontroleerd te worden. Binnen 3 maand viert de BOB-campagne zijn 30ste verjaardag. Dat is een goede gelegenheid om in herinnering te brengen dat zelfs voor korte trajecten, rijden en drinken niet samengaan.
     
    Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit: “Deze cijfers tonen aan dat we nog altijd een belangrijke mentaliteitswijziging nodig hebben. Zelfs voor korte ritten lijkt alcoholgebruik voor sommige bestuurders ‘aanvaardbaar’, terwijl het in werkelijkheid levens op het spel zet. Rijden en drinken gaan nooit samen, ook niet voor een kort traject. Daarom blijven sensibilisering en controles cruciaal. Elke rit moet veilig zijn, voor de bestuurder zelf én voor alle andere weggebruikers.
     

    Meer info: Vias institute

    09-09-2025 om 14:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    26-08-2025 om 20:01 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda VISION

     

     

                           SKODA VISION

    Škoda Vision O: De eerste blik binnenin onthult een gloednieuw designconcept.

     

     Evolution of Modern Solid: Teaser video geeft een eerste glimp van het volledig vernieuwde interieurconcept van de Vision O studieauto

    • Klantgericht: het interieur wordt gekenmerkt door een ruimtelijke indeling, comfort en intuïtieve functionaliteit, terwijl het een harmonieuze esthetiek heeft door middel van strakke lijnen
    • De kringloop sluiten: De Visie O richt zich op het gebruik van gerecyclede en hernieuwbare materialen en bevordert de principes van de circulaire economie

     

    Škoda Auto brengt een teaservideo uit met de eerste interieurdetails van de Vision O-designstudie. Het biedt een blik in de toekomst van Škoda's nieuwe interieurdesignconcept en legt de nadruk op een harmonieuze en klantgerichte lay-out – gebaseerd op de volgende generatie van Škoda's Modern Solid-designtaal. Het interieur en de materialen zullen zich richten op de principes van de circulaire economie, waarbij afvalbijproducten als een waardevolle hulpbron worden beschouwd.

     

    Oliver Stefani, hoofd van Škoda Design, heeft verklaard: "Het interieurconcept van de Vision O toont onze toewijding om eenvoud en duurzaamheid te combineren met meer comfort. De combinatie van strakke lijnen en intuïtieve functionaliteit weerspiegelt onze inspanningen om een harmonieus en functioneel interieur te creëren. Het beschikt over materialen en ontwerpelementen die niet alleen esthetisch een evolutie zijn van onze Modern Solid-designtaal, maar ook de nadruk leggen op verantwoordelijkheid voor het milieu."

     

    Een eerste blik op het interieurconcept van de Vision O

     Het nieuwe interieurontwerp heeft een ruime indeling en een ergonomisch ontwerp, wat zorgt voor comfort en bruikbaarheid. De minimalistische stijl met strakke lijnen en eenvoudige vormen creëert een gevoel van rust en veiligheid. Praktisch gebruik van de ruimte en intuïtieve bedieningselementen verhogen de functionaliteit en vereenvoudigen de rijervaring. Unieke 3D-geprinte hoofdsteunen hebben een luchtig ontwerp voor zowel de bestuurder als de voorpassagier, wat bijdraagt aan een comfortabele sfeer in het interieur van de auto.

     

    Focus op duurzame materialen

     Het gebruik van uniforme materialen zorgt voor een consistente look en feel in de auto. Volgens de principes van de circulaire economie spelen plantaardige en composteerbare componenten een belangrijke rol in de auto en worden ze gebruikt om de ecologische voetafdruk te verkleinen.

     

    Nieuw concept wordt in september onthuld

     Škoda Auto onthult tijdens zijn wereldpremière op 8 september 2025 in München zijn Škoda Vision O-designconcept, dat de toekomstige richting van het merk in het stationwagensegment vertegenwoordigt. Geïnteresseerden kunnen de presentatie online bekijken op de YouTube-kanalen van Škoda Auto.

     

     Meer info:www.dieteren.be

     

    26-08-2025 om 19:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Draag een gordel
     
     
    4 op de 10 adolescenten draagt als autopassagier achteraan niet altijd de gordel
    Vias brengt verkeersveiligheid bij jongeren tussen 15 en 19 jaar in kaart
    Jongeren tussen 15 en 19 jaar maken 10% uit van alle verkeersslachtoffers in ons land. Op die leeftijd is hun risico-inschatting niet optimaal, wat soms leidt tot verkeersonveilig gedrag. Zo stuurt 2/3 al rijdend op de fiets berichten met hun smartphone en draagt 4 op de 10 achteraan als autopassagier niet altijd de gordel. 1 op de 4 jongeren geeft ook aan meer risico te nemen onder invloed van hun leeftijdsgenoten. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute. Met de start van het schooljaar voor de deur is het belangrijk dat ouders in dialoog gaan met hun jongeren over de potentiële risico’s.
    Vias onderzocht hoe adolescenten tussen 15 en 19 jaar kijken naar verkeersveiligheid, welk gedrag ze stellen en hoe hun veiligheidsperceptie is. Via een steekproefmethode werden in 24 verschillende scholen adolescenten bevraagd, verspreid over Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Bijna 1500 jongeren uit het 4de tot 6de/7de jaar namen deel aan deze studie. 
     
    1 op de 10 verkeersslachtoffers is tussen 15 en 19 jaar
    Vorig jaar waren er in ons land 4609 verkeersslachtoffers (10% van alle verkeersslachtoffers) tussen 15 en 19 jaar. Het aantal slachtoffers daalde met 7% ten opzichte van 2015. In 2024 was 65% van die slachtoffers in de leeftijdsgroep 15-19 jaar een jongen. Jonge mannen stellen vaker risicovol gedrag dan vrouwen.
     
    Ouders geven niet altijd het goede voorbeeld
    4 op de 10 jongeren zaten in de voorbije 30 dagen in de auto met hun ouders achter het stuur.
    Het risicogedrag van de ouders is betrekkelijk hoog. 3 op de 4 (74%) geeft aan dat de ouder die aan het stuur zat minstens 1 keer de snelheidsbeperking niet naleefde. 1 op de 2 ouders (53%) reed met een gsm in de hand. Op die manier worden jongeren geconfronteerd met foutief verkeersgedrag en krijgen zij de boodschap dat dit gedrag ‘normaal’ is.
     
    Slechts helft vindt rijden zonder gordel achterin risicovol
    Jongeren maken op basis van hun ervaringen en kennis een risico-inschatting. Zo vindt 9 op de 10 (88%) rijden onder invloed van alcohol (zeer) risicovol. Als het gaat over de gordel is de risico-inschatting iets lager. 8 op de 10 vindt het (zeer) risicovol om als bestuurder te rijden zonder gordel. Als passagier achteraan vindt slechts 46% dit gedrag risicovol. Als je de gordel niet draagt, kan je bij een ongeval een projectiel worden waardoor je niet alleen jezelf, maar ook de andere inzittenden kan verwonden.
     
    Toegegeven risicogedrag: 4 op de 10 draagt achteraan niet altijd de gordel.
    Jongeren passen voor een stuk hun gedrag aan op basis van hun inschatting van de risico’s. Zo rijdt 17% wel eens mee als passagier vooraan zonder de gordel te dragen, achteraan is dat zelfs bijna 4 op de 10 (38%) in de voorbije 30 dagen.
     
    Adolescenten zijn bovendien sterk verknocht aan hun gsm. Bijna 9 op de 10 bevraagde jongeren wandelt op straat terwijl ze aan het bellen zijn met de gsm, of verstuurt berichten of is bezig met sociale media op hun gsm. Dat is als voetganger niet strikt verboden, maar kan wel afleidend werken, zeker bij het oversteken. Vanaf 1 september is er een verbod op het gebruik van smartphones op school. De kans bestaat dat jongeren bij het verlaten van de school nog meer afgeleid zijn door hun smartphone.
     
    Als fietser is het uiteraard wel verboden om al rijdend je gsm te gebruiken. Toch zegt ruim de helft van de jongeren de voorbije maand wel eens rondgereden te hebben op de fiets al telefonerend met de gsm in de hand (53%). 2/3 (65%) verstuurde of las zelfs een sms of keek naar sociale media al rijdend.
    De helft (50%) geeft ook toe te fietsen in het donker zonder lichten. 28% geeft ook aan de afgelopen 30 dagen wel eens gereden te hebben met de fiets wanneer ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zaten.
     
    Ook als gebruiker van een e-step worden de regels niet altijd correct gevolgd. Zo geeft 8 op 10 (80%) toe te rijden op het voetpad, 7 op de 10 (72%) reed in de voorbije maand met meer dan 1 persoon op een e-step.
     
    Belangrijke impact van vrienden
    1 op de 4 jongeren (24%) geeft aan meer risico te nemen wanneer ze met vrienden zijn, dan wanneer ze alleen zijn. Zo meldt ook 1 op de 2 jongeren dat hij of zij oversteekt zonder op het verkeer te letten wanneer hij of zij met vrienden is.
     
    1 op de 7 jongeren doet wel eens dingen onder invloed van groepsdruk (14%). Er werd specifiek gepolst naar wat jongeren zouden doen als ze merken hun vrienden instappen bij een bestuurder die hen naar een feestje moet brengen, maar te veel gedronken heeft. 6 op de 10 jongeren zou zelf niet instappen. 3 op de 10 stapt in, maar zou het liever niet doen en 1 op de 10 stapt in zonder meer.
     
    Conclusie
    Dat adolescenten meer risico nemen is eigen aan de leeftijd. Adolescenten krijgen een grote bewegingsvrijheid en verplaatsen zich steeds vaker zonder begeleiding van ouders over langere afstanden met andere (gemotoriseerde) vervoersmiddelen (vb e-step of bromfiets). Op sociaal vlak is de adolescentie ook een leeftijd waarop vrienden belangrijker worden waardoor tieners vaker groepsdruk ervaren van hun leeftijdsgenoten. Het is belangrijk om als ouder vooral zelf het goede voorbeeld te geven en in dialoog te blijven gaan met je kind. Voor de start van het schooljaar op een volwassen manier het gesprek aangaan met je kind, goede afspraken maken en aangeven wat de mogelijke gevolgen zijn van risicogedrag is een belangrijke eerste stap om de jongeren te leiden naar het gewenste gedrag en een veilige verkeersdeelname.
     
    XIU en Vias lanceren test specifiek voor jongeren
    XIU vzw is een vrijwilligersorganisatie die ijvert voor meer verkeersveiligheid bij jongeren. In het kader van de actie ‘All for Zero’ lanceren ze samen met Vias institute een online test die jonge adolescenten (tussen 12 en 17 jaar) toelaat om inzicht te krijgen in hun risicogedrag in het verkeer en hun persoonlijkheidskenmerken die tot een verhoogd risico kunnen leiden. De test bestaat uit 25 eenvoudige vragen met telkens 3 of 4 antwoordmogelijkheden over het verkeers- en risicogedrag. Na de test ontvangen de jongeren een persoonlijke risicoprofilering en gerichte adviezen om zich veilig te kunnen gedragen.
    De test kan gebruikt worden als sensibiliserende tool voor jongeren zelf of kan ook in klassikaal verband gebruikt worden waarbij de resultaten onder leiding van een leerkracht besproken kunnen worden.
    Doe de test via:  www.BenIkZo.be
    Contactpersoon:
    Meer info: Vias institute

    25-08-2025 om 19:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daktenten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zo dicht bij de hemel – CARAVAN SALON 2025 schittert met daktentnaaf in hal 3

    Beleef de kampeertrend live in de hallen

    25-08-2025 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 08/09-14/09 2025
  • 25/08-31/08 2025
  • 18/08-24/08 2025
  • 11/08-17/08 2025
  • 04/08-10/08 2025
  • 21/07-27/07 2025
  • 14/07-20/07 2025
  • 07/07-13/07 2025
  • 09/06-15/06 2025
  • 02/06-08/06 2025
  • 26/05-01/06 2025
  • 19/05-25/05 2025
  • 12/05-18/05 2025
  • 05/05-11/05 2025
  • 28/04-04/05 2025
  • 21/04-27/04 2025
  • 14/04-20/04 2025
  • 07/04-13/04 2025
  • 31/03-06/04 2025
  • 24/03-30/03 2025
  • 17/03-23/03 2025
  • 10/03-16/03 2025
  • 24/02-02/03 2025
  • 17/02-23/02 2025
  • 10/02-16/02 2025
  • 03/02-09/02 2025
  • 13/01-19/01 2025
  • 06/01-12/01 2025
  • 30/12-05/01 2025
  • 23/12-29/12 2024
  • 16/12-22/12 2024
  • 09/12-15/12 2024
  • 02/12-08/12 2024
  • 25/11-01/12 2024
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!