CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING?
ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD?
HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL?
HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING?
HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD?
BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- ofCP-banden, met de correcte belastingindex. Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband.Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren.Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan. Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op
de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek ofje wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
CAMPERBANDEN CHECKLIST HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND? CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING? ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD? HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL? HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING? HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD? BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH? Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*) Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren. Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan (**). Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt. Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band. Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering. Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen. banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg; banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg). (*) Houd – in functie van uw camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer u nieuwe camperbanden koopt : (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar. Voor je vertrekt, check steeds jebanden
PERSBERICHTENMOBILITEITAUTOMATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN
7 bandentips voor een veilige campervakantie (TRAXIO-checklist)
Banden van campers verdienen extra aandacht voor op vakantie te vertrekken: heel wat campers rijden of worden gestald met een te lage bandendruk en dat houdt veiligheidsrisico’s in. Bovendien is het belangrijk om het correcte type band te monteren in functie van het type camper. TRAXIO roept daarom alle bestuurders van campers op om aangepaste, kwalitatieve banden te laten monteren én om de banden grondig na te zien voordat ze op vakantie vertrekken.
Dat kan aan de hand van de handige TRAXIO-checklist met 7 praktische vragen en tips.
Waarom aangepaste banden voor een camper?
Kampeerwagens verschillen van gewone personenwagens: ze hebben een hoog basisgewicht en daarbij komt nog het extra gewicht van reisuitrusting zoals keuken- en ander gerei, plus bagage, water, fietsen... Daarnaast moet je ook rekening houden met hun hogere zwaartepunt, een grote overhang aan de achterzijde van het voertuig (met extra gewicht door bijvoorbeeld fietsen of een scooter) en lading die ongelijkmatig verdeeld kan zijn door o.a. de watertank. Dat maakt dat de belasting op de banden veel hoger is dan bij een personenwagen, en dat ze in bochten veel zwaarder worden belast door de combinatie van het hoge gewicht en een hoog zwaartepunt. Aangepaste banden met een versterkte structuur worden daarom vanuit veiligheidsoogpunt ten stelligste aanbevolen, in het bijzonder voor de zwaardere types campers.
Types van campers en de bijhorende bandenkeuze
Voor campers onderscheiden we twee types banden, die elk een aparte markering op de zijwand hebben. Om te beginnen zijn er de banden met C-markering: dit zijn de courante bestelwagenbanden. Zij kunnen ingezet worden voor familiebusjes en campers maar hun gebruik is beperkt voor de lichtste modellen, met andere woorden voor de tot camper omgebouwde bestelbusjes.
Voor de zwaardere campers (de zogenaamde alkoofcampers, de halfintegrale en integraalcampers) wordt heel sterk aanbevolen om banden met CP-markering te monteren: deze hebben een versterkte structuur zodat ze moeiteloos het hoge gewicht kunnen trotseren, en ze kunnen worden opgepompt tot maar liefst 5,5 bar. Ze gaan ook langer mee dan klassieke banden en zijn veel beter bestand tegen de zware gebruiksomstandigheden.
Noteer alvast ook dat er speciale winter- en vierseizoenenbanden bestaan voor wie het hele jaar door van de camper wil genieten. Deze banden zijn voorzien van een 3PMSF-markering waardoor ze voldoen aan alle bestaande wetgeving m.b.t. het rijden onder winterse omstandigheden. Deze banden bieden ook meer grip buiten het asfalt wat nuttig kan zijn op een camping of bij het wildkamperen.
De TRAXIO-checklist voor een veilige campervakantie
Heeft je camper het juiste type band?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*)
Heeft je camper overwinterd op banden met voldoende bandenspanning?
Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden misschien beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald.
Zijn je banden beschadigd of te oud?
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check ze daarvoor op barstjes in het rubber en kijk naar het productiejaar op de banden: indien ze ouder dan 6 jaar zijn, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren en van zodra ze 10 jaar oud zijn, vervang ze dan (**).
Hebben je banden nog voldoende profiel?
Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Hebben je banden de goede bandenspanning?
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Heb je de goede seizoenband gemonteerd?
Kies voor zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Ben je voorbereid voor eventuele bandenpech?
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
(*) Houd – in functie van je camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer je nieuwe camperbanden koopt:
banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg;
banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg).
(**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar.
Tussen het aanbod aan kampeerauto’s biedt Rapido in zijn C reeks 4 smalle integrale aan met Peugeot Boxer als basisvoertuig.
Rapido heeft naam gemaakt met zijn soliede keurig afgewerkte kampeerauto’s, zijn nieuwe smalle types zijn van hetzelfde allure. Het algemeen van de smalle zwerfauto’s volgend heeft Rapido in zijn programma de 5,99 m lange C 56 met Fransbed met ernaast de badkamer. De keuken staat naast de buitendeur, vooraan is een L-zitgroep. Bij de 6,59 m lange C 50 is een dwarsbed boven de garage, keuken en natte cel staan centraal opgesteld. Het grootste type de 6,99 m. C 86 heeft zelfs een eilandbed met ruime badkamer en vooraan een comfortabele zitgroep. Wij konden de C 55 met een lengte van 6,72 m bekijken. Hij is uitgerust met twee enkele bedden boven de garage, keuken en badkamer staan zo ongeveer in het midden van het interieur. Een L-zitgroep maakt de inrichting compleet. Met deze 4 verschillende indelingen heeft Rapido de meest gevraagde indelingen in zijn nieuwe C reeks. Ze worden gebouwd op een Peugeot Boxer basis voertuig met een 2,2 l turbo diesel 140 pk sterk met een 6 versnellingsbak.
De opbouw wordt gemaakt met dezelfde sandwich panelen als zijn brede broeders. Voor de bodem zijn de sandwich panelen 40 mm dik met PU schuim en hagelbestendige polyesterplaat langs buiten. Voor de wanden en dak heeft men 30 mm dikke sandwich panelen gebruikt. Als isolatie materiaal water afstotend XPS. Vensters en het dakvenster boven de stuurcabine zijn van goede kwaliteit. De buitendeur heeft een venster, centrale vergrendeling en muggenhor, dat zijn opties. De garagebodem is geïsoleerd en ze heeft 2 deuren. In de gasfleskast kan slechts één fles, dat is voldoende want de verwarming en de koelkast hebben geen gas nodig.
Dank zij het lichte meubilair in houtdecor, lichte wanden en dak en het al even lichte PVC vloerbekleding valt het niet eens op dat het interieur “slechts” 2,02 m breed is. De twee grote dakvensters dragen er nog een steentje bij. Bovendien geeft het ook nog een vakantiegevoel. De C 55 van Rapido is 36 cm langer dan de camperbus van Fiat Ducato. Het houtdecor is van een zeer goede kwaliteit want het voelt als hout aan. Bovenkasten hebben geen handgrepen wat een elegant effect geeft. Na een druk op de deur gaat ze bij middel van een gasveer open. Het meubilair is zoals we gewoon zijn van Rapido stevig en keurig afgewerkt.
Achterin zijn voor een smalle halfintegrale redelijk brede enkele bedden. 1,95 x 0,8 m is zeker niet mis, bovendien liggen de Bultex matrassen op een lattenbodem, slaapcomfort is dus verzekerd. De voeteinden kunnen omhoog klappen om beter bij de onderstaande kleerkasten te kunnen. Dat hoeft niet altijd langs deze kant want er zijn ook nog deuren. In een van die kasten liggen de spullen om de opening tussen de bedden op te vullen. Met twee treden komen de zwervers gemakkelijk in de bedden. Aan het hoofdeinde zijn bovenkasten en leeslampen. Wegens de grote vensters in de zijwanden bleef er slechts een klein stukje over voor een bovenkast. Van de zitgroep kan men ook nog een bed maken voor een derde slaper.
De comfortabele zitbank heeft 2 veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. In de kofferbank ligt de verswatertank. De originele Agusta cabine zetels kunnen zowel draaien als in de hoogte ingesteld worden. Het tafelblad op een centrale poot kan men samenvouwen, verschuiven, in de hoogte verstellen wat nodig is om het derde bed te maken. In de bovenkast met licht gebogen deuren kunnen veel spulletjes die men graag bij de hand heeft.
Aanpalend bij het bed heeft de fabrikant de keuken geplaatst. Het aanrecht is 1,40 m breed zodat naast de kookvuren en de spoelbak nog wat plaats voor een werkblad over blijft. Onderaan zijn een 85 l compressor koelkast en laden, samen met de mooie bovenkast voldoende ruimte voor het keukengerief van twee personen. Langs de zijde aan de buitendeur is een stevige handgreep als hulpje bij het in of uit stappen. Een lange LED lichtstrook zorgt voor voldoende licht en een afzuigkap stuwt de geurtjes naar buiten.
In de ruime natte cel is de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Het wastafeltje met afzonderlijk wit waskommetje is een mooi meubelstuk, er behoren ook nog wat toiletkastjes bij. Om te douchen draait men een wand voor de wc, sluit de cel af met een acrylglazendeur en de waterverspilling kan beginnen.
Met de C 55 bouwt Rapido een voor twee zwervers ingerichte knappe halfintegrale zwerfauto. Met zijn breedte hoeft men geen angst te hebben om de witte wegeltjes van de Michelin kaart te nemen, straatjes van historische stadjes behoren eveneens tot de mogelijkheden. De hoogwaardige uitvoering zijn bekend, wat nieuw is voor een Rapido is het lichte meubilair wat snel aan een vrolijke vakantie doet denken. Met alles er op en er aan plus de kwaliteit van de kampeerauto is hij zijn prijs rond de 80.000 waard.
OH Leuven laat voetballers begeleiden om zich verkeersveilig te gedragen Vias institute hoopt dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen
Eind maart gebeurde een zwaar ongeval in Flémalle waarbij voetballer Sofian Kiyine van OHL in een sporthal belandde. Met veel geluk werd een drama nipt vermeden. OH Leuven neemt samen met Vias institute nu als eerste Belgische club het voortouw om hun spelers extra te begeleiden naar verkeersveiliger gedrag. Speler Sofian Kiyine moet een intensief traject volgen rond verkeersveiligheid. Daarnaast krijgt het hele team een algemene vorming rond verkeersveiligheid. Nog unieker is dat alle nieuwe aanwinsten uit het buitenland gerichte coaching en rijlessen krijgen. Zo zijn ze beter geïnformeerd over de verkeersregels en gebruiken in ons land. Vias hoopt dat de andere profclubs het voorbeeld volgen van OHL.
Jonge mannen zijn een doelgroep met een verhoogd ongevalsrisico die oververtegenwoordigd zijn in de ongevalsstatistieken. De voetbalwereld is daarop geen uitzondering. Uiteraard blijft elke bestuurder altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden achter het stuur. Toch is extra vorming en opleiding zeker een nuttig middel om het risicobewustzijn te vergroten en de kans zo klein mogelijk te maken dat (jonge) bestuurders in de fout gaan. Daarom heeft voetbalclub OH Leuven beslist om een samenwerking met Vias institute aan te gaan voor meerdere jaren. Het actieplan bestaat uit meerdere luiken die gericht zijn op zowel de spelers, de staff als de supporters Transfers uit het buitenland worden wegwijs gemaakt in ons verkeer Elke nieuwe voetballer die uit het buitenland getransfereerd wordt, krijgt van een rijinstructeur een persoonlijke coaching over de wegcode en de gebruiken op onze wegen. Voor buitenlandse spelers zijn onze wegen vaak een verrassing. Lintbebouwing, trajectcontroles, speed pedelecs, fietsstraten, etc komen niet overal voor. De lesgevers leggen met de spelers de weg af die ze dagelijks volgen om naar de club te komen. Ze informeren niet alleen over de verkeersregels, maar sturen ook gericht bij om defensief te rijden. Deze vormingen zijn al lang de standaard wanneer expats in ons land komen werken. Een situatie die vergelijkbaar is met voetballers die vaak maar enkele jaren in ons land hun beroep uitoefenen. Ook jonge spelers van OHL die hun eerste wagen krijgen, zullen dezelfde opleiding volgen om hun wegwijs te maken in het verkeer. Vorming voor heel de ploeg en staff rond de grootste killers in ons verkeer Het voltallige eerste elftal zal samen met de technische staff ook een volledige dag opleiding volgen rond de grootste doodsoorzaken in ons verkeer: overdreven snelheid, gebruik van de gsm en rijden onder invloed. Zowel in theorie als in praktijk zullen ze in een rijsimulator en op de rijvaardigheidspiste ervaren welke impact al deze gedragingen kunnen hebben op hun prestaties achter het stuur. Intensief traject voor Sofian Kiyine Sofian Kiyine had op het moment van het ongeval te veel alcohol in het bloed. Het onderzoek van het parket is nog bezig. De eventuele strafrechtelijke gevolgen en bestraffing zijn op dit moment nog niet bekend. De club heeft wel beslist om de speler een apart en intensief programma te laten volgen om hem bewust te maken over de gevolgen die verkeersonveilig gedrag kan hebben. De impact van alcohol, snelheid en het belang van voertuigbeheersing, maar ook de noodzaak om respect te hebben voor de verkeersregels komen daarin een bod. Daarnaast zal de speler ook op verschillende momenten verkeersslachtoffers gaan ontmoeten in revalidatiecentra. De club behoudt zich het recht voor eventuele verdere maatregelen te nemen na de uitspraak van het gerecht. Om aan zijn ploegmaats, club en supporters te bewijzen dat hij het niet enkel bij woorden houdt, laat Sofian Kiyine ook vrijwillig een alcoholslot installeren.
Sofian Kiyine: “Ik ben me heel hard bewust van wat het ongeval teweeg heeft gebracht en vooral dat een groot drama vermeden werd. Dit heeft me heel hard aangegrepen want dit past totaal niet bij de persoon die ik ben. Ik excuseer me dan ook bij iedereen hiervoor. Ik neem samen met de club enkele initiatieven omdat het ongeval een grote impact op mij en vele anderen had. Ik zal me elke dag bewijzen en dit niet alleen met woorden, maar ook met concrete daden. De rechter zal beslissen wat de juridische gevolgen voor mij zullen zijn.”
Supporters worden ook mee gesensibiliseerd Bij de thuismatchen komen vele duizenden supporters te voet, met de fiets of met de wagen naar het stadion. Sommige supporters durven ook wel eens een glas te veel te drinken. Als club die zorg draagt voor zijn spelers en supporters zal OHL ook gerichte communicaties voorzien om hen aan te sporen op een veilige en verantwoorde manier naar de wedstrijden te komen. Via verschillende communicatiedragers in het stadion zullen oa de gegevens van taxibedrijven duidelijk vermeld worden, bij de uitnodigingen voor VIP-maaltijden zal expliciet gevraagd worden om op voorhand een BOB te kiezen. Daarnaast zullen via de sociale media en nieuwsbrieven van de club gerichte tips gegeven worden om naar het stadion te komen en op een even veilige manier terug thuis te geraken. Peter Willems, CEO OHL:“We zijn na het ongeval van Sofian intern binnen de club gaan kijken of we meer kunnen doen naar verkeersveiligheid. We hebben dan ook samen met VIAS aan een structureel programma gewerkt waarmee we onze spelers en staff beter kunnen wapenen en sensibiliseren over het belang van verkeersveiligheid. Daarnaast willen we bij OH Leuven niet enkel zorg dragen voor onze spelers en staf, maar ook voor onze fans. We zullen dan ook vanaf komend seizoen onze supporterssensibiliseren over de risico’s van het verkeer.”
Karin Genoe, CEO Vias institute: “We zijn tevreden dat OHL het voortouw neemt om zijn spelers beter te sensibiliseren en te begeleiden rond verkeersveilig gedrag. Het ongeval met hun speler had even goed met een speler van een andere club kunnen voorvallen. We hopen dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen en dat alle profvoetballers enkel om de juiste reden nog in het nieuws komen, namelijk met hun sportieve prestaties. “