Jonge mannen zijn een doelgroep met een verhoogd ongevalsrisico die oververtegenwoordigd zijn in de ongevalsstatistieken. De voetbalwereld is daarop geen uitzondering. Uiteraard blijft elke bestuurder altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden achter het stuur. Toch is extra vorming en opleiding zeker een nuttig middel om het risicobewustzijn te vergroten en de kans zo klein mogelijk te maken dat (jonge) bestuurders in de fout gaan. Daarom heeft voetbalclub OH Leuven beslist om een samenwerking met Vias institute aan te gaan voor meerdere jaren. Het actieplan bestaat uit meerdere luiken die gericht zijn op zowel de spelers, de staff als de supporters Transfers uit het buitenland worden wegwijs gemaakt in ons verkeer Elke nieuwe voetballer die uit het buitenland getransfereerd wordt, krijgt van een rijinstructeur een persoonlijke coaching over de wegcode en de gebruiken op onze wegen. Voor buitenlandse spelers zijn onze wegen vaak een verrassing. Lintbebouwing, trajectcontroles, speed pedelecs, fietsstraten, etc komen niet overal voor. De lesgevers leggen met de spelers de weg af die ze dagelijks volgen om naar de club te komen. Ze informeren niet alleen over de verkeersregels, maar sturen ook gericht bij om defensief te rijden. Deze vormingen zijn al lang de standaard wanneer expats in ons land komen werken. Een situatie die vergelijkbaar is met voetballers die vaak maar enkele jaren in ons land hun beroep uitoefenen. Ook jonge spelers van OHL die hun eerste wagen krijgen, zullen dezelfde opleiding volgen om hun wegwijs te maken in het verkeer. Vorming voor heel de ploeg en staff rond de grootste killers in ons verkeer Het voltallige eerste elftal zal samen met de technische staff ook een volledige dag opleiding volgen rond de grootste doodsoorzaken in ons verkeer: overdreven snelheid, gebruik van de gsm en rijden onder invloed. Zowel in theorie als in praktijk zullen ze in een rijsimulator en op de rijvaardigheidspiste ervaren welke impact al deze gedragingen kunnen hebben op hun prestaties achter het stuur. Intensief traject voor Sofian Kiyine Sofian Kiyine had op het moment van het ongeval te veel alcohol in het bloed. Het onderzoek van het parket is nog bezig. De eventuele strafrechtelijke gevolgen en bestraffing zijn op dit moment nog niet bekend. De club heeft wel beslist om de speler een apart en intensief programma te laten volgen om hem bewust te maken over de gevolgen die verkeersonveilig gedrag kan hebben. De impact van alcohol, snelheid en het belang van voertuigbeheersing, maar ook de noodzaak om respect te hebben voor de verkeersregels komen daarin een bod. Daarnaast zal de speler ook op verschillende momenten verkeersslachtoffers gaan ontmoeten in revalidatiecentra. De club behoudt zich het recht voor eventuele verdere maatregelen te nemen na de uitspraak van het gerecht. Om aan zijn ploegmaats, club en supporters te bewijzen dat hij het niet enkel bij woorden houdt, laat Sofian Kiyine ook vrijwillig een alcoholslot installeren. Sofian Kiyine: “Ik ben me heel hard bewust van wat het ongeval teweeg heeft gebracht en vooral dat een groot drama vermeden werd. Dit heeft me heel hard aangegrepen want dit past totaal niet bij de persoon die ik ben. Ik excuseer me dan ook bij iedereen hiervoor. Ik neem samen met de club enkele initiatieven omdat het ongeval een grote impact op mij en vele anderen had. Ik zal me elke dag bewijzen en dit niet alleen met woorden, maar ook met concrete daden. De rechter zal beslissen wat de juridische gevolgen voor mij zullen zijn.” Supporters worden ook mee gesensibiliseerd Bij de thuismatchen komen vele duizenden supporters te voet, met de fiets of met de wagen naar het stadion. Sommige supporters durven ook wel eens een glas te veel te drinken. Als club die zorg draagt voor zijn spelers en supporters zal OHL ook gerichte communicaties voorzien om hen aan te sporen op een veilige en verantwoorde manier naar de wedstrijden te komen. Via verschillende communicatiedragers in het stadion zullen oa de gegevens van taxibedrijven duidelijk vermeld worden, bij de uitnodigingen voor VIP-maaltijden zal expliciet gevraagd worden om op voorhand een BOB te kiezen. Daarnaast zullen via de sociale media en nieuwsbrieven van de club gerichte tips gegeven worden om naar het stadion te komen en op een even veilige manier terug thuis te geraken. Peter Willems, CEO OHL:“We zijn na het ongeval van Sofian intern binnen de club gaan kijken of we meer kunnen doen naar verkeersveiligheid. We hebben dan ook samen met VIAS aan een structureel programma gewerkt waarmee we onze spelers en staff beter kunnen wapenen en sensibiliseren over het belang van verkeersveiligheid. Daarnaast willen we bij OH Leuven niet enkel zorg dragen voor onze spelers en staf, maar ook voor onze fans. We zullen dan ook vanaf komend seizoen onze supporters sensibiliseren over de risico’s van het verkeer.” Karin Genoe, CEO Vias institute: “We zijn tevreden dat OHL het voortouw neemt om zijn spelers beter te sensibiliseren en te begeleiden rond verkeersveilig gedrag. Het ongeval met hun speler had even goed met een speler van een andere club kunnen voorvallen. We hopen dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen en dat alle profvoetballers enkel om de juiste reden nog in het nieuws komen, namelijk met hun sportieve prestaties. “
Meer info VIAS institute
|