Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    13-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetballers leren auto rijden

    OH Leuven laat voetballers begeleiden om zich verkeersveilig te gedragen
    Vias institute hoopt dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen

    Eind maart gebeurde een zwaar ongeval in Flémalle waarbij voetballer Sofian Kiyine van OHL in een sporthal belandde. Met veel geluk werd een drama nipt vermeden. OH Leuven neemt samen met Vias institute nu als eerste Belgische club het voortouw om hun spelers extra te begeleiden naar verkeersveiliger gedrag. Speler Sofian Kiyine moet een intensief traject volgen rond verkeersveiligheid. Daarnaast krijgt het hele team een algemene vorming rond verkeersveiligheid. Nog unieker is dat alle nieuwe aanwinsten uit het buitenland gerichte coaching en rijlessen krijgen. Zo zijn ze beter geïnformeerd over de verkeersregels en gebruiken in ons land. Vias hoopt dat de andere profclubs het voorbeeld volgen van OHL.

    Jonge mannen zijn een doelgroep met een verhoogd ongevalsrisico die oververtegenwoordigd zijn in de ongevalsstatistieken. De voetbalwereld is daarop geen uitzondering. Uiteraard blijft elke bestuurder altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden achter het stuur. Toch is extra vorming en opleiding zeker een nuttig middel om het risicobewustzijn te vergroten en de kans zo klein mogelijk te maken dat (jonge) bestuurders in de fout gaan.
    Daarom heeft voetbalclub OH Leuven beslist om een samenwerking met Vias institute aan te gaan voor meerdere jaren.
    Het actieplan bestaat uit meerdere luiken die gericht zijn op zowel de spelers, de staff als de supporters
     
    Transfers uit het buitenland worden wegwijs gemaakt in ons verkeer
    Elke nieuwe voetballer die uit het buitenland getransfereerd wordt, krijgt van een rijinstructeur een persoonlijke coaching over de wegcode en de gebruiken op onze wegen. Voor buitenlandse spelers zijn onze wegen vaak een verrassing. Lintbebouwing, trajectcontroles, speed pedelecs, fietsstraten, etc komen niet overal voor. De lesgevers leggen met de spelers de weg af die ze dagelijks volgen om naar de club te komen. Ze informeren niet alleen over de verkeersregels, maar sturen ook gericht bij om defensief te rijden. Deze vormingen zijn al lang de standaard wanneer expats in ons land komen werken. Een situatie die vergelijkbaar is met voetballers die vaak maar enkele jaren in ons land hun beroep uitoefenen.
    Ook jonge spelers van OHL die hun eerste wagen krijgen, zullen dezelfde opleiding volgen om hun wegwijs te maken in het verkeer.
     
    Vorming voor heel de ploeg en staff rond de grootste killers in ons verkeer
    Het voltallige eerste elftal zal samen met de technische staff ook een volledige dag opleiding volgen rond de grootste doodsoorzaken in ons verkeer: overdreven snelheid, gebruik van de gsm en rijden onder invloed.
    Zowel in theorie als in praktijk zullen ze in een rijsimulator en op de rijvaardigheidspiste ervaren welke impact al deze gedragingen kunnen hebben op hun prestaties achter het stuur.
     
    Intensief traject voor Sofian Kiyine
    Sofian Kiyine had op het moment van het ongeval te veel alcohol in het bloed. Het onderzoek van het parket is nog bezig. De eventuele strafrechtelijke gevolgen en bestraffing zijn op dit moment nog niet bekend.
    De club heeft wel beslist om de speler een apart en intensief programma te laten volgen om hem bewust te maken over de gevolgen die verkeersonveilig gedrag kan hebben. De impact van alcohol, snelheid en het belang van voertuigbeheersing, maar ook de noodzaak om respect te hebben voor de verkeersregels komen daarin een bod. Daarnaast zal de speler ook op verschillende momenten verkeersslachtoffers gaan ontmoeten in revalidatiecentra. De club behoudt zich het recht voor eventuele verdere maatregelen te nemen na de uitspraak van het gerecht.
    Om aan zijn ploegmaats, club en supporters te bewijzen dat hij het niet enkel bij woorden houdt, laat Sofian Kiyine ook vrijwillig een alcoholslot installeren.

    Sofian Kiyine: “Ik ben me heel hard bewust van wat het ongeval teweeg heeft gebracht en vooral dat een groot drama vermeden werd. Dit heeft me heel hard aangegrepen want dit past totaal niet bij de persoon die ik ben. Ik excuseer me dan ook bij iedereen hiervoor. Ik neem samen met de club enkele initiatieven omdat het ongeval een grote impact op mij en vele anderen had. Ik zal me elke dag bewijzen en dit niet alleen met woorden, maar ook met concrete daden. De rechter zal beslissen wat de juridische gevolgen voor mij zullen zijn.”  

    Supporters worden ook mee gesensibiliseerd
    Bij de thuismatchen komen vele duizenden supporters te voet, met de fiets of met de wagen naar het stadion. Sommige supporters durven ook wel eens een glas te veel te drinken. Als club die zorg draagt voor zijn spelers en supporters zal OHL ook gerichte communicaties voorzien om hen aan te sporen op een veilige en verantwoorde manier naar de wedstrijden te komen.
    Via verschillende communicatiedragers in het stadion zullen oa de gegevens van taxibedrijven duidelijk vermeld worden, bij de uitnodigingen voor VIP-maaltijden zal expliciet gevraagd worden om op voorhand een BOB te kiezen. Daarnaast zullen via de sociale media en nieuwsbrieven van de club gerichte tips gegeven worden om naar het stadion te komen en op een even veilige manier terug thuis te geraken.
     
    Peter Willems, CEO OHL:“We zijn na het ongeval van Sofian intern binnen de club gaan kijken of we meer kunnen doen naar verkeersveiligheid. We hebben dan ook samen met VIAS aan een structureel programma gewerkt waarmee we onze spelers en staff beter kunnen wapenen en sensibiliseren over het belang van verkeersveiligheid. Daarnaast willen we bij OH Leuven niet enkel zorg dragen voor onze spelers en staf, maar ook voor onze fans. We zullen dan ook vanaf komend seizoen onze supporters sensibiliseren over de risico’s van het verkeer.”

    Karin Genoe, CEO Vias institute: “We zijn tevreden dat OHL het voortouw neemt om zijn spelers beter te sensibiliseren en te begeleiden rond verkeersveilig gedrag. Het ongeval met hun speler had even goed met een speler van een andere club kunnen voorvallen. We hopen dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen en dat alle profvoetballers enkel om de juiste reden nog in het nieuws komen, namelijk met hun sportieve prestaties.

    Meer info VIAS institute
     

    13-06-2023 om 17:36 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Vredestein banden

    Nieuwe Vredestein high-performance allseason-band biedt ongeëvenaarde grip op nat wegdek                                              

    • De Vredestein Quatrac Pro+ is speciaal ontwikkeld voor personenauto's en SUV’s met veel vermogen en biedt superieure grip, duurzaamheid en efficiëntie
    • De nieuwe generatie polymeren en het hoge silica- en harsgehalte garanderen toonaangevende prestaties op nat wegdek. Het rijgedrag in sneeuw en modder is bovendien sterk verbeterd
    • Geen enkel ander merk biedt zo'n breed assortiment allseason-banden met beschikbare maten voor 17- tot 22-inch velgen
    • Bouwt voort op 30 jaar innovatie en leiderschap in het allseason-segment
    • Vanaf augustus beschikbaar in heel Europa

    7 juni 2023 - Apollo Tyres heeft details vrijgegeven van zijn gloednieuwe Vredestein Quatrac Pro+, een speciale allseason-band voor high-performance auto's en SUV's die nieuwe normen stelt voor grip, duurzaamheid en efficiëntie. De nieuwe band wordt vanaf augustus in heel Europa verkocht en zal na de invoering beschikbaar zijn in 108 maten voor velgen van 17 tot 22 inch.

    De introductie van de nieuwe band, die wordt aangeboden in dezelfde maten als de populaire Vredestein Quatrac Pro (die nog te koop is), maakt dat het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres nog steeds het breedste assortiment allseason-banden op de markt heeft.

    De nieuwe Quatrac Pro+ heeft de beste grip op nat wegdek in zijn klasse en zorgt in vergelijking met de populaire Quatrac Pro voor 5% meer grip op sneeuw. De band heeft bovendien een 5% lagere rolweerstand, voor een hogere brandstofefficiëntie. De prestaties die de band het hele jaar door levert, zijn grotendeels te danken aan een geavanceerd loopvlakontwerp en een verfijnde en nieuwe mix van ingrediënten voor de compound.

    Bredere lengtegroeven voeren water sneller af, terwijl lamellen in het midden van het loopvlak de waterafvoer verbeteren en aquaplaning tegengaan. De geavanceerde compound bestaat uit een nieuwe generatie polymeren en heeft een hoog gehalte aan silica en hars om de grip op natte ondergrond te verbeteren en de stuurrespons en stabiliteit bij sneeuw en modder te maximaliseren.

    De nieuwe band heeft robuuste schouderblokken aan de buitenzijde voor meer stabiliteit in bochten en is dermate flexibel dat loopvlakblokken in de lengterichting kunnen vervormen onder zeer koude omstandigheden voor maximale grip op sneeuw. De band is voorzien van het symbool 'Three Peak Mountain Snowflake' op de wang, waarmee de prestaties in alle weersomstandigheden en zijn bekwaamheid in winterse omstandigheden worden bevestigd.

    In vergelijking met de Quatrac Pro bevat de band 1,5% meer duurzame materialen, wat in overeenstemming is met de milieudoelstellingen van Apollo Tyres op de lange termijn.

    "De Quatrac Pro+ is het resultaat van 30 jaar innovatie op de concurrerende Europese markt voor allseason-banden," zegt Yves Pouliquen, Group Head of Sales and Marketing bij Apollo Tyres. "Onze nieuwste band introduceert nieuwe compounds en ontwerpkenmerken die de lat hoger leggen in het segment. Het is zeer moeilijk om dit niveau van leiderschap in welke branche dan ook te behouden, maar ons R&D-team in Nederland heeft de prestaties verbeterd en biedt een indrukwekkend aantal maten, ook voor enkele van de grootste wielen."

    30 jaar allseason-banden
    Het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres ontwikkelt al sinds 1993 allseason-banden. Sindsdien is het een pionier in het segment geworden en toonaangevend gebleven op het gebied van technologie en innovatie. Naast de komende Quatrac Pro+ omvat het aanbod van Apollo Tyres momenteel drie topbanden: de Vredestein Quatrac, de Quatrac Pro en de meest recente Quatrac Pro EV - de eerste allseason-band voor elektrische auto's en hybrides. Het bedrijf biedt daarnaast de Pinza AT voor SUV's en terreinwagens en de Comtrac 2 AS+ voor bedrijfsvoertuigen en campers.

    De Quatrac Pro EV werd eerder dit jaar geïntroduceerd. Voor deze band is de virtuele prototyping-software van Apollo Tyres gebruikt, die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. De efficiëntie en prestaties van de band zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd en de impact op het milieu is verlaagd. Het gebruik van deze technologie heeft het bedrijf geholpen zijn voorsprong op de concurrentie op de allseason-markt te behouden en illustreert de evolutie van zowel Apollo Tyres als het merk Vredestein door de ontwikkeling van innovatieve en duurzame producten.

    Ga voor meer informatie over de Vredestein allseason-bandenserie naar: https://www.vredestein.nl/car-suv-tyres/

    07-06-2023 om 19:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws over pedelecs

    Nieuwe speed pedelecs krijgen klappen in mei maar tweedehandsmarkt stijgt met een kwart

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen :  “Na een moeilijke maand april valt ook mei tegen : het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs daalde afgelopen maand immers met -33,5% naar 1.299 eenheden. Gelukkig kenden we een sterke start van het jaar waardoor we nog +5,5% voorliggen op 2022 en +29,1% op 2021. Dat de snelle elektrische fiets twee lastige maanden achter de rug heeft, kunnen we waarschijnlijk deels op het conto schrijven van het natte voorjaar. De komende maanden gaan meer duidelijkheid verschaffen over het marktpotentieel. Ondertussen blijkt uit de cijfers alvast dat er heel veel speed pedelecs worden ingeschreven door leasingmaatschappijen, die nu meer dan de helft van de inschrijvingen voor hun rekening nemen, terwijl de inschrijvingen door particulieren sterk teruglopen. Die verschuiving merken we ook op provinciaal vlak, waar vooral Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant de vruchten plukken van de toegenomen leasing-inschrijvingen.  Op de tweedehandsmarkt blijft het hard gaan en werden er in mei +25,4% meer eenheden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +186,5% meer dan twee jaar geleden. Over de eerste vijf maanden zijn nu al meer dan 2.500 occasie speed pedelecs ingeschreven in België.”

    Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

    Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.

    In mei werden in totaal 1.872 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven.

     Inschrijvingen speed pedelecs mei 2023

    Particulier versus bedrijven en leasing

    We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-31,8%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 5 maanden gezakt tot slechts 33,4%. Bedrijven zien hun aandeel verder stijgen (+7,2%) maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+58,4%) waardoor zij nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.

    Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.

    Geografische verschillen

    De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de vijf eerste maanden met -11% gedaald tot 1.203 stuks en wordt ruim geklopt door 3 Vlaamse provincies die sterk groeiden : Oost-Vlaanderen (1.922 ex., +27%),  Vlaams- Brabant (1.620 ex., +16%) en Limburg (1.359 ex., +17%). West-Vlaanderen doet heel wat het minder goed dan vorig jaar (473 ex., -37%).

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.

    Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (151 ex., +7%) en in Waals-Brabant een krachtige +49% tot 61 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Mogelijk zijn er daar meer fietsen door bedrijven ingeschreven.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (mei 2023)

    Cijfers tweedehandse speed pedelecs

    Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden.  Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand mei 200 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 573 stuks. Bijna een verdrievoudiging op 2 jaar tijd, en een mooie +25,4% ten opzichte van 2022. Gecumuleerd over de eerste vijf maanden bedraagt de stijging +18,6% tegenover vorig jaar en +217,2% tegenover 2021.

    --------------------------------------------------------------------------------------------

    07-06-2023 om 10:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De windmolen van Meldorf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-06-2023 om 22:04 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kip heeft een nieuw gebouw

    Kip Caravans opent volledig duurzame Kip Store Utrecht - Een nieuw hoofdstuk in de rijke geschiedenis van het iconische merk

    Kip Caravans, het toonaangevende merk in de caravanindustrie, kondigt met trots de opening aan van hun nieuwe pand, Kip Store Utrecht. Dit nieuwe pand, volledig duurzaam gebouwd en gelegen aan de prachtige Haarrijnseplas, belichaamt de toewijding van Kip Caravans aan vakmanschap, duurzaamheid en kampeerbeleving.

    Met een trotse geschiedenis die bijna een eeuw beslaat (in 2024 bestaat Kip 90 jaar), heeft Kip Caravans zich gevestigd als een icoon in een niche markt in de caravanindustrie. De nieuwe Kip Store Utrecht is een mijlpaal in dit succesverhaal en een symbool van vooruitgang. Volledig duurzaam gebouwd door gebruik te maken van de modernste technieken en met hout als voornaamste materiaal, is het pand een eerbetoon aan de erfenis van het merk en haar streven naar duurzaamheid.



    Bij het betreden van Kip Store Utrecht wordt de bezoeker ondergedompeld in een warme en natuurlijke sfeer. Overal in het pand is het gebruik van hout zichtbaar, soms in panelen van wel 15 meter lang, wat een gevoel van authenticiteit en vakmanschap oproept. Dit iconische pand is het resultaat van een gedurfde uitdaging die Kip Caravans is aangegaan om een unieke ruimte te creëren die de essentie van het merk weerspiegelt.



    Duurzaamheid is diepgeworteld in de kernwaarden van Kip Caravans. Van productie tot showroom streven we ernaar om de impact op het milieu tot een minimum te beperken. We zijn ons ervan bewust dat kamperen plaatsvindt in de natuur en daarom zetten we ons in voor het behoud en de bescherming van deze natuurlijke omgeving waar we zo van houden.



    Bij Kip draait kamperen om meer dan alleen een caravan - het gaat om de complete beleving. In de nieuwe Kip Store kunnen bezoekers niet alleen het complete assortiment aan unieke caravans ontdekken, maar ook de passie voor kamperen ervaren. Het is een plek waar enthousiaste kampeerliefhebbers samenkomen en waar ze geïnspireerd worden om te genieten van de schoonheid van de natuur en de vrijheid van het buitenleven.

    Kip Caravans nodigt iedereen uit om een bezoek te brengen aan de Kip Store Utrecht en deel uit te maken van de volgende stap in de reis.

    Kip Store Utrecht

    Nieuwe Store!

    De Heldinnenlaan 218
    3543 MB Utrecht

    Geopend:
    dinsdag t/m vrijdag 09:00 – 17:00
    zaterdag: 10:00 – 16:00

    04-06-2023 om 19:40 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. alcohol is de oorzaak

    7% van de Belgen heeft al een ongeval gehad te wijten aan alcohol achter het stuur

    Vandaag start de zomerbobcampagne ‘BOB beschermt levens’

     

    Vorig jaar werden bijna 47 000 bestuurders geverbaliseerd voor alcohol achter het stuur. Dat zijn er gemiddeld 128 elke dag. Een Europese enquête toont ook aan dat 7% van de Belgische bestuurders al betrokken geweest is in een ongeval waarbij alcohol een rol speelde. Dat gaat over ongeveer 420 000 bestuurders. De nieuwe campagne ‘BOB beschermt levens’ roept daarom via sociale media en op festivals op om niet te drinken en te rijden. De lokale en federale politie zullen tot eind augustus extra alcoholcontroles uitvoeren. Vorig jaar blies 2,5% van de bestuurders positief tijdens de controles. Dit jaar hopen we dat nog meer bestuurders de boodschap begrepen hebben dat drinken en rijden niet samengaan.

     

    4224 ongevallen met alcohol in 2022
    Vorig jaar waren er 4224 letselongevallen waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat zijn er 12 per dag. Dat is het hoogste cijfer sinds 2016. De volledige heropening van de horeca in het eerste semester van vorig jaar na twee jaren met restricties speelt hierin een rol. Net zoals het feit dat er terug volop festivals, familiefeesten en andere evenementen overal georganiseerd werden waar mensen in de verleiding kwamen om te drinken en te rijden.
     
    Elke dag lopen 130 chauffeurs tegen de lamp
    Vorig jaar werden 46 807 bestuurders betrapt op rijden onder invloed. Dat zijn er ongeveer 130 elke dag. Met uitzondering van de twee Covid-jaren is dit cijfer de afgelopen tien jaar vrijwel constant gebleven, hoewel het aantal controles waarschijnlijk wel toeneemt. Door het gebruik van samplingtoestellen die de aanwezigheid van alcoholdamp in de wagen kunnen detecteren, kunnen er meer controles uitgevoerd worden.
     
    Belg blijft alcohol achter het stuur onderschatten
    Het probleem in België blijft de sociale norm. De acceptatie ten aanzien van rijden onder invloed is nog te groot en we onderschatten de gevolgen. Zo blijkt uit de resultaten van een recente Europese enquête van de Fondation Vinci dat 19% van de Belgen toegaf boven de wettelijke limiet te hebben gereden zonder de effecten van alcohol te voelen. Dat ligt bijna twee keer zo hoog als het Europese gemiddelde (10%). 7% van de Belgische geeft ook aan al eens een ongeval gehad te hebben dat te wijten was aan te veel alcohol achter het stuur. In totaal gaat het over ongeveer 420 000 bestuurders.

    Nieuwe campagne: ‘BOB beschermt levens’.
    Al meer dan 25 jaar brengt BOB zichzelf en de andere mensen veilig thuis, maar dankzij zijn positief gedrag zorgt hij er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. ‘BOB beschermt levens’ is daarom de slogan van de zomercampagne van Vias institute, Belgische Brouwers vzw en Assuralia.

    Sociale media
    Heel de zomer zal aanwezig zijn op de sociale media. Zo zal de campagnespot op de muziek van de hit van Dr. Alban's "It's my life" verspreid worden, net zoals tal van andere sensibiliseringsvideo’s.

    BOB trekt naar de Parkies
    In 19 Vlaamse steden en gemeenten worden in juli en augustus in totaal 137 Radio2 Parkies- concerten gehouden. Jaarlijks komen zo’n 300 000 bezoekers naar die gratis optredens. Via boodschappen in de nieuwsbrief en op sociale media vraagt de organisatie om op voorhand een BOB te kiezen. ”Met deze unieke samenwerking sensibiliseren we graag mee onze bezoekers, waardoor ze op een veilige manier deze zomer maximaal kunnen genieten van de optredens van 17 topartiesten, zoals Karen Damen, Gustaph, MAKSIM, Günther Neefs of Gers Pardoel”, klinkt het bij Jeffrey Vanhaeren van de organisatie. Daarnaast kunnen bezoekers zelf in een BOB-decor het campagnelied ‘It’s my life’ meezingen. De video van hun coverversie kunnen ze daarna via mail ontvangen.

    Carrefour legt het accent op alcoholvrije dranken
    BOB zijn is een vanzelfsprekendheid. Warenhuisketen Carrefour ondersteunt dit door BOB op de digitale schermen in de winkels onder de aandacht te brengen. Ze gaan nog een stap verder door naast de frisdranken aan de toonbanken affiches te plaatsen met "0% alcohol, 100% BOB". Het assortiment alcoholvrije dranken is de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid, zodat BOB net als iedereen het glas kan heffen en feest kan vieren.
     
    Extra controles door de politie vanaf 2 juni
    De lokale en federale politie zijn trouw op post om in het hele land controles uit te voeren. Tussen vrijdag 2 juni en eind augustus zullen extra controles uitgevoerd worden. De controles kunnen op moment van de dag en op elke locatie gebeuren. De regels zijn ook sinds 1 juni verstrengd. Vanaf nu is er een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs van 15 dagen wanneer je betrapt wordt met 1,2 ‰ (0,50 mg/l AAE), voorheen was dat pas vanaf 1,5 ‰ (0,65 mg/l AAE).

    Annelies Verlinden, Minister van Binnenlandse Zaken: “BOB is en blijft de oplossing om iedereen ook deze zomer veilig thuis te brengen. Elk verkeersongeval door rijden onder invloed leidt tot menselijke en materiële schade met financiële gevolgen, die te vermijden zijn. Een échte feestzomer is een zomer zonder zorgen en dus ook zonder alcohol en drugs achter stuur. Met de verlaging van de drempel om het rijbewijs van dronken bestuurders onmiddellijk voor 15 dagen in te kunnen trekken, geven we het duidelijk signaal dat onverantwoord rijgedrag wordt bestraft. Omdat we slachtoffers willen vermijden, zal de politie ook deze zomer controleren op alcohol en drugs achter het stuur.”

    Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie:“Gezien de cijfers van de laatste zomerBOBcampagne (2.5% van de bestuurders bliezen positief) zullen we deze zomer, samen met onze partners, onze inspanningen blijven leveren en aanwezig zijn op het terrein om een van de grootste killers op de weg te bestrijden. We moeten er immers samen voor zorgen dat alle weggebruikers zich veilig voelen door het cijfer van nul bestuurders onder invloed te bereiken.”

    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: “De strijd tegen alcohol achter het stuur is één van de belangrijkste punten uit ons Federaal Plan voor Verkeersveiligheid. Samen met overdreven snelheid, gsm-gebruik achter het stuur of druggebruik, is alcohol één van de grootste killers in het verkeer in ons land. Daarom hebben we de tolerantiedrempel voor alcoholgebruik nu verlaagd: je rijbewijs wordt sneller tijdelijk ingetrokken. Op het juiste moment en op de juiste plek Bob zijn, daarmee kan je levens redden. Het enige dat je mag gebruiken als je rijdt, is je stuur.”

    Meer info VIAS

     

    02-06-2023 om 15:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-05-2023 om 20:31 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandweer

    Proefproject rond hoffelijkheidslichten voor vrijwillige brandweerlui gestart
    4 zones werken mee

    Hoffelijkheidslichten zijn groene zwaailichten in de personenwagens van vrijwillige brandweerleden die onderweg zijn naar de kazerne voor een dringende interventie. Door die lichten zijn ze herkenbaar voor de andere weggebruikers. Enkele weken geleden startte een proefproject dat 8 maanden zal duren waarin Vias institute in opdracht van de FOD Mobiliteit en Vervoer het effect van die lichten op de aanrijtijden en de impact op de veiligheidsgevoel van de brandweervrijwilligers gaat bestuderen. 4 zones zijn geselecteerd om deel te nemen. Voor het project werd een toelating verleend door de federale overheid aan de deelnemende korpsen om met zo’n lichten te rijden.

     

    Proefproject in 4 zones
    Begin april startte Vias institute met een test in 4 brandweerzones met hoffelijkheidslichten.
    De 4 betrokken zones zijn: Hulpverleningszone Luxemburg (provincie Luxemburg), Hulpverleningszone Waals-Brabant (provincie Waals-Brabant), Hulpverleningszone Kempen (provincie Antwerpen), Hulpverleningszone Oost (provincie Oost-Vlaanderen). In totaal nemen 20 vrijwilligers, 5 per deelnemende zone, deel aan het proefproject.  
    De eerste 4 maanden rijden de deelnemers zonder hoffelijkheidslichten, de laatste 4 maanden rijden de deelnemers met hoffelijkheidslichten om het effect te kunnen meten. In beide gevallen worden de aanrijtijden gemeten en met elkaar vergeleken. De lichten worden gedurende de effectenmeting aangeleverd door Vias institute. Na afloop van het pilootproject leveren de vrijwilligers deze lichten terug in. 
    De pilootstudie wil de volgende onderzoeksvragen beantwoorden:

    • Wat is de impact van hoffelijkheidslichten op de aanrijtijden van de brandweervrijwilligers richting kazerne? 
    • Tot in welke mate vertonen overige weggebruikers hoffelijk gedrag ten aanzien van de brandweervrijwilligers die rijden met hoffelijkheidslichten?
    • Tot in welke mate voelen de brandweervrijwilligers zich veilig tijdens het rijden met hoffelijkheidslichten?

    Het gebruik van hoffelijkheidslichten is normaal gezien illegaal en dus een overtreding. Daarom werd een toelating verleend door de federale minister van mobiliteit Georges Gilkinet aan de brandweerkorpsen die deelnemen aan deze pilootstudie om er tijdens het pilootproject mee rond te rijden.
     
    Wat is een hoffelijkheidslicht precies?
    Vrijwilligers van de brandweer zijn thuis van wacht. Eens ze opgeroepen worden voor een dringende interventie, moeten zij zich zo snel mogelijk van hun huis naar de kazerne verplaatsen. Deze verplaatsing doen ze met hun eigen wagen. Ze moeten daarbij uiteraard alle verkeersregels respecteren.
     
    Tijdens hun rit naar de kazerne is het voor weggebruikers niet duidelijk dat deze vrijwilligers onderweg zijn naar een noodoproep. Een groen hoffelijkheidslicht dat op het dashboard bevestigd is, zorgt ervoor dat de andere weggebruikers weten dat deze vrijwilligers op weg zijn naar een dringende interventie.
    Door hoffelijk te zijn naar deze bestuurders en hun voorrang te verlenen waar het kan, zouden ze in theorie sneller op hun bestemming moeten aankomen. Het groene licht is echter geen vrijgeleide om het verkeersreglement niet te respecteren. Voertuigen met een groen hoffelijkheidlicht zijn geen prioritaire voertuigen.
    In een aantal Canadese provincies zoals Québec bestaat zo’n dergelijk systeem met groene hoffelijkheidslichten al.
     
    Vias institute voorziet samen met de deelnemende hulpverleningszones nog een gerichte communicatiecampagne naar de lokale bevolking van de hulpverleningszones om hen uit te leggen wat de betekenis is van zo’n groen hoffelijkheidslicht en hoe ze zich hoffelijk kunnen gedragen. Heel concreet kunnen bijvoorbeeld andere weggebruikers in bepaalde situaties waar zij voorrang hebben oogcontact maken en voorrang verlenen aan de bestuurders met een groen licht.
     

    30-05-2023 om 20:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektrisch ondersteunde fietsen

     

     

    2022 was een topjaar voor sportieve en ‘last mile’ fietsen

     

    Steeds meer elektrisch ondersteunde sportfietsen 

     

    Na de daling in 2021 wegens verminderde leveringen, hebben de sportieve fietsen hun tweede adem gevonden in 2022. Ze totaliseren 198.095 stuks, goed voor 28,5% van de totale verkoop. België blijft een land van de sportieve fietsen. We merken dat ook kleinere ‘last mile’-segmenten zoals de bakfiets, de longtail en de plooifiets de wind in de zeilen hebben en ondertussen goed zijn voor 28.476 eenheden

     

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt : Er werden in 2022 in totaal 198.095 sportfietsen verkocht, goed voor een marktaandeel van 28,5% en een stijging met 23.623 eenheden na een moeilijk jaar 2021. De mountainbike blijft het populairst, voor de koersfiets (Road) waarvan er te weinig konden geleverd worden. Opmerkelijk is de stijgende populariteit van de elektrisch ondersteunde sportfietsen : dit laatste taboe is nu definitief gesneuveld.”

     

    Over de last mile fietsen : “In stedelijk gebied zien we steeds meer bakfietsen, longtails en plooifietsen en daarom hebben we nu aparte cijfers voor deze categorieën. Ze totaliseren nu samen 28.476 eenheden en blijven groeien. Ze zijn dan ook bijzonder handig voor pendelaars (al-dan-niet elektrische plooifietsen) of voor het vervoer van gezin en goederen. Hoewel zwaarder en logger dan een gewone fiets, bieden de bakfiets en longtail daarbij een handig alternatief op de auto en het openbaar vervoer. [...]"

     

    30-05-2023 om 20:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-05-2023 om 20:12 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese landen

     

    Ontdek 16 Europese landen op één dag

    Het Europese continent is erg divers en heeft veel te bieden. Vakantiegangers kunnen er hun hart ophalen. Zij reizen er snel en gemakkelijk van het ene naar het andere land. Zo kunnen zij in korte tijd proeven van verschillende culturen en genieten van uiteenlopende landschappen en unieke bezienswaardigheden. 

    In Duitsland is een plek is waar je Europa nóg gemakkelijker, leuker en zonder grensovergangen leert kennen en ervaren. We hebben het over attractiepark Europa-Park. Hier heb je continu een vakantiegevoel en geniet je van grenze(n)loos avontuur.

     

    Het enorme effect van reizen
    De landen op het Europese continent hebben allemaal een eigen sfeer en karakter. Veel mensen vinden het leuk om deze te ontdekken door middel van reizen. Dat brengt meer dan inspiratie alleen. Volgens de succesvolle psycholoog (en hartstochtelijk reiziger) Ap Dijkstershuis heeft reizen een enorm effect op onze gesteldheid. Hij stelt dat het dé manier is om ons brein soepel te houden. Reizen inspireert, reikt creativiteit aan, haalt vooroordelen onderuit, maakt ons gelukkiger en verlengt ons leven.

    Inspiratie opdoen in een vakantiesfeer
    In Europa-Park, Duitslands grootste attractiepark, kunnen bezoekers in elk geval veel inspiratie opdoen. Dat klinkt misschien wat vreemd, want draait het in een attractiepark niet vooral om pret? Dat klopt. Maar in Europa-Park kunnen bezoekers tegelijkertijd ook kennismaken met de tradities en culturen van 16 Europese landen. Op een paar passen van een Scandinavisch havenstadje ligt bijvoorbeeld een lieflijk Grieks dorpje. Om de hoek van een Frans straatje staat een Spaanse arena. En op een steenworp van een Italiaans pleintje zie je er Hollandse huisjes en een Zwitsers bergdorpje. Andere landen waar je heen kunt reizen zijn Duitsland, Engeland, Ierland, Liechtenstein, Luxemburg, Portugal, Rusland, Oostenrijk en IJsland.

    Is het Mykonos of het Griekse themagebied in Europa-Park?

    Van postkoetsbouwer naar wereldspeler
    De geschiedenis van het attractiepark begon meer dan 200 jaar geleden. In 1780 richtte Paul Mack een bedrijf op dat zich specialiseerde in de bouw van houten postkoetsen. De zaken liepen goed en daarom werd in 1880 besloten om wagens te bouwen voor kermissen en circussen. Vanaf 1920 ging de fabriek zich bezighouden met de ontwikkeling van attracties voor jaarmarkten. Een jaar later werd de eerste houten achtbaan voor een attractiepark gebouwd. Sindsdien ging het familiebedrijf verschillende soorten attracties bouwen en groeide het snel uit met klanten over de hele wereld. Ook in tientallen Nederlandse en Belgische parken, waaronder de Efteling en Walibi, staan attracties van deze fabrikant: Mack Rides.

    Het park: showroom voor eigen attracties
    Het waren uiteindelijk Franz Mack en zijn zoon Roland die in 1972 op het idee kwamen om een eigen attractiepark te bouwen. Het park moest een ‘levende showroom’ worden van de producten die de fabriek kon maken. Uiteindelijk kreeg de familie Mack toestemming om een park te bouwen in Rust, een klein dorp in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas. Op 12 juli 1975 opende Europa-Park voor het eerst zijn deuren.

    Een Guinness of shepherd's pie in Ierland.

    Reis door de verschillende landen
    In 1982 werd het attractiepark verdeeld in zones rondom Europese landen. Dit bood het attractiepark de kans om de diversiteit van de verschillende landen onder de aandacht te brengen. Inmiddels kunnen bezoekers in de 16 landen meer dan 100 attracties en shows bezoeken. Bezoekers wanen zich echt in die landen; in het park zijn onder andere verschillende gebouwen in de typische bouwstijlen nagebouwd. Daarbij is ook gebruikgemaakt van authentieke materialen. De tegeltjes in ‘Portugal’ zijn bijvoorbeeld echt Portugees. En in de diverse landen is ook gekozen voor bomen en planten die in die landen voorkomen. Dit draagt allemaal bij aan de (vakantie)beleving.

    Steeds meer landen
    Europa-Park blijft zich uitbreiden. Sinds eind 2019 heeft Europa-Park ook een van de grootste waterparken van Europa: Waterwereld Rulantica. Hier draait alles om waterplezier in een Scandinavische belevingswereld. Ook komen er in het attractiepark steeds nieuwe Europese landen bij. In 2023 werd Liechtenstein toegevoegd. In 2024 volgt het 17e land: Kroatië. Bezoekers krijgen in 2023 alvast een voorproefje van dit nieuwe land met onder andere een nieuwe 360-graden film waarin ze Kroatië verkennen, samen met de visionair en uitvinder Nikola Tesla.

    Welkom in Scandinavië!

    Proeven van Europese keukens
    In de diverse landen kunnen bezoekers ook kennismaken met de typische gerechten en drankjes. Denk aan raclette in Zwitserland, tapas en paella in Spanje, shepherd's pie in Ierland en een koel biertje in de gezellige Duitse Biergarten. De cultuur van elk land komt ook op allerlei andere manieren tot leven, bijvoorbeeld in shows. Zo voeren Spaanse dansers dagelijks de energieke flamenco-dans op en zijn er regelmatig themadagen waarin bepaalde tradities centraal staan, bijvoorbeeld uit de Elzas en het Zwarte Woud.

    Overnachten in bijzondere sferen
    Ook in de 6 bijzondere themahotels (minimaal 4 sterren) komt het thema Europa terug. Hotel “El Andaluz” ademt bijvoorbeeld de sfeer uit van een Andalusisch landhuis. In hotel “Santa Isabel” komen bezoekers op adem in de rustgevende ambiance van een Portugees klooster. En hotel “Krønasår” brengt hen in de mystieke sfeer van het Hoge Noorden. Ook is er een groot Camp Resort. Daar kunnen bezoekers even proeven van een wat andere sfeer; die van het Wilde Westen. Ze kunnen er slapen in ingerichte tipi-tenten, huifkarren en stoere blokhutten. Vakantiegangers met een eigen camper/mobile home, caravan of tent zijn van harte welkom op de camping.

    Je waant je echt in Wallis.

    Meer ontdekken, ook in de attracties
    De attracties zelf zijn vaak ook leerzaam. In Voletarium - het grootste flying theater van Europa – vliegen bezoekers over de mooiste plekken van Europa. In de houten achtbaan Wodan leren ze in de wachtrij alles over de Noordse mythologie. En voordat ze in Oostenrijk afdalen in boomstammetjes krijgen ze de beginselen van het jodelen bijgebracht. Ook over techniek, het milieu en duurzaamheid is er op tal van plekken op een speelse manier veel te leren.

    Meer informatie
    Europa-Park is een leuke bestemming voor een (mini)vakantie. Daarnaast is het ook een mooie plek om een tussenstop te maken op de heen- of terugreis van het vakantieadres in Zuid-Europa. Veel mensen zijn zich hier nog niet van bewust. Een gemiste kans, want Europa-Park heeft veel te bieden. Het park is al 8 keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld. Kijk voor meer Nederlandstalige informatie op www.europapark.de/nl.

     

     

     

     

     

     

    Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Europa-Park is al acht keer op rij uitgeroepen tot beste park ter wereld! In het park zijn 16 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd. Verdeeld over deze themagebieden bevinden zich de meer dan 100 (!) attracties en shows. Geen enkel ander attractiepark heeft zo’n groot aanbod. Achtbaanliefhebbers komen er helemaal aan hun trekken. Er staan er maar liefst 13. Voor de bezoekers die het rustiger aan willen doen, staat er dagelijks 24 uur show op het programma. Vanaf eind 2019 beschikt Europa-Park ook over een gigantische Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels. Avontuurlijker overnachten? Dat kan in de ingerichte tipitenten, huifkarren en blokhutten of op de camping. Meer informatie: www.europapark.de/nl

     

    30-05-2023 om 20:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug uit de bergen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    28-05-2023 om 21:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een comfortabele Tendenza

    Fendt Tendenza 560 SFDW.

    Wie over Fendt spreekt denkt aan een caravan uit de topklasse.

    De duidelijke modernisering in het Fendt programma komt ook de Tendenza ten goede, want alle reeksen  hebben nu het type koetswerk van de Diamant. Het nieuwe indrukwekkend achterfront met over de volle breedte een lichtband en het doordachte voorfront zijn zo uitgevoerd dat men nauwelijks merkt dat binnen de stahoogte tot bijna 2 m. is opgetrokken. Aan de zijwanden met fijn hamerslag profiel blijft Fendt getrouw. In totaal worden 7 indelingen Tendenza aangeboden waarvan 2 standaard een vloeistofverwarming hebben.

    De 560 SFDW met eilandbed en U-zitgroep voorin is ontworpen voor paren die van comfort en luxe houden en het zich financieel kunnen veroorloven. Standaard kost hij rond de 41.000 euro, met wat extra toebehoren komt er al vlug een paar duizend euro bij.Voor een Fendt in de nu opvallende uitvoering is de algemenen indruk “zeer chique”. De donkere kleuren van de licht gebogen bovenkastdeuren en de handgreep in de chroomlijsten omgeven door hout materialen zijn een blik waardig. Aan spots en slierten onrechtstreeks licht is men niet gierig geweest. Niet alleen de bovenkasten zijn blikvangers, we mogen gerust zeggen dat het meubilair uitgesproken chique is. Alle kleuren zijn perfect op mekaar afgesteld. Ze verhogen zelfs een deel van het ruimte gevoel dat al aanwezig is in de 2,5 m brede Tendenza. Zelfs met de uit de kluiten gewassen badkamer tussen het eilandbed en zitgroep blijft het ruimtegevoel aanwezig. Veel aandacht gaat naar het eilandbed in de 560 SFDW. Met de 1,98 m stahoogte wordt deze caravan voor de huidig groter wordende bewoners interessanter. Een eilandbed heeft het voordeel dat men aan het voeteinde meer plaats heeft. De aan het hoofdeinde opklapbaar deel krijgt goede punten. Dank zij de breedte van de caravan kan men beter langs de zijkanten in het bed en ook zijn kleerkasten aan de zijkant breder en beter bereikbaar. Fendt koos voor een koud schuim matras met zeven zones. Met twee comfortabel samen slapen is dus gewaarborgd. Onder bed is een enorme koffer. Andere bagageruimtes vinden we in de kasten naast het bed, de hoge bovenkasten, de ontwerpers hebben de gewicht verdelingen goed uitgekiend.  Boven het bed is nog een kast voor “allerlei”. Leuk en nuttig zijn de verlichtingen in de kleerkasten.

    De keuken is wat hoekig, dat hoort nu eenmaal bij moderne meubel uitvoeringen. Op een stukje na wordt het aanrecht ingenomen door 3 kookvuren en het spoelbakje. Onderaan zijn drie brede laden. Samen met de tweedeurige bovenkast en nog een onder de koelkast naast het keukenblok is er voldoende plaats voor keukengerief, voorraden en ander nuttige en onnuttige zaken. Voldoende licht en 230 Volt stopcontacten zijn voorzien. Niet vergeten de op ooghoogte geplaatste 154 l Dometic koelkast.

    Aan plaats is er in de tegenover de keuken geplaatste badkamer geen gebrek.  Tegen een zijwand is het sierlijk wit waskommetje met onderaan een legplank die vorm van het waskommetje volgt. De brede bovenkast heeft drie witte deuren met bovenaan een onrechtstreekse verlichting. Aan de rechterkant is het vaste wc gebruiksvriendelijk opgesteld zelfs voor bewoners met lange benen. Een grote handdoekdroger geïntegreerd in het verwarmingssysteem is zeer praktisch in de natte cel. Waarom de verrassend brede witte douchecel, knap uitgevoerd, zulk een hoge instap heeft snap ik niet. Een vouwbare acryl glazen deur houdt alle water binnen de cel. Een venster en dakluik voeren de dampen af.

    Het is een waar genoegen om in de U-zitgroep neer te ploffen. Helemaal rond zijn comfortabele rugkusens in de kleur van de bovenkasten. Voor de zittingen al even aangenaam om zich neer te vleien is voor een zacht blauw gekozen. In de hoeken zijn legplankjes met een lichtje voor de gezelligheid. Als men niet ingesloten is door andere caravans of hagen kan men van een panoramisch uitzicht genieten. In de zitbanken en de bovenkasten kan veel reisbagage, misschien wel wat te veel want al dat gewicht moet men meeslepen. Aan het 0,9 x 0,76 m grote tafelblad kan men gemakkelijk met 4 genieten van de plaatselijke culinaire genoegens. Het tafelblad op één poot kan zelfs in de hoogte ingesteld worden.

    Technische gegevens.

    Opbouw: Aluminium dak 39 mm dik

            Wand 31 mm dik

            Bodem 47 mm dik

    Vensters: 7 plus 2 panoramische dakluiken.

    Bed: 1,96 x 1,5 m

    MTM: 2000 kg

    Leeg gewicht 1530 kg

    Lengte opbouw:

          Interieur: 5,950 m

          Breedte 2,37 m

          Stahoogte 1,98 m

    Totale lengte: 7,72 m

    Totale breedte: 2,5 m

    Totale hoogte: 2,66 m

    Meer info: www.fendt-caravan.com

    28-05-2023 om 20:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een tandem kan het ook
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-05-2023 om 21:15 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steeds meer fietsen

    2022 was een topjaar voor sportieve en ‘last mile’ fietsen

     

    Steeds meer elektrisch ondersteunde sportfietsen 

     

    Na de daling in 2021 wegens verminderde leveringen, hebben de sportieve fietsen hun tweede adem gevonden in 2022. Ze totaliseren 198.095 stuks, goed voor 28,5% van de totale verkoop. België blijft een land van de sportieve fietsen. We merken dat ook kleinere ‘last mile’-segmenten zoals de bakfiets, de longtail en de plooifiets de wind in de zeilen hebben en ondertussen goed zijn voor 28.476 eenheden

     

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt : Er werden in 2022 in totaal 198.095 sportfietsen verkocht, goed voor een marktaandeel van 28,5% en een stijging met 23.623 eenheden na een moeilijk jaar 2021. De mountainbike blijft het populairst, voor de koersfiets (Road) waarvan er te weinig konden geleverd worden. Opmerkelijk is de stijgende populariteit van de elektrisch ondersteunde sportfietsen : dit laatste taboe is nu definitief gesneuveld.”

     

    Over de last mile fietsen : “In stedelijk gebied zien we steeds meer bakfietsen, longtails en plooifietsen en daarom hebben we nu aparte cijfers voor deze categorieën. Ze totaliseren nu samen 28.476 eenheden en blijven groeien. Ze zijn dan ook bijzonder handig voor pendelaars (al-dan-niet elektrische plooifietsen) of voor het vervoer van gezin en goederen. Hoewel zwaarder en logger dan een gewone fiets, bieden de bakfiets en longtail daarbij een handig alternatief op de auto en het openbaar vervoer.

    25-05-2023 om 20:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huisje aan zee

    Huisje aan zee








    11-05-2023 om 22:28 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etrusco op Renault basisvoertuig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nieuwe chassis-samenwerking met Renault

    • Twee smalle halfintegralen op basis van Renault
    • Nieuwe modellen leverbaar vanaf voorjaar 2023
    • Allround zorgeloos pakket: "Complete Selection" voor alle modellen

     Etrusco begint het toerseizoen voor het eerst met nieuwe bestelwagenmodellen op basis van Renault. Voor de twee smalle halfintegralen, V 5.9 DR en V 6.8 SR, maakt de fabrikant van kampeerauto's geplande beschikbaarheid mogelijk, ondanks aanhoudende wereldwijde leveringsknelpunten. De V-modellen op basis van Renault worden gekenmerkt door een smal ontwerp en zijn nu beschikbaar als aanvulling op de huidige modelvarianten op een Ford-chassis. Etrusco biedt daarmee nog meer keuze binnen de productfamilie. De eerste leveringen van de serie zijn al gepland voor het voorjaar van 2023.

    Compacte designlijn met hoog comfort

    De nieuwe op Renault gebaseerde bestelwagens voldoen aan ambitieuze reiseisen en bieden een hoog niveau van comfort in een compacte ruimte. Bovendien bieden beide modellen een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding. Een maximale breedte van 2,14 m maakt van beide modellen behendige en dynamische metgezellen die alles bieden wat nodig is voor actief reizen.

    Nieuwe samenwerking op het chassis van Renault

    Etrusco werkt voor het eerst samen met de Franse autofabrikant Renault en breidt daarmee zijn productportfolio weer uit, na de laatste samenwerking met Ford in 2022. “Met het nieuwe chassis van Renault zien we interessante varianten die bedoeld zijn om camperaars aan te spreken. liefhebbers in het bijzonder. Bij het bouwen van de voertuigen vertrouwen we op onze bestaande ervaring in de bestelwagensector. Onze klanten profiteren van moderne en doordachte plattegronden en aantrekkelijke woonomgevingen in het interieur”, zegt Christian Striebel, Managing Director van Etrusco. Bij het bouwen van de campers volgden de productmanagers de vorige op Ford gebaseerde bestelwagens op de voet.

    Naast een nieuwe motorvariant van Renault zullen klanten vooral profiteren van de goede beschikbaarheid van Renault-modellen. Beide bestelwagenmodellen zijn vervaardigd in beproefde Etrusco-kwaliteit en worden aangedreven door een 145 pk (107 kW) viercilinder. Nieuw chassis – populaire indeling, dat is het motto.

    Ontwerplijn blijft

    De twee Renault-busjes zetten het typisch moderne, elegante Etrusco-design voort in het interieur. De beproefde, functionele Vario-badkamer, het open ruimtedesign en het praktische keukenblok bieden veel comfort bij compacte afmetingen. Het belangrijkste verschil tussen de twee modellen: de iets grotere V 6.8 SR heeft twee eenpersoonsbedden die kunnen worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed. De V 5.9 DR biedt achterin een comfortabel dwarsbed. Samen met een creatief team van ontwerpers, ingenieurs en technici zet Etrusco zijn concept voort qua uitrusting en design. Denk hierbij aan moderne campers met Italiaanse charme, voor trendbewuste reizigers die op zoek zijn naar plezier, afwisseling en het buitengewone.

    Populair uitrustingspakket ook verkrijgbaar bij Renault

    Bij de nieuwe modellen is ook de "Complete Selection", het Etrusco allround zorgeloos pakket, te boeken. "Inmiddels vertrouwt meer dan 80% van onze klanten op dit uitgebreide uitrustingspakket voor onze campers", zegt Sandra Marinaro, productmanager bij Etrusco. Het bevat verschillende functies zoals 16-inch aluminium velgen, raamframes en het multimediapakket met entertainmentsysteem en achteruitrijcamera.

    De designlijn wordt ook onderstreept door de subtiele decorset "type x". Tot de uitrustingsopties van het pakket behoren naast de aansprekende accenten aan de buitenzijde hoogglans bovenkastfronten en de moderne en lichte woonomgeving "Emilia". "Het Complete Selection-pakket is erg populair omdat het een duidelijk prijsvoordeel oplevert en garandeert dat het voertuig al af fabriek is uitgerust met alle relevante functies voor een ontspannen vakantiestart", besluit Marinaro.

    Over Etruskisch

    Het merk Etrusco staat voor betrouwbare campers met een mediterraan, elegant design en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hoogwaardige materialen en een stijlvol interieur- en exterieurdesign kenmerken de Etrusco-modellen. Mobiel en onafhankelijk reizen wordt een plezier met Etrusco.
    Etrusco rondt het instapsegment van de Erwin Etrusco Group af. De Etrusco campers worden geproduceerd in San Casciano nabij Florence/Italië.

    Meer info: Etrusco.nl

    Bijlagen:
    Op Renault.jpg (275.7 KB)   

    09-05-2023 om 19:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie en voorjaarsbloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-05-2023 om 19:28 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Step gebruikers leer de wegcode voor step gebruikers

     

     

    Nieuwe regels voor elektrische steps onvoldoende gekend
    Vias institute lanceert quiz om de kennis te verbeteren

     

    In juli 2022 werden nieuwe regels voor het gebruik van elektrische steps van kracht. Vias wou te weten komen of deze nieuwe regels en de reeds bestaande regels goed gekend zijn bij het grote publiek. Het verbod om met meer dan 1 persoon op een e-step te rijden, blijkt relatief goed gekend. Het feit dat je minimum 16 jaar moet zijn, is al veel minder gekend. Nochtans was in 2022 bij 1 op de 10 letselongevallen met een e-step de bestuurder jonger dan 16 jaar. Om de kennis te vergroten publiceert Vias vandaag een quiz.

     

    Om de kennis te kunnen inschatten van de regels over elektrische steps heeft Vias institute een representatieve steekproef van 2000 weggebruikers bevraagd.
     
    Kennis van de nieuwe regels
    Minimumleeftijd van 16 jaar
    Er is een minimumleeftijd van 16 jaar om met een elektrische step te mogen rijden (behalve in woonerven en speelstraten). 4 op de 10 Belgen (42%) weten niet dat de wetgever een minimumleeftijd van 16 jaar bepaald heeft voor dit soort voertuigen.
     
    Niet op het trottoir
    Tot vorig jaar mochten gebruikers van een elektrische step op het trottoir rijden zolang ze dat stapvoets deden. In de praktijk was dat quasi onmogelijk om zo traag te rijden en brachten ze op het trottoir voetgangers in gevaar. Sinds vorig jaar moeten gebruikers van een elektrische step verplicht het fietspad gebruiken als er een is, of de openbare weg als er geen fietspad is. 3 op de 10 bevraagde personen (31%) zijn niet op de hoogte van deze regel.
     
    Niet met 2 op de e-step
    Af en toe zie je op een deelstep 2 personen staan. Sinds vorig jaar is het echter verboden om met meer dan 1 persoon zo’n elektrische step te berijden. Deze regel is wel goed bekend. Slechts 12% van de respondenten wisten het niet. Het is wel opvallend dat in Brussel de regel het minst goed gekend is, terwijl daar de meeste steps rondrijden. 1 op de 4 weggebruikers (26%) kent de regel daar niet.
     
    Kennis van de reeds bestaande regels
    Maximumsnelheid
    De snelheid van voortbewegingstoestellen is gelimiteerd tot 25 km/u. Ongeveer 6 op de respondenten weten dat niet (57%). Sommige weggebruikers denken dat de limiet lager is. Dat komt onder andere omdat in Brussel de deelsteps begrensd zijn op 20 km/u. Daarentegen denkt 1 op de 4 (24%) dat de snelheidslimiet 30 km/u of hoger is of menen ze dat er geen snelheidslimiet geldt. Dat kan natuurlijk gevaren opleveren voor de verkeersveiligheid
     
    Beperkt eenrichtingsverkeer
    Gebruikers van een elektrische step zijn gelijkgeschakeld met fietsers. Ze mogen dus rijden in een eenrichtingsstraat, wanneer een onderbord dat toelaat. 4 op de 10 (44%) van de respondenten is hiervan niet op de hoogte.  



    Rechtsaf door rood
    Gebruikers van een elektrische step mogen rechtsaf door rood of rechtdoor op kruispunten waar er borden staan die dit toelaten. 7 op de 10 weggebruikers kent deze regel niet (74%).


    Conclusie
    Vorig jaar waren er 1700 geregistreerde letselongevallen met een elektrische step. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van 2021. Het is dus logisch dat de wetgever de regels rond elektrische steps verstrengd heeft.
     
    De enquête van Vias toont aan dat de regels, ook de oude, niet door iedereen goed gekend zijn. Vooral de regel over de minimumleeftijd om met een e-step te rijden is niet goed genoeg gekend.
    Op  www.vias.be is er daarom nu een quiz om de kennis van de weggebruikers op te frissen. Als blijkt dat de ongevalscijfers met elektrische steps blijven stijgen en de maatregelen van juli 2022 onvoldoende blijken te zijn, moeten er mogelijk strengere voorwaarden komen.
     

     

    08-05-2023 om 21:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pech
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-05-2023 om 21:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!