De Pilote Atlas A650 D is een knappe halfintegraal. Een zwarte Ford stuurcabine, erboven een aerodynamische snoetje met dakluik. Verder de witte opbouw waar verschillende zacht getinte ramenvensters een chick contrast vormen met het witte koetswerk. Omdat in het achterste deel geen vensters heeft hebben de schilders een gekleurd decorpaneel aangebracht. In een zwarte band van het achterfront zijn de verkeerslichten geïntegreerd. Net achter de stuurcabine is een lade voornamelijk voor gereedschap. Het Ford basis voertuig heeft een vlakke vloer als chassis. Een 130 pk turbo diesel stuurt zijn paardjes naar de voorwielen. Pakketten als optie zorgen voor meer comfort en veiligheid tijdens het rijden.
Compact en toch veel plaats.
Bij het instappen van de 6,6 m lange Atlas A 650 D zien we grote ruimte maar geen bed. Knap gevonden door de ontwerpers van Pilote. Wie graag in een ruime zwerfauto vertoefd doch niet graag in een onhandig kasteel op wielen rondtoert moet beslist de Pilote Atlas A 650 D eens bekijken.
Al is het niet direct te zien er is toch een volwaardig bed aan boord. Een hefbed dat veel kampeerauto’s hebben is hier gemonteerd in de zitgroep met zijzitbanken. Als het omhoog getrokken is blijft er onder het bed nog 1,92 m over als stahoogte. Helaas eens het bed omlaag blokkeert het de buitendeur en kunnen de zijzitbanken niet gebruikt worden. Van de zijzitbanken en de tafel kan indien gewenst een bed worden gemaakt. Wat ook kan is van de zijzitbanken en enkele zitbank in de rijrichting maken. De tafel dicht klappen zo kan men gemakkelijker van en naar de stuurcabine gaan.
Achter een zitbank is de keuken. In het aanrecht zijn 2 elektrisch aansteekbare kookvuren en het spoelkommetje, af te dekken met een donkere plaat. Er blijft nog redelijk wat werkoppervlak over. Mooi afgewerkt in donker grijs met witte boord is het voorfront, waar achter de gasafsluiters gemonteerd zijn. Samen met de bovenkast is er voldoende plaats om het keukengerief te bergen. Twee afval emmers in een onderkast is een comfort. Samen met venster en dakluik voeren zij de keukengeurtjes snel af. Tegenover de keuken staat de 133 l grote koelkast met onderaan een diepe lade.
Helemaal achterin bevindt een paleis van een badkamer. Zij beslaat heel de breedte van het interieur. Plaats genoeg voor een douchecel, een ruime kleerkast. Wc en waskommetje in een afgesloten deel van de badkamer. Een deur sluit heel het achterste deel van de woonkamer af. Onder de badkamer is de garage langs beide kanten van de kampeerauto te bereiken. Met 1,2 m hoogte kunnen er grote voorwerpen in worden gevoerd. Verschuifbare ankerringen zijn voorzien om de lading veilig vast te sjorren. In de koffer netjes afgewerkt vinden we de elektrische installatie en uittrekbare buitendouche, dat is alvast één van de opties.
De Pilote Atlas A 650 D
De Atlas A 650 D is een ideale 6,6 m lange kampeerauto voor een koppel dat graag ruim ziet maar niet graag met een grote wagen rijdt. De inrichting stelt zijn compromissen, die kent men echter al voor de kampeerauto wordt gekocht. Beschikt over een interieur waar het aangenaam is te wonen.
De c’Go up 525 KR behoort tot de instapreeks van Dethleffs. Een reeks die al 10 jaren met succes wordt gefabriceerd en verkocht. Een bewijs dat vooral gezinnen met kinderen uitkijken naar een instapmodel. De aankoopprijs speelt er een belangrijke rol in. Die typen worden net zo goed gebouwd en afgewerkt als hun duurdere broeders. Alleen ontbreekt er de luxe die de prijs en gewicht fel opdrijft. Toch is de ‘c Go up klaar om na de aankoop persoonlijk materiaal in te leggen en te vertrekken. De meeste klanten nemen er meestal toch één of meer pakketten bij wat natuurlijk het comfort en de prijs opdrijft. Tot die pakketten behoren vliegendeur, dakvenster, Trumavent, licht metalen velgen, gladde aluminium buitenplaten voor de buitenwanden om enkele op te noemen.
De ‘c Go reeks is in 8 verschillende indelingen verkrijgbaar. Vier voor gezinnen met kinderen, vier voor koppels die graag wat meer levensruimte in een caravan vinden.
Als onderstel hebben ze een AL-KO chassis met geknikte as. De bodemplaat is 38 mm dik voor de zijwanden zijn 28 mm dikke sandwich panelen gebruikt met aluminium buitenplaten met hamerslag profiel. Het koetswerk heeft een hagelbestendige polyester bovenlaag. Om het voor en achterfront een elegante vorm te geven is kunststof gebruikt. Via een 51 cm brede buitendeur komt men in het interieur. Zeven vensters met combi-rollo’s is de 525 KR rijk. Twee vensters hier in de zijwand verraden dat er stapelbedden zijn in de caravan.
Al is het een instapmodel het interieur valt best mee. Zijn vlakke witte meubels afgewisseld met donkere wanden en kussens geven hem een modern uitzicht. De 525 KR is niet zo klein en biedt aan zes reizigers een volwaardige zit en slaapplaats. Om gezellig te keuvelen is de U zitgroep achterin groot genoeg voor iedereen aan boord. Komen de potten, borden en tassen op tafel kan men het best bij vier houden.
De zitgroep in de kinderkamer kan de 2 overige een plaats bieden. Indien nodig kan men de zitgroep achterin ombouwen tot bed. Wil men er nog een bed bij kan men het hefbed boven de tafel laten zakken. Met enkele stappen door de brede doorgang komen we in de kinderkamer. De 2 stapelbedden aan de zijkant hebben een licht, usb contact en een openklappende venster. Onder laagste bed is een bergvak bereikbaar door lattenbodem en matras omhoog te klappen. Aan de overkant is een zitgroep voor twee, zijn de kinderen nog klein kan het met drie. Tussen zitgroep en stapelbed is een kleerkast. En zijn nog een bovenkast en open leg schabben. Een deur sluit de kinderkamer af.
Zo staan we direct bij de 1,13 m brede keuken. In het aanrecht kan men de kookvuren en het wasbakje met zwarte platen afdekken na gebruik. Er naast is een strookje aanrecht dat als werkbladje kan dienen. Onderaan zijn 3 brede laden. In de bovenkast hebben de meubelmakers het linkervak een verdeling geplaatst handig voor het kleine keuken gerief. Nemen we daarbij de 142 l grote koelkast mogen we zeggen dat de keuken goed uitgerust is voor een groot gezin.
Naast de koelkast boven de Trumatic verwarming is de kleerkast. Wil men kleren aan de bar hangen mag men niet te klein zijn want de stahoogte is zomaar eventjes 2,08 m. De bar hangt in de kleerkast bijna tegen het plafond. De Trumatic S3004 met ring verwarming zorgt voor een aangename temperatuur tijdens koude dagen. Aan de andere zijde van de kleerkast is het sanitair. Daar is de inrichting als instapmodel duidelijk te zien. Afmetingen zijn nogal beperkt, net genoeg plaats om en rond het wc, aan het wasbakje met aflegplank is de bewegingsvrijheid beperkt. Een spiegel en bovenkast maakt het sanitair compleet. Of niet, er is nog een douche die staat of hangt meer in de weg dan hij nuttig is. Zoals voor veel caravans dat kunnen zelfs dure typen zijn is een douche nemen in het sanitair van de camping een aanrader.
Rijden
Een 7,56 m lange en 2,30 m brede caravan is niet niks. Bovendien mag hij nog 1.800 kg op de wielen zetten. Materialen moeten goed verdeeld gelegd worden om het juist gewicht op de kogel te krijgen. Dat is zeer belangrijk. Met een groot gezin hebben de eigenaars vanzelfsprekend al een grote krachtige auto en zal het best lukken om de 1800 kg zware ‘c Go up 525 KR vlot te slepen.
Samen gevat.
Voor de basisprijs plus enkele pakketten heeft men een volwaardige caravan. Hier en daar zijn wel enkele kleinigheden die beter zouden kunnen. Maar ja, de aankoopprijs speelt hier een grote rol. Zonder de luxe en vooral als er een stel kinderen aan boord is maakt men even goed een leuke zomer als wintervakantie door.