De Franse fabrikant blijft niet achter en richt zijn Artica reeks opnieuw in.
Voor enkele jaren stond de lichtgewicht caravan wat betreft constructie niet zo goed aangeschreven. Die tijd is voorbij en de fabrikant maakte een sterke inhaal beweging de klachten verdwenen stilaan.
Zo is de nieuwe Artica volledig met hagelbestendige polyester buitenbeplating bekleed. Wat nog verbeterd is lezen we in het verslag.
Standaard is de Artica 520 uitgerust met comfortrollo’s aan de ramen, luchtkoeler, voorbereiding voor een fietsdrager, compressor koellade, huishoudbatterij voorbereiding, bedienigspaneel, rookmelder en verstelbare TV drager. Als optie kan men een groot panoramisch dakvenster bekomen, een 14 l boiler, lichtmetalen velgen, reservewiel en een antimuggendeur.
De lichtgrijze buitenkleur van het koetswerk wordt gesierd met donkere blauwe en zwarte decorstukken. De wanden en dak hebben XPS isolatie zijn langs buiten bekleed met hagelbestendige polyester platen en langs binnen met triplex. Zo is hij zeer goed beschermt tegen water insijpeling. De achterlichten zijn eenvoudig gehouden, ze geven echter voldoende licht. De bumper bestaat uit drie delen een voordeel bij mogelijke schade. De ver naar binnen staande hoeksteunen zijn nogal moeilijk te koppelen aan de lange zwengel. Een kunststof vormstuk dient als stevige dorpel aan de buitendeur met een venster. Een panoramisch dakvenster en 2 kleine dakluiken zorgen voor lucht en licht in het interieur. Onder de bodem zijn de leidingen voor gas en elektriciteit keurig verankerd.
Lichte wanden en donkere bovenkastdeuren geven een prachtig modern uitzicht aan het interieur, de twee kleurige kussens passen er mooi bij. De architecten hebben een L-keuken ontworpen die zeker mag gezien worden. Hier en daar vertoond het meubilair wat scherpe kantjes, dat heeft voor een deel te maken met de prijs en het lichtgewicht programma van Caravelair. Deurtjes zijn vlak gehouden ook hier is de prijs niet vreemd aan. We zitten hier nu eenmaal niet in een dure klasse caravan. Sloten en scharnieren zijn van een degelijk kwaliteit.
Met de kleurcombinaties van de U-zitgroep, de comfortabele zitbanken plus het grote tafelblad maken er een aangenaam verblijf van. Om gemakkelijker op de zitbanken te geraken kan men het tafelblad samen vouwen. Bij avond is er een combinatie van verschillende licht bronnen zowel voor fel licht op de tafel om de kleine lettertjes te kunnen lezen als een aangenaam gedempt licht. Rollo’s beletten nieuwsgierigen binnen te piepen.
We mogen gerust zeggen de L-keuken is een blikvanger in de Artica 520. Inderdaad, ze is al niet van de kleinste. In het donkere aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren met elektronische ontsteking geïntegreerd met ernaast een rond RV stalen spoelbakje. De waterkraan heeft een hoge uitlaat, handig als je er eens een emmer wil onder plaatsen. Aan de linkerkant is een soort van toog zou men kunnen zeggen met er boven een schap. Onderaan het aanrecht zijn brede laden met wit front en een compressor koellade, iets waar Caravelair zich al lang aan houdt. Ze heeft haar voor en nadelen, het handelt meestal enkel om de inrichting niet om het funktioneren. In de kast en de bovenkasten is voldoende plaats om keuken materiaal en bijhorigheden te bergen.
Bij de Artica 520 bevind zich achteraan een 2,0 x 1,4 m groot bed. Een comfortabele koudschuim matras ligt op een gedeelde lattenbodem. Omwille van het sanitair er naast kon men het bed niet breder maken. Buiten het wc is in het kleinste kamertje een bruikbare douchecel geïnstalleerd. Naast het bed is een open wastafeltje met een aflegplank, enkele open schappen en een kast gemaakt. Aanpalend is de niet zo kleine kleerkast.
De Caravelair is bedoeld voor en koppel dat graag over een ruime woongelegenheid beschikt tijdens de vakantiedagen. Zijn er nog een paar kinderen bij dat zal de pret niet bederven er is voldoende plaats. Alleen zal men ’s avonds en ’s morgens de zithoek wat moeten ombouwen, dat behoort nu eenmaal tot een vakantie activiteit. De Artica 520 is goed uitgerust voor zijn verantwoorde prijs en zet voor zijn lengte weinig gewicht op de weegschaal.
Liner 1090 GIO, de luxe mobiel voor klassieke auto's
Nieuwe layout Liner 1090 GIO
Nieuwe jachtlounge straalt een exclusieve clubsfeer uit
Klassieke autogarage voor verschillende modellen
Ongeveer 27 m² vloeroppervlak en 15 ton MTM
"Wat een geweldige indeling", zullen veel liefhebbers van klassieke auto's onder liefhebbers van luxe kampeerauto’s zeggen. Met de nieuwe Liner 1090 GIO brengt Concorde autodromen weer tot leven.
Met een intelligente constructie is Concorde erin geslaagd om een comfortabele garage voor klassieke auto's te integreren in zijn luxe voering. Liefhebbers van oldtimers zoals het Porsche 911 F- of G-model, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda kunnen gemakkelijk hun waardevolle meesterwerken in de voering onderbrengen.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbases afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer kan de garagelier links of rechts versteld worden. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek.
Van buitenaf schittert de Liner 1090 GIO met zijn gebruikelijke aantrekkelijkheid. Alleen een gewijzigde positie van de slaapkamerramen, als gevolg van de garageconstructie, duidt op deze nieuwe indeling. Decor en folies, het (optionele) Bird-View-System evenals het klepontwerp en hun functionaliteit komen overeen met de standaarduitrusting van een Concorde-Liner. Door de exclusiviteit van deze plattegrond zijn individuele ontwerpverzoeken uiteraard mogelijk.
De uitgebreide en comfortabele garageconstructie resulteert in een kleine ruimtebesparing in de woonkamer en in de keuken. In het woongedeelte compenseert de visuele uitstraling en het slimme concept van de nieuwe ronde zitgroep “Yacht Lounge”, die een bijzondere clubsfeer uitstraalt, de met 10 centimeter ingekorte ruimte. De tafel is flexibel verplaatsbaar en de uittrekelementen in het voeteneind kunnen flexibel worden gebruikt. De meubelkleur en (optioneel) lederen bekleding in "Jatoba Brilliant" en "Vanilla" stralen exclusieve Concorde-elegantie uit. Bovendien is dit gebied opgewaardeerd met een 32-inch tv-monitor.
De bekende exclusieve Concorde keukeninrichting komt uit de Centurion op Daily. Dit scheelt 25 centimeter, maar merk je niet op in het handige scala aan functies. De spoelbak met roestvrijstalen onderstel, de hybride kookplaat en de uitschuifbare keukenpoot en de Dometic combikoelkast plus magnetron zorgen nog steeds voor veel kookplezier.
Ook de badkamer met grote douche met (optioneel) regenwoudkop en handdouche evenals verwarming en handdoekdroger komt overeen met het vaak gewenste Concorde niveau
De slaapkamer presenteert ook voeringkwaliteit. De "verhoogde" garageopstelling beperkt de stahoogte slechts onbeduidend. Het is groot genoeg en comfortabel. De royale bed afmetingen en de uitrusting met bijvoorbeeld tv en soundbar blijven behouden.
De basisprijs van de Liner 1090 GIO bedraagt ongeveer 390.000 euro, inclusief zitgroep “Yacht Lounge” en garagelift. Verdere exclusieve speciale uitrusting vervult de individuele opties en wensen die bij Concorde in de gebruikelijke stijl en uitgebreide selectie beschikbaar zijn.
Wil je andere fietsers of voetgangers waarschuwen voor je komst, dan gebruik je een fietsbel. Alleen heeft niet elke fiets zo’n bel. Is een fietsbel verplicht?
Wanneer je een fiets koopt, zit daar meestal standaard een fietsbel op. Dat is echter niet bij alle fietsen zo. Denk maar aan racefietsen en mountainbikes. Daar moet je alle accessoires en bepaalde onderdelen als pedalen nog bij kopen. Een aantal fietsers heeft dus geen bel op de fiets en maakt zijn komst vocaal kenbaar. Rest de vraag: als ze er bij aankoop niet standaard op zit, is een fietsbel verplicht op de fiets? Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
Persoonlijke Concorde-deelname aan klassieke rally's
Marketingactiviteiten bij oldtimerrallyevenementen
Concorde heeft een "Concorde Classic Team" opgericht. De achtergrond hiervan is de marketing van de nieuwe plattegrond “Liner 1090 GI0”. Het team werd opgericht om de nieuwe plattegrond 1090 GIO te presenteren in een "geschikte omgeving" rond klassieke autoraces. Tijdens de evenementen bestaat de mogelijkheid dat fans live en met deskundig advies ter plaatse informatie kunnen krijgen.
Concorde heeft een nieuw marketingplatform gecreëerd. De fabrikant van luxe campers uit Aschbach is van plan om de nieuwe indeling 1090 GIO in een "passende setting" voor klassieke autorally's met een zogenaamd "Classic Team" te presenteren. Concorde-medewerkers en Concorde-handelspartners zullen deze buitengewone luxe camper ter plaatse begeleiden en presenteren aan geïnteresseerde rallydeelnemers en bezoekers. Geïnteresseerden die zich willen inschrijven voor een bezichtiging op een racedatum kunnen een e-mail sturen naar: marketing@concorde.eu.
De Liner 1090 GIO is speciaal ontworpen voor liefhebbers van oldtimers, zodat ze hun kostbaarheden uit de auto veilig kunnen vervoeren en tegelijkertijd comfortabel overal kunnen wonen en slapen, bijvoorbeeld op het circuit, in de buurt van hun voertuigen.
"Bij Concorde bouwen we niet alleen met passie campers, de nieuwe Linder 1090 GIO documenteert ook onze passie, die tot de geschiedenis van de auto in het algemeen behoort", zegt marketingmanager Markus Freitag over de campagne.
Het huidige plan voor de klassieke autorally's die in Duitsland en Oostenrijk zullen plaatsvinden, is als volgt:
08/13 - 15/08 Altena Classic, 13/14 augustus - Altena Historic
08/19 - 21/08 Saksen Classic
26/08 - 29.08. Hamburg-Berlijn Klassieker
09.09. - 11.09. Klassiekers uit de Noord-Oostzee
01.10. - 03.10. Metz-bijeenkomst
23.10. - 24.10. 16e DMI Histo Day & Night Challenge
Alle data / informatie zonder garantie!
Rallydeelnemers en bezoekers kunnen er naar uitkijken: de nieuwe Liner 1090 GIO biedt liefhebbers van klassieke auto's de mogelijkheid om hun waardevolle meesterwerken zoals het model Porsche 911 F of G, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda naar elke race en "om mee te nemen" naar elke plaats.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbasis afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer is de garagelier links of rechts te verstellen. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek. Uiteraard passen moderne (meer) voertuigen ook in de garage, maar ze mogen de maximale afmetingen en het maximale gewicht niet overschrijden.