iNDUS smart sanitation system van Thetford wint Red Dot voor hoge kwaliteit in design
Thetford is succesvol geweest in de Red Dot Award: Product Design 2021. De internationale jury heeft iNDUS smart sanitation system de onderscheiding “Red Dot” toegekend, wat staat voor hoge kwaliteit in design.
De Red Dot is internationaal gevestigd als een van de meest gewilde keurmerken voor goed design. De jury beoordeelt sinds 1955 de beste producten van dat jaar. Alleen het allerbeste product van een categorie ontvangt de onderscheiding. iNDUS, smart sanitation system van Thetford, werd bekroond als winnaar van de Red Dot Product Design Award 2021. Red Dot CEO Professor Dr. Peter Zec over de gelauwerden: “De winnaars van de Red Dot Award: Product Design 2021 waren dit jaar bijzonder indrukwekkend. Het ontwerp van hun producten is uitstekend, zowel qua esthetiek als functionaliteit. Het is niet eenvoudig om in zo'n sterk deelnemersveld te zegevieren en onze jury voor zich te winnen. Stéphane Cordeille, CEO van Thetford, zegt: “We bedanken de jury voor het belonen van ons iNDUS-systeem. iNDUS is het resultaat van jarenlang hard werken van een grote groep Thetford-mensen. We zijn trots op deze onderscheiding en we zijn ervan overtuigd dat iNDUS meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid zal brengen voor veel eindgebruikers in onze campermarkt. ”
iNDUS smart sanitation system op beurzen, online en in het jaarboek
iNDUS smart sanitation system is vanaf 21 juni 2021 te zien in de online tentoonstelling op de Red Dot-website. Die datum markeert ook het begin van de Red Dot Design Week, waarin de prijswinnaars van dit jaar, en dus ook Thetford, online worden gehuldigd.
Vanaf 22 juni 2021 zal iNDUS smart sanitation system ook worden opgenomen in de tentoonstelling "Design on Stage" in het Red Dot Design Museum Essen, waar alle bekroonde producten worden tentoongesteld. Bezoekers van het museum kunnen de kwaliteit van de ontwerpen ervaren in een ruimte met eigentijdse ontwerpoplossingen en historische industriële architectuur. Het Red Dot Design Jaarboek 2021/2022 komt uit in augustus. De publicatie geeft een uitgebreid overzicht van de stand van de techniek en trends in productdesign.
iNDUS, het slimme sanitair systeem van Thetford
Het leven wordt veel gemakkelijker voor iedereen die belast is met het legen van de afvaltank van een cassettetoilet. iNDUS is een revolutionair systeem dat campergebruikers meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid biedt. iNDUS gebruikers kunnen tot gemiddeld zeven dagen off-grid kamperen. Met de iNDUS afvoermodule wordt al het afvalwater, zowel grijs als zwart, in één keer afgevoerd op een zeer hygiënische en flexibele manier. Je hoeft niet meer rond te lopen met de afvaltank, en iNDUS voorkomt het risico op spatten en onaangename geuren. Het innovatieve iNDUS toilet met vermaler heeft een ‘soft close’ toiletbril. Door een efficiënte toiletspoeling en door grijswater te hergebruiken wordt er een grote hoeveelheid schoon water bespaard. De drie speciaal ontwikkelde vloeistoffen voor grijswater, spoelwater en zwart water worden automatisch in de benodigde hoeveelheid gedoseerd. Door middel van de iNDUS-app is alle relevante informatie te zien in één eenvoudig dashboard op uw mobiele apparaat, zoals het niveau van de vloeistoffen, het niveau van de verschillende tanks tot en met de dichtstbijzijnde looslocatie omdat uw tank vol is.
iNDUS, het slimme sanitair system biedt een ‘next level’ sanitaire ervaring en overbrugt de kloof naar de volgende generatie camper gebruikers. Het managen van het sanitair is nog nooit zo eenvoudig geweest!
iNDUS. Méér gemak. Méér hygiëne. Méér vrijheid.
Meer informatie over iNDUS is beschikbaar op www.thetford.com.
Concorde is partner van "deutschland-spielt-golf.de"
Nieuwe golfgids voor golfbanen met affiniteit voor campers
Concorde Charisma, de ideale Concorde golfmobiel
De korting is gelukt. Concorde is een samenwerking aangegaan met "Golffreunde.net" om golfers voor en camperliefhebbers te inspireren voor golf. Op de website www.deutschland-spielt-golf.de is sinds kort een rubriek “Golf & WoMo”. Daarachter schuilt een nieuwe golfgids met bijzondere golfbanen die onder andere de golfende kampeerautoliefhebbers verwelkomen met hun voertuigen.
722 golfbanen (officiële statistieken 2019) in Duitsland staan vermeld onder het kopje "Golf & WoMo". Op 70 procent van deze locaties zijn zwervers welkom en veel daarvan hebben in ieder geval voldoende ruimte voor een zwerfauto. Deze golfbanen worden logistiek voorbereid via Google Maps.
www.deutschland-spielt-golf.deMet een klik op de respectievelijke locatiepin verschijnt gedetailleerde informatie over de golfbaan en eventuele beschikbare parkeerplaatsen. Is er een stroomaansluiting? Zijn honden toegestaan op de golfbaan? Zijn er parkeerkosten? In de meeste gevallen wordt, als er parkeergeld in rekening wordt gebracht, dit bedrag verrekend met de greenfee voor een ronde golf. Er is ook een "FAQ" -sectie met aanvullende, veelgevraagde (golf) informatie. 2
Uw contactpersoon: Concorde Reisemobile GmbH Mirko Kerber Concorde-Straße 2-4 96132 Schlüsselfeld-Aschbach E-mail: mirko.kerber@concorde.eu Tel. Nr.: +49 9555 9225-174 Afbeeldingen en informatie vindt u op: concorde.eu of fb.me/concorde-reisemobile
Uiteindelijk resulteert deze actie in een "win-win" -situatie voor beide partners. Door deze actie, die overigens merkneutraal is voor alle zwerfautomobilisten, is golf populairder geworden onder de zwervers. Concorde toont zich een innovatieve pionier en maakt zijn merk populairder.
Met deze langlopende campagne, die de komende jaren wordt uitgebreid, slaat Concorde weer een bijzondere weg in om nieuwe doelgroepen te bereiken. Naast de auto "Classic" -fans, zijn het nu de golfers. Met name deze groep is een ideale match voor de hoogwaardige Concorde kampeerauto’s en hun luxe uitrusting. De luxe stacaravans uit de Charisma-serie worden op de golfwebsite gepresenteerd als de ideale Concorde golfmobiel.
Over het algemeen heeft Concorde met deze samenwerking al een zeer goede aanpak op het gebied van marketing bereikt om de taal van de golfer te gebruiken. De laatste put voor het welslagen van de actie lijkt probleemloos te zijn. Het valt nog te bezien of een "hole-in-one" in de toekomst voldoende zal zijn.
En wat willen golfers voordat ze afslaan? “Nice game!”, Is Concorde zeker geslaagd met deze campagne.
Een Belgische bestuurder krijgt gemiddeld om de twee jaar een snelheidsboete
De 14de flitsmarathon
Zowat overal in Europa vindt er een flitsmarathon plaats. In België wordt die al voor de 14de keer georganiseerd door de politie. Vias institute steunt deze actie die als doel heeft om duidelijk te maken dat overdreven snelheid nog altijd de grootste doodsoorzaak op onze wegen is. 1 dodelijk ongeval op de 3 is te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Nochtans krijgt gemiddeld genomen een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor een snelheidsovertreding.
Hoofddoel is sensibiliseren
De flitsmarathon heeft een dubbel doel: de bestuurders aansporen om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren. Daarnaast wil de actie ook blijven in herinnering brengen dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid.
Tijdens de editie van eind 2018 heeft Vias vastgesteld dat de gemiddelde snelheid met 3% tot 7% daalde op de dag van de marathon. Het aantal voertuigen dat in overtreding was daalde met 25%. De aankondiging van de snelheidscontroles, samen met de uitgevoerde controles heeft wel degelijk een impact op de gereden snelheden op onze weg.
10 km/u sneller = verhoging van het risico op een ongeval met 80%
Een studie uit 2019 van Rune Elvik, één van de meest vooraanstaande verkeersveiligheidswetenschappers, toonde aan dat een snelheidstoename van 10 km/u leidt tot een toename van het risico op letselongevallen met 80% en van dodelijke ongevallen met 120%, dat is meer dan een verdubbeling.
Belg rijdt graag te snel
In 2019 zijn iets meer dan 4 miljoen boetes uitgedeeld voor overdreven snelheid. Dat is een stijging met 8% ten opzichte van 2018. Gemiddeld genomen krijgt een Belgische bestuurder dus een boete om de twee jaar.
Ondanks de toegenomen pakkans en de toename van het aantal boetes blijft overdreven snelheid een groot probleem op onze wegen. Volgens een Europese enquête uit 2019, geeft 68% van de Belgen toe in de voorbije maand te snel te hebben gereden op de autosnelweg. Het Europese gemiddelde in andere landen is 62%. Binnen de bebouwde kom geeft 6 op de 10 Belgische bestuurders (62%) toe wel eens te snel te hebben gereden, ten opzichte van 56% in de rest van Europa.
DE SASSINO 470 K ONTVANGT "VEILIGHEIDSPRIJS 2021" Hoge onderscheiding van de Duitse Camping Club.
Kort, compact en tegelijkertijd zeer licht met 880 kg. Bovendien zijn er wat betreft comfort en uitrusting veel handige functies die essentieel zijn voor comfortabel wonen en ontspannen reizen. Met de Sassino hebben de caravan-specialisten van Sassenberg een caravan gepresenteerd met twee goed doordachte plattegronden in het instapmodel, die ook populair is bij experts. Omdat de Sassino 470 K onlangs is ontwikkeld door de caravanexperts van de Duitse Camping Club e. V. (DCC) onder de microscoop. Het resultaat is indrukwekkend: LMC in Sassenberg ontving de "DCC Safety Prize 2021" uit handen van DCC-voorzitter Andreas Jörn, die werd vergezeld door vice-president Dieter Albert en Uwe Hoffart, federale caravan- en camperadviseurs van de DCC. Uiteraard met inachtneming van alle relevante hygiëne- en veiligheidsmaatregelen. De totale voertuigbreedte (210 cm) maakt het met name voor nieuwe kampeerders gemakkelijker om te starten op de openbare weg en bij het manoeuvreren, wat niet onbelangrijk is. Ook de verwerking en aanleg van de gasleiding werden als goed beoordeeld. De gelabelde elektrische kabels kregen de beoordeling "zeer goed", evenals de uitgebreide labels die het vooral voor nieuwkomers in de caravan gemakkelijker maken om aan de slag te gaan. De drie positielichten aan de zijkant werden ook benadrukt in de DCC-beoordeling. Het oordeel: ze vergroten de veiligheid en maken ze herkenbaarder in het wegverkeer. Bovendien gaf de gedetailleerde fabrieksrondleiding een zeer positieve indruk van de productie, de fabricageprocessen en de fabrieksfilosofie. LMC was erg blij met het in ontvangst nemen van de beveiligingsprijs. “We zijn erg blij met de onderscheiding. Veiligheid heeft topprioriteit bij LMC en de DCC-veiligheidsprijs bevestigt de ingeslagen weg waarop we gepaste aanbiedingen doen, vooral voor beginners en jonge gezinnen. De Sassino is een voorbeeld dat comfort en veiligheid in een eersteklas relatie staan, en tegen een totale prijs die zeker een stimulans is voor veel nieuwkomers om te kamperen ", zegt Bodo Diller, brand manager bij LMC Caravan GmbH & Co.
Pössl één van de bekende ombouwers en inrichters van bestelwagens heeft er weer een nieuwigheid bij. Ze is vooral te vinden in de laadruimte.
Men ziet bijna iedere kampeerbus rijden met een stel fietsen achterop. Koers- of gewone fietsen op een fietsdrager is geen probleem. Er worden echter meer elektrische fietsen en pedelecs mee genomen en die zijn te zwaar voor de meeste fietsdragers of de bevestiging. Zwervers hebben die duren tweewielers binnen de wanden van de wagen, dat is niet altijd zo eenvoudig. Meestal moeten de bedden gedeeltelijk afgebroken of weg gekanteld worden.
De kampeerbus specialist heeft er iets op gevonden. In een 6,36 m lange Citroen Jumper met de normale verhoging tot 2,58 m heeft hij achteraan in de laadruimte een 1,94 x 1,91 groot hefbed geplaatst. Normaal staat of beter gezegd hangt het hier ongeveer op de hoogte van een zitting. Stelt men het bed traploos hoger in, nog net om er te kunnen in slapen, kan men er onder een tweede bed met ongeveer dezelfde afmetingen installeren. Resultaat, vier volwaardige slaapplaatsen. Laat men het onderste bed weg, meestal zijn deze zwerfauto’s voor 2 zwervers bedoeld, kunnen er 2 fietsen, zelfs een motor, misschien wel 2 veilig en droog meereizen zonder aan slaapcomfort te moeten verzichten.
Koetswerk.
De karrosserie is zo goed mogelijk zowel dak, bodem en wanden geïsoleerd met RTM isolatie materiaal. Hier en daar een kleine koude brug is bijna niet te vermijden bij kampeerbussen. Wees echter gerust kou zal men er niet lijden.
Hoewel de bedden achterin een hele lap van de laadruimte in beslag nemen blijft er nog genoeg ruimte over in de 6,36 m lange bestelwagen om er een comfortabele zitgroep in te instaleren. Het meubilair in licht houtdecor is keurig afgewerkt. Witte deuren zowel voor de bovenkasten als voor de keuken fronten zorgen voor een mooie afwisseling. Rugkussens van de zitgroep en rugleuningen van de cabinezetels hebben een opvallend geel vlak. Een deel van de tweedelige tafel kan uitdraaien zo kan iedereen bij de tafel, die op haar enen poot niet zo vast staat. Voor de vloer is een parkettekening met brede planken gekozen.
Keuken
De net geen 1 m brede keuken biedt ruimschoots bergruimte voor het keuken materiaal van het gezelschap. Onderaan zijn 2 kasten en 4 laden voor het grotere keuken gerief. Het kleine kan in de bovenkast waaronder nog een handig open schap is, vóór de rit moet men het leeg maken. Het aanrecht wordt bijna helemaal in beslag genomen door de 2 kookvuren met elektronische ontsteking en de spoelbak. Een werkbladje aan de zijkant van de keuken kan men opklappen. Naast de keuken staat een Thetford 84 l compressor koelkast met er onder een kleerkast. Plaats is voorzien voor een 2,8 kg gasfles. Ze dienen enkel voor de levering van gas aan de kookvuren want de verwarming van de wagen gebeurt met een Truma Combi C6D, de koelkast werk op stroom. Boven de zacht sluitende schuifdeur is het bedieningspaneel geïnstalleerd.
Natte cel.
Voor een kampeerbus is de natte cel ruim bemeten. In de hoek tegen de wand is een wastafeltje met kast, ernaast een draaibaar Thetford wc. De douche afgesloten met een rolluik bevindt zich in de doorgang van slaap- naar de woonkamer. Na het douchen sluit men de douchebak met 2 uitlopen af met een passende plaats. Tussen douche en het sanitair gedeelte is een gordijn. De verlichting van het interieur al is ze wat sober uitgevoerd volstaat.
Om meer bergvakken te hebben heeft de fabrikant de niet geïsoleerde watertank onder de wagen gehangen. Gewoonlijk staat of ligt ze voor of naast de wielkast, die plaats komt nu vrij voor een breder bed.