In de sector horen we bekommernissen over de motorkeuring: “Sommigen beginnen zich zorgen te maken over de motorkeuring : er worden nu veel rode kaarten uitgegeven voor bijvoorbeeld slecht afgestelde koplampen of voor papieren die niet helemaal in orde zijn bij oudere motoren. Dat mag geen aanleiding zijn om later te insinueren dat veel afgekeurde motoren niet veilig waren : de afkeuring gaat immers vaak niet over technische mankementen.”
Uit de motorsector kregen we de volgende interessante feedback over het showroombezoek:
“Begin februari is het na de salonperiode - want ook al is er geen motorsalon, elk merk heeft wel zijn acties bij de dealers - wat rustiger geworden in de showroom, naar eind februari werd het gelukkig weer wat drukker. Over het algemeen is er vrij veel interesse en loopt de verkoop redelijk goed, ook al voelen we dat de klant door de energiecrisis soms moeilijker beslist. Laat ons hopen die twijfel zal verdwijnen met de komst van het mooie weer en daarmee de verwarmingskosten.”
Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt
- Tweedehandse motoren
Het jaar start barslecht door de invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren. De weerslag zien we nu duidelijk in februari: -30,7%, of amper 2.959 exemplaren. Hieronder de verdere details.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (februari 2023)
Vlaanderen en Wallonië krijgen zware klappen
Vlaanderen is ook over de twee eerste maanden de grootste tweedehandsmarkt (60,9%) maar verloor toch -22,1% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en dan vooral bij de +1.000cc. Wallonië verliest nog meer (-24,7%) : daar verliezen alle klassen van +125cc ongeveer evenveel. In Brussel daarentegen zien we een lichte winst, vooral in tot 500cc. Op provincieniveau verliest Antwerpen het minst (-14,1%) en Luxemburg het meest (-31,4%).
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (februari 2023)
De lichtste klasse verliest het minst : gevolg van de motorkeuring
Opvallend is dat de lichtste klasse in februari opnieuw het best (of beter : minst slecht) scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 30% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van 21,6% erg groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -32% en meer ten opzichte van vorig jaar…
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)
Volledige top 10 diep in het rood
Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal met cijfers die gaan van -16% tot -50%. Enkel Piaggo beperkt de schade, dank zij hun gamma lichtere motoren.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (februari 2023)
2. Nieuwe motorfietsen
Bij de nieuwe motoren gaat het aantal inschrijvingen ten opzichte van februari 2022 met 134 eenheden omhoog tot 1.908, hetzij een stijging van +7,6%. Dit cijfer omvat uiteraard heel wat motoren die in 2022 werden aangekocht en pas nu weden geleverd – ook in de motorsector gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (februari 2023)
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen kleurt opnieuw groen (+3,2%) en blijft de grootste regio met 60,6% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,2% (+6,2%) voor zijn rekening en Brussel de overige 7,2% (+7,4 %). Op provincieniveau kleurt enkel Antwerpen rood.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (februari 2023)
Net zoals bij de tweedehandse zijn ook de kleinste – 125cc (21,5%) en grootste +1.001cc (29,2%) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 126-500cc (17,8 %), 501-750cc (16,3%) en 751-1000cc (15,2 %) aan elkaar gewaagd bleven. Opvallend is dat de kleinste segmenten afgelopen maand aan marktaandeel hebben ingeboet terwijl alle klassen van meer dan 500cc zijn gegroeid.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)
Een duidelijke verschuiving bij de nieuwe motoren : in februari zijn niet meer de kleinste – 125cc (21,4%) of de zwaarste +1.001cc (21,0%) de meest gegeerde segmenten, maar wel de lichtere middenklasse van 126-500cc (26,1%) die spectaculair stijgt. Waarschijnlijk dank zij (tijdelijk?) meer beschikbaarheid dan in de andere klassen.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (februari 2023)
De beperkte beschikbaarheid en leveringsproblemen blijven voortduren waardoor er grote verschillen bestaan in inschrijvingen, wat niet noodzakelijk overeenkomt met de orderboekjes bij de merken. De marktcijfers worden vooral omhooggestuwd door BMW (+19,7%) en Honda (+10,4%) maar ook Kawasaki leverde vlot (+3,8%) alsook – met kleinere aantallen – Ducati (+17,3%).
-