Achter de type benaming van de caravan zet bijna iedere fabrikant 1 of meer letters. Wie de betekenis er van kent heeft snel een idee over de indeling van het interieur. De T was waarschijnlijk de eerste letter en beduide Toilet. Snel volgde de K voor kinderkamer of kinderbedden. Geleidelijk werden meer letters gebruikt zodat de klant vlug een idee kreeg over de inrichting van het interieur.
We geven een klein overzicht welke letters de meeste fabrikanten gebruiken.
Adria
D Dinette
H Keuken
K Kinderbed
L Enkele bedden
P Tweepersoonsbed
T Toilet
U U-zitgroep
Dethleffs
B Keuken vooraan
D Tweepersoonsbed
E Enkelbed
F Fransbed
H keuken achterin
K Kinderbed
Q Dwarsbed
R Rondzitgroep
S Zijzitgroep
T Toilet
Up Hefbed
Fendt
D Afzonderlijke douche
G Gescheiden bedden
S Slim Tower
K Kinderbed of kamer
W Warm vloeistof verwarming
FB Fransbed
Hobby
B Zitgroep vooraan
C Rondzitgroep
D Dinette
F Frans bed
Ff/Q Eilandbed
H Hefbed
K Kinderbedden
L Enkel bed
M Middenzitgroep
U Zitgroep
W Badkamer achterin
Knaus
B Badkamer achterin
D Dinette
E Enkele bedden
F Fransbed
K Kinderbed of kamer
L L-zitgroep
P Keuken vooraan
Q Dwarsbed
U U-zitgroep
X Eilandbed
Tabbert
D Tweepersoonsbed
DF Eilandbed
E Enkele bedden
F Fransbed
HT Badkamer achterin
K Kinderkamer of bed
L L-keuken
M Dinette midden zitgroep
QD Dwarsbed
T Toilet.
Sommige letters hebben dezelfde betekenis bij verschillende fabrikanten, maar de meeste hebben bij ieder merk een andere betekenis.
Met alles er op en er aan belooft de Vantana K65ET Ontour Edition een zorgeloze zwerfauto te zijn.
Een wit koetswerk met zwarte radiator grille en een paar zwarte decor tekeningen blijkt de Vantana een eenvoudige ca mperbus te zijn. Doch standaard met luifel, navigatiesysteem, achteruitrij camera en een automatische TV ontvanger uitgerust zal men snel van gedachte veranderen want bij de meeste fabrikanten zijn het allemaal dure opties, wat bij een schijnbaar goedkope wagen de prijs achteraf stevig opdrijft.
Klassieke indeling met grote garage.
Voor de indeling van de 6,36 m lange Citroen Jumper hielden de ontwerpers van Hobby aan de succesvolle interieurs. Vooraan een zitgroep met de bijhorende cabinezetels, ongeveer in de midden de natte cel met er tegenover aan de schuifdeur de keuken, tot zover niets nieuws. Achterin heeft Hobby wel eens iets anders gemaakt. In plaats van de traditionele enkele bedden, dat kan net in dit type bestelwagen, heeft men een 2 m lang bed in de volle breedte van het interieur geïnstalleerd.
Het vormt het dak van een al even grote garage. Langs de zijkanten van de garage zijn bergvakken voor een kabeltrommel, waterslang, keggen om onder de wielen te leggen alles netjes opgeborgen en direct bij de hand. Voor het vervoer van fietsen of ander groot materiaal kan men een deel van de lattenbodem en de matras op klappen. Profielen met verschuifbare verankeringsogen zijn in de vloer voorzien. Zo kan men fietsen of ander sportgerief voor de reis stevig vast sjorren. Zelfs in het interieur zijn nog genoeg bergvakken te vinden. Waar mogelijk zijn bovenkasten voor het klein en licht gerief. Aan de passagier zetel zijn enkele open bergvakken, handig om iets te leggen dat de bijrijder zou kunnen nodig hebben tijdens de rit. Een minpunt is de plaats van de afvoerkraan van het vuilwater. Wil men de watertank ledigen of reinigen en het water laten afvloeien moet men eerst een deel van de matras opzij porren.
Badkamer en keuken.
De badkamer is doordacht ingericht met een Thetford-cassette wc met draaibare zit, in de hoek is een wastafeltje met uittrekbare waterkraan. Met een beetje goede wil biedt de badkamer voldoende bewegingsvrijheid bij het wassen en kleden. Om te douchen, men moet de sproeier in de hand houden, moet de afdekking van het bad worden verwijderd en het rondom lopende gordijn achter het decoratieve zijpaneel uittrekken, zodat niet de hele ruimte onder water komt te staan. Wie zich al die moeite wil besparen kan via het venster de sproeier naar buiten hangen en zich daar afspoelen. Een spiegelkast boven de wc, een open legplank ernaast, twee beker houders, verder nog legplanken voor douchecel, zonnecrème en ander bad gerief zijn voorzien.
De keukenblok biedt voor een camperbus een redelijke groot werkblad. Links om de culinaire voorbereidingen te doen en rechts is plaats voor een koffiezet apparaat. Een 230 volt stopcontact is vlakbij. Boven de kookvuren is voldoende LED verlichting. De kookvuren met elektronische ontsteking staan dicht bij elkaar. Zwervers mogen geen grote eters zijn want het kookfestijn moet in kleine potten voorbereid worden. Onder het aanrecht zijn drie redelijke grote laden. De 90 l koelkast kan zowel links als rechts open draaien, een uitvoering die tegenwoordig veel wordt gebruikt.
Samen gevat
De Vantana K65ET Ontour Edition is keurig afgewerkt en na het inladen van de persoonlijke spullen is hij klaar om op zwerftocht te vertrekken.
Reeds 1.004 nieuwe speed pedelecs meer ingeschreven dan vorig jaar, tweedehandsmarkt stijgt bijna 70% in februari.
07/03/2023
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen : “In de twee eerste maanden van 2023 zijn er al 1.004 meernieuwe speed pedelecsingeschreven dan in dezelfde periode van 2022. In de maand februari lag het aantal inschrijvingen+44,7%hoger (1.240 eenheden) waardoor het totale aantal voor januari en februari samen nu reeds op 2.581 stuks ligt. We verwachten dat de interesse van de particuliere klant in de komende maanden mogelijks nog zal toenemen dank zij de stijgende temperaturen. Ondertussen blijkt uit de cijfers alvast dat er heel veel speed pedelecs worden ingeschreven door bedrijven en leasingmaatschappijen : zij zijn minder afhankelijk van het weer of de periode van het jaar. Exploderende cijfers zien we ook terug op detweedehandsmarkt, die het in februari+68,4%beter deed (507 eenheden) dan vorig jaar. Gecumuleerd over de eerste twee maanden zijn er nu al +55% meer occasie speed pedelecs ingeschreven.”
Het succes van detweedehandse speed pedelecskunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht. Goed nieuws is bovendien dat vanaf 1 meiallewerknemers in de privésector recht zullen hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven.
Stefaan Lampaert,algemeen secretaris van TRAXIO Velo, geeft verdere toelichting: “Deze topcijfers voor februari tonen aan dat de speed pedelec nog steeds aan populariteit wint. De verkoop van de speedpedelec wordt hoofdzakelijk door fleetaankopen aangestuurd. Slechts 30% van de inschrijvingen gebeurt door particulieren. De fietsmerken die sterk aanwezig zijn in de fleetmarkt genieten duidelijk mee van deze trend. De ingevoerde cafetariaplannen in zowel de private als de publieke sector en de interessante kilometervergoeding voor de werknemers, geven de inschrijvingen van de speed pedelec een extra boost!”
Inschrijvingen speed pedelecs februari 2023
Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs ingeschreven door particulieren is quasi gelijk gebleven (+1,2%) maar hun aandeel is enorm gezakt. Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 2 maanden gezakt tot slechts 30,1%. Bedrijven (+125,5%) en leasingmaatschappijen (+122,1%) schreven elk meer dan dubbel zoveel snelle fietsen in en zagen hun marktaandeel stijgen tot respectievelijk 19,2% en 50,7%.
Stefaan Lampaert wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets:“Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing: minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar groeit over de twee eerste maanden ‘slechts’ met 15% tot 439 stuks en wordt ruim geklopt door 3 Vlaamse provincies die explosief groeiden : Oost-Vlaanderen (710 ex., +74%), Vlaams- Brabant (679 ex., +99%) en Limburg (477 ex., +148%). Enkel West-Vlaanderen doet het minder goed dan vorig jaar (167 ex., -3%).
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.
Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met bijna een verdubbeling in Brussel (65 ex., +97%) en in Waals-Brabant een krachtige +100% tot 24 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Mogelijks zijn er daar meer fietsen door bedrijven ingeschreven.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (februari 2023)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand februari 109 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 507 stuks. Bijna een vervijfvoudiging op 2 jaar tijd, en een mooie +68,4% ten opzichte van 2022.
In februari werden in totaal 1.747 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, net iets minder dan vorige maand.
De Fendt Tendenza is zowat het proefmodel van de fabrikant uit Mertingen. Drastische veranderingen zal men zelden vinden bij Fendt. Een beetje voorzichtig krijgt de Tendenza de eerste veranderingen die geleidelijk op andere types worden toegepast.
Bij de nieuwe Tendenza geven de hoogglans tinten en de kussens afgewisseld met houtdecor een heel ander beeld dan dat we gewoon van Fendt. Gecombineerd met warm wit en veel onrechtstreekse verlichting heeft hij een stijlvol interieur.
De 550 SG heeft een klassieke indeling met een ruime U-zitgroep achterin, enkele bedden vooraan, keuken en badkamer maken het centrale deel uit van de caravan. Opvallend is de links en rechts openende koelkast aan de buitendeur.
De basisversie van de 550 SG heeft een MTM van 1700 kg, wat alvast een trekauto vraagt met de nodige pk’s onder de motorkap. Rijklaar zet hij 1400 kg op de weegschaal. Daarmee kunnen de gebruikers nog 300 kg bagage meenemen, zeker niet slecht.
Het chique moderne interieur met veel houtdecor en perfect passende kussens nodigen uit tot een lang verblijf. Daarbij kan men TV kijken van uit de comfortabele zitgroep en vanuit het bed. De enkele bedden met een redelijke smalle midden gang kunnen met enkele handgrepen tot een ruim bed worden omgebouwd. Hiervoor wordt een lattenbodem tussen de bedden uitgetrokken en opgevuld met een kussen dat even comfortabel aanvoelt als de matrassen.
Voor het aangenaam gevoel en zeker voor de voeten is overal tapijt gelegd. Schoenen zet men best in het bergvak aan de buitendeur als men binnenkomt. Voor de vroeger veel gebruikte donkere vensters heeft men nu een iets lichtere type ingebouwd. Voor de volledige verduistering gebruikt Fendt nog de goed werkende combirollo’s. Het sanitair is mooi uitgetekend en biedt voor van alles en nog wat plaats. De keuken uitgevoerd in combinatie van hout en witte fronten heeft 2 kookvuren en spoelbak. Onderaan zijn brede laden, samen met de bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief. In de zitbanken liggen watertanks en een deel van de warmelucht leidingen. Voldoende warmte wordt geleverd door de Tuma C 6, bewoners zullen zeker geen koude hebben tijdens een wintervakantie.
Het koetswerk wordt gedragen door een AL-KO chassis en as met rubber vering. Wanden zijn uitgevoerd in aluminium met hamerslag profiel. Het dak is 39 mm dik, de wanden 31 mm en de bodem zelfs 47 mm. De totale lengte van de Tendenza 550 SG bedraagt 7,72 m, opbouwlengte 6,57 en de breedte 2,32 m.
Samen gevat.
De Fendt Tendenza 550 SG is een keurig afgewerkte caravan, ingericht als een aangename woonruimte. Hij heeft een redelijk laadvermogen. Bagage ligt op goed bereikbare plaatsen in het interieur.
Tweedehandse wagens gaan in februari nipt in het rood, inschrijving van nieuwe wagens blijft hoog
02/03/2023
7 min
Bij detweedehandse auto’swerd in februari (-2,5%, 53.195 exemplaren) de bescheiden winst van januari ongedaan gemaakt. Over de eerste twee maanden zijn er nu – op 27 exemplaren na – evenveel occasies ingeschreven ten opzichte van vorig jaar. Bij denieuwepersonenwagensblijft de positieve trend aanhouden : in februari stegen de inschrijvingen met maar liefst+23,9%tot 39.883 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO :“Detweedehandsmarktleed in februari een lichte verlies van -2,5% wat de teller voor dit jaar brengt op een totaal van 110.330 eenheden en dat zijn gecumuleerd over de twee eerste maanden exact 27 minder dan vorig jaar, maar wel een achterstand van -3,9% ten opzichte van de eerste twee maanden van 2021. Het wordt nu afwachten of de interesse in de tweedehandsmarkt hoog blijft, en of de aanbodzijde kan volgen want het blijft nog steeds moeilijk om jonge en kilometerarme occasies te vinden. Ook de aanvoerketen blijft een moeilijk punt door een chronisch gebrek aan vrachtwagenchauffeurs om de occasiewagens tot bij de handelaar te brengen. Goed nieuws voor de eindklant is alvast dat de prijzen van de occasiewagens in dalende lijn zijn. De inschrijvingen van denieuwe wagensanderzijds blijven al maanden positief en ook in februari zien we een sterk positief cijfer:+23,9%. Opgelet echter : het gaat hier nog om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Deze cijfers geven dus geen getrouw beeld van het aantal recente bestellingen en in afwachting van ‘normale’ levertermijnen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van het aantal bestellingen.”
Bij demerkgarageshoorden we alvast dat de showroombezoeken particuliere klant nog aarzelt.
Koen Claesen,Van Mossel Automotive Groep :“Februari is waarschijnlijk de eerste maand van de afgelopen 3 jaar waarin onze backorder voor nieuwe wagens is gedaald. Dit is positief nieuws want voor het eerst sinds lang lopen onze parkings terug vol met verkochte wagens die we eindelijk kunnen afleveren aan onze klanten. Anderzijds zien we ook dat de verlengde saloncondities bij de meeste merken niet gebracht hebben wat velen hadden gehoopt : de particulier blijft twijfelen en weet niet welke motorisatie hij moet kiezen : PHEV, EV, benzine of diesel. In combinatie met de enorme prijsstijgingen beslissen velen daarom om te gaan voor een ‘used car’. Daar zien we dat de positieve stijgende verkooptrend zich heeft verdergezet gedurende de maand februari.”
Van enkele grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.
Ivo Willems, Cardoen: “Ondanks het feit dat er de afgelopen maanden opnieuw meer nieuwe wagens werden geleverd en er bijgevolg iets meer instroom is op de tweedehandsmarkt, bleef het in februari moeilijk om tweedehandswagens te vinden. Dat geldt vooral voor jonge occasies met weinig kilometers op de teller – we spreken dan over kilometerstanden van 15.000 km of minder. . En wanneer je toch dergelijke jonge occasies kan vinden, dan is het onzeker wanneer ze kunnen geleverd worden : er is immers een tekort aan vrachtwagenchauffeurs en die impact voelen we ook voor het transport van wagens..”
Simon Bossuyt, Dex:“Februari is goed begonnen maar in de tweede helft van de maand daalden zowel het aantal showroombezoeken als de vraag naar occasies. Wij hebben ondertussen een ruime voorraad aan tweedehandswagens kunnen opbouwen waardoor we een mooi aanbod hebben, met prijzen die stilaan beginnen te dalen. Toch zouden de verkoopcijfers bij de particulieren nog beter kunnen.”
Steven Vanzurpele, Jennes:“De verkoop van tweedehandswagens blijft het goed doen bij ons. De vraag naar kwalitatieve wagens tot € 25.000 is nog steeds hoog en op die manier vult de tweedehandsmarkt een leegte die de laatste jaren is ontstaan in e markt van de nieuwe wagens. We merken dat de duurdere tweedehandswagens het iets moeilijker hebben en langer blijven staan : in dat duurdere segment is nu vooral de B2B-klant actief en zien we minder particuliere klanten. Wij verwachten dat er een sterke vraag zal blijven naar snel beschikbare hybridewagens voor B2B-klanten.”
Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – februari 2023
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW blijven ook in februari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel, & Peugeot.
Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf (4.532) en VW Polo (3.350) gevolgd door de Opel Corsa (3.186), de BMS 3-reeks (2.599) en de Ford Fiesta (2.456).
Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot35,8%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot54,3%.Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met9,7%bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu7,6%voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er1,7%full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
Demediane leeftijdvan de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 8 maanden.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië status quo blijft en Brussel 2 % moet inboeten.
Nieuwe versie van de Flair uitgeroepen tot "Camper van het jaar".
Van klein tot groot – ze springen er alle drie uit: de modellen iSmove, Arto en Flair van Niesmann+Bischoff wisten opnieuw indruk te maken in de traditionele jaarlijkse promobil-lezerskeuze en behaalden allemaal topposities. Dat de lezers van Europa's grootste vakblad onze campers van het enorme deelnemersveld naar het erepodium hebben gebracht, is een groot succes dat we graag met u willen delen. Want ook u - onze klanten, partners en fans - bent betrokken bij het succes. Het was des te leuker om onlangs de drie prijzen te hebben ontvangen, die werden gesteund door het lezerspubliek.
Wat vooral opvalt, is de toppositie van onze Flair – die voor de achtste keer op rij is uitgeroepen tot “Camper van het jaar” in de categorie liner. Met een sprong in het aantal stemmen van 38,5 procent vorig jaar naar 43,7 procent nu, breidt de Flair zijn voorsprong nog verder uit - en dat met een volledig nieuw interieurontwerp, dat we pas vorig jaar hebben gepresenteerd. De German Design Award in de categorie "Excellent Product Design Conceptional Transportation" eind 2022 liet al zien hoe effectief de volledig nieuwe editie van onze Flair met een helder en puristisch interieur wordt geaccepteerd. De Flair overtuigt en wint de beste plaats in de categorieën "Interieurontwerp" en "Veiligheid".
Maar er is meer. Ook de iSmove en Arto wisten dit jaar goed te scoren in de lezerskeuze van promobil en sleepten twee medailles in de wacht in de grote categorie integrale voertuigen boven de 95.000 euro. Terwijl de Arto brons claimt, miste de iSmove goud met slechts 0,5 procentpunt, waarmee hij een sterke tweede plaats veiligstelde.
De vele prijzen zijn een grote eer voor ons en we willen alle lezers van promobil bedanken voor hun vertrouwen en hun stem.
Smaak gekregen? Met onze online configurator stelt u uw eigen "camper van het jaar" samen.
Andere kleuren van het interieur in de Mondial en de Cruzer geven hen een moderner uitzicht. De Engelse fabrikant kon vorig jaar een stijgend aantal caravans aan de man of vrouw brengen. Het was een rede om voor de nieuwe modellen meer aandacht aan de afwerking en andere kleuren te besteden.
Zo kregen de reeksen Mondial SE en Cruzer SR andere kleuren voor het meubilair, tafel en werkbladen. Bovendien kreeg de Mondial SE nog nieuwe kussens.
De keuken in de Cruzer SR types kregen een nieuwe microgolfoven. De sinds enkele jaren uitgekiende indelingen werden niet veranderd, ze kregen echter nieuwe lichtmetalen velgen.
Voor de instap reeks Alpino Sport werd de indeling van de Mondial SE gebruikt. In de toekomst zal enkel nog de succesvolle Alpine Sport 370 EK te koop zijn. De indeling met keuken en natte cel achterin en ombouwbare zitgroep tot bed vooraan blijft in het programma. De type kan met een kleine auto worden getrokken.
Een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed kan men bekomen als BaseCamp. Afmetingen zijn dezelfde als die van de BaseCamp 3. Alleszins krijgen de BaseCamps een nieuw decor op de koetswerkwanden en 15 duim aluminium velgen.
De Sprite caravans zijn geen koopjes meer, ze bieden echter een uitgebreide uitrusting aan voor 2023 en een prima prijs/kwaliteit verhouding. Daar boven op biedt Sprite 10 jaar waarborg op waterdichtheid. Prijzen voor een Sprite caravan beginnen rond de 25.000 euro.
In 2022 kwam elke twee dagen een voetganger of fietser om het leven Totaal aantal verkeersdoden in 2022 met 8% gestegen
Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de federale politie, is het aantal doden op onze wegen in 2022 met 8% gestegen ten opzichte van 2021. 521 personen kwamen om het leven. 1 op de 3 daarvan was een voetganger of een fietser. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95. Dat is het hoogste aantal ooit. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden wel licht, in tegenstelling tot Wallonië en Brussel waar er een stijging was. Het aantal ongevallen met e-steps blijft ook in heel het land stijgen. In 2022 waren er 1715 letselongevallen met e-steps, ofwel 5 per dag.
Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met dezelfde 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. Het totaal aantal letselongevallen stijgt ook (van 34 282 naar 37 306, ofwel +9%) naar het niveau van 2019. Alle nationale tendensen vertonen een stijging. Het aantal gewonden (+8%) en het aantal letselongevallen(+9%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een stijging.
Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers
2021
2022
Evolutie 2021-2022 (aantallen)
Evolutie 2021-2022 (%)
Letselongevallen
34 282
37 306
+3024
+9%
Totaal aantal slachtoffers
42 132
45 604
+3472
+8%
Doden
484
521
+37
+8%
Gewonden
41 648
45 083
+3435
+8%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Grote verschillen tussen de regio’s. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7% (van 291 naar 271). In Wallonië was er een forse stijging (van 187 naar 229 doden). In Brussel is het aantal doden gestegen van 6 naar 21. Dat is al van 2018 geleden dat er nog zoveel verkeersdoden vielen in Brussel. aantal doden naargelang de regio
2021
2022
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-202 (%)
Wallonië
187
229
+42
+22%
Brussel
6
21
+15
/
Vlaanderen
291
271
-20
-7%
België
484
521
+37
+8%
Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 21 029 naar 23 212 in Vlaanderen (+10%), van 9749 naar 9953 in Wallonië (+2%) en van 3504 naar 4141 in Brussel (+18%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we ooit noteerden. Elke twee dagen sterft een voetganger of fietser in ons verkeer 95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) kwamen om het leven in ons verkeer in 2022. Daarnaast waren er ook 4 doden bij de gebruikers van een e-step. Ongeveer elke 2 dagen komt er in ons land dus een kwetsbare weggebruiker om het leven. In totaal is 1 op de 3 verkeersdoden (34%) een kwetsbare weggebruiker. Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af
Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval.
De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen). 5 letselongevallen elke dag met een elektrische step Er waren in 2022 1715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%). Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels van kracht, maar die maatregelen hebben in de praktijk hun effect nog niet getoond. Een strenger handhaving van de nieuwe regels is nodig om de trend te keren. Stijging in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, daling in de andere provincies In Limburg (-15 doden), Antwerpen (-11 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 55 naar 60 en in West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 56 naar 63.
Relatief aantal verkeersdoden per provincie
Provincie
Aantal inwoners
Aantal doden per provincie
Aantal doden per 100.000 inwoners
West-Vlaanderen
1 209 011
63
5,2
Oost-Vlaanderen
1 543 865
60
3,9
Antwerpen
1 886 609
65
3,4
Vlaams-Brabant
1 173 440
34
2,9
Limburg
885 951
49
5,6
Conclusie De cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer laten voor 2022 een verontrustende stijging zien van het aantal doden bij kwetsbare weggebruikers. 1 op de 3 verkeersdoden in ons land is een voetganger of fietser. Bij de fietsers waren er zelfs nooit eerder zo veel doden. Ook het stijgende aantal ongevallen met e-steps moet nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Knaus Tabbert AG: Raad van Commissarissen verlengt contracten van Raad van Bestuur van Gerd Adamietzki (CSO) en Werner Vaterl (COO) - De RvC vertrouwt op personele continuïteit - Beide contracten met de Raad van Bestuur zijn met vijf jaar verlengd
Jandelsbrunn, Duitsland. Tijdens de laatste vergadering heeft de Raad van Commissarissen van Knaus Tabbert besloten de contracten van de Raad van Bestuur van Gerd Adamietzki (CSO) en Werner Vaterl (COO) te verlengen. Beide contracten lopen af op 31 juli 2023. Beide bestuursleden zijn nu benoemd voor een periode van vijf jaar, dus tot en met 31 juli 2028. Met deze twee beslissingen wordt het succesvolle werk van Adamietzki en Vaterl van de afgelopen jaren geëerd. dr Esther Hackl, voorzitter van de raad van commissarissen van Knaus Tabbert AG, over de contractverlengingen: "Gerd Adamietzki en Werner Vaterl, beide bewezen experts in de caravanbranche, hebben de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van Knaus Tabbert. Tegen de achtergrond van de gewenste groeikoers is de continuïteit in de bedrijfsleiding een belangrijke factor voor het verdere succesverhaal van het bedrijf en de positionering van Knaus Tabbert op de caravanmarkt. We zijn blij dat we kunnen blijven vertrouwen op de expertise van de twee topmanagers."
Over Knaus Tabbert Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met het hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld evenals Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en behaalde in 2022 een omzet van meer dan een miljard met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de verhuurservice RENT AND TRAVEL euro en produceerde bijna 30.000 recreatieve voertuigen met ongeveer 4.000 werknemers.
8% van Belgen rijdt maandelijks na gebruik van slaap -of kalmeermiddelen. In Brussel gaat het zelfs over 17% van de bestuurders
Rijden na het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen achter het stuur is een onderschat, maar zorgwekkend fenomeen. 8% van de Belgische bestuurders rijdt maandelijks na het gebruik van één van deze producten. In Brussel gaat het zelfs over 1 op de 6 bestuurders. Hoewel de pakkans de voorbije 10 jaar verviervoudigd is, blijft ook rijden onder invloed van drugs nog steeds een groot probleem in ons verkeer, zo blijkt uit de 11de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute. Bijna 1 op de 7 jonge bestuurders reed in de voorbije maand onder invloed van 1 of meerdere drugs achter het stuur. Cannabis is daarbij de meest voorkomende drug. Ook lachgas blijft populair, vooral bij jonge mannelijke bestuurders. Vias vraagt een onmiddellijk verbod op de verkoop en bezit van dit product.
Vias institute bevroeg voor deze enquête een representatief staal van 6000 Belgische weggebruikers.
In Brussel rijdt 1 op de 6 maandelijk na gebruik slaap -en kalmeermiddelen Het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen achter het stuur blijft vaak onderbelicht. 8% van de Belgische bestuurders geeft aan maandelijks minstens 1 maal te rijden na het gebruik van één van deze producten. Het probleem is het grootst in Brussel. 17% van de Brusselse bestuurders rijdt maandelijks na het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen. In Vlaanderen is dat 5% en in Wallonië 8%.
De slaap –en kalmeermiddelen worden normaal gezien voorgeschreven door een arts, maar sommige slaapmiddelen zijn ook zonder voorschrift verkrijgbaar bij de apotheker. Al deze producten kunnen verslavend zijn en de gebruikers in een soort roes brengen.
Omdat deze middelen de werking van ons brein beïnvloeden, kunnen ze uiteraard ook zware gevolgen hebben op je rijvaardigheid. Vias institute vraagt dat, net zoals in Frankrijk, bij de verkoop van deze producten op de verpakking duidelijk aangegeven wordt dat er wel degelijk een impact op je rijvaardigheid kan zijn. Het is ook belangrijk dat als je deze producten voorgeschreven krijgt, je altijd de voorgeschreven dosis niet overschrijdt en de medicijnen niet langer gebruikt dan voorgeschreven.
Dokter Peter Vander Eeckt (rijgeschiktheidscentrum CARA): “Talrijke studies hebben aangetoond dat benzodiazepines en aanverwanten onze rijvaardigheid sterk kunnen verminderen, vooral bij aanvang van het gebruik en bij een dosisverhoging, maar ook bij chronisch gebruik blijft er een significante impact met een verminderd reactie- en concentratievermogen.”
1 op de 7 jongeren rijdt na druggebruik Ook het druggebruik achter het stuur in ons land blijft schrikbarend hoog. In totaal geeft 5% van de bestuurders toe in de afgelopen maand gereden te hebben nadat ze drugs gebruikt hebben. In Vlaanderen gaat het over 4% van de bestuurders, in Wallonië over 6% en in Brussel zelfs over 11%. Vooral bij de jongere bestuurders zijn drugs populair. 14% van alle bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks minstens 1 keer onder invloed van drugs achter het stuur te kruipen. Bij de leeftijdsgroep tussen 35 en 54 jaar rijdt 4% maandelijks na het gebruik van illegale drugs, bij de bestuurders ouder dan 55 jaar minder dan 1%.
Cannabis meest voorkomende illegale drug Cannabis blijft de meest populaire drug. Voor cannabis geldt, net zoals voor alle andere drugs, nultolerantie. Ook enkele uren na het consumeren van een joint kan je wel degelijk nog positief zijn op een speekseltest. Andere drugs die vaak voorkomen zijn synthetische drugs, MDMA, XTC, amfetamines en cocaïne.
Afhankelijk van welke drugs en de hoeveelheid die je ervan gebruikt, zijn de effecten op de rijvaardigheid verschillend. Cannabis doet je vooral je reactievermogen afnemen, waardoor je in risicosituaties minder alert zult reageren. XTC en cocaïne scherpen tijdelijk je concentratievermogen aan, maar ze zorgen ook voor overmoed bij de bestuurders. Die hebben de neiging om daardoor veel te snel te rijden en risico’s te nemen.
Pakkans 4x groter dan 10 jaar geleden In 2013 werden 3394 bestuurders betrapt tijdens een drugscontrole. In de eerste 6 maanden van 2022 liepen 6501 bestuurders tegen de lamp. Op 10 jaar tijd is de pakkans dus 4x groter geworden. De komende jaren wordt het aantal speekseltests nog opgedreven naar minstens 100 000 per jaar.
Lachgas: verbod noodzakelijk. Het probleem van lachgas achter het stuur blijft groot. 7% van de Belgische bestuurders zegt maandelijks te rijden na het gebruik van lachgas. In Brussel gaat het over 17%, in Vlaanderen over 6% en Wallonië 7%. Vooral bij de jonge bestuurders blijft het probleem van lachgas zeer groot. 18% van de Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks wel eens te rijden na het gebruik van lachgas. Ook hier is het probleem nog groter bij jonge mannen. 23% van de jonge Vlaamse mannen geeft bijvoorbeeld toe maandelijks te rijden na lachgasgebruik.
Het gebruik van lachgas kan voor een versuft gevoel zorgen wat een impact heeft op hoe je met de wagen rijdt. Daarnaast kan het bijzonder afleidend voor een bestuurder zijn als andere inzittenden een lachkick hebben. Lachgas valt echter niet te detecteren met een test.
Momenteel wordt een wetsvoorstel besproken om naar analogie met Nederland de verkoop, vervoer en bezit van lachgas te verbieden. Vias institute hoopt dat dit snel goedgekeurd wordt zodat deze problematiek krachtdadig aangepakt kan worden.
Conclusie Om veilig in het verkeer te rijden, moet je altijd alert kunnen reageren. Zowel het gebruik van drugs, lachgas als slaap- en kalmeermiddelen hebben een impact op je reactievermogen en stuurvaardigheid. Naast een volgehouden inspanning van sensibilisering naar vooral jongere bestuurders blijft het belangrijk om te investeren in een hoge pakkans voor het gebruik van drugs achter het stuur. Voor lachgas ligt een wetsvoorstel op tafel om de verkoop, bezit en vervoer te verbieden. Vias institute hoopt dat dit voorstel snel bekrachtigd wordt. Voor de verkoop van slaap- en kalmeermiddelen is het aangewezen dat bij de verkoop op de verpakking duidelijk aangegeven staat dat er een invloed kan zijn op de wijze waarop je met een voertuig kan rijden.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:“Rijden onder invloed van drugs is uiterst gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom ben ik voorstander van een systematische controle op eventueel drugsgebruik bij verkeersongevallen. Deze studie van Vias toont aan hoe belangrijk dit is, aangezien rijden onder invloed een van de drie grootste oorzaken van verkeersdoden is, naast afleiding achter het stuur en overdreven snelheid. Ik verdedig ook het verbod op de vrije verkoop van lachgas, want rijden onder invloed van lachgas moet worden voorkomen. We moeten alles op alles zetten om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen.”