Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    24-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanpassingen bij Sprite

    Sprite aanpassingen.

    Andere kleuren van het interieur in de Mondial en de Cruzer geven hen een moderner uitzicht. De Engelse fabrikant kon vorig jaar een stijgend aantal caravans aan de man of vrouw brengen. Het was een rede om voor de nieuwe modellen meer aandacht aan de afwerking en andere kleuren te besteden.

    Zo kregen de reeksen Mondial SE en Cruzer SR andere kleuren voor het meubilair, tafel en werkbladen. Bovendien kreeg de Mondial SE nog nieuwe kussens.

    De keuken in de Cruzer SR types kregen een nieuwe microgolfoven. De sinds enkele jaren uitgekiende indelingen werden niet veranderd, ze kregen echter nieuwe lichtmetalen velgen.

    Voor de instap reeks Alpino Sport werd de indeling van de Mondial SE gebruikt. In de toekomst zal enkel nog de succesvolle Alpine Sport 370 EK te koop zijn. De indeling met keuken en natte cel achterin en ombouwbare zitgroep tot bed vooraan blijft in het programma. De type kan met een kleine auto worden getrokken.

    Een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed kan men bekomen als BaseCamp. Afmetingen zijn dezelfde als die van de BaseCamp 3. Alleszins krijgen de BaseCamps een nieuw decor op de koetswerkwanden en 15 duim aluminium velgen.

    De Sprite caravans zijn geen koopjes meer, ze bieden echter een uitgebreide uitrusting aan voor 2023 en een prima prijs/kwaliteit verhouding. Daar boven op biedt Sprite 10 jaar waarborg op waterdichtheid. Prijzen voor een Sprite caravan beginnen rond de 25.000 euro.

    Info.www.caravantradingeurope.nl

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

      

     

    24-02-2023 om 15:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast voor fietsers en voetgangers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-02-2023 om 13:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer dode voetgangers en fietsers

    In 2022 kwam elke twee dagen een voetganger of fietser om het leven
    Totaal aantal verkeersdoden in 2022 met 8% gestegen

     

    Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de federale politie, is het aantal doden op onze wegen in 2022 met 8% gestegen ten opzichte van 2021. 521 personen kwamen om het leven. 1 op de 3 daarvan was een voetganger of een fietser. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95. Dat is het hoogste aantal ooit. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden wel licht, in tegenstelling tot Wallonië en Brussel waar er een stijging was. Het aantal ongevallen met e-steps blijft ook in heel het land stijgen. In 2022 waren er 1715 letselongevallen met e-steps, ofwel 5 per dag.

     

    Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau
    Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met dezelfde 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. Het totaal aantal letselongevallen stijgt ook (van 34 282 naar 37 306, ofwel +9%) naar het niveau van 2019. Alle nationale tendensen vertonen een stijging.
     
    Het aantal gewonden (+8%) en het aantal letselongevallen(+9%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een stijging.

                             Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers

     

     
    2021

     
    2022

    Evolutie 2021-2022
     (aantallen)

    Evolutie
    2021-2022
    (%)

    Letselongevallen

    34 282

    37 306

    +3024

    +9%

    Totaal aantal slachtoffers

    42 132

    45 604

    +3472

    +8%

    Doden

    484

    521

    +37

    +8%

    Gewonden

    41 648

    45 083

    +3435

    +8%

                           Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute


    Grote verschillen tussen de regio’s.
    In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7% (van 291 naar 271). In Wallonië was er een forse stijging (van 187 naar 229 doden). In Brussel is het aantal doden gestegen van 6 naar 21. Dat is al van 2018 geleden dat er nog zoveel verkeersdoden vielen in Brussel.
     
                          aantal doden naargelang de regio

     

     
    2021

     
    2022

    Evolutie 2021-2022
     

    Evolutie 2021-202
    (%)

    Wallonië

    187

    229

    +42

    +22%

    Brussel

    6

    21

    +15

    /

    Vlaanderen

    291

    271

    -20

    -7%

    België

    484

    521

    +37

    +8%

     

    Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 21 029 naar 23 212 in Vlaanderen (+10%), van 9749 naar 9953 in Wallonië (+2%) en van 3504 naar 4141 in Brussel (+18%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we ooit noteerden.
     
    Elke twee dagen sterft een voetganger of fietser in ons verkeer
    95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) kwamen om het leven in ons verkeer in 2022. Daarnaast waren er ook 4 doden bij de gebruikers van een e-step. Ongeveer elke 2 dagen komt er in ons land dus een kwetsbare weggebruiker om het leven. In totaal is 1 op de 3 verkeersdoden (34%) een kwetsbare weggebruiker.
     
    Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af

    • Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
    • Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval.

    De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen).
     
    5 letselongevallen elke dag met een elektrische step
    Er waren in 2022 1715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%).
     
    Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels van kracht, maar die maatregelen hebben in de praktijk hun effect nog niet getoond. Een strenger handhaving van de nieuwe regels is nodig om de trend te keren.
     
    Stijging in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, daling in de andere provincies
    In Limburg (-15 doden), Antwerpen (-11 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 55 naar 60 en in West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 56 naar 63.

                                      Relatief aantal verkeersdoden per provincie

    Provincie

    Aantal inwoners

    Aantal doden per provincie

    Aantal doden per 100.000 inwoners

    West-Vlaanderen

    1 209 011

    63

    5,2

    Oost-Vlaanderen

    1 543 865

    60

    3,9

    Antwerpen

    1 886 609

    65

    3,4

    Vlaams-Brabant

    1 173 440

    34

    2,9

    Limburg

    885 951

    49

    5,6


    Conclusie
    De cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer laten voor 2022 een verontrustende stijging zien van het aantal doden bij kwetsbare weggebruikers. 1 op de 3 verkeersdoden in ons land is een voetganger of fietser. Bij de fietsers waren er zelfs nooit eerder zo veel doden. Ook het stijgende aantal ongevallen met e-steps moet nauwlettend in de gaten gehouden worden.

    Meer info VIAS
     

     

    23-02-2023 om 13:31 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een Knaus op stap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-02-2023 om 15:45 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlenging bij Knaus

    Verlenging van contracten bij Knaus

    Knaus Tabbert AG: Raad van Commissarissen verlengt contracten van Raad van Bestuur van Gerd Adamietzki (CSO) en Werner Vaterl (COO)
    - De RvC vertrouwt op personele continuïteit
    - Beide contracten met de Raad van Bestuur zijn met vijf jaar verlengd

    Jandelsbrunn, Duitsland. Tijdens de laatste vergadering heeft de Raad van Commissarissen van Knaus Tabbert besloten de contracten van de Raad van Bestuur van Gerd Adamietzki (CSO) en Werner Vaterl (COO) te verlengen. Beide contracten lopen af ​​op 31 juli 2023. Beide bestuursleden zijn nu benoemd voor een periode van vijf jaar, dus tot en met 31 juli 2028. Met deze twee beslissingen wordt het succesvolle werk van Adamietzki en Vaterl van de afgelopen jaren geëerd.
    dr Esther Hackl, voorzitter van de raad van commissarissen van Knaus Tabbert AG, over de contractverlengingen: "Gerd Adamietzki en Werner Vaterl, beide bewezen experts in de caravanbranche, hebben de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van Knaus Tabbert. Tegen de achtergrond van de gewenste groeikoers is de continuïteit in de bedrijfsleiding een belangrijke factor voor het verdere succesverhaal van het bedrijf en de positionering van Knaus Tabbert op de caravanmarkt.
    We zijn blij dat we kunnen blijven vertrouwen op de expertise van de twee topmanagers."


    Over Knaus Tabbert
    Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met het hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld evenals Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en behaalde in 2022 een omzet van meer dan een miljard met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de verhuurservice RENT AND TRAVEL euro en produceerde bijna 30.000 recreatieve voertuigen met ongeveer 4.000 werknemers.

    Meer informatie: www.knaustabbert.de

    22-02-2023 om 15:33 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-02-2023 om 15:30 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgen rijden met slaapmiddelen















    8% van Belgen rijdt maandelijks na gebruik van slaap -of kalmeermiddelen.
    In Brussel gaat het zelfs over 17% van de bestuurders

     

    Rijden na het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen achter het stuur is een onderschat, maar zorgwekkend fenomeen. 8% van de Belgische bestuurders rijdt maandelijks na het gebruik van één van deze producten. In Brussel gaat het zelfs over 1 op de 6 bestuurders. Hoewel de pakkans de voorbije 10 jaar verviervoudigd is, blijft ook rijden onder invloed van drugs nog steeds een groot probleem in ons verkeer, zo blijkt uit de 11de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute. Bijna 1 op de 7 jonge bestuurders reed in de voorbije maand onder invloed van 1 of meerdere drugs achter het stuur. Cannabis is daarbij de meest voorkomende drug. Ook lachgas blijft populair, vooral bij jonge mannelijke bestuurders. Vias vraagt een onmiddellijk verbod op de verkoop en bezit van dit product.

     

    Vias institute bevroeg voor deze enquête een representatief staal van 6000 Belgische weggebruikers.
     
    In Brussel rijdt 1 op de 6 maandelijk na gebruik slaap -en kalmeermiddelen
    Het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen achter het stuur blijft vaak onderbelicht. 8% van de Belgische bestuurders geeft aan maandelijks minstens 1 maal te rijden na het gebruik van één van deze producten. Het probleem is het grootst in Brussel. 17% van de Brusselse bestuurders rijdt maandelijks na het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen. In Vlaanderen is dat 5% en in Wallonië 8%.
     
    De slaap –en kalmeermiddelen worden normaal gezien voorgeschreven door een arts, maar sommige slaapmiddelen zijn ook zonder voorschrift verkrijgbaar bij de apotheker. Al deze producten kunnen verslavend zijn en de gebruikers in een soort roes brengen.

    Omdat deze middelen de werking van ons brein beïnvloeden, kunnen ze uiteraard ook zware gevolgen hebben op je rijvaardigheid. Vias institute vraagt dat, net zoals in Frankrijk, bij de verkoop van deze producten op de verpakking duidelijk aangegeven wordt dat er wel degelijk een impact op je rijvaardigheid kan zijn. Het is ook belangrijk dat als je deze producten voorgeschreven krijgt, je altijd de voorgeschreven dosis niet overschrijdt en de medicijnen niet langer gebruikt dan voorgeschreven.

    Dokter Peter Vander Eeckt (rijgeschiktheidscentrum CARA): “Talrijke studies hebben aangetoond dat benzodiazepines en aanverwanten onze rijvaardigheid sterk kunnen verminderen, vooral bij aanvang van het gebruik en bij een dosisverhoging, maar ook bij chronisch gebruik blijft er een significante impact met een verminderd reactie- en concentratievermogen.”
     
    1 op de 7 jongeren rijdt na druggebruik
    Ook het druggebruik achter het stuur in ons land blijft schrikbarend hoog. In totaal geeft 5% van de bestuurders toe in de afgelopen maand gereden te hebben nadat ze drugs gebruikt hebben. In Vlaanderen gaat het over 4% van de bestuurders, in Wallonië over 6% en in Brussel zelfs over 11%.
    Vooral bij de jongere bestuurders zijn drugs populair. 14% van alle bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks minstens 1 keer onder invloed van drugs achter het stuur te kruipen. Bij de leeftijdsgroep tussen 35 en 54 jaar rijdt 4% maandelijks na het gebruik van illegale drugs, bij de bestuurders ouder dan 55 jaar minder dan 1%.

    Cannabis meest voorkomende illegale drug
    Cannabis blijft de meest populaire drug. Voor cannabis geldt, net zoals voor alle andere drugs, nultolerantie. Ook enkele uren na het consumeren van een joint kan je wel degelijk nog positief zijn op een speekseltest.  Andere drugs die vaak voorkomen zijn synthetische drugs, MDMA, XTC, amfetamines en cocaïne.
     
    Afhankelijk van welke drugs en de hoeveelheid die je ervan gebruikt, zijn de effecten op de rijvaardigheid verschillend. Cannabis doet je vooral je reactievermogen afnemen, waardoor je in risicosituaties minder alert zult reageren. XTC en cocaïne scherpen tijdelijk je concentratievermogen aan, maar ze zorgen ook voor overmoed bij de bestuurders. Die hebben de neiging om daardoor veel te snel te rijden en risico’s te nemen.
     
    Pakkans 4x groter dan 10 jaar geleden
    In 2013 werden 3394 bestuurders betrapt tijdens een drugscontrole. In de eerste 6 maanden van 2022 liepen 6501 bestuurders tegen de lamp. Op 10 jaar tijd is de pakkans dus 4x groter geworden. De komende jaren wordt het aantal speekseltests nog opgedreven naar minstens 100 000 per jaar.
     
    Lachgas: verbod noodzakelijk.
    Het probleem van lachgas achter het stuur blijft groot. 7% van de Belgische bestuurders zegt maandelijks te rijden na het gebruik van lachgas. In Brussel gaat het over 17%, in Vlaanderen over 6% en Wallonië 7%.
    Vooral bij de jonge bestuurders blijft het probleem van lachgas zeer groot. 18% van de Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks wel eens te rijden na het gebruik van lachgas. Ook hier is het probleem nog groter bij jonge mannen. 23% van de jonge Vlaamse mannen geeft bijvoorbeeld toe maandelijks te rijden na lachgasgebruik.
     
    Het gebruik van lachgas kan voor een versuft gevoel zorgen wat een impact heeft op hoe je met de wagen rijdt. Daarnaast kan het bijzonder afleidend voor een bestuurder zijn als andere inzittenden een lachkick hebben. Lachgas valt echter niet te detecteren met een test.
     
    Momenteel wordt een wetsvoorstel besproken om naar analogie met Nederland de verkoop, vervoer en bezit van lachgas te verbieden. Vias institute hoopt dat dit snel goedgekeurd wordt zodat deze problematiek krachtdadig aangepakt kan worden.
     
    Conclusie
    Om veilig in het verkeer te rijden, moet je altijd alert kunnen reageren. Zowel het gebruik van drugs, lachgas als slaap- en kalmeermiddelen hebben een impact op je reactievermogen en stuurvaardigheid. Naast een volgehouden inspanning van sensibilisering naar vooral jongere bestuurders blijft het belangrijk om te investeren in een hoge pakkans voor het gebruik van drugs achter het stuur. Voor lachgas ligt een wetsvoorstel op tafel om de verkoop, bezit en vervoer te verbieden. Vias institute hoopt dat dit voorstel snel bekrachtigd wordt. Voor de verkoop van slaap- en kalmeermiddelen is het aangewezen dat bij de verkoop op de verpakking duidelijk aangegeven staat dat er een invloed kan zijn op de wijze waarop je met een voertuig kan rijden.
     
    Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:“Rijden onder invloed van drugs is uiterst gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom ben ik voorstander van een systematische controle op eventueel drugsgebruik bij verkeersongevallen. Deze studie van Vias toont aan hoe belangrijk dit is, aangezien rijden onder invloed een van de drie grootste oorzaken van verkeersdoden is, naast afleiding achter het stuur en overdreven snelheid. Ik verdedig ook het verbod op de vrije verkoop van lachgas, want rijden onder invloed van lachgas moet worden voorkomen. We moeten alles op alles zetten om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen.”
     

     

     

    15-02-2023 om 19:29 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat zal ik nemen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-02-2023 om 19:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chartago op Mercedes Benz

    Chartago Chic C-Line T 4,9 LE

    De fabrikant kan nu de Chic C-Line als halfintegrale op Mercedes-Benz Leveren.

    Als eerste is Carthago begonnen met de 7,5 m lange T 4,9 LE met enkele bedden boven de garage. Hij is natuurlijk duurder dan dezelfde uitvoering  met een Fiat Ducato basisvoertuig. Met een Mercedes Benz komen er meestal nog pakketten bij die de prijs opdrijven. Wie voor Mercedes Benz kiest betaalt graag wat meer voor de 170 pk dieselmotor en de automatisch 9 versnellingsbak.

     Carthago heeft naam gemaakt als bouwer van degelijke koetswerken. Met eenzelfde kwalitatief uitstekende  opbouw is ook de Chic-Line bedacht. Met nog een AL-KO verlaagd chassis kan de pret niet op. De onderste 33 mm dikke geïsoleerde kunststof bodemplaat belet dat koude lucht in de dubbele bodem dringt. De vloer van het woongedeelte bestaat uit een dikke plaat multiplex. Bewoners kunnen de dubbele bodem zowel langs buiten als langs binnen bereiken. De 38 mm dikke wanden met een aluminium buitenplaat gaan met een ronding over in het dak dat een hagelbestendige buitenplaat heeft. Alle hout voor de constructie van het koetswerk werd vervangen door kunststof.

    Bij het binnen komen herkend men al snel de Carthago stijl met veel vlakken in hoogglans wit dat een mooi contrast geeft met het keurig afgewerkt meubilair met houtdecor. Het werkblad van de keuken bestaat uit Corian imitatie, vooraan is het echte Corian. Naast de uitgebreide LED slierten voor een sfeervolle verlichting en de spots voor fel licht hebben de ontwerpers nog enkele spitsvondigheden laten maken. Dat zijn de schoenlade onder de zitbank en de verschuifbare trap aan de bedden. Bij het samen brengen van de enkele bedden kan men de trap naar voor schuiven.  Aan het sanitair werden nog enkele deuren geplaatst, dat lijkt echter een beetje te veel van het goede.

     Zitten en slapen.

    Als indeling van de zitgroep is niet nieuw. Wel straalt hij comfort en gezelligheid uit. Langs de zijde van de chauffeur is een L-zitbank met chique  comfortabele rug- en zitkussens. De zijzit is van dezelfde allure. Het min of meer ovale tafelblad op één poot kan men samen vouwen en in vier richtingen schuiven. Wil men TV kijken, het klepje openen achter de rug van de zijzit en de TV komt omhoog. Voor de techniekers van Carthago is hier toch nog een klein karweitje. DE USB en 230 Volt stopcontacten zijn op een moeilijk bereikbare plaats gemonteerd, daar is wel een ander plaatsje voor te vinden.

    %%%FOTO

    Sanitair en keuken.

    Aan de keuken werd veel aandacht en knap vakmanschap besteed. Bijna heel de keuken is in wit uitgevoerd, alleen onderaan en boven is een brede band over de volle breedte van de keuken. Onderaan is er een afval emmer in verwerkt. Links zijn open schappen, de bovenkast met brede handgreep heeft voldoende inhout. Onderaan zijn laden genoeg voor grote potten en uitgebreid keukengerief. De waterkraan kan men uittrekken wat handig is om grote potten af te spoelen. Drie kookvuren met elektrische ontsteking is de keuken rijk. Tegenover de keuken is een 153 l absorptie koelkast.

    De rijkelijk van deuren voorziene badkamer  is mooi en vakkundig ingericht. Buiten de witte afzonderlijke douchecel is het overige deel in warm houtdecor gemaakt. Alleen mag men niet vergeten het licht aan te steken als je binnen gaat want de lichtschakelaar bevindt zich in de keuken.

    De Carthago Chic C-Line T 4,9 LE kan een koude winterperiode zonder zorgen gemakkelijk aan. Een Truma C 6 met warme lucht uitmondingen op de juiste plaatsen zorgt voor een goede warmte verdeling in het interieur. Ook de dubbele bodem waar leidingen en de 170 l verswatertank liggen is vorstvrij ingericht. Natuurlijk als de Truma 6 C in actie is. Zelfs de garage kan mee genieten van een zuchtje warme lucht.

     

    Samen gevat.

    De Carthago Chic C-Line is een goed gebouwde kampeerauto met een mooi en keurig afgewerkt interieur met hier en daar slimme vondsten. Wie voor de versie op Mercedes-Benz kiest moet zich verwachten aan een hogere prijs. De basisprijs zal rond de 116.000 euro liggen.

    Info www.Carthago.reisemobilbau GmbH.de

     

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Mercedes Benz Sprinter 417 CDI met verlaagd AL-KO chassis.

    Motor: Turbo Diesel 170 pk

    Automaat met 9 versnellingen

    L X B X H  7,0 x 2,27 x 2,89 m

    MTM 4,5 ton

    Rijklaar 3.385 kg (afhankelijk van de opties)

    Bedden 2,01 x 0,82 m  

    12-02-2023 om 20:52 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog 3 u rijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12-02-2023 om 20:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder snel in de bochten

    Verkeersveiligheid neemt een nieuwe wending dankzij voorspellende technologie

    Verkeersveiligheid neemt een nieuwe wending dankzij voorspellende technologie

    De snelheid vermindert met 10% in gevaarlijke bochten

    Brussel, 7 februari 2023 - De voorspellende veiligheidstechnologie, twee jaar geleden gelanceerd door Coyote, heeft haar toegevoegde waarde voor de veiligheid op onze wegen bewezen. Met behulp van gegevens van gebruikers van de rijhulpdienst zijn in België meer dan 22.000 gevaarlijke bochten geïdentificeerd. Coyote kan zijn gebruikers vooraf informeren over de bochten, zodat zij hun snelheid kunnen aanpassen. Dankzij veiligheidsprognose is de gemiddelde snelheid in bochten sinds 2019 met meer dan 10% gedaald. Deze resultaten bieden grote vooruitzichten voor dynamische preventie en zullen uiteindelijk contextuele gegevens (weer, timing) kunnen integreren om preventie op maat aan te bieden.

    Sinds de lancering van de ‘veiligheidsprognose-technologie’ in juni 2020 heeft Coyote gegevens van zijn gebruikersgemeenschap geanalyseerd en 22.000 bochten geïdentificeerd die als gevaarlijk worden beschouwd. Het algoritme heeft rekening gehouden met meer dan 200 criteria (hoek en kromming van de bocht, vertragingsanalyse, wegtype, remafstand voor, tijdens en na de bocht, geregistreerde snelheid over 2 jaar...). Dankzij de analyse van die gegevens kon elke bocht in zijn context worden geplaatst (type rijstrook, kruispunt, verkeersdichtheid, enz.) en kon een aanbevolen snelheid worden vastgesteld om deze bochten zo veilig mogelijk te nemen.

    Dankzij die analyse worden de leden van de Coyote-community systematisch gewaarschuwd bij het naderen van een gevaarlijke bocht door twee soorten berichten te ontvangen, afhankelijk van hun snelheid. Als de bestuurder onder de aanbevolen snelheid rijdt, krijgt hij/zij een waarschuwing dat een gevaarlijke bocht nadert en wordt de aanbevolen snelheid vermeld. Als de bestuurder echter boven de door het voorspellende veiligheidssysteem aanbevolen snelheid rijdt, zegt het waarschuwingsbericht gewoon "vertragen".

    Duidelijke vertraging

    Uit een analyse van miljoenen Coyote-gegevens die de afgelopen twee jaar zijn verzameld, blijkt dat deze waarschuwingen ervoor zorgen dat Coyote-gebruikers langzamer rijden bij het naderen van gevaarlijke bochten.

    "In vergelijking met 2019 merken we een daling van meer dan 10% in de gemiddelde snelheid voor, tijdens en na de bocht", benadrukt Vincent HEBERT, Managing Director van Coyote Systems Benelux. "We zijn geslaagd in onze missie want onze community rijdt rustiger", voegt hij eraan toe.

    "In vergelijking met 2019 merken we een daling van meer dan 10% in de gemiddelde snelheid voor, tijdens en na de bocht", benadrukt Vincent HEBERT, Managing Director van Coyote Systems Benelux. "We zijn geslaagd in onze missie want onze community rijdt rustiger", voegt hij eraan toe.

    Uit de cijfers blijkt ook dat de gemiddelde snelheid door gevaarlijke bochten in 2022 ruim onder de wettelijke maximumsnelheid blijft. ​

    Story image
    Story image
    Story image

    Eerste stap naar dynamische en geïndividualiseerde preventie

    "Deze functie is volledig in lijn met Coyote's visie op veiligheidsprognose. De resultaten van de analyse motiveren ons om andere instrumenten te ontwikkelen, die allemaal te maken hebben met verkeersveiligheid. Wij tonen eens te meer aan dat het gebruik van Coyote actief bijdraagt tot meer veiligheid op de weg", aldus Vincent HEBERT.

    Voormalig federaal minister van Mobiliteit en Waalse parlementslid François Bellot is onder de indruk van de positieve resultaten van de analyse en voegt eraan toe dat:

    "De ontwikkeling van deze complexe digitale toepassing de weg opent naar dynamische signalering aan boord en dus zorgt voor een betere verkeersveiligheid.”

    Real-time berichten over de aanbevolen maximumsnelheid bij het naderen van een bocht zijn een krachtig instrument voor de preventie van ongevallen. Dit is bijzonder belangrijk omdat wegbeheerders deze snelheden niet of slechts in beperkte mate verlagen. ​

    In de toekomst wil Coyote nog verder gaan door contextuele criteria (weer, tijdstip van de dag, weekend of werkdag) toe te voegen aan de structurele criteria die worden gebruikt om gevaarlijke bochten te identificeren, waardoor de aanbevelingen aan bestuurders nog beter kunnen worden aangepast aan de realiteit op de weg.

    "Deze technologische ontwikkeling zal bijdragen tot het bereiken van de doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers in de komende vijf jaar te halveren," voegde François Bellot eraan toe. "Dit initiatief moet daarom door de overheden worden gesteund en opent hopelijk de deur naar andere digitale toepassingen met hetzelfde doel: levens redden.”

    08-02-2023 om 20:15 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-02-2023 om 20:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Sunlight halfintegraal

    Sunlight halfintegraal T 670S, T 680 en T 690L voor het eerst op FORD-basis

     

     

    SUNLIGHT staat bekend om zijn heldere blik op de toekomst - dat geldt ook voor de innovaties in het modeljaar 2024, die het jonge campermerk vol vertrouwen al in december 2022 presenteert. Het ambitieuze team uit de Allgäu herontwerpt zijn wagenpark met een frisse kleur & bekleding en brengt bovendien drie compleet nieuwe voertuigen op de weg: de halfgeïntegreerde SUNLIGHT T 670S, T 680 en T 690L staan op FORD-chassis en zijn met hun moderne uitstraling, duidelijke designtaal en eigentijdse uitrusting op maat gemaakt voor iedereen die op zoek is naar avontuur.

    Drie nieuwe aanwinsten versterken het assortiment halfintegrale campers van de camperfabrikant uit de Allgäu. De T 670S, T 680 en T 690L hebben allemaal een FORD-chassis met standaard 130 pk en een soepele 6-versnellingsbak. De drie modellen hebben een sportieve, moderne uitstraling met standaard een zwart metallic chassis en zwarte aluminium velgen. Bovendien staat de T-kap van de FORD garant voor een slimme, harmonieuze overgang van chassis naar carrosserie. Met 6,99 meter is de T 670S iets korter dan de andere twee modellen, die elk een voertuiglengte van 7,36 meter hebben. Alle drie de campers zijn 2,32 meter breed en 2,93 meter hoog, waardoor ze geen compromissen sluiten op het gebied van comfort en ruimte.

    Technische prestaties en comfortabele uitrusting
    Met de nieuwe campers kan men zich verheugen op de zitgroep. De ergonomische stoelen garanderen een optimale rij- en zitpositie. De T 670S biedt vier zitplaatsen en twee (of vier) slaapplaatsen, terwijl de modellen T 680 en T 690L, elk met een extra vijfde zitplaats of slaapplaats, ook geschikt zijn voor gezinnen of groepen van vijf. U slaapt op comfortabele koudschuimmatrassen en hoogwaardige houten lattenbodems. Met een stahoogte van 210 cm kunnen zelfs lange mensen zich vrij bewegen. De keukens zijn elk uitgerust met een 2-pits kooktoestel met 12V-ontsteking, een grote spoelbak en een absorptiekoelkast van 156 liter met vriesvak. SUNLIGHT installeert het slimme, ruimtebesparende Variobad in de T 670S, terwijl de fabrikant in de T 680 en T 690L vertrouwt op ruime, comfortabele kamerbadkamers.

    Nieuw modeljaar brengt goede vooruitzichten
    De drie modellen passen harmonieus in het repertoire van SUNLIGHT, dat voor het modeljaar 2024 in een geheel nieuw jasje wordt gestoken: Naast de progressief vormgegeven achterkant met Bridge Light omvat dit ook de herziene bestickering van de voertuigen en het volledig nieuwe interieurontwerp.

    Meer informatie is beschikbaar op www.erwinhymergroup.com.

     

    06-02-2023 om 20:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Beste Zwervers,

     In deze folder vinden jullie ons programma voor

     2023

     Enkele mooie weekends vormen alweer de basis van een ontspannend programma!

    Noteer de datums vlug in je agenda en aarzel niet om in te schrijven!

    Als u graag eens deelneemd aan onze activiteiten u bent welkom en hoeft geen lid te zijn

    28 april – 1 mei 2023:

    Weekendje Annevoie

    Met bezoek aan de prachtige tuinen.

    18 – 21 mei 2023:

    Weekendje Heuvelland

    Verblijf op camping Ypra. Fietsen en wandelschoenen meebrengen!

    15 – 17 september 2023:

    Weekendje Tongerlo

    13-16 oktober 2022:

    Slotweekend in Dentergem,

    Breng je fiets en wandelschoenen mee.

    En natuurlijk een interessant bezoek en… een gezellig etentje!

    U kan voortaan enkel nog inschrijven bij:

     

    Heidi en Luc Reymen - Engels

     

    Schoonbroek 100

    2180 Ekeren

    0473 36 05 78 (NA 18 uur)

    reymenengels@skynet.be

     

    Wil je op de hoogte blijven van alle activiteiten? Geef uw email adres door, en wij sturen u automatisch alle details van onze activiteiten!

    Ook niet leden zijn welkom

     

    Inschrijven voor een activiteit:

     

    Eén van onze activiteiten spreekt je aan, en je wil graag deelnemen:

    U kan voortaan enkel nog inschrijven bij:

    Heidi en Luc Reymen - Engels

    Schoonbroek 100

    2180 Ekeren

    0473 36 05 78 (NA 18 uur)

    reymenengels@skynet.be

     

    1. Neem ALTIJD eerst contact op per telefoon of per email.

     

    1. Bevestig dat je mee wil gaan.

     

    1. Schrijf het verschuldigde bedrag over op onze rekening.

         PAS DAN bent u definitief ingeschreven.

    Ons rekeningnummer:

    Voor betalingen bij deelname aan activiteiten:

    BE88 7755 9103 2741

    Annulering:

     

    Om één of andere reden kan u toch niet mee:

    • Contacteer zo snel mogelijk de verantwoordelijke.
    • Bevestig uw annulatie steeds schriftelijk (email)
    • Als u annuleert wordt geval per geval bekeken in hoeverre wij u nog kunnen terugbetalen. Wij houden daarbij rekening met reeds gemaakte kosten en reserveringen.

     

    Algemene Informatie:

     

    Hebt u vragen omtrent “de Zwervers”, onze werking, of vragen om en rond de motorhome, neem dan gerust contact op met:

    Robert Vermeulen

    0477-43 85 66

    vermeulenrobert59@gmail.com

    Heidi en Luc Reymen – Engels

    0473 36 05 78

    reymenengels@skynet.be

    Oproep

    Onze vereniging steunt volledig op de medewerking van vrijwilligers. En het groepje werkers is de laatste jaren flink geslonken.

    Als wij dus in de toekomst verder mooie activiteiten willen blijven aanbieden, zouden een paar extra helpende handen zeker welkom zijn.

    • Wil je wat tijd vrij maken om samen met ons af en toe iets te organiseren?
    • Wil je wat tijd vrijmaken om ons administratief wat te ondersteunen?
    • Wil je wel eens de handen uit de mouwen steken op een weekend of tijdens een reis?
    • Kan je ons helpen aan leuke Bestem- mingen en/of overnachtingsplaatsen?

     

    Laat dan vlug iets van je horen bij één van de contactadressen.

    Iedereen welkom voor een vrijblijvend gesprekje over de mogelijkheden

    05-02-2023 om 20:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-02-2023 om 20:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hymer nieuw batterij systeem

    HYMER Smart Battery System – Innovatieve energievoorziening

    Voor meer onafhankelijkheid op reis

    Het revolutionaire HYMER Smart Battery System combineert de uitstekende prestaties van lithiumbatterijen met de lage kosten van voorheen gangbare loodzuuraccu's. Het resultaat: veel meer prestaties, een aanzienlijke toename van de zelfvoorziening, een enorme verlenging van de levensduur van het totale systeem en lagere kosten van de totale bedrijfstijd.

    Met het HYMER Smart Battery System geniet u nu van de vrijheid van een zelfvoorzienend elektriciteitsnet aan boord. Er is dus geen reden om de perfecte plek zo snel te verlaten.

    Hoe werkt het HYMER Smart Battery System?

    De HY-Tec Lithium Battery 150 (LiFePo4*) bestaat uit 6 individuele LE300 Lithium Extension Battery modules (LE300). Deze uitbreidbare oplossing verhoogt de capaciteit en prestaties van de loodzuuraccu's en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie en levensduur van het totale systeem. De lithiumbatterijen worden parallel aan de loodaccu's aangesloten. De lithiumbatterijen nemen de meeste laadcycli over, terwijl de loodaccu's fungeren als back-upopslag.

    * Lithium-ijzerfosfaat veilige en robuuste lithiumtechnologie

    Laadcyclus van het Smart Battery System

    1. Ten eerste zorgt het systeem voor het opladen van de loodaccu's.
    2. De overtollige energie wordt opgeslagen door de lithiumbatterijen.
    3. Omgekeerd, wanneer elektriciteit wordt gebruikt, worden de lithiumbatterijen eerst ontladen, zodat de levensduur van de loodbatterij aanzienlijk wordt verlengd.
    4. Dankzij geïntegreerd ontladingsbeheer detecteren de lithiumbatterijen de spanning van de loodaccu. Zo wordt de voeding aan boord bij voorkeur geleverd door de fietsbestendige lithiumbatterijen. Het verhoogde stroomverbruik wordt geleverd door de lood- en lithiumbatterijen parallel om de belasting van beide batterijen te verminderen.

    Het resultaat: een betrouwbare en stabiele energievoorziening op de weg. Zeker als er geen externe stroombron in de buurt is.

    Waarom kiezen voor het HYMER Smart Battery System?

    Met een houdbaarheid van 10 jaar bieden lithiumbatterijen over het algemeen een aanzienlijk langere levensduur dan standaard loodzuuraccu's (ca. 3 jaar). Het HYMER Smart Battery System verlengt ook de levensduur van uw loodzuuraccu bij optimaal gebruik.

    Bovendien wordt de batterij-efficiëntie verhoogd tot 80% (normaal 50%). In vergelijking met conventionele loodzuuraccusystemen leidt dit tot meer onafhankelijkheid met gelijktijdige gewichtsvermindering.

    Het HYMER Smart Battery System achteraf inbouwen

    Geniet van meer zelfvoorziening met het krachtige HYMER Smart Battery System voor het achteraf inbouwen van originele HYMER-onderdelen en accessoires. Geschikt voor HYMER campers en HYMER campers vanaf modeljaar 2015. Het HYMER Smart Battery System wordt aangeboden in twee retrofit-pakketten.

    03-02-2023 om 19:28 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03-02-2023 om 19:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winst voor tweedehandswagens

    Tweedehandse wagens starten het jaar met een lichte winst, nieuwe wagens gaan door op sterk elan

    7 min

    Na een teleurstellend jaar 2022, toen een verlies van -9,4% werd opgetekend, kon de tweedehandsmarkt voor de eerste maand van het nieuwe jaar een lichte winst van +2,4% laten optekenen. Daardoor eindigt januari 2023 op 57.135 inschrijvingen tegenover 55.821 in januari vorig jaar. Er is zowel bij particulieren als bedrijven wel degelijk interesse voor occasiewagens, wat zich wellicht vertaalt in nog betere cijfers voor de komende maanden.

    Bij de nieuwe personenwagens zijn we getuige van de beste start sinds jaren: de inschrijvingen stegen met +17,4% tot 39.847 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. Teleurstellend echter is het lager dan verwachte aantal showroombezoeken bij de merkverdelers, daar waar de sector had gehoopt op een gunstig effect van het Autosalon. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “Uit TRAXIO-marktonderzoek van eind november 2022 bleek – eindelijk - een hogere aankoopintentie van de particuliere koper, zowel voor nieuwe als voor tweedehandse wagens. Toch bleef het in de Salonmaand januari kalm in de showrooms van de nieuwe wagens. Zowel de consumenten als de bedrijven lijken wat af te wachten. De particuliere klant verslikt zich wat in de prijzen van de nieuwe wagens en interesseert zich daarom meer in tweedehandse dan in nieuwe. Maar ook bedrijven gaan meer en meer op zoek naar occasiewagens. De tweedehandsmarkt boekte in januari een lichte winst van +2,4%, wat de teller voor dit jaar al meteen brengt op 57.135 eenheden. Dat is alvast een geruststellende start en mogelijk volgt in de komende maanden nog een verdere inhaalbeweging. Onder het gesternte van een ruime publieke belangstelling op het Autosalon zitten de inschrijvingen van de nieuwe wagens stevig in de lift: die gaan er met +17,4% op vooruit. We mogen ons niet blindstaren op deze cijfers want het gaat hier om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Een beter beeld van het aantal bestellingen in januari gaan we pas later in de cijfers kunnen zien maar het blijft wel zo dat er nog lange levertermijnen zijn bij de meeste merken. Een normalisering daarvan zien we eerder voor het einde van dit jaar en ondertussen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van bestellingen.”

    Bij de merkgarages hoorden we alvast dat de showroombezoeken in januari niet erg hoog lagen.

    Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten): “Er was - ondanks het Salon - maar een beperkte showroom traffic bij de nieuwe wagens en de koopintentie van de particuliere bezoekers lag vrij laag. Bij de b2b-klanten zagen we in december nog een boost in de cijfers van PHEV en EV maar krijgen we nu veel praktische vragen over het rijden met een dergelijke elektrische of plug-in hybride wagen. Nu de echte adepten al grotendeels zijn overgeschakeld op PHEV/EV, zien we stilaan meer en meer mensen die bij wijze van spreken ‘verplicht’ moeten overschakelen op een PHEV of elektrische wagen maar die blijkbaar (nog) niet erg overtuigd zijn en allerlei praktische bezwaren zien. Dat merken we overigens ook bij de particuliere klant: die is duidelijk niet klaar voor de plug-in hybrides of de elektrische auto. Hij/zij gaat zich daarom nog steeds richten op een tweedehandswagen omwille van de lagere aankoopprijs, de onzekerheid rond de toekomstige fiscaliteit en dus ook omdat PHEV en EV te duur zijn.”  

    Van grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.

    Ivo Willems, Cardoen: “In de occasiemarkt merken we dat steeds meer bedrijven tweedehandswagens beginnen te kopen en dat was vroeger niet of toch minder het geval. Anderzijds kopen ook particulieren in verhouding meer occasiewagens dan vroeger, ook indien nieuwe wagens snel beschikbaar zijn. Dat heeft te maken met de stijgende prijzen van nieuwe auto’s. Van klanten hoorden we dat ze verbaasd waren over het prijskaartje van op het Salon getoonde wagens: er stonden veel (dure) elektrische wagens maar amper budgetvriendelijke auto’s. De reflex van velen is dan om zich te richten tot de tweedehandsmarkt.” 

    Frédéric Vassamillet, Soco : “In al onze vestigingen hebben we een goede januarimarkt achter de rug. Tenminste toch bij de occasiewagens want bij de nieuwe auto’s blijft de vraag vrij laag. Ik hoorde dat de prijs van de mooie elektrische en hybride wagens op het salon vaak niet past binnen het budget van de particulier. Die blijft daarom naar ons komen voor een tweedehandswagen die vlot beschikbaar is en waardoor de klant ook de zekerheid heeft dat hij snel kan beschikken over zijn wagen.”

    Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – januari 2023

    Details tweedehandse personenwagens

    Volkswagen en BMW blijven ook in januari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, Mercedes & Peugeot.  

    Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf en VW Polo gevolgd door de Opel Corsa, de BMW 3-reeks en Ford Fiesta.

    Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 35,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,5%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met 9,9% bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 7,7% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

    Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels 51,9% (13,3% HEV incl. mild hybrids; 24,5% PHEV en 14,1% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 11,4% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand na maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg het afgelopen jaar naar 7 jaar en 10 maanden.

    De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (8%) elk 1% moeten inboeten.

     

    02-02-2023 om 20:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02-02-2023 om 20:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feesy bij Pilote

    Pilote lanceert een Jubieum reeks
    Naar aanleiding van zijn 60 jarig jubieum heeft de Franse fabrikant Pilot een nieuwe reeks zwerfauto's op de markt gebracht. Ze worden gebouwd op het basisvoertuig Ford-Transit-Trail en kregen de naam "Atlas"

    Zo begon het
    De eerste Pilot kampeervoertuigen zijn te vinden in het jaar 1960. Het was pas in 1962 dat Andre Padiou zijn eerste caravan in de schrijnwerkerij "La Limouziniérge" voorstelde. In 1978 volgde de eerste kampeerauto van de firma Philippe Padiou de broer van Andre en directeur van Pilote die een alkoofmodel op Ford basis in beeld bracht.

    Met de speciale reeks "Atlas" viert de fabrikant zijn aanvang in 1962. Het startmodel Atlas A603G werd als wereldpremiére in de CMT te Stuttgart op troon gezet. De camperbus verbind een moderne binnen- en buiten uitvoering met mogelijkeheid autark te reizen. Naast zijn aantrekkelijke figuur biedt de A603G een uitgebreide uitrusting met een 170 pk sterke dieselmotor, dieselverwarming en twee zonnepanelen. De Ford is speciaal uitgerust om op oneven terrein zijn mannetje te staan daarmee is ook het rijcomfort op gewone wegen uitstekend. Binnen geeft de A603G een uitstekend ruimte gevoel, het grote dwarsbed en de 2,08 m stahoogte zijn daar niet vreemd aan.
    Technische gegevens
    Lengte 5,98 m
    Breedte 2,47 m
    Hoogte 2,78 m
    MTM 3.500 kg
    Prijs ronde de 75.000 euro
    Info www.wohnmobil.Pilote.de









    01-02-2023 om 20:34 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!