Tweedehandse wagens starten het jaar met een lichte winst, nieuwe wagens gaan door op sterk elan
7 min
Na een teleurstellend jaar 2022, toen een verlies van -9,4% werd opgetekend, kon detweedehandsmarktvoor de eerste maand van het nieuwe jaar een lichte winst van+2,4%laten optekenen. Daardoor eindigt januari 2023 op57.135inschrijvingen tegenover 55.821 in januari vorig jaar. Er is zowel bij particulieren als bedrijven wel degelijk interesse voor occasiewagens, wat zich wellicht vertaalt in nog betere cijfers voor de komende maanden.
Bij denieuwepersonenwagenszijn we getuige van de beste start sinds jaren: de inschrijvingen stegen met +17,4% tot 39.847 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. Teleurstellend echter is het lager dan verwachte aantal showroombezoeken bij de merkverdelers, daar waar de sector had gehoopt op een gunstig effect van het Autosalon. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO:“Uit TRAXIO-marktonderzoek van eind november 2022 bleek – eindelijk - een hogere aankoopintentie van de particuliere koper, zowel voor nieuwe als voor tweedehandse wagens. Toch bleef het in de Salonmaand januari kalm in de showrooms van de nieuwe wagens. Zowel de consumenten als de bedrijven lijken wat af te wachten. De particuliere klant verslikt zich wat in de prijzen van de nieuwe wagens en interesseert zich daarom meer in tweedehandse dan in nieuwe. Maar ook bedrijven gaan meer en meer op zoek naar occasiewagens. Detweedehandsmarktboekte in januari een lichte winst van +2,4%, wat de teller voor dit jaar al meteen brengt op 57.135 eenheden. Dat is alvast een geruststellende start en mogelijk volgt in de komende maanden nog een verdere inhaalbeweging. Onder het gesternte van een ruime publieke belangstelling op het Autosalon zitten de inschrijvingen van denieuwe wagensstevig in de lift: die gaan er met+17,4%op vooruit. We mogen ons niet blindstaren op deze cijfers want het gaat hier om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Een beter beeld van het aantal bestellingen in januari gaan we pas later in de cijfers kunnen zien maar het blijft wel zo dat er nog lange levertermijnen zijn bij de meeste merken. Een normalisering daarvan zien we eerder voor het einde van dit jaar en ondertussen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van bestellingen.”
Bij demerkgarageshoorden we alvast dat de showroombezoeken in januari niet erg hoog lagen.
Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten):“Er was - ondanks het Salon - maar een beperkte showroom traffic bij de nieuwe wagens en de koopintentie van de particuliere bezoekers lag vrij laag. Bij de b2b-klanten zagen we in december nog een boost in de cijfers van PHEV en EV maar krijgen we nu veel praktische vragen over het rijden met een dergelijke elektrische of plug-in hybride wagen. Nu de echte adepten al grotendeels zijn overgeschakeld op PHEV/EV, zien we stilaan meer en meer mensen die bij wijze van spreken ‘verplicht’ moeten overschakelen op een PHEV of elektrische wagen maar die blijkbaar (nog) niet erg overtuigd zijn en allerlei praktische bezwaren zien. Dat merken we overigens ook bij de particuliere klant: die is duidelijk niet klaar voor de plug-in hybrides of de elektrische auto. Hij/zij gaat zich daarom nog steeds richten op een tweedehandswagen omwille van de lagere aankoopprijs, de onzekerheid rond de toekomstige fiscaliteit en dus ook omdat PHEV en EV te duur zijn.”
Van grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.
Ivo Willems, Cardoen: “In de occasiemarkt merken we dat steeds meer bedrijven tweedehandswagens beginnen te kopen en dat was vroeger niet of toch minder het geval. Anderzijds kopen ook particulieren in verhouding meer occasiewagens dan vroeger, ook indien nieuwe wagens snel beschikbaar zijn. Dat heeft te maken met de stijgende prijzen van nieuwe auto’s. Van klanten hoorden we dat ze verbaasd waren over het prijskaartje van op het Salon getoonde wagens: er stonden veel (dure) elektrische wagens maar amper budgetvriendelijke auto’s. De reflex van velen is dan om zich te richten tot de tweedehandsmarkt.”
Frédéric Vassamillet, Soco :“In al onze vestigingen hebben we een goede januarimarkt achter de rug. Tenminste toch bij de occasiewagens want bij de nieuwe auto’s blijft de vraag vrij laag. Ik hoorde dat de prijs van de mooie elektrische en hybride wagens op het salon vaak niet past binnen het budget van de particulier. Die blijft daarom naar ons komen voor een tweedehandswagen die vlot beschikbaar is en waardoor de klant ook de zekerheid heeft dat hij snel kan beschikken over zijn wagen.”
Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – januari 2023
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW blijven ook in januari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, Mercedes & Peugeot.
Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf en VW Polo gevolgd door de Opel Corsa, de BMW 3-reeks en Ford Fiesta.
Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot35,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot54,5%.Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met9,9%bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu7,7%voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er1,7%full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels 51,9% (13,3% HEV incl. mild hybrids; 24,5% PHEV en 14,1% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 11,4% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand na maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
Demediane leeftijdvan de occasie-inschrijvingen steeg het afgelopen jaar naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (8%) elk 1% moeten inboeten.
Pilote lanceert een Jubieum reeks Naar aanleiding van zijn 60 jarig jubieum heeft de Franse fabrikant Pilot een nieuwe reeks zwerfauto's op de markt gebracht. Ze worden gebouwd op het basisvoertuig Ford-Transit-Trail en kregen de naam "Atlas"
Zo begon het De eerste Pilot kampeervoertuigen zijn te vinden in het jaar 1960. Het was pas in 1962 dat Andre Padiou zijn eerste caravan in de schrijnwerkerij "La Limouziniérge" voorstelde. In 1978 volgde de eerste kampeerauto van de firma Philippe Padiou de broer van Andre en directeur van Pilote die een alkoofmodel op Ford basis in beeld bracht.
Met de speciale reeks "Atlas" viert de fabrikant zijn aanvang in 1962. Het startmodel Atlas A603G werd als wereldpremiére in de CMT te Stuttgart op troon gezet. De camperbus verbind een moderne binnen- en buiten uitvoering met mogelijkeheid autark te reizen. Naast zijn aantrekkelijke figuur biedt de A603G een uitgebreide uitrusting met een 170 pk sterke dieselmotor, dieselverwarming en twee zonnepanelen. De Ford is speciaal uitgerust om op oneven terrein zijn mannetje te staan daarmee is ook het rijcomfort op gewone wegen uitstekend. Binnen geeft de A603G een uitstekend ruimte gevoel, het grote dwarsbed en de 2,08 m stahoogte zijn daar niet vreemd aan. Technische gegevens Lengte 5,98 m Breedte 2,47 m Hoogte 2,78 m MTM 3.500 kg Prijs ronde de 75.000 euro Info www.wohnmobil.Pilote.de
Dethleffs Globebus Go: de nieuwe compacte camper op basis van de Ford Transit
Halfintegraal camper, instapmodel met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding
Groter dan een Camper Van en compacter en wendbaarder dan een grote camper: de Dethleffs Globebus, bijzonder populair bij starters, ontdekkingsreizigers en stedentripliefhebbers. De integraal Globebus op basis van de Fiat Ducato krijgt gezelschap van een halfintegraal: de Globebus Go op basis van de Ford Transit. Dethleffs’ meest compacte camper viert op de CMT 2023 in Stuttgart zijn première.
‘Compactheid’ is het toverwoord: wie comfortabel en flexibel wil reizen, hoeft niet zijn heil te zoeken in een cruiseschip. Het is pas als je op smalle landweggetjes rijdt of in nauwe binnensteden manoeuvreert, dat je de wendbaarheid leert waarderen die kleine voertuigafmetingen met zich meebrengen. Dat ook een compacte camper luxe, comfort en woongenot kan bieden, bewijst de Dethleffs Globebus al jarenlang. Nu breidt Dethleffs deze populaire serie uit met een halfintegraal; op de CMT 2023 in Stuttgart werd de première van de nieuwe Globebus Go gevierd.
De compacte halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met zijn breedte van slechts 2,20 meter en het voor Dethleffs kenmerkende exterieurontwerp met de vloeiende zijlijn en de goedgevormde achterkant, zijn bij de nieuwe Globebus Go de genen van het zustermodel Globebusonmiskenbaar aanwezig. Maar als het gaat om het basisvoertuig, de uitrusting en het interieurontwerp gaat de halfintegraal zijn eigen weg. Datzelfde geldt voor de voertuighoogte. Want de Globebus Go is niet alleen compact in lengte en breedte, maar ook in totale hoogte: met een hoogte van 269 centimeter is de nieuwe halfintegraal 12 centimeter lager dan de integraal.
Basis met uitgebreide veiligheidsuitrusting: Ford Transit Terwijl het zustermodel, de integraal, de Fiat Ducato als basis heeft, neemt Dethleffs bij de halfintegraal Globebus Go de Ford Transit als basisvoertuig. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare en in hoogte verstelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.
Keuze uit twee indelingen Dethleffs biedt de halfintegraal Globebus Go in twee indelingen aan. De korte T 15 beschikt over een dwars ingebouwd tweepersoonsbed achterin en is met een totale lengte van 599 centimeter de kortste camper in het Dethleffs-programma. De langere T 45 heeft eenpersoonsbedden achterin en is met een totale lengte van 669 centimeter de kortste Dethleffs-camper met eenpersoonsbedden. Onder de verhoogde bedden bevinden zich royale opbergkasten voor kleding en allerlei reisbenodigdheden.
De klassieke indeling vóór de slaapkamer is bij beide modellen hetzelfde: in het midden van het voertuig de badkamer en de keuken, daarvoor een halve dinette met een tweezitsbank en een aan de wand bevestigde tafel. In het moderne interieurontwerp zijn mat witte, greeploze bovenkastkleppen met natuurlijke houttinten gecombineerd met antracietkleurige, contrasterende vlakken. De stoffering Salerno vult het geheel perfect aan.
Passend bij de compacte afmetingen en ten behoeve van een hoge nuttige lading heeft Dethleffs de Globebus Go in de standaarduitvoering voor twee personen ontworpen. Desgewenst kunnen passende opties worden besteld, waardoor een derde en vierde zitplaats mogelijk wordt.
Minder gas – meer opbergruimte De keuken is compact maar toch goed uitgerust. Naast ruime hangkasten en lades, een tweepits kooktoestel, spoelbak en uitklapbaar werkblad, is de keuken van de Globebus Go voorzien van een zuinig en krachtige 86-liter compressorkoelkast. Ook te bestellen: een koel-vriescombinatie van 149 l.
De elektrische compressorkoelkast is tegelijk een belangrijk onderdeel van het totaalconcept van de Globebus Go, waarin hij afwijkt van de integraal Globebus, evenals de standaard 6 kW dieselverwarming met geïntegreerde, tien liter grote warmwaterboiler. Want het feit dat er, behalve het kooktoestel, geen extra gasverbruikers zijn biedt veel voordelen. Zo kan voor het kooktoestel worden volstaan met een kleiner formaat gasfles, die gewoon in de keuken past. En is het is niet meer nodig om met zware gasflessen van 11 kg te slepen. Achterin, op de plaats waar normaal gesproken de opbergkast voor gasflessen is, is er zo ook meer opbergruimte voor kampeerbenodigdheden. En omdat de efficiënte dieselverwarming wordt gevoed met brandstof uit de tank van het voertuig, biedt de Globebus Go ook op koude dagen maximale autonomie. Een optioneel verkrijgbare lithium-ion-boordaccu met een capaciteit tot 168 Ah maakt ook een langere autonome werking van de elektrische compressorkoelkast mogelijk.
Comfortabele badkamer met innovatieve draaibare wand Ondanks de zeer compacte voertuigafmetingen van beide Globebus-Go-modellen heeft de badkamer dankzij de innovatieve draaibare wand een comfortabel formaat en uitrusting met een wastafel, toilet en douche. In de basispositie sluit de draaibare wand tegen de buitenwand aan – wastafel en toilet zijn vrij toegankelijk. Bij het naar buiten draaien schuift de aan de draaibare wand bevestigde wastafel over het toilet, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een volwaardige douche met vaste wanden.
Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijvoorbeeld al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en koudschuimmatrassen van 150 mm dik op de bedden. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipoppervlak en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.
Het voor Nederland en België standaard aanwezige Comfortpakket voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplamp assistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine, een hef-kanteldakluik Midi Heki boven de zitgroep, voorruitverduistering en de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed.
Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Globebus Go een absolute winterspecialist, die ook in koude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest. Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 114 kW (155 pk), automatische in plaats van manuele versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming of een grotere lithium-ion-accu met max. 168 Ah.
De voertuigen zijn vanaf zomer 2023 beschikbaar bij geselecteerde Dethleffs-dealers
De Italiaanse fabrikant bouwt zijn reeks integralen gestadig uit. Nieuw voor 2023 is de ongeveer 7,5 m lange T 7400 SBC met enkele bedden en de meer gebruikte zitgroep met zijzitbanken in de zitgroep.
Het is niet te verwonderen dat de prijzen van de zogenaamde instapmodellen flink gestegen zijn. Voor de kampeerauto’s bijzonder voor de integralen zijn de prijzen van de materialen sterk gestegen. Etrusco kon niettegenstaande de dure materialen zijn basisprijzen beperken. Voor de nieuwe Etrusco I 7400 euro voor zulk een grote kampeerauto is de prijs nog redelijk. Er is veel bewegingsvrijheid voorzien. Eigenlijk mag men dat verwachten van een 7,4 m lange wagen.
Een flinke bijdrage voor dat ruimtelijk effect os de zitgroep met zitbanken tegen de zijwanden. Zo is er geen L-zitbank die doorgang versmalt en de diepte belemmerd. Daarbij kan men de tafel nog samen klappen wat de doorgang naar en terug van stuurcabine vergemakkelijkt. De grote voorruit met brede zijramen verhogen voor een groot deel het ruimtelijk effect in het interieur. Het woonontwerp met witte bovenkastdeuren en lichte kussens geven snel een aangenaam gevoel in het interieur. Rijden met de grote wagen valt best mee. De elektrische ondersteuning van het stuurwiel is daarbij een grote hulp. Zonder krachtpatserijen van de 140 pk turbo diesel te verwachten leent hij zich goed om de Etruco I 7400 SBC vlot het verkeer te volgen. Mits de versnelling op de juiste manier te schakelen gaan de bergwegen vlot onder de wielen door. Op de snelwegen kan het “snel” gaan, de dieseltank loopt dan ook “snel” leeg. Met een rustig tempo en genietend van het landschap verbruikt hij rond de 11 l /100 km wat we zuinig mogen noemen voor dit type kampeerauto.
Interieur
De bewoners stappen in de wagen via een deur met een eenvoudige vergrendeling dat kan men ook van de vensters zeggen. Hij wordt wat verrast door het ruimtelijk uitzicht. Links is de 0.90 m lange zitbank daar tegenover is de bank zelfs 1,074 m lang. Met de ergonomisch gevormde en niet te zachte kussens is het comfortabel vertoeven in de zitgroep. Draait men de cabinezetels naar de tafel kunnen 5 tot 6 zwervers rond de tafel genieten van een hapje en een drankje. Voor uitgebreide culinaire geneugten beperkt men zich beter tot 4 personen.
Men moet een beetje verbeeldingsvermogen hebben om de keuken een L-vorm te geven. De linkerkant steekt een beetje vooruit, onderaan is kast terwijl er naast 3 laden zijn. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking geïntegreerd, links is een ronde spoelbak met een hoge waterkraan. Vooraan blijft nog wat plaats voor een werkblad(tje). De hoge bovenkast met licht gebogen deuren kan redelijk wat keukengerief herbergen. Naast de buitendeur heeft men een absorptie koelkast geplaatst.
Over een 20 cm hoog trapje komt men in het sanitair met afzonderlijke douchecabine. Een beetje vervelend is de wielkast die het sta oppervlak verkleind. Zwervers zullen hun knieën wat moeten opzij zetten als ze op de wc zitten met gesloten deur. Met een schuifdeur kan men het sanitair van de slaapkamer scheiden. Voor de verluchting van het sanitair had men beter een iets groter dakluik geplaatst. Na een beetje negatief commentaar over het sanitair krijgen de bedden veel goede punten. Om te beginnen zijn ze al 2,1 m lang, de 13 cm dikke matrassen liggen op een lattenbodem met goed ventilatie onder de matrassen. USB stopcontacten om GSM en andere kleine apparaten met een batterij te laden zijn voorzien. Van de meubelen geen kwaad woord ze zijn stevig gemaakt en keurig afgewerkt. Tijdens het rijden hoort men nauwelijks wat rammelen. Men moet natuurlijk rekening houden dat deze Etrusco niet van topklasse is en alles een beetje in verhouding is van de prijs die je er voor betaalt. Een goed punt verdient de onderbodem bedekt met een waterbestendig GFK laag.
Samen gevat.
90.000 euro is niet zo goedkoop, de extra luxe ontbreekt en hier en daar zijn kleine verbeteringen aanbevolen. Een gezin met 2 of 3 kinderen zal met deze ruime kampeerauto net zo veel plezier beleven als met een dubbel zo veel kostende uitvoering.
Fendt Tendenza reeks bestaat nu uit 7 modellen, telkens met vier slaapplaatsen. Drie van de reeks de 550 SG, de 560 SG, met enkele bedden en achterin een grote zitgroep. De 560 SFDW heeft achterin een dubbelbed en een ruime douchecel. In de 465 en de 650 types zijn grote 2 persoonsbedden(1,4 x 2,0 m tot 1,62 X 2,3 m).
De SFDW interieurs hebben vloeistoverwarming en vloerverwarming van Alde, Andere modelen een Truma Combi 4 of 6 als verwarming. De 650 indelingen hebben een oven met grilde Aperolfunkte, er zijn verschillende nieuwe keuken armaturen gemonteerd en de compressor koelkasten zijn standaard. Lichten kan men bedienen vanaf het bedienigspaneel aan de buitendeur waar een anti vliegendeur haar werk doet. Bij de nieuwelingen behoren de Apero 495 SG met enkele bedden, de Bianco Activ 515 SKF met centrale zitgroep, een dubbel stapelbed, de Diamant 560 SD kreeg lounge en een afzonderlijke douchecel. Caravans van de Apero reeks worden aangeboden aan prijzen vanaf ongeveer 26.700 euro. De reeks bestaat uit 7 typen die tot 5 volwaardige slaaplaatsen hebben van een tweepersoons bed tot stapelbedden. Caravans van de Bianco reeks zijn ongeveer 2.000 euro goedkoper en heeft zo maar even 16 verschillende indelingen in petto. We zien er gezinsindelingen en andere met 6 slaapplaatsen. In de 3 Diamanten zijn 4 slaapplaatsen en een luxueuze en sfeervol interieur. Men moet er wel ongeveer 44.000 euro voor op tafel leggen. Alle Fendt caravans werden met veel detais verfraaid.
CTM Stuttgart 2023 Zoals er veel evenmenten werden afgelast tijdens de Corona pandemie was dit dit ook het geval met de in Stuttgart. Het was dan ook een aangenaam weerzien half januari tussen exposanten,journalisten en nog veel andere aanwezigen. Het enorme complex bestaat uit 10 hallen. Bijzonder voor de dakconstructie sta ik telkens in volle bewondering. Het dak is zo uitgevoerd dat het water naar het midden van het dak loopt. Door het dak onderaan een kleine helling te geven loopt het waar 12 afvoerbuizen weg.
Een van de jaarlijkse terug komende elementen is de kampeer en reisbeurs naar het schijnt de grootste van Europa. Wij gingen op zoek wat er zich de laatste tijd in de kampeerwereld heeft afgespeeld. Met de sterk gestegen prijzen en de moeilijk aan te geraken materialen voor de constructie van nieuwe modellen beperkten de meeste fabrikanten zich tot het verbeteren of verfraaien van hun kampeervoertuigen. Zo konden we vroeger duidelijk het instapmodel onderscheiden van het duurdere type. De verschillen zijn merkelijk kleiner alleen ontbreekt bij het instap model wat luxe, de prijs is logisch wat goedkoper.
Kleine caravans op dikke banden zitten lift. Ze hebben op enkele uitzonderingen na een vloer oppervlak van een tweepersoons matras. Men kan er in zitten, rechtstaan lukt niet. Bij sommige is de matras in vierkanten gesneden, man kan ze op mekaar leggen om een zitbank te vormen. Een middel om comfortabel tv te kijken wand veel caravannetjes zijn er mee uitgerust. De totale hoogte blijft meestal onder de 2 m. Ze hebben een kloek uitzicht met de donkere kleur een de grote dikke banden daarbij hangen een reservewiel en een water - of/en een benzinetank tegen de buitenwanden. Een Metalen uittrekbare keuken of achteraan onder een opklapbaar deel van de achterwand behoort tot de uitrusting. Hier en daar is een deksel dat een bagagekoffer afsluit. Als optie kan men nog een daktent, een luifel en een verwarming of andere toebehoren bestellen. Er zijn nog andere grotere modellen waarin men kan recht staan, zelfs een uittrekbare slaapkamer was te zien, Ze zien er even stoer uit uit als hun kleinere broers. Of deze caravans succes hebben zullen we binnen enkele maanden te weten komen belangstelling was er alleszins zeer veel.
Bij de omgebouwde bestelwagens "camperbussen" worden ze genoemd is het aanbod weer gegroeid met volledig nieuwe merken. We zouden deze categorie in drie groepen kunnen indelen. De kleinste zijn een soort sterk uit de kluiten gewassen personenwagens, je kan er met twee in slapen. Sommige hebben een hefdak waarin een bed in verwerkt is. Om er echt een vakantie in door te brengen zijn ze toch wat klein. Ze zijn echter geschikt als men een meerdaagse vakantie wil doorbrengen in een hotel of ander vast vakantie verblijf. Onderweg één of twee nachten er in overnachten is geen probleem. Een weekeindje gaan zeilen of surfen voor jongelui het ideaal. In een maatje groter vinden we de Fiat Ducato met een lengte van 6,5 m. Hij spant de kroon in deze sektor al is Ford Transit als basisvoertuig veel te vinden. Eén van de Fiat Ducato voordelen zijn is dat ze de breedste binnenruimte hebben en bijna iedereen er dwars kan in slapen. In grote lijnen hebben ze bijna allemaal dezelfde indeling, vooraan de zitgroep er achter het sanitair met aan de overkant de keuken gedeeltelijk voor de brede schuifdeur. Achterin zijn er redelijk wat verschillen in het opstellen van de bedden. Voor veel mogelijke klanten een moeilijke beslissing om voor hun het juiste type te bestellen.
Grote fabrikanten keken een beetje met lede ogen naar het succes van de camperbussen. Ze begonnen zwerfauto's te bouwen met dezelfde buitenafmetingen van de "kastenwagens" zoals de Duitsers die wagens noemen. Het voordeel zijn de beter geïsoleerde rechte wanden wat meer leefruimte biedt en de bovenkasten iets groter zijn. in doorsnee komen de indelingen ongeveer overeen, al zijn hier een paar spitsvondige uitvindigen te vinden. Zoals de bovenste helft van het sanitair dat naar beneden zakt terwijl je toch nog de wc kunt gebruiken. Voor de nacht schuif je een deel van bed over het sanitair. 's Morgens bed opzij sanitaire helft omhoog en je kunt u wassen en douchen. Zijzitbanken voor de zitgroep kunnen in deze typen want er is geen brede schuifdeur. Soms is er zelfs een hefbed voorzien voor gezinnen met kinderen of een hefdak met een bed voor twee personen. Bij een ander type gaat het dak volledig horizontaal naar boven zodat over heel het interieur voldoende stahhoogte is. Deze bieden natuurlijk meer wooncomfort maar zijn duurder. Een derde categorie wijkt sterk af van wat we zouden kunnen noemen "de gewone" camperbussen. Ze zijn meestal langer en wat hoger, de bestelwagens van Iveco, VW Crafter MAN of Mercedes worden er voor gebruikt en kosten vlug 20 tot 35.000 euro meer. Men heeft er een 4 X 4 voor, een afwijkend interieur met redelijk wat spitsvondige snufjes, een hefdak, sterkere motoren, grote dikke banden en een donker kleurig koetswerk.
Elektrisch aangedreven zwerfauto's kwamen nauwelijks in beeld misschien zullen daar binnen een half in het Caravan Salon Van Düsseldorf meer van merken. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Wie graag folders verzameld of informatie zoekt over vakantie in een groot stuk van de wereld kan ik de CMT in Stuttgart aanbevelen. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Nog niet zo lang geleden bracht Eura Mobil de halfintegrale Profila op Mercedes Benz Sprinter op de markt. Wegens het succes volgen nu 2 nieuwe indelingen. Met de Profilla T 726 QF bouwt de fabrikant die reeks op Mercedes-Benz verder uit. Een AL-KO verlaagd chassis, Alde vloeistof verwarming, een panorama dakluik positioneren deze laatste kampeerauto een plaats hoger dan de vergelijkbare kampeerauto op Fiat Ducato. De prijs ligt natuurlijk wat hoger.
Met de Profilla T 726 EF en de T 726 QF ontwikkelde de fabrikant 2 grotere wagens in de zevenenhalf meter klasse. Een doorlopende 19,5 cm hoge dubbele bodem, zitbanken tegen de wanden in de zitgroep, een opvallende keuken in het midden van het interieur en afsluitbaar sanitair van woon- en slaapkamer zijn enkele hoofdelementen. Bijzonder de keuken kreeg onze aandacht. Het voorfront is naar binnen gebogen zodat men wat meer bewegingsvrijheid heeft aan de keuken. Onderaan zijn zes laden samen met de bovenkasten kunnen er heel wat keuken benodigdheden mee op reis.
In de Profilla T 726 EF heeft men 2,03 m lange enkele bedden geplaatst. In de T 726 QF moet men het doen met een 1,95 x 1,47 m groot eilandbed.
Het meubilair is opgebouwd in een licht houtdecor, zoals we van Eura Mobil verwachten keurig afgewerkt. De bovenkasten zijn lichter met onderaan een donkerder houten band waarin de handgrepen een plaats hebben. Een klapbaar tafelblad tussen de zitbanken van de zitgroep maken het gemakkelijker om naar de commando hut van het alkoof type te gaan en te komen. Aan licht bij avond is er geen gebrek. Stroken onrechtstreekse verlichting geven een sfeervol effect in het woongedeelte. Waar meer licht nodig zijn sterkere LED’s gemonteerd.
Voor het koetswerk werd geen hout maar enkel kunststof gebruikt, een waarborg voor een lang leven. Zelfs de meubelen zijn met aluminium profielen versterkt, zo krijgt men van Eura Mobil niet alleen comfort maar ook kwaliteit.
%%%FOTO8%%%
Voor een aankoop moet men minstens een 90.000 euro voorzien.
Met de X-Cursion Van 500 LT en de 500 MQ lanceert Weinsberg voor de eerste maal een zwerfauto op een VW T 6.1
Weinsberg biedt met de VW T 6.1 een moderne comfortabele zwerfauto aan met de kenmerken van een personenwagen. Met zijn 5,88 m lengte en een interieur van 2 m breed is de X-Cursion een volwaardige halfintegrale wagen.
Bekijken we de X-Cursion van 500LT. Vooraan biedt hij plaats aan zes personen om gezellig rond de tafel te zitten. Van de zitgroep kan men voor de nacht een twee persoonsbed maken. Boven de stuurcabine, het is wel een optie, is nog een hefbed voor 2 personen. Slapen en zitten is voor vier personen geen probleem de woonruimte het is echter wel een beetje benepen.
Achter de zitgroep zien we de keuken met 2 kookvuren en spoelbak, onderaan zijn 3 laden met donkere fronten, de 90 l compressor koelkast is gedeeltelijk verborgen achter een houten paneel en neemt het ander deel van de keukenblok in beslag. Het kleine keuken gerief kan in de bovenkasten met vlakke witte deuren. Aan de anderen kant van de midden gang heeft Weinsberg het sanitair met geïntegreerde douche geïnstalleerd. Om te douchen schwenkt men het wastafeltje over de wc. De deur bevindt achteraan en er blijft nog een bergvak over van 0,6 x 0,9 m.
Het broeder model de X-Cursion Van 500 MQ met tafel aan de wand heeft een in de hoogte verstelbare douche. Wil men geen douche nemen laat men het dak van de douche cabine zakken zodat het dubbelbed boven de garage en over de douche ligt. De wc kan men blijven gebruiken. Het meubilair in houtdecor is stevig en keurig afgewerkt.
Beide X Cursions zijn ook in Pepper editie te bekomen.
's Werelds grootste publieksbeurs voor toerisme en vrije tijd in de startblokken / zoeken naar nieuwe voertuigen, groene caravans en nog veel meer
Alle modellen en aanbieders in één klik met de CMT voertuigzoeker De keuze voor een busje, caravan of stacaravan is nooit gemakkelijk. Met de voertuigzoekfunctie op de CMT-website kunnen caravanfans verschillende modellen met elkaar vergelijken. Selecteer gewoon het voertuigtype, stel de gewenste parameters in en blader door de voertuigselectie. In de in totaal zeven hallen van het CMT staan zo'n 1.200 recreatievoertuigen die je kunt aanraken en uitproberen. Klik hier voor het voertuig zoeken: CMT - voertuig zoeken | Messe Stuttgart (messe-stuttgart.de)
Reis duurzamer met de CMT Green caravaning staat voor consideratie en ecologisch handelen. Bij ingang Oost vinden geïnteresseerden veel informatie en advies over duurzaam reizen met een stacaravan of caravan. Experts geven hier tips om zorgzaam met de natuur om te gaan, leggen uit waarom keurmerken belangrijk zijn en nog veel meer. Een netwerkevenement op dinsdag 17 januari zal ook de thema's EU-milieuborden, elektromobiliteit en waterstofaandrijving behandelen. Een divers voorprogramma neemt je mee naar vreemde culturen en landen Brochures en flyers maken het moeilijk voor te stellen hoe een vakantie in een onbekend land er eigenlijk uitziet. Daarom is er bij het CMT de mogelijkheid om verschillende vakantiebestemmingen live en in kleur te beleven - in de vorm van films en demonstraties. In de vakantiebioscoop in de ICS-zalen kunnen geïnteresseerden filmreportages verwachten met indrukwekkende reis- en vakantie-impressies. Op vrijdag 20 januari stopt de European Outdoor Film Tour (EOFT) op het atriumpodium bij Ingang Oost. Vanaf 17.30 uur worden er korte buitenfilms uitgezonden. De filmvoorstellingen van "Dream & Adventure" nemen bezoekers mee naar Canada, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië. Op het atriumpodium zijn ook lezingen, dans- en zangvoorstellingen te beleven. Meer informatie over het ondersteunende programma: CMT - ondersteunende programma | Messe Stuttgart (messe-stuttgart.de)
Instapmodellen voor nieuwkomers in de caravan Voor het eerst is er een apart gedeelte voor daktentleveranciers en voor bedrijven die kleine caravans presenteren op het CMT. Daktenten kunnen op bijna elke auto worden bevestigd en zijn daarmee de nieuwe kampeertrend. Bij de oostelijke ingang tonen diverse exposanten daktenten van verschillende afmetingen en voor elk budget. Als u nog niet met een groot recreatievoertuig durft te rijden, bent u in de galerij in hal 1 aan het juiste adres. Hier worden kleine caravans, minicampers en traanwagens gepresenteerd, die ook geschikt zijn voor spannende avonturen op ruig terrein. Parkeer, overnacht, bezoek de kermis Wie met een camper, stacaravan of iets dergelijks bij het CMT aankomt en op het beursterrein wil overnachten, kan vanaf nu online een parkeerkaart kopen. Er zijn plaatsen met en zonder stroom. Meer informatie op deze website.
De CMT 2023 De CMT, 's werelds grootste openbare vakbeurs voor toerisme en vrije tijd, vindt plaats van 14 tot 22 januari 2023 in het expositiecentrum van Stuttgart. Het is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur; Toegang vanaf 9.00 uur De vakantiebeurs wordt aangevuld met haar dochterondernemingen, fiets- en wandeltochten, golf- en wellnessreizen en cruise- en scheepsreizen. De fiets- en wandeltochten worden voor het eerst uitgebreid naar drie dagen en omvatten naast het eerste CMT-weekend ook de maandag (14 t/m 16 januari). Première ook voor de internationale duikbeurs "Interdive", die zal plaatsvinden in het tweede weekend (19 tot 22 januari). In het caravangedeelte, waar de nieuwe producten aan het begin van het seizoen te zien zijn, wachten meer dan 1000 voertuigen van alle bekende merken en fabrikanten op bezoekers. https://www.messe-stuttgart.de/cmt/
Tweedehandsmarkt sluit 2022 af met net geen 10 % verlies, ook nieuwe wagens kunnen verschil niet meer goedmaken
De tweedehandsmarkt liet in de laatste maand van het jaar opnieuw een verlies van -5% optekenen, 50.950 inschrijvingen tegenover 53.619 vorig jaar. Het volledige jaar 2022 werd zodoende afgesloten met 642.669 inschrijvingen. Een verlies van -9,4% of 66.936 exemplaren minder dan vorig jaar toen er 709.605 voertuigen opnieuw werden ingeschreven. Ook vergeleken met het coronajaar 2020 noteren we een terugval van -2,6 %. We moeten zelfs teruggaan naar 1997 om lagere cijfers te vinden. Vijfentwintig jaar geleden werden er 624.835 occasies ingeschreven.
Ook de markt van nieuwepersonenwagens is er ondanks vijf groene maanden met stijgende cijfers niet meer in geslaagd om het jaar af te sluiten met een positief saldo. De voorbije 12 maanden werden 366.303 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een verlies van -4,4 % of 16.280 exemplaren vergeleken met 2021.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na een goed jaar 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens anno 2022 een moeilijker jaar achter de rug heeft. Zoals de tussentijdse maandcijfers voorspelden werd het jaar afgesloten met net geen 10 % verlies. Het verschil met vorig jaar bedraagt op die manier 66.936 voertuigen. Diverse factoren spelen hierbij een rol: feit is dat het consumentenvertrouwen laag blijft en de levensduurte hoog, reken daarbij nog de aanslepende energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. We merken ook dat de markt opnieuw in evenwicht komt. De markt van nieuwe wagens kampte de voorbije jaren met corona, halfgeleiders en grondstoftekorten. Hierdoor zagen we een verschuiving naar de tweedehandsmarkt en speelde de wet van vraag en aanbod haar rol. Nu nieuwe wagens vlotter kunnen geleverd worden komen er opnieuw meer tweedehandswagens beschikbaar en evolueert de markt naar een nieuw evenwicht. We noteren ook dat de nieuwmarkt ondanks een beter tweede semester het jaar toch afsluit met een negatief saldo: 366.303 nieuwe voertuigen en dus -4,4 % minder dan vorig jaar. De verhouding occasie vs. nieuwmarkt bedraagt nog steeds 1,75, terwijl het totale wagenpark tweedehands plus nieuwe voertuigen met -8,2 % kromp vergeleken met vorig jaar nl. 1.008.972 tegenover 1.092.728 voertuigen één jaar geleden”.
Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten) deelt zijn ervaringen uit de showroom: “Wat de markt het meest heeft getypeerd is het gebrek aan wagens in het algemeen en de lange leveringstermijnen specifiek bij de nieuwe voertuigen. We stellen ook vast dat wagens duurder zijn geworden en daar zijn verschillende oorzaken voor. Eerst en vooral is de vraag groter dan het aanbod en dus hierdoor ontstaat er schaarste en gaat de prijzen naar omhoog en de worden de kortingen verminderd. Oorzaken van de schaarste zijn ongetwijfeld de naweeën van corona, de conflict in Oekraïne, maar ook logistieke problemen. De meerprijs is ook het gevolg van duurdere grondstoffen en duurdere energie. Gezien de nieuwmarkt toch zeker in België gedragen wordt door de fleet zijn ook de duurdere modellen meer in trek. Bij de fleet is ook het gebruik (via leasing) al meer ingeburgerd dan het bezit waardoor het prijsverschil bij aankoop van minder groot belang is (hogere inkoopwaarde).
De tweedehandsmarkt is vooral de markt van de particulier geworden. Als het consumentenvertrouwen weer stijgt zal deze weer toenemen. Het aanbod is iets verbeterd en de prijzen stagneren. Het blijft een wispelturige markt die snel de ene of andere richting kan uitgaan”.
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op deze cijfers mee.
Ivo Willems, Cardoen: “We kunnen niet ontkennen dat de prijzen het voorbije jaar gestegen zijn. De prijsstijging in België zijn evenwel gematigder in vergelijking met de ons omringende landen, dat is alvast een troost. Bemoedigend is ook dat we het jaar afgesloten hebben met een rustigere markt waar vraag en aanbod dichter naar elkaar groeien. Er zijn opnieuw meer wagens beschikbaar en consumenten blijven geïnteresseerd om deze wagens te kopen. Opmerkelijk is ook dat er iets meer op krediet gekocht wordt.”
Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars: “ Wij hebben een moeilijk jaar achter de rug met steeds stijgende prijzen zowel in aan- als verkoop. Het lijkt er nu wel op dat de top bereikt is en dat de prijzen zullen stabiliseren. Wij merken in ieder geval toch al positieve signalen zowel naar aanbod als inkoopprijzen. Gelukkig voor de tweedehandshandelaars vonden meer en meer bedrijven en zelfstandigen ook hun weg naar de (jonge) tweedehandswagen. De verkopen aan dat type klant is het laatste jaar sterk gestegen, uiteraard o.a. door de lange levertermijnen bij de nieuwe wagens en de onmiddellijke beschikbaarheid in tweedehands. Toch was het aanbod daar niet voldoende om de mindere verkoop aan particulieren te compenseren en positieve inschrijvingscijfers op te tekenen. Veel klanten anticiperen intussen ook op een langere levertermijn en zijn ook bereid te wachten op hun bestelling. Het argument “beschikbaarheid vs. prijs” is vandaag echter minder sterk dan begin 2022. Voor het salon verwachten we dat de klant meer dan ooit zijn offerte voor een nieuwe wagen zal aftoetsen tegenover het aanbod voor een jonge tweedehandswagen, maar ook omgekeerd. Budget blijft een belangrijke factor bij de aankoop van een wagen en we merken dat klanten steeds meer vergelijken tussen de aankoop van een nieuwe en een (jonge) tweedehandswagen.”
Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – december 2022
Evolutie inschrijvingen tweedehands YTD (full year 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW waren ook in 2022 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, Mercedes & Peugeot.
De meest populaire modellen waren andermaal de VW Golf en VW Polo gevolgd door de Opel Corsa, de BMS 3-reeks en Ford Fiesta. Een identieke top 5 als vorig jaar.
Ook bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels, waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,9 % vs. diesel 39,6 %. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,5 %. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,5 % , terwijl er 1,4 % full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 44,1 % (16,6 % HEV incl. mild hybrids; 16,4 % PHEV en 11,1 % full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 14,6 % van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg het afgelopen jaar naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89 % van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10 %. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 54 % de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een minieme groei ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië 38 % voor zijn rekening nam en Brussel 1 % moest inboeten.