Enkele bedden, ruime badkamer, L-keuken en zijzitbanken is een kenmerk van Chausson. Ja, de Franse fabrikant kent er wat van hij produceert jaarlijks zo ongeveer 7.000 kampeerauto’s, die vlot over de toonbank gaan.
De 777 GA is één van de 6 halfintegralen die gebouwd zijn op een Ford Transit met meestal een MTM van 3.500 kg.
Op gebied van afwerking is Chausson sterk verbeterd. Dat konden we snel vast stellen bij een eerste blik op de nieuwe kampeerauto. De Franse fabrikant begint met een 65 mm dikke sandwich bodemplaat te leggen op het origineel laag chassis van Ford Transit. De wanden zijn 30 mm dikke sandwich panelen met polyester buitenbekleding. Zo ook is het dak met hagelbestendig polyester aan de buitenkant als isolatie is het waterafstotend XPS materiaal gebruikt. Onder de bodem zijn de kabels in kabelkanalen zorgvuldig verankerd. Vakkundig geplaatste ramenvensters zorgen voor voldoende licht en lucht binnen. De 51 cm brede buitendeur met venster heeft centrale vergrendeling. Achteraan heeft de garage 2 deuren, een geïsoleerde bodem met anti slip bekleding. In het vlakke achterfront bevindt zich het derde remlicht helemaal bovenaan, de andere zijn onderaan in een zwarte band geïntegreerd. De voorbereiding voor een fietsdrager is reeds gedaan.
Voor het interieur werden hoofdzakelijk beige en donkere grijze kleuren gebruikt, ze passen perfect bij het moderne interieur. Het meubilair zit stevig in mekaar en keurig afgewerkt. Door de zitbanken achter de stuurcabine tegen de zijwanden te plaatsen krijgt men een ruimtelijk zicht. Opvallend zijn de metalen profielen aan de bovenkasten die een dragende functie vervullen. Omdat Chausson het laag chassis van Ford Transit gebruikt is een opstapje naar de stuurcabine onoverkomelijk. Om achterin in de badkamer of slaapkamer te geraken is een opstap van 15 cm hoog zelfs noodzakelijk.
Zitten en liggen.
In de 777 GA Titanium Ultimate zijn achterin 2 enkele bedden met lichte matrassen op een lattenbodem. Geholpen door gasdrukveren kunnen de voeteinden opgeklapt worden. Daaronder is de kleerkast goed te bereiken waarin ook andere kampeerzaken kunnen geborgen zijn. Minder gebruikelijk is het lange smalle kussen om tussen de matrassen te leggen. Zo bekomt men een echt volwaardig tweepersoonsbed. Een uitschuifbaar bankje draagt het volledig einde van het smalle kussen. Het elektrisch bediend hefbed hangt aan 4 riemen en wordt gestuurd door metalen profielen om te beletten dat het hefbed zou wiebelen.
In de voor 6 personen geschikte zitgroep kan men het tafelblad in de hoogte verstellen, draaien en/of verschuiven om gemakkelijk in of uit de stuurcabine te geraken. Ford cabinezetels laten zich niet zo gemakkelijk draaien als de Fiat Ducato zetels. Van beide zitbanken kan men met wat handgrepen een enkele zit met veiligheidsgordels in de rijrichting maken. Dank zij de 2,1 m hoogte van het interieur kan men onder het hefbed zelfs nog recht staan. Bij avond is er in de zitgroep voldoende verlichting.
Natte cel en keuken.
De keuken is niet alleen mooi om te bekijken ze is nog praktisch ingericht ook. In het donker grijs aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrisch ontsteking, ernaast is een rond spoelbakje. De 142 l absorptie koelkast kreeg een afzonderlijke plaats. Onder het aanrecht van de keuken is genoeg ruimte voor het gezinskeukengerief. Wegens het hefbed kom men de bovenkast niet groter maken. Een watertank neemt wat plaats in, maar het aanrecht kan langs de rechterkant worden vergroot met een opklapbare blad. Naast de keuken met witte fronten is de afzonderlijke douchecel.
Er tegenover is het sanitair. Om de een of andere reden is het draaibaar Thetford wc op een 13 cm verhoog geplaatst. Voor kinderen kan dat ongemakkelijk zijn. Het waskommetje heeft een donkere en lichte kleur. In de grote spiegel achter het was tafeltje kunt u zich zelf bewonderen. De deur van het sanitair sluit eveneens de slaapkamer van het woongedeelte af.
Samengevat
De Chausson 777 GA Titanium Ultimate heeft een goed gebouwd koetswerk met eveneens een keurig afgewerkt mooi interieur. Een 170 pk motor met automaat zijn een plezier om er mee te rijden. Hier en daar zijn nog een paar foutjes maar die zullen bij een volgende reeks weggewerkt zijn. Deze 7,19 m lange Chausson is zijn prijs euro zeker waard.
Opgelet, vanaf 1 december nog slechts 3 maanden tijd om defecte roetfilter te herstellen
De garagesector is er klaar voor en ijvert voor een analyse én reiniging van het volledige wagenpark.
Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in België. Deze test heeft als doel om roetfilterfraude tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren door de uitstoot van fijnstof te verminderen. Bij een meting boven de afkeurgrens krijg je tot 1 december 2023 een jaar de tijd om de defecte roetfilter te herstellen maar vanaf 1 december wordt die periode ingekort tot 3 maanden.
Herstelling binnen de 3 maanden weer haalbaar
Bij de introductie van de deeltjestellertest kreeg je bij een meting van meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³ (de afkeurgrens) een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 15 dagen. Door leveringsproblemen bleek de voorziene 15 dagen ontoereikend om een nieuwe roetfilter te laten plaatsen. De termijn om het voertuig in orde te brengen werd daarom eerst verlengd naar 3 maanden, en later tot 1 jaar. Vanaf 1 december wordt de periode om de herstelling te laten uitvoeren weer ingekort en krijg je een groen keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van 3 maanden (code 3).
Als het voertuig na 3 herkeuringen nog niet slaagt voor de deeltjestellertest, dan wordt een rood keuringsbewijs ‘Verboden tot het verkeer’ (code 1) uitgereikt. Het voertuig mag dan enkel nog op de weg om de kortste afstand tussen keuringscentrum en woonplaats of hersteller afleggen.
Bij de introductie van de deeltjestellertest kampte de sector met leveringsproblemen van nieuwe roetfilters. Fabrikanten en garagisten zijn intussen voldoende georganiseerd om hun klanten zo vlot mogelijk te helpen. Een hersteltermijn van 3 maanden is weer haalbaar. “Onze eco-experts zijn opgeleid en staan klaar om proactief en na grondige analyse defecte roetfilters te herstellen of te vervangen”, aldus Filip Rylant van TRAXIO, de organisatie die de herstellers vertegenwoordigt.
Grote impact op onze gezondheid
De deeltjestellertest is een belangrijk instrument om ons milieu en onze gezondheid te verbeteren. Een goed werkende roetfilter verwijdert 95 tot 99 % van de deeltjesuitstoot. Dat heeft dus een enorme impact op de luchtkwaliteit.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Ik denk dat iedereen inziet dat we de nodige inspanningen moeten leveren om buitensporige vervuiling zo snel als mogelijk aan te pakken. Vorig jaar publiceerde het Europees milieuagentschap nog een veelzeggend rapport, waaruit bleek dat blootstelling aan fijnstof in 2020 minstens 238.000 voortijdige overlijdens in Europa veroorzaakte. Specifiek voor België gaat het om 3.900 voortijdige overlijdens. Luchtvervuiling is daarmee het milieuprobleem met de grootste impact op onze gezondheid.”
Filip Rylant, TRAXIO: “Een logische volgende stap met het oog op uitstootreductie is dat het volledige verbrandingssysteem van alle wagens op regelmatige tijdstippen grondig zou geanalyseerd worden en dat de resultaten in een ‘gezondheidsbulletin’ worden opgenomen. Idealiter worden die resultaten dan geregistreerd in de Car-Pass van de wagen. Op basis van de analyse kan dan een doelgerichte reiniging of herstelling worden uitgevoerd. Dit zou de deur kunnen openen naar het toelaten van ‘gereinigde’ voertuigen tot lage-emissiezones.”
Grenswaarden voor een noodzakelijke herstelling
Een goedwerkende roetfilter haalt tijdens de deeltjestellertest waarden tussen 5.000 en 50.000 fijnstofdeeltjes per cm³. De afkeurgrens van 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³ ligt ver boven de normale uitstoot van een goedwerkende roetfilter. Als je deze grens overschrijdt, dan is je roetfilter waarschijnlijk kapot of verwijderd, of kampt je motor met ernstige problemen. In Nederland worden voertuigen ook afgekeurd vanaf 1 miljoen per cm³. In Duitsland ligt de afkeurgrens op 250.000 deeltjes per cm³.
Met de bestaande afkeurgrens worden dus vooral de sterk vervuilende voertuigen onderschept. Bestuurders krijgen vanaf 1 december 2023 nog 3 maanden tijd om het probleem op te lossen. Uit cijfergegevens blijkt dat 90,7 % van de geteste dieselwagens slaagde voor deeltjestellertest tijdens de technische keuring.
De ontwerpers van de La Strada kampeerauto’s bedachten een nieuw type zwerfauto voor een gezin dat bij gelegenheid de kleinkinderen wil meenemen.
De Avanti EBF is de opvolger van de Avanti E zonder dwarsbed achterin, wel zijn in de Avanti EBF twee enkele bedden in de lengte richting, een veel gevraagde inrichting. Omdat enkele bedden nu eenmaal meer plaats nodig hebben dan een dwarsbed moesten badkamer en keuken wat naar voor schuiven. Het hefbed boven de zitgroep vooraan met een goed functionerend liftsysteem meet langs de linkerzijde slechts 1,75 m. Het andere deel kan voor een deel in de midden gang hangen en daar is het zelfs 2 m lang. In de breedte is het 1.30 m wat ruim voldoende is voor kinderen.
Basis voor de Avanti EBF is de grootste bestelwagen van Fiat Ducato 6,36 m lang en 2,89 m hoog. Standaard heeft hij een 140 pk sterke turbodiesel met 6 versnellingen. De meeste klanten echter verkiezen de 180 pk turbodiesel met de 9 versnelling automaat.
La Strada, de fabrikant uit Echzell, is bekend voor zijn zeer goed afgewerkte interieurs door spekt met slimme vondsten. Zo is de variabele garage achterin knap bedacht. De helft van de enkele bedden kunnen omhoog klappen zo komt er plaats tot tegen het plafond vrij alsook de volledige breedte van de Avant EBF. Daar kunnen gemakkelijk twee fietsen gedurende de verplaatsingen geborgen worden.
Binnen is de dubbele bodem, een specialiteit van La Srada. Onder de andere helft van de bedden is een kleerkast en enkele laden voor andere kampeer bagage. Een dubbele deur sluit de praktisch ingerichte badkamer af. Zoals de laatste jaren veel toegepast wordt heeft de keuken 2 kookvuren naast de spoelbak en een 80 l absorptie koelkast houdt de pintjes fris. Onderaan is voldoende plaats voor het keukengerief van de zwervers.