Inhoud blog
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
  • Een knappe Chausson
  • Opgepast met motorhelmen
  • 1000 jaar oud
  • Nieuwe halfintegraal Frankia Now
  • Prachtig uitzicht
  • Meer elektrische wagens
  • Mooie gevels
  • Tabbert Pantiga
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    10-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Rijden in de winter

    10 goede reflexen voor bestuurders in de winter
    Gedrag aanpassen en kalmte bewaren zijn essentieel

     

    De aangekondigde winterse kou is het moment om enkele tips en trucs in herinnering te brengen voor als je met de wagen gaat rijden. Temperaturen rond het vriespunt, bladeren die nog op het wegdek liggen, risico op ijzel, mistbanken en een verminderde zichtbaarheid overdag zijn de omstandigheden waarop elke weggebruiker moet anticiperen als hij zijn verplaatsingen veilig wil uitvoeren. Dit zijn alvast 10 goede reflexen die je achter het stuur moet hanteren om veilig de winter door te komen.

     

    90 ongevallen per dag in de winter
    Ondanks het feit dat er minder verplaatsingen zijn en zeker minder verplaatsingen met kwetsbare weggebruikers stellen we elke winterdag 90 ongevallen met doden en gewonden vast. In 1 ongeval op 5 (21%) gaat het over een bestuurder die de controle over zijn stuurt verliest en waarbij er dus geen opponent is.
     
    In winterse omstandigheden rondrijden is niet altijd een pretje en het is noodzakelijk om je gedrag aan te passen. Dit zijn de 10 zaken die je moet doen achter het stuur om zonder problemen veilig te rijden in winterse omstandigheden.
     
    1. Je voorruit ijsvrij maken
    Voor je vertrekt is het belangrijk om je hele voorruit te ontdooien. Het levert je mogelijk een boete van 174 euro op als je het niet doet. Enkel het ijslaagje op 20 vierkante centimeter wegkrabben is niet voldoende. Het zorgt er immers voor dat je als bestuurder onvoldoende kunt zien en dat je gezichtsveld verkleint.


     
    2. Comfortabele kleren en schoenen dragen
    Rondrijden met een dikke winterjas aan en/of met laarzen tegen de sneeuw kan ervoor zorgen dat je rit oncomfortabel wordt. Het kan ook gevaarlijk zijn omdat je bewegingen erdoor beperkt worden.
     
    3. Het weerbericht raadplegen
    Het KMI geeft regelmatig waarschuwingen over het weer in geval van gevaarlijke omstandigheden. Het is dus belangrijk om er rekening mee te houden vooraleer je de weg op gaat.
     
    4. Je rijstijl veranderen
    Je bent verplicht je rijstijl aan te passen in de winter. Te dicht op je voorganger rijden is in alle seizoenen een ongepast gedrag dat je moet vermijden, maar zeker in de winter. De reden is simpel: de wegen zijn vochtiger en de remafstand vergroot als de wegen gladder liggen. Zelfs bij droog weer, moet je deze preventieve veiligheidsmaatregel volgen.
     
    5. Bruuske manœuvres vermijden
    In de winter is het extra aangewezen om kalm te rijden en bruuske manœuvres te vermijden. Als je moet uitwijken, iemand voorbijsteken of een bocht nemen, doe dat dan voorzichtig en langzaam.
    Elke bruuske beweging kan ervoor zorgen dat je gaat slippen.



    6. Een ‘overlevingskit’ tegen de kou meenemen
    Het is altijd handig om een aantal ‘hulpstukken’ bij te hebben: een krabber om de voorruit ijsvrij te maken, een doek om de aangedampte ruiten en de vuile koplampen proper te maken, een zaklamp, een overlevingsdeken en water voor in het geval dat je lang vast komt te staan.

    7. De cruise-control niet gebruiken
    Zelfs als de weg droog ligt, heeft de winter vaak verrassingen voor ons in petto. Bij gladde wegen is het best om je cruise-control niet te gebruiken. Je riskeert immers dat hij veranderingen in de wegligging niet detecteert.
     
    8. Extra voorzichtig zijn bij open ruimtes.
    Wees vooral voorzichtig op de bruggen, waar de temperatuur altijd lager is dan elders. Hier is de kans het grootst op ijsplekken.

    9. De mogelijkheden van je winterbanden niet overschatten
    In geen enkel geval is het de bedoeling dat je met winterbanden risico’s gaan nemen. Iedereen moet een verantwoorde rijstijl aannemen die aangepast is aan de weersomstandigheden.


     
    10. De technische staat van je voertuig controleren
    De batterij, het onstekingsmechanisme en de elektrische voeding zijn zeer gevoelig voor de koude. Je moet ze dus best controleren voor de grote kou eraan komt. Vergeet ook zeker niet het vloeistofniveau van je antigel te controleren en de kwaliteit van de bladen van je ruitenwisser. Die slijten meer door het effect van ijs op de voorruit.



    Dit zegt het verkeersreglement :
    Art. 10.1
    1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
    2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
    3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
     
    Art. 30.1.2
    Wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan ongeveer 100 m alsook bij felle regen.

     

    Contactpersoon:
    Stef Willems: woordvoerder Vias institute:  0473/85.59.44

     

    10-12-2022 om 14:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-12-2022 om 14:07 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer motorfietsen verkocht

    Motorfietsen hebben iets meer aantrek

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft tekst & uitleg: “Na de negatieve cijfers vlak na de zomer kleurde de maand november overtuigend groen. De voorbije maand november noteerden we maar liefst 5.463 inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen, een bonus van +29,7% vergeleken met vorig jaar. Deze uitzonderlijke score was echter niet voldoende om de trend van de voorbije maanden helemaal om te gooien. De voorbije 11 maanden werden er 74.201 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, dat is nog steeds -4,9% ofwel 3.846 stuks minder dan vorig jaar.  

    Ook de inschrijvingen van nieuwe motoren scoorden in november verrassend goed. De voorbije maand november werden er 1.093 nieuwe motorfietsen ingeschreven, een stijging van + 25,3%  vergeleken met vorig jaar. Ook hier niet voldoende voor een positief jaarcijfer. Het jaartotaal over de eerste 11 maanden blijft nog steeds  -4,1 % onder de cijfers van 2021. In absolute cijfers vertaald werden er 1.021 nieuwe tweewielers minder ingeschreven tussen januari en november 2022 dan vorig jaar.”

    Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op: “Na de dalende trend in september en oktober werd november opnieuw een prima maand. Zowel voor tweedehandse als nieuwe motoren. De goede cijfers voor nieuwe motorfietsen kunnen we verklaren als uitgestelde leveringen. Sommige fabrikanten hebben nu wel meer beschikbaarheden en kunnen de motoren uitleveren die eerder verkocht werden. Levering van nieuwe motoren betekent ook dat er meer tweedehandse beschikbaar komen, maar normaliter valt die verkoop in het najaar wat stil. Nu merken we dat ook tweedehandsmotoren heel vlot een nieuwe koper vinden. Mogelijk dat de komst van de aangekondigde technische controle een aantal kandidaat-kopers doet beslissen om hun aankoop niet langer uit te stellen en waar voor hun geld te kiezen voordat die nieuwe regeling van kracht wordt”.

    Ook de collega’s waren enthousiast over de goede resultaten in november: “We horen van onze dealers dat het einde van het seizoen vergelijkbaar is met normale jaren. De meesten hebben niet het gevoel dat de vraag dalend is. Over het lopende jaar bekeken kunnen we stellen dat de totale daling in cijfers veelal te maken heeft met het feit dat meerdere merken de vraag gewoon niet konden beantwoorden.

    Ondanks de crisis zien we twee specifieke trend in ons koperspubliek: vooral 50-plussers – zeker zij die de middelen hebben – opteren om niet te wachten op de toekomst en onder het motto “ik leef nu” bepalen ze hun aankoop. We zien ook veel jongere kopers, die nog thuis wonen of aan het begin van hun carrière staan  en dus minder geconfronteerd worden met de crisis.

    1. Tweedehandse motoren

    [Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]

    Sinds de zomer zien we de markt afwisselend stijgen (juli en augustus) en weer dalen (september en oktober). November werd echter een uitzonderlijk goede maand voor de tweedehandse motorfietsen met een stijging van maar liefst 29,7%. Deze groei was echter niet voldoende om de jaarcijfers helemaal goed te maken. Vergeleken over de eerste 11 maanden noteren we nog steeds een verlies van -4,9%. Sinds januari werden er 74.201 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, een terugval van 3.846 exemplaren.

     

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

    Alle regio’s verliezen marktaandeel

    Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (55,7%) maar verliest over de eerste 11 maanden

     -8,1% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 37,3% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-3,5%), terwijl Brussel – een kleinere markt  (7,0%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen -2,8% aan marktaandeel inboet.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

    De lichtste en de zwaarste klassen zijn het populairst

    Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 23,1% van de maandcijfers en ook de +1.001cc-klasse was in november met 20,9% aardig gegeerd, idem voor de middenklasse 501-750cc (21,6%). De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Gecumuleerd over de voorbije 11 maanden boeten alle segmenten aan marktaandeel in.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud

    Bijna volledige top 10 boet in

    Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar ondanks de relance in de zomermaanden ziet vrijwel de volledige top 10 zijn cijfers rood kleuren vergeleken met vorig jaar, enkel SYM vormt hierop een uitzondering.

    Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand, ze vertegenwoordigen samen 56,4% van de totale markt: Honda (17,5%) blijft marktleider voor Yamaha (13,2%), BMW (11,0%), Suzuki (7,5%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +6,4% versus 2021.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (cumul)

    2. Nieuwe motorfietsen

    Vergelijkbaar scenario bij de inschrijvingen van nieuwe motoren. Na de ups en downs van de afgelopen maanden waren de cijfers in november uitzonderlijk goed. Er werden de afgelopen maand 1.093 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Een stijging met meer dan een kwart + 25,3% vergeleken met 12 maanden geleden. Cijfers die volgens verschillende bronnen vooral beïnvloed worden door een groter aantal leveringen. Het jaartotaal – 23.785 nieuwe motoren – blijft evenwel nog -4,1% achter op de eerste 11 maanden van 2021.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (januari -> november )

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -7,0 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,6 % van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land, Wallonië voor 36,4% (-3,8%), terwijl Brussel de overige 7,0% aan marktaandeel voor zijn rekening neemt en ook de enige regio is met een stijgende tendens (+1,0%).

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

    Net zoals bij de tweedehands blijven ook in november de kleinste – 125cc (32,8%) en grootste +1.001cc (17,6 %) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,5 %), 501-750cc (16,0%) en 751-1000cc (17,1%) aan elkaar gewaagd bleven.  Over de eerste 11 maanden boeten de meeste  segmenten aan marktaandeel in. Enkel de 125cc klasse groeide met +7,6% aan populariteit.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

    De volledige top 3 boert achteruit, maar Honda wist z’n verlies als beste te beperken (-4,6%) en blijft marktleider met 13,1% voor BMW (13%) en Yamaha (10,8%). Piaggio (7,5%) en Kawasaki (6,5%) vervolledigen de top 5. Opvallend is dat enkel Piaggio de voorbije maanden zijn marktaandeel zag groeien met 4,4%. Verder in de top 10 doen ook scooterfabrikanten KYMCO & SYM doen het beter dan in 2021.

    Honda heerst nog steeds in de kleinste categorie, maar ziet zich bij de 125- 500cc gepasseerd door Piaggio,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW domineert bij de zwaardere jongens.

    09-12-2022 om 18:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval op komst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-12-2022 om 18:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Wagens gaan er vooruit

     

    Tweedehandsmarkt kleurt terug groen, ook nieuwe wagens maken mooi weer

     Voor de tweedehandsmarkt lijkt het er steeds meer op dat 2022 een minder jaar zal worden.  Toch scheen er in november een licht(je) in de tunnel. Voor eerst sinds januari kleuren de cijfers opnieuw (lichtjes) groen. Na negen “rode maanden” noteerden we in november een bonus van +1,9% ten opzichte van 2021. Er werden afgelopen maand 53.996 occasies ingeschreven, een stijging met 995 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste elf maanden gaat de tweedehandsmarkt er toch nog steeds  -9,8%  op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -64.261 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW, Opel,  Mercedes en Peugeot. Hierdoor zien we YTD ook dezelfde top 5.

    Ook de markt van nieuwe personenwagens ziet de toekomst opnieuw rooskleurig tegemoet. Voor de vierde opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In november werden er 29.778 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van maar liefst +23,4% vergeleken met 12 maanden geleden. Toch is deze stijgende trend niet voldoende om mindere eerste jaarhelft goed te maken.  Berekend over de eerste elf maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -5,8 % vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal kunnen verderzetten.  

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na het goede jaar 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens anno 2022 een veel moeilijkere tijd beleeft. Afgelopen maand november noteerden we voor het eerste sinds maanden opnieuw positieve cijfers +1,9%. 53.996 tweedehandswagens werden opnieuw ingeschreven. Over de eerste elf maanden liep de markt echter  -9,8%  terug. Het verschil met vorig jaar bedraagt op die manier 64.261eenheden. Feit is  dat het consumentenvertrouwen laag blijft en de levensduurte hoog, terwijl de energiecrisis en het aanslepende conflict in Oekraïne geen positieve signalen zijn. We merken wel dat er opnieuw meer wagens op de 2dehandsmarkt komen. Logisch want als er meer nieuwe voertuigen worden geleverd, komen er ook meer wagens beschikbaar voor herverkoop. We zien ook dat de nieuwmarkt voor de vierde opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen over de voorbije elf maanden procentueel beter scoort dan de occasies: - 5,8% nieuwe voertuigen vs. -9,8% tweedehands. In absolute cijfers blijft de tweedehandsmarkt nog altijd flink groter  dan de nieuwmarkt met 591.719 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 341.719 nieuwe voertuigen. De positieve tendens van de nieuwe voertuigen kan verklaard door het feit dat bepaalde merken sinds de zomer meer beschikbaarheden hebben en makkelijker kunnen uitleveren ondanks de huidige problemen in de logistieke keten. Deze stijgende cijfers zijn echter nog onvoldoende om de verlies voor de zomer helemaal te compenseren.” 

    Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.

    Ivo Willems, Cardoen : “Als er niets onverwacht gebeurt, dan zien we stilaan het einde van de tunnel in zicht komen. Je ziet ook dat de daling van de laatste maand lager is dan de cumul en we voelen aan dat het de komende maanden terug beter zal gaan. Er zijn terug wagens op de markt, we vinden zelfs terug jonge occasies. Nog niet in spectaculaire aantallen, maar er is beweging. Er zijn ook nog altijd klanten, we zien het aantal bezoekers in onze toonzalen zelfs licht stijgen. Mensen zijn op zoek naar de juiste wagens en dat zoeken zal meer resultaat geven in de komende maanden. Nu er stilaan terug aanbod komt, zullen prijzen verder stabiliseren. Dus een hoopvol einde van een moeilijk jaar.”

    Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars : “De situatie is niet echt veranderd ten opzichte van vorige maand. De vraag naar fiscaal interessante hybrides blijft hoog, idem voor de vraag naar interessantere en goedkopere modellen. Wagens met een traditionele verbrandingsmotor tussen € 5.000  en € 40.000 verkopen het moeilijkst. Intussen merken we dat de stocks bij de handelaren terug gevuld raken en dat er meer en meer aanbod is. Waar een groter aanbod normaal gezien tot meer verkoop zou moeten leiden, zien we dit nog niet vertaald in hogere cijfers. Wellicht een teken dat de particuliere klant andere prioritieten in zijn hoofd heeft dan de aankoop van een wagen. We merken ook dat particuliere klanten vaak niet meer weten wat te doen: elektrisch vinden ze vaak te duur, diesel durven ze niet meer en bij benzine twijfelen ze over het verbruik. Wij proberen hen daarin te begeleiden en wat grijs aan de zwart-wit discussie toe te voegen door het type wagen voor te stellen dat het best past bij hun gebruik. We zien in dat kader ook dat ballonkredieten en Private Lease aan populariteit winnen. De klant draagt met dergelijke financiële producten de onzekerheid van de restwaarde over aan de leasemaatschappij/ financiële instelling en dat valt in de smaak”.

    Simon Bossuyt, Dex : “Wij zien voor november een neerwaartse spiraal. De eerste twee weken waren nog goed, maar van zodra het iets kouder begon te komen (verwarming aanzetten) begon de verkoop opnieuw te dalen. Op dit moment horen wij ook van veel collega’s dat ze voorlopig gestopt zijn met aankopen. Stock genoeg overal, maar minder verkoop meer de laatste twee weken. Ik zie dit nog doorlopen in december, om dan hopelijk in januari wat te herpakken met het autosalon, eindejaarspremie en facturen achter de rug etc. en hopelijk geen te harde winter…”

    Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - oktober 2022

    Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (november 2022)

    Details tweedehandse personenwagens

    Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Mercedes & Peugeot haasje-over spelen in de top 5.

    De meest populaire modellen in november waren andermaal de VW Golf (2.349 ex) en VW Polo (1.871 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.548 ex), de Ford Fiesta (1.366 ex.) en de BMW 3-reeks (1.275 ex.).

    Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,7% vs. diesel 39,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,6%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,7% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

    Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 43,9% (16,7% HEV incl. mild hybrids; 16,3% PHEV en 11,0% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 14,8% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

     

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.

     

    De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89 % van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling  1% uitwisselen.

    %%%FOTO5%%%



    08-12-2022 om 17:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prachtige vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-12-2022 om 21:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Rapido

    Rapido 8086 dF in de bloemen.

    Rapido heeft hier in België een goede reputatie opgebouwd, waren ze vroeger soms eens wat zwaar op de weegschaal, kwaliteit en afwerking was perfect en nog steeds. Aan het meubilair werd altijd de nodige aandacht besteed. Nu met de nieuwste kampeerauto’s maakt de fabrikant uit Mayenne veel werk om nieuw een hoogwaardig meubilair te vervaardigen. Voor het modellenjaar heeft Rapido zijn reeksen Nacarat Duna het nieuwe meubilair Luceo gegeven. Dit laatste zal voor de reeksen C, 6F,8F en 80 dF als ook voor de camperbussen van Rapido verkrijgbaar zijn.

    We konden al even een blik werpen in de bekende 8086 df. De 7,2 m lange integrale is gebouwd op de Fiat Ducato met een 140 pk sterke diesel motor en het verlaagd AL-KO chassis met een MTM van 3.500 kg als basisversie. De letters achter het type nummer beduiden hier “duble Floor” (dubbele bodem). Hij is geïsoleerd, heeft een bijkomende bergruimte. Dak, wanden en onderbodem zijn geïsoleerd en hebben zo als gewoonlijk bij Rapido hagelbestendige  polyester buiten beplating. Ook de garage is volledig geïsoleerd. Een Truma C 6 Plus zorgt voor een aangename temperatuur in het woongedeelte, terwijl hij ook zorgt dat watertanks en leidingen vorstvrij de koude winderdagen ongestoord doorkomen.

    De indeling van de Rapido 8086 dF is naar Franse smaak gemaakt. Vooraan een ruime zitgroep met comfortabele ergonomisch gevormde zitbanken of zeggen we beter zetels, tegen de zijwanden een opvouwbaar tafelblad pronkt tussen de zetels. Het vormt een betere doorgang van en naar de stuurcabine. Er boven is een hefbed. Waar plaats is zijn bovenkasten met licht gebogen deuren. Aansluitend van de zetel is de L keuken met 2 kookvuren, spoelbakje en vooraan een klein overschotje als werkblad. Een 135 l absorptie koelkast vinden we aan de overzijde. Naast de keuken is een ruim bemeten sanitair terwijl de koelkast en de douchecel gezellig naast mekaar staan aan de andere zijde van het interieur. Achterin is het sluitstuk met een elektrisch  verstelbaar eilandbed, dat 1,95 x 1,5 m groot is. Het hoofdeinde kan omhoog kantelen om nog wat te lezen of tv te kijken om in slaap te vallen.

    De voor 4 zwervers bedoelde integrale Rapido 8086 df kan men tot 3.650 of 4.400 kg laten inschrijven en een 180 pk turbo diesel motor is mogelijk. Men zal er wat meer euro’s op tafel moeten voor leggen.

    Technische gegevens

    Basis voertuig: Fiat Ducato verlaagd AL-KO chassis

    Motor 140 pk turbo diesel

    MTM 3.500 optie 3.650 of 4.400 kg

    L X B X H  7,2 x 2,35 x 2,94 m

    Reeksen 80 dF 7,2 of 7,49 m lang 80866dF met                                                 enkele bedden.

             8086 dF en 8096 dF met eilandbed

    Prijs vanaf ongeveer 93.000 euro

    Meer info www.decuyper.com  

     









    07-12-2022 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een paar honderd jaar oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-12-2022 om 16:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!