Morello voegt zijn nieuw vlaggeschip op een MB Actros aan zijn vloot toe. Met deze wagen komt hij in de hoge kringen van de luxe kampeerauto’s
De super de luxe Kampeerauto Grand Empire 120 is 12 m lang, gebouwd op Mercedes-Benz Actros onderstel 255L met dubbele as achteraan. Hij zet zo maar eventjes 26 ton op het asfalt inbegrepen kan hij zelfs 11.300 kg laden. Wie wil nog meer? Het aangepaste chassis heeft een 12.8 l dieselmotor onder de motorkap zitten. Hij levert 530 pk die via een 12 gang automaat naar de achterwielen worden gestuurd. Alles samen een goede basis voor een grote luxe kampeerauto. Achteraan kan een Mini Cooper in de garage. Naast de luchtregeling van de automatische horizontale regeling heeft hij een uitrusting met alles er op en er aan. Lithium batterijen en zonnepanelen zorgen voor een constante stroomlevering. Alles wordt in de fabriek geïnstalleerd. Zo ook het digitale camera systeem, veiligheidssysteem, een actief remsysteem, automatische afstand houder met voor rijdend voertuig. De buitenwanden zijn versterkt tot 52 mm dikte, geïsoleerd, vensters met echt hoog rendement glas om de warmte binnen of buiten te houden naar gelang land en omgeving temperatuur.
Als je die enorm kampeerauto binnenstapt zie je het einde bijna niet. Comfortabele zetels langs de zijwanden met omhoog klappende beensteunen. Verder rond de grote tafel gemakkelijke stoelen. Waar het kan zijn bovenkasten met lichte en gebogen deuren. In een hoekje zien we een douchecel met wc in de nabijheid. Vanzelfsprekend is aan het luxe bed veel aandacht besteed. Aan lichten geen gebrek zowel voor een aangename sfeerverlichting als sterk licht waar nodig is. Misschien een aanrader, zondagspak en dure pantoffels aantrekken om dit luxe paleis op wielen te betreden.
In de mediahype over de energiecrisis, inflatie en algemene prijsexplosies is het goede nieuws zo goed als verdwenen: medisch noodzakelijke kuurbehandelingen zijn nu weer mogelijk. En nog beter: het grootste deel van de kosten voor de kuurgast met een zwerfauto wordt gedekt door de wettelijke ziekte kosten verzekeraars.
Het is goed nieuws voor iedereen die weer iets wil doen voor zijn gezondheid of tegen zijn ziekte en het lange tijd zonder de steun van zijn ziekenfonds heeft moeten doen: de poliklinische preventieve maatregel beter bekend als "poliklinische kuurbehandeling" of "klassieke preventieve behandeling"is terug. Sinds een recente wetswijziging is het opnieuw een van de verplichte diensten geworden van de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappijen en moet het worden goedgekeurd.
Gezondheid & Reizen: kuren van drie weken zorgverzekeraars vergoeden de kosten!
De enige doorslaggevende factor is dat de huisarts de medische noodzaak van de “poliklinische preventieve zorg” bevestigt en de kuuraanvraag doorstuurt naar de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappij. Als dit certificaat beschikbaar is, moet de wettelijke ziektekostenverzekeraar de kuur goedkeuren en geeft daarmee het startsein voor een kuurmaatregel van drie weken, bijvoorbeeld in een van de vele kuuroorden of kuuroorden met een topplaats.
TopPlatz oprichter Jürgen Dieckert: "Als u iets goeds wilt doen voor uw gezondheid en tegelijkertijd voor uw portemonnee, moet u zich intensief bezighouden met het onderwerp "spa-behandelingen". Een deel van de dag is natuurlijk gereserveerd voor de voorgeschreven behandelingen, maar er is nog genoeg tijd voor eigen ondernemingen.
Het voordeel van een up-to-date kuur ligt voor de hand: de gasten doen iets voor hun gezondheid! De zorgverzekeraars vergoeden 90 procent van de behandelingskosten en 100 procent van de dokterskosten. En als je geluk hebt (en de "juiste" zorgverzekeraar hebt), krijg je ook nog een tegemoetkoming in de verblijfskosten bijvoorbeeld op een Kampeerauto op een parkeerplaats.
En pas op! Overigens zijn genezingen onafhankelijk van de incidentie! Hoe de coronasituatie zich ook ontwikkelt in de herfst of winter: genezen is altijd mogelijk!
Diverse aantrekkelijke kuuroorden en kuuroorden met een TopPlatz bieden verschillende kuren voor gasten met de zwerfauto. Gedetailleerde informatie, bijvoorbeeld over de maatregelen op https://top-platz.de/kuren-fuer-reisemobilisten/
Meer aantrekkelijke en voordelige reisaanbiedingen voor kampeerders op www.topplatz.de
Concorde kikkert zijn instapmodellen op. Ze krijgen een dubbele bodem met meer bergmogelijkheden. De woonkamer ziet er veel eleganter uit en de klant krijgt de keuze tussen 4 nieuwe indelingen.
Concorde doet met zijn nieuwe Credo typen een stap in de richting van zijn luxe modellen. We bekeken een van de nieuwe types, de Credo 740 met een lengte van 7,49 m. dat is niets speciaals want veel gezinswagens zijn even lang. Daarentegen is de integralen Credo op basis van een Iveco Daily met zijn 3,21 m hoogte toch een imposante verschijning. De fabrikant heeft het armaturenbord wat naar voor en naar boven geplaatst zo kon men 0,35 m aan binnenruimte winnen en staat het hele interieur op één vlakke vloer. De ombouw van het nieuwe chassis doet Concorde in eigen huis.
Beginnen we met een betere dubbele bodem, de inhoud steeg van 230 naar 170 l. Vers watertanks hebben er hun plaats. Met het kofferdeksel links en rechts van het koetswerk kunnen voorwerpen langs beide zijden in – of uitgeladen worden. Stijgen we naar het dak zien we er 5 zonnepanelen samen goed voor een vermogen van 700 Watt.
In het interieur hebben de meubelen meer rondingen, wat opvalt zijn de nieuwe versterkte sloten van de bovenkastdeuren. Hier storen de zichtbare drukknoppen niet meer. Maar…. Fijne vingers zijn nodig om de sloten te bedienen in de smalle spleet tussen de laden. Achterin heeft de 740 HI een dubbel dwars opgesteld bed van 2,0 x 1,5 m. Aan het voeteinde is een kleine doorgang, een tv komt elegant uit een bovenkast gedraaid. In zulk een wagen is natuurlijk een nog tweede en grotere tv aanwezig, hij bevindt zich aan de zitgroep. Keuken en natte cel bevinden zich in het centralen deel van het interieur.
In de stuurcabine heeft Concorde een manueel bediend hefbed geïnstalleerd. Met de hulp van een stevige mechaniek daalt het naar beneden terwijl het ook wat naar voor zakt.
De drie nieuwe kampeerauto’s van het Credo type hebben een lengte van 7,99 m, hebben een doppelbed en de titel is 790 FI in de 790 LI zijn het enkele bedden, een uitvoering met eilandbed kreeg als type benaming 790 MI. Nog 4 grotere van 8,49 m blijven in het programma. Kandidaat kopers zullen een bedrag van ongeveer 180.000 euro moet voorzien.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Iveco Daily 50c16
Moter turbodiesel 156 pk
MTM 5200 kg.
Concorde biedt 8 Credo indelingen aan, daarvan zijn 4 volledig nieuwe uitvoeringen inbegrepen.
Concorde Reisemobile GmbH informeert: 1.000 bomen voor klimaatbescherming
• Concorde plant 1.000 bomen ter bescherming van het klimaat • Samenwerking met de vereniging WOHNmobil voor klimaatbescherming e.V. • Management, uitvoerend en senior Medewerkers actief betrokken bij plantactie
Concorde bouwt niet alleen kampeerauto's met passie, maar Concorde heeft ook een passie voor duurzaamheid en milieubescherming. Een voorbeeld hiervan is het sponsorlidmaatschap van de vereniging "WOHNmobil for Climate Protection e.V.". Naast de jaarlijkse financiële donaties en PR-ondersteuning was er op 11 november 2022 een plantactie van 1.000 bomen, die actief werd ondersteund door de leidinggevende medewerkers van de fabrikant van stacaravans.
Terwijl op 11.11. in de carnavalsbolwerken van de Een republiek van opgewektheid verspreidde zich, Concorde-medewerkers ondernamen serieuze actie. Andreas Kühne (bezittersfamilie), Marcus Engelhardt (algemeen directeur), Michael Schmitt (commercieel management), Markus Freitag (hoofd marketing en verkoop), Joachim Petry (hoofd marktgebied), Stefan Bayer (marketing), Sebastian Knauer (verkoop) en ondernemingsraadslid Thomas Lehnert maakten in samenwerking met de vereniging op weg naar het Ebracher Forst (district Bamberg). "WOHNmobil voor klimaatbescherming" en de Beierse Staatsbossen/Forstbetrieb Ebrach om in totaal 1.000 stekken te planten voor een nieuw bos.
Het ontmoetingspunt was om 9.00 uur op de parkeerplaats Dreiherrnbrunnen, ten noorden van Ebrach. 25 mensen, acht Concordlers en 17 leden van de club, waren betrokken bij de complexe campagne onder leiding van experts van de "German Forest Protection Association - Bavaria". Uw contactpersoon:
De 1.000 stekken, die later uitgroeien tot serviceberries (loofbomen) en sparren, werden door alle betrokkenen in 5 uur intensief handwerk in de grond geplant.
Belangrijk om te weten is dat de lijsterbes als boom redelijk goed tegen een zekere mate van droogte kan en daarom bij uitstek geschikt is voor bosbouw in het licht van klimaatverandering. De speciaal geselecteerde en waardevolle planten hadden een totale waarde van 5.000 euro, die Concorde en de vereniging deelden.
Albert Märkl, oprichter van "WOHNmobil for Climate Protection e.V." was zichtbaar tevreden met de campagne: "De 17 leden van de vereniging en de acht betrokken Concorde-medewerkers - inclusief de voltallige directie - vormden een geweldig team. Iedereen was zeer tevreden over het geleverde werk. We wensen onze jonge bomen het allerbeste voor de komende 100 jaar en zullen regelmatig informeren naar hun groei.”
Na vijf uur zwaar plantwerk nodigde Concorde mensen uit voor een Frankische snack om af te ronden en aan te sterken. De volgende dag was er een uitgebreide rondleiding door de fabriek,
In de mediahype over de energiecrisis, inflatie en algemene prijsexplosies is het goede nieuws zo goed als verdwenen: medisch noodzakelijke kuurbehandelingen zijn nu weer mogelijk. En nog beter: het grootste deel van de kosten voor de kuurgast met een zwerfauto wordt gedekt door de wettelijke ziekte kosten verzekeraars.
Het is goed nieuws voor iedereen die weer iets wil doen voor zijn gezondheid of tegen zijn ziekte en het lange tijd zonder de steun van zijn ziekenfonds heeft moeten doen: de poliklinische preventieve maatregel beter bekend als "poliklinische kuurbehandeling" of "klassieke preventieve behandeling"is terug. Sinds een recente wetswijziging is het opnieuw een van de verplichte diensten geworden van de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappijen en moet het worden goedgekeurd.
Gezondheid & Reizen: kuren van drie weken zorgverzekeraars vergoeden de kosten!
De enige doorslaggevende factor is dat de huisarts de medische noodzaak van de “poliklinische preventieve zorg” bevestigt en de kuuraanvraag doorstuurt naar de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappij. Als dit certificaat beschikbaar is, moet de wettelijke ziektekostenverzekeraar de kuur goedkeuren en geeft daarmee het startsein voor een kuurmaatregel van drie weken, bijvoorbeeld in een van de vele kuuroorden of kuuroorden met een topplaats.
TopPlatz oprichter Jürgen Dieckert: "Als u iets goeds wilt doen voor uw gezondheid en tegelijkertijd voor uw portemonnee, moet u zich intensief bezighouden met het onderwerp "spa-behandelingen". Een deel van de dag is natuurlijk gereserveerd voor de voorgeschreven behandelingen, maar er is nog genoeg tijd voor eigen ondernemingen.
Het voordeel van een up-to-date kuur ligt voor de hand: de gasten doen iets voor hun gezondheid! De zorgverzekeraars vergoeden 90 procent van de behandelingskosten en 100 procent van de dokterskosten. En als je geluk hebt (en de "juiste" zorgverzekeraar hebt), krijg je ook nog een tegemoetkoming in de verblijfskosten bijvoorbeeld op een Kampeerauto op een parkeerplaats.
En pas op! Overigens zijn genezingen onafhankelijk van de incidentie! Hoe de coronasituatie zich ook ontwikkelt in de herfst of winter: genezen is altijd mogelijk!
Diverse aantrekkelijke kuuroorden en kuuroorden met een TopPlatz bieden verschillende kuren voor gasten met de zwerfauto. Gedetailleerde informatie, bijvoorbeeld over de maatregelen op https://top-platz.de/kuren-fuer-reisemobilisten/
Meer aantrekkelijke en voordelige reisaanbiedingen voor kampeerders op www.topplatz.de
Kampeerwagens : terugval na corona-topjaar, maar stijgende trendlijn houdt aan
Hamvraag : wat brengt de post-coronaperiode voor de kampeerwagen?
Nu de zomer alweer een poosje achter de rug is, is het tijd om terug te blikken op de markt van de campers. Nieuwe kampeerwagens zitten al enkele jaren in de lift en kenden na de eerste lockdown een enorme boost, die we nog niet zozeer zagen in de inschrijvingen 2020 (+4,1%) maar zeker wel in die van 2021 (+31% t.o.v. 2020). Die tijdelijke, extreme piek is achter de rug: de eerste tien maanden van 2022 laten een daling zien van -17,7%. Toch is de markt van de nieuwe kampeerwagens sinds 2017 continu blijven groeien: op 6 jaar tijd is het aantal nieuwe inschrijvingen met niet minder dan 44,1% gestegen.
De tweedehandsmarkt kende die plotse piek van 2021 niet maar ook daar is de aanhoudende stijging van het aantal inschrijvingen tussen 2017 en 2022 opmerkelijk: +31,1% De vraag is wat de toekomst zal brengen want de interesse van de consument begint te tanen en showroombezoeken branden momenteel op een laag pitje.
De enorme post-coronapiek van 2021
Tijdens de eerste lockdown van 2020 lag de verkoop van kampeerwagens nagenoeg plat door de verplichte sluiting van de showrooms. Dat veranderde snel: na de lockdown en door de invoering van de befaamde ‘bubbels’ kreeg de kampeerwagen een enorme aantrek: was de camper immers niet het ideale vakantievoertuig om ongehinderd met je gezin op vakantie te vertrekken? De vraag explodeerde maar de fabrikanten konden de productie niet voldoende snel optrekken waardoor het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerwagens +4,1% (totaal : 5.381 ex.) hoger eindigde dan 2019.
Leveringen van nieuwe mobilhomes liepen wel aardig vlotter in 2021, dat tekende voor een recordjaar : er werden toen 7.063 nieuwe kampeerwagens ingeschreven, maar liefst +31% meer dan in 2020 en zelfs +76% hoger dan 2019!
De relatieve daling van 2022
Over de eerste 10 maanden van 2022 is het aantal inschrijvingen van nieuwe campers met -17,7% (5.456 stuks) gedaald vergeleken met het topjaar 2021 toen over dezelfde periode 6.632 nieuwe voertuigen werden ingeschreven. Dat is een behoorlijke terugval, maar het is geen teken van een dalende markt want het aantal inschrijvingen in 2022 past perfect in de jarenlange stijgende trendlijn: sinds 2017 is het aantal ingeschreven nieuwe campers gestaag gestegen tot +44,1% in 2022. Daarmee blijkt de toenemende interesse in dit polyvalente vervoer- en vakantiemiddel.
Dirk Van Eyck, CEO van marktleider Dicar in Geel en Wetteren, licht toe: “ We zien de laatste jaren een verjonging van het publiek en ook de verbetering van het comfort van de motorhome parkings maakt dat vooral de pop-up versies aan populariteit winnen. Merken als VW, Ford en Mercedes hebben hierop hun focus versterkt waardoor dit concept nog meer gepromoot werd.”
De vraag is echter in hoeverre deze interesse zal standhouden in tijden van economische onzekerheid want momenteel blijven de showrooms leeg. Het positieve effect in de inschrijvingscijfers komt namelijk deels door een vertragingseffect wegens lange levertermijnen (motorhomes die vorig jaar werden verkocht werden deels dit jaar geleverd en ingeschreven).
Dirk Van Eyck ziet de toekomst minder rooskleurig tegemoet: ”Onze branche heeft de afgelopen 2 jaar “boeren’jaren gehad. We genieten nu nog van onze grote orderboek of onze achterstand in de leveringen. We voelen wel dat de mensen voor dit soort artikel er even de op knip zetten. De afbetaling voor een motorhome is al snel een 700 € per maand waardoor de consumenten met de onzekerheden die eraan zitten te komen niet gemotiveerd zijn om te bestellen”.
De vraag is dan ook of de stijgende trendlijn van de afgelopen jaren blijft aanhouden. De eerste indicatoren zijn voorlopig niet positief.
Tweedehandsmarkt: rustiger vaarwater
Vergeleken met de nieuwmarkt bleef het aantal inschrijvingen van tweedehands mobilhomes tijdens corona relatief stabiel. De eerste 10 maanden van 2022 werden er 4.321 opnieuw ingeschreven, dat is een lichte stijging van 4,8% vergeleken met vorig jaar.
De stijging op langere termijn merken we ook op de tweedehandsmarkt: +31% tussen 2017 en 2022 (bekeken over eerste 10 maanden). Maar de plotse ‘2021-boom’ van de nieuwmarkt doet zich niet voor bij de occasies: in 2020 steeg de markt +1,5% en in 2021 met +7,5% om in 2022 dus af te buigen naar een groei van 4,8%.
Dirk Van Eyk (Dicar): “Net als in de auto-industrie kampten we met lange leveringstermijnen. De klanten die nog van de zomer wilden vertrekken met een motorhome moesten zich richten tot de tweedehandsmarkt waardoor de prijzen van deze tweedehands sterk stegen tijdens de zomer. Het gekende fenomeen van vraag en aanbod. Het aantal tweedehands inschrijvingen is toegenomen doordat er de vorige jaren, tijdens covid, meer nieuwe zijn ingeschreven en waardoor het aanbod vergroot is de jaren erna.
Op een goed jaar tijd zien we prijsstijgingen van zelfs 20%, niet enkel omwille van tekorten aan chassis, maar ook van de stijgende prijzen van de andere materialen zoals hout, polyester en aluminium. Deze stijging weerspiegelt zich uiteraard op de tweedehandswaarde van de motorhomes waardoor de prijzen van de tweedehands ook, tijdelijk, sterk gestegen zijn.”
De meest populaire campers
De meest populaire merken op de nieuwmarkt zijn: VW (California, Caddy & Crafter), gevolgd door Benimar, Roller Team, McLouis & Chausson. Bij de twwedehands zijn McLouis, VW, Benimar, Chausson en Mercedes het meest gegeerd.
Opvallend is het stijgende succes van de kleinere camperbusjes. Deze hebben het formaat van een mono volume auto en bieden een grotere flexibiliteit en kunnen ook als 2de voertuig gebruik worden voor dagdagelijkse verplaatsingen. Deze minivans zin meestal uitgerust met een soort pop-up dak waarin slaapruimte is voor 2 personen en je vaak ook de leefruimte nog kan ombouwen tot een extra bed. De ruimte en uitrusting zijn minder uitgebreid, maar het gebruiksgemak en de flexibiliteit zijn uiteraard grote troeven. VW speelde met de California als eerste in op deze trend, maar ook de Ford Custom en Mercedes Viano spelen in op deze nieuwe markt.
Dirk Van Eyck legt verder uit: “De pop-ups waren voor corona al populair, maar sinds 2020 merken we een flinke groei. De pop-up beantwoordt aan de wensen van een jonger publiek, maar is vooral veel flexibeler en mobieler dan de klassieke full size mobilhome. Dergelijke voertuigen kunnen behalve als vrijetijdsvoertuig ook gebruik worden als tweede voertuig en ook door de steeds beter uitgeruste parkeerplaatsen voor campers is een eigen toilet en douche niet altijd een noodzaak”.
Voor de halfintegrale Chic C-Line biedt Carthago in de nabije toekomst een model aan op Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving.
De halfintegralen en de integralen C-Tourer en de integrale Chic C-Line krijgt naast de bekende Fiat Ducato basis voertuig nu een Mercedes-Benz Sprinter. Vooraan te herkennen aan de platina gekleurde bumper. Om te beginnen krijgt hij van de ontwerpers een indeling aangepast aan het basisvoertuig. Het is mogelijk meerdere varianten van die indeling bij zijn broeders uit tewerken. De Cathago Chic C-Line T 4.9 LE stelt een klassiek interieur voor dat aan veel klanten voldoet.
De 7,5 m lange zwerfauto heeft enkele bedden achterin ze hebben een verstelbaar trapje om in de bedden te geraken. Ook hebben ze het mobile kussen om tussen de matrassen te leggen en één groot bed te vormen. Aansluitend is een grote badkamer en plaats voor een wc verdeeld langs beide kanten van de gang. Deze afdeling is afsluitbaar van de slaapkamer en het woongedeelte. Het deel tussen de deuren kan als kleedkamer dienen. Het sierlijk gevormde voorfront van de keuken verbergt genoeg bergvakken. Het aanrecht heeft 3 kookvuren en een ronde spoelbak. De bovenkast met een tweekleurig deur past er best bij. In de zitgroep zien we comfortabele ergonomisch gevormde zit- en rugkussen.de tafel op één poot is groot genoeg om er met z’n twee te genieten van de culinaire genoegens. Veel witte vlakken afgewisseld met houtdecor maken er een aangenaam verblijf van. Hang en legkleren geraakt men kwijt onder de voeteinden van de enkele bedden.
Het koetswerk verraadt de kenmerkende stijl van Carthago, die door verschillende vlakken in hoogglanzend wit een moderne tekening bekomen zonder het klassieke uitzicht van een Carthago te vervormen. De opbouw van de halfintegralen maakt de fabrikant uit Aulendorf met hoogwaardige materialen, waterafstotende isolatie materiaal en de bekende verwarmde dubbelebodem. Bij de eerste modellen past Mercedes-Benz basisvoertuig goed. Hij biedt een prima rijcomfort. Aangenaam schakelt de negengang automaat plus nog een hele reeks veiligheidssystemen.
Alles samen maakt dat de nieuwe kampeerauto natuurlijk duurder, men mag voor de Chic-Line T 4,9 LE zich aan een bedrag van rond de 116.000 euro verwachten. Zijn zuster modellen op Fiat Ducato doen het voor ongeveer 10.000 Euro minder.
Interview met Peter Hennekes, directeur van de Natursport Akademie, en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie Voor het eerst zal de Natursport Academy met lezingen aanwezig zijn op de CMT 2023 in Stuttgart. In een interview met Axel Recht leggen Peter Hennekes, algemeen directeur van de Natursport Akademie (NAka), en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie, de redenen hiervoor uit.
Mevrouw Hammer, meneer Hennekes, hoe zou u de belangrijkste doelstellingen van de Natursport Academy omschrijven?
Peter Hennekes: De Natursport Academy behartigt de belangen van natuursportdocenten in het commerciële, professionele milieu, dat een netwerk van verenigingen, organisaties, universiteiten, ministeries en overheden met elkaar verbindt. Enerzijds is ons doel om seizoensaanbiedingen te netwerken om buitensporten als een jaarrond aanbod op de toeristische markt te positioneren. Anderzijds om de hoge kwaliteitsnormen te waarborgen in de opleiding en bijscholing van alle natuursportdocenten in alle disciplines. Christine Hammer: Daarnaast bieden we speciale trainingen en bijscholingen op het gebied van "duurzaam buitensporten aanleren", die aan alle disciplines kunnen worden aangepast. Daarbij hoort ook het respectvol omgaan met alle middelen op het gebied van natuur en milieu en het "samen groeien als team" voor de ontwikkeling van seizoensgebonden natuursportscholen tot jaarrondbedrijven. Samen met onze competentie- en strategiepartners richten we ons op duurzame actie en samen met onze industriële partners zullen we werken aan de continue ontwikkeling van buitensporten in harmonie met de natuur en het milieu. Onder het motto "Natuursport in harmonie met de natuur" propageren ze een heroverweging van hoe duurzame natuursporten moeten worden aangeleerd en beoefend.
Wat bedoel je hiermee en hoe pak je het concreet aan?
Peter Hennekes: NAka handelt volgens het principe van natuursport beoefenen in harmonie met de natuur en tegelijkertijd de natuur respecteren en beschermen. Daarnaast zetten we ons in voor duurzaam werken. Duurzaamheid in de Natursport Academy volgt de definitie van de Enquete-commissie in de Duitse Bondsdag met de drie pijlers: sociaal, ecologisch en economisch. Waar zie je hier de uitdaging? Christine Hammer: De uitdaging – zowel in de opleiding als in de organisatie zelf – is dat alle drie de pijlers worden beleefd en geïmplementeerd op basis van de best mogelijke huidige stand van kennis. Kan je iets specifieker zijn?
Peter Hennekes: Sociale duurzaamheid wordt gezien als de sleutel tot succes. Een eerlijke en vriendelijke interactie tussen collega's, partners en klanten zorgt voor een positieve sfeer in cursussen, op evenementen of in het bedrijf. Hoewel digitalisering en nieuwe virtuele mogelijkheden tegenwoordig een steeds grotere rol spelen en NAka moderne online formats en leerplatformen biedt, richt de natuursportacademie zich op de mens. Volgens het motto: mensen handelen met mensen.
Christine Hammer: Ik zal je een voorbeeld geven. In onze nieuw geïntroduceerde training voor trekkinggids NAka is het thema duurzaamheid "natuursport in harmonie met de natuur!" een integraal onderdeel. In elke zesdaagse cursus wordt een dag uitsluitend gewijd aan het thema correct gedrag in de afzonderlijke natuurgebieden en hoe om te gaan met fauna en flora. Daarnaast zijn we momenteel bezig met trainingen en bijscholingen op het gebied van “het aanleren van duurzaam buitensporten”. Alle geïnteresseerde natuursportdocenten kunnen deze cursus vanaf het tweede kwartaal van 2023 online volgen. Peter Hennekes: Daarnaast heeft de Hogeschool van München in samenwerking met de Natursport Academy het universitaire certificaat "Duurzaam Management" ontwikkeld als bijscholingsaanbod voor toekomstige managers. Wat betekent dat?
Peter Hennekes: Het stelt alle deelnemers in staat om dit certificaat binnen vier spannende modules te behalen. Met een focus op corporate management wordt academische kennis bijgebracht en wordt telkens de verbinding met de praktijk gelegd. Hoe ga je om met controversiële plannen van gemeenten die het toerisme in de regio willen bevorderen, maar natuurbehoud vaak verwaarlozen?
Christine Hammer: Het netwerk van de Natursport Akademie strekt zich uit tot het toerisme. NAka heeft bijvoorbeeld samen met Bayern Tourismus Marketing GmbH en vertegenwoordigers van de toerisme- en sportindustrie een "duurzame dienstregeling" ontwikkeld voor het Beierse toerisme. Dit sluit nauw aan bij de 17 duurzaamheidsdoelen van de VN, de "Sustainable Development Goals".
Peter Hennekes: Daarnaast willen we graag alle buitensportaanbieders ondersteunen en adviseren en ondersteunen. Met onze strategische partner, de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland
Peter Hennekes: Daarnaast willen we alle buitensportaanbieders de
Versterk uw rug en sta aan uw zijde met raad en daad. Met onze strategische
Wij zijn een partner van de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland in staat kritische ontwikkelingen in een vroeg stadium correct te beoordelen laat mogelijke oplossingen zien.
Welke mensen behoren tot uw doelgroepen en wat biedt u hen?
Christine Hammer: De Natursport Academy heeft alle leden van ons
Partnerverenigingen als doelgroep voor opleiding en bijscholing, waar wij
competentiepartners aanbieden. Voor je eigen academie aanbiedingen zoals die van ons
Trekkingsgids NAka zien we mensen enthousiast worden over bergsporten. Dit zou
van nature fit zijn en een sterk verlangen hebben om van andere mensen te houden
en om hen de vele, positieve facetten van wandelen te laten zien.
Hoe wil je nieuwe prospects bereiken?
Peter Hennekes: We gebruiken ons netwerk om nieuwe prospects te inspireren
met ongeveer 139.000 leden in de competentiepartnerverenigingen en de
Contacten met onze strategische partners. We hebben de onze als platform hiervoor
Homepage en onze social media kanalen opgezet, waarmee we Passende doelgroepen bereiken.
Waarom is een vakantiebeurs als de CMT hiervoor het juiste platform?
Christine Hammer: Bij de CMT hebben we de mogelijkheid, zowel op B2B-gebied
maar ook op het gebied van B2C, met passende aanbiedingen, informatie en innovaties
om een positief effect te hebben op geïnteresseerde mensen. We zien er een mooie kans in
met elk evenement neemt de straal van serieus geïnteresseerden in de natuur toe
vergroten en om de mensen die betrokken zijn bij het toerisme te sensibiliseren.
Peter Hennekes: De Natursport Academy heeft als doel “de wereld een beetje beter te maken
dichtbij". Dat betekent dat de wereld in ecologische context een stukje beter is
en de natuur zodanig te respecteren en te beschermen dat natuursport er ook voor is
toekomstige generaties is mogelijk.
Wat kunnen bezoekers verwachten op het CMT?
Christine Hammer: Inzichten in de vakgebieden van de Natursport Academy en
hun partners. Concreet zullen we er in januari een toekennen
Inzicht in de wereld van tourportalen en de fabricage van sportartikelen.
Is het theorie, d.w.z. hoorcolleges, of zijn er ook praktische tips
of workshops waarin de deelnemers actief kunnen bijdragen?
Peter Hennekes: In principe is alles mogelijk. Lezingen zijn de eerste stap
en interviews zijn gepland als onderdeel van het ondersteunende programma op de beurs. Bovendien zullen we een persconferentie houden op de eerste zondag.
Sterke stijging van het aantal fietsdoden tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar Meer dan 1 op de 4 verkeersdoden is fietser of voetganger
Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de federale politie, is het aantal doden ter plaatse op onze wegen in de eerste 9 maanden van dit jaar met meer dan 16% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 326 personen kwamen om het leven. Meer dan een kwart daarvan was een voetganger of fietser. Het aantal fietsdoden steeg zelfs van 31 naar 49. Dat is het hoogste aantal van de afgelopen 10 jaar. Het aantal ongevallen met e-steps zit ook in de lift. Er gebeurden 1305 letselongevallen met steps tijdens de eerste 9 maanden, ofwel 5 per dag.
Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau Tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse gestegen met 16% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (326 doden ten opzichte van 280). Het aantal gewonden (+11%) en het aantal letselongevallen (+12%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging.
Eerste 9 maanden 2021
Eerste 9 maanden 2022
Evolutie 2021-2022 (aantallen)
Evolutie 2021-2022 (%)
Letselongevallen
24.919
27.868
+2949
+11,8%
Totaal aantal slachtoffers
30.653
34.188
+3535
+11,5%
Doden ter plaatse
280
326
+46
+16,4%
Gewonden
30.373
33.862
+3849
+11,5%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Stijging van het aantal doden in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 166 naar 171. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. In Wallonië was de stijging groter dan in Vlaanderen (van 109 naar 148 doden). In Brussel is het aantal doden van 5 naar 7 gestegen. Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 15 351 naar 17 320 in Vlaanderen (+13%), van 7031 naar 7489 in Wallonië (+6%), en van 2537 naar 3059 in Brussel (+21%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we de afgelopen 10 jaar noteerden. Stijging van het aantal doden bij de fietsers en voetgangers Op nationaal niveau zien we de meest verontrustende tendens bij de fietsers. Daar stijgt het aantal doden van 31 naar 49 doden. Dat is het hoogste aantal fietsdoden van de afgelopen 10 jaar. De stijging is er niet alleen in Vlaanderen (van 28 naar 36 doden), maar ook in Wallonië (van 2 naar 12 doden). De stijging zien we zowel bij elektrische fietsen (van 10 naar 14 doden) als bij de klassieke fietsen (van 21 naar 35 doden). Het aantal verkeersdoden steeg ook bij de voetgangers (van 30 naar 39). Die stijging is niet enkel te wijten aan het ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen.
Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en verkeersdoden ter plaatse voor de fietsers en voetgangers in België
Grote stijging aantal ongevallen met e-steps Op nationaal niveau stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. Het aantal letselongevallen met een e-step is met bijna 90% gestegen (van 698 naar 1305 ongevallen). Er zijn sinds 1 juli nieuwe regels van kracht. Het duurt enige tijd vooraleer we een effect van die maatregel in de cijfers mogen verwachten. Daarnaast is er flinke stijging van het aantal ongevallen met fietsers (+13%), dat is het hoogste peil van de laatste 10 jaar. De stijging zien we vooral bij de elektrische fietsen (van 1774 in de eerste 9 maanden van 2021 naar 2481 ongevallen in de eerste 9 maanden van 2022, ofwel +40%), bij de klassieke fietsen is de stijging minder groot (van 6108 ongevallen naar 6487 ongevallen, ofwel +6%). In Vlaanderen is er ook een explosieve stijging (+73%) van het aantal ongevallen met een e-step (van 351 naar 608). Het aantal ongevallen met fietsers stijgt met bijna 14%. Er gebeurden 7043 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden. In Brussel is het aantal letselongevallen met 21% gestegen. Bij bijna 1 op de 5 ongevallen (19%) is een elektrische step betrokken. We zien ook een forse stijging bij ongevallen met bromfietsen (+19%), motorfietsen (+19%) en fietsers (+14%). Stijging het grootst in West-Vlaanderen In Limburg (-5 doden), Antwerpen (-3 doden) en Vlaams-Brabant (-3 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 30 naar 35. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 35 naar 46. In West-Vlaanderen vielen ook de enige twee dodelijke slachtoffers die met een e-step reden. Conclusie De verkeersveiligheidsbarometer van de eerste 9 maanden van dit jaar toont dat er een stijging is van het aantal doden bij de voetgangers en fietsers. Meer dan een kwart van de verkeersdoden is een fietser of voetganger. Er waren de voorbije 10 jaar ook nog nooit zo veel fietsslachtoffers. Het beter beschermen van de kwetsbare weggebruikers is de belangrijkste uitdaging van onze verkeersveiligheidspolitiek van de komende jaren.
Voor zijn nieuwe compacte zwerfauto’s gebruikt de fabrikant uit Jandelsbrunn de VW T6.1. Als personenwagen goed bekend, als basisvoertuig moet hij zich nog waar maken. De Tourer Van is knap ingericht, keurig afgewerkt, je moet echter minstens 66.000 euro op tafel leggen om met de hem te kunnen rondtoeren. Voor hij uitgerust is met alles er op en er aan komen er ongeveer nog een 13.000 euro bij. Daarvoor krijgt u een 150 pk sterke motor, een zevengang automaat DSG, LED lichten, achteruitrijcamera, afstandsregelaar met de voor u rijdende wagen, panoramavenster boven de stuurcabine, geïsoleerde watertank en een luifel. Samen gevat is dat zeker zijn geld waard.
De Tourer Van wordt in twee verschillende indelingen gebouwd. Ze hebben allebei een lengte van 5,88 m. De 500 MQ heeft bij een eerste blik een klassiek dwarsbed achterin. Het vernuftige is de in de hoogte verstelbare douchecabine. Daarvoor heeft de fabrikant een speciale mechaniek met gasveren en een riem ontwikkeld. In opgevouwen toestand ligt het dak van de douchecabine op het niveau van het bed, dat toch nog in zijn volle breedte bruikbaar blijft. Uitgeschoven rijkt de dak hoogte tot 1,90 m de vloer oppervlakte is ongeveer 1 m² Groot genoeg zodat de meeste zwervers zonder veel moeite er een douche kunnen nemen. De WC kan men gebruiken als het douche dak in geschoven is. Na enkele malen het douche dak omhoog en omlaag gelaten te hebben blijkt het systeem goed te functioneren. Niettegenstaande zijn beperkte afmetingen geeft de Tourer Van toch nog een redelijk ruimte gevoel. Optioneel biedt Knaus vooraan nog een hefbed van 1,96 x 1,45 m. Niet direct een aanrader om in deze compact zwerfauto nog twee extra zwerver mee te nemen. Achterin is de garage 1,25 m hoog, voldoende om een stel normale fietsen mee te nemen. Zijn broer de 500 LT heeft voor de zitgroep zitbanken tegen de zijwanden. Zoals we van Knaus mogen verwachten is het meubilair keurig afgewerkt met goede materialen. Er werd veel hout gebruikt met een warm dwars getekend decor. De keuken naast de buitendeur heeft een aanrecht met 3 geïntegreerde kookvuren en een spoelbak. Aan de linkerkant is een koelkast geïnstalleerd. Samen met de bovenkasten is er voldoende bergruimte voor het keukengerief van een koppel. Bij avond zorgen de LED’s voor voldoende licht op de juiste plaatsen.
Ford als basisvoertuig voor kampeerauto’s is bij Dethleffs niets nieuws. Voor een aantal jarenwerden die onderstellen al gebruikt voor de Fortero en nog enkele andere typen.
Nieuw is nu de halfintegrale Just Go, een reeks van drie indelingen. De 6,99 m lange zwerfauto Just Go T 6815 EB is de kleinste, hij kost rond de 60.000 euro. Hij heeft 2 enkele bedden boven de garage, compacte natte cel met geïntegreerde douche, de keuken staat centraal en vooraan is de klassieke halve zitgroep. De 7,36 m lange T 7055 kost wat meer, het verschil met zijn kleine broer is de grote badkamer met afzonderlijke douche. Het derde type even lang als voorgaande is de Just Go 7055 DBL hij heeft een eilandbed, een ruime badkamer plus een afzonderlijke douche cel. Voor de keuken hebben de ontwerpers een L vormig model getekend en de zitgroep heeft zitbanken tegen de zijwanden. Hij kost een 2.500 euro meer dan zijn kleine broer.
Alle drie de halfintegralen zijn gebouwd op het Ford Transit basisvoertuig met verlaagd chassis, een 2,0 l turbodiesel stuurt geholpen door een zesgang versnellingsbak 130 paardjes naar de voorwielen. De wanden hebben polyester buitenpanelen, eveneens het dak, voor de bodem heeft men houten sandwichpanelen gebruikt als isolatie materiaal zit er EPS tussen de binnen- en buitenplaten.
Interieur
Alle wagens hebben een MTM van 3.499 kg, hebben 2 volwaardige slaapplaatsen en 4 zitplaatsen met driepunt veiligheidsgordels. Het optionele elektrisch bediend hefbed biedt 2 slaapplaatsen meer aan. Nog niet genoeg slaapsteden, men kan van de zitgroep nog een bed maken. De verswatertank heeft bij de drieling een inhoud van 115 l, de afvaltank kan 95 l herbergen, warm water en warme lucht komt van de Truma Combi 6. Voeding en drankjes blijven koel in de 142 l grote absorptie koelkast.
De Ford transit kan bekomen worden met een 160 pk turbo diesel en een MTM van 4,1 ton dat kost natuurlijk wat meer.