Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    17-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de CMT over de natuur

    In harmonie met de natuur

     Interview met Peter Hennekes, directeur van de Natursport Akademie, en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie Voor het eerst zal de Natursport Academy met lezingen aanwezig zijn op de CMT 2023 in Stuttgart. In een interview met Axel Recht leggen Peter Hennekes, algemeen directeur van de Natursport Akademie (NAka), en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie, de redenen hiervoor uit.

     Mevrouw Hammer, meneer Hennekes, hoe zou u de belangrijkste doelstellingen van de Natursport Academy omschrijven?

    Peter Hennekes: De Natursport Academy behartigt de belangen van natuursportdocenten in het commerciële, professionele milieu, dat een netwerk van verenigingen, organisaties, universiteiten, ministeries en overheden met elkaar verbindt. Enerzijds is ons doel om seizoensaanbiedingen te netwerken om buitensporten als een jaarrond aanbod op de toeristische markt te positioneren. Anderzijds om de hoge kwaliteitsnormen te waarborgen in de opleiding en bijscholing van alle natuursportdocenten in alle disciplines. Christine Hammer: Daarnaast bieden we speciale trainingen en bijscholingen op het gebied van "duurzaam buitensporten aanleren", die aan alle disciplines kunnen worden aangepast. Daarbij hoort ook het respectvol omgaan met alle middelen op het gebied van natuur en milieu en het "samen groeien als team" voor de ontwikkeling van seizoensgebonden natuursportscholen tot jaarrondbedrijven. Samen met onze competentie- en strategiepartners richten we ons op duurzame actie en samen met onze industriële partners zullen we werken aan de continue ontwikkeling van buitensporten in harmonie met de natuur en het milieu. Onder het motto "Natuursport in harmonie met de natuur" propageren ze een heroverweging van hoe duurzame natuursporten moeten worden aangeleerd en beoefend.

    Wat bedoel je hiermee en hoe pak je het concreet aan?

    Peter Hennekes: NAka handelt volgens het principe van natuursport beoefenen in harmonie met de natuur en tegelijkertijd de natuur respecteren en beschermen. Daarnaast zetten we ons in voor duurzaam werken. Duurzaamheid in de Natursport Academy volgt de definitie van de Enquete-commissie in de Duitse Bondsdag met de drie pijlers: sociaal, ecologisch en economisch. Waar zie je hier de uitdaging? Christine Hammer: De uitdaging – zowel in de opleiding als in de organisatie zelf – is dat alle drie de pijlers worden beleefd en geïmplementeerd op basis van de best mogelijke huidige stand van kennis. Kan je iets specifieker zijn?

    Peter Hennekes: Sociale duurzaamheid wordt gezien als de sleutel tot succes. Een eerlijke en vriendelijke interactie tussen collega's, partners en klanten zorgt voor een positieve sfeer in cursussen, op evenementen of in het bedrijf. Hoewel digitalisering en nieuwe virtuele mogelijkheden tegenwoordig een steeds grotere rol spelen en NAka moderne online formats en leerplatformen biedt, richt de natuursportacademie zich op de mens. Volgens het motto: mensen handelen met mensen.

    Christine Hammer: Ik zal je een voorbeeld geven. In onze nieuw geïntroduceerde training voor trekkinggids NAka is het thema duurzaamheid "natuursport in harmonie met de natuur!" een integraal onderdeel. In elke zesdaagse cursus wordt een dag uitsluitend gewijd aan het thema correct gedrag in de afzonderlijke natuurgebieden en hoe om te gaan met fauna en flora. Daarnaast zijn we momenteel bezig met trainingen en bijscholingen op het gebied van “het aanleren van duurzaam buitensporten”. Alle geïnteresseerde natuursportdocenten kunnen deze cursus vanaf het tweede kwartaal van 2023 online volgen. Peter Hennekes: Daarnaast heeft de Hogeschool van München in samenwerking met de Natursport Academy het universitaire certificaat "Duurzaam Management" ontwikkeld als bijscholingsaanbod voor toekomstige managers. Wat betekent dat?

     Peter Hennekes: Het stelt alle deelnemers in staat om dit certificaat binnen vier spannende modules te behalen. Met een focus op corporate management wordt academische kennis bijgebracht en wordt telkens de verbinding met de praktijk gelegd. Hoe ga je om met controversiële plannen van gemeenten die het toerisme in de regio willen bevorderen, maar natuurbehoud vaak verwaarlozen?

     Christine Hammer: Het netwerk van de Natursport Akademie strekt zich uit tot het toerisme. NAka heeft bijvoorbeeld samen met Bayern Tourismus Marketing GmbH en vertegenwoordigers van de toerisme- en sportindustrie een "duurzame dienstregeling" ontwikkeld voor het Beierse toerisme. Dit sluit nauw aan bij de 17 duurzaamheidsdoelen van de VN, de "Sustainable Development Goals".

     Peter Hennekes: Daarnaast willen we graag alle buitensportaanbieders ondersteunen en adviseren en ondersteunen. Met onze strategische partner, de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland

    Peter Hennekes: Daarnaast willen we alle buitensportaanbieders de

    Versterk uw rug en sta aan uw zijde met raad en daad. Met onze strategische

    Wij zijn een partner van de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland in staat kritische ontwikkelingen in een vroeg stadium correct te beoordelen laat mogelijke oplossingen zien.

    Welke mensen behoren tot uw doelgroepen en wat biedt u hen?

    Christine Hammer: De Natursport Academy heeft alle leden van ons

    Partnerverenigingen als doelgroep voor opleiding en bijscholing, waar wij

    competentiepartners aanbieden. Voor je eigen academie aanbiedingen zoals die van ons

    Trekkingsgids NAka zien we mensen enthousiast worden over bergsporten. Dit zou

    van nature fit zijn en een sterk verlangen hebben om van andere mensen te houden

    en om hen de vele, positieve facetten van wandelen te laten zien.

    Hoe wil je nieuwe prospects bereiken?

    Peter Hennekes: We gebruiken ons netwerk om nieuwe prospects te inspireren

    met ongeveer 139.000 leden in de competentiepartnerverenigingen en de

    Contacten met onze strategische partners. We hebben de onze als platform hiervoor

    Homepage en onze social media kanalen opgezet, waarmee we Passende doelgroepen bereiken.

    Waarom is een vakantiebeurs als de CMT hiervoor het juiste platform?

    Christine Hammer: Bij de CMT hebben we de mogelijkheid, zowel op B2B-gebied

    maar ook op het gebied van B2C, met passende aanbiedingen, informatie en innovaties

    om een ​​positief effect te hebben op geïnteresseerde mensen. We zien er een mooie kans in

    met elk evenement neemt de straal van serieus geïnteresseerden in de natuur toe

    vergroten en om de mensen die betrokken zijn bij het toerisme te sensibiliseren.

    Peter Hennekes: De Natursport Academy heeft als doel “de wereld een beetje beter te maken

    dichtbij". Dat betekent dat de wereld in ecologische context een stukje beter is

    en de natuur zodanig te respecteren en te beschermen dat natuursport er ook voor is

    toekomstige generaties is mogelijk.

    Wat kunnen bezoekers verwachten op het CMT?

    Christine Hammer: Inzichten in de vakgebieden van de Natursport Academy en

    hun partners. Concreet zullen we er in januari een toekennen

    Inzicht in de wereld van tourportalen en de fabricage van sportartikelen.

    Is het theorie, d.w.z. hoorcolleges, of zijn er ook praktische tips

    of workshops waarin de deelnemers actief kunnen bijdragen?

    Peter Hennekes: In principe is alles mogelijk. Lezingen zijn de eerste stap

    en interviews zijn gepland als onderdeel van het ondersteunende programma op de beurs. Bovendien zullen we een persconferentie houden op de eerste zondag.

     

     

    17-11-2022 om 17:10 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een boek in de hand komt men door het ganse land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-11-2022 om 16:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer fiets doden
    Sterke stijging van het aantal fietsdoden tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar
    Meer dan 1 op de 4 verkeersdoden is fietser of voetganger
    Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de federale politie, is het aantal doden ter plaatse op onze wegen in de eerste 9 maanden van dit jaar met meer dan 16% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 326 personen kwamen om het leven.  Meer dan een kwart daarvan was een voetganger of fietser. Het aantal fietsdoden steeg zelfs van 31 naar 49. Dat is het hoogste aantal van de afgelopen 10 jaar. Het aantal ongevallen met e-steps zit ook in de lift. Er gebeurden 1305 letselongevallen met steps tijdens de eerste 9 maanden, ofwel 5 per dag.
    Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau
    Tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse gestegen met 16% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (326 doden ten opzichte van 280).
    Het aantal gewonden (+11%) en het aantal letselongevallen (+12%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging.
     
       
    Eerste 9 maanden 2021
     
    Eerste 9 maanden 2022
    Evolutie 2021-2022
     (aantallen)
    Evolutie
    2021-2022
    (%)
    Letselongevallen 24.919 27.868 +2949 +11,8%
    Totaal aantal slachtoffers 30.653 34.188 +3535 +11,5%
    Doden ter plaatse 280 326 +46 +16,4%
    Gewonden 30.373 33.862 +3849 +11,5%
                                  Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
     

    Stijging van het aantal doden in elk gewest.
    In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 166 naar 171. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. In Wallonië was de stijging groter dan in Vlaanderen (van 109 naar 148 doden). In Brussel is het aantal doden van 5 naar 7 gestegen.
     
    Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 15 351 naar 17 320 in Vlaanderen (+13%), van 7031 naar 7489 in Wallonië (+6%), en van 2537 naar 3059 in Brussel (+21%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we de afgelopen 10 jaar noteerden.
     
    Stijging van het aantal doden bij de fietsers en voetgangers
    Op nationaal niveau zien we de meest verontrustende tendens bij de fietsers. Daar stijgt het aantal doden van 31 naar 49 doden. Dat is het hoogste aantal fietsdoden van de afgelopen 10 jaar. De stijging is er niet alleen in Vlaanderen (van 28 naar 36 doden), maar ook in Wallonië (van 2 naar 12 doden).
    De stijging zien we zowel bij elektrische fietsen (van 10 naar 14 doden) als bij de klassieke fietsen (van 21 naar 35 doden). Het aantal verkeersdoden steeg ook bij de voetgangers (van 30 naar 39). Die stijging is niet enkel te wijten aan het ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen.

    Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en verkeersdoden ter plaatse voor de fietsers en voetgangers in België



    Grote stijging aantal ongevallen met e-steps
    Op nationaal niveau stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. Het aantal letselongevallen met een e-step is met bijna 90% gestegen (van 698 naar 1305 ongevallen). Er zijn sinds 1 juli nieuwe regels van kracht. Het duurt enige tijd vooraleer we een effect van die maatregel in de cijfers mogen verwachten.
    Daarnaast is er flinke stijging van het aantal ongevallen met fietsers (+13%), dat is het hoogste peil van de laatste 10 jaar. De stijging zien we vooral bij de elektrische fietsen (van 1774 in de eerste 9 maanden van 2021 naar 2481 ongevallen in de eerste 9 maanden van 2022, ofwel +40%), bij de klassieke fietsen is de stijging minder groot (van 6108 ongevallen naar 6487 ongevallen, ofwel +6%).
     
    In Vlaanderen is er ook een explosieve stijging (+73%) van het aantal ongevallen met een e-step (van 351 naar 608). Het aantal ongevallen met fietsers stijgt met bijna 14%. Er gebeurden 7043 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden.
     
    In Brussel is het aantal letselongevallen met 21% gestegen. Bij bijna 1 op de 5 ongevallen (19%) is een elektrische step betrokken. We zien ook een forse stijging bij ongevallen met bromfietsen (+19%), motorfietsen (+19%) en fietsers (+14%).
     
    Stijging het grootst in West-Vlaanderen
    In Limburg (-5 doden), Antwerpen (-3 doden) en Vlaams-Brabant (-3 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 30 naar 35. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 35 naar 46. In West-Vlaanderen vielen ook de enige twee dodelijke slachtoffers die met een e-step reden.
     
    Conclusie
    De verkeersveiligheidsbarometer van de eerste 9 maanden van dit jaar toont dat er een stijging is van het aantal doden bij de voetgangers en fietsers. Meer dan een kwart van de verkeersdoden is een fietser of voetganger. Er waren de voorbije 10 jaar ook nog nooit zo veel fietsslachtoffers. Het beter beschermen van de kwetsbare weggebruikers is de belangrijkste uitdaging van onze verkeersveiligheidspolitiek van de komende jaren.

    Meer info VIAS

    16-11-2022 om 16:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst in het land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-11-2022 om 16:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knaus Tourer Van klein maar fijn

    Knaus Tourer Van klein maar fijn

    Voor zijn nieuwe compacte zwerfauto’s gebruikt de fabrikant uit Jandelsbrunn de VW T6.1. Als personenwagen goed bekend, als basisvoertuig moet hij zich nog waar maken. De Tourer Van is knap ingericht, keurig afgewerkt, je moet echter minstens 66.000 euro op tafel leggen om met de hem te kunnen rondtoeren. Voor hij uitgerust is met alles er op en er aan komen er ongeveer nog een 13.000 euro bij. Daarvoor krijgt u een 150 pk sterke motor, een zevengang automaat DSG, LED lichten, achteruitrijcamera, afstandsregelaar met de voor u rijdende wagen, panoramavenster boven de stuurcabine, geïsoleerde watertank en een luifel. Samen gevat is dat zeker zijn geld waard.

    De Tourer Van wordt in twee verschillende indelingen gebouwd. Ze hebben allebei een lengte van 5,88 m. De 500 MQ heeft bij een eerste blik een klassiek dwarsbed achterin. Het vernuftige is de in de hoogte verstelbare douchecabine. Daarvoor heeft de fabrikant een speciale mechaniek met gasveren en een riem ontwikkeld. In opgevouwen toestand ligt het dak van de douchecabine op het niveau van het bed, dat toch nog in zijn volle breedte bruikbaar blijft. Uitgeschoven rijkt de dak hoogte tot 1,90 m de vloer oppervlakte is ongeveer 1 m² Groot genoeg zodat de meeste zwervers zonder veel moeite er een douche kunnen nemen. De WC kan men gebruiken als het douche dak in geschoven is. Na enkele malen het douche dak omhoog en omlaag gelaten te hebben blijkt het systeem goed te functioneren. Niettegenstaande zijn beperkte afmetingen geeft de Tourer Van toch nog een redelijk ruimte gevoel. Optioneel biedt Knaus vooraan nog een hefbed van 1,96 x 1,45 m. Niet direct een aanrader om in deze compact zwerfauto nog twee extra zwerver mee te nemen. Achterin is de garage 1,25 m hoog, voldoende om een stel normale fietsen mee te nemen. Zijn broer de 500 LT heeft voor de zitgroep zitbanken tegen de zijwanden. Zoals we van Knaus mogen verwachten is het meubilair keurig afgewerkt met goede materialen. Er werd veel hout gebruikt met een warm dwars getekend decor. De keuken naast de buitendeur heeft een aanrecht met 3 geïntegreerde kookvuren en een spoelbak. Aan de linkerkant is een koelkast geïnstalleerd. Samen met de bovenkasten is er voldoende bergruimte voor het keukengerief van een koppel. Bij avond zorgen de LED’s voor voldoende licht op de juiste plaatsen.

     

    Technische gegevens

    Basisvoertuig VW T6,1 met origineel chassis

    MTM 3.500 kg

    L X B X H   5,88 x 2,14  x 2,76 m

    Meer info www.knaus.com













    15-11-2022 om 20:44 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-11-2022 om 20:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuweling bij Dethleffs

    Dethleffs Just Go

    Ford als basisvoertuig voor kampeerauto’s is bij Dethleffs niets nieuws. Voor een aantal jarenwerden die onderstellen al gebruikt voor de Fortero en nog enkele andere typen.

    Nieuw is nu de halfintegrale Just Go, een reeks van drie indelingen. De 6,99 m lange zwerfauto Just Go T 6815 EB is de kleinste, hij kost rond de 60.000 euro. Hij heeft 2 enkele bedden boven de garage, compacte natte cel met geïntegreerde douche, de keuken staat centraal en vooraan is de klassieke halve zitgroep. De 7,36 m lange T 7055 kost wat meer, het verschil met zijn kleine broer is de grote badkamer met afzonderlijke douche. Het derde type even lang als voorgaande is de Just Go 7055 DBL hij heeft een eilandbed, een ruime badkamer plus een afzonderlijke douche cel. Voor de keuken hebben de ontwerpers een L vormig model getekend en de zitgroep heeft zitbanken tegen de zijwanden. Hij kost een 2.500 euro meer dan zijn kleine broer.

    Alle drie de halfintegralen zijn gebouwd op het Ford Transit basisvoertuig met verlaagd chassis, een 2,0 l turbodiesel stuurt geholpen door een zesgang versnellingsbak 130 paardjes naar de voorwielen. De wanden hebben polyester buitenpanelen, eveneens het dak, voor de bodem heeft men houten sandwichpanelen gebruikt als isolatie materiaal zit er EPS tussen de binnen- en buitenplaten.

    Interieur

    Alle wagens hebben een MTM van 3.499 kg, hebben 2 volwaardige slaapplaatsen en 4 zitplaatsen met driepunt veiligheidsgordels. Het optionele elektrisch bediend hefbed biedt 2 slaapplaatsen meer aan. Nog niet genoeg slaapsteden, men kan van de zitgroep nog een bed maken. De verswatertank heeft bij de drieling een inhoud van 115 l, de afvaltank kan 95 l herbergen, warm water en warme lucht komt van de Truma Combi 6. Voeding en drankjes blijven koel in de 142 l grote absorptie koelkast.

    De Ford transit kan bekomen worden met een 160 pk turbo diesel en een MTM van 4,1 ton dat kost natuurlijk wat meer.

    Meer informatie : www.dethleffs.de

    11-11-2022 om 20:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let op aan fietsoversteekplaatsen !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-11-2022 om 20:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let op aan fietsoversteekplaatsen

    Fietsers let op aan fietsoversteekplaatsen!!!!

    Wat je vraag betreft: zoals je het vertelde, klopt het helemaal. Een fietser heeft – in tegenstelling tot een voetganger bij een zebrapad – geen voorrang als hij een oversteekplaats voor fietsers wil oprijden. Enkel als hij zich al op de oversteekplaats bevindt moet het andere verkeer hem verder laten oversteken. Een fietser moet dus wachten tot hij of zij veilig kan oversteken, voordat hij of zij de oversteekplaats oprijdt. Die vraag hebben we al eens in de quiz aan bod laten komen, maar misschien dat een opfrissing geen kwaad kan, want er zijn zeer veel fietsers die denken dat ze wél voorrang hebben, terwijl dat dus niet zo is.

    Niet vergeten!!!





    09-11-2022 om 20:56 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe motorfietsen

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft tekst & uitleg: “Na de positieve cijfers in de zomermaanden zagen we de cijfers vanaf september opnieuw rood kleuren. Na een uitgeregende maand september zorgde het betere weer in oktober toch voor meer beweging in de showrooms.  De voorbije maand oktober noteerden we 4.979 inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen, een daling van -2,0% vergeleken met vorig jaar, maar flink beter dan het natte september toen een verlies van -9,6%  in de boeken werd geschreven. De voorbije tien maanden werden er 68.738 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, dat is -6,0% ofwel 4.403 stuks minder dan vorig jaar.  

    Ook de inschrijvingen van nieuwe motoren scoorden de voorbije maanden veelal lager dan een jaar geleden. Enkel januari en augustus kenden een stijgende curve. De voorbije maand oktober werden er 1.394 nieuwe motorfietsen ingeschreven, -4,3% vergeleken met vorig jaar. Het jaartotaal over eerste tien maanden holt -5,2 % achterop in vergelijking met 2021. Een totaal van 1.242 stuks minder verkochte nieuwe tweewielers.”

    Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op: “Na de verzopen en rustige maand september is het met het mooie weer in oktober toch iets drukker geworden bij de dealer.  We voelen dat de klanten al veel interesse hebben in de nieuwigheden voor 2023 die bij sommige merken al bij de dealer staan, maar toch is het wachten tot het nieuwe jaar voordat de verkoop ervan op gang komt. In de werkplaats lijkt de energiecrisis ervoor te zorgen dat sommigen kosten zoals onderhoud vooruitgeschoven worden door de klanten. We moeten wel nuanceren, want deze periode van het jaar is altijd kalm. De cijfers van oktober zijn opnieuw vooral het resultaat van beschikbaarheid en late leveringen van verkochte motoren die nu pas aankomen. Dit is vooral te zien bij BMW en Yamaha.”

    Ook de collega’s zagen de mooie nazomer als een verklaring voor de relatief goede maand oktober: “De winter staat voor de deur, maar het goede weer zorgt er toch voor dat er nog verkopen zijn. Eigenlijk zijn de showrooms de beste barometers van het weer : wanneer het mooi weer is dan komt er automatisch meer volk over de vloer. Begin oktober leek het wat rustiger te gaan worden, maar uiteindelijk werd het toch nog een relatief goede maand.

    1. Tweedehandse motoren

    [Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]

    Na een stijging in juli en augustus, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen vanaf september opnieuw in dalende lijn. Oktober beperkte het verlies zich tot -2,0% met 4.979 eenheden of 102 minder dan oktober vorig jaar. Daarmee loopt het totale verlies ten opzichte van 2021 op tot 4.403 motoren. De voorbije tien maanden werden er in totaal 68.738 occasiemotoren ingeschreven, een terugval van - 6,0%

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

    Alle regio’s gaan erop achteruit

    Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (55,7 %) maar verliest over de eerste tien maanden

     -9,7 % vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 37,3 % van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-5,1 %), terwijl Brussel – een kleinere markt  (7,0 %) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen -4,0% inboet.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

    De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best 

    Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 25,1 % van de verkoopcijfers en ook de +1.001cc-klasse was in oktober met 21,2 % aardig gegeerd, idem voor de middenklasse 501-750cc (20,9%). De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Gecumuleerd over de voorbije tien maanden boeten alle segmenten aan marktaandeel in.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud

    Bijna volledige top 10 kleurt rood

    Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar ondanks de relance in de zomermaanden ziet vrijwel de volledige top 10 zijn cijfers rood kleuren vergeleken met vorig jaar, enkel SYM vormt hierop een uitzondering. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand,  ze vertegenwoordigen samen 56,5 % van de totale markt: Honda (17,5 %) blijft marktleider voor Yamaha (13.3%), BMW (11,0%), Suzuki (7,5 %) en Kawasaki (7,2 %), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +5,1 % versus 2021.  

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (cumul)

    2. Nieuwe motorfietsen

    Na enkele lichte relance in augustus vallen de inschrijvingen van nieuwe motoren terug naar een lager niveau dan vorig jaar: oktober scoorde -4,3% minder dan in 2021. Er werden de afgelopen maand 1.394 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Cijfers die volgen verschillende bronnen ook nog beïnvloed worden door een groter aantal leveringen, blijkbaar vooral bij BMW maar ook bij Yamaha. Het jaartotaal – 22.692 nieuwe motoren – loopt -5,2 % achter op de eerste tien maanden van 2021”.

    De situatie blijft identiek aan de vorige maanden: kwestie van beschikbaarheden en late leveringen beïnvloeden de cijfers maand per maand”, horen we bij enkele van de grotere importeurs.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (januari -> augustus )

    Net zoals bij de tweedehands blijven ook in augustus de kleinste – 125cc (25,8 %) en grootste +1.001cc (23,5 %) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (18,4 %), 501-750cc (13,1 %) en 751-1000cc (18,2 %) aan elkaar gewaagd bleven.  Over de eerste tien maanden boeten sommige segmenten aan marktaandeel, maar opvallend is dat de 751-1000cc in oktober een sterke stijging kende van +11,3%.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -8,4 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,4 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,7% (-4,8 %), terwijl Brussel status-quo blijft op 6.9% marktaandeel.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

    Honda verliest een beetje terrein maar blijft marktleider met een marktaandeel van 13,2 %, een daling van -6,1% in vergelijking met 2021. Ook de naaste achtervolgers verliezen allemaal terrein. BMW (13%), Yamaha (10,8%,), Piaggio (7,5%) en Kawasaki (6,6%) vervolledigen de top 5. Hierin scoort enkel Piaggio positief vergeleken met vorig jaar. Ook scooter-fabrikanten KYMCO & SYM doen het beter dan in 2021.

    Honda heerst nog steeds in de kleinste categorie, maar ziet zich bij de 125- 500cc gepasseerd door Piaggio,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens.

     

     

     

    09-11-2022 om 20:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blikvanger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-11-2022 om 20:43 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws bij Fendt

    Fendt caravans

    Tijdens het seizoen 21/22 gingen ongeveer 10.000 Fendt’s over de toonbank in Mertingen. Zoals min of meer verwacht heeft de fabrikant zijn koetswerk aangepast aan zijn vlaggeschip de Diamant.

    Het laatste seizoen werden de verwachtingen bij Fendt duidelijk overtroffen. Daarbij werd Fendt door “Konig Kunde AWA 2022” op de eerste plaats gezet wat betreft voornamelijk wooncomfort en kwaliteit. Een rede om de caravan nog te verbeteren en het nieuwe schitterend koetswerk van de Diamant ook voor andere typen van het gamma te gebruiken met een zeer hoge kwaliteitstandaard.

     Alle modellen hebben nu het nieuwe koetswerk zoals de Diamant stijl. Dat bestaat uit een nieuw voor- en achterfront en de stahoogte werd opgetrokken tot 1,98 m. de zijwanden blijven toch nog altijd sandwichpaneel met langs buiten aluminium hamerslagprofiel. Als constructie is het koetswerk volledig nieuw. Daarentegen wordt het interieur technisch verder ontwikkeld. Bijzonder de Tendenza en zeker de Apero zijn volledig nieuw. Alle bouwrijen hebben nu het super moderne achterlicht zoals dit van de Diamant. Het nieuwe LED Edge-light-achteruitrijlicht is er in verwerkt. Het mistachterlicht bevindt zich midden in de rok. Terwijl in de Diamant het achterste nog uit ééndelig LFI gemaakt is, bestaat het bij de andere typen uit meerdere delen. Zo is het flexibeler bij koetswerkbreedtes en aan het achterste venster. Het voorfront heeft een knik en een chroomprophiel is voor alle modellen gelijk de grote koffer voor de gasflessen met ruime opening en diep in het voorfront geplaatste venster geven een bijzondere indruk.

    Het programma voor 2022 bevat 33 indelingen in vier bouwrijen. Daarbij is de Opal en de Saphier weg gevallen. Met de Apero wil Fendt een jonger publiek aanspreken. Het concept lag al een tijd in de lade, nu was het de tijd om het in zijn ware gedaante te zetten. Uiteindelijk blijft het een Fendt, inrichting en meubilair hebben geen vergelijk meer met de vorige Fendt’s.

    De Apero bestaat uit een reeks van zeven indelingen, allemaal oude bekende tot aan de 495 SG. De perfecte meubelbouw is voor Fendt een erezaak het ontwerp is totaal anders dan dat we gewoon zijn van de fabrikant uit Mertingen. Met deze uitvoering hoopt men een jonger publiek te bereiken. Helemaal rond zijn mat witte deuren aan de bovenkasten, een dwars getekend houtdecor, donkere werkvakken ook aan de keukenblok. Met de driekleuren uitvoering hoopt Fendt een jongere generatie en publiek aan te trekken. Een combinatie met grijze kussens, gele gordijnen en het licht houtdecor is alvast een trend. Opvallend is het totaal nieuwe donkere keukenblok met alles er op en er aan.

    Na de corona pandemie kwamen er nieuwe en andere ideeën en had men de tijd om andere reeksen zoals de Tendenza die men in het seizoen 2023 in het hogere segment houden. Niet alleen met het meubilair maar de uitrusting. Zo krijgen de caravans een combi- verwarming, een compressor koelkast, een nieuw besturingssysteem met de  Fendt Connect App en zelfs het nieuwe koetswerk. De meubelen hebben ook het horizontale gevlamde houtdecor. Licht grijs glanzende lak voor de bovenkastdeuren, handgrepen en drukknoppen zijn in chroom.

    %%%FOTO6%%%

    De reeks bestaat uit 7 indelingen daarvan twee met standaard warmwater verwarming en vloerverwarming. Nieuw voor volgend modellenjaar zijn de Tendenza 550SG, 560SFDW en de 560SG. Alle drie hebben ze een opbouw van 6,57 x 2,5 m. de Bianco veschijnt met 16 indelingen waarbij de Activ 515 SKF met stapelbedden nieuw is. Alle Fendt’s kunnen met 2 Deko Pakketten worden uitgerust.

    Meer info www.fendt-caravan.com



    08-11-2022 om 20:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tussen de bomen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-11-2022 om 19:33 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beter nieuws voor nieuwe wagens

    Tweedehandsmarkt kreunt, nieuwe wagens lijken rug te rechten

    De tweedehandsmarkt krijgt het maand na maand moeilijker. Voor de negende opeenvolgende maand kleuren de cijfers rood. Ook in oktober zagen we dalende cijfers : -8,8% ten opzichte van 2021 en zelfs -21,9% ten opzichte van september 2020, toen de markt boomde na de eerste corona lockdown. Er werden afgelopen maand 53.192 occasies ingeschreven, een daling met 5.165 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste tien maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -10,8%  op achteruit, met een gecumuleerd verlies van al  -65.260 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW en Opel terwijl Mercedes in oktober opnieuw over Peugeot wipte. Hierdoor krijgen we ook YTD dezelfde top 5.

    De markt van nieuwe personenwagens lijkt steeds meer aan een revival toe. Voor de derde opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In oktober werden er 30.451 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van +21,6%.  Berekend over de eerste tien maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -7,9% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal kunnen verderzetten.  

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na de hausse  van 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens maand na maand een moeilijke tijd beleeft. Voor de negende opeenvolgende maand bleven de cijfers onder de aantallen van vorig jaar. Afgelopen maand oktober daalde het aantal inschrijvingen met -8,8%  tot 53.192 stuks waardoor de markt over de eerste tien maanden met -10,8%  kromp. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 65.260 eenheden. Het consumentenvertrouwen blijft laag omwille van de sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis en zeker ook het veiligheidsrisico in het Oosten. Hierdoor daalt het showroombezoek en loopt de koopintentie terug. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Opvallend is dat de nieuwmarkt voor de derde opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen over de eerste tien maanden procentueel zelfs beter scoort dan de occasies: - 7,9% nieuwe voertuigen vs. -10,8% tweedehands. In absolute cijfers blijft de occassiemarkt flink groter  dan de nieuwmarkt met 537.723 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 311.941 nieuwe voertuigen. De positieve tendens van de nieuwe voertuigen kan verklaard door het feit dat bepaalde merken sinds de zomer makkelijker kunnen leveren.  Afwachten of deze stijgende tendens ook de volgende maanden zal aanhouden.” 

    Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.

    Ivo Willems, Cardoen De tendens is een goeie weerspiegeling van wij ook ervaren in onze showrooms. We zijn stilaan op een punt gekomen waarop het aanbod echt wel uitgemolken is. Ik hoor en zie dat er weinig stock is, zeker als het gaat over wagens met weinig kilometers. Dat zal stilaan verbeteren want er komen terug nieuwe wagens op de markt, waardoor de ingeruilde wagens op de occasiemarkt gaan terecht komen. Wij schatten in dat we moeten rekenen dat we nog twee negatieve maanden gaan hebben in occasie, om dan terug positief te zitten.

    Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars : Er ontwikkelen zich enkele tendensen die we best kunnen samenvatten als een mismatch tussen vraag en aanbod. Er is een verhoogde vraag naar hybridewagens om nog voor het einde van het jaar te kunnen gebruik maken van de maximale fiscale aftrekbaarheid. Aangezien deze wagens veelal langere  levertermijnen hebben, zoeken klanten hun heil bij jonge tweedehands- en of directiewagens. Dealers/handelaren die daarop hebben ingezet en de hybridewagens kunnen aanbieden, kunnen daar nu hun voordeel uit halen. Deze zijn echter ook in tweedehands moeilijk te krijgen waardoor de impact op de verkoopvolumes beperkt blijft. De particuliere markt beperkt zich grotendeels tot klanten die een wagen nodig hebben. We zien minder “fun”-shoppers, klanten die eenvoudigweg zin hebben in een nieuwe wagen. Het wordt voor handelaren moeilijker om tweedehandswagens aan te bieden binnen bepaalde budgetklassen, bvb tot € 15.000 en tot € 20.000. Binnen de meest toegankelijke budgetklassen verkopen de wagens wel vlot maar aangezien er amper aanbod is, uit zich dit zich minder in de verkoopcijfers. Gelukkig hebben we in onze garage kunnen anticiperen op een aantal fenomenen en draaien we goede cijfers”.

    Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - oktober 2022

    Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (oktober 2022)

    Details tweedehandse personenwagens

    Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Mercedes & Peugeot haasje-over spelen in de top 5.

    De meest populaire modellen in september waren andermaal de VW Golf (2.321 ex) en VW Polo (1.859 ex.), gevolgd door de Cors (1.557 ex), de Ford Fiesta (1.276 ex.) en de BMW 3-reeks (1.262 ex.).

    Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,5% vs. diesel 39,9%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,6%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,6% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

    Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 43,2% (16,7% HEV incl. mild hybrids; 15,6% PHEV en 10,9% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 15% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.

    De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling  1% uitwisselen.

    Meer info TRAXIO

    07-11-2022 om 19:32 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets klaar maken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-11-2022 om 19:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een knappe nieuweling van Hobby

    Hobby Optima de Luxe T65 GE

    De voor twee zwervers ingerichte halfintegrale met een MTM van 3,5 ton, gebouwd op een Fiat Ducato met een 140 pk turbo diesel onder de motorkap heeft 2 enkele bedden boven de garage. Bij de Optima de Luxe T 65 GE staat de badkamer tussen zitgroep en een enkelbed, aan de overkant pronkt de keuken. Achter de stuurcabine bevindt zich de zitgroep. Als we zo eens rondkijken zien we dat bij Hobby veel toebehoren standaard zijn ingebouwd. We spreken van alu velgen, luchtkoeler, snelheidsregelaar, navigatie apparaat, achteruitrijcamera wat betreft het autogedeelte, in het koetswerk heeft de T65 GE 2 garagedeuren.

    Het koetswerk

    Op het standaard laagchassis van Fiat Ducato monteren de werknemers van Hobby een 42 mm dikke, sterke bodemplaat uit polyester met een XPS isolatie laag. De wanden zijn 34 mm dik met een aluminium buitenplaat. Het dak is in hetzelfde materiaal als de wanden, hier heeft het langs boven een hagelbestendige laag. Alles is zorgvuldig aan mekaar gelijmd. Bekabeling onder de bodem is zorgvuldig en degelijk verankerd tegen de bodem. De 61 cm brede buitendeur heeft een dubbele vergrendeling en door het venster heeft de chauffeur een beter zicht naar rechts. Ook de muggenhordeur is standaard. In de zijkant van het koetswerk is een koffer voor twee 27 kg gasflessen. Ze staan op een slede om gemakkelijk naar buiten te halen om ze te wisselen.

     Het interieur van de Optima de Luxe T 65 GE kreeg een moderne meubeluitvoering mee. Donker grijze zachte wanden en warm houtdecor vormen samen een chick harmonisch geheel. De witte ongewoon gevormde deuren van de bovenkasten lichten het interieur op. Bergvakken werden efficiënt uitgekiend, zo zijn er bergruimte in de trap naar de bedden, onder de koelkast en onder de bedden. Links en rechts vindt men hier en daar nog laden. De meubelen zijn vakkundig en keurig afgewerkt. De ruwe hoekverbinding met scherpe metalen hoeken en uitstekende schroeven aan de matrassen van het linker bed, kan worden toegeschreven aan de pre-seriestatus. Hobby gebruikt een ander verbindingsstuk in de productievoertuigen.

     Zitten en slapen

    De zitgroep is een klassieke uitvoering met zitbank voor twee, tafel met één poot bevestig aan de wand. Zoals bij alle kampeerauto’s kunnen de cabinezetels draaien. Het tafelblad is redelijk groot wat zich vertaalt in genoeg been en voetruimte er onder. De zitbank is uitgerust met veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. Onder de zitbank ligt de vers watertank. Onder de zijzit naast de buitendeur is plaats voor bagage. Let wel op de warme luchtleidingen met de bagage want ze liggen hier een daar onbeschermd in de bagageruimte.  Boven de zitgroep is een groot dakvenster. Slierten LED’s zorgen voor sfeerverlichting terwijl er andere lampen boven de zitgroep en andere plaatsen waar het nodig is geïnstalleerd zijn. Boven de buitendeur hebben de ontwerpers een bedieningspaneel Hobby Connect gemonteerd. Men kan er de laadtoestand van de huishoudbatterijen, boordbatterijen, de hoeveelheid water in de tank aflezen. Door Bluetooth met app laat zich ook nog met Smartphone alle elektrische bediende lichten en apparaten bedienen, zelfs de gasverwarming van uit het warme bed.  Van bedden gesproken zij hebben koudschuim matrassen, gedragen door een lattenbodem waarvan de latten een verschillende draagkracht hebben. Een lekker slaapcomfort is verzekerd. In de slaapkamer hangen bovenkasten met witte deuren hoog genoeg om niet met het hoofd in onzachte aanraking te komen.

     Keuken en badkamer.

    Voor de keuken naast de buitendeur bleef slechts iets minder dan 1 meter plaats over. In het aanrecht zijn drie kookvuren geïntegreerd met een elektrische ontsteking. De bewoners mogen geen te grote eters zijn want de branders staan tamelijk dicht bij elkaar wat moeilijk toelaat er grote potten op te zetten. Naast de kookvuren is het spoelbakje met een deksel afdekbaar. Om het werkblad wat uit te breiden kan men aan de linkerkant een blad opklappen. Naast de keukenblok kan de goed geplaatste 139 l koelkast zowel links als rechts openen. Onderaan de keuken  zijn drie laden samen met de bovenkast kan men er voldoende keukengerief en mondvoorraad opslaan.

    Een witte houten deur met magneetsloten die pas in werking treden als de deur gesloten is sluit de natte cel af. In de badkamer is voldoende plaats op en rond de wc en ook om handen en meer te wassen aan het ronde waskommetje op de kast. Wil men een stortbad nemen draait men een acryldeur voor de wastafel het overige deel sluit men met een schuifdeur. Zelfs in de douche is nog plaats genoeg om armen en benen te bewegen. In tegenstelling van veel andere fabrikanten heeft Hobby een groot dakluik boven de natte cel geplaatst. Dampen kunnen snel afgevoerd worden.

     Samen gevat

    De Hobby Optima de Luxe T 65 GE is een vakkundig en goed afgewerkte halfintegrale kampeerauto met een ruim van toebehoren voorziene uitvoering voor een prijs die men zelden kan vinden. Hij is bedoeld voor een koppel die niet op een paar kilogram meer moeten zien als ze op reis vertrekken.

    Meer info: www.hobby-caravaning.de

     Technische gegevens

    Fiat Ducato Multijet met verlaagd chassis.

    Motor 140 pk

    MTM 3.500 kg

    Ledig gewicht 3.215 kg

    L X B X H  7.14 x 2,77 x 2,87 m

    Bedden 2,09 x 0,8 m

    05-11-2022 om 19:44 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-11-2022 om 19:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een uitstap om zeker eens te doen

    Van het militaire terrein tot het bloeiende landschap

    Interview met Michael Schnellbach, directeur van de BUGA 2023 in Mannheim /

    Federal Garden Show is cultureel partner van de vakantiebeurs CMT

    Klimaat, energie, voedselzekerheid en milieu zijn de grote thema's van de

    Federal Garden Show (BUGA) in Mannheim 2023, de culturele partner van de Stuttgart

    Vakantiebeurs CMT komend jaar. De BUGA zelf wil duurzaam zijn en bezuinigen. Hoe het werkt en welke gasten op het voormalige militaire terrein arbeiden

    legt Michael Schnellbach uit.

    Mijnheer Schnellbach, waarom heeft u de CMT-vakantiebeurs als uw partner?

    geselecteerd, welke voordelen verwacht u van deze samenwerking?

    Schnellbach: De CMT is 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme. Het doel is zoveel mogelijk belangstelling bij de bezoekers voor de Federale Tuinbouw Show 2023 in Mannheim op te wekken. Een formaat als de CMT is hier zeer geschikt voor.

    Om reclame te maken voor een tuinshow die een blijvende impact zal hebben op Mannheim.

    Wat kunnen de CMT-bezoekers in Stuttgart verwachten?

    Schnellbach: De BUGA wordt een bloemenshow, zomerfestival en proefveld. Dit willen we tastbaar maken voor de bezoekers van het CMT en onze belangrijkste thema's klimaat, milieu, energie en voedselzekerheid op de voorgrond zetten.

    Reismagazine Marco-Polo heeft BUGA uitgeroepen tot insidertip voor 2023. Wij zullen laten zien dat de BUGA en de vierkante stad Mannheim een ​​reis waard zijn.

    Wat is de bijzondere aantrekkingskracht van uw Federale Tuinbouw Show?

    Schnellbach: Aan de ene kant hebben we het historische Luisenpark, dat in 1975 werd geopend.

    Het toneel van de Federale Tuinbouw Show was, met zijn kronkelende paden en

    bloeiende gebieden. En aan de andere kant het Spinelli Park, een voorheen ruig,

    groot militair terrein dat we volledig hebben getransformeerd. Deze twee

    verschillende parken verbonden door een kabelbaan, maar samen gebruikt in een tentoonstelling is het unieke aan de BUGA Mannheim.

    Het zal betrekking hebben op klimaat, energie, voedselzekerheid en het milieu.

    Wat betekent het precies?

    Schnellbach: De voormalige locatie van het Amerikaanse leger wordt onderdeel van de verbouwing een doorlopende groene corridor. Hier kan in de toekomst koude lucht ontstaan, wat gevolgen zal hebben voor het klimaat positief beïnvloed in de stad. Het onderwerp energie komt onder meer tot uiting in de U-Halle, een voormalig pakhuis waar veel evenementen plaatsvinden. Daar we zullen de grootste zijn met een fotovoltaïsch systeem van 6800 vierkante meter we hebben het energie dak van Mannheim.

    Mannheim wil ook de meest duurzame federale tuinshow aller tijden zijn.

    Hoe werkt het?

    Schnellbach: Er is niet één beslissende maatregel of één grote windmolen, maar veel kleine bouwstenen. Onze planten zijn er zo een zijn duurzamer en hebben minder water en onderhoud nodig. Ons water en

    ook hebben we het elektriciteitsverbruik constant gemeten en publiceren we de gegevens.

    Een federale tuinshow lijkt tegenwoordig minder een tuincultuurgebeurtenis, maar

    een stadsontwikkelingsproject zijn. Is het daarom minder aantrekkelijk voor bezoekers?

    Schnellbach: Nee, tuinshows zijn altijd al gebruikt voor stadsontwikkeling

    reconstructie of voor de ontwikkeling van de open ruimte. Maar dat is maar een fractie van wat gasten ter plaatse ervaren. Je zult bloemen zien en genieten van een geweldige culturele en culinair aanbod. Ik denk niet dat ze teleurgesteld zullen zijn.

    Integendeel: we plannen meer dan 5000 evenementen, met als een van de hoogtepunten dat Musical over de Mannheimse soulzangeres Joy Fleming, speciaal gemaakt voor de Federal Garden Show is geschreven en viert hier zijn première.

    Waar kijk je vooral naar uit?

    Schnellbach: Als alles klaar is, een uur voor de opening met de dichtstbijzijnde

    medewerkers om te kijken naar de site en de groene ruimte die we hebben gecreëerd.

    Ik hoop dat we de tijd vinden!

    Het terrein is in totaal 104 hectare, ongeveer drie keer zo groot als het

    Federal Garden Showterrein 2019 in Heilbronn. Kan zo'n groot gebied overal interessant zijn?

    Schnellbach: Dat is inderdaad moeilijk. We hebben dus twee gebieden:

    gemaakt. Enerzijds begeleiden we mensen door de innovaties en de belangrijke verbeteringen.

    In de andere delen wijden we ons aan soorten en natuurbehoud bijen- en hagedishabitats en nog veel meer. Als je meer tijd hebt, kun je daarheen gaan om te ervaren wat is gemaakt voor ecologie.

    Helaas u vindt nog niemand die in groen investeert. Wij hebben aan de randen van het gebied appartementen gebouwd en verdicht en daartussen een grote verbindende groene corridor van ruim 60 hectare gemaakt. Zonder de financiering van de staat en de federale overheid zou de stad Mannheim dit nooit op zo'n grote schaal hebben kunnen doen.

    Wat zal worden herinnerd van de Mannheim Federal Horticultural Show?

    Schnellbach: Het onderwerp hoe we in de toekomst in de steden zullen leven. We laten het zien in de bijdragen aan de tentoonstelling, maar het is ook te zien in de stedenbouwkundige ontwikkeling die aan de site grenst. Bezoekers zullen zich ook de kabelbaan herinneren: een rit van acht minuten over de stad, een landschappelijk beschermd gebied, een industriegebied, een sportpark en de Neckar het zijn beelden die je bijblijven.

    De Federale Tuinbouw Show BUGA 2023 Mannheim

    De Federal Garden Show 2023 omvat twee parken die met elkaar zijn verbonden door een kabelbaan. Ten eerste het Luisenpark, dat in 1975 het toneel was van een federale tuinshow en waarin nieuwe avonturenruimtes worden gecreëerd. Aan de andere kant Spinelli Park, dat wordt gebouwd op een voormalig Amerikaans militair terrein van ongeveer 80 hectare. Het gebied ligt ongeveer vijf kilometer ten oosten van het stadscentrum van Mannheim. Ongeveer 60 hectare wordt daar gebruikt voor de Federale Tuinbouw Show. Op het voormalige militaire terrein wordt een nieuwe stadswijk ontwikkeld met 2.000 appartementen voor 5.000 mensen. Er wordt 150 miljoen euro in het project geïnvesteerd en de Federal Horticultural Show Society verwacht in totaal ongeveer 80 miljoen euro aan financiering.

    De Federale Tuinbouw Show is geopend van 14 april tot 8 oktober 2023. Het abonnement kost 145 euro, vooraf 130 euro, een dagkaart voor volwassenen 28 euro.

    Meer informatie op buga23mannheim.de

    04-11-2022 om 17:22 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overnachten in de natuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-11-2022 om 17:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote keus in kampeermateriaal

    Toerisme & caravaning wekt de wens om te reizen met caravans en kampeerauto’s.

    Vakantiebeurs in Leipzig met focus op kamperen en caravans veel aanbiedingen van daktenten tot luxe liners in hallen 3 en 5

    De trend naar mobiele, individuele en natuurlijke vakanties is ongebroken en er is meer vraag naar kampeerauto’s en caravans dan ooit. Dit blijkt ook uit de orderboeken van de fabrikanten: volgens de branchevereniging CIVD werden alleen al tussen januari en september 2022 in Duitsland ongeveer 78.000 vrijetijdsvoertuigen nieuw geregistreerd. Touristik & Caravaning (TC) op de beurs van Leipzig komt dus precies op het goede moment: van 16 tot 20 november 2022 presenteren meer dan 300 internationale en nationale exposanten hun aanbiedingen op het gebied van vakantie. Hier krijgt u een overzicht van de laatste trends in de kampeerbranche en kunt u zelfs profiteren van aantrekkelijke beursaanbiedingen.

    Van goedkope tot luxe kampeerauto’s

    In beurshallen 3 en 5 presenteren fabrikanten hun assortiment caravans en kampeerauto’s. Van de compacte zwerfauto tot de luxe liner, geïnteresseerden zullen het hele spectrum van vakantievoertuigen vinden. Voertuigen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik en die ook op vakantie kunnen worden gebruikt, worden steeds populairder, zegt Alexander Ege, directeur van de vakantiebeurzen in Stuttgart, met het oog op de vraag in het segment van gesloten bestelwagens. Innovaties voor het seizoen 2022/2023, die enkele weken geleden voor het eerst aan het publiek werden gepresenteerd, zullen op de beurs worden gepresenteerd. Naast de bekende merknamen met hun reeksen van de gesloten bestelwagen tot de alkoof tot de volledig geïntegreerde of van de minizwerfauto tot de gezinscaravan zijn ook kleinere fabrikanten met speciaal ontwikkelde voertuigen vertegenwoordigd. Ook mensen met een zwak voor offroad- en expeditievoertuigen of interesse in demontabele cabines op de laadvloer van een pick-up komen aan hun trekken.

    Huren in plaats van kopen

    Beginner op het gebied van caravaning? Geen probleem. Ook het huren van de het juiste kampeervoertuig voor zo'n eerste vakantie is heel eenvoudig. Bij Touristik & Caravaning kunnen bezoekers terecht voor informatie en advies over het huren van caravans, kampeerbussen en dergelijke. En wie meer wil weten over wonen, werken en vakantie in een vakantievoertuig van ervaren kampeerders, kan op alle vijf beursdagen experts uit de scene ontmoeten in de Vans & Friends huiskamer. Lezingen en discussies vinden plaats in hal 5 in een gezellige sfeer. Ook op het gebied van zelfontplooiing en van het leven zijn ze bereikbaar voor vragen en antwoorden. Hier begint ook de tweede ronde van de "VanBuilder Award" en worden verschillende voertuigen uit de doe-het-zelfsector met individuele oplossingen, unieke ontwerpen en creatieve interieurontwerpen gepresenteerd.

    Er gaat niets boven de juiste uitrusting

    Van de luifel tot de standkachel, het toebehoren gedeelte in hal 5 heeft alle apparatuur voor langdurige kampeerders en beginners klaar. Hier vinden bezoekers uitbreidings- en ombouwoplossingen, mobiele zonne- of verwarmingstechniek en toebehoren zoals fietsenrekken of kampeeruitrusting. De exposanten op het technologie-eiland geven een kijkje in een voertuig en adviseren over de juiste uitrusting. Daarnaast is er een speciale ruimte voor het individueel inpakken en verfraaien van de voertuigen, waar u direct aan kunt deelnemen. Ook staan ​​er verschillende workshops op de planning.

    Als het voertuig eenmaal is uitgerust, blijft de bestemmingskeuze behouden. De campings die in de glazen hal van de Leipziger Messe worden gepresenteerd, laten zien dat deze beslissing niet eenvoudig is. Of het nu in Saksen of Beieren, aan de Oostzee of in Italië, in de buurt van de stad of aan de rivier is  iedereen vindt hier zijn favoriete plek. In het toeristisch gebied in hal 4 presenteert Mongolië zich als partnerland van de TC en de bestemmingen Egypte, Marokko, Malta, Cyprus, Tsjechië, Slovenië, Bulgarije, Polen en Letland, de regio's Garda, Trentino en zowel de Dolomieten als La Palma hebben hun eigen stands vertegenwoordigd.

    Een ander aandachtspunt op het gebied van kamperen en caravans is het thema tenten. Naast de klassieke familietent, die al vanaf een paar honderd euro verkrijgbaar is, worden er ook daktenten en vouwtenttrailers gepresenteerd. Deze verblijfsvormen zijn te bekijken, uitproberen en beleven bij Toerisme & Caravanning. Tot slot komt er een ruimte voor trailerbare boten, ideaal voor vakanties op het water.

    Meer info www.messe-stuttgart.de

     

    01-11-2022 om 21:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!