In Düsseldorf zijn voor het eerst twee nieuwe op het dak gemonteerde airconditioners van Webasto met variabele compressoren te zien. Daarnaast zal de thermische expert een efficiënte totaaloplossing voor e-campers laten zien, evenals een retrofit-oplossing op brandstof om het bereik van elektrisch aangedreven kampeerauto's uit te breiden.
%%%FOTO1%%%
De twee op het dak gemonteerde airconditioners Cool Top Trail 28V en Cool Top Trail36V breiden het productassortiment uit tot in totaal zeven systemen voor verschillende voertuiggroottes en bestemmingen. De compacte units koelen met een vermogen van 2,8 of 3,6 kilowatt (kW) en kunnen ook voor extra verwarming zorgen. Ze worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -5 en +50 graden Celsius. Uitgerust met een nieuwe compressor met variabel toerental, genereren de airconditioningsystemen geen piekstromen tijdens de opstartfase.
Tijdens bedrijf past het stroomverbruik zich automatisch aan de vereiste verwarmings- of koelcapaciteit aan. Een Eco1- en een Eco2-functie kunnen het stroomverbruik verlagen tot respectievelijk ongeveer 70 en 40 procent van de nominale waarde. Zodra de doeltemperatuur in het voertuig is bereikt, kan deze lange tijd constant worden gehouden met weinig energie en lage geluidsniveaus - wat vooral 's nachts voordelig is. Als het voertuig niet is aangesloten op walstroom, beschermt het lagere verbruik de alternatieve stroombron bestaande uit batterij en omvormer.
De Cool Top Trail 28 V en 36V verbruiken respectievelijk tot 5,0 en 6,4 ampère bij nominaal gebruik. Met 21,5 en 22,3 centimeter zijn ze erg plat. Dankzij het gebruik van UV-gestabiliseerd polypropyleen wegen de systemen slechts 34,9 en 41,9 kilogram en zijn ze extreem robuust. Naast ontvochtigings-, timer-, slaap- en ecofuncties is er een turbomodus die het interieur bijzonder snel koelt. De twee nieuwe airconditioningsystemen zijn vanaf september verkrijgbaar voor respectievelijk 2.891 en 3.367 euro (adviesprijs).
De nabije toekomst: thermisch beheer in e-campers
Voor elektrisch aangedreven campers heroverweegt Webasto airconditioning. Met een geïntegreerde totaaloplossing voldoet de thermische specialist aan de vraag naar een centraal besturingssysteem voor alle verwarmings- en koelunits in het voertuig. Of het nu gaat om autorijden, wonen of slapen - het holistische systeem genereert warmte of koude efficiënt en naar behoefte. Het thermische systeem zorgt er ook voor dat de tractiebatterij naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld, zodat deze binnen het bereik van zijn "feel-good temperatuur" (ongeveer 15 tot 35 graden Celsius) blijft. Hierdoor kan het zijn beste prestaties leveren voor een groot bereik.
Het concept combineert meerdere apparaten in één systeem, waardoor de benodigde ruimte wordt verminderd. Het bespaart gewicht en vermindert onderhoud en kosten. Voor verwarming haalt een warmtepomp thermische energie uit de omgeving, die naar behoefte door het intelligente managementsysteem in het voertuig wordt verdeeld. Voor een snelle verwarming fungeert de Webasto hoogspanningsverwarming als booster. Het zet gelijkstroom om in warmte en is geïntegreerd in het koelvloeistofsysteem. De varianten HVH 50, 70 en 100 leveren elk tot 5, 7 of 10 kW verwarmingsvermogen en werken met spanningen tot 870 volt. Optioneel kunnen vloerverwarming en radiatoren de warmte via het waterverwarmingssysteem naar de gewenste locatie brengen. De waterstroom of warmteverdeling wordt automatisch aangepast.
Het sp80 hydro-airconditioningsysteem, dat slechts acht centimeter hoog is, stroomt warme of koude lucht uit het plafond door geïnstalleerde luchtkanalen in het voertuig zoals vereist. In vergelijking met eerdere op het dak gemonteerde airconditioners is de buitenunit niet langer nodig. Het gewicht wordt verminderd, het dak kan gesloten blijven en het systeem kan flexibel worden geplaatst.
Het koudwaterpad van de warmtepomp voorziet de koelkast van de nodige koude. Er is geen conventionele koelkast nodig. Voor douches en handwaswater zorgt een boiler voor warm water of water gekoeld door het thermisch beheersysteem.
Het intelligente Cronus-integratieplatform van Webasto stuurt het systeem centraal en individueel aan, afhankelijk van de vooraf ingestelde gewenste temperaturen. Cronus vertegenwoordigt ook de CAN-interface voor het voertuig en is beschikbaar voor 12-volt- en 24-voltsystemen. Alle functies van het systeem kunnen centraal worden geconfigureerd en bediend via een display of de ThermoConnect-app, inclusief de gewenste gevoelstemperatuur en de sterkte en verdeling van de luchtstromen.
Webasto Range Plus: Standkachel zorgt voor warmte in e-campers
Bij koude buitentemperaturen verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen het bereik van een batterijlading met maximaal 35 procent. Bovendien ontsnappen warmte, bijvoorbeeld door frequente deuropeningen en grote raamoppervlakken, waardoor het voertuig snel kan afkoelen. Met het achteraf in te bouwen Range Plus-systeem biedt Webasto een oplossing die de belasting van het elektrisch aangedreven verwarmingssysteem in het elektrische voertuig aanzienlijk verlicht.
De brandstofaangedreven Air Top 2000 STC-luchtverwarmer verwarmt het interieur van het voertuig, zodat de aandrijfaccu op zijn volledige capaciteit beschikbaar is voor het maximale bereik van de e-camper. Een tank, die ook achteraf kan worden gemonteerd, bevat acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ongeveer 50 uur bij volle belasting. Range Plus is geschikt voor 12-volt en 24-volt systemen en werkt op diesel of, indien beschikbaar, gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO). Afhankelijk van uw vereisten zijn de veelzijdige ThermoConnect-app of het MultiControl-besturingselement dat in het voertuig moet worden geïnstalleerd, beschikbaar voor besturing.
Concorde Reisemobile, een van de toonaangevende Europese fabrikanten van luxe campers, presenteert de highlights van zijn modelgeneratie 2024.
Ashbach in juli 2023
In het nieuwe modeljaar 2024 start Concorde Reisemobile GmbH met 6 aantrekkelijke series en in totaal 39 exclusieve modellen. Credo, Carver, Charisma, Cruiser, Liner en Centurion, sommige op ander chassis, zijn de namen van de zes series waarmee Concorde Reisemobile GmbH het nieuwe modeljaar 2023/24 ingaat. Deze series verbergen 39 verschillende aantrekkelijke varianten. Naast de bekende modellen die met diverse updates en verbeteringen op de markt komen, is de "Cruiser Daily Diamond Series" een bijzonder hoogtepunt.
De "Cruiser Daily Diamond Series" is ontstaan op basis van de "Liner Diamond Series" uit het modeljaar 2021. Beide series bieden de hoogste mate van exclusiviteit in design, technologie en uitrusting. Als terugkerend kenmerk van de nieuwe serie combineert hij de modelbelettering met gestileerde diamanten en de koperkleurige speer, evenals een zeer uitgebreide standaarduitrusting tegen een aantrekkelijke prijs. Het elegante exterieurdesign van de bestuurderscabine is uitgevoerd in metallic lak "Leipzig Grau" met bijpassende bumpers.
De chassisuitrusting voldoet aan de hoogste eisen: van de bi-LED-koplampen, de aluminium velgen, de luchtveren op de achteras en een comfort- en veiligheidspakket tot de 3-liter motor met 152 KW (207 pk), de 8-traps automatische transmissie, maar ook een hefondersteuningssysteem en nog veel meer, blijft bijna geen wens onvervuld.
Deze luxe uitrusting zet zich voort in het voertuig: het meubilair is gebaseerd op de "Jatoba Brilliant"-versie. Daarnaast is er de speciale bekleding "Diamond Series Vanilla" met geveerde bestuurdersstoelen in speciaal leer.
De technische uitrusting voldoet aan de hoogste eisen: het omvat het elektrische prestatiepakket met lithiumbatterijen 2 x 200 Ah, een laadstroompakket, het navigatieapparaat met achteruitrijcamera, elektronische aftapkranen voor grijs en zwart water en nog veel meer. Bijzonder comfort biedt de multimedia-uitrusting met het dubbele satellietsysteem met full HD led-smart-tv's in de woon- en slaapkamer en het akoestische pakket met radio en geluidsinstallatie in de woonkamer.
Interessante veranderingen zijn van invloed op de Credo-serie. De vorige indelingen 791 L, 840 L, 841 L en 841 M worden uit het assortiment gehaald. Nieuw hiervoor is de plattegrond Credo 840 LI. Dit model (8,50 meter lang) combineert een nieuw interieur van de serie Credo met de ruime badkamer van de vorige 840 L. Algemeen nieuw in deze serie zijn de douchebakken van de 1-zits badkamers met een groter oppervlak.
Andere vernieuwingen in de Credo zijn dat de toiletdeur een deurkruk heeft in plaats van het elektronische slot. De slaapkamer in de Credo 741 HI heeft een langer bed. Hierdoor kan optioneel een hoge garagedeur aan de bestuurderszijde worden aangeboden.
Bij bestelling van een tv-toestel voor de slaapkamer wordt deze aan de buitenmuur gemonteerd en biedt extra opbergruimte dankzij het wandmeubel dat over de achterwand loopt.
Een uiterst exclusief hoogtepunt van de nieuwe producten in 2024 is de Centurion 1200 GSI. Als beproefd drie-assig jacht, ook wel landjacht voor de fijnproever genoemd, zal het vlaggenschip Concorde voor het eerst als integraal jacht worden gepresenteerd. Met het nieuwe model blijft de Centurion-serie groeien in het hogere segment. Dit nieuwe model wordt beschouwd als de maat van alle luxe campers, en niet alleen bij Concorde.
Tot nu toe zijn alle 12-metermodellen van de Centurion-topserie slechts halfintegraal, elk uitgerust met een originele Actros GigaSpace-bestuurderscabine. Vanaf modeljaar 2024 komt er nu ook een geïntegreerde variant. Dankzij het nieuwe ontwerp heeft de Centurion 1200 GSI ook een grotere garage voor auto's tot 3,85 meter lengte (mini) en een optioneel comfortabel uitschuifbaar platform.
Op chassisgebied keert de Centurion terug naar zijn oorspronkelijke roots en zal opnieuw exclusief worden aangeboden op de Mercedes-Benz Actros van de Düsseldorf Caravan Salon.
Concorde zal het nieuwe concept voor het eerst aan het publiek presenteren op de Düsseldorf Caravan Salon van 25.08. tot 03.09.2023 in Hal 5 Stand 5C07.
Explosieve leasingmarkt bezorgt nieuwe speed pedelecs een boost in juni
Provinciale ranking steeds meer bepaald door aanwezigheid leasingmaatschappijen.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “2023 is een atypisch jaar met een omgekeerd golfpatroon: het jaar begon sterk maar kreeg te kampen met een stevige terugval en in juni veerde de markt dan plots weer recht. Juni haalde niet het niveau van 2022 (-9,7%) maar de gecumuleerde nieuwmarkt ligt nog wel nipt (+2,4%) hoger dan tijdens het eerste semester van topjaar 2022: zo zijn er dit jaar al 8.414 nieuwe speed pedelecs ingeschreven, dat zijn er quasi 200 meer dan vorig jaar. De particuliere verkoop valt stevig terug, ten voordele van leasing (+53,2%): dit is duidelijk de groeimarkt van de toekomst, o.a. door de steeds ruimere invoering van cafetariaplannen. Op provinciaal niveau blijft Oost-Vlaanderen gezwind op kop, gevolgd door Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Opvallend: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden veel minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+4%) en in Wallonië is Waals-Brabant een positieve uitzondering op de regel met een groei van +30%. In Wallonië is dit jaar overigens geen enkele leasing speed pedelec ingeschreven omdat de leasingmaatschappijen in Vlaanderen en Brussel zitten.
Ook op de tweedehandsmarkt zien we een uitgesproken golfbeweging met een junimaand die hoge toppen scheert: +17,3% waardoor er in de eerste zes maanden nu al 495 occasies meer (+18,3%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +206,4% meer dan twee jaar geleden. Het eerste semester van dit jaar tekent al voor bijna 3.200 eenheden, het blijven verbluffende groeicijfers.”
Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen evenals die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.
In juni werden in totaal 2.217 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor het eerste semester loopt dat al op tot 11.613.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - juni 2023
Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-32,3%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 6 maanden gezakt tot slechts 33,8%. Bedrijven zien hun aandeel stabiliseren maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+53,2%) waardoor zij nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.
Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de zes eerste maanden met -10% gedaald tot 1.760 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (2.273 ex., +20%) en Vlaams- Brabant (1.958 ex., +12%). Limburg groeit mooi (1.476 ex., +14%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (592 ex., -35%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brusselse leasingmaatschappij).
Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (177 ex., +4%) en in Waals-Brabant een krachtige +30% tot 74 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel: 2 jaar geleden werden er in de maand juni 249 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 677 stuks. Bijna een verdrievoudiging op 2 jaar tijd, maar ook een mooie +17,3% ten opzichte van 2022. Gecumuleerd over de eerste zes maanden bedraagt de stijging +18,3% tegenover vorig jaar en +206,4% tegenover 2021.
Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - juni 2023
Het schisma van de Belgische automarkt in cijfers (analyse eerste semester 2023)
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat samen: “De inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse personenwagens gedurende de eerste zes maanden van 2023 brengen een aantal markante feiten naar boven over de Belgische markt. We kunnen op verschillende vlakken spreken van een echt schisma: enerzijds tussen b2b-b2c en anderzijds tussen de regio’s onderling.
Zo wordt 65% van de nieuwe wagens in België ingeschreven op naam van bedrijven/leasing/btw-plichtigen (b2b) en slechts 35% door particulieren (b2c). We merken voor wat b2b-inschrijvingen betreft een gigantisch verschil tussen Brussel (86,4%) en Vlaanderen (73,0%) enerzijds en Wallonië (amper 27,9%) anderzijds. De oorzaken: minder leasingmaatschappijen evenals minder wagens die op naam van bedrijven worden aangekocht in Wallonië.
De occasiemarkt daarentegen is voor 89% in handen van consumenten (b2c) en ook daar zien we een uitschieter in Wallonië waar 94,1% van de tweedehandswagens wordt ingeschreven door particulieren. Daar waar Wallonië slechts 22% van de nieuwe wagens in België voor zijn rekening neemt, haalt het wel een hoog aandeel bij de occasies (37%). Bij Brussel en Vlaanderen zien we de omgekeerde beweging: hun aandeel in de nieuwe inschrijvingen ligt veel hoger dan bij de occasies.
Qua motorisaties een al even opvallende vaststelling: bij de nieuwe wagens zien we een sterke vertegenwoordiging van elektrische wagens en hybrides – hoewel Wallonië zwak scoort voor EV (7% tegenover 21,4% in Brussel en 18,2% in Vlaanderen). Nieuwe benzines blijven het nog goed doen in de drie regio’s, en zeker in Wallonië. Maar wat een verschil met de tweedehandsmarkt! Daar is amper een spoor van EV en hybride te zien terwijl de benzinemotor heer en meester is. Met één belangrijke uitzondering: de diesel scoort in Wallonië even hoog als de benzine (beide ongeveer 47%) terwijl de diesel is teruggevallen naar ongeveer 30% in de twee andere regio’s.
Deze cijfers met enorme onderlinge verschillen maken duidelijk dat de Belgische markt zich maar moeilijk door de huidige transitie spartelt: de kloof tussen de particulieren en de bedrijven wordt alsmaar groter, en ook de verschillen tussen de regio’s maakt dat we als het ware in andere autorealiteiten leven.”
Cijfers en grafieken
a) 65% van de nieuwe wagens wordt ingeschreven door b2b, 89% van de occasies door b2c
b) In Wallonië worden proportioneel veel minder nieuwe en veel meer occasiewagens ingeschreven
c) De Waalse realiteit: amper 27,9% van de nieuwe wagens wordt er ingeschreven door b2b, 94,1% van de occasies door b2c
d) EV + hybride staan sterk op de nieuwmarkt en staan nergens op de tweedehandsmarkt. Benzine (Fuel) verkoopt nieuw nog altijd goed en domineert de occasiemarkt. Maar opgelet: de diesel staat in Wallonië even sterk als de benzine!
Opmerking: HYBRIDE => zowel plug-in hybride als gewone hybride en mild hybrid.
Meer info TRAXIO ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------