Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op : “De nieuwmarkt is nog steeds afhankelijk van de beschikbaarheden, maar we merken ook dat de duurdere modellen het moeilijker krijgen en dat leidt tot een downsizing van de aankoopintentie. Bij de occasies hangt alles af van wat de motorhandelaars kunnen binnenkrijgen. Er is nog steeds grote uitstroom naar Nederland – traditioneel een dure markt – en dat werkt als een magneet op de Europese markt. Daardoor zijn de aankoopprijzen voor de professionals sterk gestegen. Het is geen uitzondering dat opkopers zelfs de gangbare particuliere prijzen bieden voor een motor.”
Tweedehandse motoren
[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]
Na een iets mindere maand juni, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in juli opnieuw licht gestegen : +3,8% wat neerkomt op 7.944 eenheden, dat zijn er 293 meer dan vorig jaar juli. Die betere maand maakt het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goed : we staan dit jaar met 49.512 inschreven occasie motoren -8,5% ofte 4.607 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022
Alle regio’s gaan erop achteruit
Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (56,1%) maar verliest over de eerste zeven maanden -9,6% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,7% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-5,9 %), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – een verlies lijdt van -7,5%.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 28,0% van de gecumuleerde inschrijvingen tijdens het eerste semester, ook de +1.001cc-klasse is met 21,3% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,1 tot 17,5%.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud
Bijna volledige top 10 kleurt rood
Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren met uitzondering van SYM. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 57,4% van de totale markt: Honda (17,8%) blijft marktleider voor Yamaha (13,6%), BMW (11,1%), Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +6,4% versus 2021.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)
2. Nieuwe motorfietsen
De markt van de nieuwe motorfietsen blijft achter op vorig jaar. De voorbije maand juli werden 2.373 nieuwe motoren ingeschreven, een verlies van -8,2% met vorig jaar (2.584 ex.) en zelfs -37,8% ten opzichte van 2020 (3.318 ex). Over de eerste zeven maanden van 2022 tekent de nieuwmarkt voor een verlies van -6,4% met een totaal van 17.195 nieuwe motoren, dat is 1.173 stuks minder dan vorig jaar.
“De situatie blijft identiek aan de vorige maanden : de verliezen zijn grotendeels te wijten aan uitgestelde leveringen”, horen we bij een van de grotere invoerders"
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (jan -> juli )
Net zoals bij de tweedehands blijven ook in juli de kleinste – 125cc (28,9%) en grootste +1.001cc (21,7%) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,3%), 501-750cc (14,3%) en 751-1000cc (13,2%) aan elkaar gewaagd bleven. Over de eerste zeven maanden boeten de meeste segmenten aan marktaandeel in maar het is opvallend dat de 125cc in juli sterk zijn gestegen (+12,5%) . Zwaarst getroffen zijn de categorieën 501-750cc (-36,2%) en klasse 751-1000cc (-18,7%).
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest ondertussen al -9,0 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,6 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,5% (-7,0%) en Brussel houdt als enige regio stand (6,8%).
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)
Honda blijft marktleider met een marktaandeel van 14,2%, een stijging met +4,3%. De naaste achtervolgers verliezen allemaal terrein. BMW kampt met leveringsproblemen en boette -20,4% aan marktaandeel in, maar neemt nog steeds 12,8 % van de totale markt voor zijn rekening. Het behoudt nog een voorsprong op Yamaha (11,0% marktaandeel). Naast Honda laten ook Harley-Davidson (+15,2) en KYMCO (+30,7%) positieve cijfers optekenen, terwijl Kawasaki (-22,9%) en KTM (-26,9%) het zwaarst inboeten vergeleken met vorig jaar.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)