Inhoud blog
  • Duitse vakwerkhuizen
  • Een moderne Malibu
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    12-08-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pedelecs nog in trek

    Speed pedelecs blijven op volle toeren draaien. Ook de tweedehandsmarkt

    De aarzelende start in de wintermaanden ligt definitief achter ons. De hogesnelheidsfietsen blijven al maandenlang presteren op een zeer hoog niveau en juli was daarop geen uitzondering : in juli zagen we een stijging in alle provincies en werden er 1.649 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Net iets minder dan in juni maar wel +43,4 % meer dan vorig jaar juli, toen er 1.150 nieuwe exemplaren hun weg naar een nieuwe eigenaar vonden. Op de tweedehandsmarkt is de groei zowaar nog spectaculairder met een toename van +64,8%.

     Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  “De speed pedelecs blijven op volle toeren draaien : we hebben enkele succesmaanden achter de rug voor de nieuwe inschrijvingen en die tendens heeft zich in juli verder gezet. De markt steeg de afgelopen maand met +43,4% tot 1.649 eenheden waardoor het jaartotaal al bijna 10.000 eenheden bedraagt, 9.868 om precies te zijn! Dat is een stijging met +28,8% ten opzichte van de eerste zeven maanden van 2021. Een succes en het is een mooie vaststelling dat het aantal inschrijvingen is gestegen in ALLE provincies : dat komt waarschijnlijk een combinatie is van de toenemende filedruk en het mooie weer - waardoor we een stijging zien bij de particuliere aankoop van ruim 30% - en een gestegen interesse in fietsleasing. Nog spectaculairder is de stijging bij de tweedehandse speed pedelecs. Die zijn erg gegeerd en dat vertaalt zich in een stijging met +64,8% tot 524 units en een jaartotaal van 3.214 inschrijvingen – tot bijna één derde van de nieuwmarkt. Dat is des te opvallender omdat de speed pedelec een relatief recent fenomeen is. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen met andere woorden een tweede leven en blijven lang in gebruik.”

    Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoetDeze cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speed pedelec populair blijft en zelfs aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonsvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en vermijdt files!”

    Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (jan -> juli)

    Particulier versus bedrijven en leasing

    Particulieren nemen in deze eerste zes maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 4.992 stuks (50,6%) waren privé-aankopen.

    Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 3.620 stuks of 36,7% van de markt. Een stijging van +34,5%. Bedrijven blijven wat achter met 1.256 stuks of 12,7 % van de markt. 

    Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, en geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”

    Geografische verschillen

    Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt  94,9 % voor zijn rekening met 9.359 stuks , terwijl Brussel (211 stuks) en heel Wallonië (298 stuks) de overige 5,1 % van de markt vertegenwoordigen. 

    Opvallende vaststelling:  Antwerpen – met een totaal van 2.311 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecs-provincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (2.234 stuks).  Ook Vlaams-Brabant (2.126 ex., +40 %) zit in de lift.  Net als alle Vlaamse provincies trouwens: Limburg (1.557 ex; +32%) en West-Vlaanderen (1.131 ex., +38 %) .

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.

    Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”

    In juli zijn de resultaten aan Waalse overwegend positief: Namen (+138%) & Luik (+94 %) groeien fors, maar ook Henegouwen (+70%) boeken vooruitgang. Waals Brabant stijgt opnieuw (+1 %). In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning maar we zien een stijging met +50% tot 21 exemplaren in juli. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije zeven maanden 211 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +31%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een zeer verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en –steps in de Brusselse regio.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)

    Cijfers 2de Hands Speed Pedelecs

    Sedert de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden.  Lease-fietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als 2de hands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    We merken dus de ontwikkeling en gestage groei van een 2de handsmarkt. Het eerste semester van 2022 vonden 3.214 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst 136% met vorig jaar (1.362 stuks) en bijna 6x meer (+579,5%) vergeleken met 2020 (473 stuks).

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!