Traxio velo De wegen slibben dicht vol auto’s en vrachtverkeer. De fiets is dan ook het antwoord op het mobiliteitsprobleem, of dat nu als alleenstaand vervoersmiddel is of als onderdeel van een multimodale aanpak. Fietsleasing is een succesverhaal. Tal van werknemers en werkgevers zien de vele voordelen in en benutten die formule om het woon-werkverkeer anders, beter en gezonder aan te pakken. Het mobiliteitsbudget heeft in zijn huidige vorm echter een aantal leemtes die het succesverhaal van de fiets kunnen belemmeren, maar door een correctere combinatie en integratie van het mobiliteitsbudget en fietsleasing kan dit verholpen worden.
WAAROM INVESTEREN IN DE FIETS? Kort door de bocht gesteld: de fiets is het vervoersmiddel van de toekomst. Wie had zich twintig jaar geleden kunnen voorstellen dat in onze stadscentra boodschappen aan huis zouden worden geleverd met gekoelde bakfietsen? Of dat je langs fiets- snelwegen in haast kaarsrechte lijnen en weg van het autoverkeer van de ene stad naar de andere zou kunnen fietsen? Dankzij de elektrificatie van de aandrijving en de enorme diversificatie van het aanbod, wordt de fiets steeds vaker een plaatsver- vanger voor de auto of zelfs de bestelwagen. Zowel op het vlak van gezondheid, milieu als mobiliteit biedt de fiets anno 2025 niets dan voordelen. Fietsen is gezond We hoeven er geen tekening bij te maken dat fietsen goed is voor je gezondheid, maar een onderzoek dat in Nederland werd gevoerd*, heeft enkele jaren terug gekwantificeerd wat het specifieke gezondheidsvoordeel voor het land is. Nederlandse volwassenen tussen de 20 en 90 jaar spenderen wekelijks gemiddeld 74 minuten op de fiets en dat zorgt volgens het onderzoek dat er jaarlijks 6.500 sterfgevallen minder zijn en dat Nederlandse mensen een half jaar langer leven. Voor de Nederlandse economie betekent dat ook een jaarlijkse besparing van 19 miljard euro op gezondheidszorg. Stevige cijfers in een land waar natuurlijk heel wat wordt afgefietst. Maar ook bij ons zijn de voordelen voor de gezondheidszorg significant.
Fietsen is duurzaam. Ook dit is een open deur intrappen: fietsen is goed voor het klimaat. Natuurlijk heeft de productie van een fiets en het transport ervan ook een ecologische voetafdruk. En wanneer je elektrisch rijdt, dan moet je incalculeren dat een accu laadbeurten nodig heeft. Maar dan nog is het een flink stuk duurzamer om met de fiets de baan op te gaan dan met de auto. Onderzoek in Duitsland* heeft begroot dat tegen 2035 maar liefst 25 miljoen ton CO² kan worden bespaard wanneer er volop wordt ingezet op de bouw van fietsinfrastructuur en het gebruik van e-bikes en speedpedelecs. *BRON: https://www.ecf.com/media/resources/2018/TheBenefitsOfCycling_final-v2-3.pdf Fietsen is tijdsefficiënt Zeker in en rond steden is de verkeerscongestie in ons land enorm. Je moet haast het geduld van een zenboeddhist aan de dag leggen wanneer je tijdens spitsuren van de ene kant van een stad naar de andere kant wil geraken met de wagen. De coronapandemie en het vele thuiswerk zorgden voor een sprankeltje hoop dat het tij gekeerd was, maar neen: ons verkeer staat stil. En het openbaar vervoer? Laat ons zeggen dat daar nog enige ruimte voor verbetering is. De enige manier om toch nog vlot van A naar B te geraken, is simpelweg de fiets. Geen files, geen vertraging, geen stakingen … Enkel een lekke band kan nu en dan misschien eens roet in het eten gooien.
DE BELG VERZAMELT ZIJN FIETSKILOMETERS. Het fietsenthousiasme blijft groeien in België en vooral de elektrificatie van de fiets is een goeie motivator gebleken om sneller naar de fiets te grijpen. Fietstellingen tonen in alle gewesten aan dat het totaal aantal fietskilometers alsmaar toeneemt. Hier en daar tot 70%. De gebruikte vervoersbewijzen door de Belgen in 2024, FOD M&V. BRON: https://mobilit.belgium.be/nl/publications/kerncijfers-van-de-fiets-tweede-editie Elektrisch in opmars In 2024 gebruikte 40% van de ondervraagden in Vlaanderen minstens een paar dagen per jaar een elektrische fiets en 52% gebruikte fietsen zonder elektrische ondersteuning. In Wallonië was dat respectievelijk 22 en 11%, in Brussel 26 en 15%
Niet ver? Met de fiets! Logischerwijs is de tweewieler vooral het aangewezen vervoersmiddel voor kortere afstanden. Onder de kilometer gaan de meeste mensen te voet, maar tussen één en twee kilometer grijpt een kwart van de mensen naar zijn fiets. Moeten ze verder, dan zakken die cijfers weer naar 19 (2-5 km), 11 (5-10 km) en 5% (10-20 km).
Vlaanderen trendsetter. De fiets is vooral populair in Vlaanderen. Daar gebruikt slechts 29% van de mensen nooit de fiets, tegenover 72% in Wallonië en 68% in Brussel. Walen gebruiken de fiets voornamelijk voor ontspanning en voor het sporten (72%) en dat is een veel hoger percentage dan in Vlaanderen (21%), waar hij ook wordt gebruikt voor boodschappen, om naar het werk te gaan en om mensen te bezoeken.
Nuttige fietsverplaatsingen. Dat Vlaanderen koploper is in het aantal nuttige verplaatsingen met de fiets, merk je ook aan de fietskilometervergoedingen. Zomaar even 92,4% van het totale bedrag aan vergoedingen ging in 2023 naar Vlaanderen, terwijl dat amper 4,4% was in Wallonië en 3,2% in Brussel. In die regio’s kan er dus zeker nog veel winst worden geboekt. Het is duidelijk dat Wallonië op fietsgebied een groeimarkt is. Bedrijven zijn vragende partij om aan hun werknemers een fiets aan te bieden, en kijken naar de overheid om dringend infrastructuurwerken uit te voeren. Meer info: TRAIO
De halfintegrale Just Go T 7055 DBL heeft met het Ford Transit basisvoertuig een mooi snoetje. Decoratie op de flanken is eenvoudig maar mag gezien worden. Het koetswerk sluit perfect aan het basisvoertuig. Dat is een Ford Transit met verlaagd chassis met een turbo dieselmotor 2,0 l TDCi van 130 pk die op zijn beurt bediend wordt met een 6 trap automaat.
Voor het koetswerk heeft Dethleffs sandwich panelen met aluminium buitenbeplating gekozen. Bodemplaat is 49 mm dik, zijwanden zijn 34 mm dik en voor het dak 35 mm met een hagelbestendige bovenplaat. Achteraan is een garage met langs iedere kant van de kampeerauto een deur. In de garage is plaats voor een paar fietsen, verschuifbare ankerringen zitten in speciale profielen. Een koffer voor 2 gasflessen is voorzien en het luikje voor de wc cassette ontbreekt niet. Rode achterlichten zijn in de witte bumper verwerkt. Een 70 cm brede buitendeur met venster en centrale vergrendeling sluit het interieur af. Voor sommige bewoners zal de instap tamelijk hoog uitvallen zeker omdat er geen stevige handgreep geplaatst om je aan vast te houden. Vijf open gaande ramenvensters hebben muggen horren en verduisteringrollo’s.
Nog maar nauwelijks binnen gestapt en je krijgt al een aangenaam gevoel. Eenvoudig mooi meubeldecor met horizontale houttekening verhoogd de ruimtelijke indruk. Knap afgewerkt en het ziet er allemaal stevig gebouwd uit. Gordijnen aan de vensters, het maakt wonen nog gezelliger. Parketvloer met brede planken past best in deze uitvoering.
De Just Go T 7055 DBL is een ideale kampeerauto voor een gezin met 2 kinderen. Zijn er geen kinderen kan een koppel genieten van een ruim bemeten kampeerauto. Met het hefbed dat een optie is zijn er 4 volwaardige slaap- en zitplaatsen.
Achteraan is een eilandbed van eventjes 1,5 m breed met de dikke comfortale matras op een lattenbodem nodigt hij al direct uit om een dutje te doen. Onder de lattenbodem zien we een watertank liggen dicht bij de achterwielen van de Ford, we kunnen er ook een blik in een deel van de garage werpen. Links en rechts van het bed zijn kleerkasten goed bereikbaar via 3 brede treden ook handig om in het bed te geraken. In de onderste trede is een luikje om een bergvak te bereiken. Om de bovenkasten met hun twee kleurige licht gebogen deuren aan het hoofdeinde van het bed te bereiken zal het bed voor de meeste bewoners als opstap moeten dienen. Onderaan de bovenkasten zijn vaste leeslampen. Een dakluik zorgt voor de verluchting. Een Truma Combi 6 met ringverwarming zullen de winterkampeerders zeker waarderen tijdens de koude maanden.
Sanitair
Het sanitair behoort hier tot de slaapkamer en is af te sluiten met een goed sluitende deur. Voor zwervers met wat lange benen moet de wc deur open staan. Ontwerpers hebben de inrichting sober gehouden. Echter al wat men nodig heeft is aanwezig. Een draaibare wc een waskommetje met warm en koud water verwerkt in een legplank. Er onder een kast met deur om toiletspullen in te leggen. Een grote spiegel met ernaast open legvakken met stootranden. We vonden het spijtig dat de wanden in dat donker grijs materiaal waren gemaakt het geeft wel een warmer gevoel. Een lichte kleur zou volgens ons hier beter passen. Aan de overkant is een douchecel afsluitbaar met een ondoorzichtbare glazen deur. Op de bodem ligt een lattenwerk, twee aflopen zorgen dat al het water weg kan. De wanden zijn in wit kunststof materiaal. De dakverluchter had best wat groter mogen zijn. Tenslotte is er nog een bar om natte kleren aan te hangen. Na de ochtend opknap trapje af deur dicht en we bevinden ons in het woongedeelte.
Als we uit de slaapkamer komen hebben we aan onze linkerkant de keuken. Met heel veel goede wil zouden we het een L keuken kunnen noemen. Ze ziet er zeer stabiel uit en is keurig afgewerkt. Onder het aanrecht zijn 3 zelf sluitende laden plus een kast met vuilbakje aan de deur. Heel het voorfront is in houtdecor dat vormt een chique contrast met het donker grijs van het aanrecht en de aanpalende wanden. Aanrecht heeft een blinkende tweekleurige afboording. Hier staat ook het bediening paneeltje om het hefbed op en af te laten gaan. In het aanrecht zijn 2 kookvuren, spoelbak met warm en koud water, af te dekken met een zwarte plaat. Onder de bovenkast met haar tweekleurige deur zijn 2 spotlichten plus twee 230 V stopcontacten. Draaien we ons om hebben we op ooghoogte geplaatste 137 l Thetfort Tower absorptie koelkast. Onderaan is een lade.
Komen we stilaan vooraan waar de zitgroep met zijbanken opgesteld is. Wat een ruimte. Aan de open geklapte tafel zit men met 4 heel comfortabel. Komen er 2 zwervers op bezoek kunnen ze plaats nemen op de draaibare zetels van de stuurcabine. Links en rechts zijn opengaande vensters plus het dakluik boven de stuurcabine, aan licht en ventilatie dus geen gebrek. Combinatie van licht en donker grijze wanden en tafel geven een aangenaam gevoel. Vier spotlampen boven de tafel geven genoeg licht om de kleine lettertjes van een boek te lezen. Gaat de aandacht naar een TV aan de buiten deur is sfeerlicht voorzien. Als bij gelegenheid 2 passagiers mee op zwerftocht gaan kan van de zijzitbanken een bed worden gemaakt. De zijzitbanken kunnen omgevormd worden tot zitbanken met hoofsteunen veiligheidsgordels in de rijrichting. De 0,7 m brede buitendeur is langs binnen in donker grijs, centrale vergrendeling, bergvakje en het slot in een lichte kleur.
Een deel van de elektronica is zichtbaar en goed bereikbaar onder het deksel van een zitbank. Verdeeld over het interieur zijn er voldoende 230 volt stopcontacten. Het elektrisch bediend 2,0 x 1,4 m groot hefbed hangt hoog genoeg om niet te storen als je recht staat. Bovenkasten met hun tweekleurige licht gebogen deuren gaan mee op en af met het hefbed. De Just Go T7055 DBL kan men zonder hefbed bestellen dan zijn de vaste bovenkasten groter.
In de Fort Transit stuurcabine zijn 2 draaibare comfortabele zetels met armsteunen. Schapjes en kunststof kleine kastjes boven in de stuurcabine zijn een lust voor het oog. Het stuurwiel is van een heel rij knopjes voorzien eer je weet waarvoor die allemaal dienen ben je al een tijdje op vakantie. Daarbij heeft de Ford nog een 6 trap automaat, het plezier om te rijden kan niet meer op.
Samen gevat
Het interieur van de Just Go T 7055 DBL is eenvoudig maar zeer vakkundige gemaakt. Hout decor voor de meubelen en grijze zachte wanden vormen samen een gezellig verblijf. Om de prijs niet te laten oplopen werd voor een vlak modern meubilair gekozen, alle onnodige sierstukken werden weggelaten. Alles is aan boord voor zowel een comfortabele zomer als wintervakantie te beleven. Een ideale gunstig geprijsde zwerfauto voor een gezin zonder of met 2 kinderen.
Technische gegevens.
Basis voertuig: Ford Transit met laag chassis
Motor: Turbo diesel 2,0 l TDCi Ford Ecoblue 130 pk
MTM; 3.500 kg
Rijklaar: 2.914 kg (afhankelijk van de uitrusting.)
Next 380, een nieuw caravanmerk volgt blijkbaar de trend naar licht eenvoudig ingerichte caravans. Het motto van dit merk is trouwens “instappen, aankomen en genieten”. Met dit merk hoopt men nieuwe generatie kampeerders aan trekken die het licht, compact en functioneel wil hebben.
Dat wil niet zeggen dat het interieur een primitieve uitrusting heeft. Alles wat aan boord is om een leuke vakantie te beleven vindt men ook in een Fendt caravan.
De Next 380 is ontworpen om door elektrische of kleine wagens getrokken te worden. Het gewicht speelt een belangrijk rol om het rijbewijs niet te vergeten.
Next 380 heeft een aerodynamische vorm, zijn schuin achterfront is een blikvanger. Eenvoudige verkeerslichten zijn in de witte bumper geïntegreerd. Gladde aluminium buitenplaten, licht getinte vensters en de knappe decor tekeningen geven hem een chick uiterlijk. De opbouw wordt gedragen door een licht Al-Ko chassis met een geknikte as wat een ideale wegligging waarborgt. Mooie sierringen op wielen zijn als de puntjes op de i. Vier witte handgrepen op goede hoogte vallen bijna niet op. De koffer onder het bed is langs een buiten serviceluik te bereiken. De gasfles heeft zijn langs de linkerkant bereikbare koffer met in de bodem een verluchting. In plaats van achteraan een fietsrek werd dit op de dissel gemonteerd waar geen venster in het voorfront is.
Via een mobiel opstapje komen we door de ééndelige buitendeur in een verrassend grote leefruimte voor deze korte caravan. Dat ontstaat door slechts achterin en vooraan een bovenkast te hebben. Aan de zijkant zijn open legplanken met stootranden. Bovendien bevordert de horizontale houtekening van het houtdecor het ruimtelijk gevoel nog meer. De architecten van de Next hebben het zich niet te moeilijk gemaakt met de indeling. Vooraan een Fransbed en het sanitair, achterin een zitgroep voor twee of drie bewoners is zowat een succesvolle indeling in de caravanwereld. Voor de open legplanken en de schappen naast de keuken hebben de ontwerpers een slimme oplossing uitgewerkt. Opvouwbare vilten dozen vinden er hun plaats. Veel reisgerief kan men in die dozen bergen, daarna op de schappen met stootrand zetten en men kan snel vertrekken. Een comfortabele matras ligt op lattenbodems en kantelt met een sterk veersysteem omhoog. Kijkt je in de koffer merkt je duidelijk dat de Next in de Fendt fabrieken gemaakt is. Watertank, boiler en de buizen voor de lucht verwarming zijn keurig geïnstalleerd en beveiligd tegen verschuivende bagage met aangepaste bescherm elementen. Het is oppassen geblazen om niet veel in de grote koffer te leggen want dat kan de kogeldruk te veel verhogen. Naast het Fransbed verborgen achter een goed sluitende deur is een vaste wc eenvoudig om netjes te houden. Een houder voor een rol wc papier is voorzien plus enkele kapstokjes aan de deur. Een wit waskommetje gedragen door een kastje met deur onder de ovale spiegel is vlot bereikbaar naast het bed. Een 230 v stopcontact is hoog bijna tegen het plafond te vinden. Aansluitend is een kleerkast met wegneembare schappen om ze eventueel als kleren hangkast te gebruiken. Dometic mocht de koelkast met links en rechts draaiende deuren leveren. Om nog een kastje onderaan te hebben is de koelkast op een praktische oog hoogte geplaatst.
In het 1,24 m brede licht grijze aanrecht zijn is één RVS bak 2 kookvuren en het spoelkommetje met plooibare waterkraan geïntegreerd. Een zwarte plaat dekt alles netjes af. Vooraan en aan de linkerkant is voldoende werkblad om de culinaire gerechten voor te bereiden. Onderaan zijn twee diepe brede zelf sluitende laden. Daaronder een open ruimte om een luifel of voortent te bergen, een ideale plaats boven de as. In de in 2 gedeelde bovenkast heeft er één een schapje voor het kleine keuken gerief. Daaronder gegroepeerd de bediening van de Truma, lichtschakelaar en twee 230 Volt stopcontacten. De deur heeft een drukknop sluitsysteem. Licht van de lange smalle lamp onder de bovenkast is er voldoende.
Komen we achterin bij de zitgroep met zijn panoramisch uitzicht door de 3 ramen. De opengaande venster met muggenhor en verduisterings rollo’s zorgen voor voldoende licht en ventilatie. Om het gezellig te maken hangen er gordijnen met een vrolijke tekening. Stevige zit-en rugkussens bevorderen het zitcomfort aan de grote verschuifbare tafel. In één van de zitbanken is de nieuwe Truma geïnstalleerd. Hier zien we ook het perfecte werk van Fendt zijn werknemers. Goed beschermde warme lucht buizen liggen tegen de zijwanden, stroomdraden en gasleidingen zijn keurig verankerd. Om bij de inhoud van de zitbanken te geraken moeten eerst het zit- en rugkussens verwijderd worden. Een plafond lamp levert veel licht op de tafel, je kan het omschakelen in een zacht sfeervol licht. Een heel zacht licht komt van een soort zwanenhals lichten uit de 4 hoeken. Voor de vloer heeft de fabrikant voor een donker parket tekening gekozen.
Samen gevat.
De Next 380 is ontworpen voor kampeerders die een eenvoudig functioneel interieur willen. Verwarming voor jaarlijks gebruik is een noodzaak. Niet te zwaar om met elektrische of andere kleine wagens te trekken. De Next 380 is op alle punten te herkennen aan de hoogwaardige afwerking.
Technische gegevens.
Totale lengte 5,88 m
Opbouw lengte 4,60 m
Lengte interieur 4,37 m
Totale breedte 2,19 m
Totale hoogte 2,59 m
Stahoogte 1,98 m
Frans bed 2,02 x 1,33 m
Omgebouwde zitgroep 2,01 x 0,96 m
Dikte bodem 37 mm
Dikte wanden en dak 31 mm
Uitrusting
Verwarming Truma Vario Heat gasverwarming
Koelkast Slim Tower compressor Dometic 92 l
MTM 1.00kg
Prijs 20.500 €
Pakketten.
Zoals het bij de meeste Duitse merken de gewoonte zijn er een paar pakketten als optie te koop.
Pack NEXTec 1.1 bevat: Serviceluik, fietsdrager voor 2 personen. Samen 33 kg prijs 1.430 euro.
Pack NEXTec 1.3 bevat: Serviceluik, fietsdrager voor 2 personen. Samen 33 kg prijs 1.430 euro.