DE TOEKOMST IS DE FIETS EN LEASING!
De wegen slibben dicht vol auto’s en vrachtverkeer. De fiets is dan ook het antwoord op het mobiliteitsprobleem, of dat nu als alleenstaand vervoersmiddel is of als onderdeel van een multimodale aanpak. Fietsleasing is een succesverhaal. Tal van werknemers en werkgevers zien de vele voordelen in en benutten die formule om het woon-werkverkeer anders, beter en gezonder aan te pakken. Het mobiliteitsbudget heeft in zijn huidige vorm echter een aantal leemtes die het succesverhaal van de fiets kunnen belemmeren, maar door een correctere combinatie en integratie van het mobiliteitsbudget en fietsleasing kan dit verholpen worden.
WAAROM INVESTEREN IN DE FIETS?
Kort door de bocht gesteld: de fiets is het vervoersmiddel van de toekomst. Wie had zich twintig jaar geleden kunnen voorstellen dat in onze stadscentra boodschappen aan huis zouden worden geleverd met gekoelde bakfietsen? Of dat je langs fiets- snelwegen in haast kaarsrechte lijnen en weg van het autoverkeer van de ene stad naar de andere zou kunnen fietsen? Dankzij de elektrificatie van de aandrijving en de enorme diversificatie van het aanbod, wordt de fiets steeds vaker een plaatsver- vanger voor de auto of zelfs de bestelwagen. Zowel op het vlak van gezondheid, milieu als mobiliteit biedt de fiets anno 2025 niets dan voordelen.
Fietsen is gezond
We hoeven er geen tekening bij te maken dat fietsen goed is voor je gezondheid, maar een onderzoek dat in Nederland werd gevoerd*, heeft enkele jaren terug gekwantificeerd wat het specifieke gezondheidsvoordeel voor het land is. Nederlandse volwassenen tussen de 20 en 90 jaar spenderen wekelijks gemiddeld 74 minuten op de fiets en dat zorgt volgens het onderzoek dat er jaarlijks 6.500 sterfgevallen minder zijn en dat Nederlandse mensen een half jaar langer leven. Voor de Nederlandse economie betekent dat ook een jaarlijkse besparing van 19 miljard euro op gezondheidszorg. Stevige cijfers in een land waar natuurlijk heel wat wordt afgefietst. Maar ook bij ons zijn de voordelen voor de gezondheidszorg significant.
Fietsen is duurzaam
Ook dit is een open deur intrappen: fietsen is goed voor het klimaat. Natuurlijk heeft de productie van een fiets en het transport ervan ook een ecologische voetafdruk. En wanneer je elektrisch rijdt, dan moet je incalculeren dat een accu laadbeurten nodig heeft. Maar dan nog is het een flink stuk duurzamer om met de fiets de baan op te gaan dan met de auto. Onderzoek in Duitsland* heeft begroot dat tegen 2035 maar liefst 25 miljoen ton CO² kan worden bespaard wanneer er volop wordt ingezet op de bouw van fietsinfrastructuur en het gebruik van e-bikes en speedpedelecs.
Fietsen is tijdsefficiënt
Zeker in en rond steden is de verkeerscongestie in ons land enorm. Je moet haast het geduld van een zenboeddhist aan de dag leggen wanneer je tijdens spitsuren van de ene kant van een stad naar de andere kant wil geraken met de wagen. De coronapandemie en het vele thuiswerk zorgden voor een sprankeltje hoop dat het tij gekeerd was, maar neen: ons verkeer staat stil. En het openbaar vervoer? Laat ons zeggen dat daar nog enige ruimte voor verbetering is. De enige manier om toch nog vlot van A naar B te geraken, is simpelweg de fiets. Geen files, geen vertraging, geen stakingen … Enkel een lekke band kan nu en dan misschien eens roet in het eten gooien.
Meer info. TRAXIO VELO
DE BELG VERZAMELT ZIJN FIETSKILOMETERS Het fietsenthousiasme blijft groeien in België en vooral de elektrificatie van de fiets is een goeie motivator gebleken om sneller naar de fiets te grijpen. Fietstellingen tonen in alle gewesten aan dat het totaal aantal fietskilometers alsmaar toeneemt.
Elektrisch in opmars
In 2024 gebruikte 40% van de ondervraagden in Vlaanderen minstens een paar dagen per jaar een elektrische fiets en 52% gebruikte fietsen zonder elektrische ondersteuning. In Wallonië was dat respectievelijk 22 en 11%, in Brussel 26 en 15%
Niet ver? Met de fiets!
Logischerwijs is de tweewieler vooral het aangewezen vervoersmiddel voor kortere afstanden. Onder de kilometer gaan de meeste mensen te voet, maar tussen één en twee kilometer grijpt een kwart van de mensen naar zijn fiets. Moeten ze verder, dan zakken die cijfers weer naar 19 (2-5 km), 11 (5-10 km) en 5% (10-20 km).
Vlaanderen trendsetter
De fiets is vooral populair in Vlaanderen. Daar gebruikt slechts 29% van de mensen nooit de fiets, tegenover 72% in Wallonië en 68% in Brussel. Walen gebruiken de fiets voornamelijk voor ontspanning en voor het sporten (72%) en dat is een veel hoger percentage dan in Vlaanderen (21%), waar hij ook wordt gebruikt voor boodschappen, om naar het werk te gaan en om mensen te bezoeken.
Nuttige fietsverplaatsingen.
Dat Vlaanderen koploper is in het aantal nuttige verplaatsingen met de fiets, merk je ook aan de fietskilometervergoedingen. Zomaar even 92,4% van het totale bedrag aan vergoedingen ging in 2023 naar Vlaanderen, terwijl dat amper 4,4% was in Wallonië en 3,2% in Brussel. In die regio’s kan er dus zeker nog veel winst worden geboekt. Het is duidelijk dat Wallonië op fietsgebied een groeimarkt is. Bedrijven zijn vragende partij om aan hun werknemers een fiets aan te bieden, en kijken naar de overheid om dringend infrastructuurwerken uit te voeren.
WAAROM EEN FIETS LEASEN?
Hoe lease je een fiets?
Over het algemeen onderscheiden we drie manieren van fietsleasing.
Werknemers kunnen momenteel een fiets leasen via een leasing die volledig door de werknemer wordt gefinancierd,
via een leasing die geheel of gedeeltelijk door de werknemer wordt gefinancierd via omruiling van een brutolooncomponent (zoals brutoloon, eindejaarspremie, bonus, op basis van een cafetariaplan
via een leasing die geheel of gedeeltelijk door de werknemer wordt gefinancierd via nettoloonruil, m.a.w. zonder fiscaal voordeel. Elke werkgever kan natuurlijk aan zijn werknemer een fiets ter beschikking stellen en deze fiets voor hem of haar leasen. Het is een mooi en gezond alternatief voor een bedrijfswagen. Werkgevers kiezen meer en meer voor een strategisch goed gelegen bedrijfsgebouw en laten werknemers fiets en openbaar vervoer combineren. Daarnaast is de meest voorkomende manier van fietsleasing een brutoloonruil. Daarmee doe je minimaal 20 en soms tot wel 70% voordeel wanneer je het vergelijkt met een fiets kopen als particulier, op voorwaarde dat de fiets effectief voor woon-werkverkeer wordt gebruikt. Dankzij de maandelijkse huurformule van meestal drie of vier jaar ruil je per maand telkens een klein bedrag van je brutoloon in. Als werknemer betaal je geen RSZ-bijdrage, geen voordeel alle aard voor die fiets en er zijn geen patronale bijdragen. Dat leidt de mensen naar de fiets, gewoon omdat het zeer voordelig is. Anderen die er al een wilden kopen, gaan dan overwegen om eventueel een duurder model te kiezen, omdat ze nu de mogelijkheid krijgen om voor die fiets van hun dromen te gaan. Tot slot kan je in sommige sectoren de eindejaarspremie in het kader van het cafetariaplan aanwenden voor het aangaan van een fietsleasing. Ook voor ambtenaren verloopt de nieuwe leasingprocedure meestal via de eindejaarstoelagen. Voor ambtenaren is dat de interessantste formule, omdat die eindejaarstoelagen het zwaarst belast worden, namelijk aan 53,5%. Bij een leasing wordt je bruto meteen hetgeen je netto overhoudt. Afhankelijk van de grootte van je eindejaarspremie kan je in enkele jaren je fiets leasen.
Wat zijn de voordelen van fietsleasing?
De voordelen van fietsleasing zijn aanzienlijk. Naast het financieel interessante plaatje is er de ontzorging voor de werknemer zelf. Zo is die fiets meteen verzekerd voor diefstal, heb je een onderhoudsbudget en zit er vaak pechhulp mee in het pakket. De werknemers worden bovendien aangezet om te fietsen en kunnen dat ook nog combi neren met de kilometervergoeding. Sinds 1 mei 2023 is er een verplichte fietsvergoeding voor alle werknemers en die bedraagt nu minimaal 0,29 euro per gefietste kilometer met een plafond van 40 kilometer per enkel traject. Heel wat werkgevers betalen echter een hogere kilometervergoeding uit. Bedragen tot 0,36 euro per kilometer en tot 3.610 euro op jaarbasis zijn voor de werknemer vrijgesteld van belasting en social bijdrage. Zo kan je op één jaar een mooi bedrag aan fietsvergoeding binnenhalen, zodat je op twee of drie jaar tijd een fiets hebt terugverdiend. Dat verklaart mee het succes van de high-end speedpedelecs en andere dure fietsen, die dankzij leasing en fietsvergoeding veel meer binnen eenieders bereik komen.
Meer info. TRAXIO VELO
|