Inhoud blog
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
  • Een knappe Chausson
  • Opgepast met motorhelmen
  • 1000 jaar oud
  • Nieuwe halfintegraal Frankia Now
  • Prachtig uitzicht
  • Meer elektrische wagens
  • Mooie gevels
  • Tabbert Pantiga
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    16-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Apero van Fendt

    Fendt Apero 560 SKM

    In de volledig nieuwe reeks Apero heeft de fabrikant een gezinstype met stapelbedden ontworpen.

    De nieuwe Apero is binnen zowel als buiten zeer modern uitgevoerd. Het interieur heeft rondom mat-witte bovenkasten, gecombineerd met horizontaal getekend houtdecor voor de deuren en wanden. Vlakke elementen zijn in grijze kleur net zoals de kussens. Zeer knap zijn de rug panelen aan de keuken. Voor-en achterfront zijn een beetje afgekeken van zijn broer de Diamant.

    We bekeken de 560 SKM met zijn 2,5 m breed koetswerk wat nader.

    Bijna alle Fendt caravans hebben op enkele details na hetzelfde koetswerk. Voor 2023 heeft Fendt alle koetswerken aangepast en 2 cm hoger gemaakt. De zijwanden blijven echter nog altijd in hamerslag profiel. Om de mooie vorm te bekomen zijn het voor- en achter front in kunststof uitgevoerd. Vooraan is het grote laag gehouden venster een blikvanger. Hij valt met zijn over de volle breedte lopend modern achterlicht best in de smaak. Het 2 cm hoger koetswerk vertaalt zich in meer stahoogte in het interieur. De donkere velgen blijven nog altijd behouden. Zwaar getinte vensters zijn een sterk contrast met het lichte koetswerk, daar moeten we aan wennen. Enkele grote dakvensters zorgen voor voldoende licht binnen.  Bij de nieuwe Apero zijn de hoeksteunen met hun lange draadstang beter te bereiken. De disselkoffer gaat ver open, de nodige haken en ogen zijn voorzien om gasflessen, waterkit en ander materiaal veilig te verankeren.

    Super modern interieur.

    Voor de indeling van het interieur hebben de ontwerpers niet veel moeit gedaan om een of andere spitsvondigheid te bedenken. Zij hielden het bij een reeds uitgekiende gezinsindeling met vooraan een dwars opgesteld dubbelbed, links achterin een stapelbed er tegenover een badkamer. Centraal staat de zitgroep tegen de wand en de keuken heeft op de andere zijde een plaats gekregen. Aan het voeteinde van het dubbelbed vooraan blijft nog plaats om door te kunnen naar de kleerkast in de hoek. Het is ook handig voor de tegen de wand slaper, hij kan langs het voeteinde in en uit het bed zonder zijn partner veel te storen. De witte bovenkasten links en tegen de voorwand hebben onderaan nog een open legvak om wat kleinigheden te bergen.

     Tussen bed en zitgroep zien we nog een kleerkast. De ruime zitgroep met zijn comfortabele zitbanken is goed voor vier, vijf zou nog kunnen. Onder de tafel kan het een beetje lastig zijn om al die benen en voeten een plaats te geven. Handig is de tafel op één poot, men kan ze zo nodig verplaatsen, de stabiliteit is natuurlijk iets minder. Eén van de zitbanken heeft een lade zodat men de kussens niet hoeft te verplaatsen om iets uit de koffer onder de kussens te nemen. De andere zitbanken kunnen veel materiaal bergen.

    Lichtere zaken kunnen in de bovenkasten. Ja, men kan de zitgroep ombouwen tot een bed voor twee. Aan tafel moeten de zes bewoners dan wel wat inschikkelijk zijn met armen en benen. Achterin tegen de zijwand zijn stapelbedden. Een van 1,86 m lang het andere is 1,94 m lang beide zijn 0,75 m breed. Alle koudschuim matrassen liggen op lattenbodems. Voor het bovenste bed is een vaste ladder en veiligheidsspon geplaatst.

     Aan de andere zijde is de badkamer, tussen beide nog een kleerkast en we zien er ook de overbekende Truma kachel staan blinken. Hoewel de Apero 560 SKM groot en breed is de badkamer niet in verhouding. Onderaan heeft de kast met het waskommetjes schuifdeuren. Wel staat de wc wat te dicht om zich fatsoenlijk te kunnen bewonderen in de spiegel boven de kast. Een afzonderlijke douchecel heeft men nog net in de hoek kunnen persen. De keuken een beetje het ponkstuk in het moderne interieur is in donker materiaal uitgevoerd.

    Het 1,28 m brede en 0,54 m diepe aanrecht heeft plaats voor 3 kookvuren en spoelbakje met een robuuste waterkraan. Er blijft nog genoeg werkblad over om lekkere gerechte voor te bereiden. Er is voldoende plaats in de kast voor het keuken gerief. In de bovenkasten, de deuren hebben drukknoppen, kan men het kleinere gerief kwijt. Stopcontacten voor elektrische toestellen zijn voorzien en de rug achter het aanrecht is knap decoratief uitgevoerd. Aan licht ontbreekt het niet in het interieur. Slierten  LED zorgen voor sfeer verlichting en waar nodig is zijn heldere spots geplaatst.

    Samen gevat

    Voor een Fendt heeft de Apero een supermodern interieur. Alles is zeer doordacht uitgevoerd. Witte bovenkasten met donkere handgrepen, licht hout decor voor wanden en deuren. Lichten, schakelaars en stopcontacten zijn klasse. Kwaliteit en afwerking is zoals we van Fendt gewoon zijn super. Met zijn eerste verschijning kunnen we de Apero al direct op een hoog niveau klasseren.

    Technische gegevens.

    L X B X H  7,72 x 2,5 x 2,66 m

    Interieur  6,07 m lang

    Stahoogte  1,98 m

    Leeg gewicht  1.542 kg

    MTM  2.000 kg

    Bedden  zitgroep  2 x 1,17 m

            Dwarsbed  1,99 x 1,39 m

        Stapelbedden  1,86 x 0,75 m

                      1,94 x 0,75 m

    Keuken H X B X D  0,94 x 1,28 x 0,54 m

    Koelkast Dometic 139 l

    Verwarming Truma S 5004

    Meer info: www.fendt-caravan.com  

    16-10-2022 om 19:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op een rond punt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-10-2022 om 17:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Caravelair

    Wijzigingen bij Caravelair

     Caravelair heeft een zeer succesvol seizoen achter de rug en voert kleine wijzigingen door in het programma!

     De Franse caravanproducent Caravelair heeft afgelopen seizoen uitstekende zaken gedaan.

    Kamperen zit in de lift en daar profiteert de markt optimaal van. Caravelair doet het overigens nog beter dan dat, mede door een uitgekiend programma van betaalbare en lichtgewicht caravans.

     Voor komend seizoen zal het programma kleine wijzigingen ondergaan ten opzichte van vorig jaar.

     ALBA serie:

     Alle modellen Alba krijgen standaard een voorraam.

     De Alba 472 vervalt.

     Deze serie is ook komend seizoen uit te breiden met het bekende pack Travel (AKS 3004, schokbrekers, serviceluik 75x30 cm, vaste watertank van 50 liter, afvalwatertank van 30 liter en reservewiel-houder in de disselbak) waardoor deze caravan alles biedt voor een geslaagde vakantie.

     De indelingen Alba 390, 400, 426 en 466 blijven gelijk aan het 2022 seizoen.

     ALBA STYLE serie:

     Deze serie is een combinatie van de Alba serie, met looks en uitrusting die uit de Titanium serie komen. Dit zien we terug in het meubelwerk, dat is uitgevoerd in de Titanium stijl in combinatie met fraaie bekleding.

     De Alba Style heeft veel extra standaarduitrusting ten opzichte van de standaard Alba:

     Polyester zijbeplating.

    AKS 3004 stabilisator.

    Serviceluik 100 x 40 cm.

    Reservewielhouder in de disselbak.

    Accessoires in de buitendeur.

    Schapjes onder de bovenkasten met verlichting.

    Bovenkastdeurtjes in twee kleuren.

    LED verlichting onder de werkbladen.

    4 LED spotjes met USB-aansluiting.

    Groot dakluik 70 x 50 cm.

    Comfortmatras op het tweepersoons vaste bed van 15 cm dik.

    Tweepersoons vaste bed opent met behulp van gasveren.

    Luxe Sydney bekleding.

    Boiler Trumatherme 5 liter.

    Kraan met uittrekbare slang en douchekop.

    Vaste watertank 50 liter.

    Losse vuilwatertank van 30 liter.

     Qua indelingen wijzigt het volgende:

     Alba Style 466 krijgt standaard een XL-Freeze 150 liter koelkast.

    Alba Style 460 vervalt.

    Alba Style 497 vervalt.

     

     ANTARES TITANIUM serie:

     Deze succesvolle en overcomplete serie blijft voor komend jaar ongewijzigd.

     De te verkrijgen indelingen blijven de Antares Titanium 450, 455 en 470.

     De keuze blijft dus tussen een ruime caravan met eventueel enkele bedden, een vast twee persoons bed of zelfs een ruim eilandbed.

    ARTICA serie:

     De Artica 490 en 492 krijgen standaard een voorraam.

    Verder blijft deze uit 4 caravans bestaande serie ongewijzigd, wat inhoud dat elke indeling voorzien is van de grote 150 liter XL Freeze compressor koelkast.

    De basisserie van Caravelair, de Alba is verkrijgbaar vanaf € 18.445,-, de Alba Style begint bij € 21.050,-, de Antares Titanium wisselt vanaf € 24.850,- van eigenaar en de Artica start bij € 28.550,-.

    De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.

     Caravelair geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.

     Meet info: Website: www.caravelair.nl













    14-10-2022 om 14:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een buiten kant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-10-2022 om 13:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter kamperen

    SUNLIGHT geeft tips: Winterkamperen in een camper
     

    Van de gezellige berghut direct naar de skipiste – klinkt fantastisch en dat is het zeker. Maar de implementatie is vaak moeilijker dan verwacht. Zoek een geschikte hut, controleer beschikbaarheid, regel beklimming, draag bagage ... Dus waarom zou je de camper niet gewoon in een berghut veranderen?

    SUNLIGHT Adventure Crew-lid Oli Dorn is in de zomer op de paden en snowboardt in de winter op de berg. Ondanks alle actie gedurende de dag, moet ook de sfeer passen. De opgeleide timmerman en uitgelegde estheet weet van zijn camper een berghut te maken – als een aangenaam basiskamp direct aan de.

    Zijn tips:

    #1 De juiste plaats is het allerbelangrijkste
    Als u een camper of camper bezit of huurt voor een skivakantie, moet u eerst uw verwachtingen van uw vakantiebestemming en kampeeruitrusting definiëren. Is er een familievakantie gepland naast de rodelbaan en beginnersheuvel, of bent u op zoek naar de ideale plek in de buurt van de droompoederpistes? Of het nu gaat om tourers, alpineskiërs of winterwandelaars – of het nu uiteindelijk gaat om de skiruimte, het wellnessaanbod of de nabijheid van het volgende skigebied – wie van tevoren duidelijke ideeën heeft, vindt snel de ideale parkeerplaats. De zoekopdracht helpt bijvoorbeeld bij het zoeken Pincamp, het campingportaal van de ADAC. Hier kunt u wintercampings per regio bekijken en
    alle belangrijke informatie krijgen.

    De volgende campings bieden het hele jaar door geweldige plaatsen direct bij het skigebied:
    • Camping Pradafenz in Churwalden, Zwitserland
    • RinerLodge, Davos, Zwitserland
    • Caravanpark Sexten, Zuid-Tirol, Italië
    • Sportcamp Wolferlgut, Oostenrijk
    • Camping Sölden, Oostenrijk

    Oli Dorn reist het liefst in de winter naar het Engadin: "Ik ga graag met mijn gezin op de 356 dagen Camping Morteratsch. Het biedt alles wat je je als wintersporter maar kunt wensen. De skigebieden in de omgeving zijn allemaal bereikbaar met de gratis skibus. Na een lange dag op de kan ik mijn snowboard in de skiruimte zetten. Daarna gaat het naar de sauna – inclusief uitzicht op de Bernina Group."

    #2 Upgraden en uitrusten
    Als u in de winter onderweg bent, hebt u een voertuig nodig dat geschikt is voor de winter - uitgerust met verwarming en koude isolatie, zoals het geval is met alle SUNLIGHT-voertuigen.

    "Als je een skivakantie combineert met vanlife, moet je wel geschikte sneeuwkettingen bij je hebben. Daarnaast heb ik er een gewoonte van gemaakt om altijd elektrische skischoendrogers mee te nemen – ze kunnen gemakkelijk in de camper of in de achterste garage worden aangesloten en de volgende dag begint skiën of snowboarden met droge voeten."

    #3 Kokolores voor het hutgevoel
    Om de avonden comfortabel af te sluiten en het zekere hutgevoel te laten ontstaan, wordt de camper snel opnieuw ontworpen. Een kleine vuurschaal voor het voertuig, een lantaarn of de SPIN tafelhaard van het merk Allgäu Höfats zorgen voor een perfecte sfeer. Daarnaast knuffeldekens en in het interieur van het voertuig natuurlijk noodzakelijkerwijs sprookjesachtige lichten.

    "Voor mij heeft winterkamperen zijn heel bijzondere charme. In de zomer breng je zoveel mogelijk tijd buiten door, in de winter is mijn SUNLIGHT T 68 nog meer mijn nest. Buiten de duisternis, de stilte, de koude lucht, binnen in mijn warme, gezellige huis met hutgevoel – precies waar ik wil staan en dat is in het beste geval precies waar de sneeuw perfect is..."

    12-10-2022 om 13:36 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterlandschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12-10-2022 om 13:33 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwater spelen

    Avontuurlijke vakantie onder water
    Internationale duikbeurs "Interdive" als nieuwe attractie op de vakantiebeurs CMT in Stuttgart en op de reisbeurzen in Hamburg
    Groei voor het portfolio van vakantiebeurzen in Stuttgart en Hamburg: Vanaf aanstaande januari wordt de "Interdive", internationale duik-, snorkel- en reisbeurs, gepresenteerd als onderdeel van de twee vakantiebeurzen. Organisator Walter Harscher verwacht van deze stap een nieuwe impuls en vooral een breder publiek voor de hotspot rondom de duiktoerismemarkt. "Voor ons bij Messe Stuttgart is het nieuwe gebied een ideale aanvulling op ons bestaande aanbod voor actieve en sportieve vakantiegangers met een zwak voor onderwateravonturenwerelden", zegt Guido von Vacano, lid van de raad van bestuur van Messe Stuttgart en verantwoordelijk voor de Vakantiebeurzen in Stuttgart. Naast Stuttgart (19 t/m 22 januari) staat Interdive volgend jaar ook op de reisbeurzen in Hamburg (8 t/m 12 februari).
    Naast de huidige duiktrends is ook de bescherming van de zeeën een issue
    "De Interdive biedt de mogelijkheid om kennis te maken met innovaties en trends op het gebied van duiken, snorkelen en de bijbehorende bestemmingen", zegt organisator Walter Harscher. Al met al presenteerden binnen- en buitenlandse maakbedrijven, dealers, duikscholen, touroperators en verenigingen hun huidige producten en diensten. Naast duikuitrusting, training, technologie, bestemmingen en speciale reizen, ligt de focus van de beurs ook op bescherming van de zee en duurzaamheid. "De eerste overweging was dat we onze doelgroepen in het kader van de vakantiebeurs van Stuttgart specifiek konden aanspreken en hun voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van het expositiecentrum of de vervoersverbindingen, wilden benutten", zegt Walter Harscher. "Bovendien krijgen de exposanten de mogelijkheid om niet alleen de bekende klantenkring aan te spreken, maar ook andere beursbezoekers te interesseren voor duiken en zo nieuwe klanten binnen te halen."
    Volgens Harscher past de combinatie met het beursnetwerk uitstekend, aangezien de bezoekers van de Interdive multisportliefhebbers zijn die ook enthousiast zijn over andere vakgebieden. Met de integratie wil Walter Harscher de Interdive nog interessanter maken - zowel voor de bezoekers als voor de exposanten, daarnaast zijn de verschillende beurslocaties een groot pluspunt. "Op deze manier kunnen we dicht bij duikers in heel Duitsland komen", zegt Harscher.
    Guido van Vacano ziet in de nieuwe special area veel links naar de inhoud van de beurzen in Stuttgart en Hamburg. “Bezoekers zijn dol op het thema vakantie op het water en zullen zeker ook enthousiast zijn over het gebied 'Onder Water'. Dit is een uitgelezen kans voor onze vakantiebeurzen om een ​​extra publiek aan te trekken voor duik- en snorkelvakantie-aanbiedingen. We zijn dan ook erg blij dat we dit spannende nieuwe gebied in de toekomst op twee locaties kunnen laten zien”, zegt hij. Ook de aansluiting op het caravanterrein kan met het nieuwe thema voorbeeldig worden gepresenteerd. “Of je nu op de grote golf wilt varen, staand peddelt of de onderwaterwereld wilt verkennen, een camping of vakantiecentrum met duikschool aan het meer of aan zee is het perfecte basiskamp voor elke watersportliefhebber. Of het nu gaat om koraalriffen, kleurrijke glinsterende vissen of spectaculaire waterplanten recht voor de duikbril, op een caravanvakantie kun je niet alleen een regio ervaren, maar ook wat daar verborgen is onder het wateroppervlak met al je zintuigen", zegt Guido von Vacano.
    De Interduikbeurs
    De internationale duikbeurs Interdive vindt plaats op het tweede CMT-weekend van 19 t/m 22 januari 2023 in Stuttgart en op de reisbeurzen in Hamburg van 8 t/m 12 februari. De beurs vindt zijn oorsprong in Friedrichshafen en vond daar in september 2022 voor de tiende keer plaats. Het wordt bijgewoond door ongeveer 15.000 geïnteresseerden uit heel Duitsland en uit de buurlanden Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië. Naast de CMT in Stuttgart en de oohh! FreizeitWelten in Hamburg, de Interdive zal in september doorgaan in Friedrichshafen. Meer informatie op https://friedrichshafen.inter-dive.de/de/Ueber-die-Messe/

    12-10-2022 om 13:28 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe wagens in de lift

    Tweedehandsmarkt blijft achterop hollen, nieuwe wagens positief

    De tweedehandsmarkt blijft in het slop. Voor de achtste opeenvolgende maand kleuren de cijfers rood. In september doken de cijfers opnieuw dieper, zo’n -13,6% ten opzichte van 2021 en -9,7% ten opzichte van september 2020. Er werden afgelopen maand 53.111 occasies ingeschreven, een daling met maar liefst 8.357 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste negen maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -11,0% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van al zo’n -60.095 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW en Opel terwijl Peugeot in september over Mercedes wipte.

    De markt van nieuwe personenwagens lijkt aan een revival toe. Voor de tweede opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In september werden er 31.025 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van +16,8%.  Berekend over de eerste negen maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -10,2% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal verderzetten.  

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na de positieve cijfers in 2021 merken we dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens maand na maand moeilijke tijden beleeft. Voor de achtste opeenvolgende maand daalde in september het aantal inschrijvingen met -13,6%  tot 53.111 stuks waardoor de markt over de eerste negen maanden met -11,0%  kromp. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 60.095 eenheden. De sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis, het veiligheidsrisico in het Oosten enz.  zijn allemaal factoren die het consumentenvertrouwen negatief beïnvloeden, waardoor het showroombezoek en dus ook de koopintentie teruglopen. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Opvallend is dat de nieuwmarkt voor de tweede opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen het over de eerste negen maanden procentueel zelfs beter doet dan de occasies: -10,2% nieuwe voertuigen vs. -11,0% tweedehands. In absolute cijfers blijft de occassionmarkt evenwel 72% groter dan de nieuwmarkt met 484.531 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 281.490 nieuwe voertuigen. De positieve cijfers van de nieuwe voertuigen kunnen verklaard worden door de verhoogde leveringen sinds augustus. Of het tot een echte kentering zal komen valt nog af te wachten. Zowel de Stellantis- als de VW-Groep maakten de afgelopen dagen bekend dat een oplossing voor de crisis van de halfgeleiders niet moet verwacht worden voor eind 2023. En laat nu net die beperkte beschikbaarheid van halfgeleiders een van de hoofdredenen zijn voor de teruglopende productie en beperkte levering van nieuwe voertuigen.” 

    Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.

    Ivo Willems, Cardoen : “De daling van de cijfers voor occasies heeft te maken met het mindere aanbod en wat we beschikbaar hebben, is dan ook nog eens duurder of heeft al veel kilometers. Wie kleine, jonge auto's met weinig kilometers op de teller heeft, kan deze bijna aan nieuwprijs verkopen... helaas zijn ze er niet. We zien momenteel ook dat er meer nieuwe wagens geleverd worden, wat het minder slechte resultaat verklaart op de nieuwmarkt. Maar we merken ook dat het vooral de SUV's  zijn die van de band lopen en geleverd worden.”

    Simon Bossuyt, Dex : We zien inderdaad in september een gelijkaardig scenario met mei/juni (juli en augustus waren minder). Zeker bij nieuwsberichten over de daling van gasprijzen etc. zien we opnieuw een opflakkering, maar omgekeerd dan uiteraard ook weer. Qua stockvoorraad zitten wij opnieuw op het voorziene niveau  :  we hebben veel gezaaid, nu willen we de komende maanden/weken oogsten. De verkoop valt altijd wat stil naar het einde van de maand toe, maar richting oktober zien we wel een positieve trend.

    Ook bij de merkverdelers horen we eenzelfde verhaal, Henri de Hemptinne, CIAC Ford & Toyota legt uit: “De particuliere markt voor nieuwe wagens laat het nog steeds afweten, terwijl de fleetverkoop relatief op peil blijft, maar door gebrek aan wagens en de lange leveringstermijnen kopen de fleetmanagers langer op voorhand en is er dus een anticipatie op de verkopen. De leveringsproblemen blijven een negatieve factor. Door het verder zakken van het ondernemersvertrouwen, evenals het vertrouwen van de consument door de hoge energiekosten, zal het tot het einde van het jaar moeilijk blijven. Het tweedehandsaanbod blijft beperkt en de prijzen zijn vrij hoog maar ze blijven stabiel. Vraag en aanbod hebben zich dus bij hogere prijzen t.o.v. twee jaar geleden gestabiliseerd.”.

     

    Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - september 2022

    Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (september 2022)

    Details tweedehandse personenwagens

    Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Peugeot & Mercedes haasje-over spelen in de top 5.

    De meest populaire modellen in september waren andermaal de VW Golf (2.402 ex) en VW Polo (1.866 ex.), gevolgd door de BMW 3-reeks (1.422 ex.), de Ford Fiesta (1.266 ex.) en Renault Clio (1.225 ex).

    Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,5% vs. diesel 40,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,5%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,5% , terwijl er 1,5% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

    Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,8% (16,8% HEV incl. mild hybrids; 15,4% PHEV en 10,6% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 15.2% van de leveringen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.

    De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling  1% uitwisselen.

    12-10-2022 om 13:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speed pedelecs in de lift

    Speed pedelecs blijven hoge toppen scheren, zowel nieuw als tweedehands

     

    In september werden opnieuw 1.767 nieuwe speed pedelecs ingeschreven: dat zijn er 748 meer dan vorige september of een stijging met +73,4% ten opzichte van 2021. Het jaar 2022 wordt sowieso een topjaar want de voorbije negen maanden zijn er al 13.484 nieuwe Speed Pedelecs ingeschreven, een stijging van +38,7% of 3.760 exemplaren ten opzichte van 2021.

    Ook de tweedehandse speed pedelecs blijven het ongemeen goed doen: in september steeg het aantal inschrijvingen met + 49,3% (600 eenheden) waardoor het jaartotaal uitkomt op 4.491 eenheden (+114,6%) vergeleken met 2021.

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  “De inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs blijven na een dolle zomer hoge toppen scheren: ook in september bleef het niveau erg hoog. Ten opzichte van september 2021 steeg de markt met maar liefst +73,4% tot 1.767 eenheden waardoor het jaartotaal al is opgelopen tot 13.484. Dat is een stijging met +38,7% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2021 en daardoor overschrijden we nu reeds het totale aantal nieuw ingeschreven speed pedelecs van 2021 (12.377 stuks)! Ook spectaculairder is het stijgende succes van de tweedehandse speed pedelecs. In september 2022 werden 600 snelle fietsen opnieuw ingeschreven waardoor de totale tweedehandsmarkt op 4.491 eenheden komt. Een stijging met maar liefst +114,1% ten opzichte van 2021. Een opvallende fenomeen aangezien de speed pedelec een relatief recente verschijning is op de Belgische wegen. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen een tweede leven en blijven dus nog wat langer in gebruik. Bijzondere vaststelling is dat het aantal inschrijvingen groeit in vrijwel ALLE provincies. Antwerpen blijft de bakermat van de hogesnelheidsfiets, maar wordt op korte afstand gevolgd door Oost-Vlaanderen. Hoewel bescheiden in absolute aantallen, is het mooi om te zien dat zowel Brussel als de Waalse provincies stilaan meer interesse tonen voor de speed pedelec”.

    Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: Deze positieve cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speed pedelec populair blijft en zelfs nog aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en verplaatst je vlot doorheen de files!”

    Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (januari -> september)

    Particulier versus bedrijven en leasing

    Particulieren nemen in deze eerste negen maanden nog steeds bijna de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 6.711 stuks (49,8%) waren privé-aankopen.

    Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 4.975 stuks of 36,9% van de markt. Een stijging van +48,3%. Directe aankopen door bedrijven stijgen wat minder snel met 1.798 stuks of 13,3 % van de markt. 

    Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing:  minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”

    Geografische verschillen

    Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95% voor zijn rekening met 12.846 stuks , terwijl Brussel (270 stuks) en heel Wallonië (368 stuks) de overige 5% van de markt vertegenwoordigen. 

    Opvallende vaststelling:  Antwerpen – met een totaal van 3.210 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecsprovincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (3.154 stuks).  Ook Vlaams-Brabant (2.800 ex., +41%) zit net als Limburg (2.156 ex; +48%) en West-Vlaanderen (1.526 ex., +40 %) duidelijk in de lift.

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.

    Guy Crab legt uit: “Er worden in Wallonië en Brussel inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een spectaculair stijgende verkoop van speed pedelecs.”

    In augustus zijn de resultaten aan Waalse kant evenwel unaniem positief: Luik (+121%) & Namen (+120%) groeien fors, maar ook Henegouwen (+96%) boekt vooruitgang. Waals Brabant blijft status quo. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning maar we zien een stijging met +67% tot 25 exemplaren. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije acht maanden 270 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +42%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een zeer verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en –steps in de Brusselse regio.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)

    Cijfers 2de Hands Speed Pedelecs

    Sedert de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden.  Lease-fietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als 2de hands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    We merken dus de ontwikkeling en sterke groei van een 2de handsmarkt. Tijdens de maand september  werden maar liefst 600 tweedehandse speed pedelecs opnieuw ingeschreven, een stijging met +49,3% . Over de eerste negen maanden van 2022 vonden 4.491 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst +114,6% met vorig jaar (2.093 stuks) en meer dan 5x meer (+540,7%) vergeleken met 2020 (701 stuks)

    12-10-2022 om 13:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoog in de bergen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12-10-2022 om 13:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!