Nieuwe kleurstelling Mondial- en Cruzer-interieur, Basecamp krijgt een nieuwe indeling!
Afgelopen seizoen was wederom een verkooptopper voor Sprite. Dat is voor Sprite echter geen reden om stil te zitten. Er komen nieuwe kleurstellingen en detailveranderingen. De Basecamp krijgt tevens een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed.
Deze nieuwe indeling, de Basecamp 3, heeft dezelfde lengte als de Basecamp 4.
Ook de indeling is nagenoeg gelijk, alleen hier heeft de voorzit plaats gemaakt voor een vast tweepersoonsbed.
De Basecamp wordt verder verfraaid met een nieuwe buitendecoratie in combinatie met fraaie aluminium 15 inch wielen.
Mondial SE en Cruzer SR
De focus qua modellenseries wordt de komende jaren gelegd op de Mondial SE en Cruzer SR serie. Beide series krijgen een update in de vorm van nieuwe interieurkleuren voor het meubelwerk, tafel en werkbladen.
Ook de buitenzijde van deze series worden verfraaid met nieuwe lichtmetalen velgen.
En daarbij krijgt de Mondial SE serie een andere stoffering.
De keuken van de Cruzer SR wordt voorzien van een nieuwe magnetron zonder draaiplateau.
De indelingen van de van beide series wijzigen niet.
Alpine Sport
Voor het seizoen 2023 ligt alle aandacht op de eerdergenoemde series. De instapserie Alpine Sport gaat na 10 jaar plaats maken voor de modernere Mondial SE serie. Eén model blijft echter nog doorlopen omdat de populariteit van dit model onverminderd groot blijft. De Alpine Sport 370 EK!
Dus ook komend jaar is deze bestseller nog gewoon verkrijgbaar.
De nieuwe caravans staan vanaf eind augustus in de showroom.
De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 25.695, - voor de Alpine Sport, € 29.495, - voor de Mondial SE, € 33.295, - voor de Cruzer SR en de Basecamp is er vanaf € 31.795, -.
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Jongeren rijden steeds minder met de auto In drie jaar tijd is het aandeel van de kilometers die jongeren afleggen als autobestuurder gedaald van 55% naar 45%.
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar legden de Belgen gemiddeld 33 km per dag af. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar (27 km) maar ligt nog ver onder het gemiddelde van voor de coronacrisis (40 km). Vooral verplaatsingen als autobestuurder zijn sterk verminderd: het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ten opzichte van 2019. Het zijn vooral de jongeren (18-34) die minder met de auto rijden: het aandeel van de kilometer die zij afleggen als autobestuurder is gedaald van 55% in 2019 naar 45% in 2022. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de laatste mobiliteitsbarometer van Vias institute.
Vias institute publiceert elk kwartaal een mobiliteitsbarometer om de meest recente ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit in België op te volgen. Via deze barometer krijgen we een beeld over welke vervoersmiddelen Belgen gebruiken en hoeveel kilometer zij gemiddeld afleggen. De data werden verzameld via een online enquête die afgenomen werd bij een representatieve steekproef van 6000 respondenten.
Men legt gemiddeld 33 kilometer af per dag, tegenover 40 kilometer drie jaar geleden Hoewel het verkeer in België zich aan het herstellen is na twee jaar getroffen te zijn door de coronacrisis, zien we dat het verkeer zich nog niet terug op het niveau van voor 2020 bevindt. Zo is het aantal afgelegde kilometer tijdens de eerste zes maanden van dit jaar nog steeds 17% lager dan in dezelfde periode in 2019 (tijdens de eerste helft van dit jaar werden er per dag gemiddeld 300 miljoen kilometer afgelegd in België, tegenover 361 miljoen in 2019). Daarentegen is het aantal kilometers wel gestegen met 21% in vergelijking met de eerste zes maanden van 2021.
Het gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon bedroeg tijdens de eerste helft van dit jaar 33 km, wat een stijging is ten opzichte van de eerste helft van 2021 (27 km) maar nog steeds lager ligt dan het gemiddelde in de eerste helft van 2019 (40 km).
De toename van het telewerken lijkt het aantal verplaatsingen in België aanzienlijk te hebben verminderd. Het is zeer waarschijnlijk dat dit effect zal blijven door de stijging van de brandstofprijzen. Eén op de drie Belgen geeft immers aan dat ze de auto minder gebruiken sinds de stijging van de brandstofprijzen.
Aantal afgelegde kilometer
Gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon
1e semester 2017
359 miljoen km
39,8 km
1e semester 2018
357 miljoen km
39,5 km
1e semester 2019
361 miljoen km
40,4 km
1e semester 2020
235 miljoen km
25,7 km
1e semester 2021
248 miljoen km
27,0 km
1e semester 2022
300 miljoen km
32,5 km
Evolutie 2019-2022
- 17%
- 20%
Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ivm 2019 Autorijden is na de coronapandemie minder populair geworden. Het aandeel van het totale aantal afgelegde kilometer dat als autobestuurder wordt afgelegd is afgenomen van 57% tijdens de eerste helft van 2021 naar 52% tijdens de eerste helft van dit jaar. Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders ligt ook nog steeds onder het niveau van de eerste helft van 2019 (23% lager). Het is vooral bij de jongere populatie (18-34) dat autorijden minder populair is geworden. Het aandeel van de afgelegde kilometers als autobestuurder is van 55% in 2019 naar 45% in 2022 gegaan.
Files, het risico op ongevallen, steeds moeilijkere toegang tot een rijbewijs, de stijging van voertuig- en brandstofprijzen: meer en meer jongeren laten de auto vrijwillig aan de kant staan en halen hun rijbewijs slechts uit verplichting. De coronacrisis lijkt deze tendens te hebben versterkt.
Het gebruik van het openbaar vervoer is tijdens de pandemie aanzienlijk verminderd en begint zich pas dit jaar opnieuw te herstellen. In de eerste helft van 2019 gaf nog 12% van de respondenten aan dat ze het openbaar vervoer gebruikt hadden. Tijdens de coronapandemie daalde dit aandeel tot 7%, maar tijdens de eerste helft van dit jaar zien we opnieuw een toename: 11% van de respondenten geeft aan het openbaar vervoer te gebruiken. Toch ligt het aantal kilometer dat met het openbaar vervoer wordt afgelegd nog steeds 27% lager dan in de eerste helft van 2019. Dit is gedeeltelijk toe te schrijven aan een daling van het aantal verplaatsingen met de trein als gevolg van telewerken.
Het gebruik van de elektrische fiets blijft jaar na jaar toenemen. In 2017 gaf slechts 3% van de respondenten aan gebruik te hebben gemaakt van een elektrische fiets, dit aandeel steeg naar 5% in 2019 en is al 7% in de eerste helft van 2022. De elektrische fiets blijft het populairst bij 55-plussers: in 2022 verplaatste 9% van de respondenten uit deze leeftijdsgroep zich met een elektrische fiets. In Vlaanderen worden bijna evenveel kilometer afgelegd op een elektrische fiets als op een gewone fiets.
Conclusie Mede dankzij telewerken blijft het verkeer in België onder het niveau van voor 2020. Het aantal kilometer dat in de eerste zes maanden van dit jaar werd afgelegd, ligt 17% lager ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Vooral het autogebruik is sterk gedaald: er worden 23% minder kilometers afgelegd door autobestuurders ten opzichte van 2019. Vooral onder de jongere populatie (18-34) verliest autorijden aan populariteit: het aantal kilometer dat zij als automobilist hebben afgelegd, is gedaald van 55% in 2019 tot 45% in 2022. De stijging van de brandstofprijzen zal dit verschijnsel waarschijnlijk nog versterken. Alle cijfers van de mobiliteitsbarometer zijn beschikbaar via https://www.vias-modalsplit.be/nl/.
Contactpersoon: Karin Genoe, CEO Vias Institute: 0495/16.54.02