Nieuwe kleurstelling Mondial- en Cruzer-interieur, Basecamp krijgt een nieuwe indeling!
Afgelopen seizoen was wederom een verkooptopper voor Sprite. Dat is voor Sprite echter geen reden om stil te zitten. Er komen nieuwe kleurstellingen en detailveranderingen. De Basecamp krijgt tevens een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed.
Deze nieuwe indeling, de Basecamp 3, heeft dezelfde lengte als de Basecamp 4.
Ook de indeling is nagenoeg gelijk, alleen hier heeft de voorzit plaats gemaakt voor een vast tweepersoonsbed.
De Basecamp wordt verder verfraaid met een nieuwe buitendecoratie in combinatie met fraaie aluminium 15 inch wielen.
Mondial SE en Cruzer SR
De focus qua modellenseries wordt de komende jaren gelegd op de Mondial SE en Cruzer SR serie. Beide series krijgen een update in de vorm van nieuwe interieurkleuren voor het meubelwerk, tafel en werkbladen.
Ook de buitenzijde van deze series worden verfraaid met nieuwe lichtmetalen velgen.
En daarbij krijgt de Mondial SE serie een andere stoffering.
De keuken van de Cruzer SR wordt voorzien van een nieuwe magnetron zonder draaiplateau.
De indelingen van de van beide series wijzigen niet.
Alpine Sport
Voor het seizoen 2023 ligt alle aandacht op de eerdergenoemde series. De instapserie Alpine Sport gaat na 10 jaar plaats maken voor de modernere Mondial SE serie. Eén model blijft echter nog doorlopen omdat de populariteit van dit model onverminderd groot blijft. De Alpine Sport 370 EK!
Dus ook komend jaar is deze bestseller nog gewoon verkrijgbaar.
De nieuwe caravans staan vanaf eind augustus in de showroom.
De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 25.695, - voor de Alpine Sport, € 29.495, - voor de Mondial SE, € 33.295, - voor de Cruzer SR en de Basecamp is er vanaf € 31.795, -.
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Jongeren rijden steeds minder met de auto In drie jaar tijd is het aandeel van de kilometers die jongeren afleggen als autobestuurder gedaald van 55% naar 45%.
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar legden de Belgen gemiddeld 33 km per dag af. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar (27 km) maar ligt nog ver onder het gemiddelde van voor de coronacrisis (40 km). Vooral verplaatsingen als autobestuurder zijn sterk verminderd: het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ten opzichte van 2019. Het zijn vooral de jongeren (18-34) die minder met de auto rijden: het aandeel van de kilometer die zij afleggen als autobestuurder is gedaald van 55% in 2019 naar 45% in 2022. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de laatste mobiliteitsbarometer van Vias institute.
Vias institute publiceert elk kwartaal een mobiliteitsbarometer om de meest recente ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit in België op te volgen. Via deze barometer krijgen we een beeld over welke vervoersmiddelen Belgen gebruiken en hoeveel kilometer zij gemiddeld afleggen. De data werden verzameld via een online enquête die afgenomen werd bij een representatieve steekproef van 6000 respondenten.
Men legt gemiddeld 33 kilometer af per dag, tegenover 40 kilometer drie jaar geleden Hoewel het verkeer in België zich aan het herstellen is na twee jaar getroffen te zijn door de coronacrisis, zien we dat het verkeer zich nog niet terug op het niveau van voor 2020 bevindt. Zo is het aantal afgelegde kilometer tijdens de eerste zes maanden van dit jaar nog steeds 17% lager dan in dezelfde periode in 2019 (tijdens de eerste helft van dit jaar werden er per dag gemiddeld 300 miljoen kilometer afgelegd in België, tegenover 361 miljoen in 2019). Daarentegen is het aantal kilometers wel gestegen met 21% in vergelijking met de eerste zes maanden van 2021.
Het gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon bedroeg tijdens de eerste helft van dit jaar 33 km, wat een stijging is ten opzichte van de eerste helft van 2021 (27 km) maar nog steeds lager ligt dan het gemiddelde in de eerste helft van 2019 (40 km).
De toename van het telewerken lijkt het aantal verplaatsingen in België aanzienlijk te hebben verminderd. Het is zeer waarschijnlijk dat dit effect zal blijven door de stijging van de brandstofprijzen. Eén op de drie Belgen geeft immers aan dat ze de auto minder gebruiken sinds de stijging van de brandstofprijzen.
Aantal afgelegde kilometer
Gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon
1e semester 2017
359 miljoen km
39,8 km
1e semester 2018
357 miljoen km
39,5 km
1e semester 2019
361 miljoen km
40,4 km
1e semester 2020
235 miljoen km
25,7 km
1e semester 2021
248 miljoen km
27,0 km
1e semester 2022
300 miljoen km
32,5 km
Evolutie 2019-2022
- 17%
- 20%
Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ivm 2019 Autorijden is na de coronapandemie minder populair geworden. Het aandeel van het totale aantal afgelegde kilometer dat als autobestuurder wordt afgelegd is afgenomen van 57% tijdens de eerste helft van 2021 naar 52% tijdens de eerste helft van dit jaar. Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders ligt ook nog steeds onder het niveau van de eerste helft van 2019 (23% lager). Het is vooral bij de jongere populatie (18-34) dat autorijden minder populair is geworden. Het aandeel van de afgelegde kilometers als autobestuurder is van 55% in 2019 naar 45% in 2022 gegaan.
Files, het risico op ongevallen, steeds moeilijkere toegang tot een rijbewijs, de stijging van voertuig- en brandstofprijzen: meer en meer jongeren laten de auto vrijwillig aan de kant staan en halen hun rijbewijs slechts uit verplichting. De coronacrisis lijkt deze tendens te hebben versterkt.
Het gebruik van het openbaar vervoer is tijdens de pandemie aanzienlijk verminderd en begint zich pas dit jaar opnieuw te herstellen. In de eerste helft van 2019 gaf nog 12% van de respondenten aan dat ze het openbaar vervoer gebruikt hadden. Tijdens de coronapandemie daalde dit aandeel tot 7%, maar tijdens de eerste helft van dit jaar zien we opnieuw een toename: 11% van de respondenten geeft aan het openbaar vervoer te gebruiken. Toch ligt het aantal kilometer dat met het openbaar vervoer wordt afgelegd nog steeds 27% lager dan in de eerste helft van 2019. Dit is gedeeltelijk toe te schrijven aan een daling van het aantal verplaatsingen met de trein als gevolg van telewerken.
Het gebruik van de elektrische fiets blijft jaar na jaar toenemen. In 2017 gaf slechts 3% van de respondenten aan gebruik te hebben gemaakt van een elektrische fiets, dit aandeel steeg naar 5% in 2019 en is al 7% in de eerste helft van 2022. De elektrische fiets blijft het populairst bij 55-plussers: in 2022 verplaatste 9% van de respondenten uit deze leeftijdsgroep zich met een elektrische fiets. In Vlaanderen worden bijna evenveel kilometer afgelegd op een elektrische fiets als op een gewone fiets.
Conclusie Mede dankzij telewerken blijft het verkeer in België onder het niveau van voor 2020. Het aantal kilometer dat in de eerste zes maanden van dit jaar werd afgelegd, ligt 17% lager ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Vooral het autogebruik is sterk gedaald: er worden 23% minder kilometers afgelegd door autobestuurders ten opzichte van 2019. Vooral onder de jongere populatie (18-34) verliest autorijden aan populariteit: het aantal kilometer dat zij als automobilist hebben afgelegd, is gedaald van 55% in 2019 tot 45% in 2022. De stijging van de brandstofprijzen zal dit verschijnsel waarschijnlijk nog versterken. Alle cijfers van de mobiliteitsbarometer zijn beschikbaar via https://www.vias-modalsplit.be/nl/.
Contactpersoon: Karin Genoe, CEO Vias Institute: 0495/16.54.02
Motorpresse Stuttgart eert de caravans van het jaar 2022
Motorpresse Stuttgart organiseerde opnieuw de traditionele lezerskeuze "Caravans van het Jaar" en in het seizoen 2022 was Fendt-Caravan met zijn producten opnieuw de grote winnaar in het voordeel van de deelnemers.
In de lezerspeiling van het gerenommeerde tijdschrift "CARAVANING" behaalden alle vijf de fendt-caravan series genomineerd voor de stemming de 1e plaats in hun respectievelijke categorieën en bovendien de 2e plaats als twee modelseries uit Mertingen in dezelfde categorie meededen. Veel meer dan 6.400 deelnemers konden hun favorieten bepalen uit 68 verschillende modellen, die waren onderverdeeld in verschillende categorieën. Alle caravans werden door de deelnemers beoordeeld op een breed scala aan criteria.
In de categorie "Middenklasse" won de "Bianco Activ/Bianco Selection", de 2e plaats werd veiliggesteld door de "Sapphire" serie. Ook in de categorie "Upper Middle Class" kwam met de "Opal" de winnaar van Fendt-Caravan. In de "Upper and Luxury Class" werden de Fendt caravan modelserie "Diamant" op de 1e plaats en "Tendenza" op de 2e plaats tweemaal bekroond.
We willen de lezers van het tijdschrift "CARAVANING" bedanken voor hun herhaalde zeer positieve evaluatie van onze caravans.
"We zijn voortdurend bezig met de verdere ontwikkeling van onze producten om onze klanten ook in de toekomst van onze caravans te overtuigen. Met deze speciale awards spreken lezers en klanten hun vertrouwen uit in zowel onze producten als ons bedrijf. Dit is en blijft een stimulans en onze eigen claim in de toekomst", zegt Marketing Manager Thomas Kamm.
De tijdloos moderne trendsetter serie Tendenza presenteert zich met een volledig opnieuw ontworpen meubelinterieur met 7 plattegronden.
De trenda 2023 in de buitenruimte
Compleet nieuw automotive voor- en achterconcept; Bug gedeeltelijk in LFI-technologie
Specifieke Tendenza buiteninrichting met moderne gradiënttoepassing
Stahoogte 1.98 m
uniforme luifelstrip
Caravandak in GVK (als optie)
Nieuwe achterzijde in sandwichdesign
De krukassteunverlenging aan de achterzijde is met 50 mm ingekort en dus onopvallender
Nieuwe buitenverlichting rondom met innovatieve LED-randverlichting achterlichten met "gloeiend oppervlakeffect"
Lichtmetalen velgen zwart gepolijst
De Trenda 2023 binnen
Het nieuwe programma van de Tendenza omvat 7 plattegronden, waarvan 3 met queensize bedden en 2 met ALDE warmwaterverwarming en warmwater vloerverwarming
Nieuw meubeldecor "Noce Marche"
Nieuwe stofvarianten "Cannes" en "Studio-Line Vivara"
Meubelbeslag, handvatstrips en kliksluitingen in chroom
Rugbekleding met loungekarakter, zitkussens in comfortschuimkwaliteit (bij stoffenwereld "Studio Line Vivara")
Nieuwe dubbele USB-aansluitingen standaard in de boeg, achterkant en plank van de keuken (afhankelijk van het model)
Nieuwe dakopbergkoffers met nieuwe verlichting en nieuwe 12V-leesspots
Nieuwe plafondlamp
7-zone comfort schuimmatrassen in eenpersoons- en Franse bedden
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
Garderobe verlichting met bewegingssensor
Slaapwereld "Liva" als accessoire
Tapijt vastgeketend en losjes gelegd
Praktisch instaptapijt
Hordeur in het entreegebied
Vergroting van het interieur door optimalisatie van de flessenkrat
Nieuw keukenontwerp met aangepast keuken flashback paneel
Nieuwe moderne keukenkraan
Nieuw fornuis en spoelbak met glazen deksels (afhankelijk van het model)
Oven met grillfunctie (650 SFD en 650 SFDW)
Nieuwe compressorkoelkasten in verschillende maten (afhankelijk van het model)
Centraal display Fendt-CaravanCONNECT boven de toegangsdeur met app-bediening
Zekeringkast met plug-in systeem
Truma Gas heater Combi 4 of Combi 6 (650 SFD) met digitaal bedieningspaneel CP plus met recirculatieverdeling en geïntegreerde warmwaterboiler (10 liter inhoud) (afhankelijk van het model)
ALDE warmwaterverwarming en warmwater vloerverwarming (afhankelijk van het model)
Als Activ of Selection met zijn 16 plattegronden biedt de Bianco een gevarieerde selectie voor fantastisch mooie feelgoodmomenten, waaronder 6 aantrekkelijke kinderkamervarianten.
De Bianco 2023 in de buitenruimte
Compleet nieuw automotive voor- en achterconcept; Bug gedeeltelijk in LFI-technologie
Specifiek Bianco exterieurdecor met moderne blauwe toepassingen
Stahoogte 1.98 m
uniforme luifelstrip
Caravandak in GVK (als optie)
Nieuwe achterzijde in sandwichdesign
De krukassteunverlenging aan de achterzijde is met 50 mm ingekort en dus onopvallender
Nieuwe buitenverlichting rondom met innovatieve LED-randverlichting achterlichten met "gloeiend oppervlakeffect"
De Bianco 2023 binnen
Meubel decor "Tiberino"
Nieuwe stofvariant "Alicante" en versie "Zingaro"
Stevige welgevormde handgrepen
Een grote verscheidenheid aan zitgroepen, waaronder enkele middelste zitgroepen
Nieuwe dubbele USB-aansluitingen standaard in de boeg en achterkant
Nieuw heftafelontwerp (afhankelijk van het model)
Comfortabele, stevige verenmatrassen in eenpersoons- en franse bedden
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
Nieuwe kapstokhaken in de kleur "RVS"
Slaapwereld "Askil" als accessoire
Praktisch instaptapijt
Vergroting van het interieur door optimalisatie van de flessenkrat
Bedieningspaneel in de keuken in meubelinrichting
Absorber koelkasten in verschillende maten (afhankelijk van het model)
Nieuw fornuis en spoelbak met glazen deksels
TRUMA gaskachel S 3004 of S 5004 (afhankelijk van het model)
Ladder op het stapelbed van aluminium (afhankelijk van het model)
De extra standaarduitrusting van de Bianco Activ
Truma Gas Heater Combi 4 of Combi 6 met digitaal bedieningspaneel CP plus met luchtcirculatie en geïntegreerde warmwaterboiler (10 liter inhoud) (afhankelijk van het model)
Zijstoel als kist (belastbaar met max. 100 kg) (afhankelijk van het model)
Laterale oplaadfunctie (voor afzonderlijke bedden) (afhankelijk van het model)
De 720 SKDW Activ is uitgerust met een ALDE warmwaterboiler en warmwater vloerverwarming
De 515 SKF Activ wordt standaard geleverd met twee grote servicekleppen
Verhoogd laadvermogen door versterkt chassis (afhankelijk van het model)
Verlichting in de kast met bewegingssensor (afhankelijk van het model)
Apero - de nieuwkomer in het Fendt-Caravan programma van het seizoen 2023
Het NIEUWE: Apero – Trendy lifestyle kan worden ervaren in 7 plattegronden met een modern sprankelend interieur en slaapplaatsen voor maximaal 5 personen, ook met stapelbedden.
Apero
Ervaar een trendy levensstijl
Met de apero kunt u het moderne sprankelende interieur voor de speciale lifestyle vakantie in alle 7 plattegronden vanaf het begin ervaren.
Het nieuwe outdoor aperitief 2023
Compleet nieuw automotive voor- en achterconcept; Bug gedeeltelijk in LFI-technologie
Specifieke apero-buiteninrichting met moderne blauwe toepassingen
Stahoogte 1.98 m
uniforme luifelstrip
Caravandak in GVK (als optie)
Nieuwe achterzijde in sandwichdesign
De krukassteunverlenging aan de achterzijde is met 50 mm ingekort en dus onopvallender
Nieuwe buitenverlichting rondom met innovatieve LED-randverlichting achterlichten met "gloeiend oppervlakeffect"
De nieuwe Apero 2023 binnen
Nieuwe moderne 3-kleuren meubelinrichting "Norfolk"
Stofvarianten "Spring" en "Sunset"
Stevige design handvatstrips
Een grote verscheidenheid aan zitgroepen, waaronder enkele middelste zitgroepen
Dubbele USB-aansluitingen standaard in woon- en slaapgedeeltes
Nieuw heftafelontwerp (afhankelijk van het model)
Comfortabele, stevige verenmatrassen in eenpersoons- en franse bedden
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
Slaapwereld "Askil" als accessoire
Praktisch instaptapijt
Vergroting van het interieur door optimalisatie van de flessenkrat
Keukenachterwand met keukenraam en fraai geïntegreerde stopcontacten en schakelaars geïntegreerd in wandbekleding
Keukenkraan in antraciet
Absorber koelkasten in verschillende maten (afhankelijk van het model)
Fornuis en spoelbak met glazen deksels
TRUMA gaskachel S 3004 of S 5004 (afhankelijk van het model)
Welgevormde wastafel in de sanitaire ruimte (afhankelijk van het model)
Ladder op het stapelbed van aluminium (afhankelijk van het model)
Gewoon moderner, rechter en frisser: de LMC Style heeft voor het modeljaar 2023 een uitgebreide facelift ondergaan. De flexibele allrounder is de sterkste en meest uitgebreide modelserie van LMC en ideaal voor gezinnen dankzij de grote keuze aan indelingen.
Van de Style heeft alle gangbare bedvarianten eenpersoonsbed, tweepersoonsbed, eiland bed, hefbed, stapelbed, opklapbed en de mogelijkheid van twee slaapplaatsen in het hefdak. De vraag naar de LMC Style is groot. Een bijzondere focus bij de facelift ligt op de verdere ontwikkeling van de meubelbouw, de adaptatie van de decors en daarmee de afstemming op actuele woontrends. Licht eiken decor, in combinatie met fijn saliegroen en accenten in grijs en wit, ontmoet de betonlook vloer. Om rust in de kamer te brengen heeft LMC de Style serie chromen strips en handgrepen bedacht.
b
Indrukwekkend ruimtelijk gevoel
Het moderne Scandinavische design ondersteunt het karakteristieke, ruimtelijke gevoel van de stijl met veel ruimte om te koken, spelen en ontspannen. Het nieuwe rechte stuk meubelbouw geeft ook meer opbergruimte, bijvoorbeeld in de wandkasten. Hier waren de hoeken open. Daarnaast hebben alle bovenkastdeuren geen grepen en ondersteunen ook de open planken en optimaal gepositioneerde planken het concept. Nieuw in de badkamer is de hoekige, verzonken wastafel op een meer eenvoudige en eigentijdse manier ontworpen.
z
De meubelconstructie is overzichtelijk en goed toegankelijk. Er zijn ook veranderingen in de indeling van het tweepersoonsbed Style 460 D: de 440 D wordt geleverd met een compacte, geoptimaliseerde versie van de bestseller met meer opbergruimte dankzij de geïntegreerde linnenkast. Uittrekbare wastafel voor meer bewegingsvrijheid in de badkamer en een eenvoudig maar comfortabel toiletgebruik. Vanaf nu vertegenwoordigt alleen al de plattegrond van 500 K de Style-Lift reeks. Hier kan tot zeven medepassagiers kunnen slapen in het standaard hefbed en de geïntegreerde kinderbedden. Het onderwerp duurzaamheid is van groot belang in LMC-producten en daarom worden bij de facelift meer duurzame materialen gebruikt. De meubelstof is 100 procent resikleerbaar s
PET-flessen. "Easy clean" is een bijkomend voordeel van het PET-materiaal: vuildeeltjes blijven niet achter meer in de stof hangen ze kunnen gemakkelijk worden verwijderd zonder moeizaam te hoeven wassen. Net als in de Tandero reeks zorgen linnen gordijnen voor een goede woonsfeer. Hiervoor wordt de samenwerking met een Duitse weverij geïntensiveerd.
k
Voordelen: LMC kan rekenen op regionale productie, met kortere transportroutes en minder CO2. Bij alle innovaties wordt gekeken of en welk duurzaam alternatief mogelijk is.
Tandero 430 D, 480 D en 500 K
Begin dit jaar reed LMC met de Tandero in de nieuwe merklook. H 510 E krijgt veel versterkingen in het modeljaar 2023. De drie Tandero Modellen 430 D, 480 D en 500 K slim doordachte plattegronden met een hoog ontwikkelingspotentieel in de Japandi design huisstijl.
Met de Excellent Edition biedt Hobby een nieuw interieur aan. Redelijk modern, licht en ruim terwijl het toch nog een gemoedelijk sfeer heeft waar Hobby voor bekend is. Voor het komende modellen jaar zijn er zes indelingen in het aanbod.
We namen de Excellent 545 KMF onder de loep. Het is een ruime caravan voor een gezin met 2 kinderen, 3 zou ook kunnen, maar dan moet de zitgroep iedere avond tot bed worden omgebouwd en ’s morgens hetzelfde karweitje omgekeerd. De trekauto moet de nodige pk kunnen opleveren want dat vakantie huisje heeft een MTM van 2.000 kg . De 545 KMF heeft een midden zitgroep, vooraan een dwars opgesteld Frans-bed, achterin stapelbedden en een uit de kluiten gewassen badkamer. Onder de stapelbedden is een grote koffer die langs buiten via een garage deur bereikbaar is.
Het koetswerk van de Excellent Edition is typisch Hobby. Het voorfront heeft PV profielen en ABS hoekprofielen. Samen vormen ze een mooi aerodynamisch voorfront. De bumper achteraan is uit één stuk en moet men zelfs bij een kleine beschadiging helemaal vervangen. Het deksel van de disselkoffer is groot genoeg, de uitdraaisteunen zijn goed bereikbaar. De brede buitendeur met venster is van goede kwaliteit en heeft een hor afsluiting langs binnen. Zoals men mag verwachten zijn gordijnen en rollo’s aan de vensters standaard. Drie dakluiken brengen licht en lucht in het interieur. Waarom weten we niet, de badkamer is verstoken van een dakluik. Voor de buitenbeplating van het koetswerk nam men aluminiumplaat met fijn hamerslagprofiel.
Het interieur ziet er een beetje anders uit dan we gewoon zijn van de fabrikant uit Fockbek. Ontwerper maakten een eigen moderne stijl voor de nieuweling. Lichte kleuren afgewisseld met donkere panelen en werkbladen zij zeker niet mis. Daarbij maken de LED verlichting het bij avond zeer huiselijk in de caravan. de bovenkasten hebben licht gebogen witte deuren met enkele fijne donkere lijnen wat het ruimtelijk effect vergroot. Soliede scharnieren houden de bovenkastdeuren gemakkelijke open. Enkele goede punten zijn de zelfsluitende keukenladen en bovenkastdeuren. Meubelmakers van Hobby hebben alles keurig afgewerkt. Twee sterke gasveren houden de matras op lattenbodem gemakkelijk open. Om het niet te kostelijk te maken zijn de zitbanken en bedden onderbouw eenvoudig doch stevig gemaakt, aan het bovenste bed werd de veiligheidsleuning niet vergeten. Aankleden van het interieur zijn een knappe vakantievriendelijke uitvoering. Kleuren van kussens, gordijnen, de passende vloerbekleding zijn een staaltje van vakkennis. Met een deur wordt de kamer met de stapelbedden afgesloten. Door de kleerkast tussen de stapelbedden en badkamer wat smaller te maken hadden de bedden wat breder geweest.
De keuken op zich is een mooi uitgekiend meubelstuk met zijn witte deuren voorzien van brede handgrepen. Het aanrecht en de bovenste lade is donker uitgevoerd. Er zijn drie kookvuren naast elkaar en een ronde spoelbak in het aanrecht geïntegreerd. Zo blijft er vooraan nog wat plaats over als werkblad. De bovenkastdeuren met in de midden een open stuk draaien open. Onderaan zijn 3 brede laden met verdelingen en brede handgrepen. Aan de zijkant is een apotheker lade voor flessen plus ander smal hoog materiaal. Een 150 l grote Dometic koelkast houdt de pintjes en andere voeding fris. Enkele stopcontacten voor 230 Volt en USB aansluitingen zijn niet vergeten evenals het nodige licht voor het kokkerellen bij avond.
Ze is mooi uitgevoerd met voldoende open en gesloten bergvakken voor toiletgerief. Een wit ovaal waskommetje is in het wastafeltje met brede aflegplank gemonteerd. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk met voldoende omgevingsruimte geplaatst. De kers op de taart is de grote afzonderlijke douchecel. Een verleiding om lang onder de douche te staan, maar al dat water moet je aanhalen, na gebruik weer terug wegbrengen. Ik geef daarom de voorkeur om onder de douche te staan in het sanitair van de camping.
In de 2,5 m brede 545 KMF kom men een 2 x 1,4 m bed dwars opstellen. Dat geeft het voordeel dat er aan het voeteinde nog genoeg plaats is om in het bed te kruipen. Zo hoeft men zijn partner niet wakker te maken bij een noodzakelijk uitstapje bij nacht. Tegen de voorwand van de caravan zijn open bergvakken en een bovenkast met witte licht gebogen deuren. Onder het bed in de enorme koffer zijn een watertank en een deel van de technische uitrusting te vinden. Zoals bij alle caravans met een bed boven de grote koffer is het oppassen geblazen om er geen te zware zaken in te leggen, dat vertaalt zich met teveel gewicht op de kogel van het trekkend voertuig.
De nieuwe Excellent Edtion 545 KMF heeft een modern interieur dat duidelijk verschilt met de Hobby stijl die we al lang kennen. Door een juiste keuze van materialen en aangepaste kleuren voor kussens en gordijnen heeft hij toch dat huislijk gevoel van Hobby caravans. Bijzonder voor een wintervakantie zal Truma C6E nuttig zijn, voor de gezellig avonden kan men wat tokkelen op het Hobby TFT paneel dat een uitgebreid lichtsysteem in werking stelt. Nemen we daarbij nog de brede lange gang in het interieur en de vakantie kan beginnen.
De Tourer is nu in alle acht indelingen te bestellen. Het ontwerp hier was om een bijzonder licht en laag voertuig te ontwikkelen om een hoog laadvermogen te garanderen. De Tourer is momenteel een van de lichtste halfintegrale modellen. De tourer met een standaard coupé instap bevindt zich in het lagere mainstream-segment van de LMC-campers.
Een gebied met een moderne, eigentijdse inrichtingsstijl, die bijzonder klein is, maar spreekt ook grote gezinnen aan. Zoals gebruikelijk bij LMC is een hefdak voor extra slaapplaatsen mogelijk (behalve in de lift). Als prijsbewuste kampeerauto heeft de Tourer-serie vier indelingsvarianten T 630, T 660 G, T 720 en T 730 G in het portfolio. Kenmerkend hierbij is het lage totale hoogte 2,69 meter. Dit kwartet komt tot uiting in de vier extra plattegronden met elektrisch bedienbaar hefbed, de Tourer Liften. De liften zijn herkenbaar aan de toevoeging H in de typecode, bijvoorbeeld Tourer H 730 G. Dankzij de liftversies heeft de Tourer ook meer generatiepotentieel: hier zijn slaapplaatsen voor maximaal zes personen mogelijk.
Het terughoudende interieurdesign met licht houtdecor in wit en taupe weerspiegelt stijlvol de heldere en gestructureerde designlijn van LMC. De hoekige, greeploze meubels ademen rust uit. De standaarduitrusting omvat een extra brede kledingkast, eenpersoonsbedden met opklapbedfunctie, combinatiejaloezieën en de onderhoudsvriendelijke anti-vingerafdruk op alle oppervlakken. De uitschuifbare wastafel in de badkamer scoort punten, en de grote compressorkoelkast van 132 liter in de keuken. Meer opslagruimte wordt geboden door de verswatertank onder de vloer, die mechanisch wordt geleegd. Sfeerverlichting zorgt voor de juiste lichtsfeer. LMC toont de Innovan 590 als vierde lid van de sportieve, dynamische serie. Binnenkant en buitenkant van de Innovan reeks maakt indruk met een duidelijk gedefinieerde vormentaal. De LMC Innovan 590 is gebouwd op Ford-basis en verschilt dus in de chassisuitrusting van de Fiat.
Broers en zussen. De bijna zes meter lange nieuwe wordt gekenmerkt door een buitengewoon goed gevoel van ruimte. Het meest opvallende verschil met de Fiat is de stahoogte van 2,08 meter en de smallere totale breedte van 2,06 meter. Bij de meubelbouw onderscheidt het keukenblok zich door de geringere doorgangsbreedte en de grotere opbergruimte in de wandkasten door de extra hoogte. Het tweepersoonsbed achterin is voorzien van hoogwaardige matrassen en lattenbodems en zorgt zo voor een prima slaapcomfort. De intelligente rijhulpsystemen van Ford zorgen voor een hoog veiligheidsniveau, van het slaperigheidswaarschuwingssysteem tot de adaptieve ACC-snelheidsregelaar.
Handig is ook de voorruitverwarming met zijn geïntegreerde verwarmingsdraden. Je eigen smartphone zorgt voor eersteklas informatie en entertainment via Apple CarPlay of Android Auto. Qua prijs bevindt de LMC Innovan 590 zich in de lagere mainstream - met hoogwaardige apparatuur.
%%%FOTO6%%%
LMC Backrack+ is vanaf augustus te bestellen
De flexibele onderdelendrager LMC Backrack+ is speciaal ontwikkeld voor de LMC Innovan op basis van Fiat. Het modulaire systeem is vanaf augustus te bestellen en vergroot de opbergruimte op het voertuig. De Backrack+ wordt aan de achterdeuren van de zwerfauto bevestigd voor altijd veilig vervoer van sport- en vrijetijdsuitrusting. Op deze manier compenseert het systeem het ontbreken van een garage achter, die standaard is in grotere en dus aanzienlijk duurdere campers. De nieuwe LMC Backrack+ is ontworpen voor maximaal 80 kilogram extra bagage.
Innovatieve ideeën voor matrasmakers op de Caravan Salon 2022 CSD première van de innovatieve G+S Medicool® hoes voor de nieuwe luxe matras Innovatief luxe matrasconcept voor het eerst met speciale TÜV-certificering Het nieuwe beursconcept en de locatie in Hal 14 Stand D 05 hebben hun waarde bewezen
“G+S, Die Polstermacher” is terug en wordt voor het eerst (opnieuw) gepresenteerd door de nieuwe eigenaren Kai en Judith Feyerabend. De vorig jaar vernieuwde beursstand stond vorig jaar op de nieuwe locatie in Hal 14 Stand D05. Een bijzonder hoogtepunt is de hoogwaardige luxematras, die in het voorjaar werd gepresenteerd en die waarschijnlijk een speciaal kwaliteitscertificaat van TÜV Süd op de beurs zal dragen en daarom objectief en aantoonbaar een bijzondere kwaliteit zal garanderen. De momenteel lopende test heeft betrekking op de duurzaamheidstest van deze G+S-matras, model: luxe. Het omvat bijvoorbeeld meer dan 30.000 loopcycli en het resultaat zal elk hoogteverlies en een mogelijke verandering in hardheid documenteren. Dit voegt volgens TÜV-testen een extra kwaliteitscriterium toe aan de matras. Dit criterium is het objectieve bewijs van kwaliteit dat de kwaliteit van de matras een snel "doorzakken" voorkomt en dus rugpijn en daardoor zelfs houdingsproblemen voorkomt. Over het algemeen is de bijzondere kwaliteit van deze luxe matras al door de schuimfabrikant gecertificeerd met een "Öko-Test-Standard 100". Deze keuring en certificering houdt onder meer in dat het materiaal geen schadelijke stoffen doorlaat die allergieën kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn speciale luchtdoorlatendheid en aangepast temperatuurgedrag belangrijke kwaliteitskenmerken. De stoffeerders vinden deze serieuze test- en keuringsprocedure belangrijk, omdat online reviews en objectieve certificaten en onderscheidingen van cruciaal belang zijn bij het kopen van een matras. De beslissende autoriteit is meestal een test door onafhankelijke consumentenorganisaties, waar kopers veel vertrouwen in hebben. TÜV-testprocedures zijn daarom bewust nauw gebaseerd op een strikte en objectieve methodiek. De verwachte positieve resultaten van de TÜV-test zijn gebaseerd op de bijzondere structuur van de G+S luxematras met een gecombineerde kubus-/piramidevorm. Het voordeel is een hoge puntelasticiteit, die zich optimaal aanpast aan de individuele lichaamsvorm en het gewicht. Een speciaal inzetstuk van viscoschuim ontlast vooral het schoudergedeelte, een groot voordeel bij het zijwaarts slapen. De hoogte van de koudschuimmatras met open poriën is 16 cm. Gemiddelde standaard is 12 cm. Een belangrijke kwaliteitsindicator is de dichtheid van het gebruikte koudschuim. Terwijl een gemiddelde van 30 kg/m³ de norm is, scoort de nieuwe matras met een zeer dynamische 55 kg/m³. Alleen al deze dichtheid zorgt ervoor dat de matras een bovengemiddelde levensduur heeft. Peter Schneider, schuimexpert bij G+S: "De dichtheid is niet alleen bepalend voor de levensduur van de matras. Het verhoogt eerder de dynamiek van een matras. Dit betekent dat de kwaliteit, de aanpassing van het schuim aan de individuele lichaamsbouw en de hoge elasticiteit niet alleen zorgen voor een comfortabele, nauwsluitende slaap, maar ook voor een zeer gezondheidsbevorderende, rustgevende slaap. De nieuwe luxe matras is bovendien bedekt met een nieuwe "G+S Medicool®" hoes, die zijn première viert op de Caravan Salon 2022. Deze innovatieve hoes heeft dezelfde positieve eigenschappen als de Coolmax® hoes die bekend is van G+S: hij droogt snel, is ademend en reguleert het klimaat. De Medicool® hoes is echter drie keer zo dik en daardoor veel zachter. Daarnaast heeft het de bijzondere eigenschap "easyclean®": betekent dat de hoes niet meer gewatteerd, maar gebreid is. Dit vermindert het volume van de hoes, waardoor deze in elke wasmachine past. Hij kan gemakkelijk in de wasmachine op maximaal 60 graden en hygiënisch gereinigd worden. Een ander positief effect van de Medicool® hoes: de zogenaamde "bezoekerskloof" tussen individuele matrassen in een tweepersoonsbed en ook de zones van een matras vallen niet meer zo op. Een aantrekkelijk uiterlijk completeert de positieve eigenschappen van hoezen met easyclean®. Geïnteresseerden kunnen op www.die Polstermacher.com meer informatie vinden over de bovengenoemde producten en over het volledige portfolio van de Polstermacher. De stoffeerders zijn live ter plaatse met deskundig advies in de Caravan Salon in Hal 14 Stand D05.
1 op de 3 bestuurders rijdt trager op de autosnelweg door de hoge brandstofprijzen Vias onderzocht de impact van de brandstofprijzen op de rijstijl en het verplaatsingsgedrag
De hoge brandstofprijzen hebben een impact op hoe we ons verplaatsen en hoe we met de wagen rijden. 1 op de 3 Belgische bestuurders rijdt trager op de autosnelweg door de hoge brandstofprijzen. 2 op de 3 bestuurders pasten hun verplaatsingsgedrag al aan of gaan dat doen als de prijzen zo hoog blijven. Voor 1 op de 7 Belgische bestuurders is de brandstofprijs de bepalende factor voor hun verplaatsingsgedrag, zo blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute.
Om na te gaan wat de impact is van de stijgende brandstofprijzen op ons verplaatsingsgedrag en onze rijstijl nam Vias twee enquêtes af, telkens bij een representatief staal van de bevolking van ongeveer 2000 bestuurders. Brandstofprijzen voor 1 op de 7 bestuurders beslissende factor in verplaatsingsgedrag De brandstofprijzen zijn de laatste maanden fors gestegen. 1 op de 7 Belgische bestuurders (15%) zegt dat de brandstofprijs een bepalende impact heeft op hun verplaatsingsgedrag, 41% ondervindt een kleine invloed en voor 44% heeft de brandstofprijs geen of bijna geen invloed op hun verplaatsingsgedrag. Naarmate het inkomen lager is, is de prijs van brandstof een steeds bepalendere factor. Voor mensen waarvan het netto inkomen lager is dan 1999 euro is de prijs voor 1 op de 5 bestuurders (21%) een bepalende factor.
1 op de 5 is aan het tankstation van gedachten veranderd omwille van de te hoge prijs 1 op de 5 bestuurders (19%) is recent nog van gedachten veranderd aan het tankstation omdat de prijs te hoog was. Dat percentage ligt hoger in Wallonië (26%) en Brussel (27%) ten opzichte van Vlaanderen (14%).
1 op de 3 Belgen gebruikt de wagen al minder vaak 2 op de 3 Belgische bestuurders (64%) hebben hun gedrag al aangepast of zullen dat doen als de brandstofprijzen zo hoog blijven. De meest voorkomende verandering is de auto minder vaak gebruiken (35%) en zich minder verplaatsen (28%). 14% van de Belgische bestuurders geeft aan de auto te vervangen door een andere vervoerswijze (14%).
Bestuurders met een bedrijfswagen ondervinden minder impact 14% van de bevraagde bestuurders heeft een bedrijfswagen. 62% van hen ondervindt geen invloed van de brandstofprijzen op hun verplaatsingsgedrag. Bij degene die geen bedrijfswagen hebben, is dat 41%. Belgen die meer met de auto rijden geven aan minder invloed te ondervinden van de brandstofprijzen. Ze zijn ook minder geneigd hun verplaatsingsgedrag aan te passen. Dat komt omdat in die groep meer bestuurders zitten met een bedrijfswagen, vaak met een tankkaart. 1 op de 3 bestuurders gaat trager rijden De hoge brandstofprijzen hebben ook een impact op hoe mensen met hun wagen rijden. 61% van de Belgische bestuurders past zijn rijstijl op één of meerdere manieren aan. 42% van de Belgische bestuurders laat zijn wagen vaker uitbollen, 38% schakelt sneller naar een hogere versnelling zodat ze niet met een hoog toerental rijden en 26% zegt vaker de cruisecontrole te gebruiken. Eén op de drie bestuurders (33%) geeft aan trager te rijden op de autosnelweg. Vlaamse bestuurders (28%) zijn minder geneigd om hun rijstijl op de autosnelweg aan te passen dan de Waalse (41%). Conclusie De hoge brandstofprijzen hebben voor heel wat bestuurders een impact op hoe ze zich verplaatsen en hoe ze met de wagen rijden. Voor elke verplaatsing is het belangrijk om jezelf af te vragen of die verplaatsing met de wagen moet gemaakt worden, of dat er geen alternatieven mogelijk zijn. Je rijstijl aanpassen is altijd een goed idee. Sneller schakelen en een hoog toerental vermijden, je wagen laten uitbollen voor een rood licht en rijden aan een (lagere) constante snelheid zorgen ervoor dat je minder brandstof verbruikt.
Met de nieuwe generatie flair heeft Niesmann+Bischoff een premium voering ontwikkeld die interieurontwerp naar een geheel nieuw niveau tilt – gecombineerd met de hoogste kwaliteit technologie. Klanten kunnen talloze mogelijkheden voor individualisering verwachten.
Hoogste kwaliteit van buiten – maar binnen wacht de echte verrassing: Niesmann+Bischoff zet compleet nieuwe maatstaven in het interieur van de Flair 2023. De stijl is modern, helder, tijdloos en puristisch, maar zonder concessies te doen aan design, materialen of gezelligheid. "Met de flair hebben we een volledig nieuw interieurontwerp gedefinieerd. Over nieuwe materialen, een nieuwe designtaal, een nieuwe architectuur – maar gecombineerd met de hoogste linertechnologiekwaliteit", zegt managing director Hubert Brandl. Achter hem en zijn team ligt een ontwikkeltraject van zo'n twee jaar. Het resultaat is een heel vuurwerk van innovatieve ideeën. Hierdoor kan de klant terugvallen op een bijna oneindig aantal configuratiemogelijkheden om zijn droom van een zeer persoonlijke premium liner te vervullen.
De nieuwe flair is direct na de wereldpremière vanaf 8 juli 2022 te bestellen. Al eind augustus zijn de eerste voorbeeldauto's te bezichtigen op de Caravan Salon van dit jaar in Düsseldorf (26.08. - 04.09.22) of vanaf september in de handel.
Nieuwe generatie flair met compleet ander interieurdesign
Al wordt al snel aan de buitenkant duidelijk dat de Flair 2023 een nieuwe generatie is: Het exterieur heeft een 'facelift' gekregen en is dus flink opgewaardeerd – een liner die je omdraait. Het moderne, automotive ontwerp is eenvoudig, eenvoudig en ongecompliceerd. De koplampen staan verder uit elkaar en zowel de dagrijverlichting als de achterlichten hebben een doorlopende, zeer kenmerkende lichtsignatuur. Maar het bijzondere zit hem in het interieur: met zijn moderne design verschilt het interieur aanzienlijk van het voorheen nogal conservatieve interieurontwerp in de linerklasse. "In geen enkel ander voertuig vind je zoveel ruimte, helderheid en rust binnenin", zegt Hubert Brandl.
Visueel alleen al ziet het interieur er verrassend groot uit, omdat het een duidelijke zichtlijn biedt van de cabine naar het achterbed. Maar het is niet alleen de uitstraling: het interieur heeft eigenlijk een veel grotere bewegingsvrijheid. Er is een brede doorgang naar het bed en de verschuifbare en draaibare tafelpoot en het opklapbare tafelblad kunnen zo worden aangepast dat u vanuit de woonkamer met de gezellige face-to-face zithoek open toegang krijgt tot de cabine. In de cockpit bieden geometrische plafondkasten meer ruimte zonder dat dit ten koste gaat van de opbergruimte. Als alternatief kunt u daar ook nog twee slaapplaatsen onderbrengen, met een hefbed dat bijna onzichtbaar in het plafond verdwijnt.
Hoge functionaliteit met gemakkelijke bediening
Daarnaast heeft Niesmann+Bischoff enkele trucs bedacht om de ruimte in de kampeerauto nog beter te benutten. Een 32-inch tv is bijvoorbeeld geïntegreerd in het meubilair tussen de kitchenette en de woonkamer, die elektrisch kan worden ingetrokken en uitgebreid, afhankelijk van of het nodig is of niet. De luidsprekers zijn op hun beurt geïntegreerd in de wandlampen en in de cabine.
Als het gaat om design, vertrouwen de Polchers op het gebruik van speciale en natuurlijke materialen met een buitengewone uitstraling die nog niet zijn gevonden in dit gebied: schuifdeuren gemaakt van gerookt glas zetten ongewone visuele accenten, de kastoppervlakken zijn gemaakt van hoogwaardig echt houtfineer. Naast een wand met een nieuwe betonlook is de wellnessdouche ook voorzien van een inloopdouchebak van solid surface materiaal. En als u een echt statement wilt maken in het ontwerp van de badkamer, kunt u op verzoek kiezen voor een wastafel van het Italiaanse bedrijf Antoniolupi gemaakt van het gepatenteerde materiaal Cristalmood.
De wandbekleding in de woonkamer is daarentegen gemaakt van vilt, vergelijkbaar met de iSmove. Dit zorgt niet alleen voor een compleet nieuwe ruimtesfeer, maar ook voor een zeer natuurlijke akoestiek. De iSmove heeft ook andere veranderingen geïnspireerd: de hele zitbank in de woonkamer kan worden omgetoverd tot twee veilige gordelstoelen met één beweging via een speciaal door Niesmann+Bischoff ontwikkeld draaimechanisme. Het verlichtingsconcept is zo ontworpen dat het zo intuïtief mogelijk kan worden bediend. Er zijn bewegings- en lichtsensoren voor het verlichten van de nachtgang. De woonkamer, de achterste garage en het toevoercompartiment hebben automatische verlichting, die wordt geactiveerd door contact met de deuren of kleppen.
Talrijke configuratiemogelijkheden voor de klant
In de keuken is er een innovatie die al jaren standaard is in moderne huishoudelijke keukens, maar een speciaal kenmerk is in de kampeerauto: de ruime koelkast met aparte vriezer is geïntegreerd in de kastwand - dit onderbreekt het meubelontwerp niet door de koelkastdeur. Op deze manier wordt de leefruimte visueel aanzienlijk vergroot, omdat koelkast en kledingkast een eenheid vormen.
Qua ontwerp zijn er tal van mogelijkheden voor individualisering: de plafondkast boven de keuken, evenals de ladefronten, kunnen afzonderlijk van het huismeubilair worden geselecteerd in het echte houtfineer "Walnut planket", "Breeze Oak" of mat wit. Het keukenwerkoppervlak is gemaakt van solid surface materiaal in een robuuste steenlook met een verzonken spoelbak.
Ook met betrekking tot de functie kan de keuken op verschillende manieren worden aangepast. Het biedt dus alle vrijheden zonder compromissen. Zo kan de klant kiezen tussen een vaatwasser, oven, een elektrisch uitschuifbare afzuigkap of een magnetron. Daarnaast is er de mogelijkheid van een koellade in het keukenblok – in plaats van de koelkast in de kastenwand te integreren.
Technische innovaties zorgen voor meer zelfstandigheid
Een andere innovatie biedt een verbazingwekkende hoeveelheid ruimte onder de vloer: een nieuwe, zeer functionele verhoogde vloer verbergt alle belangrijke tanks en slimme technische elementen. De gehele installaties zijn volledig heringericht met als doel zoveel mogelijk opslagruimte en een betere toegang tot hen mogelijk te maken. Dankzij een systeem met uitschuifbare dozen kan de nieuwe ruimte zo gemakkelijk en gemakkelijk mogelijk worden gebruikt.
Verdere technische innovaties maken de flair bijzonder onafhankelijk: de voering is standaard uitgerust met een 100 Ah lithiumbatterij. De zelfvoorzienende voeding kan worden verhoogd tot 6 x 100 Ah – gecombineerd met een krachtige omvormer en lader en een batterijbeheersysteem. Daarnaast is er een 220 of 440 watt zonnestelsel om uit te kiezen. Aan boord is ook standaard een zoetwatertank van 370 liter gemonteerd. De klant kan ook een voeringpakket boeken, dat onder andere een vast tanktoilet met 200 liter tank inclusief keramische kom en elektrische afvoerklep omvat, evenals vloerverwarming en echte glazen ramen.
De flair is verkrijgbaar op twee lengtes: 8,87 m en 9,27 m. De basis hiervoor is de Iveco Daily 70 C18.
Safety First – Speciaal veiligheidsconcept ook in de nieuwe flair
Iveco's elektronische assistentiesystemen, zoals Emergency Brake Assist, Adaptive Cruise Control en Active Lane Keeping Assist, bieden een absolute meerwaarde op het gebied van veiligheid en comfort. Niesmann+Bischoff heeft deze populaire opties gecombineerd in een rijveiligheidspakket.
Daarnaast is de nieuwe Flair – net als zijn voorganger – nog steeds de enige liner met een integratie van airbag, ESP, gordelspanner en een crashmechanisme voor de rem. Dit is al lang gebruikelijk voor personenauto's, maar in de linerklasse van volledig geïntegreerde campers vertegenwoordigt dit speciale veiligheidsconcept een uniek verkoopargument voor de flair.