Wie over Fendt spreekt denkt aan een caravan uit de topklasse.
De duidelijke modernisering in het Fendt programma komt ook de Tendenza ten goede, want alle reeksen hebben nu het type koetswerk van de Diamant. Het nieuwe indrukwekkend achterfront met over de volle breedte een lichtband en het doordachte voorfront zijn zo uitgevoerd dat men nauwelijks merkt dat binnen de stahoogte tot bijna 2 m. is opgetrokken. Aan de zijwanden met fijn hamerslag profiel blijft Fendt getrouw. In totaal worden 7 indelingen Tendenza aangeboden waarvan 2 standaard een vloeistofverwarming hebben.
De 560 SFDW met eilandbed en U-zitgroep voorin is ontworpen voor paren die van comfort en luxe houden en het zich financieel kunnen veroorloven. Standaard kost hij rond de 41.000 euro, met wat extra toebehoren komt er al vlug een paar duizend euro bij.Voor een Fendt in de nu opvallende uitvoering is de algemenen indruk “zeer chique”. De donkere kleuren van de licht gebogen bovenkastdeuren en de handgreep in de chroomlijsten omgeven door hout materialen zijn een blik waardig. Aan spots en slierten onrechtstreeks licht is men niet gierig geweest. Niet alleen de bovenkasten zijn blikvangers, we mogen gerust zeggen dat het meubilair uitgesproken chique is. Alle kleuren zijn perfect op mekaar afgesteld. Ze verhogen zelfs een deel van het ruimte gevoel dat al aanwezig is in de 2,5 m brede Tendenza. Zelfs met de uit de kluiten gewassen badkamer tussen het eilandbed en zitgroep blijft het ruimtegevoel aanwezig. Veel aandacht gaat naar het eilandbed in de 560 SFDW. Met de 1,98 m stahoogte wordt deze caravan voor de huidig groter wordende bewoners interessanter. Een eilandbed heeft het voordeel dat men aan het voeteinde meer plaats heeft. De aan het hoofdeinde opklapbaar deel krijgt goede punten. Dank zij de breedte van de caravan kan men beter langs de zijkanten in het bed en ook zijn kleerkasten aan de zijkant breder en beter bereikbaar. Fendt koos voor een koud schuim matras met zeven zones. Met twee comfortabel samen slapen is dus gewaarborgd. Onder bed is een enorme koffer. Andere bagageruimtes vinden we in de kasten naast het bed, de hoge bovenkasten, de ontwerpers hebben de gewicht verdelingen goed uitgekiend. Boven het bed is nog een kast voor “allerlei”. Leuk en nuttig zijn de verlichtingen in de kleerkasten.
De keuken is wat hoekig, dat hoort nu eenmaal bij moderne meubel uitvoeringen. Op een stukje na wordt het aanrecht ingenomen door 3 kookvuren en het spoelbakje. Onderaan zijn drie brede laden. Samen met de tweedeurige bovenkast en nog een onder de koelkast naast het keukenblok is er voldoende plaats voor keukengerief, voorraden en ander nuttige en onnuttige zaken. Voldoende licht en 230 Volt stopcontacten zijn voorzien. Niet vergeten de op ooghoogte geplaatste 154 l Dometic koelkast.
Aan plaats is er in de tegenover de keuken geplaatste badkamer geen gebrek. Tegen een zijwand is het sierlijk wit waskommetje met onderaan een legplank die vorm van het waskommetje volgt. De brede bovenkast heeft drie witte deuren met bovenaan een onrechtstreekse verlichting. Aan de rechterkant is het vaste wc gebruiksvriendelijk opgesteld zelfs voor bewoners met lange benen. Een grote handdoekdroger geïntegreerd in het verwarmingssysteem is zeer praktisch in de natte cel. Waarom de verrassend brede witte douchecel, knap uitgevoerd, zulk een hoge instap heeft snap ik niet. Een vouwbare acryl glazen deur houdt alle water binnen de cel. Een venster en dakluik voeren de dampen af.
Het is een waar genoegen om in de U-zitgroep neer te ploffen. Helemaal rond zijn comfortabele rugkusens in de kleur van de bovenkasten. Voor de zittingen al even aangenaam om zich neer te vleien is voor een zacht blauw gekozen. In de hoeken zijn legplankjes met een lichtje voor de gezelligheid. Als men niet ingesloten is door andere caravans of hagen kan men van een panoramisch uitzicht genieten. In de zitbanken en de bovenkasten kan veel reisbagage, misschien wel wat te veel want al dat gewicht moet men meeslepen. Aan het 0,9 x 0,76 m grote tafelblad kan men gemakkelijk met 4 genieten van de plaatselijke culinaire genoegens. Het tafelblad op één poot kan zelfs in de hoogte ingesteld worden.
2022 was een topjaar voor sportieve en ‘last mile’ fietsen
Steeds meer elektrisch ondersteunde sportfietsen
Na de daling in 2021 wegens verminderde leveringen, hebben de sportieve fietsen hun tweede adem gevonden in 2022. Ze totaliseren 198.095 stuks, goed voor 28,5% van de totale verkoop. België blijft een land van de sportieve fietsen. We merken dat ook kleinere ‘last mile’-segmenten zoals de bakfiets, de longtail en de plooifiets de wind in de zeilen hebben en ondertussen goed zijn voor 28.476 eenheden
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt : “Er werden in 2022 in totaal 198.095 sportfietsen verkocht, goed voor een marktaandeel van 28,5% en een stijging met 23.623 eenheden na een moeilijk jaar 2021. De mountainbike blijft het populairst, voor de koersfiets (Road) waarvan er te weinig konden geleverd worden. Opmerkelijk is de stijgende populariteit van de elektrisch ondersteunde sportfietsen : dit laatste taboe is nu definitief gesneuveld.”
Over de last mile fietsen : “In stedelijk gebied zien we steeds meer bakfietsen, longtails en plooifietsen en daarom hebben we nu aparte cijfers voor deze categorieën. Ze totaliseren nu samen 28.476 eenheden en blijven groeien. Ze zijn dan ook bijzonder handig voor pendelaars (al-dan-niet elektrische plooifietsen) of voor het vervoer van gezin en goederen. Hoewel zwaarder en logger dan een gewone fiets, bieden de bakfiets en longtail daarbij een handig alternatief op de auto en het openbaar vervoer.