Ondanks de pandemie had Fendt een van de meest succesvolle zakenjaren ooit.
Goede planning, een haalbaar assortiment en een achterstand van vorig jaar zorgde daarvoor. Bijna 200 miljoen omzet en er werden bijna 10.000 caravans geproduceerd vertelde de trotse fabrikant. Dienovereenkomstig gaat men in Mertingen ook met een gerust gemoed het komende boekjaar tegemoet.
Hopelijk wordt weer wat normaler zegt directeur Hans Frindte zelfverzekerd.
Onmiskenbaar design in de beste kwaliteit is de slogan en komt voort uit het feit dat Fendt voortdurend verbetert, de fabrikant zet alle details op de voorgrond en houdt de modellenreeks compact. Het huidige 33 indelingen tellende nieuw programma biedt vijf nieuwe modellen, twee zijn weggelaten in vergelijking met het voorgaande jaar. Weggelaten zijn ook de witte wielen die er nu in zilveroptiek zijn voor Tendenza en Opal of in gepolijst zwart voor de diamant. Een nieuwe voortentlamp biedt verschillende mogelijkheden schakelbare lichtscenario's en ook licht achteraan de bovenkant van de luifel, die het dan indirect weerspiegeld. Tendenza en Opal worden in 2022 toch met een kleine facelift bedacht en krijgen afhankelijk van het model mogelijke 177 liter Slim Tower koelkasten, die aan beide zijden te openen zijn, evenals nieuwe rugkussens met lounge karakter als Studio_Line in drie of vier verschillende soorten stof, de kleuren worden op elkaar afgestemd.
In het afgelopen jaar werd de Diamant weer een Luxe reeks en komt terug in seizoen 2022 Een nieuwe indeling is de Diamant 650 SGD in het assortiment. De tandemas heeft een centrale wasruimte met een aparte douchecabine. Een royale ronde zithoek in de boeg met aanpalende ladekast, een TV en een slanke torenkoelkast. De middelste wasruimte rondt het woongedeelte harmonisch af. Tegenover is een grote keuken met aparte spoelbak en oven. Dan is er een grote kleerkast als overgang naar de enkele bedden geïnstalleerd.
De halfintegrale NEO rolt het nieuwe jaar binnen met een compact dwarsbed interieur en als speciaal model Black Line. De grote integrale Titan Next werd beter uitgerust.
De Frankia Neo Behoort tot de lichtste halfintegralen op Mercedes Sprinter van de kampeerauto markt. Met iets minder dan 3 ton rijklaar gewicht kan hij nog 500 kg laden om binnen de gewicht grens van 3,5 ton te blijven. De vorig jaar voorgestelde indeling met enkele bedden GDK heeft nu een dwarsbed. De Neo BD is nu 6,82 m lang, 17 cm korter als het type met enkele bedden. Daarmee kon men zelfs nog 20 kg gewicht uitsparen. Volgens de fabrikant weegt hij nu welgeteld 2.956 kg in rijklare toestand. Het dwarsbed is 2,03 x 1,4 m groot. Voor lange gebruikers dus geen probleem om lekker gestrekt te slapen. De indeling met dwarsbedden is ten voordelen van de zitgroep in de Neo BD. Hij heeft een L-zitbank en tafel op centrale poot, daarbij nog een ruime zijzit. Ook de keuken deelde in de winst en werd iets breder. De Neo GD met enkele bedden, kleinere keuken en zijzit worden niet meer gemaakt.
Naast de Neo standaard versie stelt Frankia de Neo Black Line voor. Langs buiten is hij herkenbaar aan de zwart gelakeerde stuurcabine en de zwarte decorstukken op de wanden van het koetswerk. voor het interieur is meer houtdecor gebruikt, speciale kussen bekledingen en als uitzonderlijk model een omvangrijke uitrusting waaronder het Mercedes multimedia systeem, navigatie toestel, achteruitrij camera en zonnepanelen.
Schakelen we even over van klein naar groot met de integrale Titan Next gebouwd op Fiat Ducato met AL-KO chassis en dubbele as. Hij wordt zoveel mogelijke als autark voertuig uitgerust. zo kreeg hij het nieuwe Indutoilet systeem van Thetford en moet de fäcaliën tank veel minder geledigd worden. Zonnepanelen en de lithium batterij maken hem minder afhankelijk van het stroomnet.
Voor de 7,86 m lange Titan Next met enkele bedden zijzitbanken in de zitgroep moet men toch minstens 150.000 euro op tafel leggen