Voor het komende seizoen lanceert Phoenix de relatief compacte A 6700 HBL, speciaal ontworpen voor 2 bewoners.
Meestal worden alkoof types ontworpen voor grote gezinnen. De ontwerpers van Phoenix zijn ditmaal afgeweken van die gewoonte en ontwierp de 7,25 m lange A 6700 HBL speciaal voor een koppel dat van een ruim interieur houdt. Voor beide vakantiegangers zijn 2 enkele bedden in de alkoof. Naar wens en met enkele bijhorende kussens kunnen ze er een ruim bemeten bed van maken.
Dalen we af in het woongedeelte dat met een wand en deur volledig van de stuurcabine is afgesloten. Ideaal voor een wintervakantie. Direct achter de stuurcabine zijn brede zitbanken met ergonomisch gevormde comfortabele kussens. De verschuifbare tafel is nodig om vlot van en naar de commando hut te gaan. Als er bezoek komt kan men voor de deur een extra zitbank plaatsen. De verlichting is regelbaar van helder tot sfeervolle.
Tussen het veel gebruikt mooi houtdecor is de in het wit uitgevoerde keuken een blikvanger. In het aanrecht ook in wit zijn drie elektrisch aan te steken kookvuren en de spoelbak die men op hun beurt kan afdekken. Samen met de boven- en onderkast genoeg bergruimte voor het keukengerief en voorraad. Een afvalbakje en oven hebben de meubelmakers niet vergeten. Om drankjes en andere voeding fris te houden staat tegenover de keuken onder een werkblad een 100 l koelkast. In het dak boven de keuken zuigt een ventilator de keuken en andere geurtjes snel af.
Achteraan verborgen achter een houten schuifdeur bevindt zich een groot deel van de A 6700 HBL kampeerauto. Net zoals thuis is de douchecel met een acrylglazen deur af te sluiten. Aan de andere zijde van het sanitair is het draaibaar wc en een handdoekdroger tegen de wand. Het pronkstuk is het wastafeltje met kunststof wasbakje. Daarboven een grote spiegelkast met 8 schabben voor toilet benodigdheden. Links en rechts zijn hang en kleerkasten. Op de nog overblijvende vloer kan men met zwier danspasjes uitvoeren.
Garage
Onder de vloer heeft Phoenix een kanjer van garage voorzien met langs beide kanten een deur. Fietsen, sportgerief en ander groot materiaal kunnen in de garage. Ski’s en andere lange stukken kunnen in het 2,6 m hoog vak helemaal tegen de achterwand van de zwerfauto. Het mogelijk dooiwater van de ski’s of slede kan via een afloop in de bodem naar buiten vloeien. Wellicht zal de garage nog niet groot genoeg zijn om nog de andere vakantie bagage te bergen. Daarom heeft de fabrikant de dubbele bodem die alle kampeerauto’s van Phoenix rijk zijn in dit type 39 cm hoog gemaakt. Buiten de kampeerbagage zoals kampeer meubelen de vers- en afvalwatertanks vorstvrij ingebouwd. Via serviceklappen langs beide kanten van het koetswerk is de mobile inhoud goed bereikbaar. De Alde vloeistof verwarming heeft haar eigen goed bereikbaar deeltje van de dubbele bodem achter een serviceklep. Dat is nog niet alles, de zijwanden zijn goed voorzien van servicekleppen waarachter de afvoerkraan van de vuilwaterkraan is, zekeringen, lader, huisbatterijen om er enkele te noemen.
Koetswerk
Zoals we van Phoenix mogen verwachten is de opbouw van beste kwaliteit. Wanden, dak en achterfront zijn gemaakt van 40 mm dikke sandwichpanelen met langs beide zijden aluminiumplaat. De bodem heeft polyester bekleding. Voor de isolatie is waterafstotend materiaal gebruikt. Wand en dakverbindingen zijn gelijmd en geniet zodat een lange periode van waterdichtheid gewaarborgd is.
Samengevat
Paren die houden van veel bewegingsruimte en comfort vinden zeker hun wens in de Phoenix A 6700 HBL. Een stevige constructie van het koetswerk gedragen door een al even robuuste Iveco Daily, lekker verwarmd tijdens de koude dagen…………wat kan men nog meer verlangen.
Technische gegevens
Basis voertuig: Iveco Daily
Motor: Turbo diesel 156 pk
Versnellingsbak: 6 gangen
Afmetingen: L X B X H: 7,25 x 2,35 x 3,35 m
MTM 3.500 kg
Rijklaar: 4.100 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Zeer sterke stijging van het aantal ongevallen met e-steps in begin 2025 Nieuwe maatregelen dringen zich op om deze stijging te stoppen
Volgens de verkeersveiligheidsbarometer van Vias voor de eerste 3 maanden van 2025 op basis van cijfers van de politie blijkt dat het aantal geregistreerde letselongevallen met een elektrische step met 62% gestegen is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld waren er elke dag 5 ongevallen met doden en gewonden. De stijgende trend van het aantal ongevallen, die vorig jaar terug is ingezet, lijkt dus in een stroomversnelling te komen en stellen we vast in de 3 gewesten. Om deze stijging een halt toe te roepen, doet Vias vijf aanbevelingen.
470 letselongevallen met e-steps in eerste 3 maanden Tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar is het aantal ongevallen met doden en gewonden met een elektrische step in ons land gestegen van 291 naar 470. Dat zijn er gemiddeld 5 per dag. Op nationaal niveau zien we een stijging van het aantal ongevallen met 62%. De stijging doet zich voor in de 3 regio’s.
Aantal letselongevallen met een elektrische step in functie van de regio
Evolutie 2024-2025
2024
2025
In absolute cijfers
percentage
Waals Gewest
42
82
+40
+95%
Brussels Gewest
88
127
+39
+44%
Vlaanderen
161
261
+100
+62%
België
291
470
+179
+61%
In heel 2024 waren er officieel 1853 letselongevallen met een elektrische step, ofwel een stijging met 14% ten opzichte van 2023. De stijging zet zich in deze eerste 3 maanden van dit jaar nog forser door. Het gaat hier enkel over de door de politie geregistreerde ongevallen. Bij veel ongevallen zonder tegenpartij gaan de gewonden rechtstreeks naar het ziekenhuis. Het totaal aantal ongevallen ligt dus nog veel hoger. In Vlaanderen waren er deze zomer ook al minstens 4 dodelijke ongevallen waarbij iemand op een elektrische step om het leven kwam. 5 aanbevelingen van Vias om deze stijging tegen te gaan Nieuwe maatregelen zijn nodig als we deze stijging willen omkeren. Vias institute stelt daarom volgende maatregelen voor:
Verbied de invoer van elektrische steps die sneller dan 25 km/u kunnen rijden. Bepaalde modellen, met name Chinese, zijn enorm populair bij jongeren vanwege hun betaalbare prijs en het feit dat ze buitensporige snelheden halen
Versnel het goedkeuringsproces van het systeem waarmee de snelheid van elektrische steps exact kan worden gemeten. In Nederland is er een goedgekeurd toestel in gebruik door de politie. Zodra deze curvometers is goedgekeurd, zou dat het werk van de politie bij controles aanzienlijk moeten vergemakkelijken.
Maak het verplicht om een helm te dragen. Een studie op basis van Belgische ziekenhuiscijfers toont aan dat 60% van de zwaargewonde e-steppers een ernstig hoofdletsel heeft.
Verplicht het dragen van fluovest ‘s avonds of bij beperkte zichtbaarheid. Het achterlicht van e-steps bevindt zich zeer laag en is niet altijd goed zichtbaar. Met een fluovest wordt de zichtbaarheid van de gebruikers van een e-step gevoelig vergroot.
Voer strengere technische normen in die moeten nageleefd worden, zeker in verband met de grootte van de wieltjes.
Lichte stijging van het aantal letselongevallen Het totaal aantal letselongevallen in ons land is licht gestegen in de eerste 3 maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar(+3%). Naast een stijging van het aantal ongevallen met e-steps, noteren we ook een stijging van het aantal ongevallen met bromfietsen van 8% (920 ongevallen ipv 849). In Vlaanderen blijft het aantal ongevallen met fietsers stabiel. We zien wel dat er een shift aan het gebeuren is van ongevallen met een klassieke fiets naar ongevallen met een elektrische fiets. Het aantal ongevallen met een klassieke fiets daalde met 5% van 1146 naar 1085 letselongevallen. Het aantal ongevallen met een elektrische fiets steeg daarentegen met 9% van 670 naar 733. Stijging van het aantal doden in Vlaanderen, lichte daling in Wallonië In Vlaanderen steeg het aantal doden ter plaatse van 36 naar 47. In Wallonië daalde het van 32 naar 30. We moeten deze cijfers wel met voorzichtigheid benaderen. Het gaat hier over een korte periode en enkel over de ‘doden ter plaatse’. De mensen die tot 30 dagen na hun verwondingen overlijden, moeten daar nog aan toegevoegd worden. Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit: "De sterke toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is een alarmsignaal dat we niet kunnen negeren. Zachte mobiliteit moet hand in hand gaan met veiligheid, zowel voor de gebruikers zelf als voor alle andere weggebruikers. De aanbevelingen van Vias verdienen onze volledige aandacht en we zullen samen met de gewesten en de actoren op het terrein werken aan concrete en doeltreffende maatregelen. Ons doel is duidelijk: risico's verminderen en levens redden."