Rimor Kilig 95 met automaat.
De Kilig 95 is een mooie kampeerauto, met zijn zwarte stuurcabine, witte opbouw en het knap gevormde snoetje boven de stuurcabine rijdt hij niet ongemerkt voorbij.

Het koetswerk is volledig uit hagelbestendig polyester gemaakt. Het origineel Ford chassis draagt het koetswerk terwijl de 170 pk sterke dieselmotor met de 8 trapsautomaat voor een aangename vlotte rijstijl zorgen. Het korte chassis gaf de Italiaanse fabrikant de mogelijkheid om een grote garage onder de bedden te bouwen. Wees echter voorzichtig met te veel gewicht in de garage te leggen of te zetten. In de garage zijn vaste ankerpunten voorzien als ook een looplamp. De lange oversteek werkt als een hefboom met als gevolg dat de voorwielen minder contact krijgen met het wegdek. Als het wegdek wat nat is of glad in de winter kan men in een vervelende situatie terecht komen. De buitendeur heeft een venster, bergvakjes en verbergt de geïntegreerde dubbele opstap. Een stevige handgreep aan de wand kan voor sommige zwervers een goede hulp zijn. In de rok van het koetswerk is plaats voor de huisbatterij voorzien.

Rimor blijft niet achter om zijn kampeerauto’s een modern interieur te geven. Zo verscheen de nieuwe Kilig 95 plus op het toneel. Met een beetje smaller koets werk is het handig in het drukke verkeer en om rond te toeren in smalle straatjes van romantische oude stadjes.
Het interieur geeft al snel een luchtig gevoel. Bijna helemaal in een licht houtdecor, afgewisseld met donkere afboordingen en hier en daar een donkere wand. Mooi en aangenaam om naar te kijken.

De Kilig 95 is voornamelijk ontworpen voor een gezin met 2 kinderen. Is er eentje meer geen nood er zijn 5 zit-en slaapplaatsen. Zijn er geen kindjes in het gezin geniet het paar van meer wooncomfort.
De Italiaanse ontwerpers kozen voor dit type een van de meest gebruikte succes indelingen. Achteraan enkele bedden, zitgroep achter de stuurcabine, daar tussen het sanitair over de volle breedte van het interieur. Voor de vierkante keuken bleef er ongeveer 1 m² over.
Twee comfortabele matrassen op lattenbodem waarborgen een zalige nachtrust. Heeft men graag een groot bed. Geen probleem.
Onder een matras ligt een dubbele lattenbodem. Eenvoudig uittrekken tot tegen het andere bed de bijgeleverde matrassen er op leggen en men heeft een bed van 2 x 2 m. Bij middel van een vast gehaakt laddertje geraakt men in het bed. Aan het hoofdeinde is een donkere wand met een lichter middenstuk en ronde decorstukken. Twee bovenkasten zijn ter beschikking, langs de zijkanten zijn open legplanken met stootrand. Aan de ene zijde is onderaan het voeteinde een grote bergruimte. In de andere kast onder het voeteinde is de Truma C 4 geplaatst. In de kast en ook langs de garage is hij goed bereikbaar.

Aansluitend bij de bedden heeft het sanitair de volle breedte van het interieur. Met een stoere deur af te sluiten van het woongedeelte. De afzonderlijke douchecel is zo maar eventjes 2,05 m hoog. Voor grote bewoners hoog genoeg om onder de sproeier te kunnen staan. Ongeveer in de midden van de douchebak is een afvoer voor het douchewater voorzien. Met 2 acrylglazen deuren sluit men de cel af. Aan de andere zijde is een draaibaar Thetford wc gebruiksvriendelijk opgesteld. In de andere hoek op een redelijk hoog uitgevoerd kastje met rolluik is een rond wasbakje. Nog een kastje en een spiegel maken het meubilair compleet. Dit deel van het sanitair sluit men met een plaats besparend rolluik af.

Keuken
In het ongeveer vierkantig aanrecht zijn een rond spoelkommetje met verdoken waterkraan, drie kookvuren met elektrische ontsteking onder een zwarte opklapbare afdekplaat te vinden. Onderaan achter 2 deuren in licht houtdecor zijn een besteklade en vuilbakje verborgen. De snel bereikbare gasafsluiters zijn hier ook. De kasten zijn zeer diep er kan dus veel keuken materiaal in. Als er stukken helemaal achterin staan heeft men een lange arm nodig om er aan te kunnen. Samen met de bovenkast is voldoende bergruimte om het keukengerief van een gezin met kinderen te bergen.

Een venster en dakluik voeren de ongewenste keukengeurtjes snel af. De keuken is een 230 Volt stopcontact plus een lichtschakelaar rijk eentje meer zou gewaardeerd worden. Tegenover de keuken staat een smalle Thetford koelkast. Erboven zijn de aansluitingen voor een tv, het fijne controle paneel en het bedieningspaneel voor de Truma verwarming hebben er ook plaatsje bekomen.
Zitgroep
Het eerst wat opvalt is het grote samen plooibare tafelblad. Het kan draaien, in alle richtingen verschuiven en met haar hydraulische poot op gewenste hoogte worden gezet. De L-zitbank heeft 2 verdoken veiligheidsgordels. Onder de zitting ligt de watertank en is de goed bereikbare waterpomp geïnstalleerd. Aan de bank naast de buitendeur zijn eveneens veiligheidsgordels te vinden zodat men met 5 inzittende veilig op reis kan. Boven de tafel is een hefbed dat met een druk op de knop omlaag en omhoog kan. Metalen geleiders houden het hefbed zeer stabiel als het omlaag is. De relatief grote bovenkasten gaan mee op en af. Boven in de stuurcabine is een groot sierlijk uitgevoerd legvak met een zachte stootrand. Eén USB stopcontact is toch wat weinig in de zitgroep van een moderne kampeerauto. Om kijklustigen geen gelegenheid te geven om binnen te kijken sluit een gordijn de zitgroep af voor nieuwsgierige blikken. Winterkampeerders kunnen rekenen op de Truma 4 C voor de verwarming van het interieur. Voldoende uitmondingen zorgen dat de warmte van de brander goed verdeeld wordt. Voor die periode kan je als optie een tapijt aanschaffen dat voelt warmer aan dan het donker houten parket. Niet alleen in de zitgroep is een overvloed aan licht. Verspreid over heel het interieur kan het licht geregeld worden. Het is bovendien nog knap uitgevoerd. Lampjes zijn er niet wel kleine ledjes in lange dunne glazen buisjes gemonteerd. Die worden dan in verschillende lengtes in en rond het meubilair geplaatst. Op doordachte plaatsen staan schakelaars om een deel van de lichtbronnen uit te schakelen of aan te steken.
De Rimor Kilig 95 is gebouwd voor een gezin met of zonder kinderen. Ze zullen hun zeker behaaglijk voelen in het keurig en chique afgewerkt interieur. Rijden is een genot de nieuwe Ford motor met euro 6 normen stuurt 165 paardjes via een 8 trap automaat naar de voorwielen, de pret kan niet meer op zeker als je de kampeerauto met alles erop en eraan kunt kopen voor een interessante prijs.

Technische gegevens
Basisvoertuig: Ford met origineel chassis
Motor: Diesel motor 165 pk met 8 gang automaat
MTM: 3.500 kg
Afmetingen: L X B 7,31 x 2,34 m
Garage: 1,18 x 1,11 x 2,1 m
Enkele bedden. 2- 0.81 x 2,00 m
Keuken B X D X H 0,77 x 0,83 x 0,88 m
Prijs vanaf 69.995 euro
Meer info: www.alphamotorhomes.be
|