Dethleffs introduceert Globetrail: de eerste camperbus van Dethleffs
Dethleffs, de uitvinder van de “woonauto”, presenteert in zijn 90-jarige bedrijfsgeschiedenis de eerste camperbus van het merk Dethleffs: de Globetrail. Voor de nieuwe camperbus op basis van de Fiat Ducato maakte Dethleffs gebruik van zijn jarenlange ervaring met de ontwikkeling en produceren van meer dan 50.000 camperbussen in opdracht. Redenen om in het jubileumjaar een eigen camperbus van het merk Dethleffs op de markt te brengen, waren er te over. Zo bestond in 2020 zo’n 32 procent van de hele markt voor recreatievoertuigen in Europa uit camperbussen. Tegelijkertijd zijn camperbussen in Duitsland op Urban Campers na het snelst groeide segment met een groei van 47 procent in 2020 in vergelijking met een jaar eerder.
Indelingen Dethleffs presenteert de camperbus Globetrail in twee indelingen: Globetrail 600 DB en Globetrail 640 EB. Groot onderscheidend kenmerk: terwijl de 6,0 meter lange Globetrail 600 DB is uitgerust met een dwars tweepersoonsbed achterin, zijn in de 36 cm langere Globetrail 640 EB de bedden in lengterichting geplaatst, die niet alleen als eenpersoonsbedden, maar ook als één grote ligweide kunnen worden gebruikt. Het exterieurdesign past perfect bij het Dethleffs-familiedesign met effen vlakken rond de ramen en de dynamische rode welving eronder.
Interieur Voor het interieur grijpt Dethleffs terug op een geliefde indeling die al jaren zijn waarde heeft bewezen in camperbussen: de zitgroep tegenover de schuifdeur biedt twee stoelen in rijrichting en een grote tafel met uitdraaibare verlenging. De bestuurders- en passagiersstoel kunnen op draaiconsoles tot de eettafel worden gezwenkt en zijn zo te gebruiken als deel van de zitgroep. Achter de zitgroep is aan de bestuurderskant een ruime badkamer met grote douche te vinden. Een ruim keukenblok met tweepitsfornuis, gootsteen en groot werkvlak beschikt over meer dan voldoende opslagruimte met de drie greeploze lades en de bovenkasten. De grote koelkast met een inhoud van 84 liter aan de voorkant van het keukenblok is vanbinnen en vanbuiten even goed bereikbaar.
Achterin zijn de bedden te vinden, met grote opbergkasten eronder. Door het slimme opklapmechanisme van de lattenbodem kunnen de bedden in een handomdraai tot een handige garage worden omgebouwd. Een opbergkast met uittreklade achterin biedt ruimte voor alle spullen die bij aankomst op het vakantieadres nodig zijn, zoals wielkeggen, zaklamp of kabels.
Als basisvoertuig voor de Dethleffs Globetrail dient de bestelwagen Fiat Ducato met uitzetdak van de nieuwste generatie met emissiearme Multijet-III-motor, handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, handmatige klimaatregeling, dashboard, bestuurders- en passagiersairbag en ESC-veiligheidssysteem met ESP, extra zijwindondersteuning en stabiliteitscontrole aanhangwagen. In de basisversie wordt de Globetrail aangedreven door een viercilindermotor met 120 pk (88 kW). Op verzoek is de Globetrail ook met een krachtigere motor met 140 pk (104 kW), 160 pk (117 kW) of 180 pk (130 kW) verkrijgbaar.
De eerste Globetrail staat komende week bij de dealer.
Informatie over Erwin Hymer Group Erwin Hymer Group is een 100 procent dochter van THOR Industries, een van 's werelds grootste fabrikanten van recreatieve voertuigen met meer dan 31.000 werknemers wereldwijd. Erwin Hymer Group verenigt aanbieders van campers, caravans en accessoires, alsmede verhuur- en financieringsmaatschappijen, onder één dak. Tot Erwin Hymer Group behoren de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, ERIBA, Etrusco, HYMER, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurders Crossrent, McRent en Rent Easy, chassisbouwer Goldschmitt, onderdelenleverancier Movera en het reisportaal FREEONTOUR. Meer informatie is beschikbaar op www.erwinhymergroup.com.
Tweedehandsmarkt auto’s handhaaft zich maar inschrijvingen nieuwe wagens blijven in het slop
Tijdens de eerste maand van het nieuwe jaar lagen de inschrijvingen van tweedehandse personenwagens (55.821 eenheden) perfect in lijn met vorig jaar (+0,1%), maar bleven ze -12,8% achter op 2020 (64.021 stuks). Volkswagen nam opnieuw zijn plaats in als marktleider gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.
De inschrijvingen van nieuwe wagens daarentegen gingen er met 34.668 stuks exact -10% op achteruit ten opzichte van 2021 (38.505) en zelfs -33,8% in vergelijking met 2020 (52.370), één van de laatste “normale maanden” pré-corona.
Het spanningsveld tussen nieuwe en tweedehandse wagens blijft dus erg groot en deze situatie zal pas genormaliseerd worden wanneer de levering van nieuwe wagens terug op een normaal niveau komt. Qua nieuwverkoop laat de sector voorzichtig positieve geruchten horen: er is relatief weinig showroombezoek maar de orderboekjes van nieuwe wagens raken wel gevuld.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de cijfer van januari als volgt samen:“De dynamiek op de automarkt blijft vergelijkbaar met die van vorig jaar: na drie opeenvolgende maanden van stijgende tweedehandsinschrijvingen werden ook in januari immers heel wat meer tweedehandse nieuwe auto’s ingeschreven. Deze situatie zal niet veranderen zolang de productieproblemen van nieuwe wagens blijven voortduren en de klant - vaak noodgedwongen - op zoek gaat naar alternatieven in de vorm van een tweedehandswagen, die hij meteen kan kopen en inschrijven. De bevoorrading van de tweedehandsmarkt wordt stilaan precair want er stromen minder occasies door vanuit zowel de particuliere markt als vanuit de professionele markt (leasing en renting). Daardoor blijft de tweedehandsprijs hoog, in het bijzonder op de meest gewilde modellen (SUV en stadswagens) en motorisaties (benzine met recente Euro-norm). Door de leveringsproblemen bevinden we ons voor de inschrijvingen van nieuwe wagens op een bijzonder laag niveau met een redelijk groot verlies ten opzichte van vorig jaar en een heel grote kloof met 2020, maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom waar geïnteresseerde klanten koopbereid zijn en de orderboekjes gevuld raken. Op langere termijn gaat de markt daardoor meer tot rust kunnen komen hoewel we het pre-Corona-evenwicht niet snel meer zullen halen.”
Tot slot een blik op de lichte en zwaardere vrachtwagens. Net zoals de personenwagens kwamen ook de LCV’s niet zo best uit de startblokken. Amper 4.378 nieuwe (-39,1%) en zo’n 8.133 occasies (-12,9 %) werden in januari 2022 ingeschreven. Bij de zware jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: +1,7% vs 2021 voor de nieuwe en zelfs +21,3% voor de 2dehands. Zowel de vrachtwagens +3.5T, als het zwaardere segment +12T kenden een terugval bij de nieuwe voertuigen (3.5->12T : – 31,5% en + 12T: -16,9%). Ook hier deden de occasies het duidelijk minder slecht (3.5->12T: – 11,7% en + 12T: -8.3%). Beschikbaarheid is ook hier het kernwoord.
Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (Jan 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens.
Meest populaire modellen waren de VW Golf (2.495 ex) en VW Polo (1.897 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.607ex ), BMW 3-reeks (1.426 ex ) en Ford Fiesta (1.275 ex.)
Bij de tweedehandse wagens merken we vooral een daling van het aantal diesels ten voordele van benzine, waardoor benzine vorige maand net meer werd ingeschreven (benzine: 51,3% vs diesel: 43,1%). Het aandeel van de andere brandstoffen blijft voorlopig nog relatief klein. Hybride (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 4.2% - heel andere cijfers dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 35% van de verkoop betekenen. Hierbij even vermelden dat hybride en elektrische voertuigen nog jonge technologieën zijn waardoor hun aandeel in de 2de hands markt momenteel nog beperkt blijft.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen blijft stabiel: 7 jaar en 5 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral ook een particuliere activiteit. Maar liefst 91% van de inschrijvingen waren privé personen. Het aandeel 2de hands bedrijfswagen blijft beperkt tot 8%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaak kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio. In Wallonië nam 37% van de occasiemarkt voor zijn rekening. Brussel de overige 10%.
TRAXIO
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Speed pedelecs komen anno 2022 aarzelend uit de startblokken
De populaire hogesnelheidsfietsen zijn het nieuwe jaar eerder langzaam van start gegaan. De voorbije maand januari 2022 noteerde de DIV 738 nieuwe inschrijvingen, zo’n 8,1% minder dan vorig jaar 2021 en 3,8% minder dan het pre-coronajaar 2020.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De eerste 2 à 3 maanden van een jaar zijn altijd moeilijk te vergelijken. De markt van de speed pedelecs leek in het najaar 2021 over zijn hoogtepunt heen. De koude en natte winterperiode is bovendien niet het meest populaire moment voor een nieuwe aankoop. We horen nochtans veel positieve verhalen uit de showrooms. Afwachten naar de komende maanden. Wellicht speelt de verlenging van de 4-dagen thuiswerkweek een rol. Zeker in de grotere agglomeraties waar de speed pedelec een populair alternatief geworden was om filevrij naar het werk te kunnen rijden.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt vooruit op een nieuwe studie over de Belgische fietsmarkt: “De verkoop van speed pedelecs kan nauwgezet worden opgevolgd op basis van de verplichte registratie bij de DIV voor het aanvragen van een nummerplaat. De verkoopresultaten van de overige fietsen zijn veel moeilijker te bepalen, aangezien er voor de gewone fietsen of e-bikes geen registratie vereist is. Daarom organiseert TRAXIO, in samenwerking met de meeste merken en toeleveranciers op de Belgische markt, een jaarlijkse studie waarbij in de loop van de maand april de resultaten van het voorbije jaar worden bekendgemaakt.”
Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022
Particulier versus bedrijven en leasing
Particulieren nemen nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 372 stuks (50,4%) waren privé-aankopen. Net geen 5% minder dan vorig jaar
Aankopen via bedrijven vielen verder terug (-3,5%), maar ook de leasing (-28,8%) was in januari minder populair.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing; minder eigen administratie, maar zeker ook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf met o.a. het mobiliteitsbudget”.
Geografische verschillen
Ondanks de beperkte cijfers van januari, blijft de speed pedelecs-markt vooral een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt zo’n 94,5 % voor zijn rekening met 698 verkochte fietsen in januari, terwijl Brussel (19 stuks) en gans Wallonië (20 stuks) de overige 5,5% van de markt vertegenwoordigen.
De provincie Antwerpen blijft – naar goede traditie - de grote slokop met 201 nieuwe inschrijvingen in januari, weliswaar een daling van -24%. Ook Oost-Vlaanderen (183 ex, -2%) en Limburg (82 ex, -24%) zagen hun aantallen teruglopen, terwijl West-Vlaanderen (84 ex, +11%) en Vlaams-Brabant (148 ex, +4%) beter scoorden.
Aan Waalse kant werd in de provincie Luxemburg geen enkele inschrijving geregistreerd. Ook de overige Waalse provincies boeren achteruit: Waals-Brabant (-50%), net als Luik (-20%) en Namen (-33%). Enkel Henegouwen reageerde positief (+29%).
Brussel daalt -26% ten opzichte van 2021, er werden in januari slechts 19 nieuwe speed pedelecs ingeschreven: de speed pedelecs heeft dan ook minder troeven in een zeer verstedelijkte omgeving en krijgt bovendien zware concurrentie van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps.
Als het om reizen betreft gaat de Aero van Dethleffs met de bloemen lopen.
De Aero 410 QS is met zijn 6,34 m lengte en 2,3 m breedte een klassieker voor een koppel. Met zijn afmetingen en redelijk laag gewicht van 1.130 kg biedt hij de bewoners voldoende levensruimte en hij kan door veel auto’s worden getrokken.
De kleinste van de reeks
De Aero 410 QS is de kleinste van zijn reeks en kost met de 90 jaar jubileum uitrusting rond de 21.000 euro. Het koetswerk heeft blinkend gladde aluminium buiten beplating wat hem een chique uiterlijk geeft. De disselafdekking en de 17 duim aluvelgen zorgen voor de afmaak. Zoals we al meer gezien hebben bij Dethleffs caravans heeft de Aero 410 QS een brede buitendeur met venster en hordeur.
Interieur
Binnen valt het grote dakluik op en de acrylglazenwand aan de keuken. Warm water is voorzien, de boiler zelf is echter niet direct zichtbaar.Onder het dubbelbed vooraan is de bekende grote koffer en ook hier oppassen met te zware spullen, zij verhogen de druk op de trekhaak van het trekkend voertuig. Normaal kan men in de koffer langs binnen, hier is ook een kofferdeksel langs buiten om voorwerpen langs de buitenkant in te laden of er uit te nemen. Het kofferdeksel van de geïntegreerde disselkoffer gaat verticaal omhoog een voordeel als er fietsen op de dissel staan. Het deksel zou wat breder mogen zijn om gemakkelijker bij de inhoud aan de zijkanten te kunnen.
Keren we terug naar binnen waar we bijna helemaal rondom bovenkasten met vlakke lichte deuren zien ze hebben een degelijk scharnier en sluitwerk. Aanpalend bij het bed is de badkamer met rechts het draaibaar wc, in de andere hoek is het wastafeltje geplaatst. Een douche inrichting is een niet erg aan te raden optie. De badkamer is er te klein voor. Trouwens gebruik de douche van de camping, het is veel comfortabeler, je moet geen water aanhalen, het verwarmen, daarna terug weg brengen tot slot de badkamer helemaal opdrogen. Er zijn enkele afsluitbare kastjes, de 4 open schappen moeten echter leeg gemaakt worden vóór het vertrek.
Comfortabel zitten.
De comfortabele treinzit met tafel aan de wand is ruim bemeten voor een koppel. Desnoods kan er nog een bed voor één persoon van worden gemaakt. We denken aan een (klein)kind of de bomma die voor een gelegenheid eens mee op uitstap gaan. Naast de achterste zitbank is een kleerkast om U tegen te zeggen. Nadeel zijn de legplanken zonder stootrand, de kleren reizen er zo af tijdens het rijden. Het aanrecht van de keuken wordt bijna helemaal ingenomen door de 3 kookvuren op een lijn en de spoelbak, een zwarte plaat dekt alles keurig af. Onderaan zijn laden. Helaas, het kan niet anders, neemt de wielkast een deel van de kastinhoud in beslag. Voor de koelkast blijft er nog genoeg plaats en in de bovenkast met schappen kan veel klein keukenmateriaal.
Samengevat
Voor een koppel is de Aero 410 QS van Dethleffs een comfortabele en goed ingerichte reiscaravan, zonder dat we van een compacte caravan zouden durven spreken, daar is hij 30 cm te breed voor. Dat vertaalt zich natuurlijk is wat meer bewegingsruimte. ’t Is hoe men het bekijkt. Afwerking en is keurig, er zijn eveneens goede materialen gebruikt.