Andere kleuren van het interieur in de Mondial en de Cruzer geven hen een moderner uitzicht. De Engelse fabrikant kon vorig jaar een stijgend aantal caravans aan de man of vrouw brengen. Het was een rede om voor de nieuwe modellen meer aandacht aan de afwerking en andere kleuren te besteden.
Zo kregen de reeksen Mondial SE en Cruzer SR andere kleuren voor het meubilair, tafel en werkbladen. Bovendien kreeg de Mondial SE nog nieuwe kussens.
De keuken in de Cruzer SR types kregen een nieuwe microgolfoven. De sinds enkele jaren uitgekiende indelingen werden niet veranderd, ze kregen echter nieuwe lichtmetalen velgen.
Voor de instap reeks Alpino Sport werd de indeling van de Mondial SE gebruikt. In de toekomst zal enkel nog de succesvolle Alpine Sport 370 EK te koop zijn. De indeling met keuken en natte cel achterin en ombouwbare zitgroep tot bed vooraan blijft in het programma. De type kan met een kleine auto worden getrokken.
Een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed kan men bekomen als BaseCamp. Afmetingen zijn dezelfde als die van de BaseCamp 3. Alleszins krijgen de BaseCamps een nieuw decor op de koetswerkwanden en 15 duim aluminium velgen.
De Sprite caravans zijn geen koopjes meer, ze bieden echter een uitgebreide uitrusting aan voor 2023 en een prima prijs/kwaliteit verhouding. Daar boven op biedt Sprite 10 jaar waarborg op waterdichtheid. Prijzen voor een Sprite caravan beginnen rond de 25.000 euro.
In 2022 kwam elke twee dagen een voetganger of fietser om het leven Totaal aantal verkeersdoden in 2022 met 8% gestegen
Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de federale politie, is het aantal doden op onze wegen in 2022 met 8% gestegen ten opzichte van 2021. 521 personen kwamen om het leven. 1 op de 3 daarvan was een voetganger of een fietser. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95. Dat is het hoogste aantal ooit. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden wel licht, in tegenstelling tot Wallonië en Brussel waar er een stijging was. Het aantal ongevallen met e-steps blijft ook in heel het land stijgen. In 2022 waren er 1715 letselongevallen met e-steps, ofwel 5 per dag.
Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met dezelfde 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. Het totaal aantal letselongevallen stijgt ook (van 34 282 naar 37 306, ofwel +9%) naar het niveau van 2019. Alle nationale tendensen vertonen een stijging. Het aantal gewonden (+8%) en het aantal letselongevallen(+9%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een stijging.
Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers
2021
2022
Evolutie 2021-2022 (aantallen)
Evolutie 2021-2022 (%)
Letselongevallen
34 282
37 306
+3024
+9%
Totaal aantal slachtoffers
42 132
45 604
+3472
+8%
Doden
484
521
+37
+8%
Gewonden
41 648
45 083
+3435
+8%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Grote verschillen tussen de regio’s. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7% (van 291 naar 271). In Wallonië was er een forse stijging (van 187 naar 229 doden). In Brussel is het aantal doden gestegen van 6 naar 21. Dat is al van 2018 geleden dat er nog zoveel verkeersdoden vielen in Brussel. aantal doden naargelang de regio
2021
2022
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-202 (%)
Wallonië
187
229
+42
+22%
Brussel
6
21
+15
/
Vlaanderen
291
271
-20
-7%
België
484
521
+37
+8%
Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 21 029 naar 23 212 in Vlaanderen (+10%), van 9749 naar 9953 in Wallonië (+2%) en van 3504 naar 4141 in Brussel (+18%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we ooit noteerden. Elke twee dagen sterft een voetganger of fietser in ons verkeer 95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) kwamen om het leven in ons verkeer in 2022. Daarnaast waren er ook 4 doden bij de gebruikers van een e-step. Ongeveer elke 2 dagen komt er in ons land dus een kwetsbare weggebruiker om het leven. In totaal is 1 op de 3 verkeersdoden (34%) een kwetsbare weggebruiker. Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af
Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval.
De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen). 5 letselongevallen elke dag met een elektrische step Er waren in 2022 1715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%). Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels van kracht, maar die maatregelen hebben in de praktijk hun effect nog niet getoond. Een strenger handhaving van de nieuwe regels is nodig om de trend te keren. Stijging in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, daling in de andere provincies In Limburg (-15 doden), Antwerpen (-11 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 55 naar 60 en in West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 56 naar 63.
Relatief aantal verkeersdoden per provincie
Provincie
Aantal inwoners
Aantal doden per provincie
Aantal doden per 100.000 inwoners
West-Vlaanderen
1 209 011
63
5,2
Oost-Vlaanderen
1 543 865
60
3,9
Antwerpen
1 886 609
65
3,4
Vlaams-Brabant
1 173 440
34
2,9
Limburg
885 951
49
5,6
Conclusie De cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer laten voor 2022 een verontrustende stijging zien van het aantal doden bij kwetsbare weggebruikers. 1 op de 3 verkeersdoden in ons land is een voetganger of fietser. Bij de fietsers waren er zelfs nooit eerder zo veel doden. Ook het stijgende aantal ongevallen met e-steps moet nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Knaus Tabbert AG: Raad van Commissarissen verlengt contracten van Raad van Bestuur van Gerd Adamietzki (CSO) en Werner Vaterl (COO) - De RvC vertrouwt op personele continuïteit - Beide contracten met de Raad van Bestuur zijn met vijf jaar verlengd
Jandelsbrunn, Duitsland. Tijdens de laatste vergadering heeft de Raad van Commissarissen van Knaus Tabbert besloten de contracten van de Raad van Bestuur van Gerd Adamietzki (CSO) en Werner Vaterl (COO) te verlengen. Beide contracten lopen af op 31 juli 2023. Beide bestuursleden zijn nu benoemd voor een periode van vijf jaar, dus tot en met 31 juli 2028. Met deze twee beslissingen wordt het succesvolle werk van Adamietzki en Vaterl van de afgelopen jaren geëerd. dr Esther Hackl, voorzitter van de raad van commissarissen van Knaus Tabbert AG, over de contractverlengingen: "Gerd Adamietzki en Werner Vaterl, beide bewezen experts in de caravanbranche, hebben de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van Knaus Tabbert. Tegen de achtergrond van de gewenste groeikoers is de continuïteit in de bedrijfsleiding een belangrijke factor voor het verdere succesverhaal van het bedrijf en de positionering van Knaus Tabbert op de caravanmarkt. We zijn blij dat we kunnen blijven vertrouwen op de expertise van de twee topmanagers."
Over Knaus Tabbert Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met het hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld evenals Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en behaalde in 2022 een omzet van meer dan een miljard met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de verhuurservice RENT AND TRAVEL euro en produceerde bijna 30.000 recreatieve voertuigen met ongeveer 4.000 werknemers.