Ook de inschrijvingen van nieuwe motoren scoorden de voorbije maanden veelal lager dan een jaar geleden. Enkel januari en augustus kenden een stijgende curve. De voorbije maand oktober werden er 1.394 nieuwe motorfietsen ingeschreven, -4,3% vergeleken met vorig jaar. Het jaartotaal over eerste tien maanden holt -5,2 % achterop in vergelijking met 2021. Een totaal van 1.242 stuks minder verkochte nieuwe tweewielers.”
Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op: “Na de verzopen en rustige maand september is het met het mooie weer in oktober toch iets drukker geworden bij de dealer. We voelen dat de klanten al veel interesse hebben in de nieuwigheden voor 2023 die bij sommige merken al bij de dealer staan, maar toch is het wachten tot het nieuwe jaar voordat de verkoop ervan op gang komt. In de werkplaats lijkt de energiecrisis ervoor te zorgen dat sommigen kosten zoals onderhoud vooruitgeschoven worden door de klanten. We moeten wel nuanceren, want deze periode van het jaar is altijd kalm. De cijfers van oktober zijn opnieuw vooral het resultaat van beschikbaarheid en late leveringen van verkochte motoren die nu pas aankomen. Dit is vooral te zien bij BMW en Yamaha.”
Ook de collega’s zagen de mooie nazomer als een verklaring voor de relatief goede maand oktober: “De winter staat voor de deur, maar het goede weer zorgt er toch voor dat er nog verkopen zijn. Eigenlijk zijn de showrooms de beste barometers van het weer : wanneer het mooi weer is dan komt er automatisch meer volk over de vloer. Begin oktober leek het wat rustiger te gaan worden, maar uiteindelijk werd het toch nog een relatief goede maand.
1. Tweedehandse motoren
[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]
Na een stijging in juli en augustus, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen vanaf september opnieuw in dalende lijn. Oktober beperkte het verlies zich tot -2,0% met 4.979 eenheden of 102 minder dan oktober vorig jaar. Daarmee loopt het totale verlies ten opzichte van 2021 op tot 4.403 motoren. De voorbije tien maanden werden er in totaal 68.738 occasiemotoren ingeschreven, een terugval van - 6,0%
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022
Alle regio’s gaan erop achteruit
Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (55,7 %) maar verliest over de eerste tien maanden
-9,7 % vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 37,3 % van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-5,1 %), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,0 %) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen -4,0% inboet.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 25,1 % van de verkoopcijfers en ook de +1.001cc-klasse was in oktober met 21,2 % aardig gegeerd, idem voor de middenklasse 501-750cc (20,9%). De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Gecumuleerd over de voorbije tien maanden boeten alle segmenten aan marktaandeel in.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud
Bijna volledige top 10 kleurt rood
Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar ondanks de relance in de zomermaanden ziet vrijwel de volledige top 10 zijn cijfers rood kleuren vergeleken met vorig jaar, enkel SYM vormt hierop een uitzondering. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand, ze vertegenwoordigen samen 56,5 % van de totale markt: Honda (17,5 %) blijft marktleider voor Yamaha (13.3%), BMW (11,0%), Suzuki (7,5 %) en Kawasaki (7,2 %), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +5,1 % versus 2021.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)
2. Nieuwe motorfietsen
Na enkele lichte relance in augustus vallen de inschrijvingen van nieuwe motoren terug naar een lager niveau dan vorig jaar: oktober scoorde -4,3% minder dan in 2021. Er werden de afgelopen maand 1.394 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Cijfers die volgen verschillende bronnen ook nog beïnvloed worden door een groter aantal leveringen, blijkbaar vooral bij BMW maar ook bij Yamaha. Het jaartotaal – 22.692 nieuwe motoren – loopt -5,2 % achter op de eerste tien maanden van 2021”.
“De situatie blijft identiek aan de vorige maanden: kwestie van beschikbaarheden en late leveringen beïnvloeden de cijfers maand per maand”, horen we bij enkele van de grotere importeurs.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (januari -> augustus )
Net zoals bij de tweedehands blijven ook in augustus de kleinste – 125cc (25,8 %) en grootste +1.001cc (23,5 %) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (18,4 %), 501-750cc (13,1 %) en 751-1000cc (18,2 %) aan elkaar gewaagd bleven. Over de eerste tien maanden boeten sommige segmenten aan marktaandeel, maar opvallend is dat de 751-1000cc in oktober een sterke stijging kende van +11,3%.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -8,4 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,4 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,7% (-4,8 %), terwijl Brussel status-quo blijft op 6.9% marktaandeel.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)
Honda verliest een beetje terrein maar blijft marktleider met een marktaandeel van 13,2 %, een daling van -6,1% in vergelijking met 2021. Ook de naaste achtervolgers verliezen allemaal terrein. BMW (13%), Yamaha (10,8%,), Piaggio (7,5%) en Kawasaki (6,6%) vervolledigen de top 5. Hierin scoort enkel Piaggio positief vergeleken met vorig jaar. Ook scooter-fabrikanten KYMCO & SYM doen het beter dan in 2021.
Honda heerst nog steeds in de kleinste categorie, maar ziet zich bij de 125- 500cc gepasseerd door Piaggio, Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens.