Steeds meer auto- en zwerfautomobilisten verkiezen vierseizoenenbanden voor hun wagen. Ze sparen 2 maal per jaar een bandenwissel uit en eventueel onkosten voor de stokkering. Wie hier in de lage landen verblijft en zijn ritten beperkt in de omgeving van zijn woonplaats zal weinig problemen met sneeuw en andere gladde wegen ondervinden. Wie echter naar de winteroorden vertrekt zijn “echte” winterbanden een aanrader.
Tegenwoordig kiezen 34% chauffeurs voor vierseizoenenbanden terwijl ongeveer nog een 60% voor winterbanden kiezen. Een belangrijk element voor de meeste gebruikers is het 2 maal jaarlijks omwisselen van de wielen op voorwaarde dat beide types banden op velgen staan. De banden telkens van velgen veranderen is geen al te best idee. Dat is ieder jaar telkens een kleine besparing van tijd en euro’s. Wie een stel winterbanden versleten heeft zal gemakkelijker terug winterbanden aanschaffen omdat het een veiliger gevoel geeft. Andere die hun auto thuis kunnen laten bij winterweer houden het meestal bij vierseizoenenbanden of zelfs de zomerbanden. Vierseizoenenbanden hebben het nadeel dat ze wat sneller verslijten en afhankelijk van de rijstijl moeten ze meestal vóór de 60.000 km vervangen worden. Winterbanden geven wel een veiliger gevoel, let op ze hebben ook hun beperkingen want op bevroren en hard gereden sneeuw hebben ze weinig grip net zoals op verijzelde wegen. Bij een niet aangepast rijgedrag rijdt of schuift de wagen ergens naartoe waarheen je het niet graag hebt.
In sommige landen worden de vierseizoenenbanden tijdens de wintermaanden niet aanvaard tenzij het sneeuwvlok symbool er op staat.
Waar zijn winterbanden verplicht?
België – niet verplicht
Frankrijk – winterbanden enkel verplicht wanneer een verkeersbord dit aangeeft, maar ze worden wel aanbevolen. De winterbanden moeten voorzien zijn van een M+S aanduiding en hebben een minimaal vereiste profieldiepte van 3,5 mm. Sneeuwkettingen zijn eveneens verplicht wanneer dit met een verkeersbord wordt aangegeven. Ook kunnen deze verkeersborden voorzien worden van de tekst ‘pneus à neige admis’, wat betekent dat sneeuwkettingen niet verplicht zijn wanneer je op winterbanden rijdt. Rijd je met sneeuwkettingen? Dan is het goed om te weten dat de maximum snelheid, afhankelijk van de kettingen, 50 km/h is.
Luxemburg – verplicht bij winterse omstandigheden
Nederland – niet verplicht
Italië – enkel verplicht vanaf een aangepast verkeersbord.
Oostenrijk –Als automobilist ben je in Oostenrijk van 1 november tot 15 april verplicht, bij winterse omstandigheden, winterbanden te gebruiken. Buiten deze periode kan er in de Oostenrijkse bergen een verplichting zijn tot deze winterbanden, dat wordt kenbaar gemaakt met een verkeersbord. Winterbanden in Oostenrijk hebben minimaal 4 mm profieldiepte nodig, alsmede een M+S aanduiding. Mocht je auto niet beschikken over winterbanden, ben je verplicht om sneeuwkettingen om te leggen. Let hierbij wel op, het is alleen toegestaan om met kettingen te rijden wanneer het wegdek bedekt is met sneeuw of ijs. Ook in Oostenrijk ligt hierbij je maximale snelheid op 50 km/h. Tijdens de winterperiode moet men passende sneeuwkettingen aan boord hebben.
Duitsland – In Duitsland is het, bij winterse omstandigheden, verplicht om banden met winterse eigenschappen te gebruiken. Dit mogen winterbanden of vierseizoenenbanden banden zijn. Sinds kort is de Duitse wet aangescherpt: banden met enkel een M+S aanduiding zijn niet langer goedgekeurd, banden met het Alpine-symbool (berg met een sneeuwvlok) zijn verplicht. Wanneer je als automobilist in het bezit bent van enkel M+S gemarkeerde banden, mag je deze voorlopig in Duitsland blijven gebruiken (mits deze vóór 1 januari 2018 geproduceerd zijn).