Inhoud blog
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
  • Een knappe Chausson
  • Opgepast met motorhelmen
  • 1000 jaar oud
  • Nieuwe halfintegraal Frankia Now
  • Prachtig uitzicht
  • Meer elektrische wagens
  • Mooie gevels
  • Tabbert Pantiga
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    28-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Houdt meer afstand

     

    6 op de 10 bestuurders houden niet voldoende afstand op de autosnelweg
    In de tweede helft van 2024 wordt er een pilootproject gelanceerd om controles mogelijk te maken

    Om te weten of bestuurders voldoende veiligheidsafstand houden ten opzichte van elkaar heeft Vias institute bijna 4 miljoen personenwagens en 400 000 bussen en vrachtwagens op de autosnelwegen geobserveerd. De resultaten zijn opvallend: bijna 6 op de 10 bestuurders houden minder dan 2 seconden afstand tussen zichzelf en het voertuig voor hen. De situatie is beter voor de vrachtwagens, alhoewel ongeveer een derde minder dan 50 meter afstand laat met het voertuig voor hen. Volgend jaar start een proefproject om na te gaan of het mogelijk is om net zoals in Duitsland dit gedrag te controleren met camera’s.

    Nieuwe wegcode vermeldt expliciet tweesecondenregel
    Momenteel stelt artikel 10.1 (2de lid) van het verkeersreglement:’De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.‘
    ‘Voldoende’ is niet exact gepreciseerd, maar je mag er met gezond verstand van uitgaan dat het overeenkomt met de afstand die een voertuig op 2 seconden kan afleggen.

    De regel is duidelijker voor de bestuurders van vrachtwagens: ze moeten buiten de bebouwde kom minstens een afstand van 50 meter houden ten opzichte van elkaar. 

    In Frankrijk is de tweesecondenregel expliciet vermeld in de wegcode en dat is ook de manier waarop het in de nieuwe Belgische wegcode, die normaal eind 2025 van kracht wordt, beschreven staat. ”Iedere bestuurder moet in alle omstandigheden, en rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en
    zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden. Op openbare wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u komt deze afstand overeen met de afstand die het voertuig heeft afgelegd gedurende een periode van ten minste twee seconden.

    6 op de 10 bestuurders respecteren de veiligheidsafstand niet
    De doelstelling van deze nieuwe studie was om te analyseren welke veiligheidsafstand personenwagens, vrachtwagens en bussen houden. Bijna 4 miljoen wagens en 400 000 vrachtwagens werden daarom geobserveerd. Voor de analyse werd de situatie in kaart gebracht waar voertuigen minstens 50 km/u reden en elkaar volgden. Files en (sterk) vertraagd verkeer werden dus niet in rekening gebracht.

    58% van de personenauto’s rijdt op minder dan 2 seconden van de achterbumper van de voorligger. Dit probleem komt vaker voor op de tweede (64%) en derde (65%) rijstrook dan op de rechterrijstrook (49%). Het komt ook vaker voor op weekdagen dan in het weekend en ook vaker wanneer het licht is dan wanneer het donker is.

    27% van de personenwagens bumperkleeft met een veiligheidsafstand van minder dan 1 seconde. Het probleem is groter op de tweede en derde rijstrook. Daar is gemiddeld 1 op de 3 voertuigen die bumperkleeft. Op de rechterrijstrook is het minder dan 1 op de 5 voertuigen.

    Er werden duidelijke verschillen waargenomen naargelang de lichtomstandigheden en voor weekdagen in vergelijking met weekends. Dit is duidelijk te wijten aan het veel lagere verkeersvolume wanneer het donker is en in het weekend, waardoor personenauto's meer afstand kunnen bewaren.

    De situatie is iets beter voor de zware voertuigen: ongeveer een derde (30%) van de vrachtwagens en bussen volgt het voertuig voor hen op minder dan 50 meter. Tijdens weekdagen ligt het percentage bijna 2 keer zo hoog (31%) als tijdens het weekend (19%).  

    Gevolgen voor de verkeersveiligheid
    Op de snelweg blijkt uit officiële statistieken dat 1 op de 3 ongevallen (33%) een kop-staartaanrijding is en 1 op de 5 ongevallen (21%) een kettingbotsing, waarbij ten minste 3 voertuigen betrokken zijn. Bij dit soort ongevallen is het niet bewaren van een veilige afstand de meest genoemde oorzaak.

    In feite is 70% van de kop-staartaanrijdingen te wijten aan onvoldoende veiligheidsafstand, vaak in combinatie met andere factoren zoals vermoeidheid, gsm-gebruik of overdreven snelheid. Op de autosnelwegen gebeuren zo in ons land jaarlijks bijna 1000 ongevallen die te wijten zijn aan het niet respecteren van de veiligheidsafstanden. Die ongevallen zorgen ook voor files en hebben dus een impact op de mobiliteit.

    Pilootproject in tweede helft van 2024
    Volgend jaar zal er een proefproject worden gehouden op bepaalde snelwegen om na te gaan of er controles kunnen worden uitgevoerd met camera’s of radars, zelfs als er geen markeringen langs de weg staan. In eerste instantie zal de test betrekking hebben op het controleren van de veiligheidsafstand van 50 m tussen vrachtwagens. In tweede instantie zal de test zich richten op personenauto's. De camera's kunnen het tijdsinterval tussen twee voertuigen meten, dus het is niet nodig om markeringslijnen langs de weg aan te brengen. In bijvoorbeeld Duitsland vinden dergelijke controles al plaats op snelwegen.

    Conclusie
    Bestuurders hebben moeite om de afstand tot hun voorligger correct in te schatten. Toch is het niet naleven van de tweesecondenregel een belangrijke oorzaak van ongelukken. Het expliciteren van de regel in de nieuwe wegcode moet de zaken duidelijker maken en uiteindelijk de handhaving makkelijker maken. Daarom wordt er volgend jaar een proefproject uitgevoerd.

    Daarnaast zou de wegbeheerder meer herkenningspunten aan de kant van de weg of zelfs op de weg zelf kunnen plaatsen. Visgraatmarkeringen zijn een voorbeeld van markeringen die gebruikt zouden kunnen worden. Bewustwordingscampagnes zijn ook essentieel om uit te leggen waarom het essentieel is om veiligheidsafstanden te respecteren.

    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Er worden elk jaar in ons land honderden ernstige ongevallen veroorzaakt door bumperkleven: te dicht bij ander voertuig rijden. Dit probleem wordt al te lang onderschat en wilde ik aanpakken. Een veilige afstand moet altijd en overal en ten opzichte van alle weggebruikers worden gerespecteerd. Daarom heb ik de '2-secondenregel' opgenomen in onze vernieuwde Code van de Openbare weg, samen met nieuwe afstandsregels die bedoeld zijn om actieve weggebruikers zoals fietsers en voetgangers te beschermen. Als deze verduidelijking in de wet is vastgelegd, zal de handhaving eenvoudiger zijn... en er minder gevaarlijk rijgedrag zijn.  Als er een veiligere afstand gehouden wordt in het verkeer, leidt dat tot minder stress, minder verkeersongevallen en meer verkeersveiligheid. Samen redden we levens!”

    Meer info: Vias institute

    28-12-2023 om 10:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar vliegen ze
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-12-2023 om 17:59 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eura Mobil T Profila 726 EF
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eura Mobil T Profila 726 EF.

    De halfintegrale Profila’s van Eura Mobil krijgen voor het nieuwe modellenjaar 2024 een volledig nieuw  interieur met aangepaste naam: “Natural Heritage”

    Chroom en glanzende oppervlakken werden over boord gezwierd en kunstig vervangen door natuurdecor. Die tekening noemt de fabrikant “Natural Heritage”

    Eura Mobil combineert nu de bovenkastdeuren in licht pijn hout en donker notenboom decor voor de meubelwanden. De keuken bekomt een glad poliert leisteen optiek dat goed  harmonieert met de grijze vloerbekleding. De wandbekledingen herinneren aan filz. Voor de kussens van de zitgroep gebruikte men Cord-Stoff, een product dat men zelden gebruikt in kampeerauto’s. De handgrepen van de kastdeuren zijn in metaal optiek. Met deze grondige veranderingen heeft het interieur van de Profila 726 een modern en gemoedelijk uitzicht. Of deze grondige  wijziging van kleur en materiaal het publiek zal bekoren moet de toekomst uitwijzen. De drie indelingen zijn niet nieuw, maar waren al in een andere uitvoering te koop. De ongeveer 7 m lange PT 696 EB heeft enkele bedden en een L-zitgroep met zijzitbanken. Bij de andere zijn de verschillen achteraan te zien. In de PT 726 QF is een eilandbed geïnstalleerd. De PT 676 EB heeft wat langere bedden ten koste van de keuken. Als optie kan men een hefbed laten installeren boven de zitgroep en kunnen 2 zwerver meer mee. Voor de korte PT 696 E moet u ongeveer 92.000 euro voorzien en voor de langere type een 3.000 euro meer

    %%%FOTO2%%%

    Technische gegevens

    Basisvoertuig Mercedes Benz Sprinter met laag chassis

    Motor: 150 pk turbo diesel

    MTM: 3.500/4.500 kg

    Afmetingen L X B X H : 7,44 x 2,32 x 2,92 m

    Meer info: euramobil.de

    25-12-2023 om 17:52 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!