Recordzomer voor kampeerauto’s tijdens de Coronavakantieperiode
Traditioneel worden heel wat kampeerauto’s besteld in het najaar (levering en inschrijving tijdens het volgende voorjaar) of in het voorjaar (met levering en inschrijving voor het begin van de zomervakantie). Niet zo dit jaar : tijdens de Corona-lockdown zijn namelijk zowel de verkoop als de inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s in april met ongeveer 80% gedaald (van 635 in 2019 naar 125 in 2020), om daarna – tijdelijk – te exploderen met +84% in juni. De inschrijvingen van tweedehandse kampeerauto’s volgen dezelfde tendens. Ook de vraag naar huurcampers ging door het dak.
Snel-snel een kampeerwagen kopen
Na de lockdown steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s tot een absoluut record in juni: van 548 in 2019 naar 1.006 (+84 %) in 2020! Ook juli (580 in 2019 versus 860 in 2020 hetzij +48 %) en augustus* (500 in 2019 versus 600 in 2020 hetzij +20%) waren topmaanden. Idem dito voor de tweedehandse inschrijvingen met topmaanden juni (+40 %), juli (+24 %) en augustus (+29 %).
Deze zomerse piek kan worden toegeschreven aan twee factoren: een inhaalbeweging van inschrijvingen die tijdens de lockdown niet konden gebeuren, maar ook een sterk toegenomen interesse van mensen die nog snel-snel een kampeerauto wilden kopen met het oog op de zomervakantie.
Hoewel het totale aantal inschrijvingen op dit ogenblik achterloopt ten opzichte van 2019 (van nieuw = -2%, tweedehands = -5%), verwacht de sector dat de verkoop dit jaar zal eindigen op het niveau van vorig jaar. Waarom niet hoger dan vorig jaar? Door de beperkte beschikbare voorraad kampeerauto’s en omdat de productiecapaciteit van nieuwe voertuigen in de gespecialiseerde fabrieken slechts beperkt rekbaar is.
Nieuw doelpubliek
Dank zij de Coronacrisis hebben heel wat mensen de kampeerauto en de caravan en hun voordelen voor het eerst ontdekt ook door een populair programma zoals ‘De Columbus’. De veilige bubbel, de grote mate van zelfstandigheid en de flexibele mobiliteit zijn sterke troeven in deze bijzondere tijden. Dit nieuwe doelpubliek, dat vaak de traditionele vliegvakantie heeft ingeruild voor de zwerfauto, heeft in veel gevallen zeer snel beslist tot de aankoop. Zij kiezen door de band voor een middenklasse zwerfauto die is voorzien van alle nuttige uitrustingen die comfort en onbezorgd-onafhankelijk rondreizen mogelijk moeten maken zoals achteruitrijcamera, airconditioning, zonnepanelen en watertanks. Instapmodellen lagen minder goed in de markt.
Traditionele vervangmarkt in beweging
Ook de traditionele vervangmarkt is in beweging: heel wat mensen die al een tijd twijfelden over de vervanging van de huidige kampeerauto of caravan, hebben dit jaar beslist tot aankoop van een nieuwe. De combinatie van aankopen door het ‘nieuwe’ doelpubliek en de versnelling op de vervangmarkt zijn de belangrijkste oorzaken van de plots toegenomen vraag. Naar alle verwachting zal de vraag terug normaliseren: nu, aan het einde van de vakantieperiode, merkt de sector alvast een daling van het aantal online en offline bezoekersaantallen. In de ons omringende landen merken kampeerautoverkopers dezelfde tendens.
Ook verhuur zit in de lift
Zoals verwacht steeg ook de vraag naar huur caravans en zwerfauto’s omdat veel gezinnen dit jaar in hun veilige bubbel wilden reizen. Bij de professionele verhuurders is de capaciteit slechts beperkt uitbreidbaar, het verhuurseizoen duurt slechts een drietal maanden en de waardevermindering na verhuur is aanzienlijk – maar de toegenomen vraag wordt deels opgevangen door een stijgende verhuur tussen particulieren.
Op het Caravan Salon 2020 is MORELO te vinden in Hal 5, Stand A07. Daar zal het volledige MORELO-voertuiggamma 2021 worden tentoongesteld op de nieuwe, grotere beursstand met 20 First Class-campers. MORELO volgt strikt de strenge hygiëneregels van het beursmanagement. Een allesomvattend concept is bedoeld om alle betrokkenen een prettige en vooral veilige beursbeleving te bieden
Het MORELO GROTE RIJK
De GRAND EMPIRE is het nieuwe vlaggenschip van de RV-fabrikant in Schlüsselfeld. MORELO heeft een camper gecreëerd op het grote chassis "Actros 1853" van Mercedes-Benz met 530 pk, 12,8 l cilinderinhoud en 2600 Nm koppel, die indruk maakt met zijn comfortabele rijgedrag, uitstekende veiligheid en state-of-the-art technologie, en uiteindelijk met zijn uitstekende design overtuigd over de hele linie. Het prototype zal dit jaar worden gepresenteerd op de Caravan Salon: A MORELO GRAND EMPIRE 110 GSO - met Mini Cooper-garage en uitschuifbaar voor de woonkamer en keuken. Het grootste hoogtepunt is een ongekende prijs-prestatieverhouding voor een voertuig in deze klasse. De prijsklasse van alle aangeboden modellen zal tussen de € 593.900 en € 645.900 - inclusief zeer uitgebreide standaarduitrusting liggen.
MORELO HOME, LOFT, LOFT LINER en PALACE voor een speciale prijs
Voor het 10-jarig jubileum biedt MORELO de modellen MORELO HOME, LOFT, LOFT LINER en PALACE met uitgebreide uitrustingspakketten en verschillende kleuropties tegen een absoluut speciale prijs. Inbegrepen zijn een chassispakket, rijveiligheidspakket, leefomgeving pakket en nog veel meer. Klanten kunnen zich verheugen op ongelooflijke kortingen tot € 33.863,03
Gegarandeerde eindprijs voor jubileummodellen: btw 16 procent
Voor bestellingen van een jubileummodel op 31 oktober 2020 en levering op 30 april 2021 garandeert MORELO de aangegeven aankoopprijs met 16 procent btw - ongeacht het btw-tarief dat van toepassing is op het moment van levering.
Nieuw in het MORELO-assortiment: de MORELO LOFT LINER
Op het ogenblik zijn nog geen foto's ter beschikking
Jaren geleden, we spreken van de jaren 1970 werden bestelwagens nauwelijks door enkele erkende constructeurs omgebouwd. Wel waren het gezochte bestelwagens voor handige mannen, die er zelf een bewoonbare versie van maakten. Voor die tijd waren er al juweeltjes gemaakt met materialen die toen te koop waren. Andere waren bijna onverantwoorde vehikels om mee te rijden. In die tijd was Mercedes voor de grotere lichte vrachtwagens gezocht en Bedford voor de kleinere zelfbouwers. Trouwens er waren niet veel te vinden die nog geschikt waren voor een tweede leven. Nu en dan was er een erkende fabrikant die enkele van die lichte vrachtwagens ombouwde.
De belangstelling groeide.
Voor enkele jaren begon de interesse voor die type wagen te stijgen om zoals het nu gaat een enorme groei kent. Met als resultaat de inrichtingen van deze compacte wagens werden beter, veiliger en luxueuzer.
Auto Sleeper Warwick XL
Ik kreeg de gelegenheid een typisch Engelse top zwerfauto te bekijken. Toen ik de achterdeur van de 6,36 m lange Warwick XL opentrok dacht ik onmiddellijk “WAUW” wat een schitterend interieur. Voor zo ver ik mij herinner in mijn lange loopbaan in het kampeerwereldje zag ik zelden een zwerfauto met zulk een prachtig interieur. Typisch voor Engelse caravans en kampeerauto’s zijn de twee lange zitbanken langs de zijwanden met dikke kussens en zonder zichtbare tafel. De tafel heeft ergens een plaatje in een kast of tegen een wand. In zekere zin een compromis die men hier moet nemen. Om te overnachten trekt je een lattenbodem van onder de zitkussens en samen met de al even dikke rugkussens bekom je een bed van 1,92 x 1,87 m. Zeker groot genoeg om met z’n beidjes comfortabel te slapen.
Voor het ontbrekende tafeltje, de kleerkast opentrekken waar het mini tafelbladje en een poot verankerd zijn. Het tafelbladje is net groot genoeg voor paar glazen wijn of tassen thee en een koekje. Een grotere tafel eveneens opgeborgen gebruikt men om de culinaire genoegens op te zetten of andere zaken waar een groot blad vereist is. Het is natuurlijk een soort compromis met dat soort tafel opstelling, men geraakt er echter aan gewoon. Bovendien hoef je geen tweede tafel mee te nemen om buiten te gebruiken.
Als woongedeelte wordt je hier omgeven door knap afgewerkte en goed geïsoleerde wanden, 4 donker getinte vensters met plissé verduisteringsgordijnen en muggenhorren. Om een gezellige sfeer te scheppen zijn er nog gordijnen. Bovenkasten hebben een licht achterover hellende vorm, dat vergroot het ruimtelijk effect. Een lengte gevoel bekomt men door in het zeer licht meubilair een donker grijze band in de bovenkast deuren te leggen. Verchroomde handgrepen met slot passen er mooi in. Aan licht geen gebrek. In het plafond decoratieve lampjes, met een zachte druk in de midden gaan ze aan of uit. Onder de bovenkasten zijn verschuif- en regelbare LED’s en boven het aanrecht van de keuken zijn voldoende lichtbronnen. De getinte zijramen gaan niet open dat wordt opgevangen door 3 dakluiken.
Wat een keuken.
Ook al een duidelijk Engelse brede keuken met het zwarte afzonderlijke kookfornuis. Drie grote kookvuren en onderin een oven is de klassieke uitrusting. Ernaast een spoelbak waar je de halve verswatertank in kwijt geraakt. Verder onder het aanrecht een grote koelkast met vriesvak. Hoewel er veel werkoppervlakte op het aanrecht is kan men aan de linkerkant nog een verbreding omhoog klappen. Zelfs een microgolf oven naast de chique bovenkast is men niet vergeten. In de laden en kasten is genoeg bergruimte voor het keukengerief. Haha, de afzuigkap met geïntegreerd licht was bijna aan mijn ogen ontsnapt. Voor kleren is er voldoende plaats in de hangkast en laden.
Wassen en douchen doe je in de afzonderlijke douchecel. Daarnaast is een gebruiksvriendelijk draaibaar wc opgesteld. Een bedieningspaneel boven de schuifdeur regelt de elektronica in de wagen en als er brand of te veel rook ontstaat begint de rookmelder te gillen.
Langs de buitenkant.
Met zijn zwarte kleur, hij is ook in andere kleuren te verkrijgen, is de Warwick XL een prachtige zwerfauto op Peugeot Boxer als basisvoertuig. De zwart getinte ruiten vallen nauwelijks op want ze vormen één vlak met de zijwanden van de wagen. 16 duim velgen zorgen voor een comfortabel rijgedrag dat nog ondersteunt is door AirTop luchtveer systeem. De 2,2 dieselmotor stuurt 165 paardjes naar de voorwielen, dus het gaspedaal met zachtheid behandelen want er staan veel flitspalen.
Op het dak liggen zonnepanelen en achteraan is een trekhaak gemonteerd. Bij deze super uitgeruste wagen behoren een hele reeks toebehoren genoeg om mijn blad te vullen. Om er enkele te vernoemen is het basisvoertuig een Peugeot Boxer, indien gewenst kan men voor een Citroen of een Fiat kiezen. Hij is uitgerust met alle elektronische snufjes om veilig te rijden, daarbij nog een 25 l LPG tank voor het huishouden, buiten een gasaansluiting, warmte werende ramen, luifel, winterpakket en nog veel meer.
De basisprijs ligt rond de 58.000 euro terwijl de voorgestelde Warwick XL met alles er op en er aan 65.000 kost.
Niesmann+Bischoff stelt de totaal nieuwe iSmove voor
Een gloednieuwe iSmove.
Tot nu toe, toen je wilde reizen in de compacte klasse met een totaalgewicht van minder dan 3,5 ton, moest je concessies doen op het gebied van ruimte en laadvermogen en tevreden zijn met compromis. Dankzij veel nieuwe ideeën, vooral op het gebied van architectuur en interieur, heeft Niesmann + Bischoff een integrale kampeerauto ontworpen met meer ruimte en een veel hoger laadvermogen dan normaal in deze categorie. De nieuwe iSmove voldoet niet alleen aan de eisen op het gebied van gewicht, hij overtreft alle verwachtingen op het gebied van design en comfort, verwachtingen die uitgaan van een nieuw, jonger publiek dat de wereld van high-end zwerfauto’s wil ontdekken met een eenvoudig rijbewijs B. Om een premium kampeerauto te ontwerpen die minder dan 3,5 ton weegt en zonder ruimte te verspillen, is het voertuig volledig opnieuw ontworpen. Elk element is in twijfel getrokken. In tegenstelling tot alle regels. Al decennia lang zijn bepaalde regels diep geworteld in de campermarkt en in de hoofden van liefhebbers. Men dacht bijvoorbeeld dat het onmogelijk was om een kampeerauto te maken met alle mogelijke comfort, genoeg ruimte voor 5 personen, met comfortabele bedden en grote opslagruimtes, onder de 5 ton.
Nieuwe oplossingen. Het werd tijd om dit principe te herzien. Het werd tijd om nieuwe oplossingen te vinden, want voor de volgende generatie klanten die geen "oud" rijbewijs hebben, is een voertuig van meer dan 3,5 ton geen optie. De vraag naar een topklasse zwerfauto’s onder de 3,5 ton is de afgelopen jaren gegroeid. Niesmann + Bischoff speelt in op deze vraag door de iSmove op de markt te brengen. In principe onmogelijk, maar met zijn buitenafmetingen behoort hij duidelijk tot de compacte klasse, terwijl het interieur zijn reizigers alle comfort van een liner biedt. Een meesterlijke slag mogelijk gemaakt door het creëren van binnenruimte en uitrusting die tot nu toe kenmerkend waren voor kampeerauto’s tot 7,5 ton. Hubert Brandl, algemeen directeur van Niesmann + Bischoff legt uit: “Kleinere buitenafmetingen, maar een ruimer interieur. Minder gewicht, maar complete uitrusting. Een minimalist die als het ware het maximale nastreeft. Met de vele "noppen" in de nieuwe iSmove hebben we de high-end tot in de kern gemaximaliseerd. Het resultaat is een nieuwe camper voor een nieuwe generatie klanten die van elk moment willen genieten. Een compact uiterlijk met een interieur van een Liner. De ware grootsheid van de nieuwe iSmove komt tot uiting in het interieur. De onbelemmerde kijkhoeken door het hele voertuig en de natuurlijke akoestiek van de met vilt beklede binnenwanden creëren een geheel nieuw gevoel van ruimte. Een innovatief verlichtingsconcept, met moderne glaspanelen voor het aansturen van de spots in een donker antraciet plafond, zorgt voor een bijzondere sfeer van welzijn in de avonduren. Voor een optimaal gebruik van de beschikbare ruimte stelt Niesmann + Bischoff in zijn eentje zeven radicaal nieuwe ideeën ontwikkeld, waarop patent is aangevraagd. Onder hen is er een elektrische liftopslag in het keukenblok, een draaibare bank, een opklapbed dat volledig opklapbaar is en in het plafond "verdwijnt" en een schuifwand in de badkamer die de ruimte er verdubbelt. Er wordt reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe iSmove. De eerste voertuigen zullen vanaf september 2020 bij alle dealers te zien zijn.
Fendt een van de belangrijkste caravan producenten volgt op de voet de algemene wensen van de kampeerders op. De Carona pandemie heeft echter wat verandering gebracht in het kampeerleven. Mensen vinden het veiliger en terecht om zoveel mogelijk in eigen rollend vakantiehuisje te blijven. Kokerrellen, eten en slapen zijn net zolang de caravans bestaan heel gewoon. Douchen en sanitaire noodzakelijkheden kunnen bij veel caravans nog niet al te best. Fendt breidt voor 2021 zijn succesvolle Bianco reeks uit met de 7,53 m lange Activ 515 SD. Hij beantwoordt ten volle aan de vraag van veel gebruikers. Achteraan is over de volle breedte van het interieur een “echte” badkamer geïnstalleerd. Ze kan volledig afgesloten worden van het woongedeelte. Alles wat nodig is, is aanwezig, een afzonderlijke douchecel afsluitbaar met een gebogen acryl glazen deur. Goed om weten is de voldoende hoogte in de douchecel. Jongere mensen worden als maar groter en die zullen dat beslist waarderen. Centraal staat het wasbakje met spiegel en al wat er bij hoort. Zelfs de kasten zijn diep genoeg om handdoeken en ander toiletgerief te bergen. Het draaibaar wc staat ver genoeg van de omringende wanden en lange benen zijn hier geen probleem. Twee dakluiken en een venster voeren de vochtige lucht af.
Met de badkamer achterin ontstaat een bredere loopruimte naast het Fransbed en heb je niet de benepen indruk van twee wanden naast je bed. Nog iets waar de kampeerders naar vragen is een grotere tv omdat ze bij avond in plaats van een stapje in de wereld te wagen en een “pintje” te gaan drinken op een terras, want de Carona laat dat niet overal toe, blijven ze liever in hun rollend vakantiehuisje. De ontwerpers van Fendt hebben er iets spitsvondig op gevonden. Rond de koelkast aan het voeteinde van het bed is een kast gemaakt zodat je enkel aan de dubbel opendraaiende deur kunt zien dat het een koelkast is. Men heeft aan de zijkant een vak gemaakt waarin een 32 duim tv past, maar wel op zijn smalle zijkant. Een speciale zwenkarm draagt hem naar voor, draait hem horizontaal met het scherm naar het bed of wel naar de zitgroep. Stopcontact en tv aansluiting zijn reeds van het fabriek uit geïnstalleerd.
Kokkerellen aan de keuken van de Activ is een lust. Een 3 pitsgasvuur zorgt voor heerlijk warme gerechten en de afwas kan gebeuren in de spoelbak ernaast. Onderaan zijn 3 brede zelfsluitende laden met een afdeling voor bestekken en de apothekerslade houdt flessen recht en op hun plaats. Helemaal vooraan is een comfortabele U-zitgroep met een indrukbare tafelpoot om daar bij gelegenheid een bed van te maken. Bergvakken zijn er voldoende in de mooie en degelijk afgewerkte boven- en andere kasten. Om de ruime koffer onder het Fransbed gemakkelijker te bereiken heeft de fabrikant uit Metingen het service luik in de zijwand een stuk hoger gemaakt. Grotere zaken kunnen zo gemakkelijker in de koffer onder het bed, dat eventueel ook langs binnen bereikbaar is.
Fendt caravans zijn niet bepaald de goedkoopste je krijgt echter waar voor je geld. Ervaren kampeerders kiezen dikwijls voor dit merk omwille van zijn degelijke afwerking en uitstekende kwaliteit, bovendien behoudt een Fendt lang zijn verkoopwaarde.