Recordzomer voor kampeerauto’s tijdens de Coronavakantieperiode
Traditioneel worden heel wat kampeerauto’s besteld in het najaar (levering en inschrijving tijdens het volgende voorjaar) of in het voorjaar (met levering en inschrijving voor het begin van de zomervakantie). Niet zo dit jaar : tijdens de Corona-lockdown zijn namelijk zowel de verkoop als de inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s in april met ongeveer 80% gedaald (van 635 in 2019 naar 125 in 2020), om daarna – tijdelijk – te exploderen met +84% in juni. De inschrijvingen van tweedehandse kampeerauto’s volgen dezelfde tendens. Ook de vraag naar huurcampers ging door het dak.
|
Snel-snel een kampeerwagen kopen
Na de lockdown steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerauto’s tot een absoluut record in juni: van 548 in 2019 naar 1.006 (+84 %) in 2020! Ook juli (580 in 2019 versus 860 in 2020 hetzij +48 %) en augustus* (500 in 2019 versus 600 in 2020 hetzij +20%) waren topmaanden. Idem dito voor de tweedehandse inschrijvingen met topmaanden juni (+40 %), juli (+24 %) en augustus (+29 %).
Deze zomerse piek kan worden toegeschreven aan twee factoren: een inhaalbeweging van inschrijvingen die tijdens de lockdown niet konden gebeuren, maar ook een sterk toegenomen interesse van mensen die nog snel-snel een kampeerauto wilden kopen met het oog op de zomervakantie.
Hoewel het totale aantal inschrijvingen op dit ogenblik achterloopt ten opzichte van 2019 (van nieuw = -2%, tweedehands = -5%), verwacht de sector dat de verkoop dit jaar zal eindigen op het niveau van vorig jaar. Waarom niet hoger dan vorig jaar? Door de beperkte beschikbare voorraad kampeerauto’s en omdat de productiecapaciteit van nieuwe voertuigen in de gespecialiseerde fabrieken slechts beperkt rekbaar is.
Nieuw doelpubliek
Dank zij de Coronacrisis hebben heel wat mensen de kampeerauto en de caravan en hun voordelen voor het eerst ontdekt ook door een populair programma zoals ‘De Columbus’. De veilige bubbel, de grote mate van zelfstandigheid en de flexibele mobiliteit zijn sterke troeven in deze bijzondere tijden. Dit nieuwe doelpubliek, dat vaak de traditionele vliegvakantie heeft ingeruild voor de zwerfauto, heeft in veel gevallen zeer snel beslist tot de aankoop. Zij kiezen door de band voor een middenklasse zwerfauto die is voorzien van alle nuttige uitrustingen die comfort en onbezorgd-onafhankelijk rondreizen mogelijk moeten maken zoals achteruitrijcamera, airconditioning, zonnepanelen en watertanks. Instapmodellen lagen minder goed in de markt.
Traditionele vervangmarkt in beweging
Ook de traditionele vervangmarkt is in beweging: heel wat mensen die al een tijd twijfelden over de vervanging van de huidige kampeerauto of caravan, hebben dit jaar beslist tot aankoop van een nieuwe. De combinatie van aankopen door het ‘nieuwe’ doelpubliek en de versnelling op de vervangmarkt zijn de belangrijkste oorzaken van de plots toegenomen vraag. Naar alle verwachting zal de vraag terug normaliseren: nu, aan het einde van de vakantieperiode, merkt de sector alvast een daling van het aantal online en offline bezoekersaantallen. In de ons omringende landen merken kampeerautoverkopers dezelfde tendens.
Ook verhuur zit in de lift
Zoals verwacht steeg ook de vraag naar huur caravans en zwerfauto’s omdat veel gezinnen dit jaar in hun veilige bubbel wilden reizen. Bij de professionele verhuurders is de capaciteit slechts beperkt uitbreidbaar, het verhuurseizoen duurt slechts een drietal maanden en de waardevermindering na verhuur is aanzienlijk – maar de toegenomen vraag wordt deels opgevangen door een stijgende verhuur tussen particulieren.
Persbericht van TRAXIO
|