LMC slaat met zijn nieuwe Sassino 470 K een beetje een nieuwe weg in. Een even kwalitatief goed gemaakte caravan als de luxueuze type. Hier ontbreekt echter wat luxe die normaal de prijs en het gewicht opdrijven. Gezinnen met 3 of 4 kinderen zullen hier hun gading vinden in deze slechts 2,13 m brede caravan.
Vijf indelingen.
Vijf indelingen heeft de fabrikant ontwikkeld. De kleinste en de grootste hebben achterin stapelbedden. De 470 K heeft achterin een stapelbed een dwars dubbelbed ligt op een enorme koffer vooraan. Dat zal al oppassen zijn met de lading, de kogeldruk zou snel kunnen oplopen. De zitgroep voor 4 sluit aan tegen de koffer. Het interieur is mooi doch eenvoudig afgewerkt. Waar het kan zijn bovenkasten met vlakke handvatloze deurtjes. Dat de Sassino wat smaller is dan zijn grote luxueuze broeders valt nauwelijks op. Het geringere gewicht valt op weegschaal duidelijk op.
Het koetswerk heeft een houtvrije bodem. Dak, voor- en achterfront hebben een hagelbestendige polyester buitenplaat. Vooraan is geen venster. Knap gevonden is de inschuifbare luifel onder de lattenbodem van het bed. Zo komt er een plaatsje vrij voor de meereizende bengels. Het is eveneens geschikt om omvangrijke voorwerpen mee te nemen. Een tweede koffer bevindt zich onder de stapelbedden, ze is langs buiten bereikbaar. Zoals bij de meeste Duitse caravans zijn er enkele pakketten om het interieur comfortabeler te maken en wat op te vrolijken.
Direct naast de buitendeur is de 1,13 m brede keuken. In het licht gekleurde aanrecht zijn 3 kookvuren en spoelbak geïntegreerd als één geheel afdekbaar met zwarte platen. Onderaan verborgen achter twee deuren in de hoekige keuken is voldoende plaats voor het keukengerief van de bewoners. Ontwerpers hebben moeite gedaan om wat werkoppervlak te creëren. Echter de tafel zal wel nodig zijn bij het bereiden van de maaltijden. Een 131 l compressor koelkast plus een extra stopcontact behoren tot de uitrusting. De koelkast en de kleerkast staan tegenover de keuken.
Aan de linkerkant van de wagen tussen stapelbedden en koelkast is de badkamer. Tegen de wand is een redelijk grote ovale spiegel. Er onder een wit wasbakje met zwarte kraan. In de kast er onder is plaats voor toilet gerief. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld met voldoende plaats voor bewoners met lange benen. Tegen de wand hangen laat ons zeggen een soort zwarte valiezen. Toiletgerief en ander klein materiaal kunnen er in opgeborgen worden. Net voor het vertrek klikt men ze aan de wand in de badkamer.
Zoals men kan verwachte is de verlichting in een prijsgunstige caravan net genoeg zonder fantasietjes. Bij dag echter zorgen de grote ramen en dakluiken voor voldoende licht en verluchting.
Als we er enkele pakketten bij nemen zouden we de Sassino 470 K niet echt goedkoop durven noemen. Men krijgt wel een kwalitatief goed gefabriceerde caravan met een kindvriendelijk interieur.
Volkswagen viert 75 jaar Transporter met feestelijke VW Bus Ride van Brussel naar Westende
Volkswagen Bedrijfsvoertuigen viert dit jaar een bijzonder jubileum: 75 jaar Transporter. Om deze mijlpaal te vieren, organiseert het merk op zaterdag 14 juni 2025 de "VW Bus Ride" – een unieke jubileumrit waarbij 75 Volkswagen busjes uit alle generaties samen een tocht maken van Brussel naar de Bus Meeting in Westende, hét jaarlijkse treffen van VW-busliefhebbers aan zee.
Een rijdende legende sinds 1950
De oorsprong van de Transporter gaat terug tot 1947, toen de Nederlandse importeur Ben Pon een eenvoudige schets maakte van een compacte bestelwagen gebaseerd op techniek van de Kever. Drie jaar later, in 1950, rolde de allereerste Transporter – de T1, ook bekend als de "Bulli" of de "Type 2" – van de band in Wolfsburg. De eenvoudige, maar uiterst praktische bus groeide al snel uit tot een wereldwijd icoon.
Of het nu ging om de kleurrijke hippiebusjes van de jaren ‘60, de robuuste T3’s die Europa doorkruisten in de jaren ’80, of de innovatieve T7 die vandaag de dag moderne mobiliteit belichaamt: de Transporter was en is een symbool van vrijheid, avontuur, vakmanschap én betrouwbaarheid. Inmiddels zijn er meer dan 13 miljoen exemplaren gebouwd, verspreid over zeven generaties en driekwart eeuw geschiedenis.
Een eerbetoon op wielen
Tijdens de VW Bus Ride brengen we al deze generaties samen in een feestelijke colonne die van het hart van Brussel vertrekt en langs een pittoreske route de Belgische kust bereikt. Aangekomen in Westende, sluiten de deelnemers aan bij de Bus Meeting – een jaarlijkse bijeenskomst voor fans van de Volkswagen-bus, compleet met foodtrucks, muziek, kinderanimatie en uiteraard: heel veel busjes.
Over de Volkswagen Transporter De Volkswagen Transporter is sinds 1950 een vaste waarde in het straatbeeld. Van ambachtslui en ondernemers tot reizigers en gezinnen: de bus heeft generaties ondersteund en vervoerd. Elke nieuwe editie bouwt voort op het erfgoed van zijn voorgangers, met een mix van innovatie, betrouwbaarheid en karakter. Vandaag blijft de Transporter, met onder meer elektrische varianten en geavanceerde assistentiesystemen, een voortrekker in moderne bedrijfsvoertuigen.