De handel in tweedehandsvoertuigen overtreft – in verkochte eenheden – ruimschoots de handel in nieuwe wagens en is in belangrijke mate verantwoordelijk voor de reputatie van de hele sector.
TRAXIO is er zich altijd van bewust geweest dat de nakoming van contractuele verplichtingen een gepaste voorlichting van de consument vereist en dat het noodzakelijk is de leden instrumenten beschikbaar te stellen om deze informatie te verstrekken.
In 2004 heeft TRAXIO op initiatief van zijn professionele leden actief in de verkoop van tweedehandsvoertuigen en in samenwerking met Touring en VAB, een bestelbon ontwikkeld die een checklist bevat om de staat van het te koop aangeboden voertuig te beschrijven.
TRAXIO is actief betrokken geweest bij de totstandkoming van het Car-Pass-systeem om een einde te maken aan het gesjoemel met kilometerstanden. Sinds 1 december 2006 moet elke verkoper (professioneel of particulier) de koper van een tweedehandswagen of -bestelwagen een Car-Pass-document overhandigen. De Car-Pass wordt hem verstrekt door de technische keuring waar hij het voertuig aanbiedt voor de verplichte 'tweedehandscontrole'.
TRAXIO was nauw betrokken bij de laatste maatregelen van de wetgever bedoeld om de koper nog beter te beschermen.
Vanaf 1 maart 2019 heeft elke professional een informatieplicht wanneer hij tweedehandsvoertuigen te koop aanbiedt. Hij is verplicht in zijn reclame of showroom de geschiedenis van het voertuig en de andere Car-Pass-gegevens weer te geven.
Sinds 1 november 2019 vereist het Koninklijk Besluit van 5 april 2019 betreffende de verkoopovereenkomsten voor autovoertuigen dat elke professional die een tweedehandsvoertuig verkoopt, een verkoopovereenkomst opstelt met een controlelijst van 113 punten waarin de staat van het voertuig, de wisselstukken en de onderdelen wordt vermeld.
Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen, raadt TRAXIO de beroepsbeoefenaars aan de onlangs onder toezicht van de FOD Economie bijgewerkte bestelbon te gebruiken. De consument heeft er belang bij de verkoper te vragen hiervan gebruik te maken. Naast duidelijke en nauwkeurige informatie over de contractuele en garantievoorwaarden, biedt het hen de mogelijkheid een beroep te doen op de alternatieve geschillenbeslechting door de Verzoeningscommissie AUTOMOTO.
Ten slotte mag niet worden vergeten dat de consument bij aankoop bij een professional de wettelijke bescherming tegen een gebrek aan overeenstemming geniet. Als een gebrek zich minder dan 6 maanden na de levering voordoet, hoeft hij niet te bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de levering.
Tenzij de verkoper bewijst dat het gebrek het gevolg is van normale slijtage of een externe oorzaak (gebrek aan onderhoud, ongeval, oneigenlijk gebruik enz.), moet hij het voertuig herstellen om het in overeenstemming te brengen met de beschrijving die hij heeft gegeven of met de redelijke verwachtingen van de consument.
Voor precieze informatie over de toepassing van de wettelijke garantie die bij de aankoop van een tweedehandsvoertuig wordt verleend, kunt u de website raadplegen die TRAXIO heeft gemaakt: http://www.vuesurvotregarantie.be
Van een kleine caravan gesproken. De compacte CaraOne 390 PUH behoort zeker tot deze categorie, niet tegenstaande heeft hij 4 volwaardige zit- en slaapplaatsen.
Hij is een van de instapmodellen van Weinsberg voor 2021. Keurig afgewerkt met degelijke materialen waarbij de ontwerpers passende kleuren voor het interieur hebben uitgezocht. Wil men van wat meer comfort genieten zijn er een paar pakketten die in aanmerking komen. Ze bevatten combirollo’s voor de vensters, zware hoeksteunen al heb ik daar mijn bedenkingen bij, een 45 l watertank en waterfiltersysteem, een verbeterde interieur verlichting om er enkele te vernoemen, ze drijven natuurlijk de prijs op. Achteraf is men meestal tevreden dat ze geïnstalleerd zijn.Voor- en achterfront zijn in gladde plaat uitgevoerd, het dak is in hagelbestendig polyester. Een stel eenvoudige lichtblokken zijn in de kunststof bumper geïntegreerd. Luchtige decoratie op de wanden en de aluminium rokken geven hem een sportief uitzicht. Hiermee is het goedkoop image verdwenen. Natuurlijk zijn er een aantal zaken die iets beter kunnen, de prijs moet echter ergens inzitten. Zo moet men het deksel van de disselkoffer met de hand omhoog drukken, kofferdeurtjes hebben geen sleutelslot. De eendelige buitendeur is stevig uitgevoerd en laat zich langs binnen gemakkelijk in het slot trekken. De grote dakvensters boven de keuken zijn opties, maar ze zorgen voor een snelle afvoer van de keukengeurtjes, voor meer licht en betere ventilatie. In de disselkoffer kunnen gemakkelijk twee 27 kg gasflessen plus “allerlei”. In de vloer is voldoende ventilatie opening. Vandaar vertrekken en verder onder de bodem de stevig verankerde gasleidingen en stroomkabels. Hetzelfde kan men zeggen van de waterleidingen.
Interieur
Voor een gansjarig gebruik is een Truma S3004 met ringverwarming voorzien. Hier en daar zouden de warmelucht kanalen wat beter beschermt en beter doordacht mogen liggen. Stroomraden zijn in kabelkanalen geschoven. Twee 230 volt en twee USB stopcontacten is nog al weinig voor de huidige generatie bewoners.
Met een eerste blik in het interieur is het redelijk groot voor zulk slechts 4 m lange woonruimte. De knappe U-zitgroep achteraan vult bijna de helft van het interieur. Men kan er alleszins een twee persoonsbed van maken. Laat men het hefbed zakken kunnen nog 2 personen in het 1,98 x 1,47 grote bed de nacht doorbrengen. Bovenkasten hebben afgeronde hoeken en wat minder inhoud. Deuren zijn voorzien van degelijk hang en sluitwerk om ze gesloten te houden tijdens het rijden.
De kopkeuken is een knap stukje vakwerk. In het aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren, er naast is een rond open spoelbakje, er blijft nog genoeg plaats over om de culinaire genoegens voor te bereiden. Verscholen achter witte fronten zijn laden en kast. Om het mooi te maken is aan de zijkant een kast in donker houtdecor over de volle hoogte van het interieur, aan de andere zijde staat de smalle hoge koelkast.
Tussen zitgroep en koelkast is de fabrikant er in geslaagd om er een bruikbare badkamer te installeren. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk op gesteld. Een ovaal waskommetjes op een kast staat onder het venster met melkglas. De tekening van het houtdecor is horizontaal gehouden wat een bredere indruk geeft aan de kleinste kamertje. De deur hoewel ze goed gemaakt is heeft slechts één sluitpunt, dat heeft ook iets met de prijs te maken.
Samen gevat
De stielmannen van Weinsberg hebben de compacte caravan degelijk afgewerkt en met goede materialen. In zijn standaard uitvoering is hij nogal spartaans uitgerust. Zitten en slapen met 4 is geen probleem. Overweeg echter om in nuttig opties te investeren dat maakt de CaraOne 390 PUH comfortabeler. Oppassen met het kogelgewicht, de bron van het hoge gewicht is de kopkeuken dat moeilijk te compenseren is in de korte caravan. Hij scoort zeer hoog als rijcaravan is zeer geschikt voor gezinnen die veel op verplaatsing gaan.