Op 1 oktober 2020 werd de reddingsstrook in de wegcode ingevoerd. 5 jaar later polste Vias institute of de Belgen exact weten hoe het principe werkt. Daarom werd een representatief staal van de bevolking van ongeveer 1000 personen ouder dan 18 jaar bevraagd over dit onderwerp. Resultaten van de enquête De helft van de Belgen weet hoe het principe toe te passen Op de vraag: ‘Onder welke omstandigheden moet een reddingsstrook gevormd worden ?’, geeft 49% van de Belgen een correct antwoord. Ze weten dat die moet gevormd worden als er filevorming is. De andere helft van de bevraagde Belgen kent het principe niet. Zo denkt 37% van de Belgen ten onrechte dat je pas een reddingsstrook moet vormen wanneer een prioritair voertuig nadert. 14% van de bevraagde personen heeft geen idee wanneer de reddingsstrook gevormd moet worden. Belangrijk: de regel geldt altijd wanneer een weg 2 rijstroken in dezelfde richting heeft, ook binnen de bebouwde kom. Brusselaars minst op de hoogte Er bestaan duidelijke verschillen tussen de gewesten als we peilen naar de kennis over de reddingsstrook. Zo weet slechts 31% van de Brusselaars dat je het principe moet toepassen van zodra er filevorming is. In Wallonië kent 46% de exacte regel en in Vlaanderen 53%. Slechts een kwart van de Belgen moet het principe nooit toepassen Het is zeker belangrijk dat je de regel kent, aangezien je die als bestuurder regelmatig moet toepassen. Slechts een kwart van de Belgen (27%) geeft aan dat ze zelden tot nooit een reddingsstrook moeten vormen. In de praktijk kom je regelmatig prioritaire voertuigen tegen zoals ambulances of brandweerwagens, zelfs op de autosnelweg. Wat zegt de wegcode precies? In de wegcode wordt de reddingstrook als volgt gedefinieerd: ‘de vrije ruimte tussen twee rijstroken in een file die mag gebruikt worden door de prioritaire voertuigen wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, door de voertuigen van personen of diensten opgeroepen door het openbaar ministerie of door de federale of lokale politie om zich naar de plaats van een incident te begeven en door de takelwagens die zich naar een incident begeven.’ Voor de praktische toepassing, zegt de wegcode dat in geval van filevorming de bestuurders een reddingsstrook moeten vormen: 1° wanneer de openbare weg een rijbaan omvat die bestaat uit twee rijstroken begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links en de bestuurders op de rechterrijstrook zich uiterst rechts zodat tussen hen een reddingsstrook ontstaat. 2° wanneer de openbare weg een rijbaan omvat die bestaat uit meer dan twee rijstroken begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links en begeven de bestuurders op de andere rijstroken zich naar rechts zodat naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat
Meer info: VIAS institute.
|