Flair en iSmove behalen talrijke belangrijke brancheonderscheidingen.
Voor Niesmann+Bischoff begint het jaar 2022 met een onderscheiding. Voor de zevende keer op rij hebben de lezers van Promobil de Flair uitgeroepen tot de populairste liner van het jaar. Het voertuig maakte vooral indruk met uitstekend comfort, tijdloze elegantie en een buitengewoon ruimtegevoel en versterkt zo de positionering van Niesmann+Bischoff als de meest innovatieve premiumfabrikant van campers.
Maar de nieuwste toevoeging aan de productfamilie van Niesmann+Bischoff doet op het gebied van onderscheidingen zeker niet onder voor zijn grote broer.
Met zijn buitengewone design en royale ruimte overtreedt de iSmove sinds zijn lancering in de herfst van 2020 alle regels die voorheen golden voor campers in de compacte klasse. En nu breekt hij alle records. De iSmove ontving in 2021 zeven onderscheidingen van internationale vakjury's en behaalde daarmee bijna alle belangrijke prijzen in de branche.
Premium award voor premium liners
Een bijzonder hoogtepunt: de German Design Award voor de iSmove. In de categorie Excellent Product Design op het gebied van Conceptional Transportation versloeg de compacte liner van Niesmann+Bischoff de concurrentie en kreeg een 'Special Mention' van de internationale jury. De prijsuitreiking volgt in februari 2022. De German Design Award is een van de meest gerenommeerde designprijzen ter wereld. Het wordt toegekend door de German Design Council, een van 's werelds toonaangevende competentiecentra voor communicatie en merkbeheer op het gebied van design.
“De German Brand Award is een uitstekende onderscheiding. We hebben veel regels en conventies voor de iSmove overtreden en zijn blij dat deze moed nu wordt beloond”, zegt Hubert Brandl, algemeen directeur van Niesmann+Bischoff.
De German Design Award is er één uit een reeks prijzen die de iSmove 2021 voor zichzelf won. Deze omvatten een European Innovation Award in de categorie Interior Design, een Red Dot Award voor uitstekend productontwerp, een Plus X Award voor kwaliteit, design, functionaliteit en gebruiksgemak, en een ABC Award in de categorie Best of Best '21. Ook het Nederlandse camperblad NKC riep de iSmove Motorhome van het jaar 2021 uit, net als het Britse magazine What Motorhome. Begin 2022 riepen de lezers van promobil de iSmove, die in het najaar van 2020 nieuw op de markt kwam, uit tot nummer 3 van de populairste campers in zijn categorie. De iSmove heeft zich al gevestigd met zijn twee interieurs.
Over Niesmann+Bischoff
Niesmann+Bischoff GmbH is een Duitse fabrikant van exclusieve kampeerauto’s. Het hoofdkantoor en de productielocatie van het bedrijf bevinden zich in Polch in Rijnland-Palts. Er worden luxe stacaravans uit de series iSmove, Arto en Flair geproduceerd. Elke stacaravan ervaart individuele meerwaarde van planning tot eindinspectie. Niesmann+Bischoff GmbH is sinds 1996 een dochteronderneming van de Erwin Hymer Group.
Erwin Hymer Groep
De Erwin Hymer Group is een 100% dochteronderneming van Thor Industries, 's werelds grootste fabrikant van recreatieve voertuigen met meer dan 25.000 medewerkers. De Erwin Hymer Group verenigt fabrikanten van kampeerauto’s en caravans, accessoiresspecialisten en verhuur- en financieringsdiensten onder één dak. De Erwin Hymer Group omvat de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurbedrijven McRent en rent easy , der Ophangingsspecialist Goldschmitt, de accessoiresspecialist Movera en het reisportaal freeontour.
Tweedehandse motorfietsen starten het jaar op een degelijk niveau, nieuwe motoren stijgen sterk na ‘abnormale’ seizoenstart vorig jaar
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “De markt van tweedehandsmotoren ging anno 2022 op een rustige manier van start : er werden 4.007 motoren ingeschreven."
"Dat is net iets minder (-1,3%) dan vorig jaar en iets meer dan 2 jaar geleden. Sowieso is het begin van het jaar een luwe periode in de motormarkt, die traditioneel rond de maand maart echt uit de startblokken schiet. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-2,7%), bij de merken zijn Ducati en Kawasaki de grootste stijgers op de occasiemarkt. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met +22,9% flink op vooruit maar dat is schijn want begin 2021 kreeg de markt een tijdelijke dip door de invoering van nieuwe emissienormen. Sowieso moeten we nu uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 22,5% van de inschrijvingen in januari en de +1.001cc-klasse is met 23,9% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.
In deze eerste maand van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,2%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en boekte de klasse van 501-750cc als enige categorie een duidelijke winst, met +9,2%.
Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein
De top 3 merken van de markt vertegenwoordigen samen 42,5% van de markt : Honda (17,5%), Yamaha (12,8%) en BMW (12,2%) maar ze verliezen respectievelijk wel -3,2%, -3% en zelfs -10,1%. Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5 en beide merken gaan er stevig op vooruit (respectievelijk + 8,4% en +18,1%). Vermeldingswaardig is zeker de sterke stijging van Ducati (+35,9%) dat vooral vleugels heeft gekregen in de categorieën van meer dan 750cc.
Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc is het daarentegen feest bij Kawasaki (+44,4%) en BMW (+28,6%). De Duitsers verliezen daarentegen bij de +1001cc (-3,1%) maar ze blijven welk aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson dat ongeveer status quo blijft en waar zowel Suzuki (+27,7%) als Ducati (+52,0%) mooie groeicijfers voorleggen.
Mooie regionale verdeling, weinig elektrisch
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt: 63% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 29,5% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,5% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -2,7% inboet in januari, gaat Brussel er met +4,9% op vooruit.
Op de tweedehandsmarkt blijven de elektrisch aangedreven motoren een randfenomeen met slechts 23 van de 4.007 inschrijvingen of zo’n 0,57%.
Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.
2. Nieuwe motorfietsen
De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen kende in januari 2022 een redelijke start met 1.480 nieuwe inschrijvingen ten opzichte van 1.204 vorig jaar. Dat is een stijging van 22,9% maar deze cijfers dienen wel in de juiste context te worden gezien : begin 2021 werden immers de nieuwe emissienormen ingevoerd waaraan de markt zich diende aan te passen en waardoor het jaar begon met een stevige dip in de inschrijvingen.
De nieuwe motorfietsen van -125cc (23,3%) en + 1.000cc (28,7%) waren in januari het populairst, terwijl de klassen 125-500cc (19,0%), 501-750cc (14,8%) en 751-1000cc (14,2%) elkaar in evenwicht hielden. De grootste groeiers zitten bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +53,1% maar ook de zware jongens van meer dan 1001cc laten van zich horen : +30,4%.
BMW (17,0%) en Honda (15,7%) waren in januari de duidelijke marktleiders en het is opvallend dat enkel BWM en Kawasaki terrein verliezen tegenover grote winsten voor Honda (+51,3%), H.-D. (+246%) en Yamaha (+369%) maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021.
Honda heerst in de categorieën tot 750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Yamaha (9,2%), Kawasaki (7,0%) en Harley Davidson (6,1%) maken de top 5 rond.
De cijfers per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen is goed voor 61,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 30,3 % en Brussel voor 8 %, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren, met name een verdubbeling van de cijfers.
Tot slot een woordje van een motorspecialist: “De markttendens gaat in de richting van een zeer gediversifieerde markt met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, mede dank zij modellen zoals de nieuwe Honda NT 1100 en de strak geprijsde Kawasaki Versys. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen en de motorrijder bestelt tijdig omdat hij/zij graag de nieuwe motor wil hebben tegen maart-april. De fabrikanten van hun kant zijn optimistisch over de toekomst van de tweewieler.
Ook bij de nieuwe motoren zijn de elektrische varianten nog steeds een rariteit. Amper 13 van de 1.480 nieuw ingeschreven motoren tanken aan de stekker, ofte 0,88 % van de nieuwmarkt.
Verplaatsbare superflitspaal doet gemiddelde snelheid aan schoolomgeving met bijna 10 km/u dalen. Vias analyseerde impact LiDAR aan schoolomgeving in Edegem
Gerichte handhaving aan scholen door middel van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal zorgt ervoor dat het aantal (grote) verkeersovertredingen spectaculair daalt. Vias institute stelde bij een analyse aan een basisschool in Edegem vast dat als er geen flitspaal stond 34% van de bestuurders ’s ochtends rond de schooltijd sneller dan 40 km/u reed. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! Het aantal bestuurders die zich aan de maximale snelheid hielden steeg van 21% naar 53%. De gemiddelde snelheid daalde met bijna 10 km/u.
Steeds meer gemeentes investeren de laatste tijd zelf in snelheidscontroles. Op vraag van de gemeente Edegem analyseerde Vias institute daarom de exacte impact van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal op het vlak van verkeersveiligheid. Daarvoor werd een voormeting gedaan van één week en daarna een week een LiDAR geplaatst aan de gemeentelijke basisschool. Een LiDAR is een grote zichtbare flitsbak die in beide rijrichtingen tegelijk overtredingen kan vaststellen. Aantal grote snelheidsovertredingen daalt spectaculair Uit de analyse blijkt dat er wel degelijk een groot snelheidsprobleem is aan de schoolomgeving. Slechts 21% van de bestuurders houdt zich ’s ochtends vlak voor en na schooltijd rigoureus aan de maximumsnelheid van 30 km/u. Nog eens 20% rijdt tussen 31 en 35 km/u. Na het plaatsen van de LiDAR stijgt dat percentage dat zich perfect aan de snelheid houdt naar 53%. En nog eens 33% van de bestuurders rijdt tussen 31 en 35 km/u. Zonder controle houdt in de namiddag rond schooltijd amper 18% van de bestuurders zich aan de maximumsnelheid. Wanneer er gecontroleerd wordt, stijgt dat naar 51%. Het zijn vooral de zeer grote snelheidsexcessen die door middel van de duidelijke aanwezige snelheidshandhaving vermeden worden. Als er geen flitspaal stond, reden er ’s ochtends rond de schooltijd 34 % van de bestuurders sneller dan 40 km/u. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! In de namiddag voor en na de schooltijd is de impact vergelijkbaar: zonder controle rijdt 39% er meer dan 40 km/u. Met controle rijdt slechts 6% er nog te snel. Een verschil van 10 km/u lijkt op het eerste zicht voor sommige bestuurders maar een banaal verschil. Toch zorgt dit voor een verdubbeling voor de voetganger om te sterven aan zijn verwondingen bij een aanrijding. Aan 30 km/u loopt een voetganger 2% kans op een dodelijk letsel, aan 40 km/u is dat 4%. Ook de remafstand wordt langer. Aan 30 km/u is je remafstand op een droog wegdek 4,5 meter. Aan 40 km/u is dat al 8 meter. Gemiddelde snelheid daalt naar 30 km/u De gemiddelde snelheid daalt ook stevig. Van 37 km/u gemiddeld in de ochtend en 38 km/u in de namiddag naar 30 km/u in beide situaties wanneer de LiDAR geplaats wordt. Impact niet alleen tijdens schooluren, maar ook daarbuiten merkbaar De directe impact op de verkeersveiligheid is natuurlijk het grootst op momenten dat er veel kwetsbare weggebruikers zoals jonge kinderen te voet of met de fiets in de schoolomgeving rondrijden, maar er is ook een groot effect buiten de schooluren. Zo reed er maar liefst iemand aan 95 km/u voorbij de locatie om 1 uur ’s nachts! Terwijl de LiDAR er stond was de hoogste gemeten snelheid 74 km/u. In de periode reed slechts 15% van de bestuurders sneller dan 34 km/u. Wanneer die controle er niet stond reed 15% sneller dan 48 km/u. Handhaving niet enige oplossing Een doelgerichte handhaving is een zeer adequaat middel om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten. Belangrijk is dat de controles plaatsvinden op locaties waar er wel degelijk een probleem is en er door handhaving een verbetering van de verkeersveiligheid bekomen kan worden. Handhaving is echter niet de enige factor. Door het aanpassen van de infrastructuur zoals asverschuivingen of het versmallen van het wegbeeld en door meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers kan de snelheid van het gemotoriseerd verkeer ook dalen. ‘Sammeke’ als educatief project voor leerlingen en ouders: sensibiliseren is cruciaal Naast handhaving en infrastructuur is sensibilisering uiteraard ook belangrijk. Het plaatsen van de LiDAR, die de koosnaam ‘Sammeke de superflitspaal’ krijgt, kadert ook in dat verhaal. De gemeentelijke basisschool organiseerde een educatief project waarbij de kinderen van het 2de leerjaar leerden over de impact van te snel rijden. Bij dit project werden ook de ouders betrokken. Op deze manier wordt een hele schoolgemeenschap gesensibiliseerd over de gevaren van snelheid. Koen Metsu, burgemeester Edegem: “Investeren in verkeersveilige schoolomgevingen is onze permanente doelstelling als gemeente. Rondom de schoolpoorten geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur en een 30-tal gemachtigde opzichters en wijkagenten houden toezicht in de ochtendspits. Samen met de scholen en politiezone ondernemen we ook acties om het percentage fietsende schoolgaande jeugd gevoelig te verhogen. Deze tijdelijke handhavingsactie met een superflitspaal past dus perfect binnen onze doelstellingen om te zorgen voor traag en veilig verkeer in de buurt van onze schoolpoorten.”