Flair en iSmove behalen talrijke belangrijke brancheonderscheidingen.
Voor Niesmann+Bischoff begint het jaar 2022 met een onderscheiding. Voor de zevende keer op rij hebben de lezers van Promobil de Flair uitgeroepen tot de populairste liner van het jaar. Het voertuig maakte vooral indruk met uitstekend comfort, tijdloze elegantie en een buitengewoon ruimtegevoel en versterkt zo de positionering van Niesmann+Bischoff als de meest innovatieve premiumfabrikant van campers.
Maar de nieuwste toevoeging aan de productfamilie van Niesmann+Bischoff doet op het gebied van onderscheidingen zeker niet onder voor zijn grote broer.
Met zijn buitengewone design en royale ruimte overtreedt de iSmove sinds zijn lancering in de herfst van 2020 alle regels die voorheen golden voor campers in de compacte klasse. En nu breekt hij alle records. De iSmove ontving in 2021 zeven onderscheidingen van internationale vakjury's en behaalde daarmee bijna alle belangrijke prijzen in de branche.
Premium award voor premium liners
Een bijzonder hoogtepunt: de German Design Award voor de iSmove. In de categorie Excellent Product Design op het gebied van Conceptional Transportation versloeg de compacte liner van Niesmann+Bischoff de concurrentie en kreeg een 'Special Mention' van de internationale jury. De prijsuitreiking volgt in februari 2022. De German Design Award is een van de meest gerenommeerde designprijzen ter wereld. Het wordt toegekend door de German Design Council, een van 's werelds toonaangevende competentiecentra voor communicatie en merkbeheer op het gebied van design.
“De German Brand Award is een uitstekende onderscheiding. We hebben veel regels en conventies voor de iSmove overtreden en zijn blij dat deze moed nu wordt beloond”, zegt Hubert Brandl, algemeen directeur van Niesmann+Bischoff.
De German Design Award is er één uit een reeks prijzen die de iSmove 2021 voor zichzelf won. Deze omvatten een European Innovation Award in de categorie Interior Design, een Red Dot Award voor uitstekend productontwerp, een Plus X Award voor kwaliteit, design, functionaliteit en gebruiksgemak, en een ABC Award in de categorie Best of Best '21. Ook het Nederlandse camperblad NKC riep de iSmove Motorhome van het jaar 2021 uit, net als het Britse magazine What Motorhome. Begin 2022 riepen de lezers van promobil de iSmove, die in het najaar van 2020 nieuw op de markt kwam, uit tot nummer 3 van de populairste campers in zijn categorie. De iSmove heeft zich al gevestigd met zijn twee interieurs.
Over Niesmann+Bischoff
Niesmann+Bischoff GmbH is een Duitse fabrikant van exclusieve kampeerauto’s. Het hoofdkantoor en de productielocatie van het bedrijf bevinden zich in Polch in Rijnland-Palts. Er worden luxe stacaravans uit de series iSmove, Arto en Flair geproduceerd. Elke stacaravan ervaart individuele meerwaarde van planning tot eindinspectie. Niesmann+Bischoff GmbH is sinds 1996 een dochteronderneming van de Erwin Hymer Group.
Erwin Hymer Groep
De Erwin Hymer Group is een 100% dochteronderneming van Thor Industries, 's werelds grootste fabrikant van recreatieve voertuigen met meer dan 25.000 medewerkers. De Erwin Hymer Group verenigt fabrikanten van kampeerauto’s en caravans, accessoiresspecialisten en verhuur- en financieringsdiensten onder één dak. De Erwin Hymer Group omvat de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurbedrijven McRent en rent easy , der Ophangingsspecialist Goldschmitt, de accessoiresspecialist Movera en het reisportaal freeontour.
Tweedehandse motorfietsen starten het jaar op een degelijk niveau, nieuwe motoren stijgen sterk na ‘abnormale’ seizoenstart vorig jaar
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “De markt van tweedehandsmotoren ging anno 2022 op een rustige manier van start : er werden 4.007 motoren ingeschreven."
"Dat is net iets minder (-1,3%) dan vorig jaar en iets meer dan 2 jaar geleden. Sowieso is het begin van het jaar een luwe periode in de motormarkt, die traditioneel rond de maand maart echt uit de startblokken schiet. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-2,7%), bij de merken zijn Ducati en Kawasaki de grootste stijgers op de occasiemarkt. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met +22,9% flink op vooruit maar dat is schijn want begin 2021 kreeg de markt een tijdelijke dip door de invoering van nieuwe emissienormen. Sowieso moeten we nu uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 22,5% van de inschrijvingen in januari en de +1.001cc-klasse is met 23,9% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.
In deze eerste maand van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,2%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en boekte de klasse van 501-750cc als enige categorie een duidelijke winst, met +9,2%.
Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein
De top 3 merken van de markt vertegenwoordigen samen 42,5% van de markt : Honda (17,5%), Yamaha (12,8%) en BMW (12,2%) maar ze verliezen respectievelijk wel -3,2%, -3% en zelfs -10,1%. Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5 en beide merken gaan er stevig op vooruit (respectievelijk + 8,4% en +18,1%). Vermeldingswaardig is zeker de sterke stijging van Ducati (+35,9%) dat vooral vleugels heeft gekregen in de categorieën van meer dan 750cc.
Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc is het daarentegen feest bij Kawasaki (+44,4%) en BMW (+28,6%). De Duitsers verliezen daarentegen bij de +1001cc (-3,1%) maar ze blijven welk aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson dat ongeveer status quo blijft en waar zowel Suzuki (+27,7%) als Ducati (+52,0%) mooie groeicijfers voorleggen.
Mooie regionale verdeling, weinig elektrisch
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt: 63% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 29,5% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,5% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -2,7% inboet in januari, gaat Brussel er met +4,9% op vooruit.
Op de tweedehandsmarkt blijven de elektrisch aangedreven motoren een randfenomeen met slechts 23 van de 4.007 inschrijvingen of zo’n 0,57%.
Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.
2. Nieuwe motorfietsen
De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen kende in januari 2022 een redelijke start met 1.480 nieuwe inschrijvingen ten opzichte van 1.204 vorig jaar. Dat is een stijging van 22,9% maar deze cijfers dienen wel in de juiste context te worden gezien : begin 2021 werden immers de nieuwe emissienormen ingevoerd waaraan de markt zich diende aan te passen en waardoor het jaar begon met een stevige dip in de inschrijvingen.
De nieuwe motorfietsen van -125cc (23,3%) en + 1.000cc (28,7%) waren in januari het populairst, terwijl de klassen 125-500cc (19,0%), 501-750cc (14,8%) en 751-1000cc (14,2%) elkaar in evenwicht hielden. De grootste groeiers zitten bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +53,1% maar ook de zware jongens van meer dan 1001cc laten van zich horen : +30,4%.
BMW (17,0%) en Honda (15,7%) waren in januari de duidelijke marktleiders en het is opvallend dat enkel BWM en Kawasaki terrein verliezen tegenover grote winsten voor Honda (+51,3%), H.-D. (+246%) en Yamaha (+369%) maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021.
Honda heerst in de categorieën tot 750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Yamaha (9,2%), Kawasaki (7,0%) en Harley Davidson (6,1%) maken de top 5 rond.
De cijfers per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen is goed voor 61,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 30,3 % en Brussel voor 8 %, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren, met name een verdubbeling van de cijfers.
Tot slot een woordje van een motorspecialist: “De markttendens gaat in de richting van een zeer gediversifieerde markt met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, mede dank zij modellen zoals de nieuwe Honda NT 1100 en de strak geprijsde Kawasaki Versys. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen en de motorrijder bestelt tijdig omdat hij/zij graag de nieuwe motor wil hebben tegen maart-april. De fabrikanten van hun kant zijn optimistisch over de toekomst van de tweewieler.
Ook bij de nieuwe motoren zijn de elektrische varianten nog steeds een rariteit. Amper 13 van de 1.480 nieuw ingeschreven motoren tanken aan de stekker, ofte 0,88 % van de nieuwmarkt.
Verplaatsbare superflitspaal doet gemiddelde snelheid aan schoolomgeving met bijna 10 km/u dalen. Vias analyseerde impact LiDAR aan schoolomgeving in Edegem
Gerichte handhaving aan scholen door middel van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal zorgt ervoor dat het aantal (grote) verkeersovertredingen spectaculair daalt. Vias institute stelde bij een analyse aan een basisschool in Edegem vast dat als er geen flitspaal stond 34% van de bestuurders ’s ochtends rond de schooltijd sneller dan 40 km/u reed. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! Het aantal bestuurders die zich aan de maximale snelheid hielden steeg van 21% naar 53%. De gemiddelde snelheid daalde met bijna 10 km/u.
Steeds meer gemeentes investeren de laatste tijd zelf in snelheidscontroles. Op vraag van de gemeente Edegem analyseerde Vias institute daarom de exacte impact van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal op het vlak van verkeersveiligheid. Daarvoor werd een voormeting gedaan van één week en daarna een week een LiDAR geplaatst aan de gemeentelijke basisschool. Een LiDAR is een grote zichtbare flitsbak die in beide rijrichtingen tegelijk overtredingen kan vaststellen. Aantal grote snelheidsovertredingen daalt spectaculair Uit de analyse blijkt dat er wel degelijk een groot snelheidsprobleem is aan de schoolomgeving. Slechts 21% van de bestuurders houdt zich ’s ochtends vlak voor en na schooltijd rigoureus aan de maximumsnelheid van 30 km/u. Nog eens 20% rijdt tussen 31 en 35 km/u. Na het plaatsen van de LiDAR stijgt dat percentage dat zich perfect aan de snelheid houdt naar 53%. En nog eens 33% van de bestuurders rijdt tussen 31 en 35 km/u. Zonder controle houdt in de namiddag rond schooltijd amper 18% van de bestuurders zich aan de maximumsnelheid. Wanneer er gecontroleerd wordt, stijgt dat naar 51%. Het zijn vooral de zeer grote snelheidsexcessen die door middel van de duidelijke aanwezige snelheidshandhaving vermeden worden. Als er geen flitspaal stond, reden er ’s ochtends rond de schooltijd 34 % van de bestuurders sneller dan 40 km/u. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! In de namiddag voor en na de schooltijd is de impact vergelijkbaar: zonder controle rijdt 39% er meer dan 40 km/u. Met controle rijdt slechts 6% er nog te snel. Een verschil van 10 km/u lijkt op het eerste zicht voor sommige bestuurders maar een banaal verschil. Toch zorgt dit voor een verdubbeling voor de voetganger om te sterven aan zijn verwondingen bij een aanrijding. Aan 30 km/u loopt een voetganger 2% kans op een dodelijk letsel, aan 40 km/u is dat 4%. Ook de remafstand wordt langer. Aan 30 km/u is je remafstand op een droog wegdek 4,5 meter. Aan 40 km/u is dat al 8 meter. Gemiddelde snelheid daalt naar 30 km/u De gemiddelde snelheid daalt ook stevig. Van 37 km/u gemiddeld in de ochtend en 38 km/u in de namiddag naar 30 km/u in beide situaties wanneer de LiDAR geplaats wordt. Impact niet alleen tijdens schooluren, maar ook daarbuiten merkbaar De directe impact op de verkeersveiligheid is natuurlijk het grootst op momenten dat er veel kwetsbare weggebruikers zoals jonge kinderen te voet of met de fiets in de schoolomgeving rondrijden, maar er is ook een groot effect buiten de schooluren. Zo reed er maar liefst iemand aan 95 km/u voorbij de locatie om 1 uur ’s nachts! Terwijl de LiDAR er stond was de hoogste gemeten snelheid 74 km/u. In de periode reed slechts 15% van de bestuurders sneller dan 34 km/u. Wanneer die controle er niet stond reed 15% sneller dan 48 km/u. Handhaving niet enige oplossing Een doelgerichte handhaving is een zeer adequaat middel om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten. Belangrijk is dat de controles plaatsvinden op locaties waar er wel degelijk een probleem is en er door handhaving een verbetering van de verkeersveiligheid bekomen kan worden. Handhaving is echter niet de enige factor. Door het aanpassen van de infrastructuur zoals asverschuivingen of het versmallen van het wegbeeld en door meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers kan de snelheid van het gemotoriseerd verkeer ook dalen. ‘Sammeke’ als educatief project voor leerlingen en ouders: sensibiliseren is cruciaal Naast handhaving en infrastructuur is sensibilisering uiteraard ook belangrijk. Het plaatsen van de LiDAR, die de koosnaam ‘Sammeke de superflitspaal’ krijgt, kadert ook in dat verhaal. De gemeentelijke basisschool organiseerde een educatief project waarbij de kinderen van het 2de leerjaar leerden over de impact van te snel rijden. Bij dit project werden ook de ouders betrokken. Op deze manier wordt een hele schoolgemeenschap gesensibiliseerd over de gevaren van snelheid. Koen Metsu, burgemeester Edegem: “Investeren in verkeersveilige schoolomgevingen is onze permanente doelstelling als gemeente. Rondom de schoolpoorten geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur en een 30-tal gemachtigde opzichters en wijkagenten houden toezicht in de ochtendspits. Samen met de scholen en politiezone ondernemen we ook acties om het percentage fietsende schoolgaande jeugd gevoelig te verhogen. Deze tijdelijke handhavingsactie met een superflitspaal past dus perfect binnen onze doelstellingen om te zorgen voor traag en veilig verkeer in de buurt van onze schoolpoorten.”
Dethleffs introduceert Globetrail: de eerste camperbus van Dethleffs
Dethleffs, de uitvinder van de “woonauto”, presenteert in zijn 90-jarige bedrijfsgeschiedenis de eerste camperbus van het merk Dethleffs: de Globetrail. Voor de nieuwe camperbus op basis van de Fiat Ducato maakte Dethleffs gebruik van zijn jarenlange ervaring met de ontwikkeling en produceren van meer dan 50.000 camperbussen in opdracht. Redenen om in het jubileumjaar een eigen camperbus van het merk Dethleffs op de markt te brengen, waren er te over. Zo bestond in 2020 zo’n 32 procent van de hele markt voor recreatievoertuigen in Europa uit camperbussen. Tegelijkertijd zijn camperbussen in Duitsland op Urban Campers na het snelst groeide segment met een groei van 47 procent in 2020 in vergelijking met een jaar eerder.
Indelingen Dethleffs presenteert de camperbus Globetrail in twee indelingen: Globetrail 600 DB en Globetrail 640 EB. Groot onderscheidend kenmerk: terwijl de 6,0 meter lange Globetrail 600 DB is uitgerust met een dwars tweepersoonsbed achterin, zijn in de 36 cm langere Globetrail 640 EB de bedden in lengterichting geplaatst, die niet alleen als eenpersoonsbedden, maar ook als één grote ligweide kunnen worden gebruikt. Het exterieurdesign past perfect bij het Dethleffs-familiedesign met effen vlakken rond de ramen en de dynamische rode welving eronder.
Interieur Voor het interieur grijpt Dethleffs terug op een geliefde indeling die al jaren zijn waarde heeft bewezen in camperbussen: de zitgroep tegenover de schuifdeur biedt twee stoelen in rijrichting en een grote tafel met uitdraaibare verlenging. De bestuurders- en passagiersstoel kunnen op draaiconsoles tot de eettafel worden gezwenkt en zijn zo te gebruiken als deel van de zitgroep. Achter de zitgroep is aan de bestuurderskant een ruime badkamer met grote douche te vinden. Een ruim keukenblok met tweepitsfornuis, gootsteen en groot werkvlak beschikt over meer dan voldoende opslagruimte met de drie greeploze lades en de bovenkasten. De grote koelkast met een inhoud van 84 liter aan de voorkant van het keukenblok is vanbinnen en vanbuiten even goed bereikbaar.
Achterin zijn de bedden te vinden, met grote opbergkasten eronder. Door het slimme opklapmechanisme van de lattenbodem kunnen de bedden in een handomdraai tot een handige garage worden omgebouwd. Een opbergkast met uittreklade achterin biedt ruimte voor alle spullen die bij aankomst op het vakantieadres nodig zijn, zoals wielkeggen, zaklamp of kabels.
Als basisvoertuig voor de Dethleffs Globetrail dient de bestelwagen Fiat Ducato met uitzetdak van de nieuwste generatie met emissiearme Multijet-III-motor, handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, handmatige klimaatregeling, dashboard, bestuurders- en passagiersairbag en ESC-veiligheidssysteem met ESP, extra zijwindondersteuning en stabiliteitscontrole aanhangwagen. In de basisversie wordt de Globetrail aangedreven door een viercilindermotor met 120 pk (88 kW). Op verzoek is de Globetrail ook met een krachtigere motor met 140 pk (104 kW), 160 pk (117 kW) of 180 pk (130 kW) verkrijgbaar.
De eerste Globetrail staat komende week bij de dealer.
Informatie over Erwin Hymer Group Erwin Hymer Group is een 100 procent dochter van THOR Industries, een van 's werelds grootste fabrikanten van recreatieve voertuigen met meer dan 31.000 werknemers wereldwijd. Erwin Hymer Group verenigt aanbieders van campers, caravans en accessoires, alsmede verhuur- en financieringsmaatschappijen, onder één dak. Tot Erwin Hymer Group behoren de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, ERIBA, Etrusco, HYMER, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurders Crossrent, McRent en Rent Easy, chassisbouwer Goldschmitt, onderdelenleverancier Movera en het reisportaal FREEONTOUR. Meer informatie is beschikbaar op www.erwinhymergroup.com.
Tweedehandsmarkt auto’s handhaaft zich maar inschrijvingen nieuwe wagens blijven in het slop
Tijdens de eerste maand van het nieuwe jaar lagen de inschrijvingen van tweedehandse personenwagens (55.821 eenheden) perfect in lijn met vorig jaar (+0,1%), maar bleven ze -12,8% achter op 2020 (64.021 stuks). Volkswagen nam opnieuw zijn plaats in als marktleider gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.
De inschrijvingen van nieuwe wagens daarentegen gingen er met 34.668 stuks exact -10% op achteruit ten opzichte van 2021 (38.505) en zelfs -33,8% in vergelijking met 2020 (52.370), één van de laatste “normale maanden” pré-corona.
Het spanningsveld tussen nieuwe en tweedehandse wagens blijft dus erg groot en deze situatie zal pas genormaliseerd worden wanneer de levering van nieuwe wagens terug op een normaal niveau komt. Qua nieuwverkoop laat de sector voorzichtig positieve geruchten horen: er is relatief weinig showroombezoek maar de orderboekjes van nieuwe wagens raken wel gevuld.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de cijfer van januari als volgt samen:“De dynamiek op de automarkt blijft vergelijkbaar met die van vorig jaar: na drie opeenvolgende maanden van stijgende tweedehandsinschrijvingen werden ook in januari immers heel wat meer tweedehandse nieuwe auto’s ingeschreven. Deze situatie zal niet veranderen zolang de productieproblemen van nieuwe wagens blijven voortduren en de klant - vaak noodgedwongen - op zoek gaat naar alternatieven in de vorm van een tweedehandswagen, die hij meteen kan kopen en inschrijven. De bevoorrading van de tweedehandsmarkt wordt stilaan precair want er stromen minder occasies door vanuit zowel de particuliere markt als vanuit de professionele markt (leasing en renting). Daardoor blijft de tweedehandsprijs hoog, in het bijzonder op de meest gewilde modellen (SUV en stadswagens) en motorisaties (benzine met recente Euro-norm). Door de leveringsproblemen bevinden we ons voor de inschrijvingen van nieuwe wagens op een bijzonder laag niveau met een redelijk groot verlies ten opzichte van vorig jaar en een heel grote kloof met 2020, maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom waar geïnteresseerde klanten koopbereid zijn en de orderboekjes gevuld raken. Op langere termijn gaat de markt daardoor meer tot rust kunnen komen hoewel we het pre-Corona-evenwicht niet snel meer zullen halen.”
Tot slot een blik op de lichte en zwaardere vrachtwagens. Net zoals de personenwagens kwamen ook de LCV’s niet zo best uit de startblokken. Amper 4.378 nieuwe (-39,1%) en zo’n 8.133 occasies (-12,9 %) werden in januari 2022 ingeschreven. Bij de zware jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: +1,7% vs 2021 voor de nieuwe en zelfs +21,3% voor de 2dehands. Zowel de vrachtwagens +3.5T, als het zwaardere segment +12T kenden een terugval bij de nieuwe voertuigen (3.5->12T : – 31,5% en + 12T: -16,9%). Ook hier deden de occasies het duidelijk minder slecht (3.5->12T: – 11,7% en + 12T: -8.3%). Beschikbaarheid is ook hier het kernwoord.
Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (Jan 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens.
Meest populaire modellen waren de VW Golf (2.495 ex) en VW Polo (1.897 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.607ex ), BMW 3-reeks (1.426 ex ) en Ford Fiesta (1.275 ex.)
Bij de tweedehandse wagens merken we vooral een daling van het aantal diesels ten voordele van benzine, waardoor benzine vorige maand net meer werd ingeschreven (benzine: 51,3% vs diesel: 43,1%). Het aandeel van de andere brandstoffen blijft voorlopig nog relatief klein. Hybride (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 4.2% - heel andere cijfers dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 35% van de verkoop betekenen. Hierbij even vermelden dat hybride en elektrische voertuigen nog jonge technologieën zijn waardoor hun aandeel in de 2de hands markt momenteel nog beperkt blijft.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen blijft stabiel: 7 jaar en 5 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral ook een particuliere activiteit. Maar liefst 91% van de inschrijvingen waren privé personen. Het aandeel 2de hands bedrijfswagen blijft beperkt tot 8%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaak kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio. In Wallonië nam 37% van de occasiemarkt voor zijn rekening. Brussel de overige 10%.
TRAXIO
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Speed pedelecs komen anno 2022 aarzelend uit de startblokken
De populaire hogesnelheidsfietsen zijn het nieuwe jaar eerder langzaam van start gegaan. De voorbije maand januari 2022 noteerde de DIV 738 nieuwe inschrijvingen, zo’n 8,1% minder dan vorig jaar 2021 en 3,8% minder dan het pre-coronajaar 2020.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De eerste 2 à 3 maanden van een jaar zijn altijd moeilijk te vergelijken. De markt van de speed pedelecs leek in het najaar 2021 over zijn hoogtepunt heen. De koude en natte winterperiode is bovendien niet het meest populaire moment voor een nieuwe aankoop. We horen nochtans veel positieve verhalen uit de showrooms. Afwachten naar de komende maanden. Wellicht speelt de verlenging van de 4-dagen thuiswerkweek een rol. Zeker in de grotere agglomeraties waar de speed pedelec een populair alternatief geworden was om filevrij naar het werk te kunnen rijden.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt vooruit op een nieuwe studie over de Belgische fietsmarkt: “De verkoop van speed pedelecs kan nauwgezet worden opgevolgd op basis van de verplichte registratie bij de DIV voor het aanvragen van een nummerplaat. De verkoopresultaten van de overige fietsen zijn veel moeilijker te bepalen, aangezien er voor de gewone fietsen of e-bikes geen registratie vereist is. Daarom organiseert TRAXIO, in samenwerking met de meeste merken en toeleveranciers op de Belgische markt, een jaarlijkse studie waarbij in de loop van de maand april de resultaten van het voorbije jaar worden bekendgemaakt.”
Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022
Particulier versus bedrijven en leasing
Particulieren nemen nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 372 stuks (50,4%) waren privé-aankopen. Net geen 5% minder dan vorig jaar
Aankopen via bedrijven vielen verder terug (-3,5%), maar ook de leasing (-28,8%) was in januari minder populair.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing; minder eigen administratie, maar zeker ook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf met o.a. het mobiliteitsbudget”.
Geografische verschillen
Ondanks de beperkte cijfers van januari, blijft de speed pedelecs-markt vooral een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt zo’n 94,5 % voor zijn rekening met 698 verkochte fietsen in januari, terwijl Brussel (19 stuks) en gans Wallonië (20 stuks) de overige 5,5% van de markt vertegenwoordigen.
De provincie Antwerpen blijft – naar goede traditie - de grote slokop met 201 nieuwe inschrijvingen in januari, weliswaar een daling van -24%. Ook Oost-Vlaanderen (183 ex, -2%) en Limburg (82 ex, -24%) zagen hun aantallen teruglopen, terwijl West-Vlaanderen (84 ex, +11%) en Vlaams-Brabant (148 ex, +4%) beter scoorden.
Aan Waalse kant werd in de provincie Luxemburg geen enkele inschrijving geregistreerd. Ook de overige Waalse provincies boeren achteruit: Waals-Brabant (-50%), net als Luik (-20%) en Namen (-33%). Enkel Henegouwen reageerde positief (+29%).
Brussel daalt -26% ten opzichte van 2021, er werden in januari slechts 19 nieuwe speed pedelecs ingeschreven: de speed pedelecs heeft dan ook minder troeven in een zeer verstedelijkte omgeving en krijgt bovendien zware concurrentie van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps.
Als het om reizen betreft gaat de Aero van Dethleffs met de bloemen lopen.
De Aero 410 QS is met zijn 6,34 m lengte en 2,3 m breedte een klassieker voor een koppel. Met zijn afmetingen en redelijk laag gewicht van 1.130 kg biedt hij de bewoners voldoende levensruimte en hij kan door veel auto’s worden getrokken.
De kleinste van de reeks
De Aero 410 QS is de kleinste van zijn reeks en kost met de 90 jaar jubileum uitrusting rond de 21.000 euro. Het koetswerk heeft blinkend gladde aluminium buiten beplating wat hem een chique uiterlijk geeft. De disselafdekking en de 17 duim aluvelgen zorgen voor de afmaak. Zoals we al meer gezien hebben bij Dethleffs caravans heeft de Aero 410 QS een brede buitendeur met venster en hordeur.
Interieur
Binnen valt het grote dakluik op en de acrylglazenwand aan de keuken. Warm water is voorzien, de boiler zelf is echter niet direct zichtbaar.Onder het dubbelbed vooraan is de bekende grote koffer en ook hier oppassen met te zware spullen, zij verhogen de druk op de trekhaak van het trekkend voertuig. Normaal kan men in de koffer langs binnen, hier is ook een kofferdeksel langs buiten om voorwerpen langs de buitenkant in te laden of er uit te nemen. Het kofferdeksel van de geïntegreerde disselkoffer gaat verticaal omhoog een voordeel als er fietsen op de dissel staan. Het deksel zou wat breder mogen zijn om gemakkelijker bij de inhoud aan de zijkanten te kunnen.
Keren we terug naar binnen waar we bijna helemaal rondom bovenkasten met vlakke lichte deuren zien ze hebben een degelijk scharnier en sluitwerk. Aanpalend bij het bed is de badkamer met rechts het draaibaar wc, in de andere hoek is het wastafeltje geplaatst. Een douche inrichting is een niet erg aan te raden optie. De badkamer is er te klein voor. Trouwens gebruik de douche van de camping, het is veel comfortabeler, je moet geen water aanhalen, het verwarmen, daarna terug weg brengen tot slot de badkamer helemaal opdrogen. Er zijn enkele afsluitbare kastjes, de 4 open schappen moeten echter leeg gemaakt worden vóór het vertrek.
Comfortabel zitten.
De comfortabele treinzit met tafel aan de wand is ruim bemeten voor een koppel. Desnoods kan er nog een bed voor één persoon van worden gemaakt. We denken aan een (klein)kind of de bomma die voor een gelegenheid eens mee op uitstap gaan. Naast de achterste zitbank is een kleerkast om U tegen te zeggen. Nadeel zijn de legplanken zonder stootrand, de kleren reizen er zo af tijdens het rijden. Het aanrecht van de keuken wordt bijna helemaal ingenomen door de 3 kookvuren op een lijn en de spoelbak, een zwarte plaat dekt alles keurig af. Onderaan zijn laden. Helaas, het kan niet anders, neemt de wielkast een deel van de kastinhoud in beslag. Voor de koelkast blijft er nog genoeg plaats en in de bovenkast met schappen kan veel klein keukenmateriaal.
Samengevat
Voor een koppel is de Aero 410 QS van Dethleffs een comfortabele en goed ingerichte reiscaravan, zonder dat we van een compacte caravan zouden durven spreken, daar is hij 30 cm te breed voor. Dat vertaalt zich natuurlijk is wat meer bewegingsruimte. ’t Is hoe men het bekijkt. Afwerking en is keurig, er zijn eveneens goede materialen gebruikt.
Voor het seizoen 2022 heeft Rapido een iets kleiner model uit de reeks 8F de 855 F ontwikkeld.
Kampeerauto’s met enkele bedden worden veel gevraagd, voor die zwervers heeft Rapido de 866 F in zijn programma. De nieuwe integrale 855 F is wat afgekeken van zijn grotere broer de 866 F. Hij is slechts 6,79 m lang tegenover de 7,49 m van de 866 F. Gebouwd op het verlaagd chassis van Fiat Ducato heeft hij ook als standaard de 140 pk sterke diesel motor onder de motorkap. Door zijn kortere lengte moesten de ontwerpers van Rapido aan het interieur wat wijzigen. De ruime badkamer werd wat ingekrompen wat al redelijk wat winst geeft. In plaats van de twee zitbanken langs de zijwanden werd verkozen voor een L-zitbank en een enkele zit naast de buitendeur wat ook weer enkele centimeters bespaard. De keuken kreeg een plaats aan de andere zijde van de buitendeur. Op die manier kon men twee iets meer dan 2 m lange enkele bedden achterin bouwen. De Rapido 855 F is op een korter chassis gebouwd waardoor hij wendbaarder is dan zijn grotere broer. Daarbij is hij nog wat lichter wat de rijeigenschappen bevorderd.
De Franse fabrikant maakt de opbouw uit sandwichpanelen voor dak, wanden en bodem geïsoleerd met water afstotend styrofoam, buitenbeplating is hagelbestendig polyester. In de bodemplaat zijn de houten latten vervangen door kunststof materiaal. Een paar deuren geven toegang tot de garage die zo maar eventjes 150 kg kan dragen. Tegen de voorwand van de garage is het elektronisch hart van de wagen geïnstalleerd.
Via de kloeke maar niet zo brede buitendeur met venster en dubbel slot komt men in het licht sfeervol interieur. Met z’n vieren kan men in de L-zitgroep rond de klapbare één potige tafel genieten van de plaatselijke lekkernijen. Door de tafel samen te vouwen kan men gemakkelijk van het woongedeelte naar de stuurcabine met haar draaiende zetels of omgekeerd. Het hefbed in de stuurcabine als men dat zo mag noemen is groot genoeg voor 2 personen en zou 200 kg mogen dragen. Met de bijna 10 cm dikke matras op een lattenbodem is lekker slaap comfort gegarandeerd. Boven de garage vinden we bedden van iets meer dan 2 m lang. Zoals te verwachten voor kampeerauto’s in deze prijsklassen liggen er comfortabele Bultex matrassen op de lattenbodems. Aan het hoofdeinde van de bedden heeft men de bovenkasten nogal laag naar onder gemaakt. Dat vertaalt zich van meer inhoud maar je hoofd is niet ver van de bodem. Bij het omdraaien in bed of recht komen zou je wel eens onzacht met de onderkant van de bovenkast in aanraking kunnen komen. Zoals we in vele zwerfauto’s zien zijn hier afsluitbare kasten onder de voeteinden van de bedden. Een schuifdeur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af.In de badkamer is het wastafeltje met spiegel aan de draaibare wand bevestigd. Draait men het geheel voor de wc heeft men een douche met voldoende plaats.
Blijft ons nog de keuken met een 1,35 m breed aanrecht. Groot genoeg voor 2 kookvuren op een lijn en een spoelbak, beide met afzonderlijke zwarte plaat af te dekken. Vooraan is een werkoppervlakte over de volle breedte van het aanrecht. Onderaan is de koelkast en andere kasten voor keukengerief, in de bovenkast is plaats voor het kleinere materiaal.
Samengevat
De nieuwe integrale Rapido 855 F is een leuke kampeerauto voor 4 personen. Zoals we gewoon zijn van het Franse merk keurig en degelijk afgewerkt. Met zijn korte wielbasis gemakkelijk te maneuvreren en het interieur brengt je al vlug in vakantiestemming.
Voor het seizoen 2022 heeft Rapido een iets kleiner model uit de reeks 8F de 855 F ontwikkeld.
Kampeerauto’s met enkele bedden worden veel gevraagd, voor die zwervers heeft Rapido de 866 F in zijn programma. De nieuwe integrale 855 F is wat afgekeken van zijn grotere broer de 866 F. Hij is slechts 6,79 m lang tegenover de 7,49 m van de 866 F. Gebouwd op het verlaagd chassis van Fiat Ducato heeft hij ook als standaard de 140 pk sterke diesel motor onder de motorkap. Door zijn kortere lengte moesten de ontwerpers van Rapido aan het interieur wat wijzigen. De ruime badkamer werd wat ingekrompen wat al redelijk wat winst geeft. In plaats van de twee zitbanken langs de zijwanden werd verkozen voor een L-zitbank en een enkele zit naast de buitendeur wat ook weer enkele centimeters bespaard. De keuken kreeg een plaats aan de andere zijde van de buitendeur. Op die manier kon men twee iets meer dan 2 m lange enkele bedden achterin bouwen. De Rapido 855 F is op een korter chassis gebouwd waardoor hij wendbaarder is dan zijn grotere broer. Daarbij is hij nog wat lichter wat de rijeigenschappen bevorderd.
De Franse fabrikant maakt de opbouw uit sandwichpanelen voor dak, wanden en bodem geïsoleerd met water afstotend styrofoam, buitenbeplating is hagelbestendig polyester. In de bodemplaat zijn de houten latten vervangen door kunststof materiaal. Een paar deuren geven toegang tot de garage die zo maar eventjes 150 kg kan dragen. Tegen de voorwand van de garage is het elektronisch hart van de wagen geïnstalleerd.
Via de kloeke maar niet zo brede buitendeur met venster en dubbel slot komt men in het licht sfeervol interieur. Met z’n vieren kan men in de L-zitgroep rond de klapbare één potige tafel genieten van de plaatselijke lekkernijen. Door de tafel samen te vouwen kan men gemakkelijk van het woongedeelte naar de stuurcabine met haar draaiende zetels of omgekeerd. Het hefbed in de stuurcabine als men dat zo mag noemen is groot genoeg voor 2 personen en zou 200 kg mogen dragen. Met de bijna 10 cm dikke matras op een lattenbodem is lekker slaap comfort gegarandeerd. Boven de garage vinden we bedden van iets meer dan 2 m lang. Zoals te verwachten voor kampeerauto’s in deze prijsklassen liggen er comfortabele Bultex matrassen op de lattenbodems. Aan het hoofdeinde van de bedden heeft men de bovenkasten nogal laag naar onder gemaakt. Dat vertaalt zich van meer inhoud maar je hoofd is niet ver van de bodem. Bij het omdraaien in bed of recht komen zou je wel eens onzacht met de onderkant van de bovenkast in aanraking kunnen komen. Zoals we in vele zwerfauto’s zien zijn hier afsluitbare kasten onder de voeteinden van de bedden. Een schuifdeur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af. In de badkamer is het wastafeltje met spiegel aan de draaibare wand bevestigd. Draait men het geheel voor de wc heeft men een douche met voldoende plaats.
Blijft ons nog de keuken met een 1,35 m breed aanrecht. Groot genoeg voor 2 kookvuren op een lijn en een spoelbak, beide met afzonderlijke zwarte plaat af te dekken. Vooraan is een werkoppervlakte over de volle breedte van het aanrecht. Onderaan is de koelkast en andere kasten voor keukengerief, in de bovenkast is plaats voor het kleinere materiaal.
Samengevat
De nieuwe integrale Rapido 855 F is een leuke kampeerauto voor 4 personen. Zoals we gewoon zijn van het Franse merk keurig en degelijk afgewerkt. Met zijn korte wielbasis gemakkelijk te maneuvreren en het interieur brengt je al vlug in vakantiestemming.
Het Duitse magazine voor recreatievoertuigen, Promobil, organiseert jaarlijks een lezersonderzoek. Dit leidt tot de selectie van de ‘Beste Marken’ (beste merken) awards. In de categorie Toiletsystemen is Thetford de traditionele winnaar.
De stem van de klant
In hun jaarlijkse lezersonderzoek laat Promobil de klanten aan het woord. Klanten laten zien loyaal te zijn aan hun merken, en met bijna 80% van de stemmen in de categorie Toiletsystemen is de overgrote meerderheid loyaal aan het merk Thetford. Thetford is al bijna 50 jaar actief op de Europese markt en wordt van oudsher gezien als dé sanitairspecialist in de kampeermarkt. Norbert van Noesel, Marketing Manager bij Thetford: “Zoals we uit de sportwereld weten, is het moeilijk om aan de top te komen, maar nog moeilijker om daar te blijven. We zijn er trots op dat we deze positie hebben weten vast te houden.”
Naast de koppositie op het gebied van sanitaire systemen, claimt
Thetford een zeer sterke positie in zowel koel- als kookapparatuur. Kooktoestellen vallen niet onder de ‘Beste Marken’ awards. Koeling wel, met de categorie ‘Koelkasten en Koelboxen’. Hoewel Thetford geen geschiedenis heeft met het aanbieden van koelboxen, scoort Thetford de tweede positie in deze categorie. Dankzij recente introducties van 12Vcompressorkoelkasten, tilt Thetford RV-koeling naar een hoger niveau. De laatste introductie was de T2000 Mark 2-serie in 2021.
Voor meer informatie over Thetford kunt u terecht op onze website www.thetford.com.