Rijbewijs voor meer als 3,5 ton kampeerauto's??????
EMHC PERSBERICHT
Binnenkort autorijbewijs voor kampeerauto’s tot 4,25 ton?
Brede steun voor het EMHC-idee
De Euro Motorhome Club (EMHC), de oudste en grootste zwerfautoclub van Duitsland, beschrijft de onlangs afgesloten hoorzitting over de wijziging van de EU-rijbewijsrichtlijn, die kampeerautobestuurders in de toekomst in staat moet stellen om auto's van klasse B tot 4,25 ton te hebben momenteel is het B-rijbewijs beperkt tot voertuigen tot 3,5 ton. Met de verhoging van de limiet naar 4,25 ton zou een oude eis van de EMHC werkelijkheid worden: in 2011 startte de club haar “Aktion 4,25”, waarin precies deze eis werd gesteld. De EMHC had hiervoor duizenden steunhandtekeningen verzameld bij de kampeerauto gebruikers.
Als quasi-uitvinder van het nieuwe doelmerk is het EMHC verheugd dat er nu brede steun is voor haar initiatief in heel Europa. Dat was niet altijd het geval: toen de Euro Motorhome Club in 2011 het onderwerp rijbewijzen in de publieke discussie bracht, verwierp de Duitse vereniging van kampeerautofabrikanten CIVD (voorheen VDWH) het initiatief als "zinloos".
Intussen is dat fundamenteel veranderd: Europa's grootste autoclub, ADAC, en zijn Oostenrijkse equivalent, ÖAMTC, pleitten voor het verhogen van de 3,5 ton limiet voor kampeerauto’s naar de Europese Unie, net als Europa's grootste zwerfautoclub, de Nederlandse NKC, de Deense AutoCamperRådet, de Oostenrijkse Camping Club (ÖCC) of de dealerverenigingen DCHV (Duitsland) en Assocamp (Italië). De Europese kampeerautofabrikanten sloten zich ook aan bij de oproep voor een nieuwe limiet van 4,25 ton via hun overkoepelende organisatie ECF. Naast de EMHC voerden ook de Reisemobil Union (RU) en het Duitse Caravaning Institute (DCI) campagne voor de EU-vlag om de rijbewijswetgeving te wijzigen. Met succes: van de precies 2213 reacties aan de Europese Commissie over de herziening van de rijbewijswet gingen er meer dan 2000 over de kampeerauto regelgeving. Ruim 99 procent (!) Van hen eiste dat de autorijbewijsgrens voor kampeerauto’s zou worden verhoogd naar minimaal 4,25 ton. Naast een aantal belangen-, auto- en consumentenverenigingen kwamen ook veel kampeerautoliefhebbers direct in de
hoorzitting van een maand voor de Europese Commissie.
Wat het EMHC bekritiseerde sinds de laatste uitgebreide wijziging in de rijbewijswet in 1999, is allang uitgekomen: dat de starre gewichtslimiet het voor nieuwkomers moeilijk maakt om toegang te krijgen tot de wereld van kampeerauto’s. Het EMHC bekritiseerde ook het feit dat chauffeurs sinds 1999 de dure C1- of C-vrachtwagenrijbewijzen moesten halen, die bedoeld waren voor het goederenverkeer, als ze een voertuig van meer dan 3,5 ton wilden besturen. Hierdoor worden nieuwe bestuurders duidelijk benadeeld ten opzichte van degenen die nog een oud rijbewijs klasse 3 (C1E) hebben. Hiermee kunnen voertuigen tot 7,5 ton worden bestuurd.
Daarnaast wilde de EMHC met haar “Aktion 4.25” bereiken dat een aantal kampeerauto’s van de 3,5-tons klasse die nu overbelast zijn weer legaal gebruikt kunnen worden. Omdat veel kampeerauto’s inmiddels de grens van 3,5 ton hebben overschreden omdat veiligheidscomponenten zoals ABS, ESP, sterkere remmen, betere kreukelzones, uitlaatgasreinigingssystemen, elektronische componenten en prestatiegerichte motoren standaard zijn en omdat de gebruikelijke comfortuitrusting (zonwering, zonne-energie) panelen, airconditioning, satellietsystemen, luchtvering, krikken, extra batterijen, enz.) zetten de gewichtsbalans onder druk. Als gevolg hiervan zijn de campers in de loop der jaren zwaarder geworden - maar over het algemeen zijn ze ook veel veiliger en net zo gemakkelijk te besturen als een auto.
Het feit dat de Europese Commissie tot nu toe alleen een verhoging van het rijbewijsgewicht boven 3,5 ton heeft geaccepteerd met het B-rijbewijs als het extra gewicht wordt veroorzaakt door alternatieve aandrijvingen (dwz elektromotoren en batterijen) is vanuit het standpunt van de EMHC niet gepast. weergave: Indien u met het B-rijbewijs probleemloos een elektrisch voertuig mag besturen, dan moet dit ook gelden voor voertuigen met moderne dieselmotoren. Al het andere is "discriminerend" vanuit het standpunt van het EMHC.
Na de meer dan eenduidige feedback aan de EU hoopt EMHC-voorzitter Dieter Steinacker "dat de uitbreiding van het autorijbewijs naar 4,25 ton, waar we al tien jaar om vragen, eindelijk en snel werkelijkheid zal worden."
Nu ligt de bal in de politiek: de Europese Commissie komt naar verwachting eind 2021 met een voorstel voor een nieuwe Europese rijbewijswet, dat naar de Raad gaat.
Ronde van Europese regeringsleiders. De Raad moet het Europees Parlement raadplegen voordat de wet in werking kan treden.
Als alles volgens plan verloopt, zou de lang gevraagde 4,25-tons regeling voor kampeerauto’s eind 2022 of begin 2023 werkelijkheid kunnen worden.
Meer info: Joachim Sterz, Rieslingstraße 4, D-67454 Haßloch
De grootste zwerfautoclub NKC van Nederland schreef in haar nieuwsbrief:
Mogelijk ook sjoemelsoftware bij Fiat Ducato
Na het dieselschandaal met Volkswagen in 2015 zit nu Fiat in de beklaagdenbank. In Duitsland lopen meerdere rechtszaken van mensen die de aanschafprijs van hun camper terugeisen van Fiat. De eerste, tussentijdse vonnissen zijn geveld. Waar gaat het precies over? Vijf antwoorden op de belangrijkste vragen rond het vermeende gesjoemel van Fiat.
Wat is de aanklacht?
Zowel in Nederland als in Duitsland hebben stichtingen namens consumenten claims ingediend bij Fiat. Hun stelling: bepaalde modellen Fiat zijn voorzien van een installatie die de reiniging van de uitlaatgassen uitschakelt, als je gewoon met de auto de weg op gaat. Kortom: de waarden van de uitlaatgassen die de wet vereist, worden enkel tijdens een officiële test bereikt. De stichtingen eisen een schadevergoeding, omdat de fabrikant niet het schone voertuig heeft geleverd dat was beloofd.
Om welke modellen gaat het?
In Nederland rijden naar schatting 98 duizend campers rond op basis van een Fiat Ducato. Verdacht zijn op het moment alle 2.3- en 3.0-literdieselmodellen die volgens de normen Euro 5 en Euro 6 zijn gekeurd en in de periode 2014 –2019 op de markt zijn gekomen. Deze worden in diverse aanklachten in Duitsland genoemd. De nieuwste modellen, waarbij AdBlue wordt toegevoegd, vallen buiten de verdenking.
Wat is de bewijsvoering?
Volgens de aanklachten zijn diverse modellen Fiat-dieselmotoren voorzien van een installatie die een officiële test herkent: de motorsoftware zou na 22 minuten de reiniging van de uitlaatgassen uitschakelen. Geen toeval volgens de aanklagers, omdat een officiële test exact 20 minuten duurt. Na uitschakeling stoten de betreffende Fiat-diesels zo’n acht tot vijftien maal meer NOx (stikstofoxiden) uit dan volgens de norm is toegestaan. In Duitsland lopen diverse zaken van mensen die het geld van hun recent gekochte camper terugeisen. In Freiburg wees de rechtbank een claim af; in Koblenz won een camperaar een dergelijke zaak. Het gaat hier om voorlopige uitspraken, waarbij uiteindelijk in hoger beroep een definitief oordeel wordt geveld.
Wat kan het gevolg zijn voor camperaars?
Er zijn nog geen definitieve gerechtelijke uitspraken. Ducatocampers mogen gewoon gebruikt worden. Bovag-woordvoerder Paul de Waal voorziet ook voor de toekomst geen grote problemen. “Ook bij Volkswagen zag je dat er in Europa nooit een rijverbod is afgekondigd. Al die auto’s rijden nog dagelijks rond. Wel heeft Volkswagen de eigenaren gevraagd terug te gaan naar de dealer voor een software-update. Als de aanklachten tegen Fiat terecht blijken, kan ik me voorstellen dat ook eigenaren van een camper op Ducato-basis naar de Fiat-dealer worden geroepen voor een software-update.”
Wat vindt de NKC hiervan?
De NKC heeft Fiat in Nederland om opheldering gevraagd. Maar de autobouwer heeft ook na enkele maanden nog niet inhoudelijk gereageerd. NKC-directeur Stan Stolwerk vindt dat Fiat en de diverse camperfabrikanten die het Ducato-chassis gebruiken, de consument goed moeten informeren. “Dit is een ernstige zaak. Die stilte van de zijde van Fiat veroorzaakt onrust onder camperaars. Het minste dat Fiat kan doen, is eigenaren van een camper op basis van Fiat uitleggen wat de mogelijke gevolgen zijn van deze kwestie. Wij blijven erop aandringen dat Fiat z’n informatieverantwoordelijkheid neemt naar hun klanten en dealers. Wij houden de camperaar zo goed als mogelijk op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.”
CARAVAN SALON Düsseldorf 2021: de hele wereld van de caravaning
Toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravans en uitrusting, met duidelijke groeicijfers belangrijk signaal voor de beursbranche
CARAVAN SALON nodigt exposanten, bezoekers en de media van 28 augustus tot en met 5 september 2021 in Düsseldorf uit voor de branchehighlight van het jaar.
’s Werelds toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravan en uitrusting vindt dan voor de 60ste keer plaats.
“Messe Düsseldorf en de Caravaning Industrie Verband (CIVD) als partner, kijken vol vertrouwen uit naar de ronde verjaardag. De openingsperspectieven voor beurzen, die Andreas Pinkwart, de minister van Economie uit Noordrijn-Westfalen onlangs heeft gepresenteerd, en de ontwikkeling van de stijgende vaccinatiecijfers en de daarmee gepaard gaande dalende infectiecijfers, stemmen ons positief. Op basis hiervan verwachten we dat we aan het einde van de zomer met het plaatsvinden van CARAVAN SALON opnieuw een belangrijk signaal voor de Europese beursbranche af kunnen geven. Het goed functionerende hygiëneconcept ‘PROTaction’ van het afgelopen jaar, zal ook dit keer de basis zijn om een beurs ten tijde van Corona succesvol te kunnen laten draaien. Wij zijn goed voorbereid en zetten alles op alles om van CARAVAN SALON, met het in achtnemen van de hoogst mogelijke hygiënestandaards, opnieuw een geweldig evenement te maken,” aldus Erhard Wienkamp, directeur van Messe Düsseldorf.
Ook de te verwachten versoepelingen met het oog op de reisbestemmingen stemt de verantwoordelijke directeur positief, daar er dit jaar weer geïnteresseerden uit heel Europa op de vakbezoekersdag worden verwacht. “De voorwaarden voor een succesvolle beurs zijn aanwezig. Caravaning en natuurtoerisme worden steeds populairder. Een bezoek aan de beurs biedt de beste mogelijkheid om live alle voertuignoviteiten te bekijken en informatie in te winnen over bijzondere bestemmingen en over technische innovaties in het toebehoren- en uitrustingssegment,” vult Wienkamp aan.
Podium voor trends, innovaties en noviteiten
Ook in 2021 kunnen bezoekers een uniek aanbod op het gebied van de mobiele vrijetijd verwachten. In vergelijking met het voorgaande jaar, zullen drie extra hallen in gebruik worden genomen. Deze extra oppervlakte vertaalt zich naar een beduidend grotere oppervlakte en ook het aantal exposanten stijgt met circa 45 procent. “Deze groeicijfers onderstrepen dat CARAVAN SALON als impulsgever van de branche dient en als jaarlijks verkoopplatform voor de caravaning-industrie onontbeerlijk is. In Düsseldorf worden de trends, innovaties en noviteiten van het komende seizoen gepresenteerd. Het stemt ons extra gelukkig dat veel exposanten, die het afgelopen jaar niet deel hebben genomen, terug zijn gekeerd,” zegt Stefan Koschke, projectleider Caravaning & Outdoor. Rond de 500 exposanten tonen op een oppervlakte van meer dan 200.000 vierkante meter de hele wereld van het mobiele reizen. In 13 hallen en op het buitenterrein presenteren zij ’s werelds grootste keuze aan caravans, kampeerauto’s, kampeerbusjes, voertuigtechniek, componenten en uitbouwdelen, tenten, mobiele woningen, caravaning- en campingtoebehoren & equipment, outdoor-kleding en – uitrusting, reisbestemmingen en natuurregio’s, camping- en staplaatsen.
Beurzen onmisbaar verkoopplatform
“De vakantievorm Caravaning vertoont sinds bijna een decennium een enorme en aanhoudende groeicurve. De corona-pandemie heeft de trend voor individuele, zelfvoorzienende vakanties en regionaal reizen een extra boost gegeven,” zegt Daniel Onggowinarso, directeur van de CIVD. “kampeerauto’s en caravans zijn emotionele producten. Potentiële klanten willen voertuigen ‘live’ zien en aanraken, wat digitaal niet mogelijk is. De live productpresentaties bespoedigen een aankoopbeslissing aanzienlijk, zoals het grote succes van CARAVAN SALON in de afgelopen jaren heeft bewezen. Evenementen zoals beurzen zijn onontbeerlijk als verkoopplatform en als mogelijkheid om merken en producten te presenteren. Dat geldt vooral voor een middelgrote branche zoals de onze.”
Compact en connected toonaangevende beurs voor talrijke innovaties
Daar vrijwel alle exposanten die het afgelopen jaar hun deelname hadden geannuleerd, in de beurshallen van Düsseldorf terugkeren, presenteren weer vrijwel alle gerenommeerde, internationale producenten hun complete productportfolio. Ook enkele nieuwe merken vieren dit jaar in Düsseldorf hun wereldpremière. Van compacte modellen voor starters tot aan luxemodellen, die geen wens onbeantwoord laten en expeditiemodellen voor ruwe terreinen, zal alles te zien zijn. “CARAVAN SALON is en blijft het beste platform om een allesomvattend, maar tevens gecomprimeerd overzicht te krijgen op de markt en dan specifiek voor nieuwkomers, die een grote informatiebehoefte hebben,” aldus Onggowinarso.
De toonaangevende beurs in Düsseldorf is het moment waarop de branche haar technische innovaties en productnoviteiten presenteert. De verbinding van verschillende apparaten in het voertuig is een aanhoudende trend. Op het gebied van caravans, die in de afgelopen jaren een beetje in de schaduw van de recordomzet voor campers stonden, groeit het aanbod. Bij jongere doelgroepen, vooral jonge gezinnen waarbij de ouders tussen de 35 en 45 jaar zijn, is de interesse sterk gegroeid. Bij campers is er vooral veel vraag naar uitbouwmogelijkheden en ook de vraag naar compacte modellen blijft onveranderd groot: met een eenvoudige bediening, slimme opbergruimtes en aantrekkelijke instapprijzen worden vooral jonge kopers en caravaning-nieuwkomers aangesproken. Nieuwe indelingen en inrichtingsmogelijkheden bieden de mogelijkheid, het voertuig naar eigen individuele wensen vorm te geven. En uiteraard kunnen klanten uit een groot scala aan basisvoertuigen kiezen.
Nieuwe halindeling
De groeicijfers van CARAVAN SALON vergeleken bij de voorgaande editie en de integratie van de reis-, natuur- en outdoor-segmenten in de themawerelden Equipment & Outdoor en Travel & Nature maken een verandering van de hallenindeling noodzakelijk.
De integratie van hal 3 in de rondgang is geheel nieuw. Dit wordt de thuishaven voor de exposanten in de segmenten TRAVEL & NATURE en EQUIPMENT & OUTDOOR. Het aanbod in hal 3 wordt aangevuld met exposanten en handelaren voor tenten en voortenten en de directe verkoop.
Hal 17 zal dit jaar weer in gebruik worden genomen en zal geheel met kampeerauto’s worden bezet. Meer dan 220 exposanten in het segment TECHNOLOGY & COMPONENTS vormen de B2B-afdeling van CARAVAN SALON en leiden ertoe dat ook hal 14 weer zal worden toegevoegd. De exposanten uit de segmenten voertuigtechniek, componenten en bouwdelen zijn zodoende in de naast elkaar liggende hallen 13 en 14.
De grootste oppervlaktegroei genereren de aanbieders van kampeerbusjes, die de hallen 12 tot en met 15 geheel in beslag zullen nemen.
Hal 5 blijft gereserveerd voor het PREMIUM-segment met luxemodellen, seriemodellen en off the road-voertuigen. In de hallen 1 en 4, 9 tot en met 11 en 16 en 17 zijn zoals gebruikelijk de kampeerauto’s en caravans te vinden.
Digitale aanvulling
Naast de live-presentaties die een beurs mogelijk maakt, biedt CARAVAN SALON voor het eerst ook digitale aanvullingen zoals matchmaking, online presentaties, video-showrooms en een hybride forum in het segment toerisme. “Voor, tijdens en na de beurs brengt de matchmaking-tool de bezoekers met het juiste aanbod samen. Vakbezoekers en natuurlijk ook consumenten kunnen met de producenten in contact treden, hen in virtuele meeting rooms ontmoeten, maar ook een afspraak ter plaatse op CARAVAN SALON plannen. Ook in het toerisme-segment zullen we met Travel & Nature connected’ een virtuaal platform creëren en online interessante presentaties op het gebied van toerisme ter beschikking stellen van mensen, die zelf niet in staat zijn de beurs te bezoeken. Bovendien staat er een techniekdag voor het B2B-segment ingepland, waar toebehoren-aanbieders zich met een online presentatie van de noviteiten die ze op hun beursstand zullen laten zien, ook tot geïnteresseerde klanten uit Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Australië kunnen wenden. Met deze stappen ontwikkelen we het platform CARAVAN SALON met het oog op de toekomst en bieden exposanten en bezoekers het beste uit de analoge en digitale beurswereld,” aldus projectleider Stefan Koschke. Verschillende websessies zullen ook na de beurs onbemand in een video library ter beschikking staan.
Actuele informatie en noviteiten zijn op het internet te vinden op:
Fendt heeft de nieuwe Bianco Activ 465 SGE voor een koppel sportieve kampeerders uitgekiend.
Met de Binaco Activ mikt de fabrikant op veel reizende kampeerders. Zij geven de voorkeur aan een niet al te grote caravan, met voldoende levensruimte, een comfortabele zitgroep en voldoende laadvermogen. Daarbij nog een stabiel rijgedrag dat toelaat, indien nodig, de snelheid wat op te drijven. De Bianco Activ reeks bestaat uit 7 modellen met als kleinste de 390 FHS tot een tandemasser met kinderkamer. Deze laatste is een buitenbeentje en biedt een hoog wooncomfort, is echter niet zo geschikt om langs smalle wegeltjes de bergen in te trekken of door de kleine dorpjes met hun pittoreske straatjes te rijden.
De 465 SGE heeft vooraan 2 enkele bedden, die je naar wens tot 1 groot bed kunt omvormen. Achteraan is een hoekzitgroep, centraal de keuken en de badkamer. Een indeling enkel geschikt voor een paar. Voor de noodgevallen kan aan tafel een kleine losse ”poef” bij geschoven worden. Alle Activ types hebben grote kofferdeksels in de zijwanden, hoge bedden en de Truma Combi 4 met boiler wordt met het iNet systeem gestuurd.Langs buiten blijft een Fendt altijd een Fendt. Van de goedkoopste tot de duurste Fendt is er weinig verschil te merken. Voor- en achterfront zijn uit stevig en glad kunststof materiaal gemaakt. De disselafdekking, aluvelgen, getinte ruiten en de buitendeur met venster geven hem een kloek uitzicht. Het licht gebogen achterfront met de brede lichtblokken is een lust om naar te kijken. Vooraan in de disselkoffer met geripte aluminium bodemplaat kunnen twee grote gasflessen, een reserve wiel en “allerlei”. Sedert jaren is de geïntegreerde opstap standaard bij Fendt. Via grote kofferkleppen kan je de inhoud onder de bedden gemakkelijk bereiken. Alle ramen hebben een degelijke vergrendeling. Onder de bodem zijn de leidingen van stroom, gas en water degelijk verankerd. Een geknikte AL-Ko as zorgt voor een stabiele wegligging.Op een eerste blik in het interieurkomt komt het Tiberina – decor met witte fronten en licht houtdecor modern over. Licht gebogen bovenkastdeuren met een decor streep en brede handgrepen hebben stevig hang en sluitwerk. Ook de deksels van de zitbanken hebben degelijke scharnieren. Via deurtjes zijn de koffers onder de hoog geplaatste bedden bereikbaar. Om grotere voorwerpen te nemen of in te laden kan je de matras en de lattenbodem omhoog zetten, en veersysteem is daarbij een welkome hulp.
De geveerde matrassen op een 2 x 0.8 m grote hoogwaardige lattenbodem bieden een fantastisch slaapcomfort. Als optie kan je een zevenzone koudschuim matras bekomen. Aansluitend zijn de keuken en de badkamer geïnstalleerd. In de hoek van de badkamer is het wc gebruiksvriendelijk geplaatst. In de afgeronde hoek er tegenover is het witte ovale wasbakje. Dezelfde gebogen lijn volgend is onderaan een open schap. Boven heeft de kast drie witte deuren en een onrechtstreekse licht strook.Voor een tweepersoonsbezetting is de keuken groot genoeg. In het aanrecht zijn 1 groot en 2 kleine kookvuren plus de ronde spoelbak verwerkt, alles met een gedeelde afdekplaat te verbergen. Vooraan blijft nog wat plaats over om eten voor te bereiden. Er is nog een klein verhoog boven het bed voeteinde om een koffiezetapparaat te plaatsen. Onderaan met houtdecor fronten zijn drie brede laden en een flessenlade. Het overige keukengerief kan in de bovenkast met drie licht gebogen deuren.
Leuke zitgroep
Tenslotte hebben we helemaal achterin een comfortabele hoekzitgroep vanwaar men de tv kan bekijken. De tafel is groot genoeg om met z’n beidjes te “tafelen”. Hier ook zijn bovenkasten met onderaan een open legvak. Zeer handig om kleinigheden gemakkelijk bij de hand te hebben. In de tegenover gestelde hoek is de kleerkast en nog een lage kast. Vlak naast de buitendeur is het handig om er schoenen of pantoffels in de zetten.
Samen gevat.
Voor kinderloze paren die houden van reizen en met plezier kleine wegen opzoeken is de Bianco Activ 465 SGE een genot om wat verder op vakantie te gaan. Wat niet wil zeggen dat hij niet geschikt om in eigen land een leuke vakantie te beleven. Voor zijn afmetingen heeft hij een comfortabel interieur. Je kan er zonder zorgen winterse vakanties in doorbrengen, voor warme zomers hoef je ook geen angst te hebben.