EMHC PERSBERICHT
Binnenkort autorijbewijs voor kampeerauto’s tot 4,25 ton?
Brede steun voor het EMHC-idee
De Euro Motorhome Club (EMHC), de oudste en grootste zwerfautoclub van Duitsland, beschrijft de onlangs afgesloten hoorzitting over de wijziging van de EU-rijbewijsrichtlijn, die kampeerautobestuurders in de toekomst in staat moet stellen om auto's van klasse B tot 4,25 ton te hebben momenteel is het B-rijbewijs beperkt tot voertuigen tot 3,5 ton. Met de verhoging van de limiet naar 4,25 ton zou een oude eis van de EMHC werkelijkheid worden: in 2011 startte de club haar “Aktion 4,25”, waarin precies deze eis werd gesteld. De EMHC had hiervoor duizenden steunhandtekeningen verzameld bij de kampeerauto gebruikers.
Als quasi-uitvinder van het nieuwe doelmerk is het EMHC verheugd dat er nu brede steun is voor haar initiatief in heel Europa. Dat was niet altijd het geval: toen de Euro Motorhome Club in 2011 het onderwerp rijbewijzen in de publieke discussie bracht, verwierp de Duitse vereniging van kampeerautofabrikanten CIVD (voorheen VDWH) het initiatief als "zinloos".
Intussen is dat fundamenteel veranderd: Europa's grootste autoclub, ADAC, en zijn Oostenrijkse equivalent, ÖAMTC, pleitten voor het verhogen van de 3,5 ton limiet voor kampeerauto’s naar de Europese Unie, net als Europa's grootste zwerfautoclub, de Nederlandse NKC, de Deense AutoCamperRådet, de Oostenrijkse Camping Club (ÖCC) of de dealerverenigingen DCHV (Duitsland) en Assocamp (Italië). De Europese kampeerautofabrikanten sloten zich ook aan bij de oproep voor een nieuwe limiet van 4,25 ton via hun overkoepelende organisatie ECF. Naast de EMHC voerden ook de Reisemobil Union (RU) en het Duitse Caravaning Institute (DCI) campagne voor de EU-vlag om de rijbewijswetgeving te wijzigen. Met succes: van de precies 2213 reacties aan de Europese Commissie over de herziening van de rijbewijswet gingen er meer dan 2000 over de kampeerauto regelgeving. Ruim 99 procent (!) Van hen eiste dat de autorijbewijsgrens voor kampeerauto’s zou worden verhoogd naar minimaal 4,25 ton. Naast een aantal belangen-, auto- en consumentenverenigingen kwamen ook veel kampeerautoliefhebbers direct in de
hoorzitting van een maand voor de Europese Commissie.
Wat het EMHC bekritiseerde sinds de laatste uitgebreide wijziging in de rijbewijswet in 1999, is allang uitgekomen: dat de starre gewichtslimiet het voor nieuwkomers moeilijk maakt om toegang te krijgen tot de wereld van kampeerauto’s. Het EMHC bekritiseerde ook het feit dat chauffeurs sinds 1999 de dure C1- of C-vrachtwagenrijbewijzen moesten halen, die bedoeld waren voor het goederenverkeer, als ze een voertuig van meer dan 3,5 ton wilden besturen. Hierdoor worden nieuwe bestuurders duidelijk benadeeld ten opzichte van degenen die nog een oud rijbewijs klasse 3 (C1E) hebben. Hiermee kunnen voertuigen tot 7,5 ton worden bestuurd.
Daarnaast wilde de EMHC met haar “Aktion 4.25” bereiken dat een aantal kampeerauto’s van de 3,5-tons klasse die nu overbelast zijn weer legaal gebruikt kunnen worden. Omdat veel kampeerauto’s inmiddels de grens van 3,5 ton hebben overschreden omdat veiligheidscomponenten zoals ABS, ESP, sterkere remmen, betere kreukelzones, uitlaatgasreinigingssystemen, elektronische componenten en prestatiegerichte motoren standaard zijn en omdat de gebruikelijke comfortuitrusting (zonwering, zonne-energie) panelen, airconditioning, satellietsystemen, luchtvering, krikken, extra batterijen, enz.) zetten de gewichtsbalans onder druk. Als gevolg hiervan zijn de campers in de loop der jaren zwaarder geworden - maar over het algemeen zijn ze ook veel veiliger en net zo gemakkelijk te besturen als een auto.
Het feit dat de Europese Commissie tot nu toe alleen een verhoging van het rijbewijsgewicht boven 3,5 ton heeft geaccepteerd met het B-rijbewijs als het extra gewicht wordt veroorzaakt door alternatieve aandrijvingen (dwz elektromotoren en batterijen) is vanuit het standpunt van de EMHC niet gepast. weergave: Indien u met het B-rijbewijs probleemloos een elektrisch voertuig mag besturen, dan moet dit ook gelden voor voertuigen met moderne dieselmotoren. Al het andere is "discriminerend" vanuit het standpunt van het EMHC.
Na de meer dan eenduidige feedback aan de EU hoopt EMHC-voorzitter Dieter Steinacker "dat de uitbreiding van het autorijbewijs naar 4,25 ton, waar we al tien jaar om vragen, eindelijk en snel werkelijkheid zal worden."
Nu ligt de bal in de politiek: de Europese Commissie komt naar verwachting eind 2021 met een voorstel voor een nieuwe Europese rijbewijswet, dat naar de Raad gaat.
Ronde van Europese regeringsleiders. De Raad moet het Europees Parlement raadplegen voordat de wet in werking kan treden.
Als alles volgens plan verloopt, zou de lang gevraagde 4,25-tons regeling voor kampeerauto’s eind 2022 of begin 2023 werkelijkheid kunnen worden.
Meer info: Joachim Sterz, Rieslingstraße 4, D-67454 Haßloch
TEL +49 151 2062 1000
MAIL sterz@sterz-media.de
|